Kuggad på min uppkörning, rätt eller fel?

e7danne

New member
Istället finns krav på vikt, effekt, vikt/effektförhållande, kubik och så vidare för provfordonen i respektive körkortsklass. Blir man en säkrare förare för att provfordonet väger 175 kilo, har mer än 50 kW och över 600 kubik? Nej. Vilka provfordon klarar av de svenska måtten i körprovet? Inte alla, trafikskolornas gör det och inte alla elever kan köra dessa motorcyklar då de är för höga.

Att man ställer högre krav än "minsta möjliga" för körkortsklassen är inte unikt för A-kort. Vid såväl BE, C, CE och DE ställs t.ex. krav på att fordonen är lastade till en viss kapacitet. Ur säkerhetsaspekt tycker jag det är vettigt. (Visst lastning och motorstyrka är inte samma sak. Men det är högst relevanta aspekter på dessa respektive behörigheter)
 
Last edited:

Diversion

New member
Jag tycker inte motiveringen med kopplingskontroll håller. De allra flesta som kör upp kan kontrollera hojen i gångtakt eller aningen under gångtakt, har man kontroll i den farten så räcker det. Det är när man måste stå i princip stilla som de flesta kuggas (på just det momentet).

Jag körde upp med den gamla garagevändningen, på vänstersvängen började jag med för fegt styrutslag och blev tvungen att stå bokstavligen stilla i några sekunder för att korrigera, som tur var tyckte läraren att det var bra gjort. När behöver man det? Idag skulle jag inte fixa det, i alla fall inte 10 ggr av 10. I trafiken oavsett om är på en parkering eller vid ett rödljus uppstår sådana situationer aldrig. Man kan alltid sätta ned foten. Om man har full kontroll på hojen i 2km/h men blir osäker i 1 km/h så spelar det ingen roll. Allt annat är nys så länge vi pratar om vardagstrafik.
 

HkanB

New member
Visst sjutton går det att mäta mer och bedöma mindre....

"Godtycke" kommer det alltid att finnas, i betydelsen att det är en bedömning som görs. Dock en professionell bedömning av personal som har utbildning i att göra dessa bedömningar.

Med tanke på att man även ute i trafiken stöter på även "yngre" motorcyklister (dvs som inte fick kortet "på köpet") som knappt klarar av att framföra sitt fordon på en rak tom asfaltsväg så undrar jag faktiskt om detta problem är så stort i verkligheten. Snarare är jag benägen att tro att det handlar om att många inte inser att man måste öva för att kunna, och ju äldre man blir desto längre tid tar det att lära sig saker, generellt sett. Det har med muskelminne, balans och synapser att göra och är ingenting man åtgärdar genom att förenkla proven.
Det räcker med gymnastik, konstsimning m.fl. vi behöver inte ha ett uppkörningssystem som även det är en bedömningssport!
Rimligen bör alla ingångsvägar till godtycke och bedömning elimineras så långt som möjligt eller hur?
Det borde gå att sätta ett mått på t.ex hur många gånger och kanske också var man får sätta ned en fot?
Likaså bör det inte vara omöjligt att sätt en tid på hur långsamt det måste gå för bli godkänd vid krypkörning om sen t.ex. ngn trialåkare dyker upp så kanske det är bra att ha med en passus om att man måste befinna sig i rörelse minst/får inte stå stilla mer än. Det går att sätta mätbara gränser på det mesta som skall prövas om man bara anstränger sig.

Sen med den här allmänna känslan...som tyvärr inte går att mäta. det kan ju faktiskt finnas en prövande som klarar alla cirkuskonsterna men på ett sådant sätt att det i alla fall är pinsamt uppenbart att personen ifråga trots det inte skall släppas ut i allmän trafik utan att provet skall avbrytas för det allmännas bästa. Det går inte att mäta men det går att standardiserat dokumentera-film ngn?- och kommentera och protokollföra. Jag har både sett och gjort liknande saker själv...inte just uppkörningar men andra liknade typer av prövningar och övningar.

Det där med bedömning....

Dock en professionell bedömning av personal som har utbildning i att göra dessa bedömningar.
Jo hej du och hoppsan Kerstin. Professionell betyder att de har betalt, utbildning att de har klarat provet efter vilken sorts utbildning de nu gått. Majoriteten av alla misstag som begås inom t.ex civilflyg görs just av professionella som har utbildning....alltså har formell behörighet.
Majoriteten är nog helt och fullt det vi kan och har rätt att förvänta oss av dem...men förutom att-det är bara läsa tidningarna-en del verkar vara lite lätt moraliskt flexibla emellanåt- så är de människor de också...som en del dagar borde lämnat sig själva hemma tillsammans med de problem som de inte klarat av att släppa taget om.

En sak som dyker upp i sådana här diskussioner är den kontakt som trafikinspektörerna sägs ha med trafiklärare i samband med uppkörning. Det borde vara otillåtet för en förrättare att i förväg ha/skaffa sig kunskap om vem och vilka som är privatister resp. trafikskoleelever. Allt för många vittnar om annorlunda behandling som privatist.

Det var mina 2 st av valfri valuta just nu.
 

Chopperbyggarn

New member
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack Anders.
Jag måste få påpeka att det är stor skillnad i krav på provfordon om man jämför MC och bil. Krav på personbil som ska användas, oavsett om eleven sedan ska köra en Ferrari eller en Volvo Amazon (dessutom hyr Trafikverket ut bil för 400 kronor, motsvarande summa för MC-elever som hyr på firma/trafikskola är 1000-1500 kronor) är följande: Det finns inte ett ord om effekt, bilen ska kunna köras i 100 km/timmen, en tjänstevikt av minst 1 000 kg, en totalvikt av högst 3 500 kg, dubbelkommando för färdbromsen, extra invändig backspegel för passageraren i framsätet, huvudstöd på framsätena, godkända bilbälten i framsätena, manuell växellåda och kopplingspedal som måste användas när man startar eller stannar och växlar. ,
 

Hojkul!

New member
4. Utöver detta så anser jag att det bästa sättet att köra hoj är att köra offroad. Själv tog jag körkort på lägerskola med FMCK. Vi körde i skogen i två veckor innan vi ens fick komma ut på vägarna. När vi väl fick komma ut på vägen så var vi ett med hojen och kunder fokusera 100% på trafiken. Kan nämna att ingen på min kurs kuggade...
Den överlägset bästa metoden att ta ett mc-kort anser jag! :)

STORA tummen upp på den!!!! Säger jag som "gammalt skogstroll" och motocrossare :D
 

GS1000E

New member
Milde tid vilken korkad kommentar! "Cirkusprovet" säger inte ett skvatt om hur du kör i trafiken och dessutom vet samtliga att man måste använda dig av en cirkusvänlig hoj för att klara dessa verklighetsfrämmande stolleprov. Prova att göra testet med en Boss Hoss eller en fullmatad GW, så kommer även du att inse att cirkustestet borde förpassas till historien. Vem i hela friden kör serpentiner i trafiken eller kommer på tanken att göra garagevändningar med en hoj, som kanske kostar en mindre förmögenhet?
 

Chopperbyggarn

New member
Dum film att lägga in i den här diskussionen..

Jag skulle vilja se honom göra den banan i krypfart med den hojen när han inte kan förlita sej på gyroeffekten.

Den här herren skulle nog klara det då han har fin kopplings kontroll och balans... eller kanske inte han fuskar ju lite med bromsen. Cirkus konster får man nog trots allt kalla det hela..


Anders.J
 
Last edited:

gundj

New member
Dum film att lägga in i den här diskussionen..

Jag skulle vilja se honom göra den banan i krypfart med den hojen när han inte kan förlita sej på gyroeffekten.

Ja visst är det tråkigt att se duktiga förare hantera blyslädar så.
Gyroeffekt vet jag inte var du hittar däremot så fuskar han och stöder på fotplattorna ibland.
 

Avarage

New member
För hundrade gången tror jag att jag skriver detta. Garagevändningen och lågfartsbanan mm är inte prov för att du skall göra den manövern i verkliga livet, det är prov för att se att du kan hantera gas, koppling och bromsar samt ha hyfsad balans.
Alla borde väl ha bättre koll än att tro att man lärde sig garagevända för just det fallet att man skaffar så stort garage att man får plats med det.
Och jag ser ofta bil- och MC-förare som glatt känguruskuttar iväg från trafikljus och parkeringar, dessa borde ha övat mer på lågfartshantering.
Dessutom minskar förmågan med åldern, jag har övningskört med en av mina söner och nu dottern och jag får svårare att själv klara banorna, trots lång erfarenhet (men det går)
Beträffande fotduttandet så tycker jag absolut att enstaka duttar är OK, så länge det inte påverkar hanteringen.

Med farligt felaktig hantering av reglagen finns risk för allvarlig olycka = sant!
Är det farlig hantering att av koppling/gas om du 1 gång av 10, 20, 50, 100 råkar skutta iväg? Är det farligt hantering av reglaget styret om du i lågfartsbanan tvingas sätta ner foten? Nej skulle jag vilja påstå inget av det!

Däremot är det farligt om du har stor ojämn rörelse på gasen i kurva att stora lastväxlingar mellan fram/bak sker. Att ha allt för kraftig acceleration ut ur kurva är också en farlig hantering av reglagen. För att inte snacka om att ha acceleration på väg fram mot kurva för länge (oerhört vanligt i samband med singelolyckor med dödlig utgång). Reglaget växeln kan också generera livsfarlig situation om man råkar växla åt fel håll = lätt för sladd.

Det är väldigt bra träning dock att öva på lågfartsbanor av olika slag men att bli kuggad för att man kör "för lågsamt" låter ju helt sjukt. Och om man nu råkar sätta ner foten en gång borde det väl räcka med att man kör banan en/två gånger till. Går det bra då so what! Om beteendet kvarstår ute i trafik, sätter ner foten i kurva i 30 km/h eller fortare = farligt men om man behöver pga. tappad balans i 2 km/h ICKE.

Just my 5 cent´s
 

Avarage

New member
Vilken tur att kraven på oss inte är så höga, som filmerna postade här visar. Då hade INGEN av oss haft körkort för mc och trots det hade vi haft både dödsolyckor och allvarligt skadade motorcyklister. För nästan allt hänger på vilket mindset och förmåga till riskmedvetenhet vi har samt självinsikt.
 

Chopperbyggarn

New member
För nästan allt hänger på vilket mindset och förmåga till riskmedvetenhet vi har samt självinsikt.

Här har vi nog en helt avgörande faktor när det gäller all typ av trafiksäkerhet. Tyvärr svårmätt och svårt att kontrollera både under uppkörning och senare så här får man nog jobba med helt andra metoder som inte är baserade på mätning och kontroll utan snarare på människors naturliga vilja att faktiskt göra bra ifrån sig.

Hur många av oss klarar av att ha 100% fokus här och nu utan att bli distraherade av våra egna tankar på annat när vi kör = noll tankar framtid/dåtid eller någon annanstans? Detta är nog värt att träna på då färre misstag begås med bra fokus i nuet.

Anders.J
 

GS1000E

New member
Det är helt meningslöst att skriva till Transportstyrelsen. Förarprövarna vet att deras beslut inte går att överklaga och därför kommer inget att ändras. SMC borde kräva att man kan överklaga besluten, samt att proven ska videofilmas. Annars händer ingenting. Dessutom bör SMC kräva att det ska gälla samma regler som vid uppkörning för bil, dvs att manöverprovet inte görs i samband med uppkörning.
Givetvis finns det seriösa förarprövare, men nuvarande system lämnar utrymme för en del självgoda amatörer. Jag ska sent glömma den galningen som underkände en RR-förare, med motivering att han inte hade planerat sin körning i manöverbanan. Det komiska i sammanhanget var att han inte gjorde ett enda misstag, men dessvärre hade han lyckats reta upp surkarten när han lämnade synpunkter på det dåliga underlaget i manöverbanan och därmed var det kört för grabben.
 

Skye

Kör Mycket!
Det handlar om procent Helge.. endast 25% får lyckas en dag. Är det fyra 100% en dag, så får de återkomma när det är sämre utövare nästa dag.
Ord som att jag dömer ingen på förhand, tappar sin innebörd när man får stå till svars andra trafikanters ouppmärksamhet. Köra aktivt och göra det som krävs. Kräver 3 uppkörningar om inspektören redan bestämt sig vem som ska lyckas.

Hade samma instruktör de två första, 3:e gången var det inga problem och gjorde säkert samma fel i tolkning av situation och handling men en ny utvärderare..
 
Top