Ska vi minera våra vägar?

swischmc

New member
Jojo ... jag har själv arbetat som yrkeschaufför under ett decennium av mitt liv. Buss, lastbil och taxi. Jag känner igen snacket om "braigheten" hos en själv och fördömmandet av alla andra "inkompetenta idioter" på vägen (eller forumet) som inte fattar något :). Egentligen tror jag att de flesta tänker så någon gång när de sitter bakom ratten/styret. Det för knappast diskussionen framåt och det höjer inte nivån :)

Men, var det inte det jag skrev?? Att det behövs alla sorters människor som tycker olika, just för att föra en diskussion framåt? Att många här på forumet tycker lika. (Det är väl så det brukar vara, man dras till likasinnade.) Då är det kanon att någon som tycker annorlunda vågar stå ut och vidga diskussionen. Eller?

Jag skrev också att jag kämpar med kurser för att bli en bättre förare - alltså anser jag mig inte vara bäst på hoj, långt därifrån. Det enda som räddar mig i en knivig situation är mitt eget kunnande. Sedan ska naturligtvis trafikmiljön vara förlåtande, men det är bara att inse, som hojåkare är det svårt med förlåtande omgivning. Om inte alla vägar ska se ut som F1-banorna med avkörningsszoner och grusfållor förståss... :)
 

raz

New member
Avskyr ni alla vajerräcken oavsett hur/var de sitter? Jag blir lite förvirrad ibland av debatten. Personligen har jag ingenting emot vajerräcken mellan körfälten, de betraktar jag mer som ett skydd, men jag avskyr verkligen att vara instängd med räcken på bägge sidor. Sådana vägar undviker jag som pesten. Dessutom är det ju helt obegripligt att sätta vajerräcken på sidan när det bara är en mjuk grässluttning på sidan :confused: Det tillför ju inget för varken bilar eller mc och kostar en jäla massa pengar.

Därmed inte sagt att de inte kan bli bättre. De måste självfallet vara utformade med även motorcyklister i åtanke. Det gäller alla räcken.
 

Catherine

New member
Avskyr ni alla vajerräcken oavsett hur/var de sitter? Jag blir lite förvirrad ibland av debatten. Personligen har jag ingenting emot vajerräcken mellan körfälten, de betraktar jag mer som ett skydd, men jag avskyr verkligen att vara instängd med räcken på bägge sidor. Sådana vägar undviker jag som pesten. Dessutom är det ju helt obegripligt att sätta vajerräcken på sidan när det bara är en mjuk grässluttning på sidan :confused: Det tillför ju inget för varken bilar eller mc och kostar en jäla massa pengar.

Därmed inte sagt att de inte kan bli bättre. De måste självfallet vara utformade med även motorcyklister i åtanke. Det gäller alla räcken.

Det är väl så att det finns andra typer av räcken som är bättre för motorcyklister. Jag är positiv till räcken, men inte just vajerräcken. Dessutom kom det förra året en avhandling som visade att vajerräcken är den dyraste typen av räcken. Detta kan möjligen vara ett argument som Vägverket lyssnar på...
 

MORR

New member
Men, var det inte det jag skrev?? Att det behövs alla sorters människor som tycker olika, just för att föra en diskussion framåt? Att många här på forumet tycker lika. (Det är väl så det brukar vara, man dras till likasinnade.) Då är det kanon att någon som tycker annorlunda vågar stå ut och vidga diskussionen. Eller?

Jag skrev också att jag kämpar med kurser för att bli en bättre förare - alltså anser jag mig inte vara bäst på hoj, långt därifrån. Det enda som räddar mig i en knivig situation är mitt eget kunnande. Sedan ska naturligtvis trafikmiljön vara förlåtande, men det är bara att inse, som hojåkare är det svårt med förlåtande omgivning. Om inte alla vägar ska se ut som F1-banorna med avkörningsszoner och grusfållor förståss... :)

Jamen jag talade inte om dig utan om herrn som skrev detta och vilken du försvarade:

........................................
Vilket misstag jag gjort, helt otroligt, hur kunde jag gå med i SMC,hur f-n kunde jag det.

Som jag sagt innan,förstår att man inte får dekal från SMC, man fattar ju vilka som är medlemmar då man läser forumet, svårt med blinkers, kör med usla skydd och nu,nu kan Ni inte ens köra på vägar med vajer räcken, ör det motorcyklister eller?

Jag kör i snitt 2500 mil per år, förstår inte vad det är för svårt att blinka eller att köra på 2-1 vägar med vajer räcken.

Hur får man avgiften tillbaka?
...........................................

Det där är ju ett sågande av allt och alla och det för ingenting framåt. Han får helt enkelt räkna med mothugg :) :) :) ... whatever :) ...
 

puttepj

New member
Vilket misstag jag gjort, helt otroligt, hur kunde jag gå med i SMC,hur f-n kunde jag det.

Som jag sagt innan,förstår att man inte får dekal från SMC, man fattar ju vilka som är medlemmar då man läser forumet, svårt med blinkers, kör med usla skydd och nu,nu kan Ni inte ens köra på vägar med vajer räcken, ör det motorcyklister eller?

Jag kör i snitt 2500 mil per år, förstår inte vad det är för svårt att blinka eller att köra på 2-1 vägar med vajer räcken.

Hur får man avgiften tillbaka?

Jag är oerhört avundsjuk på dig. Du är bevisligen skyhögt i nivå över oss andra och ditt kunnande ligger på en höjd, få förunnat.
Den enda brist jag kunnat ana genom att läsa dina inlägg, må vara att du går med i organisationer utan att först skaffa dig en uppfattning om vad du betalar för. Men när du nu ändå slängt pengarna i sjön, så gör du i alla fall en strong insats att höja medvetenheten på oss losers och det är jag i alla fall tacksam för.

/putte
 

MORR

New member
Jag är oerhört avundsjuk på dig. Du är bevisligen skyhögt i nivå över oss andra och ditt kunnande ligger på en höjd, få förunnat.
Den enda brist jag kunnat ana genom att läsa dina inlägg, må vara att du går med i organisationer utan att först skaffa dig en uppfattning om vad du betalar för. Men när du nu ändå slängt pengarna i sjön, så gör du i alla fall en strong insats att höja medvetenheten på oss losers och det är jag i alla fall tacksam för.

/putte

:D :);):p
 

SailorChief

New member
Jag är oerhört avundsjuk på dig. Du är bevisligen skyhögt i nivå över oss andra och ditt kunnande ligger på en höjd, få förunnat.
Den enda brist jag kunnat ana genom att läsa dina inlägg, må vara att du går med i organisationer utan att först skaffa dig en uppfattning om vad du betalar för. Men när du nu ändå slängt pengarna i sjön, så gör du i alla fall en strong insats att höja medvetenheten på oss losers och det är jag i alla fall tacksam för.

/putte

Jo,självklart förstår jag du är avundsjuk på mitt kunnande, men det är ju det som är så skrämmande ju,att folk,med godkända körtkort för MC inte kan detta med blinkers, inte kan köra på vägar med vajerräcken etc, det är det som skrämmer mig.
Jag har inte gått någon elitskola för MC kortet, körde upp 1981 som privatist,då fanns inga vägar med vajerräcken men jag har inga svårigheter med detta. Och blinkers fanns ju redan innan jag föddes,och det lärde jag mig snabbt, så jag förstår inte att det ska vara så svårt.

Och en sak till,att dessutom som de flesta SMC:are på detta forum verkar gilla,att inte köra med bästa tänkbara skydd pga olika anledingar, ändå köra MC utan kunskap om blinkers och med inte kunskapen köra på vägar med vajerräcken skrämmer än mer, drivs ni av nån dödslängtan?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Mitträcken är helt OK. Sidoräcken också om inget annat kan undvikas. jälvklart ska varje motorcyklist kunna köra på en väg med vägräcken. MEN, när en olycka händer, oavsett orsak, ska räcket vara så bra som möjligt för alla som kör på vägen. Vajerräcken är förmodligen sämsta tänkbara räckestypen för en MC-förare. Förmodligen, eftersom det aldrig testats med MC.

Det finns andra räckestyper som är bättre än vajerräcken. Det enda SMC begär är att man ska ta hänsyn till alla trafikanter som eventuellt kör in i det. Risken att dödas är 15 gånger högre för en MC-ist. Val av räcke blir därför oerhört viktigt. Jag har talat med motorcyklister som kört in i vajerräcken och överlevt och haft alla tänkbara skydd på sig. Ett räcke med skydd för stolparna hade förmodligen lindrat skadorna och inte lemlästat dem för livet. Den personliga skyddsutrustningen räddade livet på dem men inte alla kroppsdelar.
Ring mig om du vill snacka mer om räcken. Gå inte ur SMC. Vi behöver uppkäftiga medlemmar.
 

SailorChief

New member
Risken att dödas är 15 gånger högre för en MC-ist. Val av räcke blir därför oerhört viktigt. Jag har talat med motorcyklister som kört in i vajerräcken och överlevt och haft alla tänkbara skydd på sig. Ett räcke med skydd för stolparna hade förmodligen lindrat skadorna och inte lemlästat dem för livet. Den personliga skyddsutrustningen räddade livet på dem men inte alla kroppsdelar.
Ring mig om du vill snacka mer om räcken. Gå inte ur SMC. Vi behöver uppkäftiga medlemmar.


Jo,nog kan allt göras bättre, även vajerräcken och att risken att dödas är nog säkert 15 ggr större för en MC-ist,men ändå,risken kanske är mindre trots allt att dö på en 2-1 väg än en vanlig väg även för en MC-ist?

Sen är jag nog inte så uppkäftig, känner mig som en liten fegis bland alla de "stora" grabbarna här som kör hoj utan de bästa skydden utan som spar "massa" pengar på välja sämre saker än vad som finns på marknaden.

Sen har jag betalt för ett år så jag får kvarstå som medlem tills tiden gått ut,och kommer säkert kommentera fler gånger, är ju som tur är i alla fall mycket lättare att hoppa av som medlem i SMC jämfört med Bandidos och Hells Angels.
 

Blazer

New member
Är nog benägen att hålla med "SailorChief" till stor del.
Vad jag främst reagerar över är att det är ett par personer som skall skriva inlägg i nästan alla trådar och det dessa skriver är tydligen helt rätt, men om någon har en avvikande åsikt från detta så blir man mer eller mindre idiotförklarad. Ni som nu vet bäst, oavsett om det gäller ryggskydd, vajerräcken, hjälmar eller har svårt för blinkers, vore kul att veta er bakgrund vad gäller utbildning, erfarenhet m.m. som gör er så mycket trovärdigare än andra.

Stå på dig "SailorChief" och övriga upproriska, det behövs för att inte ett par skall ta över hela forumet med sina i många fall snedvridna åsikter.

Ja, jag har också funderat på varför jag gick med i SMC och inte var det för dessa besserwissrars skull och åsikter.
 

puttepj

New member
Är nog benägen att hålla med "SailorChief" till stor del.
Vad jag främst reagerar över är att det är ett par personer som skall skriva inlägg i nästan alla trådar och det dessa skriver är tydligen helt rätt, men om någon har en avvikande åsikt från detta så blir man mer eller mindre idiotförklarad. Ni som nu vet bäst, oavsett om det gäller ryggskydd, vajerräcken, hjälmar eller har svårt för blinkers, vore kul att veta er bakgrund vad gäller utbildning, erfarenhet m.m. som gör er så mycket trovärdigare än andra.

Stå på dig "SailorChief" och övriga upproriska, det behövs för att inte ett par skall ta över hela forumet med sina i många fall snedvridna åsikter.

Ja, jag har också funderat på varför jag gick med i SMC och inte var det för dessa besserwissrars skull och åsikter.

Att det är några få som postar kan knappast skyllas på de personerna eftersom det står vem som helst fritt att posta.

Jag tycker däremot inte heller att man skall 'idiotförklaras' för avvikande åsikt. Det jag ibland reagerar på, är när man väljer att gå in på ett forum och kategoriskt 'idiotförklara' forumets medlemmar som ett kollektiv, ofta också rätt osakligt.

Du efterlyser att de 'som vet bäst' skall redogöra för bakgrund och utbildning. Jag tycker du skall börja med att kolla hur mycket de som kritiserar massan delger det samma. Det är långt ifrån ovanligt att just dessa personer döljer sig bakom ett nickname och inte gärna lägger ut någon övrig info och det ligger väl i sakens natur, kan jag tro.

Jag ser inget egenvärde i att Sailorchief eller någon annan som vill presenterar en egen och avvikande åsikt skall lämna forumet eller SMC. Däremot vinner han ingen respekt när han bland sina första inlägg klargör att är så oerhört mycket bättre än alla andra så man ångrar sitt medlemskap, samtidigt som man är ledsen för att man inte fått ett klistermärke ( ! ).

Sen som någon annan så vist sade slår man mot allt och alla får man nog finna sig i att få mothugg.

/putte
 

swischmc

New member
Jag förstår inte... som vanligt. :eek:
Det är ok att tycka och tänka om man är inne på forumet ofta, men med bara några få inlägg måste man hålla med?

Detta är helt OT, men en väldigt intressant diskussion. Ett forum lever och utvecklas genom att folk tycker olika. Att sedan några tar det personligt, visst, det gör även jag ibland. Jag tycker ändå att det är viktigt med olika åsikter, oavsett om de är "rätt" eller fel". Hellre SMC än Bandidos/HA. :)

Naturligtvis ska vägarna vara förlåtande i största möjliga mån och det ska SMC jobba för. Men, det måste också vara rätt att ta eget ansvar.
Ibland bli jag trött på hoj-åkares generella inställning att "alla andra" inte förstår. Vi är ju så snälla och lagliga, vi är världens bästa trafikanter. Skrapar man på ytan ser man snart att vi (som kollektiv) gärna kör för fort, struntar i decibelgränser, anser oss ha rätt att bryta mot diverser trafikregler, köper enklaste skydd och lägger pengarna på hojens utseende/prestande och tycker att alla ska få ha skinnväst utan att bli kallade banditer och annat obehagligt. (ja, jag generaliserar)

Misstänker att jag få äta upp detta... Jag får leva med det.
 

swischmc

New member
Ett tillägg. Jag har inga planer att gå ur SMC, för mig är det viktigt att stödja en organisation som jobbar för mc-åkarnas säkerhet och överlevnad. Dessutom har de massor med kul kurser! :D
 

puttepj

New member
Jag förstår inte... som vanligt. :eek:
Det är ok att tycka och tänka om man är inne på forumet ofta, men med bara några få inlägg måste man hålla med?

Detta är helt OT, men en väldigt intressant diskussion. Ett forum lever och utvecklas genom att folk tycker olika. Att sedan några tar det personligt, visst, det gör även jag ibland. Jag tycker ändå att det är viktigt med olika åsikter, oavsett om de är "rätt" eller fel". Hellre SMC än Bandidos/HA. :)

Naturligtvis ska vägarna vara förlåtande i största möjliga mån och det ska SMC jobba för. Men, det måste också vara rätt att ta eget ansvar.
Ibland bli jag trött på hoj-åkares generella inställning att "alla andra" inte förstår. Vi är ju så snälla och lagliga, vi är världens bästa trafikanter. Skrapar man på ytan ser man snart att vi (som kollektiv) gärna kör för fort, struntar i decibelgränser, anser oss ha rätt att bryta mot diverser trafikregler, köper enklaste skydd och lägger pengarna på hojens utseende/prestande och tycker att alla ska få ha skinnväst utan att bli kallade banditer och annat obehagligt. (ja, jag generaliserar)

Misstänker att jag få äta upp detta... Jag får leva med det.

Jag tänker i alla fall inte hugga emot. Jag tycker du har helt rätt. SMC som org bör som t.ex. Maria rätt tydligt svarade i ett av inläggen påpekade att man skall sätta upp räcken som är bra för alla kategorier - även motorcyklister.

Men att som MC kollektiv anse att alla andra är de som gör fel, känns inte helt nyanserat när man t.ex. som jag låg i runt maxfart på E4:an i mycket tät trafik men som ändå rullade nära lagstadgade 90km, bara hinner reagera på ett brölande motorljud och en sporthoj kommer dundrande i gissningsvis dryga 150 i en bussfil (ej avsedd för MC).
Jag moraliserar inte, men inser också att vi som grupp absolut inte kan stå över andra grupper utan måste vara en hel del självkritiska.

Sen om det finns belägg för att wireräcken lemlästar mc-förare, egentligen vare sig om dessa gjort rätt eller fel, så finns all anledning att fundera på om det går att bygga bort det.

Jag har inte obehagskänslor när jag kör 2+1 sträckor med wireräcken, trots att jag generellt är rätt så feg och försiktig när jag kör, men det beror säkert mest på att jag kör en så pass effektsvag cykel att det vare sig jag vill eller ej går i ett lugnt tempo. Personligen tycker jag kritiken mot wireräcken är valid och oavsett om de fyller en funktion eller inte bör man göra så mycket som möjligt att de skyddar alla trafikantgrupper, eller så bör de ersättas med bättre alternativ i den mån det finns.

/putte
 

SailorChief

New member
Att det är några få som postar kan knappast skyllas på de personerna eftersom det står vem som helst fritt att posta.

Jag tycker däremot inte heller att man skall 'idiotförklaras' för avvikande åsikt. Det jag ibland reagerar på, är när man väljer att gå in på ett forum och kategoriskt 'idiotförklara' forumets medlemmar som ett kollektiv, ofta också rätt osakligt.

Sen som någon annan så vist sade slår man mot allt och alla får man nog finna sig i att få mothugg.

/putte

När idiotförklarade jag någon? Var snäll och visa det citatet för jag hittar det inte själv. Det jag reagerar emot,är bl a att folk på Forumet, VET allt, de rekommenderar de som är osäkra,kanske förstagångsköpare av MC, att inhandla utrustning som INTE är bevisade ha god kvalitet eller att inhandla utrustning på försäljningsställen där de inte kan få hjälp av kunnig personal.

Är det hjälp för en som kanske nyss köpt MC, går med i SMC och för att kanske öka sin säkerhet går in med en fråga, och sen får de som svar att i stort sett alla välkända märken som säljs i butiker som bara sysslar med detta inte ska gynnas,utan att de ska spara lite pengar,köpa saker som kan ha fel storleksmärkning (Biltemas ryggskydd) och hos personal som inte kan MC utrustning alls (läs Lidl)? Är detta en hjälp för en nybliven MC åkare?

Sen kommer Vägverket med rapport om vajerräcken, som bevisligen räddar liv även om de säkert kan göras mycket bättre, ja då döms räckverken ut helt,det skriv man kan inte köra på dessa vägar, är man då egentligen lämpad som MC förare?

Sen att folk inte klarar av blinkers, som är mer viktig på en oskyddad hoj, då är man ju heller inte lämpad i trafiken som motorcyklist, man ska ju helst kunna gå och äta tugggummi samtidigt, dvs klara av att koncentrera sig lite mer,på lite fler saker i trafiken som MC-ist än som bilist pga vår utsatta position.

Det gnälls på massa bilister,ja, de är klantar, men vi har väl eget ansvar också,och jag är i alla fall rädd om mitt egna liv.

Sen är det lite som min farsa sa till en grannfru då nya lagen om övergångställe kom.

Hon klagade på bilisterna att de inte stannade, farsan sa "Men du måste ju ha uppsikt själv också", hon replikerade"Nej, de ska lämna företräde",
"Jo " sa farsan,"men vad händer om du blir påkörd på övergångstället"
Grannfrun svarade"Ja, då får han böter då det är hans fel"
"Helt riktigt" sa min farsa, "han som körde för kanske 5000:- i böter, och du, du kanske får ett liv i rullstol"

Tänk på det innan Ni klagar för mycket på bilisterna att det är deras fel, de får böter etc, vi på MC kan få ett liv i rullstol eller inget liv alls.

Jag trodde att SMC bestod av MC-ister som gör allt för att hjälpa varann med råd och tips,främja säkerheten men med STORT eget ansvar men läser man på forumet så är det ju inte så.

Jag rekommenderade folk att köpa det allra bästa som finns i säkerhet,då fick jag otroligt många påhugg för Biltema etc var minsann mycket billigare. Jag tvingade ingen köpa de bästa (som oftast är de bästa trots vad Ni skriver), men jag rekommenderar INGEN att köpa ett sämre skydd för att spara några kronor.

Så, jag får skit för jag rekommenderar,kända som okända MC-ister, det säkraste utrustningen som finns, att folk kanske ska tänka på om de är lämpade som MC-ister när de har stora problem med vägtyper och fordonets "alla" lampor,så varför då vara med i en organisation.

Sen vet jag att jag gick med frivilligt,så jag anklagar ingen, jag ställde väl bara en fråga varför jag gick med,kanske någon på forumet skulle vara vänlig och hjälpa mig med den frågan,är väl därför man frågar här eller?
 

puttepj

New member
När idiotförklarade jag någon? Var snäll och visa det citatet för jag hittar det inte själv.

Du hittar nedanstående kommentarer bland dina egna inlägg:
Citat
****
Jag ser nu att de som tänker enbart på utseendet (hoppas det är helintegralhjälm som är snyggt hos vissa, samt de som har så svårt med blinkers tex, de är medlemmar i SMC.

Alltså inte de som vill ha bästa tänkabara skydd eller som kan hantera sin MC till fullo utan har tex blinkersproblem
****
Nja,du vet väl inte vad jag har för utrustning eller? Jag klarar också köpa skydd som passar,men det finns många som nyss köpt MC som behöver råd om utrustning, men klart,du som är så stor och duktig klarar det säkert,och då är ju forumet helt onödigt för dig eftersom det mesta här handlar om att få råd om saker och ting.
****
Som jag sagt innan,förstår att man inte får dekal från SMC, man fattar ju vilka som är medlemmar då man läser forumet, svårt med blinkers, kör med usla skydd och nu,nu kan Ni inte ens köra på vägar med vajer räcken, ör det motorcyklister eller?
****
Och en sak till,att dessutom som de flesta SMC:are på detta forum verkar gilla,att inte köra med bästa tänkbara skydd pga olika anledingar, ändå köra MC utan kunskap om blinkers och med inte kunskapen köra på vägar med vajerräcken skrämmer än mer, drivs ni av nån dödslängtan?
****
Sen att folk inte klarar av blinkers, som är mer viktig på en oskyddad hoj, då är man ju heller inte lämpad i trafiken som motorcyklist, man ska ju helst kunna gå och äta tugggummi samtidigt, dvs klara av att koncentrera sig lite mer,på lite fler saker i trafiken som MC-ist än som bilist pga vår utsatta position.
****
Slut citat
Du får sätta vilken stämpel du vill, det står dig fritt, men jag ser det som en 'idiotförklaring' av forumets medlemmar.

Sen tycker jag nästan att det är lite kul att du ber samma personer på forumet att förklara varför du gick med:
"jag ställde väl bara en fråga varför jag gick med,kanske någon på forumet skulle vara vänlig och hjälpa mig med den frågan,är väl därför man frågar här eller? "

Jag skall försöka att ignorera och låta bli att svara på dina kommentarer framöver eftersom jag inte tycker du är värd det.

/putte
 
Last edited:

SailorChief

New member
Du får sätta vilken stämpel du vill, det står dig fritt, men jag ser det som en 'idiotförklaring' av forumets medlemmar.

Sen tycker jag nästan att det är lite kul att du ber samma personer på forumet att förklara varför du gick med:
"jag ställde väl bara en fråga varför jag gick med,kanske någon på forumet skulle vara vänlig och hjälpa mig med den frågan,är väl därför man frågar här eller? "

Jag skall försöka att ignorera och låta bli att svara på dina kommentarer framöver eftersom jag inte tycker du är värd det.

/putte

Jo,förstår att du ska försöka ignorera mina inlägg, då du inte fann att jag idiotförklarat någon här på forumet.

Men man kanske skulle kunna, nä, sånt gör inte jag, och du, jag ser lika värde i alla människor, vilket inte du gör, det är därför jag rekommenderar dem att köpa de bästa skydden, lära sig hantera sin MC innan de far ut i trafiken, allt för att de ska vara så säkra som möjligt.

Men jag ska ändå tacka dig Putte, du har gett mig i alla fall förklaringen varför jag INTE ska vara medlem i SMC mer,och det är ju inte illa det heller.

Jag gick nog på någon reklam,villfarelse eller så då jag gick med i SMC


***************************************************
Jag är dum och blir lurad, men jag lurar ingen.
 
Last edited:

Marie

Banned
Du får sätta vilken stämpel du vill, det står dig fritt, men jag ser det som en 'idiotförklaring' av forumets medlemmar.

Tänk, jag gapskrattade åt just de fyndigt ironiska formuleringarna!
Jag tyckte att de var helt obetalbara.
;):cool:

Att sen jag själv hör till de åsyftade är en annan femma, jag kan skratta lika gott ändå.
Jag ser ju ingen mening med att kasta ut pengar på att köpa en massa skydd. Jag gör i stället precis som Carola, jag förlitar mig tryggt på Guds beskydd.
 
Last edited:

SailorChief

New member
Att sen jag själv hör till de åsyftade är en annan femma, jag kan skratta lika gott ändå.
Jag ser ju ingen mening med att kasta ut pengar på att köpa en massa skydd. Jag gör i stället precis som Carola, jag förlitar mig tryggt på Guds beskydd.


Jo det kan man ju göra, dvs göra som Carola och lita på Guds beskydd, men å andra sidan tror jag mig läste att Carola ett tag var självmordsbenägen,och då stämmer det väl än mer att man gillar dåliga skydd och gör som Carola.

Men det jag menar med mina inlägg är, verkar vara svårt för många att förstå, är att de får köra utan hjälm om de så vill, men som medlem och medmänniska så anser jag ku inte att man skall rekommendera sämre skydd än det bästa som finns på marknaden, finner ingen anledning till detta.

Sen verkar ju ditt säkerhetstänkande vara under all kritik,om det du nu skriver är sant, 200km/h och prata i mobiltelefon då man kör hoj på Autobahn,utan de bästa skydden som finns, är ju upp till dig men knappast inget en normal förare gör eller rekommenderar.
 
Top