Kuggad på min uppkörning, rätt eller fel?

Jonkko

New member
Varför bara ger ni inte kortet,ja tvingar på det på alla om dom sen vill ha det eller inte.
Antar att dethär hänger ihop med Svenska mentaliteten som hen,könslösa barn,osv.
Visst är det trevligt att det skall vara lika för alla och gärna så enkelt som möijligt så att 2% som aldrig klarar det av olika omständigheter inte känner sig utanför,men går ni inte lite långt nu?
Va vet jag,själv är jag van med att man behöver bevisa att man klarar av saker och ting före man släpps lös bland andra.

Är int altför långt ifrån att jämföra med dom tusentals obehöriga långtradar shaffisarna som rör sig på vägarna i Norden .....

Visst,köp en 2 hjulig malmhög med svängradie som en långtradare,är det "rasistiskt" eller nåt att behöva köra upp med en lättare hoj fast man gett sig fan på att aldrig behöva köra värre som rondeller med sin Gold Wing med husvagn?
Inte behöver man klara av vad man framför,sånt är ju emot ens personliga integriget eller vad de nu heter?

Rambler

New member
Undrar om denna tråd börjar nå "vägs ände"
En episod ur verkligheten: Jag har jobbat en del på trafikskola med 2-hjulsutbildning.
En elev som vår rutinerade (30 år som lärare) MClärare avrådde till uppkörning, fans moment som behövde övas mer. Eleven körde upp som privatist och klarade sig (för "snäll" förarprövare????)
Två veckor senare hade han kört ihjäl sig!!!
Tragiskt.

Marie

Banned
En elev som vår rutinerade (30 år som lärare) MClärare avrådde till uppkörning, fans moment som behövde övas mer. Eleven körde upp som privatist och klarade sig (för "snäll" förarprövare????)
Tragiskt.
Tragiskt tycker jag inte precis, det är ju en normal följd av livet. Förhoppningsvis dog han lycklig; hellre så än om fyrtio år på ett vårdhem. Det enda relevanta var ju att han inte var så dålig förare att han tog någon annan med sig...

Jonkko

New member
Tragiskt tycker jag inte precis, det är ju en normal följd av livet. Förhoppningsvis dog han lycklig; hellre så än om fyrtio år på ett vårdhem. Det enda relevanta var ju att han inte var så dålig förare att han tog någon annan med sig...

Jahaaaaaa?
Så med andra ord så är det ingen skillnad bara man inte tar andra med sig i fördärvet när man är ut och vinglar,förutsatt att man får i växeln och klarar starten?

Så bara ge korten,har ni hojar som lånas ut med?
Gärna med trög broms/koppling så dom som inte är vana har större shans att klåpa till det riktigt ordentligt .....

Nä,nu i bastun så man slipper och svalka ner sej lite.

Hampe

Skriver massor!
Undrar om denna tråd börjar nå "vägs ände"
En episod ur verkligheten: Jag har jobbat en del på trafikskola med 2-hjulsutbildning.
Tragiskt.

Välkommen till forumet! 4,5 år mellan registrering och förstapost: det finns hopp för forumet! :tummenupp

Under den mycket MC-glada första hälften av 80-talet, när motorcykeleriet boomade och varenda jävel skulle åka hoj - lämpad eller ej, så var det några som ryckte i mig och tyckte att jag skulle bli MC-utbildare.
Jag var skeptisk, men gav med mig och hängde med i bil och praoade på en ledig dag.
Det funkade så på den tiden: MC-utbildaren satt i en bil bakom den som skulle lära sig...

Jag höll på att krevera där i passagerarsätet. Dels av att behöva sitta på första parkett och behöva bevittna talanglösa fän som gjorde sitt bästa för att skapa aladåb på sig själva, och dels av den påtagliga bristen på hänsyn från övriga trafikanter.
Det tog en kvart att inse att jag aldrig skulle platsa som trafikutbildare, och resten av dagen blev ett enda lidande.
Jag var på väg ut ur bilen flera gånger för att klå upp omväxlande eleven och dessemellan andra trafikanter.

Ingen bra grej...

Men, mitt egna blodtryck var bara en begränsning. Det jag tänkte på redan då var just körlärarens (upplevda) ansvar för elevens väl och ve: fy tusan att behöva höra i efterhand att någon man utbildat har bitit i gräset. Jag hade inte velat ha det på det viset.

Hampe

Skye

Kör Mycket!
Kan väl bara konstatera att efter ha haft A-kort i 8 år så lär jag mig nåt nytt hela tiden. Kurser och körningar på andra vägar än de raka raksträckor i Sverige inte ger den riktiga känslan för att bemästra sin hoj. Respekt för fordonet efter nytaget kort var bara förnamnet. Handlar mycket om att nöta in ett beteende om kurvtagning etc vilket inte är så lätt på en körskola då fokus ligger på kon-banan och balans. Hålla hastighetsbegränsningar på vägar som du kan hantera motorcykeln som buss ger inte de färdigheter som krävs i en situation..

Niklasinorr

New member
En körskola är bra på att lära folk att ta körkort, inte att lära dem att köra hoj. Med detta menar jag inte att en körskolärare inte klarar av att lära folk köra, det kan de naturligtvis. Några av mina bästa vänner är körskolärare och de kan både köra som gudar och lära ut körandet. Problemet är att vi som kunder inte är intresserade av att lära oss att köra hoj, vi vill bara lära oss att ta körkort eftersom vi inte vill lägga pengar på att lära oss att köra hoj.

En olycka beror ytterst sällan på brister i färdighet att köra hojen, en olycka beror i regel på att den som kör ihjäl sig eller blir skadad saknar en vettig attityd i kombination med stora brister i konsekvensanalys.

Enda sättet att komma tillrätta med detta är att alla som vill ta körkort måste genomgå rigorösa psykologiska tester liknade militärens flygutbildning...men vem vill pröjsa för detta?

Skye

Kör Mycket!
Gruppkörning på 8 deltagare en lördag kanske kan få ner kostnaden för lektionen och oxå en vettig insikt och lärande.
Den privata övningskörningen är ju mer eller mer ett måste. Det är dyrt att ta hojkort, helt klart!

Rambler

New member
Jag brukar säga till eleverna - alla kategorier: Nu när du tagit ditt körkort/förarbevis så betyder det inta ATT du kan köra, utan du har fått förtroendet att öva och förkovra dig på egen hand i fortsättningen
Mvh Rambler (som är en cykel)

Bansaie

New member
Jag brukar säga till eleverna - alla kategorier: Nu när du tagit ditt körkort/förarbevis så betyder det inta ATT du kan köra, utan du har fått förtroendet att öva och förkovra dig på egen hand i fortsättningen
Mvh Rambler (som är en cykel)
Synd bara att de flesta glömmer det så snart de satt sig i/på bilen/hojen på egen hand och dragit iväg.