Kuggad på min uppkörning, rätt eller fel?

Schill91

New member
Hej! Igår Onsdag 17/9 så hade jag och min kompis våran uppkörning för MC samtidigt. Han körde upp för A-behörighet och jag A2.
Vi var ett gäng på fyra killar från samma trafikskola som åkte tillsammans till manöverbanan tidigt på morgonen. Efter lite prat innan uppvärmningen så visade det sig att de andra två killarna hade kuggat varsin gång innan och detta var deras andra uppkörning. Vad det var exakt de hade kuggat på går inte att säga, men jag fick uppfattningen att de båda hade varit ute i trafiken och misslyckats på något där.

Vi började med att visa vår legitimation i en ordning som gjorde att jag hamnade sist, förarprövaren ville därför ta oss i den ordningen i sina tester. Efter att den första killen var klar och att man kollat lite från långt håll på hans körning verkade han få mycket försök på att klara högfartsbanan. Först gjorde han två försök för att sedan gå vidare till bromstesterna, därefter åkte han tillbaka till högfartsbanan en gång till. När han kom tillbaka berättade han att förarprövaren hade inte riktigt godkänt hans körning pga att han höll ett "för lågt tempo" i alla sina försök och att det var något som skulle vägas in i bedömningen, hursomhelst fick han gå vidare till trafikkörningen.

Den andra killen klarade också manöverproven, men kunde även se att det inte gick helt felfritt för han heller. Min kompis klarade allt galant utan anmärkningar.

När det var dags för min tur så började vi med att kolla bromsarna, vilket gick bra. Jag gick därefter över till lågfartsbanan som blev den med fyra konor i mitten och en vändning. Klarade denna utan att sätta ner foten och enligt mig kändes det som krypkörning, ingen anmärkning av kontrollanten.
Nu var det dags för högfartsbanan och jag hade värmt upp och övat in det sätt min trafikskolelärare rekommenderat mig, dvs: Jämn hastighet till lite förbi halvvägs av serpentinkörningen och en hastighet så nära 50km/h som möjligt, helst 48 för att förenkla och enligt honom en hastighet de omöjligt kan bedöma med ögonen som är under 50.
Mitt första försök gick bra utan att välta konor och jag uppskattar att min hastighet varit 49 km/h in i banan som jag sänkte efter ungefär 2-3 konan i serpentinen. Jag kom tillbaka och min kontrollant ställde frågan "Hur tyckte du att det där gick?" Jag svarade ärligt att jag tyckte det hade gått bra men hon höll inte med. Enligt henne hade jag tappat gasen vid väjningen och tagit upp den igen samt släppt den för tidigt, hon tyckte också att det gick väldigt sakta och påpekade att det var MINST 50km/h. Hon ville se ett försök till där jag gjorde som jag blivit tillsagd, dvs hålla ett bättre tempo genom hela banan och inte få sänka hastigheten förräns precis jämns med den sista slalomkonan.
Detta försöket kom jag in i banan med en hastighet av 52km/h och det märktes stor skillnad över att kunna manöverera med den höjningen. Jag klarade allt förutom att jag gick i med fotpinnen vid den allra sista slalomkonan och välte den. Samma procedur igen så frågade hon åter hur det hade gått. Jag svarade att det såklart hade varit lite svårare denna gången med hennes intruktioner eftersom det var något jag inte blivit lärd att öva in och därav att jag snuddade till konan i slutet.
Det var här hon bestämde sig för att kugga mig. Hon sade "Du har fått ett försök till nu som du inte klarade och ditt prov är underkänt. Du får göra bromstesten om du vill men det är inget som kommer att påverka ditt resultat" Jag blev helt paff och frågade ifall jag inte kunde få åtminståne ett försök till och ifall det verkligen innebar att hon inte ens skulle kontrollera min trafikkörning som enligt mig ska vara den viktigaste punkten i ett förarprov. Hennes motivering var att jag inte kunde köra i trafiken för att jag skulle inte klara att kunna väja för något i 80km/h när jag vält en kona i 50km/h.

Det slutade med att alla de andra fick sitt MC-kort igår och att jag inte ens fick chansen att köra i trafiken. Jag visste att det inte var lönt att överklaga eller argumentera för hon sade klart och tydligt att hon följt sina föreskrifter när jag frågade hur det kunde vara på det viset. Jag kände mig väldigt orättvist behandlad och nu när jag har kunnat fundera på saker i efterhand kändes det nästan som att hon bestämt sig för att kugga minst en person den dagen. Jag vet att jag egentligen inte "klarade" högfartsbanan galant, men jag tycker heller inte att jag gjorde något extremt stort fel som att riva flertalet konor vid båda försöken. Jag kände mig verkligen inte helhetsbedömd och nu undrar jag. Är detta vanligt förekommande? Jag var sist av alla och detta var min första uppkörning. Hade det sett annorlunda ut ifall det var min andra och jag var först? Man börjar fundera.

Som tur var lyckades jag få tag i en tid nästa vecka för uppkörning, men jag känner mig så oerhört krossad att behöva betala 1650kr och 1800kr PER uppkörning för lån av MC av min trafikskola, där jag fått en effektiv provtid på ca 20 minuter, resten av dagen sittandes och vänta på att resten blev klara med sitt.
Jag vet att en kuggad uppkörning kanske inte tillhör ovanligheten, men är det verkligen nödvändigt? Det drabbar individen både psykiskt och ekonomiskt. Att i mitt fall behöva punga ut 7000kr i enbart uppkörning på två tillfällen inom loppet av en vecka är skandalöst enligt mig. Svårigheten att öva på manöverbanan utan trafikskolans hjälp är i mitt fall obefintlig då jag varken har tillgång till banan eller en MC som är som trafikskolans Yamaha fj6.

Jag har starka funderingar på att skicka in ett brev till trafikverket och fråga ifall min uppkörning gått rätt till och tala om vem min prövare var. Men för att jag är rädd att det ska nå denna personen innan min uppkörning nästa vecka, där chansen är stor att det blir samma, så vågar jag inte.

Ska det kännas såhär hopplöst och dyrt att ta MC-kort för vissa som verkligen känner att de är mogna men samt vet om att det finns mycket att lära? Just nu känns det som att jag är klassad som en trafikfara, och med den motivationen skulle jag ju inte fått övningsköra i trafiken innan jag klarat manöverbanan, för att klara en väjning ute i trafiken..
Jag har försökt att vara så objektiv som möjligt och inte låta mina egna tankar forma texten. Jag har däremot läst att detta är inget ovanligt, att man blir kuggad redan i manöverbanan och ej får fortsätta.

Jag försöker på något vis att samla mig nu och göra mitt bästa nästa vecka på min andra uppkörning. Men klarar jag den inte då så är det den sista tiden detta året och 7000kr har inte gett mig någonting tillbaka. För jag kände det extremt svårt att ta till mig av kritiken jag fick och använda den till nästa gång.
En annan sak är att min kompis kunde inte heller riktigt fullt ut känna sig lycklig av sitt MC-kort när jag inte kom vidare, då vi båda hade mer eller mindre räknat med att klara detta samtidigt. Han kände också att något var väldigt fel med min behandling.

//Krossad MC-aspirant
 

Ricken

Member
Har du gjort fel så har du gjort fel.

Av erfarenhet så vet jag att folk som kör bra kan klara sig med små missar medans folk som kör osäkert kuggas om man gör en miss.

Vilken förarprovare vill ha på ansvaret att släppa ut nån på vägen som ser ut som att dom kommer köra av i första dolda kurvan?
 

BrooklynS

Member
Vid min uppkörning fick två av fyra åka hem direkt då de inte alls kunde manövrera hojen i lågfartsbanan. Detta trots att den ene hade kuggat en gång redan...

Öva mer!
 

Schill91

New member
Har du gjort fel så har du gjort fel.

Av erfarenhet så vet jag att folk som kör bra kan klara sig med små missar medans folk som kör osäkert kuggas om man gör en miss.

Vilken förarprovare vill ha på ansvaret att släppa ut nån på vägen som ser ut som att dom kommer köra av i första dolda kurvan?

Jag förstår till viss del till resonemang. Visst har jag gjort fel, enligt trafikverkets föreskrifter och min kontrollant gjorde sitt jobb att följa dem. Men jag valde själv att läsa igenom dessa och finner att mycket där är en tolkningsfråga. Jag kan i vilket fall inte utläsa att man måste klara alla grenar undantagslöst för att ens bli bedömd i trafikkörning. Den bild jag får är att trafikkörningen är en del av provet som ska testas innan man blir bedömd som antingen godkänd eller underkänd i provet.

Det är ju alltid lätt att överskatta sin egen körning och jag kanske såg osäker ut från kontrollantens vy, det kan jag inte svara för. Men jag kände mig väldigt säker fram tills att jag kört ett försök på högfartsbanan. Och lite nervositet har ju alla. Jag kom o tänka på en sak och det var att jag fumlade mycket med centralstödet vid säkerhetskontrollen. Visserligen kunde jag valt sidostödet för bromsarna men jag var envis och ville få upp den helt. Jag var så van vid mitt egna centralstöd där man kan sitta på MCn och dra bak den. Kanske detta gav henne intrycket att jag var osäker, men tycker isåfall det är en ytterst svag anledning till att kugga mig bara för att jag hade svårt att få ner centralstödet.

Du menar alltså att högfartsbanan är utformad efter verkligheten att klara av att köra i dolda kurvor? Jag kan säga dig att jag har övat väldigt mycket på dolda kurvor i min privata körning och jag känner inte att det är samma sak som att sick sacka mellan 4st konor. Väjningen är jag med på är viktig att klara, t ex för bildörrar. Men var i trafiken eller i dolda kurvor måste man sick sacka fyra gånger utan att få släppa något på gasen?

Ja visst finns det kanske fall man kan se under manöverprovet att vissa personer skulle vara en katastrof i trafiken om de har jättesvårt att hålla en jämn och kontrollerad körning och svårigheter med balans och reglage, och man kan välja att avsluta provet där. Men jag tycker mer det låter som extremfall. I mitt fall kan jag faktiskt inte ta åt mig att jag skulle vara för farlig att ens ta med ut i trafiken.

Resultatet av detta blir ju som så många sagt innan, körskolan fokuserar nästan mer än 50% av alla lektioner enbart på att klara av trafikverkets manöverbanor. Där man ska köra på riktigt, dvs i trafiken, läggs inte alls mycket vikt på och verkar också vara en ganska liten del av körprovet, ca 50% där också. Jag tycker verkligen inte att det är rätt så det är utformat idag, men man måste tyvärr finna det i sig och rätta sig efter det.

Ja jag gjorde fel och blev underkänd enligt trafikverkets föreskrifter på en av fyra tester på manöverbanan. Det är oklart för mig om det var rätt bedömning (enligt föreskrifterna) att underkänna mig direkt på banan i mitt fall där jag välte en kona.
Sedan kan man ta diskussion om att hade det varit moraliskt rätt eller vad man ska säga, att låta mig bedömas hur jag är ute i trafiken, både landsväg och tätort och därav göra en bedömning. Bedömning av att jag är redo att fortsätta lära mig på ett säkert sätt, inte att jag är fullärd och expert.
 

Kawasaki

New member
Kan inte utala mig då jag inte sett körningen live, men då jag tog kortet så berättade uppkörningsmannen att om man inte blev godkänd i lågfartsdelen så fick man inte göra körning i trafik och uppkörningen avslutades.
 

Schill91

New member
Vid min uppkörning fick två av fyra åka hem direkt då de inte alls kunde manövrera hojen i lågfartsbanan. Detta trots att den ene hade kuggat en gång redan...

Öva mer!

Den andra killen satte ner foten vad jag såg en gång och såg lite vinglig ut. Trots det fick han gå vidare till de andra testerna utifrån våran förarprövares bedömning. Det verkar vara väldigt individuellt vem som går vidare eller inte, jag är intresserad över deras sätt att resonera. Värt att nämna var att hon var ovanligt trevlig mot min kompis och småpratade med han under tiden han gjorde sina tester. Mot mig var hon vad jag upplevde väldigt kall och snorkig även att jag var trevlig tillbaka. Varken min kompis eller jag har någonsin träffat henne innan.

Ja jag kan ju göra mitt bästa att sätta upp små konor hemma och göra banan så verklighetstrogen som möjligt. Lågfarten har jag inga problem med och känner mig väldigt säker på den, just för jag övade mycket på denna. Onekligen har jag fått väldigt lite övning på högfarten, nämligen bara en körlektion och anledningen till detta är att där min trafikskola ligger har de tagit bort övningsfältet så vi måste åka 2 mil till intilliggande stad för att öva på deras manöverbana, samma bana vi har uppkörning på. Att ta sig dit och hem går åt nästan halva tiden av MC-lektionen som kostar 1600 kr för 80min. Det känns i mitt fall omöjligt ekonomiskt att göra detta, och det är enbart för att få lite träning inne på en konstruerad bana. Övningsköra i trafiken har jag gjort mycket privat och den delen känner jag mig säker i nu efter ganska många timmar i sadeln, men jag fick inte ens chansen att visa detta och därav min frustration. Det är ju det som är viktigt enligt mig om man är lämpad att få MC-kort. Inte att kunna visa att man bemästrar konbanor som känns väldigt förlegade och ur en verklighetssituation obefintliga. Min trafiklärare sade att han fick göra samma test, bara att då gick högfarten på tid, detta tror jag var i slutet av 70-talet.

Jag gillar verkligen tanken på att baka in manöverbanan i risk tvåan som man betalar 3500kr för, och då vet förarprövarna att man har gått igenom de momenten och kan sedan ta ut en direkt i trafiken. För inte behöver man klara halkbanan på sin biluppkörning innan trafiken?
Med dagens resonemang hade det ju varit "Inte kan vi ta ut dig i trafiken förrens vi vet att du kan hantera en sladd effektivt".
 

Schill91

New member
Kan inte utala mig då jag inte sett körningen live, men då jag tog kortet så berättade uppkörningsmannen att om man inte blev godkänd i lågfartsdelen så fick man inte göra körning i trafik och uppkörningen avslutades.

Gällde det enbart lågfartsdelen? Isåfall tror jag mer på att om man blir underkänd i något av de tre momenten som testas så underkänner de en. Det verkar ju vara så de jobbar.
 

BrooklynS

Member
Ödmjukhet är en dygd. Inspektören gör en BEDÖMNING utifrån helheten om du skall släppas ut i trafiken eller inte. Om man river ned en kon eller sätter ned en fot spelar mindre roll om man övertygar med sitt sätt att hantera hojen. Slappna av och öva mer.
 

Schill91

New member
Kan inte utala mig då jag inte sett körningen live, men då jag tog kortet så berättade uppkörningsmannen att om man inte blev godkänd i lågfartsdelen så fick man inte göra körning i trafik och uppkörningen avslutades.

Hittade faktiskt en video på youtube där en filmar sin egen uppkörning: https://www.youtube.com/watch?v=r_3uylqx9QM
Börja kolla vid 2:00 minuter. Den ser faktiskt ut precis som mitt andra försök bara att han släpper på gasen redan i väjningen samt väldigt tidigt i serpentinkörningen. Sedan välter han "min" kona. Skillnaden från mig var att jag tog till mig hennes anvisning att absolut INTE släppa på gasen förrän jag var vid 3-4 konen (därför jag välte det för det helt enkelt gick för fort).

Så ja, de verkar vara en tolkningsfråga för kontrollanterna. Eftersom killen i den här videon hade åtminstone blivit tvungen att göra om det försöket med min kontrollant.

Det är så nära jag kan komma en liveinspelad version av vad jag gjorde.
 

Schill91

New member
Ödmjukhet är en dygd. Inspektören gör en BEDÖMNING utifrån helheten om du skall släppas ut i trafiken eller inte. Om man river ned en kon eller sätter ned en fot spelar mindre roll om man övertygar med sitt sätt att hantera hojen. Slappna av och öva mer.

Jo då skulle hon ju väntat med att kugga mig tills bromstestet var utfört? Hon kuggade mig ju redan i högfartsdelen som enligt mig inte var katastrofal men inte perfekt som hon ville. Hon sade "du får göra bromstesten men det kommer inte att påverka ditt resultat".
Efter bromstesten tyckte hon att jag hade en bra bromsteknik. Hon nämnde ingenting om lågfartsdelen eller säkerthetskontrollen (som enligt mig gick felfritt) och det tar jag som att de godkänner det.
Var det verkligen en helhetsbedömning i mitt fall?

Jag var avslappnad när jag satt på MCn. Öva mer tänker jag definitivt göra så gott jag kan, vem gör inte det? Jag tror inte att jag är något proffs efter en körlektion på manöverbanan. Men enligt min trafiklärare och det sätt han lär ut så tyckte han inte att jag behövde mer då han bedömde att jag klarade det bra efter att kört minst 5 gånger när han tittade på. Första försöket körde jag ju bara som jag blivit lärd och vad jag fattade något som godkänns, men det räckte inte för min kontrollant. Jag släppte lite på gasen vid första väjningen och tog upp gasen igen för att släppa den någonstans i mitten av serpentinbanan och anpassa hastigheten för vändningen. Detta var ett för dåligt tempo enligt henne och även en för låg hastighet som hon kunde se med ögonen.
Andra försöket som sagt välte jag en kon, men kunde bevisa att jag höll en mer jämn hastighet genom hela banan.
 

Kallle

New member
Förlåt att jag lånar tråden! Och beklagar att du inte fick ditt kort, men de fixar du nästa gång;)

Hur är de på en uppkörning om man kommer med egen hoj på tex släp är de ok ? Eller är de massa försäkrings tjafs?
 

Malice

New member
Ja gjorde min uppkörning för mindre än ett år sedan (sista chansen på hösten). Vi var 8 personer, 2 som körde helt privat och 6 från samma körskola. Vi fick då reda på att man fick två chanser på alla momenten att klara sig, inte mer.

Jag råkade tappa balansen och sätta ner foten på lågfartsdelen (samma som du körde), och min reaktion var att direkt köra tillbaka till starten och försöka igen. Där var jag lite för snabb för han sa sedan att jag borde fortsatt och kunde klarat mig ändå. På andra försöket var jag ett antal gånger mer nervös men det gick bra, och jag klarade mig bra igenom resten av uppkörningen trots lite små missar. Det faktum att jag borde fortsatt på lågfartsdelen säger mig att det är betydligt mer nyanserat med förarprov än ett enkelt klarade manöver/klarade inte manöver. Du behöver nog öva mer helt enkelt, kanske inte just manöverbana, men varje timme på sadeln gör dig till en säkrare förare. Själv tog jag nog 10 extra körlektioner efter att körskolan tyckte jag var redo för uppkörning, detta för att bygga på mitt självförtroende lite och öka på min erfarenhet ytterligare.

8 av 8 tog körkort den dagen, ett bra avslut på en MC-säsong. Tråkigt att det inte gick så bra för dig däremot, men jag undrar lite över varför så många har kuggat uppkörningen där. Kör ni alla på samma körskola?
 

Schill91

New member
Ja gjorde min uppkörning för mindre än ett år sedan (sista chansen på hösten). Vi var 8 personer, 2 som körde helt privat och 6 från samma körskola. Vi fick då reda på att man fick två chanser på alla momenten att klara sig, inte mer.

Jag råkade tappa balansen och sätta ner foten på lågfartsdelen (samma som du körde), och min reaktion var att direkt köra tillbaka till starten och försöka igen. Där var jag lite för snabb för han sa sedan att jag borde fortsatt och kunde klarat mig ändå. På andra försöket var jag ett antal gånger mer nervös men det gick bra, och jag klarade mig bra igenom resten av uppkörningen trots lite små missar. Det faktum att jag borde fortsatt på lågfartsdelen säger mig att det är betydligt mer nyanserat med förarprov än ett enkelt klarade manöver/klarade inte manöver. Du behöver nog öva mer helt enkelt, kanske inte just manöverbana, men varje timme på sadeln gör dig till en säkrare förare. Själv tog jag nog 10 extra körlektioner efter att körskolan tyckte jag var redo för uppkörning, detta för att bygga på mitt självförtroende lite och öka på min erfarenhet ytterligare.

8 av 8 tog körkort den dagen, ett bra avslut på en MC-säsong. Tråkigt att det inte gick så bra för dig däremot, men jag undrar lite över varför så många har kuggat uppkörningen där. Kör ni alla på samma körskola?

Ja vi alla körde genom samma trafikskola som enligt mig är mycket pedagogiska och vill att eleven ska lära sig så mycket som möjligt under tiden. De förklarar bra så man förstår och ger exempel. Där jag bor har vi enbart en trafikskola av två stycken som erbjuder MC-lektioner. Min erfarenhet är att alla som går där blir väl förberedda innan de bokar uppkörning.

Både jag och min kompis har båda känt att vi legat på samma nivå och tillsammans tog vi x3 dubbellektioner där en var på manöverbana. Det kan ha varit ren tur/otur att jag rev en kona och inte han, för han har sagt att han känt sig mer osäker på just den delen än vad jag upplevt själv.

Resten har vi nött privat. Enligt våran handledare var vi redo för uppkörning i slutet av Augusti och vi fick båda tid den 17 September för att säkra uppkörning innan säsongen tog slut. Vi påbörjade våran körkortsutbildning i Mars och började övningsköra i April detta året.

Jag hade tänkt att hålla nere mina kostnader så gått som det hade gått och min kompis kort gick på 13150kr totalt. Mitt kommer att gå på 16600kr pga en ytterligare uppkörning via trafikskolan.

Om jag inte klarar det denna gången kan vi börja räkna lite till. Säg att jag tar två till körlektioner tidigt nästa säsong för att komma igång. Körlektion x2 = 3200 och sedan har vi ytterligare en uppkörning på det som jag måste klara som landar på 3450kr med körskolans MC.
Totalt 23250kr. Lägg till detta på eventuellt missade arbetsdagar för både körlektioner och uppkörning.

Man tappar verkligen begreppet om pengar när man tar sitt kort, och nervositeten rotar sig inte mest i att man inte känner sig säker på MCn. Utan att man vet att ifall man välter en kon för mycket så brinner 3450kr plus missad arbetstid från jobbet inne. Det hade varit enklare att svälja att man blivit kuggad ifall det rört sig om halva kostnaden.
Det är också något jag stör mig på att kortet är på tok för dyrt för en stor majoritet att många hellre kör utan eller inte vill ta MC-kort.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Förlåt om jag missad, man, vilken konkret feed-back fick du av förarpröveren och din körskola lärare?

Jag förstår nästan att du inte fått nått på skrift..


Och i övrigt - lycka till vid nästa uppkörning..
 

Schill91

New member
Förlåt om jag missad, man, vilken konkret feed-back fick du av förarpröveren och din körskola lärare?

Jag förstår nästan att du inte fått nått på skrift..


Och i övrigt - lycka till vid nästa uppkörning..

Om du tänker feedback efter min kuggade uppkörning så nej jag fick ingen skriftlig feedback utan enbart muntlig.
Feedbacken fick jag enbart av förarprövaren som bedömde att jag kört med för dåligt tempo igenom högfartsbanan, dvs släppt gasen för tidigt samt att hon tyckte det gick lite sakta. Andra gången berättade hon att det krävs bättre planering genom att höja blicken något efter att jag hållt ett bättre tempo men fått ner en kona. Hennes bedömning var att; klarar jag inte denna banan i 50 utan att ta ner den där konen så klarar jag inte en väjning i 80 och där var provet slut.
Efter bromstesterna som var frivilliga tyckte hon att jag hade en bra bromsteknik och inget att klaga på.
Feedback på säkerhetskontrollen och lågfartsbanan uteblev.

Min trafiklärare som var med verkade lika förvånad som jag att jag blivit underkänd med det jag hade att berätta. Fick inte direkt något tips av honom utan att det bara var att försöka på nytt igen nästa vecka.

Tack så mycket :) det kan verkligen behövas. Jag känner mig mer osäker nu för att jag blev kuggad på högfarten än vad jag var innan. Kommer drömma mardrömmar om den och inne i mitt huvud så när jag försöker "öva" så krymper bara avståndet mellan konorna och jag har svårt att ta mig igenom. Måste försöka släppa alla tankar nu, sätta mig på en MC och bara öva på denna manöverering. Om det så bara är på en raksträcka utan konor är det bättre än ingen övning alls. Sedan bara göra mitt bästa igen på uppkörningen.
 

Malice

New member
Två som kuggat tidigare från samma skola samt din kuggning bådar inte helt väl. Jag vet själv hur det är med alternativ, jag hade tur som hade en väldigt bra trafikskola i hemtrakten, för det fanns bara en som hade MC-utbildning. Jag förstår att du känner väl för skolan, men det låter inte riktigt som de har hjälpt er förbereda speciellt bra.

Jo, det är ingen billig hobby. Mitt kort gick på ungefär lika mycket som ditt och din kompis ihop. Som tur är lever jag fortfarande som student såhär 10 år efter högskolan så mina utgifter är annars ganska små och denna kostnad var inget problem för mig. Enligt min handledare var det ändå inte speciellt dyrt överlag, iallafall inte för någon som endast kör på körskola (hade ingen att köra privat med).

Försökt få in lite fler timmar på sadeln innan nästa uppkörning så ska du se att det går bra. Lycka till med uppkörningen och hoppas vi ses på vägarna snart!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
EG-direktivet som styr körproven för MC är tydligt liksom föreskriften (TSFS 2012:41, kap 4, § 10.) för alla körprov, oavsett behörighet. Direktiv och föreskrift är tydliga att ett körprov ska göras utifrån en samlad bedömning, inte bara utifrån manöverprovet. När får prov avbrytas?
"Ett körprov ska avslutas och underkännas om den sökande utför provet på ett sätt som gör att det finns anledning att anta att han eller hon utgör en fara för sig själv eller andra trafikanter." Föreskriften hittar du här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-vag/?rulenumber=2012_41
Jag har kollat in de riktlinjer som förarprövarna använder. Skillnaden för MC är att delen om att avbryta ett prov står under manöverdelen, det gäller inte övriga klasser. Statistik jag fått från Trafikverket visar att MC-eleverna är en fara för sig själv i manöverdelen och 2/3 av alla prov avbryts redan här.

Visst kan du skriva brev till Trafikverket och fråga på vilket sätt du utgjorde en fara för dig själv och andra trafikanter redan i manöverdelen? Och till Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet för förarprov. Ditt underkännande var inte ett resultat av en samlad bedömning vilket är ett krav i Transportstyrelsens föreskrift och EG-direktivet. Men, det ger dig inget körkort - du måste passera nålsögat manöverdelen.
 

Niklasinorr

New member
Jag känner mig mer osäker nu för att jag blev kuggad på högfarten än vad jag var innan. Kommer drömma mardrömmar om den och inne i mitt huvud så när jag försöker "öva" så krymper bara avståndet mellan konorna och jag har svårt att ta mig igenom. Måste försöka släppa alla tankar nu, sätta mig på en MC och bara öva på denna manöverering. Om det så bara är på en raksträcka utan konor är det bättre än ingen övning alls. Sedan bara göra mitt bästa igen på uppkörningen.

Att vara förarprövare är ingen lätt uppgift, precis som alla andra bedömnings"sporter" t ex domare vid simhopp så krävs det mycket erfarenhet och förmåga att se bortom personen som skall bedömas. Dessutom skall det tas ibland svåra beslut och det är heller inte roligt för en normal människa. De flesta förarprövare som jag har träffat har en inneboende önskan att alla skall få godkänt, det är mänskligt att tänka så. Det finns naturligtvis andra sorters människor här också men det är nog sällsynt.

När man gör en bedömning på hur en människa framför sin motorcykel så är inte målet att frakta hojen från en plats till en annan utan det handlar om HUR du fraktar hojen mellan nämnda platser. Filmen du länkade till med uppkörningen var väl lite skoj men den säger inte ett skit om hur föraren betedde sig. Han borde ha satt kameran på hjälmen istället så hade vi sett bättre hur han gjorde när han körde eller ännu hellre haft någon som filmat honom från bankanten.

En av de största orsakerna till att man kuggas är att eleven är osäker och detta är något man ser tydligt och väldigt tidigt i en bedömning. Precis som du själv skriver här ovanför så är du osäker, du har inte haft möjlighet att öva så mycket att allting känns kassaskåpssäkert. Detta ser förarprövaren omedelbart och har det med sig i sin fortsatta bedömning. När du sen kör högfartsbanan så är det VÄLDIGT tydligt för en erfaren bedömare att det går för sakta, vilket du också visade genom att det gick för fort när du höjde farten ett par km/h. Att som din trafiklärare säga till dig att du skall lägga dig på en något lägre fart än provfarten är att göra dig en björntjänst. En erfaren förarprövare har naturligtvis sett det "tricket" 1000 gånger redan.
När du då höjer farten en liten aning så ökar din osäkerhet i kvadrat och det blir väldigt tydligt att du inte riktigt fixar farten. Jag skulle gissa att det hon tog dig på var att du hade blicken för nära hojen, det vanligaste problemet när man höjer farten. Resultatet är att du blir ännu mer osäker, du vet inte var du är, du tittar för nära, kör lite yxigt, river en kon och den samlade bedömningen är att du är en fara för dig själv och du blir kuggad.

Konbanorna är utformade för att man skall se om en elev kan behärska motorcykeln vid olika typer av riktnings- och fartändringar. När du kommer ut i trafiken så kommer dessa riktiningsändringar och fartändringar att öka med en exponent 10 och konsekvensen kan bli väldigt jobbig både för dig och dina anhöriga. Förarprövaren gjorde förmodligen dig en tjänst som inte ville släppa ut dig i trafiken, känns taskigt men ger dig också möjlighet att öva mer innan du får sätta dig i en skarp trafiksituation.

Som så många skriver, se till att öva mer, kör banorna så mycket att du kan göra det i sömnen, öva även i lite högre fart än provet skall vara på, i rätt fart så kommer du då att uppleva provet som plättlätt och all osäkerhet är som bortblåst.

Skall du kolla på film så är det det här du skall titta på.
Titta speciellt på hur han jobbar med blicken. När han är mitt i ett hinder så är blicken redan vid nästa, skolexempel :)

http://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y
 
Top