Alla ord är inte lika...
Vad än Wikipedia föreslår så är tro och hypotes två ord för samma antagande om verkligheten. Tro är vardagsspråket och hypotes akademiskt ordbajseri.
Nu skall man väl inte ta det här på allt för stort allvar men...
Det är verkligen stor skillnad på ord och ord...
Oavsett om det är "ordbajseri" eller inte.
Hypotesen är i och av sig själv i grunden ett överlagt och vanligtvis genomtänkt antagande som förutsätts ifrågasättas och prövas och vid behov omprövas och ev. förkastas.
Tro
[i religiös bemärkelse] däremot är mer eller eller mindre antitesen till hypotesen då den har som utgångspunkt att den är!
Händer något med den så är det inte då ifrågasättande utan en metamorfos till dogm som sker.
Tro inbjuder inte till ifrågasättande.
Jabb, fetsmäll och högerkrok borde i så fall alla betyda samma sak, det gör ju liksom väldigt ont i alla tre fallen?!
Mord och dråp borde det också analogt med resonemanget ovan inte vara någon skillnad på heller? Död som död, eller?
Det går visserligen att använda språk och deras ord på ett nedsättande och nedvärderande sätt vilket jag förmodar att det var det du ville antyda att jag gjorde [eller ngt sådant].
Språkbruk med mer än ett nyansläge är inte "ordbajseri" utan emellanåt en livförsäkring. Jag har tyvärr med egna öron hört triviala språkliga missförstånd eskalera till riktiga obehagligheter pga oförmåga att värdera mycket enkla ord på rätt sätt...
Där orden tar slut så tar knytnävarna vid! Låter det bekant...