Synas är bra, men när ?
Hej allihopa,
Jag brukar sällan skriva inlägg på internetforum då jag tycker att det är mest intressant att läsa vad andra skriver om.
Men på grund av den här intressanta diskussionen har jag reggat mig på forumet för att ge min syn på saken.
Jag har inga invändningar mot att använda varselväst eller till och med varselkläder när man kör mc (även om just varselkläder är mindre lämpligt av uppenbara anledningar).
Ett rörligt föremål (med viss fart) som syns bra är svårt att missuppfatta som något annat än just vad det är: ett rörligt föremål.
Personligen kan jag tycka att det är lite "livrem och hängslen" att köra med varselväst, men jag skulle aldrig anklaga någon som kör hoj för att vara trygghetsnarkoman.
Är man det så finns det betydligt säkrare saker att slå ihjäl sin tid med. Istället för i värsta fall, sig själv.
Jag tror att alla vi som kör hoj har ställt oss själva frågan - is the juice worth the squeeze? Och kommit på rätt svar.
Det som gör mig lite mer fundersam är den, som det verkar, vitt spridda uppfattningen att användandet av varselväst i tid och otid inte skulle skapa "inflation".
Hur många här har någon gång sysslat med arbete på väg ?
Människor som helt opåkallat använder varselväst på cykel och gångbana skapar enligt min vetenskapligt ogrundade uppfattning, speciellt i tätbebyggt område, ett överflöd av onödig information. Lite grand som att installera en skog av vägmärken.
Givetvis tror jag att detta förvirrar och minskar vaksamheten hos bilister. Om inte annat så av ren uttröttning/apati.
Gemene man kan inte se skillnad på en varselväst eller varselkläder.
Och ja, det finns inte alltid tunga avspärrningar eller hav av konor vid varje givet tillfälle då man måste uppehålla sig PÅ vägen. Exempelvis om man kör lastbil (vilket jag för övrigt inte gör).
Därför bör folk som som uppehåller sig VID vägen fråga sig själva: är reflexer, ficklampa och ett sunt förnuft en tillräcklig försiktghetsåtgärd för att undvika att bli påkörd av ett FORDON på en gångbana ?
Om ni som läser det här känner någon som arbetar på väg ber jag er att fråga den personen:
har hänsynslösheten från vägtrafikanter gentemot vägarbetare ökat på senare år ?
Om svaret är ja så blir jag inte förvånad.
Jag har ingen statisk uppbackning för att det skulle bero på att folk använder varselvästar i icke yrkesmässig verksamhet.
Men om det skulle kunna vara en faktor lämnar jag till er att själva fundera på.
För er andra kan jag starkt rekommendera att läsa boken "I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet".
Med vänliga hälsningar och en ursäkt för det långa inlägget.
Dan