Reflexväst.

P-O Noren

New member
Jomenvisst. Jag ser bara ett problem om folk per automatik hävdar att det är bra med signalstarka västar och gärna då med det klassiska argumentet: "liv kan räddas". Om folk börjar tro på det, så slutar det kanske eller så småning om med att SMC, lagstiftare etc etc etc, lobbar för obligatorisk grön väst men då väldigt ogrundat. För jag vill köra i vad jag vill. Jag vill dessutom att alla andra som vill köra i precis vad som helst, ska få köra i precis vad som helst och utan att organisationer av olika slag som påstår sig veta andras s k bästa – ska blanda sig i eller ens rekommendera någonting.
Ja det kan jag hålla med om. Det skall vara frivilligt, allt annat är ju knasigt. Sedan handlar det inte bara om gult. Även orange och klarrött är bra färger mot svart. Behöver ju inte ens vara en väst, kan ju lika gärna vara en huvtröja över skinnstället eller en mc-jacka.

Men vill man köra i svart är det ju okej, men självklart syns man mindre. Det är ju upp till föraren vad som känns viktigast.

Smedis

New member
Gapades lika när hjälmtvång på mc kom....

Om reflexvästen inte räddar liv, varför finns den då?
Och varför är det yrkesgrupper som använder sån? :confused:

Upprepar:
Alla argument emot handlar om att rättfärdiga sitt val att inte använda en...

Last edited:

P-O Noren

New member
Gapades lika när hjälmtvång på mc kom....

Om reflexvästen inte räddar liv, varför finns den då?
Och varför är det yrkesgrupper som använder sån? :confused:

Upprepar:
Alla argument emot handlar om att rättfärdiga sitt val att inte använda en...

Någon lag behövs inte. Vi ska inte öka med fler lagar som undandrar förnuftets användning i vardagen.

Varken någon lag på skydssutrustning, ryggskydd eller hjälmtyp(öppen/integral) behövs. Vi ska värna friheten och kunskap att välja framför regleringar och lagar.

Smedis

New member
Någon lag behövs inte. Vi ska inte öka med fler lagar som undandrar förnuftets användning i vardagen.

Varken någon lag på skydssutrustning, ryggskydd eller hjälmtyp(öppen/integral) behövs. Vi ska värna friheten och kunskap att välja framför regleringar och lagar.

Jag förespråkar inte heller nån lag.
Jämförde bara hur det lät när hjälmlagen kom.
Orsaken till att den infördes var ju trots allt att en stor del visade just brist på förnuft.
I den här tråden ser jag heller ingen skillnad i utveckling mot då.

swischmc

New member
För att snurra till diskussionen ett varv till... När jag växte upp på 70-talet hette det att man skulle ha reflexerna (vanliga) långt ner. Helst någon dm från marken, för då syntes man bäst. Gäller detta fortfarande???
I somras körde jag ibland med regnbyxor i gult. Såg några bilister som verkligen hajade till.
Stämmer det med låg reflex så undrar man ju om en väst är bästa sättet att bli synlig.

Som flera har påpekat så kommer inte användandet av reflexväst att göra oss ouppmärksamma på vägarbetare. Tro mig, de har helt andra kläder och andra hjälpmedel för att synas bra. Körde i våras med varseljacka (mycket varmare än vanlig mc-jacka, men tyvärr utan skydd) och jag förstod på omgivningen att jag syntes väldigt väl. Men, som sagt, det var en jacka i varselmaterial.

puttepj

New member
För att snurra till diskussionen ett varv till... När jag växte upp på 70-talet hette det att man skulle ha reflexerna (vanliga) långt ner. Helst någon dm från marken, för då syntes man bäst. Gäller detta fortfarande???
I somras körde jag ibland med regnbyxor i gult. Såg några bilister som verkligen hajade till.
Stämmer det med låg reflex så undrar man ju om en väst är bästa sättet att bli synlig.

Som flera har påpekat så kommer inte användandet av reflexväst att göra oss ouppmärksamma på vägarbetare. Tro mig, de har helt andra kläder och andra hjälpmedel för att synas bra. Körde i våras med varseljacka (mycket varmare än vanlig mc-jacka, men tyvärr utan skydd) och jag förstod på omgivningen att jag syntes väldigt väl. Men, som sagt, det var en jacka i varselmaterial.

Naturlagarna har inte direkt ändrats sen du var ung.
Går du efter en kolsvart väg bör du har reflexerna så lågt som möjligt för att upphinnande fordons ljus så tidigt som möjligt skall träffa reflexen.

Sitter du på en hoj och använder varselväst är det självklart inte samma förutsättningar det handlar om. Bortsett från att huvudet/hjälmen är en mindre exponeringsyta så vore den annars gissningsvis där du borde ha dina grälla färger.. Men eftersom bröstkort och ryggtavla är betydligt större så är det självklart den yta som är lättast att upptäcka.

/putte

4everyoung

New member
Jag tycker att reflexväst är oslagbart i mörker, använder jag alltid när jag joggar eller går med hundarna mörka kvällar. Däremot tycker jag att man syns väldigt bra som motorcyklist om man har ljust skinnställ och ljus hjälm. Mötte en vitklädd häromveckan och reagerade spontant med "wow, vad bra hans syntes!". Kanske ett alternativ om man inte vill ha reflexväst? Det är ett alternativ jag valt iaf, köpte ett vitt skinnställ i måndags...

Håller med till fullo!:D Har i dag mörkt skinnställ men va o pröva ett vitt..har oxå reagerat som dej när jag så en med ljust ställ...RIktigt bra!!!
Det blir nog ett ljust för mej med:rolleyes:Ses på vägarna!!
ha de.

Marie

Banned
Det som retar mig som fan är alla som köper allt svart för att det är så snyggt, och SEN klämmer på sig en vägarbetarväst för att de är rädda för att inte synas.

Köp lite färggladare kläder till att börja med!

Det kan också vara vi som köpte vårt ställ för fem år sedan, när det inte fanns textilställ i lysande färger, utan bara svart.

Sen är det också en ekonomisk fråga. Om man som jag kör mer än 2000 mil per år, till stor del dessutom vintertid i saltslask, så är svart den enda färgen på ställ som man kan hålla snygg en längre tid. Ett textilställ med neonfärgade detaljer ser med all sannolikhet ut som f-n inom ett år, och är för dyrt att byta ut så snabbt. Reflexvästar gör jag av med fem-sex stycken per år och på Swedol kostar de bara ett par tior.....
Sådana reflexvästar kan jag utan sorg slänga när tvätten inte längre får dem att se anständiga ut.

terje84

New member
reflex er bra

Om man tittar på vägarna idag så är det extremt många som har reflexvästar på sig. När jag var liten så de som hade reflexvästar var de som jobbade på vägarna. Alltså vägarbetare. Idag är det löpare, cyklister, hundar, gångtrafikanter, motorcyklister och ja, gud vet vad. För mig blir det lite av att man skriker "Vargen kommer!!!" men den kommer inte tills den dagen det händer något. Jag har sett många cyklister som har reflexväst men då ifrågasätter jag att det finns faktiskt lyse på cykeln på kvällarna. Så använd det. Samma sak är det med motorcyklister. Visst lyser det upp men idag så märker jag inte västen utan jag ser motorcykeln. För det mesta så även om bilister ser en motorcykel så känns det väldigt ofta som om de skiter i att det är en motorcykel som kommer och då kan vi ha på oss våra reflexvästar för det kommer inte att hjälpa i långa loppet.

Som jag skrev förr så märkte man snabbt att det var en vägarbetare och då saktade man ner farten idag så när man ser dem så tror man att det är en gångtrafikant eller en cyklist m,m. Vi kanske ska vara lite mer försiktig med att använda reflexväster både som gångtrafikant, motorcyklist m,m.

Ifølge MC-boken er klädsel med sterke klare farger, evt reflex den mest effektive måten å øke synbarheten på. även bättre enn å gjøre en lystriangel. Och med tanke på Trygg Hansa sin undersökning der det kom frem at 2/3 av mc-olyckor er bilisternas fel, vil iaf jag synas i trafiken så jag har gjort vad jag kan för min egen säkerhet. i mørker t.ex uppdagar man personer utan reflexvest vid 25m, men om dom bär reflexvest ser man dom på 125m, det er okej så man hinner reagera. Men man gör som man vil.

Nissebada

New member
Synas är bra, men när ?

Hej allihopa,
Jag brukar sällan skriva inlägg på internetforum då jag tycker att det är mest intressant att läsa vad andra skriver om.

Men på grund av den här intressanta diskussionen har jag reggat mig på forumet för att ge min syn på saken.

Jag har inga invändningar mot att använda varselväst eller till och med varselkläder när man kör mc (även om just varselkläder är mindre lämpligt av uppenbara anledningar).

Ett rörligt föremål (med viss fart) som syns bra är svårt att missuppfatta som något annat än just vad det är: ett rörligt föremål.

Personligen kan jag tycka att det är lite "livrem och hängslen" att köra med varselväst, men jag skulle aldrig anklaga någon som kör hoj för att vara trygghetsnarkoman.

Är man det så finns det betydligt säkrare saker att slå ihjäl sin tid med. Istället för i värsta fall, sig själv.

Jag tror att alla vi som kör hoj har ställt oss själva frågan - is the juice worth the squeeze? Och kommit på rätt svar.

Det som gör mig lite mer fundersam är den, som det verkar, vitt spridda uppfattningen att användandet av varselväst i tid och otid inte skulle skapa "inflation".

Hur många här har någon gång sysslat med arbete på väg ?

Människor som helt opåkallat använder varselväst på cykel och gångbana skapar enligt min vetenskapligt ogrundade uppfattning, speciellt i tätbebyggt område, ett överflöd av onödig information. Lite grand som att installera en skog av vägmärken.

Givetvis tror jag att detta förvirrar och minskar vaksamheten hos bilister. Om inte annat så av ren uttröttning/apati.

Gemene man kan inte se skillnad på en varselväst eller varselkläder.

Och ja, det finns inte alltid tunga avspärrningar eller hav av konor vid varje givet tillfälle då man måste uppehålla sig PÅ vägen. Exempelvis om man kör lastbil (vilket jag för övrigt inte gör).

Därför bör folk som som uppehåller sig VID vägen fråga sig själva: är reflexer, ficklampa och ett sunt förnuft en tillräcklig försiktghetsåtgärd för att undvika att bli påkörd av ett FORDON på en gångbana ?

Om ni som läser det här känner någon som arbetar på väg ber jag er att fråga den personen:

har hänsynslösheten från vägtrafikanter gentemot vägarbetare ökat på senare år ?

Om svaret är ja så blir jag inte förvånad.
Jag har ingen statisk uppbackning för att det skulle bero på att folk använder varselvästar i icke yrkesmässig verksamhet.

Men om det skulle kunna vara en faktor lämnar jag till er att själva fundera på.

För er andra kan jag starkt rekommendera att läsa boken "I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet".

Med vänliga hälsningar och en ursäkt för det långa inlägget.

Dan

Chopperbyggarn

New member
Har läst boken

Hej allihopa,
Jag brukar sällan skriva inlägg på internetforum då jag tycker att det är mest intressant att läsa vad andra skriver om.

Men på grund av den här intressanta diskussionen har jag reggat mig på forumet för att ge min syn på saken.

Jag har inga invändningar mot att använda varselväst eller till och med varselkläder när man kör mc (även om just varselkläder är mindre lämpligt av uppenbara anledningar).

Ett rörligt föremål (med viss fart) som syns bra är svårt att missuppfatta som något annat än just vad det är: ett rörligt föremål.

Personligen kan jag tycka att det är lite "livrem och hängslen" att köra med varselväst, men jag skulle aldrig anklaga någon som kör hoj för att vara trygghetsnarkoman.

Är man det så finns det betydligt säkrare saker att slå ihjäl sin tid med. Istället för i värsta fall, sig själv.

Jag tror att alla vi som kör hoj har ställt oss själva frågan - is the juice worth the squeeze? Och kommit på rätt svar.

Det som gör mig lite mer fundersam är den, som det verkar, vitt spridda uppfattningen att användandet av varselväst i tid och otid inte skulle skapa "inflation".

Hur många här har någon gång sysslat med arbete på väg ?

Människor som helt opåkallat använder varselväst på cykel och gångbana skapar enligt min vetenskapligt ogrundade uppfattning, speciellt i tätbebyggt område, ett överflöd av onödig information. Lite grand som att installera en skog av vägmärken.

Givetvis tror jag att detta förvirrar och minskar vaksamheten hos bilister. Om inte annat så av ren uttröttning/apati.

Gemene man kan inte se skillnad på en varselväst eller varselkläder.

Och ja, det finns inte alltid tunga avspärrningar eller hav av konor vid varje givet tillfälle då man måste uppehålla sig PÅ vägen. Exempelvis om man kör lastbil (vilket jag för övrigt inte gör).

Därför bör folk som som uppehåller sig VID vägen fråga sig själva: är reflexer, ficklampa och ett sunt förnuft en tillräcklig försiktghetsåtgärd för att undvika att bli påkörd av ett FORDON på en gångbana ?

Om ni som läser det här känner någon som arbetar på väg ber jag er att fråga den personen:

har hänsynslösheten från vägtrafikanter gentemot vägarbetare ökat på senare år ?

Om svaret är ja så blir jag inte förvånad.
Jag har ingen statisk uppbackning för att det skulle bero på att folk använder varselvästar i icke yrkesmässig verksamhet.

Men om det skulle kunna vara en faktor lämnar jag till er att själva fundera på.

För er andra kan jag starkt rekommendera att läsa boken "I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet".

Med vänliga hälsningar och en ursäkt för det långa inlägget.

Dan

Hej!
Har läst boken "I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet". Mycket tänkvärda ord i denna bok! Den är dessutom skriven av av en känd chefs psykolog i stockholm som är väl insatt i mänskliga beteenden. Då författaren av denna bok ofta använder många exempel från trafiken när han beskriver trygghetsnarkomanin i Sverige så gör det denna bok extra läsvärd! Den kan vara ganska provocerande mot den trygghetskultur vi lever i.

Anders.J

puttepj

New member
Antalet inlägg som påstår att det genom att det går inflation i varselvästar tar bort varningseffekten, börjar bli så många, att det nästan går inflation i det.

Men handlar bärandet av väst om det egentligen? För mig gör det inte det. För mig handlar det om att synas, inte signalera fara. Det spelar ingen roll om det finns en väst varannan meter, jag syns lika bra ändå, bara det finns en kontrast som jag sticker ut mot och det gäller ju faktiskt vägarbetaren också.

Att du som trafikant inte saktar ner vid ett vägarbete pga av att hundägare och joggare också använder varselväst må vara ett argument, men inte ett argument för att vägarbetaren inte syns.

/putte