Visst sjutton går det att mäta mer och bedöma mindre....
"Godtycke" kommer det alltid att finnas, i betydelsen att det är en bedömning som görs. Dock en professionell bedömning av personal som har utbildning i att göra dessa bedömningar.
Med tanke på att man även ute i trafiken stöter på även "yngre" motorcyklister (dvs som inte fick kortet "på köpet") som knappt klarar av att framföra sitt fordon på en rak tom asfaltsväg så undrar jag faktiskt om detta problem är så stort i verkligheten. Snarare är jag benägen att tro att det handlar om att många inte inser att man måste öva för att kunna, och ju äldre man blir desto längre tid tar det att lära sig saker, generellt sett. Det har med muskelminne, balans och synapser att göra och är ingenting man åtgärdar genom att förenkla proven.
Det räcker med gymnastik, konstsimning m.fl. vi behöver inte ha ett uppkörningssystem som även det är en bedömningssport!
Rimligen bör alla ingångsvägar till godtycke och bedömning elimineras så långt som möjligt eller hur?
Det borde gå att sätta ett mått på t.ex hur många gånger och kanske också var man får sätta ned en fot?
Likaså bör det inte vara omöjligt att sätt en tid på hur långsamt det måste gå för bli godkänd vid krypkörning om sen t.ex. ngn trialåkare dyker upp så kanske det är bra att ha med en passus om att man måste befinna sig i rörelse minst/får inte stå stilla mer än. Det går att sätta mätbara gränser på det mesta som skall prövas om man bara anstränger sig.
Sen med den här allmänna känslan...som tyvärr inte går att mäta. det kan ju faktiskt finnas en prövande som klarar alla cirkuskonsterna men på ett sådant sätt att det i alla fall är pinsamt uppenbart att personen ifråga trots det inte skall släppas ut i allmän trafik utan att provet skall avbrytas för det allmännas bästa. Det går inte att mäta men det går att standardiserat dokumentera-film ngn?- och kommentera och protokollföra. Jag har både sett och gjort liknande saker själv...inte just uppkörningar men andra liknade typer av prövningar och övningar.
Det där med bedömning....
Dock en professionell bedömning av personal som har utbildning i att göra dessa bedömningar.
Jo hej du och hoppsan Kerstin. Professionell betyder att de har betalt, utbildning att de har klarat provet efter vilken sorts utbildning de nu gått. Majoriteten av alla misstag som begås inom t.ex civilflyg görs just av professionella som har utbildning....alltså har formell behörighet.
Majoriteten är nog helt och fullt det vi kan och har rätt att förvänta oss av dem...men förutom att-det är bara läsa tidningarna-en del verkar vara lite lätt moraliskt flexibla emellanåt- så är de människor de också...som en del dagar borde lämnat sig själva hemma tillsammans med de problem som de inte klarat av att släppa taget om.
En sak som dyker upp i sådana här diskussioner är den kontakt som trafikinspektörerna sägs ha med trafiklärare i samband med uppkörning. Det borde vara otillåtet för en förrättare att i förväg ha/skaffa sig kunskap om vem och vilka som är privatister resp. trafikskoleelever. Allt för många vittnar om annorlunda behandling som privatist.
Det var mina 2 st av valfri valuta just nu.