Nya SMC försäkringen 2010

Spiff

New member
Jag tycker inte att SMC ska ställa upp med sitt namn hos ett FB som "tar russinen ur kakan", utan sammarbetar med ett FB som försäkrar hela MC-kollektivet .

Jag har inga problem med att FB vill tjäna pengar och att den billigaste försäkringen blir dyrare.
Jag har problem med att SMC samarbetar med ett sådant FB.

Ok, det känns som vi går i cirklar nu.
 

Igge

New member
Ja det tycker jag.
Det lät som ett väldigt skevt tankesätt, enligt mig.

SMC verkar haft två val i denna fråga:
1. Inte hjälpa någon
2. Hjälpa 85-90% av medlemmarna

Du röstar på alternativ 1, det gör verkligen inte jag


Men visst, jag har inte all fakta tillgänglig...
 
Last edited:

Marie

Banned
Det här kan vi diskutera tills vi blir blåa...
Försäkringar som går minus lär SMC inte kunna snacka in någonstans, så enkelt är det. Sporthojsförarna som kollektiv har sig själva att skylla, de råkar helt enkelt ut för för mycket, av någon underlig anledning...

Jag har inte någon glädje av SMCs försäkringsavtal med Bilsport & Mc själv heller. Rabatten omfattar ju inte Classica-försäkringen nu heller, och på övrigt har vi ju haft 10% länge hos dem.

Och "nyheten" med rabatt på övriga försäkringar är inte heller till någon nytta.

Bilen tar Moderna extra för eftersom jag kör utomlands. Och inte ens med bara inom Sverige hade de varit med på banan eftersom de sätter straffpremie på s.k. lyxbilar liksom på sporthojar. Där var Trygg-Hansa billigast senast.

Hemmet var länet billigast på, alltså har jag det där.

Husvagnen har jag hos Folksam eftersom de var de enda som inte krävde att vagnen skulle återvända till Sverige varje år. Den bor ju som bekant året om i Österrike.

Sådana här försäkringslösningar som den nu framförhandlade ser jag som ganska värdelösa, för trots rabatterna blir sällan ett bolag billigast på allt, inte ens med helkundsrabatter....
Nej det effektivaste är som vanligt att ta bästa bolaget på varje försäkring, och ta in offerter varje år.
 
Last edited:

muskelknutte

New member
MCförsäkringar

Som vi kunde läsa i senaste numret av MCfolket kommer SMC fortsättningsvis
ha samarbete med Bilsport MC som ägs av Moderna försäkringar.
Vad jag har fattat av det så ska det i princip vara detsamma som samarbetet med Folksam.
En skillnad från Folksam blir att Bilsport MC inte vill försäkra supresporthojar. Jo förresten, man kan teckna en trafikförsäkring men den blir dyr.
Man motiverar det med att man får in för lite i försäkringspremier i förhållande till vad man får betala ut för skador.
 

Svampe

New member
Har bara en tanke om Bilsport&mc förutom att de inte ger mig mer än en svindyr trafikförsäkring.
Det är att de mer än gärna står på mässor med Papunens ZX10R, Backlunds GSX-R1000 bland annat.
Jag känner att de hycklar så inåt helvete när de står och visar upp sponsrade cyklar som de inte skulle peta på med en bajsig pinne om de är vägreggade.

Synd att samarbetet med Folksam inte forsätter, för min del blir försäkringen nästan 4000:- dyrare per år.
 

OH-

Member
Har bara en tanke om Bilsport&mc förutom att de inte ger mig mer än en svindyr trafikförsäkring.
Det är att de mer än gärna står på mässor med Papunens ZX10R, Backlunds GSX-R1000 bland annat.
Jag känner att de hycklar så inåt helvete när de står och visar upp sponsrade cyklar som de inte skulle peta på med en bajsig pinne om de är vägreggade.

............................

Håller helt med. Om dom slutade ge bort kundernas pengar till höger och vänster så skulle dom ju kunna sänka premien lite ;)
 

Svampe

New member
Håller helt med. Om dom slutade ge bort kundernas pengar till höger och vänster så skulle dom ju kunna sänka premien lite ;)

Nja, tycker att det är bra att svensk racing sponsras. Däremot så retar jag mig som fan på att de har sporthojar som dragplåster på mässor för att sen säga att de hatar oss som kunder.
 

zettan

New member
Bilsport&MC = Skit

Har bara en tanke om Bilsport&mc förutom att de inte ger mig mer än en svindyr trafikförsäkring.
Det är att de mer än gärna står på mässor med Papunens ZX10R, Backlunds GSX-R1000 bland annat.
Jag känner att de hycklar så inåt helvete när de står och visar upp sponsrade cyklar som de inte skulle peta på med en bajsig pinne om de är vägreggade.

Synd att samarbetet med Folksam inte forsätter, för min del blir försäkringen nästan 4000:- dyrare per år.

Klockrent! :D

Vissa hojar tar de inte ens emot:mad:
Konstigt att SMC som är en organisation för alla hojåkare startar ett samarbete med ett sådant bolag.
 

ezzo

New member
Klockrent! :D

Vissa hojar tar de inte ens emot:mad:
Konstigt att SMC som är en organisation för alla hojåkare startar ett samarbete med ett sådant bolag.

Zettan har du läst tidigare inlägg?
Det finns inget bolag som vill samarbeta på de villkor jämförbara med de folksam smc haft. Dvs något som ger rabatt till oss för att vi gått kurs.
Så vilket alternativ hade då SMC.

1. Inget samarbete alls.
2. Samarbeta med ett bolag som ändå inte ger någon rabatt för sh?
3. Samarbete med ett bolag där över 50 000 smcare redan är försäkrade? '
Dvs göra något för 90% av medlemmarna.

SMC har försökt.
DET FINNS INGET BOLAG SOM VILL FÖRSÄKRA SPORTHOJAR FÖR EN RIMLIG KOSTNAD.
 

SGM

Moderator
Zettan har du läst tidigare inlägg?
Det finns inget bolag som vill samarbeta på de villkor jämförbara med de folksam smc haft. Dvs något som ger rabatt till oss för att vi gått kurs.
Så vilket alternativ hade då SMC.

1. Inget samarbete alls.
2. Samarbeta med ett bolag som ändå inte ger någon rabatt för sh?
3. Samarbete med ett bolag där över 50 000 smcare redan är försäkrade? '
Dvs göra något för 90% av medlemmarna.

SMC har försökt.
DET FINNS INGET BOLAG SOM VILL FÖRSÄKRA SPORTHOJAR FÖR EN RIMLIG KOSTNAD.

Effekten blir ju densamma ezzo - valet av B&MC är ju ett fulfinger åt hela sporthojsligan inom SMC.

Och jag får hålla med tidigare inlägg ang. B&MC sponsring av sporthojar inom racing, det är hyckleri på hög nivå när man betraktar gatreggade sporthojar som paria..

/Har 1098:an via SMC/Folksam, kommer få fippla med av/påställning pga sjuka premier, man tackar.
 

Triumph int

New member
Det är den som kör som är problemet.

Vad har försäkringsbolagen med detta att göra.

Om ett bolag vill sponsra racing, det behövs och är bra.

När dom kör tävlingar på bana brukar det inte kosta nått för
försäkringenbolagen.

Sporthojsägare, varför ska vi bidra till era premier?
 
Last edited:

SGM

Moderator
Sporthojsägare, varför ska vi bidra till era premier?

Det där går att vända på.

Varför skall jag bidra till rehab av idrottsskador från fotboll etc, på min egen olycksfallsförsäkring, jag tävlar i enduro, jag kan tänka mig att lägga slantar åt endurofolk, that's it.
Jag har inga barn, nyttjar inte sjukvården, och har inga missbruk som kostar staten pengar...varför skall jag vara med och betala för det?

;)
 

Triumph int

New member
Du vet mycket väl vad jag menade.

Nej, du kan inte jämföra med skattefinasierad verksamhet.

Jag kan välja att åka mc och vilken typ av mc, detta
kostar mig ett visst antal kr.

Jag vill inte betala för någons sporthoj, därför att många
som kör sporthoj krockar.
 

zettan

New member
Nej, du kan inte jämföra med skattefinasierad verksamhet.

Jag kan välja att åka mc och vilken typ av mc, detta
kostar mig ett visst antal kr.

Jag vill inte betala för någons sporthoj, därför att många
som kör sporthoj krockar.

Ungefär som att jag inte vill betala någon rökares canservård eller tjockis dåliga knän och sjukskrivning. Men det får jag göra.

Skit samma. Det blir av/påställning som alla andra år.
 

Triumph int

New member
Ungefär som att jag inte vill betala någon rökares canservård eller tjockis dåliga knän och sjukskrivning. Men det får jag göra.

Skit samma. Det blir av/påställning som alla andra år.

Samhället har en skyldighet att ta hand om sina medborgare.

Försäkringsbolagen har ingen skyldighet att ta hand om alla i landet.

Om du var med i en klubb där 90% av medlemsavgifterna gick till hastighetsböter för en medlem, och som dessutom inte ändrar sig.
Hur länge skulle du vara med?

Så tillbaka till problemet, det är sporthojföraren som är problemet.
 

enhjuling

New member
Samhället har en skyldighet att ta hand om sina medborgare.

Försäkringsbolagen har ingen skyldighet att ta hand om alla i landet.

Om du var med i en klubb där 90% av medlemsavgifterna gick till hastighetsböter för en medlem, och som dessutom inte ändrar sig.
Hur länge skulle du vara med?

Så tillbaka till problemet, det är sporthojföraren som är problemet.

Sporthojsförarna ställer till med en del problem ja men ändå....
Varför tecknar man en försäkring överhuvudtaget om man resonerar som du och inte vill betala för andras skador?
Är det för att man vill få sina skador betalda av andra??
Vad händer om inte de heller vill betala?

/Stefan
 

Avarage

New member
Så tillbaka till problemet, det är sporthojföraren som är problemet.

Och för att krångla till det lite mer sker 1/3 av dödsolyckorna (singelolyckor) med förare som antingen:

1.) Saknade körkort
2.) Var påverkade av alkhol/andra droger
3.) Körde på en mc som var stulen

Med tanke på att singelolyckorna står för nästan 50% av dödsolyckorna torde detta vara en icke försumbar del av försäkringskostnaderna men bestå av en grupp förare som föga går att påverka till att undvika detta beteendet. Detta till trots kostar det försäkringsbolagen pengar som vi som kunder betalar vare sig vi vill eller ej!

Mvh!
// Niklas
 
Top