Schill91
New member
Hej! Igår Onsdag 17/9 så hade jag och min kompis våran uppkörning för MC samtidigt. Han körde upp för A-behörighet och jag A2.
Vi var ett gäng på fyra killar från samma trafikskola som åkte tillsammans till manöverbanan tidigt på morgonen. Efter lite prat innan uppvärmningen så visade det sig att de andra två killarna hade kuggat varsin gång innan och detta var deras andra uppkörning. Vad det var exakt de hade kuggat på går inte att säga, men jag fick uppfattningen att de båda hade varit ute i trafiken och misslyckats på något där.
Vi började med att visa vår legitimation i en ordning som gjorde att jag hamnade sist, förarprövaren ville därför ta oss i den ordningen i sina tester. Efter att den första killen var klar och att man kollat lite från långt håll på hans körning verkade han få mycket försök på att klara högfartsbanan. Först gjorde han två försök för att sedan gå vidare till bromstesterna, därefter åkte han tillbaka till högfartsbanan en gång till. När han kom tillbaka berättade han att förarprövaren hade inte riktigt godkänt hans körning pga att han höll ett "för lågt tempo" i alla sina försök och att det var något som skulle vägas in i bedömningen, hursomhelst fick han gå vidare till trafikkörningen.
Den andra killen klarade också manöverproven, men kunde även se att det inte gick helt felfritt för han heller. Min kompis klarade allt galant utan anmärkningar.
När det var dags för min tur så började vi med att kolla bromsarna, vilket gick bra. Jag gick därefter över till lågfartsbanan som blev den med fyra konor i mitten och en vändning. Klarade denna utan att sätta ner foten och enligt mig kändes det som krypkörning, ingen anmärkning av kontrollanten.
Nu var det dags för högfartsbanan och jag hade värmt upp och övat in det sätt min trafikskolelärare rekommenderat mig, dvs: Jämn hastighet till lite förbi halvvägs av serpentinkörningen och en hastighet så nära 50km/h som möjligt, helst 48 för att förenkla och enligt honom en hastighet de omöjligt kan bedöma med ögonen som är under 50.
Mitt första försök gick bra utan att välta konor och jag uppskattar att min hastighet varit 49 km/h in i banan som jag sänkte efter ungefär 2-3 konan i serpentinen. Jag kom tillbaka och min kontrollant ställde frågan "Hur tyckte du att det där gick?" Jag svarade ärligt att jag tyckte det hade gått bra men hon höll inte med. Enligt henne hade jag tappat gasen vid väjningen och tagit upp den igen samt släppt den för tidigt, hon tyckte också att det gick väldigt sakta och påpekade att det var MINST 50km/h. Hon ville se ett försök till där jag gjorde som jag blivit tillsagd, dvs hålla ett bättre tempo genom hela banan och inte få sänka hastigheten förräns precis jämns med den sista slalomkonan.
Detta försöket kom jag in i banan med en hastighet av 52km/h och det märktes stor skillnad över att kunna manöverera med den höjningen. Jag klarade allt förutom att jag gick i med fotpinnen vid den allra sista slalomkonan och välte den. Samma procedur igen så frågade hon åter hur det hade gått. Jag svarade att det såklart hade varit lite svårare denna gången med hennes intruktioner eftersom det var något jag inte blivit lärd att öva in och därav att jag snuddade till konan i slutet.
Det var här hon bestämde sig för att kugga mig. Hon sade "Du har fått ett försök till nu som du inte klarade och ditt prov är underkänt. Du får göra bromstesten om du vill men det är inget som kommer att påverka ditt resultat" Jag blev helt paff och frågade ifall jag inte kunde få åtminståne ett försök till och ifall det verkligen innebar att hon inte ens skulle kontrollera min trafikkörning som enligt mig ska vara den viktigaste punkten i ett förarprov. Hennes motivering var att jag inte kunde köra i trafiken för att jag skulle inte klara att kunna väja för något i 80km/h när jag vält en kona i 50km/h.
Det slutade med att alla de andra fick sitt MC-kort igår och att jag inte ens fick chansen att köra i trafiken. Jag visste att det inte var lönt att överklaga eller argumentera för hon sade klart och tydligt att hon följt sina föreskrifter när jag frågade hur det kunde vara på det viset. Jag kände mig väldigt orättvist behandlad och nu när jag har kunnat fundera på saker i efterhand kändes det nästan som att hon bestämt sig för att kugga minst en person den dagen. Jag vet att jag egentligen inte "klarade" högfartsbanan galant, men jag tycker heller inte att jag gjorde något extremt stort fel som att riva flertalet konor vid båda försöken. Jag kände mig verkligen inte helhetsbedömd och nu undrar jag. Är detta vanligt förekommande? Jag var sist av alla och detta var min första uppkörning. Hade det sett annorlunda ut ifall det var min andra och jag var först? Man börjar fundera.
Som tur var lyckades jag få tag i en tid nästa vecka för uppkörning, men jag känner mig så oerhört krossad att behöva betala 1650kr och 1800kr PER uppkörning för lån av MC av min trafikskola, där jag fått en effektiv provtid på ca 20 minuter, resten av dagen sittandes och vänta på att resten blev klara med sitt.
Jag vet att en kuggad uppkörning kanske inte tillhör ovanligheten, men är det verkligen nödvändigt? Det drabbar individen både psykiskt och ekonomiskt. Att i mitt fall behöva punga ut 7000kr i enbart uppkörning på två tillfällen inom loppet av en vecka är skandalöst enligt mig. Svårigheten att öva på manöverbanan utan trafikskolans hjälp är i mitt fall obefintlig då jag varken har tillgång till banan eller en MC som är som trafikskolans Yamaha fj6.
Jag har starka funderingar på att skicka in ett brev till trafikverket och fråga ifall min uppkörning gått rätt till och tala om vem min prövare var. Men för att jag är rädd att det ska nå denna personen innan min uppkörning nästa vecka, där chansen är stor att det blir samma, så vågar jag inte.
Ska det kännas såhär hopplöst och dyrt att ta MC-kort för vissa som verkligen känner att de är mogna men samt vet om att det finns mycket att lära? Just nu känns det som att jag är klassad som en trafikfara, och med den motivationen skulle jag ju inte fått övningsköra i trafiken innan jag klarat manöverbanan, för att klara en väjning ute i trafiken..
Jag har försökt att vara så objektiv som möjligt och inte låta mina egna tankar forma texten. Jag har däremot läst att detta är inget ovanligt, att man blir kuggad redan i manöverbanan och ej får fortsätta.
Jag försöker på något vis att samla mig nu och göra mitt bästa nästa vecka på min andra uppkörning. Men klarar jag den inte då så är det den sista tiden detta året och 7000kr har inte gett mig någonting tillbaka. För jag kände det extremt svårt att ta till mig av kritiken jag fick och använda den till nästa gång.
En annan sak är att min kompis kunde inte heller riktigt fullt ut känna sig lycklig av sitt MC-kort när jag inte kom vidare, då vi båda hade mer eller mindre räknat med att klara detta samtidigt. Han kände också att något var väldigt fel med min behandling.
//Krossad MC-aspirant
Vi var ett gäng på fyra killar från samma trafikskola som åkte tillsammans till manöverbanan tidigt på morgonen. Efter lite prat innan uppvärmningen så visade det sig att de andra två killarna hade kuggat varsin gång innan och detta var deras andra uppkörning. Vad det var exakt de hade kuggat på går inte att säga, men jag fick uppfattningen att de båda hade varit ute i trafiken och misslyckats på något där.
Vi började med att visa vår legitimation i en ordning som gjorde att jag hamnade sist, förarprövaren ville därför ta oss i den ordningen i sina tester. Efter att den första killen var klar och att man kollat lite från långt håll på hans körning verkade han få mycket försök på att klara högfartsbanan. Först gjorde han två försök för att sedan gå vidare till bromstesterna, därefter åkte han tillbaka till högfartsbanan en gång till. När han kom tillbaka berättade han att förarprövaren hade inte riktigt godkänt hans körning pga att han höll ett "för lågt tempo" i alla sina försök och att det var något som skulle vägas in i bedömningen, hursomhelst fick han gå vidare till trafikkörningen.
Den andra killen klarade också manöverproven, men kunde även se att det inte gick helt felfritt för han heller. Min kompis klarade allt galant utan anmärkningar.
När det var dags för min tur så började vi med att kolla bromsarna, vilket gick bra. Jag gick därefter över till lågfartsbanan som blev den med fyra konor i mitten och en vändning. Klarade denna utan att sätta ner foten och enligt mig kändes det som krypkörning, ingen anmärkning av kontrollanten.
Nu var det dags för högfartsbanan och jag hade värmt upp och övat in det sätt min trafikskolelärare rekommenderat mig, dvs: Jämn hastighet till lite förbi halvvägs av serpentinkörningen och en hastighet så nära 50km/h som möjligt, helst 48 för att förenkla och enligt honom en hastighet de omöjligt kan bedöma med ögonen som är under 50.
Mitt första försök gick bra utan att välta konor och jag uppskattar att min hastighet varit 49 km/h in i banan som jag sänkte efter ungefär 2-3 konan i serpentinen. Jag kom tillbaka och min kontrollant ställde frågan "Hur tyckte du att det där gick?" Jag svarade ärligt att jag tyckte det hade gått bra men hon höll inte med. Enligt henne hade jag tappat gasen vid väjningen och tagit upp den igen samt släppt den för tidigt, hon tyckte också att det gick väldigt sakta och påpekade att det var MINST 50km/h. Hon ville se ett försök till där jag gjorde som jag blivit tillsagd, dvs hålla ett bättre tempo genom hela banan och inte få sänka hastigheten förräns precis jämns med den sista slalomkonan.
Detta försöket kom jag in i banan med en hastighet av 52km/h och det märktes stor skillnad över att kunna manöverera med den höjningen. Jag klarade allt förutom att jag gick i med fotpinnen vid den allra sista slalomkonan och välte den. Samma procedur igen så frågade hon åter hur det hade gått. Jag svarade att det såklart hade varit lite svårare denna gången med hennes intruktioner eftersom det var något jag inte blivit lärd att öva in och därav att jag snuddade till konan i slutet.
Det var här hon bestämde sig för att kugga mig. Hon sade "Du har fått ett försök till nu som du inte klarade och ditt prov är underkänt. Du får göra bromstesten om du vill men det är inget som kommer att påverka ditt resultat" Jag blev helt paff och frågade ifall jag inte kunde få åtminståne ett försök till och ifall det verkligen innebar att hon inte ens skulle kontrollera min trafikkörning som enligt mig ska vara den viktigaste punkten i ett förarprov. Hennes motivering var att jag inte kunde köra i trafiken för att jag skulle inte klara att kunna väja för något i 80km/h när jag vält en kona i 50km/h.
Det slutade med att alla de andra fick sitt MC-kort igår och att jag inte ens fick chansen att köra i trafiken. Jag visste att det inte var lönt att överklaga eller argumentera för hon sade klart och tydligt att hon följt sina föreskrifter när jag frågade hur det kunde vara på det viset. Jag kände mig väldigt orättvist behandlad och nu när jag har kunnat fundera på saker i efterhand kändes det nästan som att hon bestämt sig för att kugga minst en person den dagen. Jag vet att jag egentligen inte "klarade" högfartsbanan galant, men jag tycker heller inte att jag gjorde något extremt stort fel som att riva flertalet konor vid båda försöken. Jag kände mig verkligen inte helhetsbedömd och nu undrar jag. Är detta vanligt förekommande? Jag var sist av alla och detta var min första uppkörning. Hade det sett annorlunda ut ifall det var min andra och jag var först? Man börjar fundera.
Som tur var lyckades jag få tag i en tid nästa vecka för uppkörning, men jag känner mig så oerhört krossad att behöva betala 1650kr och 1800kr PER uppkörning för lån av MC av min trafikskola, där jag fått en effektiv provtid på ca 20 minuter, resten av dagen sittandes och vänta på att resten blev klara med sitt.
Jag vet att en kuggad uppkörning kanske inte tillhör ovanligheten, men är det verkligen nödvändigt? Det drabbar individen både psykiskt och ekonomiskt. Att i mitt fall behöva punga ut 7000kr i enbart uppkörning på två tillfällen inom loppet av en vecka är skandalöst enligt mig. Svårigheten att öva på manöverbanan utan trafikskolans hjälp är i mitt fall obefintlig då jag varken har tillgång till banan eller en MC som är som trafikskolans Yamaha fj6.
Jag har starka funderingar på att skicka in ett brev till trafikverket och fråga ifall min uppkörning gått rätt till och tala om vem min prövare var. Men för att jag är rädd att det ska nå denna personen innan min uppkörning nästa vecka, där chansen är stor att det blir samma, så vågar jag inte.
Ska det kännas såhär hopplöst och dyrt att ta MC-kort för vissa som verkligen känner att de är mogna men samt vet om att det finns mycket att lära? Just nu känns det som att jag är klassad som en trafikfara, och med den motivationen skulle jag ju inte fått övningsköra i trafiken innan jag klarat manöverbanan, för att klara en väjning ute i trafiken..
Jag har försökt att vara så objektiv som möjligt och inte låta mina egna tankar forma texten. Jag har däremot läst att detta är inget ovanligt, att man blir kuggad redan i manöverbanan och ej får fortsätta.
Jag försöker på något vis att samla mig nu och göra mitt bästa nästa vecka på min andra uppkörning. Men klarar jag den inte då så är det den sista tiden detta året och 7000kr har inte gett mig någonting tillbaka. För jag kände det extremt svårt att ta till mig av kritiken jag fick och använda den till nästa gång.
En annan sak är att min kompis kunde inte heller riktigt fullt ut känna sig lycklig av sitt MC-kort när jag inte kom vidare, då vi båda hade mer eller mindre räknat med att klara detta samtidigt. Han kände också att något var väldigt fel med min behandling.
//Krossad MC-aspirant