Att det är några få som postar kan knappast skyllas på de personerna eftersom det står vem som helst fritt att posta.
Jag tycker däremot inte heller att man skall 'idiotförklaras' för avvikande åsikt. Det jag ibland reagerar på, är när man väljer att gå in på ett forum och kategoriskt 'idiotförklara' forumets medlemmar som ett kollektiv, ofta också rätt osakligt.
Sen som någon annan så vist sade slår man mot allt och alla får man nog finna sig i att få mothugg.
/putte
När idiotförklarade jag någon? Var snäll och visa det citatet för jag hittar det inte själv. Det jag reagerar emot,är bl a att folk på Forumet, VET allt, de rekommenderar de som är osäkra,kanske förstagångsköpare av MC, att inhandla utrustning som INTE är bevisade ha god kvalitet eller att inhandla utrustning på försäljningsställen där de inte kan få hjälp av kunnig personal.
Är det hjälp för en som kanske nyss köpt MC, går med i SMC och för att kanske öka sin säkerhet går in med en fråga, och sen får de som svar att i stort sett alla välkända märken som säljs i butiker som bara sysslar med detta inte ska gynnas,utan att de ska spara lite pengar,köpa saker som kan ha fel storleksmärkning (Biltemas ryggskydd) och hos personal som inte kan MC utrustning alls (läs Lidl)? Är detta en hjälp för en nybliven MC åkare?
Sen kommer Vägverket med rapport om vajerräcken, som bevisligen räddar liv även om de säkert kan göras mycket bättre, ja då döms räckverken ut helt,det skriv man kan inte köra på dessa vägar, är man då egentligen lämpad som MC förare?
Sen att folk inte klarar av blinkers, som är mer viktig på en oskyddad hoj, då är man ju heller inte lämpad i trafiken som motorcyklist, man ska ju helst kunna gå och äta tugggummi samtidigt, dvs klara av att koncentrera sig lite mer,på lite fler saker i trafiken som MC-ist än som bilist pga vår utsatta position.
Det gnälls på massa bilister,ja, de är klantar, men vi har väl eget ansvar också,och jag är i alla fall rädd om mitt egna liv.
Sen är det lite som min farsa sa till en grannfru då nya lagen om övergångställe kom.
Hon klagade på bilisterna att de inte stannade, farsan sa "Men du måste ju ha uppsikt själv också", hon replikerade"Nej, de ska lämna företräde",
"Jo " sa farsan,"men vad händer om du blir påkörd på övergångstället"
Grannfrun svarade"Ja, då får han böter då det är hans fel"
"Helt riktigt" sa min farsa, "han som körde för kanske 5000:- i böter, och du, du kanske får ett liv i rullstol"
Tänk på det innan Ni klagar för mycket på bilisterna att det är deras fel, de får böter etc, vi på MC kan få ett liv i rullstol eller inget liv alls.
Jag trodde att SMC bestod av MC-ister som gör allt för att hjälpa varann med råd och tips,främja säkerheten men med STORT eget ansvar men läser man på forumet så är det ju inte så.
Jag rekommenderade folk att köpa det allra bästa som finns i säkerhet,då fick jag otroligt många påhugg för Biltema etc var minsann mycket billigare. Jag tvingade ingen köpa de bästa (som oftast är de bästa trots vad Ni skriver), men jag rekommenderar INGEN att köpa ett sämre skydd för att spara några kronor.
Så, jag får skit för jag rekommenderar,kända som okända MC-ister, det säkraste utrustningen som finns, att folk kanske ska tänka på om de är lämpade som MC-ister när de har stora problem med vägtyper och fordonets "alla" lampor,så varför då vara med i en organisation.
Sen vet jag att jag gick med frivilligt,så jag anklagar ingen, jag ställde väl bara en fråga varför jag gick med,kanske någon på forumet skulle vara vänlig och hjälpa mig med den frågan,är väl därför man frågar här eller?