MC App

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
För att logga in i appen, krävs SMC medlemsnummer, samt ett lösenord. Om båda är rätt och hör tillsammans, kommer man in i appen - och först då kan appen visa medlemskortet. Appen, läser en kopia av medlemsregistret och visar dom informationer som finns på pappers/plast medlemskortet. Dvs, att visa sitt medlemskort i appen - är lika säkert om än inte mera säkert än det befintliga medlemskort.

Självfallet kan medlemkort i appen användas hos alla rabattställen, på årsmöte etc..


Vore väldigt trevligt om medlemskortet i appen också uppdateras till 2013.....

Tyvärr kräver en del handlare att man visar ett giltigt medlemskort för 2013, så det är bara att bära med sig plastlappen...
...förhoppningsvis tillfälligt....
 

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
:tummenupp

Och som genom ett trollslag är det fixat i dag på förmiddagen....

:victorious:
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det här borde kunna korta ner tiden för snabbtest av olika varianter av Appen.

Appsify.me launches solution to help create Objective-C iOS apps easily with its CMS interface http://zite.to/YNCTJG


Tackar för tipset - det kommer flera sådana bra verktyg.

Jag kan ju informera lite om status i app projektet, eftersom där är nytt.
Vi har lyckas att få bra muskler in i projektet, som jag tidigare har nämnd. Det är sålunda sedan påsk ett större "app fabriks team", som jobbar med appen (Android / iPhone) - och en del extra moderniteter kommer sannolikt att adderas - så appen, blir ganska modern.

Om vinter vädret nu håller i 3-4 veckor till, så har vi med lite tur SMC appen klar till säsong start! (enligt nya producenten).
Nytt blir även att båda Android och iPhone kommer att ha samma "look & feel"..
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
View attachment 5651
Tänkte endast visa en enkelt bild från kvällens App update, eftersom språk funktionen fungerar ganska bra..
Kul att se en tokig ide bli verklighet...
Lägger in en bild mera - så det inte blir klagomål att SMC gör nått på annat än svenska!
View attachment 5652
Kul att se Nyhets länkningen från svmc.se fungerar - fortfarande lite skönhets justeringar kvar.

Går det som prästen prediker på App fabriken, är den nya Android App klar i slutet på nästa vecka, och kanske finns en likvärdig iPhone version tillgänglig första veckorna på SMCs medlems modul - tills Apple har godkänd klart, vilket tar några veckor.
 

jansandstrom

New member
Antar att det skulle vara praktiskt att få in BRÖ i en app.
Själv har jag just lagt in Västerbotten i min Garmin som en csv-fil men det rör sig bara om 14 st.
Kanske lägger in grannlänen senare.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Antar att det skulle vara praktiskt att få in BRÖ i en app.
Själv har jag just lagt in Västerbotten i min Garmin som en csv-fil men det rör sig bara om 14 st.
Kanske lägger in grannlänen senare.

Det har varit en fråga som vi diskuret ganska ingående.
Vi har vald att inte ha med BRÖ i första version av appen - Om det kommer önskemål (och det är ju det som du har), har vi en "date" med Datainspektionen efter sommarn - vart detta är en fråga som vi vill kolla upp. Får vi Ok från datainspektionen, anser vi att vi även ska kolla med alla som står i BRÖ så vi har samtycke även för ett medie som appen.

Vi är väldigt känsliga, när det rör sig om personuppgifter av SMC medlem.
 

SuperMek

New member
Jo, jag vill tjata: Var är appen till iPhone?
Tiden rinner iväg, mycket snack och liten verkstad verkar vara standard tyvärr.

Kamrater på SMC: Ni måste lära er versionshantering! Det GÅR INTE att i ett projekt löpande ändra färdriktning varvid rötterna dras upp och ny kurs skall tas fram. Släpp nu version 1.0 utan hänsyn till Holland, Cqrify (klipp av dem helt, det bästa ni kan göra!) och andra externa "intressenter" som verkar mest bidra till att sänka hela skeppet.

Utifrån version 1.0 planeras sedan de ändringar som skall adderas och införas i version 1.1 osv. baserat på kommentarer och utvärderingar samt tillkommande behov av ytterligare (ännu inte implementerade) funktioner. Dessutom, kamrat Jesper, om din almanacka är så hårt ansatt är det bättre att utvecklingen hanteras av en kamrat med mindre ansträngd almanacka. Hanteringen av appen verkar idag så amatörmässig att man bara blir besviken. Ambitionen är god, behovet uppenbart, tidsmässigt rätt (att överge den lilla årliga pappersboken) och vinsten för både SMC som dess medlemmar är påtaglig på många plan. Men genomförandet är under all kritik. Ta ett steg tillbaka och se hur det vidare arbetet kan göras på ett effektivare sätt.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Den är klar, men inte på App Store / Google Play ännu. På måndag släpps en nyhet med all info. Vi kommer tyvärr ha en lite opassande nertid av hela IT-systemet från och med ikväll fram till måndag, så vi behöver vänta lite. Denne nertid är pga SMC byter adress och flyttar sitt kontor (den biten är nästan klar, men IT blev lite fördröjt).

SuperMek, från när vi bytt leverantör (feb ungefär) har allting sköts väldigt bra och allting har följt det utsatta schemat. Allt före bytet var en gigantisk miss och klamp i klaveret som vi lärt oss mycket av.
 

SuperMek

New member
Den är klar, men inte på App Store / Google Play ännu. På måndag släpps en nyhet med all info. Vi kommer tyvärr ha en lite opassande nertid av hela IT-systemet från och med ikväll fram till måndag, så vi behöver vänta lite. Denne nertid är pga SMC byter adress och flyttar sitt kontor (den biten är nästan klar, men IT blev lite fördröjt).

SuperMek, från när vi bytt leverantör (feb ungefär) har allting sköts väldigt bra och allting har följt det utsatta schemat. Allt före bytet var en gigantisk miss och klamp i klaveret som vi lärt oss mycket av.

Tack för info Swedie (vem du nu är).
Det låter mycket lovande att vi på måndag får se den första utgåvan (om nu AppStore är redo) alternativt info om lanseringen av appen. Bra att det har inordnas en bättre rutin för utvecklingen och att ni är nöjda med den. Mycket bra!

Då ska jag nu vara tyst och snäll. I alla fall till måndag! :)
 

powerglide

New member
Att släppa den till AppStore är inte samma sak som att den blir tillgänglig för nedladdning.

Det är oerhört goda nyheter att ni äntligen kommit loss från sargkanten :yoparty

Sedan tar Apple lite tid på sig för att gå igenom och godkänna Appen innan den blir tillgänglig för oss.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Swedie, är Johnny Cedergren, som jobbar med SMC IT - och som är en av flera som jobbat med bl. a Appen.

Jag är dock inte 100% överens om att allt har varit har varit en miss - Man måste ha med att SMC inte har varken personella eller ekonomiska resurser att gå på stan och handla - det som vi önskat oss. Nu har vi fått vad vi önskat oss, och till en prisbild som matcher dom resurser som organisationen har. Denna resa har även infattat att få olika externa bolag att ingå ganska avancerade affärs lösningar.

Projektet har inte endast varit en App - men, så mycket mera - t. ex. en väsentlig kostands och effektiviserings nivå av produktionen av SMC Boken. Nu har vi fått nya strukturer och det kommande halvår kommer sedan gå med att få uppdaterat innehållet.
Med den arbeta insats som alla på kansliet lägger ner i sitt arbeta - är det inte bara att jag som ansvarig kan delegera - Det är en fråga om att prioritera, så pas enkelt är det!

Under ett vanligt SMC år, är belastningen väldigt hög på kansliet - året om.
Senaste året har vi haft flera extra ordinära projekt - som vi har fått till, vilket jag hyser stor respekt överför dom anställda och ideella som varit med.
ex. SMC producerar 8 MC Folket i en kvalité som matcher kommersiella tidningar. I slutet på mars skickades en tidning nummer 9 till 110.000 personer är icke medlem - detta för att skapa flera motorcyklister/medlem. Samtidigt med detta lyckades SMC att samla körskolor, MC branchen och vi har avvecklat 3 jätte store publika arrangemang i samband med detta. Just nu producerar vi en Jubileum´s bok, som hamnar i din brevlåda under sommaren. Vi har haft och kommer få en del jubileums extra ordinära i samband med vi blir 50 år. Vi har utan för den vanliga agenda, tagit fram en ny utbildning för instruktörer, och över 350 instruktörer har utbildats. Vi har fått till en MC & Moped Strategi, samtidigt som vi på MC politiken har fått flera och tids krävande uppgifter. SMC har svarat på flera remisser än vanligt och flera har varit ytterst komplicerade. Vi har jobbat mycket på några rättsfall - mera kommer om detta efter sommarn. Att vi sedan lyckas att hyra ut nästan hälften av en fastighet, innan vi köpte den - för att spara på hyreskostnader, och därmed har en flytt mitt i allt - tar också av resurserna. Jag kan sannolikt nämna flera saker.
Kom ihåg att Du som medlem har al möjlighet i värden att påverka vilka resurser - som ska finnas..

Nya SMC appen, finns i Google Play for Android - den kom upp under förmiddagen.
Samma för iPhone, den finns sedan under Mitt Konto på SMCs hemsida - den är endast för medlem. Apple har haft denna nu i 8 dagar, och vi gissar det tar några veckor innan vi får Ok, och den finns i Appstore. Ber Apple oss att göra ändringar förlängs tiden. SMC medlem kan under tiden tanka den hem under Mitt Konto (detta har fungeret sedan onsdag afton), som sagt. Vi flyttar inte endast kontor i dagarna - men, också hosting av ca. 8 server system - detta betyder att i princip allt data stängs ner från i eftermiddag.
Vi har personal testat i trådgården, på kontoret idag sittande på flyttkartoner - och det fungerar - Kom ihåg att du ska aktivera cookies i din iPhone när du loggar in på Mitt Konto och installerar appen där ifrån.

Måndag, tisdag - kommer vi testa lite till i info flödet på webb etc., och sedan släpper vi nyheten på webben.

That´s it..
 

powerglide

New member
[...]för iPhone, den finns sedan under Mitt Konto på SMCs hemsida - den är endast för medlem. Apple har haft denna nu i 8 dagar, och vi gissar det tar några veckor innan vi får Ok, och den finns i Appstore. Ber Apple oss att göra ändringar förlängs tiden. SMC medlem kan under tiden tanka den hem under Mitt Konto (detta har fungeret sedan onsdag afton), som sagt.
[...]
- Kom ihåg att du ska aktivera cookies i din iPhone när du loggar in på Mitt Konto och installerar appen där ifrån.

Måndag, tisdag - kommer vi testa lite till i info flödet på webb etc., och sedan släpper vi nyheten på webben.

That´s it..

Så det är ingen Native App utan en HTML-App?
 

gundj

New member
I google Play ligger gamla appen kvar fortfarande.
Om man har den installerad så blir man inte uppdaterad till den nya utan måste radera den gamla och leta upp den nya och installera. :tomte:
 
Top