Lite motvikt till de religiösa tendenserna

powerglide

New member
Flera trådar på forumet har på de sista dagarna avhandlat SMC:s involvering med Svenska Kyrkan.

Det finns de som tycker det är en bra linje att promota gudstjänster genom SMC:s kanaler och andra (som jag) som tar anstöt av att det lyfts upp religiösa tillställningar.

Som motvikt vill jag därför pusha för att du som länge funderat på att gå ur Svenska Kyrkan (oavsett orsak) gör slag i saken.

Det är jätteenkelt och det finns ett enkelt formulär på Ut ur kyrkan som gör nästan allt åt dig.

Diverse motargument och eventuella personangrepp göres i resten av tråden.
 

Marie

Banned
Jag har inga synpunkter på att du uppmanar till utträde ur Svenska Kyrkan, tvärtom, eftersom jag själv inte heller är medlem i Svenska Kyrkan......

Däremot kan jag inte se några problem med att det görs reklam för mc-gudstjänster med kollekt till SMCs skadefond.

Undrar just hur många affärer här i Hermagor som du skulle kunnat handla i? Det hänger nämligen ett krucifix i de absolut flesta av dem.... :lemon:
 

powerglide

New member
Så länge båda synpunkterna förs fram aktivt genom SMC:s kanaler så känns det bättre.
Jag har inget emot religiösa personer eller att umgås med sådana. Bara de inte ska hålla på att missionera.
 

SGM

Moderator
Jag har inga synpunkter på att du uppmanar till utträde ur Svenska Kyrkan, tvärtom, eftersom jag själv inte heller är medlem i Svenska Kyrkan......

Däremot kan jag inte se några problem med att det görs reklam för mc-gudstjänster med kollekt till SMCs skadefond.

Undrar just hur många affärer här i Hermagor som du skulle kunnat handla i? Det hänger nämligen ett krucifix i de absolut flesta av dem.... :lemon:

Dags för isglass med lucifer igen, jag håller med Marie! :)

Det märks att inte bara jag är less på vädret, det är grinigt både här och var...många vattenglas med stormar i.
 

powerglide

New member
För dig som funderar på det där med begravning så försvinner inte den rätten för att man går ur kyrkan.

[...]sakerna här [...] betalar alla via begravningsavgiften.

"Detta ingår i Begravningsavgiften:
· Gravplats
· Gravöppning och återfyllning, återställning av gravplats yta.
· Skötsel, renhållning och underhåll av allmänna kyrkogårdsytor
· Cermonilokal (gravkapellet)
· Kremering
· Transporter till gravplats inom förvaltningsområdet, samt till krematorie för kremering"
 

Paerhc

New member
Det är klart att alla ska respekteras i sin tro, och de som inte vill tro ska inte behöva känna sig besvärade av att något förbund eller medlemsorganisation har kontakter med relgiösa samfund. Personligen skulle jag känna mig i det närmaste kränkt av om SMC anordnade kurser eller andra saker tillsammans med scientologerna, mormonerna eller Jehovas vittnen. Den kursen eller samkvämet skulle jag hålla mig borta från. Detsamma gäller ju er som inte tror på någon GUD att ni inte heller ska behöva närvara eller ta del av någon religiös tillställning. Däremot tror jag att de seriösa samfunden inte har det aggressiva missionerandet som sekter har. Svenska kyrkan brukar inte gå ut och missionera och inte de andra stora kristna kyrkorna heller oavsett om det anordnas träffar med SMC eller andra. Men är detta också för mycket för er som inte är troende?
 

SuperRetard

New member
Det är klart att alla ska respekteras i sin tro, och de som inte vill tro ska inte behöva känna sig besvärade av att något förbund eller medlemsorganisation har kontakter med relgiösa samfund.


För 99% av oss spelar det lika liten roll om SMC deltar vid en gudstjänst som om vi deltar vid en träff för HD-åkare. Jag skulle aldrig delta i något av dem, men det rör mig inte.

Om SMC däremot arrangerar gudstjänsten, då tar man aktivt ställning och lägger gemensamma resurser på det. Stor skillnad för mig som betalande medlem. Att däremot delta i ett av kyrkan arrangerat möte som dessutom bidrar till vår skadefond kan jag omöjligen se något fel i.

Många medlemmar är med sin fulla rätt kristna, andra är det inte. Så ett deltagande i kyrkliga aktiviteter för de som delar tron är väl ungefär lika rätt som att arrangera tävlingsträning för de som brinner för det!? Knappast något en Krompråmsskeppare vill lägga medlemspengar på. Ideell verksamhet är att ge och ta, förstår man inte det kanske inte frivilligorganisationer är rätt forum helt enkelt.
 

bivius

New member
Den handlade om en gudstjänst som jag anser inte har ngt med SMC att göra.

Den ende som tar upp religiösa spörsmål på detta hojforum är du, alla andra verkar tycka det är en skitsak, kanske dags att fundera på om du håller på att bli en rättshaverist?

Den ende som missionerar för en viss religiös inställning är du.
Du lyckas i varenda j*vla tråd du skriver i ta upp frågan, oavsett vad tråden handlar om.
Inser du hur obstinat korkad du framstår? Din första tråd i ämnet kan jag se som motiverad, men där reddes missförstånden ut, kan du nu ta och lägga ner ditt enmanskorståg i frågan så vi kan återgå till att prata motorcyklar?
 
Last edited:

SGM

Moderator
....urk.

Ut och kör hoj med er. Boka upp er på lite bandagar, åk på fikatouring, polera kromet, kamma fransarna, gör vad ni vill - men SLUTA tjöta om det här, politik och religion är o-bra att diskutera om man vill hålla en trevlig stämning, det är en grundregel alla borde kunna om man har åldern inne att framföra en motorcykel...

Trams som den gode Lidbom sade.
 

Oldbiker

New member
Den ende som tar upp religiösa spörsmål på detta hojforum är du, alla andra verkar tycka det är en skitsak, kanske dags att fundera på om du håller på att bli en rättshaverist?

Den ende som missionerar för en viss religiös inställning är du.
Du lyckas i varenda j*vla tråd du skriver i ta upp frågan, oavsett vad tråden handlar om.
Inser du hur obstinat korkad du framstår? Din första tråd i ämnet kan jag se som motiverad, men där reddes missförstånden ut, kan du nu ta och lägga ner ditt enmanskorståg i frågan så vi kan återgå till att prata motorcyklar?

Powerglide är inte ensam om att tycka att SMC inte ska ha något med religiösa organisationer att göra. Det tycker även jag och att de ska ägna sig åt exakt det du efterlyser, nämligen hojar och hojåkning. Jag ser med ett visst nöje att det är fler och fler som reagerar på detta och följer mig i spåren och lämnar SMC. Jag kan fortsätta att argumentera på det här forumet, eftersom jag ännu inte blivit utkastad. Däremot gillar jag inte din översittarattityd över oss som anser att SMC ska hålla sig ifrån allt vad religiösa samfund heter. Men det är kanske så religiösa fanatiker fungerar i skallen...
Ni som försvarar det gör det med hänvisning till att det samlar in pengar till skadefonden och att SMC kan samarbeta med alla organisationer. Frågan är naturligtvis varför Svenska kyrkan lyckats med detta, att få smarta svenskar att sitta i kyrkbänkarna som lamm och sedan vara översittare på nätet.
Enda syftet som kyrkan har är att kristna fler och på vilket sätt gynnar det SMC och dess medlemmar? Inte ett förbannade dugg.


Förutom att det är lätt att lämna kyrka, så ger det en slant i plånboken också för den som tjänar 250000 kronor om året ger det 250 kronor i månaden, ett litet tillskott man kan köpa hojgrejer för.....eller skänka bort
 

Lotek

#82 Superbike
bla bla bla(som vanligt)

Här skulle jag ju kunna ställa frågan om vilka mer än du och din kamrat som lämnat SMC av denna anledning, men ärligt talat...nej, jag kunde inte bry mig mindre. Svaret torde dessutom inte rendera i mer än ni två för övrigt.
Fundamentalister som sagt...av alla kulörer. Allt från talibaner, till höger/vänsterextrema, i förekommande fall rabiata agnostiker/ateister och övriga intressanta inriktningar. Ber om ursäkt för att jag skär alla över samma kant. Fast var är skillnaden?
Svara inte, utan låt tråden bara dö istället är ni snälla...
Kör hoj eller gör något av era liv istället...missionerande lönar sig inte här(heller), oavsett inriktning på sagda missionerande.
 
Top