Nya SMC försäkringen 2010

Mikke

New member
Jag måste hålla med Catherine. Jag har precis köpt min andra hoj och har redan en hoj försäkrad i Bilsport&MC. Men de tar inte min nya (begagnade) sporthoj. Jag kan förstå att det är svårt att förhandla med försäkringsbolag, men att ha avtal med ett bolag som bara försäkrar en del av hojarna måste gå på tvärs mot SMC:s syfte. SMC:s strävan att öka säkerheten för sporthojar med utbildning och försäkring är riktigt bra, men får sig en knäck nu när sporthojarna är utestängda från försäkringsavtalet.
Gör om, gör rätt.
 

Ghost79

New member
Jag håller med föregående inlägg.
Är så besviken på SMC i detta avseendet. Att först skapa ett sporthojsprojekt och sedan överge hela kategorin när det gäller försäkringsbiten är illa.

Mkt besviken.
 

Spiff

New member
Det är ju egentligen inte SMC som överger sporthojarna. Det är försäkringsbolaget som inte ser någon affär i att ha kvar SMC-försäkringen. Jag har helt övertygad om att Jesper har jobbat jättehårt för att den skulle få finnas kvar men FB såg ingen framtid för den försäkringen och SMC kan ju inte tvinga ett FB att erbjuda en försäkring eller hur?

Sporthojsprojektet var ju ett försök att ändra på det här men tyvärr så gick det inte att få ner kostnaderna för sporthojarna och projektet avslutades ( i alla fall av Folksam).
 

KarlHelmer

New member
Är så sjukt besviken på SMC att de totalt glömt bort oss som åker sporthoj. Genom Folksam med deras SMC-försäkring skulle jag få ge 4400 helår halvförsäkrat. Ringde upp Bilsport & MC så fort jag fått nyhetsbrevet om bolagsbytet idag. Uppger personnummer o att jag har en kawasaki zx6r -00a. Det enda Bilsport & MC har att erbjuda mig är en trafikförsäkring till det hutlösa priset av 24 000 kr om året. Det är en ökning på nästan 500% jämfört med det riktigt bra avtalet hos Folksam.

Funderar starkt på att i protest avboka alla mina kurser hos SMC som är bokade bara för att de skött det här så illa. Detta trots att det är deras kurser o bankörningar jag gått o sett fram emot sen förra året för jag utvecklades nåt sjukt som förare tack vare SMC förra året.

Hoppas fler följer mitt exempel så SMC kan gå tillbaka till o va klubb för gubbar som åker hoj.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Skjut inte SMC för att försäkringsbolagen inte längre vill försäkra sporthojar. Om ni läser på lite om kostnaderna försäkringsbolagen har på just "sporthojar" som kategori, så hade ni inte heller velat försäkra dessa. Väldigt många sporthojar kraschas, många blir stulna med mera. Försäkringsbolagen utför ingen välgörenhet utan är vinstdrivande företag.

Att dra det så långt som att be folk att avboka sig från kurser i protest, är definitivt fel tillvägagångssätt. Det hjälper inte att skjuta SMC som sagt för att försäkringsbolagen inte längre vill försäkra sporthojar.
 

micke.r

New member
Jag har väl kanske fel - som vanligt..:rolleyes:

Men jag har nog uppfattningen att det var SMC som sa upp samarbetet med Folksam - inte tvärs om.

Det finns en anledningen till det också, men jag är nog benägen att hålla med tidigare skribenter - det var för sporthojsåkarna kanske inte den allra bästa lösningen..

Kanske Jesper kan komentera ovanstående, för att undvika spekulationer eller påståenden likt de i tråden..

Vad det gäller kostnader så finns det dessutom siffror, bekräftade eller inte, som antyder att Folksams "Sporthojsförsäkring" lyckades pressa ner sina kostnader till ca 4 kr ut, för varje 1 kr som vi betalar in..

..till skillnad från ca 11 kr för varje 1 kr som de andra bolagen tvingas betala till just sporthojskollektivet :eek:

Dock så var det, åtminstonde sist Folksam redovisade sitt "resultat", för liten volym eller för litet statistiskt underlag för att kunna dra några rättvisa slutsatser.

/ Micke
 

Bengt Allevad

New member
Är så sjukt besviken på SMC att de totalt glömt bort oss som åker sporthoj. ......

SMC har gjort allt, allt, allt för att få till en försäkring som också ger sporthojar ett hyggligt pris men när inget försäkringsbolag vill vara med, så går det inte att göra mer.

Jag tycker du tar i när du säger, att SMC totalt glömt bort de som åker sporthoj.


Möjligen ett tips:
Min son har halvförsäkrat sin Triumph Daytona 675 för ca 1100:-/månad hos Folksam helt utanför förra årets SMC-försäkring. Det ger under 10000:- för ett halvår. Inte så tokigt tycker jag för ett sporthojsalternativ.
Däremot vet jag inte vad andra 600 skulle kosta med samma alternativ men man kan ju hoppas på något liknande.
 

Mikke

New member
Sorthojsförsäkring

Skjut inte SMC för att försäkringsbolagen inte längre vill försäkra sporthojar. Om ni läser på lite om kostnaderna försäkringsbolagen har på just "sporthojar" som kategori, så hade ni inte heller velat försäkra dessa. Väldigt många sporthojar kraschas, många blir stulna med mera. Försäkringsbolagen utför ingen välgörenhet utan är vinstdrivande företag.
QUOTE]

Det är inte sant att bolagen inte vill försäkra sporthojar. Folksam tar sporthojar och ger fortfarande SMC-rabatt. I stort sett alla större försäkringsbolag utom Bilsport&MC (Moderna) försäkrar sporthojar. Sen handlar det om hur man väljer att gruppera, "gubbar med Kellogs-lapp", dvs de som fick med A-behörighet med B-behörigheten och köpt en stor dyr hoj som de kör utan att ha en timmes utbildning eller vana, är också en högriskgrupp, pga dålig hojvana och dyra hojar. De försvinner in i den större kategorin touring/glidare som också har en massa rutinerade försiktiga åkare. Så allt beror på hur man väljer att dela upp världen, men SMC bör verka för att alla medlemmar skall få rimliga villkor och inte bara svälja föräkringsbolagens syn, vi är ju medelemmar för att kunna påverka tillsammans.

Problemet för sporthojägaren är att premierna varierar enormt mellan modeller och bolag. Om nu SMC förhandlar med bolagen för att hitta en partner så är ju idealet att försöka hitta ett bolag som kan ge alla typer av hojar rimliga villkor. T ex så kan SMC utbilda försäkringsbolagen i de olika typer av sporthojsägare som finns och att det inte bara är fabrikat och hästkrafter som avgör risken, utan även ålder, utbildning, deltagande i SMC utbildningar osv, och på så sätt differentiera premierna bättre inom gruppen sporthojsåkare. Jag tycker det finns anledning för SMC att driva frågan med Bilsport&MC att de tar in sporthojar i de försäkringar de säljer till SMC medlemmar. Om de inte vill ha icke-medlemmar med sporthoj är deras ensak.


Mikael
 

KarlHelmer

New member
SMC kunde i mina ögon valt vilket bolag som helst att samarbeta med förutom just Bilsport&MC då de inte vill ha oss sporthojsåkare som kunder o därför sätter sina hutlösa premier för att de enligt lag är skyldiga att minst erbjuda trafikförsäkring. Därmed anser jag oss sporthojsåkare totalt bortglömda i den här frågan.

Sen bad jag inte folk göra som mig...utan önskade det Swedie. Genom sitt val att samarbeta med just Bilsport&MC har ju SMC visat att gubbväldet är viktigare än o göra nåt för hela kollektivet d v s även oss som åker sporthoj.

Mycket bra inlägg precis innan mig Zwinto. Du sa precis allt det jag försökte säga med mitt lite kortare inlägg
 

-Chrille-

New member
Håller helt med Swedie i detta.

Jag ser det som två skilda saker.
Fortutbilningen/kurserna gynnar oss själva som förare att bli bättre och ha roligt oavsett hur våra försäkringsvillkor ser ut. (Det har vi brottats med länge som framförallt SH åkare :rolleyes:)
Men försäkringen i sig påverkar inte hur du utvecklas som förare.

Så att "strunta" i fortutbildningen trots den ändrade försäkringen är ju att straffa sig ännu mera...:eek:

// Chrille
 

KarlHelmer

New member
Håller helt med Swedie i detta.

Jag ser det som två skilda saker.
Fortutbilningen/kurserna gynnar oss själva som förare att bli bättre och ha roligt oavsett hur våra försäkringsvillkor ser ut. (Det har vi brottats med länge som framförallt SH åkare :rolleyes:)
Men försäkringen i sig påverkar inte hur du utvecklas som förare.

Så att "strunta" i fortutbildningen trots den ändrade försäkringen är ju att straffa sig ännu mera...:eek:

// Chrille

Visst är det så. Men på nåt sätt måste man ju visa sitt missnöje. Speciellt när SMC av alla bolag som finns där ute väljer ett som hatar sporthojar som dessutom är känt för att redan vara billiga o oftast det bästa alternativet för alla andra hojar.

Det finns ju minst en handfull andra bolag som försäkrar sporthojar till bättre priser än Bilsport&MC så varför inte välja ett sådant istället o kanske ge övriga hojar aningen högre premie än vad de har i dagsläget?

Sen finns det gott om andra bankörningar med bra instruktörer på...dock är väl inga riktigt lika bra som SMC med sina övningar. Men är man bara frågvis o öppen för kritik får man ut massor av bankörningar o trafiksäkerhetsövningar som inte är i SMCs regi. Så bara för att man inte går SMCs kurser behöver man inte stanna i utveckling som förare.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
...Kanske Jesper kan komentera ovanstående, för att undvika spekulationer eller påståenden likt de i tråden..
..
/ Micke

Under andra halvan 90-talet började det komma fler och fler signaler om att de s.k. sporthojarna var väldigt olycksbelastade, både i antal och i kostnader. Det här var inget unikt för Sverige. Samma uppfattning fanns också i övriga Europa. I Sverige var det nog försäkringsbranschen som slog larm först. När SMC:s tidigare partner Trygg Hansa försäkrade 700 st R1-or så var nästan 300 av dem inne för skadehantering av olika slag. 60% av motorcyklisterna som dog var sporthojsåkare. Det började diskuteras restriktioner av olika slag, bl.a. i Frankrike, ja till och med förbud.
Idag jobbar vi i FEMA mott ett förslag på 100 Hk begränsning.

Inom SMC insåg vi ganska snabbt att det här kan bli ett stort problem framöver och därför började vi arbetet med att få ned olyckstalen för skulle det här gå för långt så skulle det komma restriktioner i mc-åkandet och det skulle inte bara drabba sporthojsåkarna utan hela mc-kollektivet på ett eller annat sätt. Av den anledningen drog ”sporthojsprojektet” igång och vårt motto var: ”Rädda sporthojen innan någon förbjuder den!”

Vi riktade in oss på att försöka få sporthojsåkarna inse att det berodde på dem själva, det gick inte att ”skälla” och ”skylla” på försäkringsbolagen eller SMC att deras premier började öka ordentligt. Vi tror vi har lyckats ganska bra med den delen.
Den andra delen var att dra igång bankursverksamhet speciellt inriktade på denna grupp av hojåkare i förhoppningen att få ett bättre resultat. Vi fick med oss Folksam på detta genom att de ställde upp med en ”morot” för att locka deltagare till kurserna. SMC tog fram försäkringen, med 25% självrisk och krav på fortbildning, som blev positivt mottaget av de den berörde. Och en produkt som man förväntade skulle ge beskedlig lönsamhet för både sporthojsåkare och bolag.
Vi kan väl konstatera att kostnadsbilden reducerats, men inte så det är en lönsam affär för bolaget. Efter 5 års intensivt jobb utan att komma fram, är det naturligt att ett sådant avtal kommer ta slut.

Nu består inte motorcykelvärlden av bara sporthojsåkare. Vi har ägnat oerhörd mycket tid och resurser på att försöka ”rädda sporthojen” och kan idag anse att vi lyckas. Myndigheterna i Sverige har inte längre tankar om sporthojsförbud, man inser att det är föraren som är farlig, inte hojen. Dock är det fortfarande alldeles för mycket olyckor och alldeles för höga kostnader för att någon skall vara nöjd. Nu återstår det bara en sak och det är att de som kör dessa hojar själva i betydligt högre grad drar sitt strå till stacken genom att ta ett eget ansvar och reducera antal olyckor.

Fortbildningsverksamheten för sporthojar är idag en etablerad del av SMC:s verksamhet, och den kommer förbli så. Vi vet från undersökningar att endast ett fåtal procent som gått kurser skaffat försäkringenprodukten.

Ca 85 – 90 % av motorcyklisterna kör andra hojar än sporthojar och SMC måste kunna stötta dem på olika sätt också. Detta enligt ett tydigt önskemål på SMC:s riksårsmöte 2008. Eftersom inte Folksam hade möjlighet att få fram vettiga, och prismässigt konkurrenskraftiga, premienivåer för dessa så insåg vi att vi måsta söka oss andra samarbetspartners. Samtidigt som Folksam inte var nöjd med kostnadsutvecklingen för de som hade sina sporthojar försäkrade där så kändes det litet ”naturligt” att avbryta samarbetet med Folksam som huvudleverantör till SMC. Vi har fortfarande avtal med Folksam som betyder att SMC:s medlemmar kan få 10% på sina försäkringar och försäkring under körning på SMC kurs på bana.

Vi har noterad att dom flesta med gamla 25%-försäkringen, i stort endast får mycket beskedlig prishöjning, men självrisken reduceras väsentligt. Så klart är det individuell premiesättning som tidigare. Folksam stödjer sålunda fortfarande SMC, och sporthojsfolket.

Du kan läsa mer vad vi tidigare skrivit om sporthojsproblematiken på vår hemsida http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/sporthojsförsäkringarna.pdf
 

Mikke

New member
Sporthojsförsäkring

Galne Dansken;59554 Vi har ägnat oerhörd mycket tid och resurser på att försöka ”rädda sporthojen” och kan idag anse att vi lyckas..... Nu återstår det bara en sak och det är att de som kör dessa hojar själva i betydligt högre grad drar sitt strå till stacken genom att ta ett eget ansvar och reducera antal olyckor.....[/FONT skrev:

SMC och inte minst Jesper skall naturligtvis ha en stor eloge för arbetet med sporthojsprojektet, mycket framgångsrikt precis som du säger. Bra jobbat. Och naturligtvis skall sporthojsåkarna ta ansvar för hur man kör. Men som sagt så finns många olika sorters sporthojsåkare, det är inte ett homogent kollektiv. Utan att förringa det jobb som gjorts tidigare, så är mitt förslag att se vad som kan göras ytterligare, och att trycka på Bilsport&MC att börja försäkra SMC medlemmar med sporthojar är en möjlighet som inte kräver så stora resurser.

För ordningens skull så får jag påpeka att jag är enbart positiv till sporthojskurserna och tycker att en bojkott vore att skjuta sig i foten. Att gå på årsmötet och motionera för sin sak tror jag är ett bättre sätt.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
.. Men som sagt så finns många olika sorters sporthojsåkare, det är inte ett homogent kollektiv. Utan att förringa det jobb som gjorts tidigare, så är mitt förslag att se vad som kan göras ytterligare, och att trycka på Bilsport&MC att börja försäkra SMC medlemmar med sporthojar är en möjlighet som inte kräver så stora resurser.

För ordningens skull så får jag påpeka att jag är enbart positiv till sporthojskurserna och tycker att en bojkott vore att skjuta sig i foten. Att gå på årsmötet och motionera för sin sak tror jag är ett bättre sätt.

Du har fullkomligt rätt - och det vett man om på Bilsport & MC. Som iövrigt är enda bolaget vart det står flera full prepade sporthojer när man kommer in.
Den store utmaning är att identificera riskerna - altså vilka kunder är en Ok risk, och vilka är en dårlig risk! Vi är överens om att en ung förar kan vara en bra risk - men, hur definerar och identificerar vi en sådan - det är utmaningen!

Alla bra förslag välkommas...

Jag har dettta på agendan när SMC i Mars ska träffa VTI och diskutera möjliga MC forskningsprojekt - fast i ärlighetens namn är vi inte först på att söka lösning på detta..

Det är pt. 3 forsknings projekt igång runt SMCs avancerade fortbildningar - kanske vi kan komme närmare ett svar där!!

Inga får vara ett sekund tveksamma på att vi har gjort ALLT i vår makt för att hitta nått som passar alla medlem. Alla bolag vill gärna prata med SMC, men inte om sporthojer - och det är skadorna som är problemet, specifikt kostnader för personskador är skrämmande..

Flera har sagt åt mig - kan vi inte köra en test! Och när vi räknar med flera bolag är vi framma på att det ska säljas flera hundrade försäkringar för att ha ekonomi att klara av en såndär riktig grym personskada..

Jag drar på FEMA möte och är borta tills söndag natt - och här är det framework directive; bl. a tvungen ABS, 100 HK gräns, hastighets begränsande ITS system är på agendan...
( personligen ser jag det som störra hotbild mott mitt sporthojs intresse, än dom 111 kr/md min försäkring går upp i år med lägra självrisk!!)
 

otemanu

New member
Jag struntar i om Bilsport har hojar i entrén. Nu sponsrar SMC ett bolag som tar 127K för en trafikförsäkring och vägrar försäkra sporthojar på andra sätt. Som tack får medlemmarna - samma rabatt som förut! plus rabatt på bilförsäkring....
Kanske har företagen sina ekonomiska motiv mot sporthojar men varför ska SMC stå brevid och klappa takten?
111 kronor mer kanske det blir man får i borlänge men i Stockholm blir det minst 10ggr mer...
 

ezzo

New member
Jag struntar i om Bilsport har hojar i entrén. Nu sponsrar SMC ett bolag som tar 127K för en trafikförsäkring och vägrar försäkra sporthojar på andra sätt. Som tack får medlemmarna - samma rabatt som förut! plus rabatt på bilförsäkring....
Kanske har företagen sina ekonomiska motiv mot sporthojar men varför ska SMC stå brevid och klappa takten?
111 kronor mer kanske det blir man får i borlänge men i Stockholm blir det minst 10ggr mer...

Nu är det så att SMC sponsrar inte något försäkringsbolag. Det är snarare tvärtom.
Folksam har betalat en summa varje år för att vi ska bedriva kurser. Så gör även bilsport o mc.
Det är tack vara dessa bidrag som vi kunnat hålla så pass mycket kurser.
För även om kurserna kostar så om vi räknar in den administrativa kostnaden som man får lägga ner på kansliet mm.. dvs alla kringkostnader så går inte kurserna ihop.
Man får helt enkelt skjuta till pengar från tex medlemskassan. Och det är helt ok... För det är just kursverksamhet mm som medlemmarna ska kunna dra nytta av.

Jag bor i Vårby. Inte direkt ett lågprisställe Men fick en höjning hos folksam när ringde för någon vecka sedan med ca +50kr/mån för halv och med +300kr/mån för hel.
Försäkringen kostar ca 3000 mer. Men då får jag också en dräglig självrisk.

Bilsport o mc har tidigare försökt försäkrat sporthojar. Den sista gruppen var för de som var +40 år. Inte heller de kunde hålla kostnaderna nere... Därför ser det ut som det gör.

Någon säger att alla andra stora bolag försäkrar sh.
Jag ringde runt och kollade... IF.. Nope om det inte är märkesförsäkring.
Länsförsäkringar kostade 30 000 för min gixxer 1000 k6 Den var billigast förutom Folksam med sina 19 000kr.

Jag Tycker det är tråkigt att ni vill hänga SMC för detta. Då orsaken till att försäkringen försvinner beror på att den är för dyr. Och om ni nu lyssnat på försäkringsinformationen som var obligatorisk för att få teckna smc folksam. Så framgick det där att det är vi själva som grupp som styr vart försäkringen tar vägen.

Vi förvaltade den biten för dåligt.. Därav också resultatet.


//Ezzo
 

OH-

Member
......................... Speciellt när SMC av alla bolag som finns där ute väljer ett som hatar sporthojar som dessutom är känt för att redan vara billiga o oftast det bästa alternativet för alla andra hojar.

Det finns ju minst en handfull andra bolag som försäkrar sporthojar till bättre priser än Bilsport&MC så varför inte välja ett sådant istället o kanske ge övriga hojar aningen högre premie än vad de har i dagsläget?

............

Du menar alltså:

Dels att SMC inte skall sammarbeta med det försäkringsbolag som har dom bästa villkoren för majoriteten av medlemmarna?

Dels att jag skall bidra med pengar till att betala en del av din premie (risk+admin+vinst)?
 

otemanu

New member
Du menar alltså:

Dels att SMC inte skall sammarbeta med det försäkringsbolag som har dom bästa villkoren för majoriteten av medlemmarna?

Dels att jag skall bidra med pengar till att betala en del av din premie (risk+admin+vinst)?

Nej. Jag är för att försäkringsbolag har högre pris för högre risk men emot att försäkringsbolgen kan plocka russin ur kakan eftersom det urholkar hela försäkrings idén. Till slut kan bara folk som har mindre än 50hkr, bor i skogen och aldrigin ens sett en olycka ha fordon. Alla andra får gå till ett ockerbolag och betala motorcykelns värde i premie.

Jag tycker det är fel att SMC rekomenderar bilsport eftersom de inte försäkrar alla SMC's medlemmar och därför tycker jag vi alla borde ställa upp på att det inte är ok istället för att snegla på en liten rabatt. Enligt samma resonemang är avtalet med folksam ok.

Sponsringen sker genom att SMC gör reklam för bilsport och rekomenderar medlemmar dit.

När det sen gäller försäkringsbolagens risksättning genom statistik så har jag väldigt svårt att förstå att min FZ1 med 150hk ska kosta en tredjedel av min CBR1000rr på 180hk med samma förare. Dessutom kan jag bara köra en i taget.
 
Top