Nya SMC försäkringen 2010

zettan

New member
Det system som zettan praktiserar är helt klart en orsak varför försäkringsbolagen kör med s.k. årsförsäkringar d.v.s. ej avställbara

Det är upp till dig vilken typ av försäkring du tecknar.
Jag väljer en dyr som dock är avställbar och sparar pengar på det. Att ge mig som är 37år gammal, bor i en liten stad i Blekinge, haft mckort+mc sedan 1990 och ALDRIG använt mig av försäkringen en årspremie på 24000kr anser jag vara ett dåligt skämt och en tydlig signal på att metoden man har att räkna fram premien inte är bra. Oj, vilken lång mening :-

Ghost79

New member
Det är upp till dig vilken typ av försäkring du tecknar.
Jag väljer en dyr som dock är avställbar och sparar pengar på det. Att ge mig som är 37år gammal, bor i en liten stad i Blekinge, haft mckort+mc sedan 1990 och ALDRIG använt mig av försäkringen en årspremie på 24000kr anser jag vara ett dåligt skämt och en tydlig signal på att metoden man har att räkna fram premien inte är bra. Oj, vilken lång mening :-

Jag skulle vilja se en försäkringspremie som har en reducerande prisbild för varje år som går utan skador på individuell nivå.
Jag är trött på att idioter som kör över sin förmåga skall ge mig svindyr försäkring.
Ge oss som kör sansat en morot och de som kör som idioter en spark i baken.

p.s har ALDRIG varit inblandad i en trafikolycka.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag skulle vilja se en försäkringspremie som har en reducerande prisbild för varje år som går utan skador på individuell nivå.
Jag är trött på att idioter som kör över sin förmåga skall ge mig svindyr försäkring.
Ge oss som kör sansat en morot och de som kör som idioter en spark i baken.

p.s har ALDRIG varit inblandad i en trafikolycka.

:) Och sedan är jag klar på att lägga mina fordons försäkringar i ett bolag - som då ger mig som PERSON EN trafikförsäkringspremie.
Jag kan inte förstå att jag ska pröjsa trafikförsäkring och SKATT för min "personliga riskbild" för båda min bil och mina tre hojer. Jag kan ju endast nyttja en i taget!!

Jag tror mig att ett sådant system är möjligt i Österike...

Harmon Rabb

New member
Kan säga att SMC försäkringen aldrig var något alternativ för mig på grund av villkoren i den. Att man tog ut 25% i självrisk oavsett om det var stöld eller skada var orimligt i mina ögon. Inte heller premien var tillräckligt förmånlig för att man skulle överväga försäkringen.

Önskar att det gick att göra om försäkringsbolagens tankesätt. Även om statistiken talar mot mig är jag rätt övertygad om att man inte kan ta alla över en kam som man gör idag. Det är inte rätt att sätta premie efter vilken typ av fordon man kör. Det är föraren bakom som utför risken inte fordonet i sig. Oavsett vilket fordon jag framför utför jag ungefär samma risk för mig själv och trafikanterna omkring mig. Mitt körsätt är inte annorlunda.

Ghost79

New member
Kan säga att SMC försäkringen aldrig var något alternativ för mig på grund av villkoren i den. Att man tog ut 25% i självrisk oavsett om det var stöld eller skada var orimligt i mina ögon. Inte heller premien var tillräckligt förmånlig för att man skulle överväga försäkringen.

Önskar att det gick att göra om försäkringsbolagens tankesätt. Även om statistiken talar mot mig är jag rätt övertygad om att man inte kan ta alla över en kam som man gör idag. Det är inte rätt att sätta premie efter vilken typ av fordon man kör. Det är föraren bakom som utför risken inte fordonet i sig. Oavsett vilket fordon jag framför utför jag ungefär samma risk för mig själv och trafikanterna omkring mig. Mitt körsätt är inte annorlunda.

Jag resonerar likadant, och det misstänker jag att SMC gör också i deras "Sporthojsprojekt". Det är föraren, inte hojen, som är farlig.
Varför skulle annars premien reduceras när man gick kurser, tex. Det är ju inte hojen som lär sig nått :) Det är ju faktiskt föraren.

BlackTiger955

New member

Jag kan tycka att det är ok med en hög självrisk OM premien är låg, men man kan inte ta ut både hög premie och samtidigt ha en hög självrisk. Det rimmar inte...

Niklas Johansson

New member
Frågan är varför man har haft ett samarbete med Folksam överhuvudtaget? Jag har kört hoj sedan 1991 och varje år kollar jag med försäkringsbolagen vem som är billigast. Folksam har, oavsett vilken hoj jag kört, varit ett av de dyraste OCH haft högst självrisker. Senast i höstas kollade jag och då ville Folksam ha mer än 100% mer i premie än mitt nuvarande bolag. Trots smc-rabatt...
Mina erfarenheter av Folksam stämmer inte alls med dina. Jag har också kört hoj sedan 1991 och alltid följt prisbilden hos olika försäkringsbolag. Folksam har alltid varit bland de billigaste, haft samma självrisker som andra bolag och, inte minst viktigt, de har alltid haft bäst villkor. De gånger jag haft med dem att göra har de varit professionella och tillmötesgående.

Tommi

New member
:) Och sedan är jag klar på att lägga mina fordons försäkringar i ett bolag - som då ger mig som PERSON EN trafikförsäkringspremie.
Jag kan inte förstå att jag ska pröjsa trafikförsäkring och SKATT för min "personliga riskbild" för båda min bil och mina tre hojer. Jag kan ju endast nyttja en i taget!!

Jag tror mig att ett sådant system är möjligt i Österike...

Det är en sak som SMC verkligen skulle jobba hårt för!
Att det är föraren av fordonet som är försäkrat och inte fordonet i sig.
Då skulle man äntligen ha råd att hålla sig med de hobbyfordon man ville ha.

/ Tommi

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det är en sak som SMC verkligen skulle jobba hårt för!
Att det är föraren av fordonet som är försäkrat och inte fordonet i sig.
Då skulle man äntligen ha råd att hålla sig med de hobbyfordon man ville ha.

/ Tommi

Det gör vi redan - och jagf tror även jag har framfört detta i Riksdagen (rättera sagt i en plenum sal vart det var en höring i samband med trafiksförsäkrings reformen), när SMC var bjudna som sak kunniga.

Vi har även påtalad detta för utrederen i trafikförsäkringsreformen.

SGM

Moderator
Klart surt detta, hela upplägget gagnade ju lite försiktigare förare, de som är intresserade av att leva ett långt liv på sin sportigare mc.

Den stygga självrisken torde ju ha satt lite broms på riskbeteendet hos de flesta (det gjorde så på mig i alla fall :D ) - men det vurpades ju rätt friskt på en del av de kurser man var på.

Personligen var anledningen från början för mig rent krasst ekonomisk, att bli medlem inom SMC, gå en SHK och få möjlighet att försäkra via Folksams SMC-variant (att man sedan hade kul, och lärde sig saker, och gick alla 4 stegen var bara en positiv sidoeffekt).

Man får hoppas att ni får till något vettigt samarbete som ÄVEN gäller sporthojar, annars missar ni nog en hel del nya förare (som tänker som jag gjorde), för jag är övertygad att på det stora hela så räddar utbildningen liv därute..

Ghost79

New member
Klart surt detta, hela upplägget gagnade ju lite försiktigare förare, de som är intresserade av att leva ett långt liv på sin sportigare mc.

Den stygga självrisken torde ju ha satt lite broms på riskbeteendet hos de flesta (det gjorde så på mig i alla fall :D ) - men det vurpades ju rätt friskt på en del av de kurser man var på.

Personligen var anledningen från början för mig rent krasst ekonomisk, att bli medlem inom SMC, gå en SHK och få möjlighet att försäkra via Folksams SMC-variant (att man sedan hade kul, och lärde sig saker, och gick alla 4 stegen var bara en positiv sidoeffekt).

Man får hoppas att ni får till något vettigt samarbete som ÄVEN gäller sporthojar, annars missar ni nog en hel del nya förare (som tänker som jag gjorde), för jag är övertygad att på det stora hela så räddar utbildningen liv därute..

Jo man får hoppas att det är så att sporthojarna tas med i den nya SMC försäkringen men jag pratade senast idag med det "nya" försäkringsbolaget och de har inga sådana planer alls. Inte ens i samarbetet med SMC, säger dom. Nu vara det ju en försäkringshandläggare jag pratade och inte ledningen för företaget, men det lät inte särskilt bra :(

Lusse

New member
Snackade med Folksam precis om detta. Det verkar inte som om Folksam blir med i det nya samarbetet nästa år, utan någon annan.

Enligt honom på Folksam jag pratade med så spelar det inte längre någon roll om man gick bankurser eller inte, inte en krona i premiereducering blir effekten hos Folksam iom att SMC försäkringen försvinner och de inte kommer teckna nytt avtal med SMC.

Måste alltså byta försäkringsbolag, och det kan jag inte göra förän tidigast oktober när säsongen är över.
Måste jag "sälja" hojen och sen "köpa" tillbaka den och då registrera in den i ett annat försäkringsbolag?'
Ser ingen annan lösning eller?

Jag har precis köpt en ny hoj och vi kollade med Folksam och dom hade inte hört något om att försäkringen med SMC var uppsagd.
Jag fick i alla fall SMC försäkringen

Lusse

Ghost79

New member
Jag har precis köpt en ny hoj och vi kollade med Folksam och dom hade inte hört något om att försäkringen med SMC var uppsagd.
Jag fick i alla fall SMC försäkringen

Lusse

Den är inte uppsagd. Den går däremot inte att förnya 2010 om den går ut det året. Tecknade du den innan årsskiftet så har du SMC försäkringen, förmodligen.

Lusse

New member
Den är inte uppsagd. Den går däremot inte att förnya 2010 om den går ut det året. Tecknade du den innan årsskiftet så har du SMC försäkringen, förmodligen.

Har precis pratat med Folksam och detta är dom regler som gäller enligt dom

Vid ordinarie förfallodag under 2010 upphör SMC försäkringen att gälla.( i mitt fall maj månad). :eek:
Efter det så erbjuds kunden 10% rabatt på ordinarie MC försäkring.

Så dags att få veta vilket försäkringsbolag som SMC har anlitat

Lusse:cool:

Ghost79

New member
Har precis pratat med Folksam och detta är dom regler som gäller enligt dom

Vid ordinarie förfallodag under 2010 upphör SMC försäkringen att gälla.( i mitt fall maj månad). :eek:
Efter det så erbjuds kunden 10% rabatt på ordinarie MC försäkring.

Så dags att få veta vilket försäkringsbolag som SMC har anlitat

Lusse:cool:

Det kommer nog snart offentliggöras =)

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kollade just nu med Folksams kundcenter och för min 2009 ABS Fireblade, släpper jag en självrisk runt 35.000 för endast 111 kr/md - när min försäkring har förfallodag under våren.

Den tar jag :) Och det hadde jag nog gjort hursomhälst...

roffe_s

Active member
Jupp. Å andra sidan hade väl en gubbe som jag själv endast 6k i självrisk med SMC-försäkringens +35-årsvillkor

Det blev en dramatisk höjning för mig med nästan 90 kronor till ca 590:-/månad från och med mitten av mars. Överkomligt, men så åker jag ju bara en liten moped:)

Ghost79

New member
Kollade just nu med Folksams kundcenter och för min 2009 ABS Fireblade, släpper jag en självrisk runt 35.000 för endast 111 kr/md - när min försäkring har förfallodag under våren.

Den tar jag :) Och det hadde jag nog gjort hursomhälst...

Hmmm likadan hoj som jag har då. Dock va min premie en hel del högre så landade på 1500kr / mån helförsäkrad, icke avställningsbar.
Jag är 31 år och bor i storstad.

Tommi

New member
Det gör vi redan - och jagf tror även jag har framfört detta i Riksdagen (rättera sagt i en plenum sal vart det var en höring i samband med trafiksförsäkrings reformen), när SMC var bjudna som sak kunniga.

Vi har även påtalad detta för utrederen i trafikförsäkringsreformen.

Helt suveränt!
Hoppas att maktmissbrukarna lyssnar.

/ Tommi

Catherine

New member
Hej,

Jag måste säga att det är en besvikelse att SMC tecknar ett nytt försäkringsavtal där inte vi sporthojsägare omfattas. I och för sig har vi fortfarande 10% rabatt på Folksam, men det känns ändå lite beskt.

Förra året fanns ett erbjudande om halva priset på andra hojen i tre år på Folksam. Jag pratade med Folksam idag, och glädjande nog förs den rabatten över till den nya försäkring. Det avtalet gäller alltså i tre år som det var sagt från början. Tur, för annars hade prisökningen för mig och gubben blivit drygt 6 tkr per år...

Catherine