Reflexväst.

Jag står dock fortfarande fast vid att jag är emot inflationen för räddningspersonals räkning.
Den tankegången förstår jag inte, och jag uppfattar att den (inte bara från dig) har två huvudspår. Dels att allmänhetens användning av västar gör att "viktigheten" försvinner i och med att inte enbart "viktiga" personer (läs: vägarbetare, räddningspersonal, polis etc) bär dem, dels att det faktiskt skulle ske en tillvänjning så att sannolikheten att upptäcka en varselväst vid vägkanten skulle vara mindre ju fler man har sett tidigare samma dag - eller vecka, eller år.
Ifråga om statusen hos varselvästbärare så menar jag att det är en ointressant fråga. På vilket sätt bör man annars reagera annorlunda gentemot en hundpromenerare eller joggare i vägkanten jämfört med en vägarbetare? Vari skulle skillnaden ligga?
Ifråga om faktisk tillvänjning och därmed minskad synbarhet tror jag helt enkelt inte på teorin, jag menar tills jag blir överbevisad att den är ett hjärnspöke, ett fantasifoster.
 

Smedis

New member
Motståndare kommer alltid att hitta på skäl till att inte använda en.
Det spelar ingen roll hur många bevis eller intyg från bärare det finns, det kommer alltid finnas argument emot.

Jag tänker inte använda en för att....

Tycker det är ganska roligt att lyssna på egentligen.
Samma människor som inte vill ha väst står på barikaderna och skriker ut att "dyra hjälmar är säkrare än billiga"
Och som dessutom talar emot användandet av jethjälm...

Dubbelmoral? Jajamensan!:D
 

P-O Noren

New member
Den tankegången förstår jag inte, och jag uppfattar att den (inte bara från dig) har två huvudspår. Dels att allmänhetens användning av västar gör att "viktigheten" försvinner i och med att inte enbart "viktiga" personer (läs: vägarbetare, räddningspersonal, polis etc) bär dem, dels att det faktiskt skulle ske en tillvänjning så att sannolikheten att upptäcka en varselväst vid vägkanten skulle vara mindre ju fler man har sett tidigare samma dag - eller vecka, eller år.
Ifråga om statusen hos varselvästbärare så menar jag att det är en ointressant fråga. På vilket sätt bör man annars reagera annorlunda gentemot en hundpromenerare eller joggare i vägkanten jämfört med en vägarbetare? Vari skulle skillnaden ligga?
Ifråga om faktisk tillvänjning och därmed minskad synbarhet tror jag helt enkelt inte på teorin, jag menar tills jag blir överbevisad att den är ett hjärnspöke, ett fantasifoster.

Människan är av naturen rädd för förändringar. Därför kommer vi att få dras med några moderna myter inom MC-debatten ett århundrade till:

Skinn är alltid säkrare än textil

Användande av varselväst skadar för vägarbetare synlighet i dito klädsel

motorcyklar har kortare bromssträcka än bilar

ABS är dåligt på motorcyklar

kardan är mindre driftsäkert än kedja


Fyll gärna på med myter på listan...
Att reflexvästen som ett frivilligt plagg retar så många när det används är lite komiskt när man tänker efter
 

Svampe

New member
Att reflexvästen som ett frivilligt plagg retar så många när det används är lite komiskt när man tänker efter

Det som retar mig som fan är alla som köper allt svart för att det är så snyggt, och SEN klämmer på sig en vägarbetarväst för att de är rädda för att inte synas.

Köp lite färggladare kläder till att börja med!
 

roke

New member
Det som retar mig som fan är alla som köper allt svart för att det är så snyggt, och SEN klämmer på sig en vägarbetarväst för att de är rädda för att inte synas.

Köp lite färggladare kläder till att börja med!
Är det något mer än andras klädsel som du retar dig på och som du vill berätta om?
 
Last edited:

Svampe

New member
Är det något mer än andras klädsel som du retar dig på som du vill berätta om?

Det här var en debatt om reflexvästar / varselvästar, eller hur? Jag undrar hur folk tänker med färgval på kläder när de sen känner sig otrygga utan västen.

Tänk i förlängningen på vägarbetarna. Om alla börjar köra med vägarbetarväst så kommer varningseffekten att försvinna och de blir mer utsatta. Kanske inte helt lyckat.
Fattas bara att någon tomte får igenom en lag på väst.
 

990 Adventure

New member
reflex eller varsel

Hej ,mitt första o troligtvis sista innlägg med tanke på nivån,håller med dom som säger att det är väl upp till var o en,den som kör utan väst påverkas ju inte så om det varit en vägarbetare (obs exempel)som ifrågasatt användandet skulle jag förstått......
Sedan för att sätta lite ljus på debatten så har dom flesta mc åkare,hundägare o ja det mesta som inte är yrkesmässigt utövande reflexväst ,medans yrkesarbetarna har varselkläder...skillnaden är att varselkläder är flurocerande vilket reflexerar ljuset även på dagen men framför allt även i dåligt ljus o därför kommer dom alltid uppfattas bättre än enbart reflexväst.
Nu ska jag ut o åka grusbus för jag behöver inte klippa gräset,länge lev robotklipparen o glöm inte att den bästa trafiksäkerhetshöjande faktorn är DU
Ha det per
 

morsan

New member
Kolla in den här tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1221.
Sedan kan man ju undra hur vakna medtrafikanterna är. Min man och son höll på att bli nermejade i en rondell när de övningskörde (med varsin MC) iklädda orange regnställ! Maken hängde efter busschauffören till ändhållplatsen och frågade vad han höll på med och fick svaret "det var väl ingen MC i rondellen"
Synliga regnkläder :) http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1386

Jag vet att jag sett någon sida med varselkläder där det stod vilka normer som gäller för t ex polis, räddningspersonal, vägarbetare och chaufförer men den hittar jag inte just nu...
 
Last edited:

TrollUnge

New member
Om man tittar på vägarna idag så är det extremt många som har reflexvästar på sig. När jag var liten så de som hade reflexvästar var de som jobbade på vägarna. Alltså vägarbetare. Idag är det löpare, cyklister, hundar, gångtrafikanter, motorcyklister och ja, gud vet vad. För mig blir det lite av att man skriker "Vargen kommer!!!" men den kommer inte tills den dagen det händer något. Jag har sett många cyklister som har reflexväst men då ifrågasätter jag att det finns faktiskt lyse på cykeln på kvällarna. Så använd det. Samma sak är det med motorcyklister. Visst lyser det upp men idag så märker jag inte västen utan jag ser motorcykeln. För det mesta så även om bilister ser en motorcykel så känns det väldigt ofta som om de skiter i att det är en motorcykel som kommer och då kan vi ha på oss våra reflexvästar för det kommer inte att hjälpa i långa loppet.

Som jag skrev förr så märkte man snabbt att det var en vägarbetare och då saktade man ner farten idag så när man ser dem så tror man att det är en gångtrafikant eller en cyklist m,m. Vi kanske ska vara lite mer försiktig med att använda reflexväster både som gångtrafikant, motorcyklist m,m.

:mad: jag förstår inte riktit ditt problem :confused: är det inte bra att oskyddade syns? Å för deras egen skull är det ju bra eftersom du inte verkar vilja bry dig om att se dem eller sakta ner för dem om de är andra än vägarbetare eller poliser... :confused:
Ingen tvingar på dig en väst, låt andra ha en för sin egen säkerhets skull, men kom inte å gnäll den dagen du överaskas av en gångtrafikant på vägen en mörk kväll eller en vinglande cykel med dålit lyse. De kan faktist vara svåra att se.
Som oskyddad trafikant tycker jag det är bättre att synas ordentligt än att bli missad och råka ut för en olycka, jag vill gärna leva ett tag till å jag vill då inte ha på mitt samvete att ha skadad (ev dödat) nån annan för att de inte syns.

Ja skulle kalla det ansvarsfullt om inte annat, att vilja synas i trafiken. Å som oskyddad trafikant är det ens eget ansvar att göra vad man kan för att inte råka ut för en olycka, spelar ingen roll vems fel det är, den oskyddade är den som mest sannolikt blir (mest) skadad. Kanske dags för dig & börja köra med insidan av huvet?
 
Last edited:

puttepj

New member
:mad: jag förstår inte riktit ditt problem :confused: är det inte bra att oskyddade syns? Å för deras egen skull är det ju bra eftersom du inte verkar vilja bry dig om att se dem eller sakta ner för dem om de är andra än vägarbetare eller poliser... :confused:
Ingen tvingar på dig en väst, låt andra ha en för sin egen säkerhets skull, men kom inte å gnäll den dagen du överaskas av en gångtrafikant på vägen en mörk kväll eller en vinglande cykel med dålit lyse. De kan faktist vara svåra att se.
Som oskyddad trafikant tycker jag det är bättre att synas ordentligt än att bli missad och råka ut för en olycka, jag vill gärna leva ett tag till å jag vill då inte ha på mitt samvete att ha skadad (ev dödat) nån annan för att de inte syns.

Ja skulle kalla det ansvarsfullt om inte annat, att vilja synas i trafiken. Å som oskyddad trafikant är det ens eget ansvar att göra vad man kan för att inte råka ut för en olycka, spelar ingen roll vems fel det är, den oskyddade är den som mest sannolikt blir (mest) skadad. Kanske dags för dig & börja köra med insidan av huvet?

Insiktsfullt - Bravo
wav.gif

/putte
 

Olsson

New member
:mad: jag förstår inte riktit ditt problem :confused: är det inte bra att oskyddade syns? ..

Jag gissar att catwoman_w menar och begriper att det inte handlar om att synas – men att uppfattas.

Det är två parametrar som styr, huruvida något ska hamna i medvetandet hos någon. Det ena är signalens styrka, t ex en lampa som lyser med låg effekt är mindre effektiv än en lampa som lyser med högre. Den andra parametern är signalens betydelse, vilket är individuellt och styrs av erfarenheter. T ex, en blinkerslampa som blinkar kanske inte tenderas uppfattas lika lätt som en röd oljetryckslampa för en motorkunnig person som vägrar ett motorhaveri. Signalernas styrka kan dock vara identisk.

Man kan alltså öka signalens styrka och samtidigt minska chansen att det blir till medvetande. Om man är själv och använder en signalstark väst, så kan ju det självklart ha en stärkande effekt (rå signalstyrka). Det innebär dock inte att säkerheten nödvändigtvis blir högre.

Om många kör med västar, så förändras världen inklusive folks erfarenheter och uppfattningar om den. Det kan innebära att signalens betydelse minskar så mycket eller mer än det positiva från den ökade råa signalstyrkan.
 
Last edited:

puttepj

New member
Jag gissar att catwoman_w menar och begriper att det inte handlar om att synas – men att uppfattas.

Det är två parametrar som styr, huruvida något ska hamna i medvetandet hos någon. Det ena är signalens styrka, t ex en lampa som lyser med låg effekt är mindre effektiv än en lampa som lyser med högre. Den andra parametern är signalens betydelse, vilket är individuellt och styrs av erfarenheter. T ex, en blinkerslampa som blinkar kanske inte tenderas uppfattas lika lätt som en röd oljetryckslampa för en motorkunnig person som vägrar ett motorhaveri. Signalernas styrka kan dock vara identisk.

Man kan alltså öka signalens styrka och samtidigt minska chansen att det uppfattas. Om man är själv och använder en signalstark väst, så kan ju det självklart ha en stärkande effekt (rå signalstyrka). Det innebär dock inte att säkerheten blir högre.

Om många kör med västar, så förändras världen inklusive folks erfarenheter och uppfattningar om den. Det kan innebära att signalens betydelse minskar så mycket eller mer än det positiva från den ökade råa signalstyrkan.

Kul att få hålla med Olsson för en gång skull (misstror inte din intelligens, men ordet provokation brukar komma upp i mitt huvud).

Självklart har du rätt. Du slutar inte synas för att fler använder väst men du reagerar inte på samma sätt som om det bara var en begränsad yrkesgrupp som hade västen.

Däremot anser jag inte att problemet med antalet ökande västar är i paritet med vad det defakto ger i positiv effekt.

Med metaforer och målande exempel kan man, likväl som med statistik, bevisa nästan vad man vill och tolka det till sin fördel.
Så låt oss till äventyrs spinna vidare på din varningslampa på instrumentpanelen. Jag håller med dig till 100% att den ilsket röda lampan signalerar fara, betydligt mer än den gula blinkande motorstörningslampan.

MEN alla bilar har bromsljus idag. Idag har de flesta bilar ett extra hög mittmonterat bromsljus. Jag vill påstå att jag, tack vare att jag lärt mig att förstå att den lampan betyder att framförvarande bil bromsar och det triggar en riskmedvetenhet. Reagerar jag då sämre idag, när alla bilar mer eller mindre har detta extra bromsljus, jämfört med när det var ett fancy tillbehör i början av 70-talet? Nix.

Istället är just det mittmonterade bromsluset i och med en bra position, ett sätt att bättre synas och eftersom hjärnan är så pass bra att sortera bort saker som man inte har nytta av (t.ex. moraklockan som låter varje kvart) så klarar den också att koppla bromsljuset till att signalera risk.

Det tror jag att varselvästar och reflexvästar kommer att göra oavsett hur många de blir.

/putte
 

P-O Noren

New member
Jag gissar att catwoman_w menar och begriper att det inte handlar om att synas – men att uppfattas.

Det är två parametrar som styr, huruvida något ska hamna i medvetandet hos någon. Det ena är signalens styrka, t ex en lampa som lyser med låg effekt är mindre effektiv än en lampa som lyser med högre. Den andra parametern är signalens betydelse, vilket är individuellt och styrs av erfarenheter. T ex, en blinkerslampa som blinkar kanske inte tenderas uppfattas lika lätt som en röd oljetryckslampa för en motorkunnig person som vägrar ett motorhaveri. Signalernas styrka kan dock vara identisk.

Man kan alltså öka signalens styrka och samtidigt minska chansen att det blir till medvetande. Om man är själv och använder en signalstark väst, så kan ju det självklart ha en stärkande effekt (rå signalstyrka). Det innebär dock inte att säkerheten nödvändigtvis blir högre.

Om många kör med västar, så förändras världen inklusive folks erfarenheter och uppfattningar om den. Det kan innebära att signalens betydelse minskar så mycket eller mer än det positiva från den ökade råa signalstyrkan.

Frågan blir ju ytterst märkligt, för vad spelar det egentligen för roll?
Om det nu mot förmodan skulle bli en avtrubbning med tiden, så är det helt ointressant. De som jobbar på väg idag har ju inte bara västar, det står ju 678 orange koner. 3-4 släpvagnar med blinkande ljus samt några lastbilar med påkörningsskydd bakpå som fysiskt hinder mellan arbetare och trafik. För att inte prata om alla skyltar.
Missar man det är det ju snarare en fråga om att man kanske inte ska ha körkort.

Det är ju inte samma dignitet på problemet som exempelvis multiresistenta bakterier. Där kan man snacka samhällsproblem. Resistens mot gula signalvästar är ju dagens ilandsproblem 1a...:D
 

puttepj

New member
Missar man det är det ju snarare en fråga om att man kanske inte ska ha körkort.

Det finns massor av människor som gör fel. Det finns massor med människor som inte borde ha körtkort. Det finns dessutom ett gäng människor som kör utan körkort. Dock är det inte relevant i den här diskussionen, för när olyckan är framme, är det en klentröst att säga att det inte var den påkördes fel.

/putte
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Det finns massor av människor som gör fel. Det finns massor med människor som inte borde ha körtkort. Det finns dessutom ett gäng människor som kör utan körkort. Dock är det inte relevant i den här diskussionen, för när olyckan är framme, är det en klentröst att säga att det inte var den påkördes fel.

/putte

Jag vet egentligen inte alls vad som är relevant i denna fråga, känns som ett icke-problem. Men likväl diskuterar vi frågan...:eek:
 

Olsson

New member
Frågan blir ju ytterst märkligt, för vad spelar det egentligen för roll?
Om det nu mot förmodan skulle bli en avtrubbning med tiden, så är det helt ointressant. De som jobbar på väg idag har ju inte bara västar, det står ju 678 orange koner. 3-4 släpvagnar med blinkande ljus samt några lastbilar med påkörningsskydd bakpå som fysiskt hinder mellan arbetare och trafik. För att inte prata om alla skyltar.
Missar man det är det ju snarare en fråga om att man kanske inte ska ha körkort.

Det är ju inte samma dignitet på problemet som exempelvis multiresistenta bakterier. Där kan man snacka samhällsproblem. Resistens mot gula signalvästar är ju dagens ilandsproblem 1a...:D

Jomenvisst. Jag ser bara ett problem om folk per automatik hävdar att det är bra med signalstarka västar och gärna då med det klassiska argumentet: "liv kan räddas". Om folk börjar tro på det, så slutar det kanske eller så småning om med att SMC, lagstiftare etc etc etc, lobbar för obligatorisk grön väst men då väldigt ogrundat. För jag vill köra i vad jag vill. Jag vill dessutom att alla andra som vill köra i precis vad som helst, ska få köra i precis vad som helst och utan att organisationer av olika slag som påstår sig veta andras s k bästa – ska blanda sig i eller ens rekommendera någonting.
 
Top