Reflexväst.

Smartswede

New member
Lätt att svara på: Alla är lättare att upptäcka, allt annat är flosker.
/putte

Så även forskning som visar att det inte spelar någon roll? :rolleyes:

Men men... var och en blir salig på sin egen tro :)

Själv för att synas för bilister som eventuellt får för sig att svänga ut eller svänga vänster framför mig så zick zackar jag lite. Mycket bra sätt att göra så man syns. Iaf om man ska tro den forskning som gjorts i England om det.

puttepj

New member
Så även forskning som visar att det inte spelar någon roll? :rolleyes:

Men men... var och en blir salig på sin egen tro :)

Själv för att synas för bilister som eventuellt får för sig att svänga ut eller svänga vänster framför mig så zick zackar jag lite. Mycket bra sätt att göra så man syns. Iaf om man ska tro den forskning som gjorts i England om det.

Egentligen skall man välja sina krig när man diskuterar på forum, eftersom man sällan blir överens, utan man uttrycker sina argument om och om igen, mest för sin egen skull. Men jag skall ändå ge dig ett exempel som knappast kräver någon forskning för att säkerställa. Det sitter reflexer på de vita stolparna på många mindre riksvägar. Du kan köra en hel natt och ändå dra nytta av reflexfunktionen, svänger vägen, ser du det lättare pga reflexen även om du passerar en per sekund....

Om varenda dagisbarn, varenda polis, varenda sporthojåkare and what ever använder en reflexväst kommer du att se den lika bra ändå. Du kanske blir avtrubbad så till vida att du inte identifierar vilken kategori människa du ser men den springande punkten är fortfarande att den är lättare att upptäcka.

/putte

phastas

New member
Egentligen skall man välja sina krig när man diskuterar på forum, eftersom man sällan blir överens, utan man uttrycker sina argument om och om igen, mest för sin egen skull. Men jag skall ändå ge dig ett exempel som knappast kräver någon forskning för att säkerställa. Det sitter reflexer på de vita stolparna på många mindre riksvägar. Du kan köra en hel natt och ändå dra nytta av reflexfunktionen, svänger vägen, ser du det lättare pga reflexen även om du passerar en per sekund....

Om varenda dagisbarn, varenda polis, varenda sporthojåkare and what ever använder en reflexväst kommer du att se den lika bra ändå. Du kanske blir avtrubbad så till vida att du inte identifierar vilken kategori människa du ser men den springande punkten är fortfarande att den är lättare att upptäcka.

/putte

Putte PJ for President.

swischmc

New member
Om ni tittat ordentligt så har de flesta vägarbetare mer än en reflexväst på sig. Det krävs numera full varselklädsel på alla statliga vägar, dvs byxor och jacka/tröja i gult eller orange varlsematerial. Eftersom man arbetar på olika kategorier av vägar har i princip alla som arbetar på eller vid väg idag varselklädsel.

Poliser, mc-åkare, dagisbarn, joggare mm har sällan mer än bara väst. Det är mao fortfarande lätt att urskilja de som jobbar på vägen på heltid jämfört med "alla andra".

Så länge naturen, materialet i vägen och annat runt omkring oss inte är i varselmaterial kommer vi att urskilja det refleterande materialt bättre än allt annat. Gissa varför militären inte är varselklädd... ;)

Cyborg

New member
Det var snarast en fråga, titta på smileyn så ser du...

:confused: = Confused, villrådig, frågande

Ser mer ut som ett påstående. Var det en fråga skulle det mer se ut:
Vad är det du stör dig på med reflexvästar?
Stör du dig på att du måste sakta ner när du ser en person i väst?

catwoman_w

New member
Jobbat.

Ja,eftersom det var jag som startade denna tråden så får jag förklara mig. Dock har det tyvärr tagit lite tid för jag har tyvärr ett jobb att sköta också.

Visst är gula, orange, gröna västar bra men hallå vart tog vanligt reflex vägen? Sedan så finns det reflexband som syns jättebra i mörker. Sedan om någon cyklar, går eller springer på gång/cykelbanan så vad ska den som kör hoj eller bil på den att göra?? Ska man då ha körkort överhuvudtaget? Nej,säger jag.

Nackdelen är när alla har sådana västar så ser man dem inte till slut för jag ser det fortfarande som man skriker "Vargen kommer" Tills den dagen det händer något så blir det ett ramaskrik. Vilket då som jag kan se det att det blir nån med varselväst på sig. För mig är varselväst att man varnar för något som om du byter ett däck på en väg så syns du bra. Men ska du bara gå så duger vanligt reflex och tro mig det är billigare än en väst.

puttepj

New member
För mig är varselväst att man varnar för något som om du byter ett däck på en väg så syns du bra. Men ska du bara gå så duger vanligt reflex och tro mig det är billigare än en väst.

Jag tror nog du skall fundera en gång till om en reflex är lika bra som en väst.

Gå över ett övergångsställe dagtid med reflex kontra med väst, vilken tror du syns?
En varselväst gör en lättare att se varje gång du ser någon som har en - ingen vargen kommer i det inte.

/putte

Monsterdiggaren

New member
Snacket om inflation i varselvästar ser jag som bara just rent snack, utan grund. Först och främst tror jag inte på någon inflation överhuvudtaget, i meningen att folk i allmänhet inte uppmärksammar en varselväst lika väl på grund av att det finns fler av dem ute idag än för tio år sedan. Sedan kan jag inte för mitt liv förstå varför en joggare, barnvagnsputtare eller tidningsutdelare inte skulle vara lika intressant att uppmärksamma i mörker eller dålig sikt som en polis eller vägarbetare.
Att det inte är estetiskt optimalt med varselväst är väl en sak, det kan jag också skriva under på, men att det skulle vara kontraproduktivt menar jag är rent struntprat.

+1

Det är väl bra om alla oskyddade trafikanter har varselfärger. Ingen förtjänar väl att uppmärksammas mindre än någon annan. Alla människor är födda fria och lika värda osv. När bilar dyker upp målade som ambulanser är jag däremot den förste att protestera.
Själv använder jag inte varselväst på gata, av estetiska skäl. Låt fördömandena hagla in, jag står för det.
PS: En färgkombination som verkar fungera bra om man vill synas är mellanblått skinnställ med vit hjälm :rolleyes: Då uppfattas man som ett hot (mot körkortet) och hot uppmärksammas alltid. DS

Last edited:

HåkanP

New member
Slutligen... vad händer då alla har varselväst? Då får de som behöver extra uppmärksamhet gå steget längre... blinkande lampor, blixtflashar, oljud. Kan lätt övergå till rena terrorbalansen ;)

/Anders
Som själv har en gulsvart hojj och gulsvart ställ som bilisterna uppmärksammar betydligt mer än min blå hoj och mitt gråsvarta goretex ställ.

I japan har vägarbetare varselvästar med blinkande lampor på

catwoman_w

New member
Om man inte ser en person.....

Jag tror nog du skall fundera en gång till om en reflex är lika bra som en väst.

Gå över ett övergångsställe dagtid med reflex kontra med väst, vilken tror du syns?
En varselväst gör en lättare att se varje gång du ser någon som har en - ingen vargen kommer i det inte.

/putte

Om man inte ser en person dagtid gå över ett övergångställe så kanske du bör ta och skaffa dig glasögon tycker jag. Eller så kanske du behöver lära dig uppmärksamhet. Jag ser människor på övergångställe dagtid men nu syftade jag på kvällar. Hur många människor går inte på vägen utan reflex och i mörka kläder?

Man ser dem till slut inte för att varenda kotte har dem.

puttepj

New member

Varselväst gör att du har lättare att upptäcka en person pga att de blir en kontrast till omgivningen. Om du har problem att urskilja kontraster, kanske vi skulle boka en dubbeltid hos optikern du och jag?

/putte

catwoman_w

New member
Kontraster.

Varselväst gör att du har lättare att upptäcka en person pga att de blir en kontrast till omgivningen. Om du har problem att urskilja kontraster, kanske vi skulle boka en dubbeltid hos optikern du och jag?

/putte

Jag har inga problem att skilja på kontraster. Jag behöver inte gå till en optiker för jag har redan varit där. Om det blir kontraster när alla bär varselvästar så skulle världen se rätt så tråkigt ut tycker jag.

P-O Noren

New member
Om man inte ser en person dagtid gå över ett övergångställe så kanske du bör ta och skaffa dig glasögon tycker jag. Eller så kanske du behöver lära dig uppmärksamhet. Jag ser människor på övergångställe dagtid men nu syftade jag på kvällar. Hur många människor går inte på vägen utan reflex och i mörka kläder?

Så du menar på fullt allvar att man inte ser personer med reflexvästar på kvällen?
(Med fullgod syn, antar jag)

märkligt kan jag tycka, är det många föremål du missar?
- Skyltar
- Bilar (särskilt volvobilar är ju vanliga)
- övergångsställen

Utveckla gärna, jag blir nyfiken...
:D

catwoman_w

New member
Så du menar på fullt allvar att man inte ser personer med reflexvästar på kvällen?
(Med fullgod syn, antar jag)

märkligt kan jag tycka, är det många föremål du missar?
- Skyltar
- Bilar (särskilt volvobilar är ju vanliga)
- övergångsställen

Utveckla gärna, jag blir nyfiken...
:D

Ehh..jo, visst ser du dem. Vad jag menade är att du ser personer med vanligt reflex också lika bra. Man hajar till lite mera när man ser nån som har reflexband eller reflex som hänger vid kläderna. För 15 år sedan så såg du dem när de hade vanliga reflex och då sänkte man farten eller körde ut lite. Visst gör du det idag också men måste man ha varselväst på dagarna syftar jag på. :confused:

P-O Noren

New member
Ehh..jo, visst ser du dem. Vad jag menade är att du ser personer med vanligt reflex också lika bra. Man hajar till lite mera när man ser nån som har reflexband eller reflex som hänger vid kläderna. För 15 år sedan så såg du dem när de hade vanliga reflex och då sänkte man farten eller körde ut lite. Visst gör du det idag också men måste man ha varselväst på dagarna syftar jag på. :confused:

Absolut inte!

Det är fullkomligt frivilligt att bära reflexväst. Var har du fått höra att man måste det?