Lite motvikt till de religiösa tendenserna

Avarage

New member
Alla som kör hoj och är trött på den här tråden. Ideell förening kan jag regga i veckan. ;)

Be my guest! Ingen hindrar dig att starta en förening. Vilka föreningar SMC sedan väljer att sammarbete med elle rpå annat sätt låta stoltsera med SMC:s namn avgör ju vi medlemmar så skriv en motion och lyft frågan på nästa årsmöte.


Ser man detta som ett stort problem, vilket kanske du och flera gör så är mitt förslag att ni engagerar er för att förändra. Årsmötet och göra din röst hörd är ett bra sådant tillfälle. Du kan till och med engagera dig lokalt i styrelsen i ditt distrikt. Det finns alltid plats för engagerade och arbetsvilliga människor med en bred förståelse för SMC:s och våra medlemmars bästa. Så sätt igång!

By the way är man trött på tråden kan man ju sluta läsa!

För mig är det inte en stor grej om SMC samlar in pengar till en skadefond för oss motorcyklister så länge arrangemanget som sådant i huvudsak är mc-relaterat ELLER organisationen som arrangerar har mc som huvudtema så länge verksamheten de sysslar med inte är förbjuden enligt lag. Och som det är just nu är ju religion lagligt. Vilket jag anser är bra för då kan vi själva välja.

Personligen har jag valt att inte engagera mig då jag idag inte är troende på något sätt men ser inget hinder för att man KAN bli. För vem vet hur vi mår och vilket stöd vi ev. kan behöva i morgon, om 10 år när vi är 80 bast etc. Många har försökt sia in i framtiden men få har lyckats.
 

Avarage

New member
Öh, har ngn skrivet en motion till SMC om att aktivt stödja Svenska Kyrkan? :va :brynad

Öh, varför skulle det behövas. Styrelsen/kansliet och de aktiva fattar ju beslut efter eget huvud om vad de tror/anser gagnar medlemmarna bäst. Om ingen säger ifrån finns ju ingen anledning till förändring, eller?
 

powerglide

New member
Ingen hindrar dig att starta en förening. Vilka föreningar SMC sedan väljer att sammarbete med elle rpå annat sätt låta stoltsera med SMC:s namn avgör ju vi medlemmar så skriv en motion och lyft frågan på nästa årsmöte.
Din retorik är en aning bristfällig när du gör en kovändning i dina argument.
 
Last edited:

Avarage

New member
Din retorik är en aning bristfällig när du gör en kovändning i dina argument.

Jasså? Medlemmarna väljer sina styrelser (som de har förtroende för) som består av medlemmar. Styrelerna fattar sedan beslut, på styrelsemöten, vilka arrangemang man skall engagera sig i. Således är det medlemmarna som avgör vilka arrangemang man skall engagera sig i. Så vill du påverka se till att bli invald i en styrelse. Det är bara att börja jobba och lobba för det DU tror på. Ingen hindrar dig mer än du själv!

För övrigt svarade du aldrig på frågan varför man skulle vara tvungen att skriva en motion för vilka arrangemang man skall engagera sig, i eller undvek du den med vilje?
 
Last edited:

powerglide

New member
Ok, glöm bristfällig retorik.

Tror mer icke läskunnig/glömsk passar bättre :tungan

Det var inte jag som påstod att man skulle motionera på årsmötet.
 

powerglide

New member
Varför skulle man behöva reglera exponering av religion inom en MC-organisation? :va

Räcker ju med sunt förnuft (för de flesta).

Och hur skulle en sådan motion se ut?
"Man får inte säga Gud när man sitter på en hoj"? :rolleyes

Förstår inte riktigt vad du är ute efter här.
 

Avarage

New member
Varför skulle man behöva reglera exponering av religion inom en MC-organisation? :va

Räcker ju med sunt förnuft (för de flesta).

Och hur skulle en sådan motion se ut?
"Man får inte säga Gud när man sitter på en hoj"? :rolleyes

Förstår inte riktigt vad du är ute efter här.

Jag har inga problem med de arrangemang som SMC låter ragga pengar till skadefonder medan du inte har samma åsikt. Jag försöker bara guida dig i hur du skulle kunna få till en förändring. Men för det krävs ju att du vill!
 

powerglide

New member
Jag har inga problem med de arrangemang som SMC låter ragga pengar till skadefonder medan du inte har samma åsikt. Jag försöker bara guida dig i hur du skulle kunna få till en förändring. Men för det krävs ju att du vill!

Förändring av vad?

Det är helt ok att vi tar emot pengar av Svenska Kyrkan och andra samfund.

Däremot är det inte ok med SMC-gudstjänster. Men så länge jag får utrycka min åsikt mot det så är jag ganska nöjd.

Vissa går ur SMC, jag väljer att gå ut ur Svenska Kyrkan.
 

Avarage

New member
Förändring av vad?

Det är helt ok att vi tar emot pengar av Svenska Kyrkan och andra samfund.

Däremot är det inte ok med SMC-gudstjänster. Men så länge jag får utrycka min åsikt mot det så är jag ganska nöjd.

Vissa går ur SMC, jag väljer att gå ut ur Svenska Kyrkan.

Sorry, jag trodde att du var missnöjd! Men är du nöjd med så som det funkar bara du får säga vad du tycker behövs ju inget förändras!

Trevlig helg!
 

powerglide

New member
Fast det finns lite väl extrema effekter av att vara religionsfri i Sverige.

Jesusbarnet portat från julspel på Fredriksdal

Fredriksdal utlovar massor med julstämning men Jesusbarnet och de tre vise männen är inte välkomna. "Är Jul på Fredriksdal bara ett kommersiellt jippo? Kyrkofullmäktiges ordförande Eva Åsare (M) ställer frågan efter att kyrkan fått nej till att medverka med en levande julkrubba.

HELSINGBORG. "En religionsfobi som överskrider alla gränser". Så kommenterar kyrkofullmäktiges ordförande Eva Åsare (M) det besked som Svenska kyrkan i Helsingborg fått av ledningen på Fredriksdals museer och trädgårdar.

Tanken var att barn och ungdomar från Raus och Maria församlingar skulle medverka i en levande julkrubba på det traditionella – och populära – arrangemanget Jul på Fredriksdal.

En tjänsteman på Fredriksdal tyckte från början att det var en bra idé och planerna fortskred. Men så kom beskedet till kyrkans personal via ett mejl: Tyvärr blir det inget av eftersom Fredriksdals uppdrag är att vara politiskt och religiöst oberoende.

Eva Åsare har reagerat starkt på stadens agerande.

– Jag är bedrövad, och tycker att man här går över en gräns. Vad är det man firar på Fredriksdal? Är det bara ett kommersiellt jippo? Beslutet föder en mängd andra frågor, får man sälja en halmstjärna som också är en religiös symbol. Får man sjunga O Helga natt på Konserthuset? Hur ska det bli med adventskalendern...

På tisdagens kyrkoråd kom frågan upp. Eva Åsare berättar att många blev upprörda och att flera ledamöter överväger att inte besöka årets arrangemang.

Eva Åsare har svårt att acceptera att anledningen till julfirandet i Helsingborg och i stora delar av världen inte har en naturlig plats när Fredriksdal firar högtiden.

– Det är ingen som skulle tvingas att titta på julkrubban, men jag är övertygad om att många skulle uppskatta en påminnelse om vad som hände i ett litet stall i Betlehem för 2000 år sedan. Och var skulle det passa bättre än i den fina miljön på Fredriksdal.

Hon är säker på att det är betydligt fler som blir upprörda över att inte få se de utklädda barnen i julspelet än de som hade reagerat negativt.

På onsdagseftermiddagen visar det sig att kulturförvaltningen ska återuppta dialogen med kyrkan. Kulturchefen Andrea Danielsson medger att det har gått för fort.

– Vi kommer att ta reda på vad det är de vill göra. Det betyder inte att det kommer att bli ett ja men möjligheten finns.

Ann Stensman
ann.stensman@hd.se
042-489 90 22

Inom MC-världen är det dock varken en bred kultur eller tradition att arrangera gudstjänster.

Luciakorteger däremot är ju ett arrangemang som de Kristna snott rakt av från hedningarna från innan Jesus :yoparty
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Jag tillhör den grupp som varit kritisk till att SMC arrangerar gudstjänster tillsammans med Svenska kyrkan. Jag har dessutom lämnat SMC, men fått veta att jag får vara kvar på forumet, så länge jag följde de regler som gäller.
Nyligen läste jag i en rapport från ett av distrikten om vad de gjort under sommaren. Där stod att läsa : Vi har hållit en MC-gudstjänst i Malingsbo kyrka.
Alltså hade SMC varit medarrangör och det är det jag kritiserat. Om kyrkan arrangerar en gudstjänst och bjuder i SMC är det helt okej, men SMC ska hålla fingrarna borta från detta.
Det handlar inte om att stänga ute troende från SMC, men deras tro får de sköta i kyrkan och inte i SMC, där ska det handla om hojar och det som rör det.
Jag har pratat med flera inom SMC om detta och de ger mig rätt i kritiken, men det verkar som ingen riktigt vågar ta i frågan och göra något åt det hela.
 
Top