MC App

gundj

New member
Jag anser fortfarande att det är dumt att ligga och vänta men androidverionen om den nu verkligen är färdig. Ju tidigare ute hos användare ju mer feedback innan säsongen är över.
Men det nämndes i någon annan tråd att det var tidig beta, om det nu är samma app, då kan det kvitta, och appl lär inte släppa igenom den heller så.
Men det är ju något att se fram mot till nästa sommar. Man kan kanske betatesta i bilen under vintern.

powerglide

New member
Handlar nog mer om logistik och tillgängliga resurser.
Enklare att hantera det som en samlad release än två olika (samt att iPhone-pojkarna slipper hänga läpp för att de inte har ;) ).

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
"smc appen" släpps på Android som Beta inom väldig kort tid*, när vi har fått korrigerat ett antal databas kopplingar från SMC´s olika databaser.

* när vi har hunnit med att få ett antal databas kopplingar från SMC´s olika databaser.

Vi har väldigt mycket att göra pt.. (Och då får vi prioritera dom resurser som vi nu en gång har..)

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ska bli kul att höra reaktionerna :)
Men får ju vänta ett tag själv då jag kör iPhone.

View attachment 5271View attachment 5272

Jag la in ett par bilder från iPhone versionen vi har testat på. Dvs vi har en test version för iPhone som kör jätte bra och stabilt. Skärmbilder, menu´s etc., blir annorlunda - och självfallet går det att dela på f. ex. facebook..

Men, vi har under resans gång haft mycket ändringar, ytterligare önskemål, etc., och jätte ändringar databas strukturer för att uppfylla kompatibilitet om nu andra MC organisationer i andra länder vill haka med. Målet blev att allt ska lira med innehåll från distrikten, SMC Boken, etc., och vi kanske ska koppla andra på oxå, etc..

Får vi bara lite "luft" från politiska häx-jakten - är risken vi kör Android Beta´n slutet nästa vecka. Tror vi endast behöver en eller två veckor som Beta, då släpps v. 1.0 - Apple koderna kommer sannolikt att vara blixtrande snabba, eftersom det är ganska få ändringar som ska göras där och man är redan i Apple systemet (jag lär mig aldrig - är fött optimist - men, det kan ju ta längre tid..)..

Sedan blir SMC Appen, som alla andra Apper - nått som konstant förändras och förbättras över tid...

Last edited:

gundj

New member
Nedladdad och första felet hittat.
Skriver ni att man ska ange personnummer så är det ett 10-siffrigt nummer som menas.
Vill ni att det skall anges med 12 siffror så måste det skrivas ut.

Kom på i efterhand att en felrapporttråd kanske kan bidra till förbättringar av apparna.

Last edited:

namn

New member
Så här i Nobeltider så är det nära att brista ut i ett "Äntligen"...

Parkeringskartan över Göteborg är "lite" osynkad. (stämmer inte så bra).
Appen kommer bli kanon när den fått sina första justeringar,

HkanB

New member
First thing I noticed was that I'm happy to be bi-lingual!

Ehh, hur tänkte ni nu?

Beta? Jovisst men...

Borde inte det första man ser inne i appen åtminstone vara på svenska?!
Utifall att man vänder sig till en internationell publik så låt det vara valbart.

Eller vet någon på SMC eller det gäng som tagit fram appen något om vårt framtida språkbruk som jag inte känner till?

Nåväl...det går att fixa.
Bortsett från det...dags för den rosa träningsoverallen och ett Fylkingst "ÄNTLIGEN".

Last edited:

HkanB

New member
Enligt Dansken är övriga europeiska MC-organisationer oxå med i båten :tummenupp

I så fall...begripligare. Fast det vore iaf trevligt med eget språk. Inga fransmän med på tåget eller? Välprogrammerad så borde den kunna anpassa sig till tfn-inställningarna.

gundj

New member
Finns inte en sdn funktion på "Android-store"? :va

Det finns det säkert, men hur många av medlemmarna läser och följer vad som händer där?
Och ofta får man ju lite tips och förslag på funktioner man själv inte riktigt greppat om en sådan tråd finns.
Men det står ju var och en fritt att följa och skriva om utvecklinge där man tycker det passar bäst så det kanske blir 2 trådar.

namn

New member
Det finns det säkert, men hur många av medlemmarna läser och följer vad som händer där?
Och ofta får man ju lite tips och förslag på funktioner man själv inte riktigt greppat om en sådan tråd finns.
Men det står ju var och en fritt att följa och skriva om utvecklinge där man tycker det passar bäst så det kanske blir 2 trådar.

Skulle sitta fint med en"rapportera felaktigheter" direkt i appen. Gärna med möjlighet att bifoga skärmdump...

gundj

New member
Vid en snabb genomläsning idag såg jag att en del ställen och företag förekommer mer än en gång, ibland med exakt samma info och ibland med lite mindre i ena texten.
Vid val av trackfärg finns alternativen " Speed, Average Speed och Waypoints". Jag har alltid undrat hur färgen Speed ser ut, nu vet jag snart.
Om detta är en svensk app för SMC-medlemmar så ska den vara på svenska, vill andra länder ha den så får det erbjudas en översatt version, detta ger bara ett taffligt intryck när språken blandas.

Det blir säkert en bra app detta men just nu känns det bra att den är ute och kan fixas till nästa säsong börjar.

Last edited:

powerglide

New member
Om detta är en svensk app för SMC-medlemmar så ska den vara på svenska, vill andra länder ha den så får det erbjudas en översatt version, detta ger bara ett taffligt intryck när språken blandas.

Appen är liksom inte klar. Därav att den bara finns som beta-version. :mattias

gundj

New member
Appen är liksom inte klar. Därav att den bara finns som beta-version. :mattias

Och? Är det ett svenskt företag som tagit fram appen till en svensk organisation? I så fall är det tramsigt.
Är det ett företag utanför rikets gräns som siktar på en samtidig internationell lansering så är det lika illa, då skall allt vara på engelska eller språk valbart.
Nu ser det bara taffligt ut.
Men, det är just detta som jag tjatat om tidigare, ju förr appen är ute ju förr blir den bra och användas som substitut för SMC-boken nästa år.

powerglide

New member
@gundj
Ok, så här är det.
Den är inte färdig. Den är i beta-fas. Då finns det många saker som är knas. Det är inte med vilje. Man vill ha konstruktiv feedback.

Gillar du inte betaprodukter så vänta tills den släpps på riktigt. Då är det fritt fram att klaga.
Det går per definition inte att vara sur på ngt som inte är färdigbyggt.

Det är som att gå in på en byggplats innan du fått ett nytt hus du köpt och gorma:
"Mitt hus har inget tak. Hur fan tänkte ni nu?"

Du gör dig bara löjlig som klagar på en betaprodukt. Hjälp till istället för att vara så in i h-lvete negativ. Det är vad hela konceptet med betor går ut på.
Man hjälper utvecklarna.
En del saker vet de redan om och finns på en fixa-lista, andra har de inte upptäckt ännu.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej,
nu hittade Ni ju appen, innan tiden vart vi sa att den kommer om någon vecka..
Läget var det att vi ville ta bort dom värsta databas fel - därför sitter dom lokala informatörer och jobbar med detta - samt lite annat..
Anledningen vi ante sa att den ute - var ganska enkelt att dessa folk lite arbets ro..

Hursomhelst, så kommer några nya begrep på Engelska att bli verklighet..
Vi har sedan flera år definierat en profil; ex. SMC SCHOOL, SMC CLUB, SMC TRAVEL.. Vi jobbar pt på en strategi för undervarumärken - och vissa av dessa kommer användas i Appen.. That´s it!

Sedan är det engelska runt om som självfallet kommer tas bort eller översättas till svenska (eller danska!!!!)..