MC App

powerglide

New member
Jag har under en längre tid förundrat mig över att vissa saker är så enkla och andra inte.

Inte enkelt - Rapportera vägskador till Vägverket (eller vad de heter numera)
Enkelt - använda en iPhone

I våras tog jag på mig själv att rapportera in alla 17 tjälskador på min favoritrunda till VV.

Jag tog med mig min iPhone och stannade vid varje skada. Noterade GPS-kordinaterna tillsammans med en notering i HeyWAY och skickade uppgifterna till min sambos telefon.

Hemmavid satte jag mig med tjejens telefon (HeyWAY saknar historik för skickad info) och förde in allt för hand i MapSource på min PC.

När allt var infört exporterade jag rubbet till en GPX-fil och laddade upp den på VV rapporteringssajt.

Någon vecka senare får jag ett mail från VV där de frågar vid GPX är.

Under tiden fortsätter alla skadorna att utgöra en fara för alla andra medtrafikanter.

Jag skulle gärna se att någon (läs SMC) pushar för en trafik-app som:
o Med en knapp sparar positionen tillsammans med en standardnotis om skadans art och läge (hål, grus, knöl, höger, mitt, hela etc)
o Samma fast för farligt konstruerade vägsnitt (skymd kurva, knipande kurva, varningsskyltar som saknas etc. )
o En central databas som tar emot rapporter och omgående gör dem tillgängliga för alla andra med samma app
o En varningsfunktion som automatiskt larmar när man närmar sig ett inrapporterat farligt avsnitt

Helst skulle jag gärna se dessa funktioner integrerade i något befintligt navigeringsprogram med det lär aldrig hända.

Jag ser gärna annars att appen HeyWAY utvecklas i denna riktning.

Annars kanske någon tar tag i denna ide' och utvecklat allt från början.

Andra funktioner som kan vara intressanta.
o En mötesplatsfunktion för en grupp kompisar
o Positionsrapportering i realtid av dina kompisar på deras rundor (finns redan en sådan men har glömt vad den heter)
o Position till alla SMC:s rabattställen

Någon som har fler uppslag?
 

Björnen

New member
Det finns en GPS app som heter Waze, som lär sig allteftersom användarna kör.
Den håller koll på trafikstockningar, medelhastighet och inrapporterade "faror" också. Du kan även se till att du tillhör en grupp eller gör en egen grupp av t.ex. arbetskamraterna, så att du ser hur t.ex. trafiken flyter på väg till jobbet.
När det gäller faror/rapport så kan du lätt ta en bild och dela med dig av denna till andra "Wazare".

För SMC kan det t.ex vara idé att skapa en grupp som heter "SMC", för då kan de gå in och kolla alla rapporter från sina gruppmedlemmar och på så sätt samla in var det är problem någonstans.

Från första början tyckte jag att appen kändes mer som en leksak, men ju mer man använder den desto mer lär den sig och desto bättre funkar den.

Men enda problem är att hitta ett bra fäste som är vattenskyddat till min nya 990SMR...

//Björn
 

powerglide

New member
Den har jag kollat på lite förut.
Får ta en ny titt igen och se hur den passar i det sammanhanget.
 

powerglide

New member
Den har iofs. funktionerna men suger i övrigt :(
Svårt att inte störa sig på "navigerings"-funktionen även om man bara vill åt rapporteringarna.

d9ae5eba-baeb-efff.jpg
 

Pärallan

Member
Jag som är en av de från SMC utsedda vägspanarna har fått en fråga från trafikverket om att prova inrapportering via min android telefon.
Antar att flera fått frågan så det är på gång.
 

Pärallan

Member
Har inte så mycket att berätta mer än att jag fått en fråga från Trafikverket om att testa detta.
Återkommer när jag vet mer.
 

Swedie

Administrator
Personal
Detta är inget problem för oss att skapa. Jag har redan byggt en app för mobiler som funkar både i iPhone och Android.

Följande går göra just nu:

  • Mitt konto
  • Ändra personuppgifter
  • Bli medlem (betala med kort, faktura)
  • Anmäla sig till kurs och resa
  • Visa sin position
Jag har även lagt till att kunna rapportera t.ex skador på vägen till VV.
Inom samma funktionalitet, kommer vi kunna erbjuda att visa närmaste rutter (som användare till slut måste skickat in) osv.

Så SMC Mobile är på G ;) Det ska nog kunna vara igång på fullt allvar till säsongen, men det som är klart redan nu kommer nog dyka upp snart!
 

swischmc

New member
Och jag som tänkt vänta med att köpa ny telefon, men nu vet jag vad jag ska önska mig av jultomten i år. :)
 
N

Nubbpiraten

Guest
Jag har aktiverat på min iphone så att om jag tar ett kort, så taggas det på kartan vart jag tog det. På så vis så kan man ju ta ett kort på "vägskadan" och skicka in för rapportering kanske?

Swedie: Har du sett tv4:as app "verkligheten", den funktionen (när man närmar sig en intressant plats så berättar en röst automatiskt om historiska händelser mm på platsen) skulle man kanske kunna utnyttja till att varna för skador/tipsa om fik mm utan att behövas kolla på telefonen utan kunna använda lurar i öronen?

Bara ett par tankar..

/Nubbpiraten
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag har aktiverat på min iphone så att om jag tar ett kort, så taggas det på kartan vart jag tog det. På så vis så kan man ju ta ett kort på "vägskadan" och skicka in för rapportering kanske?

Swedie: Har du sett tv4:as app "verkligheten", den funktionen (när man närmar sig en intressant plats så berättar en röst automatiskt om historiska händelser mm på platsen) skulle man kanske kunna utnyttja till att varna för skador/tipsa om fik mm utan att behövas kolla på telefonen utan kunna använda lurar i öronen?

Bara ett par tankar..

/Nubbpiraten
I dagsläget rör sig bara SMC med simplare webb-appar som består av HTML i mobil vy och enklare HTML5-funktioner. Sådant skapar jag.

Att skapa en dedikerad app för t.ex iPhone kostar mycket pengar om man ska be ett företag skapa den. Imorgon Onsdag ska det vara ett webbmöte som rör webben och vi kommer diskutera mobil webb för SMC och om budgeten klarar en eventuell app.
 
N

Nubbpiraten

Guest
I dagsläget rör sig bara SMC med simplare webb-appar som består av HTML i mobil vy och enklare HTML5-funktioner. Sådant skapar jag.

Att skapa en dedikerad app för t.ex iPhone kostar mycket pengar om man ska be ett företag skapa den. Imorgon Onsdag ska det vara ett webbmöte som rör webben och vi kommer diskutera mobil webb för SMC och om budgeten klarar en eventuell app.

Okej då förstår jag, men tipsen kvarstår om det blir aktuellt :)
 

Kulla

New member
I dagsläget rör sig bara SMC med simplare webb-appar som består av HTML i mobil vy och enklare HTML5-funktioner. Sådant skapar jag.

Att skapa en dedikerad app för t.ex iPhone kostar mycket pengar om man ska be ett företag skapa den. Imorgon Onsdag ska det vara ett webbmöte som rör webben och vi kommer diskutera mobil webb för SMC och om budgeten klarar en eventuell app.

Jag är intresserad att göra en riktig iPhone app som skulle göra allt nämnt här + lite extra om vad jag har skrivit här.

Idén är att den blir gratis, kanske sponsrad med reklamer, men utveckling och server kostnader efter skulle jag tagit på mig helt, så om du är intresserad vi kanske kan göra en app som skulle bli huvud MC app för Sverige motorcyklister med önskelist för framtida möjligheter, första hjälp, träffar, osv.

Vad tycker ni?
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag är intresserad att göra en riktig iPhone app som skulle göra allt nämnt här + lite extra om vad jag har skrivit här.

Idén är att den blir gratis, kanske sponsrad med reklamer, men utveckling och server kostnader efter skulle jag tagit på mig helt, så om du är intresserad vi kanske kan göra en app som skulle bli huvud MC app för Sverige motorcyklister med önskelist för framtida möjligheter, första hjälp, träffar, osv.

Vad tycker ni?
Hör av dig på johnny.cedergren @ svmc.se så kollar vi möjligheterna! :) Vore skitgrymt!
 

powerglide

New member
Saker på G i samband med lanseringen av ITS :)

[...]Delar av systemet [ITS] vill ha samband med den software som kommer ligga bak den mobil App som SMC kommer lansera.

Tidsterminerna runt appen, har också ändrats, vilket primärt är SMC´s fel. Nu är fel, kanske ett "fel" ord! Det som händer där är så pass enkelt att vi har med stor succés visat upp vad vi håller på med i internationellt perspektiv. Och från att vi har haft ett nationellt App projekt, har vi fått ändra fundamentalt i viktiga basstrukturer. T. ex. att anpassa alla databas strukturer, så dom kan hantera andra länder. Vi har just ett annat land som gett kommitment på att dom kommer vara med i Appen.

Även om "boxen" och appen inte är samma sak - är det Claes´s företag som jobbar med detta, och det är inte dessa två projekt som finansierar bolaget. Och eftersom att testerna av "boxen" är kostnadsfritt for SMC och testpiloterna, har vi tyckt att förseningen absolut kan accepteras. Om några testpiloter skulle välja att kliva av, är det full respekt för.

Viktigt för SMC, utöver att vi motorcyklister kan få snabb hjälp mha systemet, har vi nästan lika viktigt också en MC trafik politisk agenda. Och den har vi redan full nytta av, och då är inte tiden viktigaste faktor, men att produkten får så [goda] förutsättningar som möjligt.

Vi har fokus från myndighets sidan, såväl nationellt som internationellt - på att SMC, är med att designa, prova, utveckla det som vi som MC experter själva kommer ville ha! [...]
 
Last edited:

powerglide

New member
Lite mer info från Dansken

Hej Dennis,

[...]Runt Appen, avvakter vi den vanliga approval sits frpn Apple - vi släpper
även på Android när Apple melder klart - så båda kommer samma tid.

Trevlig sommar


Med vänliga hälsningar

Jesper Christensen
Generalsekreterare
 
Top