Reflexväst.

puttepj

New member
Är sedan 2 veckor västanvändare. Blev riktigt skrämd av bilar som bara korsar min vägbana, varav en stor Grusbil. Så nu kör även jag med en gul-grön väst. Tycker nog att folk ser mig bättre. När ett rådjur tvärvände när det såg min väst är jag övertygad .
Räven.

Jag har precis samma erfarenhet som du. Jag märker en avsevärd skillnad på hur folk håller avstånd, inte tränger mig, låter mig ta plats i rondeller, inte kör ut framför mig o.s.v.

Om det sen har en avskräckande verkan på rådjur låter jag vara osagt men i sådana fall är det en bonus.

/putte

P-O Noren

New member
Det är lättare att bli upptäkt av medtrafikanter om man har reflexväst än om man kommer svartklädd på mörk hoj med dåligt lyse.
Att säga att han inte sett mig i alla fall är ju bara dumt...

När lastbilen, i ditt fall, saktar in gör han kanske det för att kunna stanna om det kommer nån.
Du tror att han sett dig eftersom han saktar in, men med din klädsel ser han inte dig utan kör på.
Vilket för dig är ett irrationellt beteende men fullt normalt i lastbilsförarens ögon.
Om du burit en reflexväst hade detta irrationella moment troligen aldrig inträffat.

Håller helt med om detta. Jag upplever att det är just i dessa moment i trafiken som reflexvästen gör skillnad.

Det är ju helt frivilligt att bära väst. Att propagera för mörk klädsel och undvikande av skarpa tydliga färger är ju ganska tveksamt av många skäl.

SuperRetard

New member
Det är lättare att bli upptäkt av medtrafikanter om man har reflexväst än om man kommer svartklädd på mörk hoj med dåligt lyse.

När lastbilen, i ditt fall, saktar in gör han kanske det för att kunna stanna om det kommer nån.
Du tror att han sett dig eftersom han saktar in, men med din klädsel ser han inte dig utan kör på.
Vilket för dig är ett irrationellt beteende men fullt normalt i lastbilsförarens ögon.
Om du burit en reflexväst hade detta irrationella moment troligen aldrig inträffat.

Nu är du lite dum.

Jag skrev inlägget för visa på att reflexväst ÄR bra.

Att jag sen väljer att utgå ifrån att alla andra är dumma i huvet och sen är beredd på följande beteenden får du tycka vad du vill om..

Men få det inte till att jag förväntade mig att han skulle se mig, det var just därför jag tog upp klädsel och felställt lyse!

Raven

New member
Jag har precis samma erfarenhet som du. Jag märker en avsevärd skillnad på hur folk håller avstånd, inte tränger mig, låter mig ta plats i rondeller, inte kör ut framför mig o.s.v.

Om det sen har en avskräckande verkan på rådjur låter jag vara osagt men i sådana fall är det en bonus.

/putte

Undrar om vildsvin ser västen ?:rolleyes:

P-O Noren

New member
Och bortsett HA.. Vem fan har gjort det?

Rätt så många har här ventilerat åsikten att dom aldrig skulle bära kraftiga färger som neongult eller orange. Kollar man snabbt vid vägkanten så är många mc-förare starkt influerade av ghost-rider modet med allt i svart.

Vi behöver ju inte stå och peka finger, men visst finns det dom som förespråkar ett undvikande av starka färger. Framförallt neongult verkar vara tabu att bära.

Catherine

New member

Önskar det vore så enkelt att en reflexväst skulle lösa alla problem med ouppmärksamma bilister. Eftersom de kör ut framför min bil också, så är jag tveksam. Problemet på mc är bara större eftersom man är så sårbar. Jag säger inte att man inte ska använda reflexväst. Det ökar säkert förutsättningarna att man syns, men det finns också en risk för övertro på reflexvästens makt som faktiskt kan ha motsatt effekt.

GuzziKungen

New member
Önskar det vore så enkelt att en reflexväst skulle lösa alla problem med ouppmärksamma bilister. Eftersom de kör ut framför min bil också, så är jag tveksam. Problemet på mc är bara större eftersom man är så sårbar. Jag säger inte att man inte ska använda reflexväst. Det ökar säkert förutsättningarna att man syns, men det finns också en risk för övertro på reflexvästens makt som faktiskt kan ha motsatt effekt.

M.a.o så skulle du kunna sagt.
- Använd reflexvästen som om du var utan.
Jag kör inte annorlunda då jag har västen på , gör ni andra det :confused:
Bilister är älgar oavsett förhållandena :mad:
Ha dé

puttepj

New member

Absolut rätt. Jag tror stenhårt på reflexvästen som ett verktyg för att synas, men det gör inte den jag möter till en bättre förare. Det handlar om att skaffa sig så mycket marginaler som möjligt. Men skapar den övertro att man syns kan den självklart vara till onytta.

Dock kanske inte ett motargument för väst utan ett klargörande att alla i trafiken är puckon tills motsatsen är bevisad.... och då kör man därefter.

/putte

puttepj

New member
Ha dé

Du hann före mig och uttryckte det jag tänkte bättre än mig...

/putte

Smedis

New member
Ha dé

Klart man inte kör annorlunda.:eek:
Som Stenmark sa:
Int lönt å förklare för en som int vill förstå.:rolleyes:

SuperRetard

New member
Jag är rätt opretantiös gällande hojåka. Jag har inga problem att bli rejält frånåkt om jag känner att jag har en dålig dag, jag är nog snart den enda som åker med originalsystem för jag tycker att hojen går "bra nog" ändå så jag behöver inte de extrahästarna. Köper gärna snik så länge det är bra och säkert osv. Sen GÖR det ingenting om det ser bra ut, men jag betalar inte xtra för det :eek:.

Men reflexväst är nog min gräns. På nåt sätt känns det som att gå med cykelhjälm på Konsum, lite retard på nåt sätt.

Den här diskussionen är nog första gången jag får erkänna att jag är "för cool" :(. Jag gillar det inte, men så ere! Sen finns det om sanningen ska fram lägen då man inte VILL synas hur bra som helst heller. Och säkerhetsmässigt kan man faktiskt köra efter förutsättningarna (det har ju funkat i 100 år tidigare för andra). Dock är det tveklöst en säkerhetsfråga..

Jag står dock fortfarande fast vid att jag är emot inflationen för räddningspersonals räkning.

Smedis

New member
Men reflexväst är nog min gräns. På nåt sätt känns det som att gå med cykelhjälm på Konsum, lite retard på nåt sätt.

Den här diskussionen är nog första gången jag får erkänna att jag är "för cool"

Det tror jag är själva huvudargumentet emot.
De som kommit vidare och är säkra i sig själva har inget problem att använda reflexväst. (min manlighet påverkas inte);)
När du blir lite säkrare på dig själv kanske du tänker annorlunda?

Raven

New member
Ok. Hund. Brukar själv hänga av västen när jag står i vägkanten å pinkar. Så jag förstår vad du menar:p

SuperRetard

New member
Det tror jag är själva huvudargumentet emot.
De som kommit vidare och är säkra i sig själva har inget problem att använda reflexväst. (min manlighet påverkas inte);)
När du blir lite säkrare på dig själv kanske du tänker annorlunda?

Kanske :eek:

Vad jag får vika på är att jag alltid hävdat att jag kör för att det är SJUKT KUL ATT ÅKA HOJ och inget annat.

Men när det här kommer upp och jag är lika sugen på att ha reflexväst som att gå på krogen i Nikebyxor och träskor så backar jag på att det är liiiiite posöranda inblandat!

puttepj

New member
Ok. Hund. Brukar själv hänga av västen när jag står i vägkanten å pinkar. Så jag förstår vad du menar:p

Hmmm. Här pratar vi om att det är manligheten som får sig en smäll med väst och så hänger du av den när manligheten skall fram :)

Jag tar gärna av mig västen så fort jag inte sitter på hojen för visst ser det lite töntigt ut. På hojen däremot fyller den en funktion där manligheten får stå åt sidan. Nu är jag ju typ 25 år äldre än Hund och har uppnått den aktningsvärda åldern där det tom är legalt att sitta och pinka (dock inte med väst i vägkanten) och då väger hur jag syns tyngre än hur jag ser ut.

/putte

SuperRetard

New member
Nu är jag ju typ 25 år äldre än Hund och har uppnått den aktningsvärda åldern där det tom är legalt att sitta och pinka (dock inte med väst i vägkanten) och då väger hur jag syns tyngre än hur jag ser ut.

/putte

Hahha..

Sen tror jag att jag resonerat annorlunda om jag använt hojen som nyttofordon. Jag har inga problem med att köra "överdrivet" försiktigt gällande trafik för jag har sällan en tid att passa när jag kör hoj. Jag är nästan aldrig stressad och är jag det i kroppen (en tung vecka på jobbet förstör mkt ibland) så tar jag det ännu lugnare.

Jag kör i stadstrafik och egentligen i trafik"situationer" öht som om jag var osynlig. Sen blir jag förbannad när folk kastar sig ut framför nosen på mig, men det har aldrig varit "nära" pga sånt, för jag är ständigt i läget att jag förväntar mig det.

Det som skrämmer mig med beteendet är en 20-åring med hyfsat nytt kort förmodligen förväntar sig att andra gör "rätt".. Jag fattade det där efter ungefär 10-20 000 mil på svenska vägar.

Nu har jag nått nivån där jag omöjligen kan vara rasist. Jag hatar alla!