puttepj
New member
Det här händer inte ofta gällande nån som faktiskt hanterar språket korrekt.
Men vad menade du nu?
Du väljer att hata alla vilket är generöst men knappast rasistiskt, ähh glöm det
/putte
Det här händer inte ofta gällande nån som faktiskt hanterar språket korrekt.
Men vad menade du nu?
Den tankegången förstår jag inte, och jag uppfattar att den (inte bara från dig) har två huvudspår. Dels att allmänhetens användning av västar gör att "viktigheten" försvinner i och med att inte enbart "viktiga" personer (läs: vägarbetare, räddningspersonal, polis etc) bär dem, dels att det faktiskt skulle ske en tillvänjning så att sannolikheten att upptäcka en varselväst vid vägkanten skulle vara mindre ju fler man har sett tidigare samma dag - eller vecka, eller år.Jag står dock fortfarande fast vid att jag är emot inflationen för räddningspersonals räkning.
Den tankegången förstår jag inte, och jag uppfattar att den (inte bara från dig) har två huvudspår. Dels att allmänhetens användning av västar gör att "viktigheten" försvinner i och med att inte enbart "viktiga" personer (läs: vägarbetare, räddningspersonal, polis etc) bär dem, dels att det faktiskt skulle ske en tillvänjning så att sannolikheten att upptäcka en varselväst vid vägkanten skulle vara mindre ju fler man har sett tidigare samma dag - eller vecka, eller år.
Ifråga om statusen hos varselvästbärare så menar jag att det är en ointressant fråga. På vilket sätt bör man annars reagera annorlunda gentemot en hundpromenerare eller joggare i vägkanten jämfört med en vägarbetare? Vari skulle skillnaden ligga?
Ifråga om faktisk tillvänjning och därmed minskad synbarhet tror jag helt enkelt inte på teorin, jag menar tills jag blir överbevisad att den är ett hjärnspöke, ett fantasifoster.
Att reflexvästen som ett frivilligt plagg retar så många när det används är lite komiskt när man tänker efter
Är det något mer än andras klädsel som du retar dig på och som du vill berätta om?Det som retar mig som fan är alla som köper allt svart för att det är så snyggt, och SEN klämmer på sig en vägarbetarväst för att de är rädda för att inte synas.
Köp lite färggladare kläder till att börja med!
Är det något mer än andras klädsel som du retar dig på som du vill berätta om?
Om alla börjar köra med vägarbetarväst så kommer varningseffekten att försvinna och de blir mer utsatta. Kanske inte helt lyckat.
Fattas bara att någon tomte får igenom en lag på väst.
Det som retar mig som fan är alla som köper allt svart för att det är så snyggt, och SEN klämmer på sig en vägarbetarväst för att de är rädda för att inte synas.
Köp lite färggladare kläder till att börja med!
Tänk i förlängningen på vägarbetarna. Om alla börjar köra med vägarbetarväst så kommer varningseffekten att försvinna och de blir mer utsatta. Kanske inte helt lyckat.
Om man tittar på vägarna idag så är det extremt många som har reflexvästar på sig. När jag var liten så de som hade reflexvästar var de som jobbade på vägarna. Alltså vägarbetare. Idag är det löpare, cyklister, hundar, gångtrafikanter, motorcyklister och ja, gud vet vad. För mig blir det lite av att man skriker "Vargen kommer!!!" men den kommer inte tills den dagen det händer något. Jag har sett många cyklister som har reflexväst men då ifrågasätter jag att det finns faktiskt lyse på cykeln på kvällarna. Så använd det. Samma sak är det med motorcyklister. Visst lyser det upp men idag så märker jag inte västen utan jag ser motorcykeln. För det mesta så även om bilister ser en motorcykel så känns det väldigt ofta som om de skiter i att det är en motorcykel som kommer och då kan vi ha på oss våra reflexvästar för det kommer inte att hjälpa i långa loppet.
Som jag skrev förr så märkte man snabbt att det var en vägarbetare och då saktade man ner farten idag så när man ser dem så tror man att det är en gångtrafikant eller en cyklist m,m. Vi kanske ska vara lite mer försiktig med att använda reflexväster både som gångtrafikant, motorcyklist m,m.
jag förstår inte riktit ditt problem är det inte bra att oskyddade syns? Å för deras egen skull är det ju bra eftersom du inte verkar vilja bry dig om att se dem eller sakta ner för dem om de är andra än vägarbetare eller poliser...
Ingen tvingar på dig en väst, låt andra ha en för sin egen säkerhets skull, men kom inte å gnäll den dagen du överaskas av en gångtrafikant på vägen en mörk kväll eller en vinglande cykel med dålit lyse. De kan faktist vara svåra att se.
Som oskyddad trafikant tycker jag det är bättre att synas ordentligt än att bli missad och råka ut för en olycka, jag vill gärna leva ett tag till å jag vill då inte ha på mitt samvete att ha skadad (ev dödat) nån annan för att de inte syns.
Ja skulle kalla det ansvarsfullt om inte annat, att vilja synas i trafiken. Å som oskyddad trafikant är det ens eget ansvar att göra vad man kan för att inte råka ut för en olycka, spelar ingen roll vems fel det är, den oskyddade är den som mest sannolikt blir (mest) skadad. Kanske dags för dig & börja köra med insidan av huvet?
jag förstår inte riktit ditt problem är det inte bra att oskyddade syns? ..
Jag gissar att catwoman_w menar och begriper att det inte handlar om att synas – men att uppfattas.
Det är två parametrar som styr, huruvida något ska hamna i medvetandet hos någon. Det ena är signalens styrka, t ex en lampa som lyser med låg effekt är mindre effektiv än en lampa som lyser med högre. Den andra parametern är signalens betydelse, vilket är individuellt och styrs av erfarenheter. T ex, en blinkerslampa som blinkar kanske inte tenderas uppfattas lika lätt som en röd oljetryckslampa för en motorkunnig person som vägrar ett motorhaveri. Signalernas styrka kan dock vara identisk.
Man kan alltså öka signalens styrka och samtidigt minska chansen att det uppfattas. Om man är själv och använder en signalstark väst, så kan ju det självklart ha en stärkande effekt (rå signalstyrka). Det innebär dock inte att säkerheten blir högre.
Om många kör med västar, så förändras världen inklusive folks erfarenheter och uppfattningar om den. Det kan innebära att signalens betydelse minskar så mycket eller mer än det positiva från den ökade råa signalstyrkan.
Jag gissar att catwoman_w menar och begriper att det inte handlar om att synas – men att uppfattas.
Det är två parametrar som styr, huruvida något ska hamna i medvetandet hos någon. Det ena är signalens styrka, t ex en lampa som lyser med låg effekt är mindre effektiv än en lampa som lyser med högre. Den andra parametern är signalens betydelse, vilket är individuellt och styrs av erfarenheter. T ex, en blinkerslampa som blinkar kanske inte tenderas uppfattas lika lätt som en röd oljetryckslampa för en motorkunnig person som vägrar ett motorhaveri. Signalernas styrka kan dock vara identisk.
Man kan alltså öka signalens styrka och samtidigt minska chansen att det blir till medvetande. Om man är själv och använder en signalstark väst, så kan ju det självklart ha en stärkande effekt (rå signalstyrka). Det innebär dock inte att säkerheten nödvändigtvis blir högre.
Om många kör med västar, så förändras världen inklusive folks erfarenheter och uppfattningar om den. Det kan innebära att signalens betydelse minskar så mycket eller mer än det positiva från den ökade råa signalstyrkan.
Missar man det är det ju snarare en fråga om att man kanske inte ska ha körkort.
Det finns massor av människor som gör fel. Det finns massor med människor som inte borde ha körtkort. Det finns dessutom ett gäng människor som kör utan körkort. Dock är det inte relevant i den här diskussionen, för när olyckan är framme, är det en klentröst att säga att det inte var den påkördes fel.
/putte
Frågan blir ju ytterst märkligt, för vad spelar det egentligen för roll?
Om det nu mot förmodan skulle bli en avtrubbning med tiden, så är det helt ointressant. De som jobbar på väg idag har ju inte bara västar, det står ju 678 orange koner. 3-4 släpvagnar med blinkande ljus samt några lastbilar med påkörningsskydd bakpå som fysiskt hinder mellan arbetare och trafik. För att inte prata om alla skyltar.
Missar man det är det ju snarare en fråga om att man kanske inte ska ha körkort.
Det är ju inte samma dignitet på problemet som exempelvis multiresistenta bakterier. Där kan man snacka samhällsproblem. Resistens mot gula signalvästar är ju dagens ilandsproblem 1a...