Alla som har körkort har ju bevisligen klarat provet. Vissa klarar det enkelt och andra får öva massor, vissa får öva i flera år men klarar det ändå till slut. Jag anser inte att proven i sig är för svåra, bevisligen eftersom merparten ändå klarar dem, de måste däremot bli mer intelligent utformade och flexibla för att fler hojtyper och förartyper skall få en rättvis behandling. Jag tror inte att proven någonsin kan bli så generella att alla hojtyper kan köra igenom. Det går inte att ta hänsyn till en långgaffelchopper till exempel...
Vad som däremot är viktigt är den pedagogiska aspekten. Precis som gundj skriver här ovanför så förstår inte merparten av sveriges hojförare fortfarande efter alla dessa år VARFÖR man gör vissa manövrar. Det handlar bara om att visa att man behärskar kontrollen av gas, koppling och broms, dvs de enda verktyg vi har ute i trafiken. Fixar man inte att kontrollera dessa verktyg så har man naturligtvis ingeting i trafiken att göra, det hoppas jag att alla håller med om? Ingen kör ihjäl sig i krypfart såklart men om man inte klarar en liten incident i krypfart där konsekvensen blir minimal så klarar man heller inte en stor incident i motorvägsfart...
Det finns flera problem vad det gäller kostnaden:
1. Körskolorna kan inte vara billigare eftersom de driver ett företag med löner, skatter, lokaler, försäkringar, utbildningar, fordon osv. De måste ta sin timdebitering.
2. Vi som kunder är inte intresserade av att lära oss köra hoj, vi vill inte betala för att lära oss att köra, vi vill betala för att få ett körkort, det är en VÄLDIGT stor skillnad.
3. Politiker och myndigheter vill stävja baksidorna med hojåkningen. Oskyddade trafikanter har ingen plats i Nollvisionen och vi som hojåkare beter oss i många fall illa genom att köra för fort eller köra på ett ickepolitisktkorrekt sätt (busa)
Med "busa" så menar jag inte bara bakhjulskörning eller allmän huliganism, Hojbus innefattar allting som "svensson" upprörs utav och det innefattar idag framförallt customåkare med raka rör som gasar svinet i tätbebyggt område. DET anser "svensson" vara ett stort problem.
Lösningar:
1 och 2. Körkort för bil anser jag vara en samhällsnytta, där borde det bli MYCKET billigare att köra upp. Körskolorna kan inte bli billigare av ovanstående skäl alltså måste vi titta på att staten minskar kostnaden för förarprövningen. Blir bilkortet billigare så kanske vi som kunder kan tänka oss att lägga mer pengar på att LÄRA OSS KÖRA HOJ och ta den högre kostnaden för MC-kortet.
Innefatta även pedagogiska moment i förarprövningen och på trafikskolorna där man VERKLIGEN förklarar VARFÖR man skall köra en viss konbana.
3. Fler människor som har mc-kort innebär en mindre procent huliganer och fler hojåkare som kan stävja huliganism i våra egna led. Långsökt javisst men kom gärna med fler idéer själva, idéer som INTE innefattar förbud och vässade lagar. Det är redan förbjudet att huligana, det är ingen ide att göra det ännu mer förbjudet. Jag tror på positiv påverkan.
4. Utöver detta så anser jag att det bästa sättet att köra hoj är att köra offroad. Själv tog jag körkort på lägerskola med FMCK. Vi körde i skogen i två veckor innan vi ens fick komma ut på vägarna. När vi väl fick komma ut på vägen så var vi ett med hojen och kunder fokusera 100% på trafiken. Kan nämna att ingen på min kurs kuggade...
Den överlägset bästa metoden att ta ett mc-kort anser jag!