Kuggad på min uppkörning, rätt eller fel?

Hudik

Skriver helst inte
En "dutt" spelar nog mindre roll, ej heller en touch av en kon men om man inte bedöms klara av ett basalt manöverprov måste man öva mer innan man släpps ut i trafiken.

Det är just det det gör.
Min fru blev kuggad i tisdags med orden från kontrollanten: "Jag ser ju att du kan köra och du gör ju allt så bra men när du satte ner foten så får jag ju inte släppa ut dej i trafiken"

Hon blev även tillsagd att hon körde för sakta i krypbanan.... ?? Kan man det??
 

BrooklynS

Member
Det hör till saken att många tycker att man själv är ofelbar i sin körning och skyller på ogin provledare när de kuggar. Nu tror jag tvärtom att de allra flesta provledare verkligen gillar sitt jobb och vill att folk skall börja köra MC. Man har nog överseende med ganska mycket och gör bedömningen efter helhetsintrycket.

Problemet är att den som själv gör provet saknar referenser för var nivån ligger när det gäller MC-körning. Man kanske själv tycker att man är ganska duktig, medan den som har lång erfarenhet skakar på huvudet åt den taffliga tekniken, den okänsliga hanteringen av reglagen och den bristfälliga balansen.
Det är då lätt att man fokuserar på antagandet att provledaren gjorde en felbedömning istället för att lägga energin på att öva mer - och öva rätt.
 

BrooklynS

Member
Det är just det det gör.
Min fru blev kuggad i tisdags med orden från kontrollanten: "Jag ser ju att du kan köra och du gör ju allt så bra men när du satte ner foten så får jag ju inte släppa ut dej i trafiken"

Varför satte hon ned foten? Sakta i krypbanan borde väl vara bra. Men hörde DU provledaren säga detta? Eller var det hennes upplevelse?
 

BrooklynS

Member
En icke ringa del av körutbildningen på MC skall rimligen gå åt till att träna bort de reflexer som är felaktiga och kontraproduktiva... Alltså är grundorsaken här att man övat för lite och/eller på fel saker.

Allt givetvis sagt utan den minsta kännedom utöver det som skrivits, så ta inte illa upp om det inte stämmer. :)
 

BrooklynS

Member
Jo, men då kvarstår ju faktum att man håller balansen genom att dutta med foten i marken och inte med väl avvägda tyngpunktsförflyttningar och styrrörelser...
 

Hudik

Skriver helst inte
Jo, men då kvarstår ju faktum att man håller balansen genom att dutta med foten i marken och inte med väl avvägda tyngpunktsförflyttningar och styrrörelser...

Å då är man en fara för eget eller andras liv på ett sånt sätt så att ett körprov bör avbrytas i förtid?

Som Maria skrev i artikeln: "Dödsolyckor sker inte i krypfart!"
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Varför visar statistik från ett antal europeiska länder att kvinnor underkänns i manöverdelen i betydligt högre grad än män? Varför godkänns kvinnor i samma omfattning i trafikdelen av körprovet runt om i Europa (vissa länder har delat uppkörningen i två delar) ? Varför visar statistiken att underkännandegraden ökar ju större motorcyklarna blir i hela Europa? Finns det någon gemensam nämnare? Ja, det tror jag. En del är kraven på provfordonet. En annan del är kraven på körprovet.

SMC vill självklart inte ha något custom-kort eller scooter-kort. Däremot borde en motorcykel som är A (över 35 kW) vara godkänd, en MC som är A1 och A2 borde vara godkända för körprov. Så enkelt är det inte. Inte för någon A-klass. Istället finns krav på vikt, effekt, vikt/effektförhållande, kubik och så vidare för provfordonen i respektive körkortsklass. Blir man en säkrare förare för att provfordonet väger 175 kilo, har mer än 50 kW och över 600 kubik? Nej. Vilka provfordon klarar av de svenska måtten i körprovet? Inte alla, trafikskolornas gör det och inte alla elever kan köra dessa motorcyklar då de är för höga.
Jag är själv bara 159 cm lång och fick köra upp på min egen hoj 1985. Jag körde min egen MC på varje körlektion. Jag nådde inte ner på trafikskolans 125-a. Då var inte manövergården ett statiskt format som den är idag. Då flyttades plankorna utifrån motorcykelns svängradie. Därmed klarade jag av garagevändningen som jag sedan 1985 inte genomfört en enda gång. Däremot bestod i stort sett hela min utbildning i trafikskola av att lära mig att vända i ett garage.

Körkortsföreskriften säger tydligt att ett prov BARA ska avbrytas om föraren är en fara för sig själv eller annan. Samma sak säger EU-direktivet som ligger till grund för svenska körkortsbestämmelser. Jag tror inte, baserat på min erfarenhet av olycksstatistik, försäkringsstatistik och studier från hela världen, att 2/3 av de som underkänns och då särskilt kvinnor är så farliga under manöverdelen på körprovet att proven måste avbrytas och hela körprovet underkännas.

Blir man en säkrare förare för att manöverprovet upprepas vid tre tillfällen (A1, A2, A)? Det tror jag inte. Det finns ingen statistik som visar att de som fick A begränsad tidigare och därefter A automatiskt efter två år är mer skadebenägna. I Nederländerna krävs endast ett manöverprov. Går man vidare i körkortsstegen ska man visa i trafik att man behärskar fordonet man kör upp på, t ex i svängar. Man ser ingen anledning att genomföra ett identiskt prov, som är resurskrävande, tre gånger. Olycksstatistik från NL visar inte på sämre MC-förare jämfört med Sverige.

Ingen har tagit upp frågan om att ökande ålder och därmed mer erfarenhet, mognad och erfarenhet, har en negativ effekt på att bli godkänd i körprovet. Det tycker jag förtjänar uppmärksamhet. Det finns en stor skillnad mellan kvinnor och män då det gäller ålder då man tar A-kort.

Till slut: jag har redan fått flera mail från MC-elever som säger att artikeln var mitt i prick och att de kuggats på körprov efter körprov just för att man duttat i foten. Samtliga mail från medlemmar skickas vidare till Trafikverket, Transportstyrelsen, STR och regeringskansliet, om medlemmarna godkänner detta.
 

Bighoj

New member
Det hör till saken att många tycker att man själv är ofelbar i sin körning och skyller på ogin provledare när de kuggar. Nu tror jag tvärtom att de allra flesta provledare verkligen gillar sitt jobb och vill att folk skall börja köra MC. Man har nog överseende med ganska mycket och gör bedömningen efter helhetsintrycket.

Problemet är att den som själv gör provet saknar referenser för var nivån ligger när det gäller MC-körning. Man kanske själv tycker att man är ganska duktig, medan den som har lång erfarenhet skakar på huvudet åt den taffliga tekniken, den okänsliga hanteringen av reglagen och den bristfälliga balansen.
Det är då lätt att man fokuserar på antagandet att provledaren gjorde en felbedömning istället för att lägga energin på att öva mer - och öva rätt.
Håller med.Alla vill hitta orsaker till att skylla på en det andra,utom sig själv då förstås.Har själv tagit A BE CE och aldrig kuggat på varken teori eller uppkörning.Däremot har jag själv nekat både teori och uppkörning p g a att jag inte känt mig 100 % på att klarat det(Trots att min körlärare ansett mig redo )När jag själv varit säker på att klara mig har jag bett om att få köra upp OCH klarat det.Det kan ju vara så att man litat på körlärarens utlåtande samt att man vill ha sitt kort så fort som möjligt trots att man kanske inte är riktigt redo än.Kan ju i o f s vara svårt att bedöma själv om man dessutom är ganska ung.Jag pluggade och övade tills jag kände mig redo för att klara kortet och först då ville jag ha en uppkörning.
 

gundj

New member
För hundrade gången tror jag att jag skriver detta. Garagevändningen och lågfartsbanan mm är inte prov för att du skall göra den manövern i verkliga livet, det är prov för att se att du kan hantera gas, koppling och bromsar samt ha hyfsad balans.
Alla borde väl ha bättre koll än att tro att man lärde sig garagevända för just det fallet att man skaffar så stort garage att man får plats med det.
Och jag ser ofta bil- och MC-förare som glatt känguruskuttar iväg från trafikljus och parkeringar, dessa borde ha övat mer på lågfartshantering.
Dessutom minskar förmågan med åldern, jag har övningskört med en av mina söner och nu dottern och jag får svårare att själv klara banorna, trots lång erfarenhet (men det går)
Beträffande fotduttandet så tycker jag absolut att enstaka duttar är OK, så länge det inte påverkar hanteringen.
 

Malice

New member
Grattis Schill91! Hoppas på att få se dig på vägarna nästa år.

Diskussionen verkar ha hamnat lite mer om körprovet och jag kan nämna att "duttande" med foten, eller i mitt fall en rejäl nedsättning av kängan, inte automatiskt hade diskvalificerat mig från vare sig manöverprov eller att gå vidare med hela körprovet.
 

HkanB

New member
För hundrade gången tror jag att jag skriver detta. Garagevändningen och lågfartsbanan mm är inte prov för att du skall göra den manövern i verkliga livet, det är prov för att se att du kan hantera gas, koppling och bromsar samt ha hyfsad balans.
Alla borde väl ha bättre koll än att tro att man lärde sig garagevända för just det fallet att man skaffar så stort garage att man får plats med det.
Och jag ser ofta bil- och MC-förare som glatt känguruskuttar iväg från trafikljus och parkeringar, dessa borde ha övat mer på lågfartshantering.
Dessutom minskar förmågan med åldern, jag har övningskört med en av mina söner och nu dottern och jag får svårare att själv klara banorna, trots lång erfarenhet (men det går)
Beträffande fotduttandet så tycker jag absolut att enstaka duttar är OK, så länge det inte påverkar hanteringen.

Det mest beklämmande med provet är att det finns lagliga hojar som det inte går att genomföra provet med.
Rimligen borde provet vara utformat så och banan så konstruerad att varje gatlegal hoj skall kunna navigeras genom banan.

Det mesta har jag redan skrivit här i detta inlägg.

Att körgårdsövningarna inte innehöll okvantifierbara storheter...
Att det pga det okvantifierbara innehållet finns utrymme för godtycke...
Att körgårdsövningarna var anpassade eller gick att anpassa så att vilket lagligt[för prövad behörighet] fordon som helst gå att klara provet med.
Att körgårdsövningarna därigenom var utformade så att man slapp köra upp på formelhojar.
Att större del av uppkörningen ägnades åt verkliga världen körning och inte balansakter och cirkuskonster.
 

BrooklynS

Member
"Godtycke" kommer det alltid att finnas, i betydelsen att det är en bedömning som görs. Dock en professionell bedömning av personal som har utbildning i att göra dessa bedömningar.

Med tanke på att man även ute i trafiken stöter på även "yngre" motorcyklister (dvs som inte fick kortet "på köpet") som knappt klarar av att framföra sitt fordon på en rak tom asfaltsväg så undrar jag faktiskt om detta problem är så stort i verkligheten. Snarare är jag benägen att tro att det handlar om att många inte inser att man måste öva för att kunna, och ju äldre man blir desto längre tid tar det att lära sig saker, generellt sett. Det har med muskelminne, balans och synapser att göra och är ingenting man åtgärdar genom att förenkla proven.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Svårt ämne... Att de som kuggas är missnöjda är väl i och för sig inget konstigt, frågan är varför dom kuggas. Om det beror på ett osäkert sätt att köra trots att det bara blir några duttar med foten eller att en kon välter omkull kan verka gnetigt för den det drabbar, särskilt som någon annan klarar sig trots att han gjort samma fel men hanterar hojen på ett mera säkert sätt. Det allmäna intrycket kommer alltid att vara subjektivt men ändå avgörande.

Beror kuggningarna att banorna inte är möjliga att köra med viss modell av Mc är en annan sak och som kanske främst drabbar kortbenta kvinnor. Då kan man tycka att förutsättningarna att klara proven är fel och ska rättas till. Kanske ska vissa moment uteslutas eller förändras på grund av att relevans saknas och det bara är cirkuskonster till ingen nytta.

Överdriven försiktighet ska inte premieras för den kan i sig vara ett riskmoment ute i trafiken men att man tar det lite lugnt kan vara bra. Alltså ytterligare en fråga för subjektiv bedömning.

En sak är ändå klar - utbildning och körprov måste ses över så att kostnaden för att ta körkort blir rimlig och att körproven inte diskriminerar vissa grupper.
 

BrooklynS

Member
Varför visar statistik från ett antal europeiska länder att kvinnor underkänns i manöverdelen i betydligt högre grad än män? Varför godkänns kvinnor i samma omfattning i trafikdelen av körprovet runt om i Europa (vissa länder har delat uppkörningen i två delar) ? Varför visar statistiken att underkännandegraden ökar ju större motorcyklarna blir i hela Europa? Finns det någon gemensam nämnare? Ja, det tror jag. En del är kraven på provfordonet. En annan del är kraven på körprovet.

Jag tror att det rent generellt handlar om
1. Vi har högre krav på manöverdelen, delvis beroende på att vi har ett betydligt större fokus på trafiksäkerhet än de flesta andra länder
2. Kvinnor övar mindre. Låter det hårt och kanske rentav misogynt? Nej, precis som du själv skriver så tar kvinnor kortet senare, de har mer sällan haft moped, crossmotorcykel etc i ungdomen etc. Med lika mycket övning blir de precis lika bra, minst.

SMC vill självklart inte ha något custom-kort eller scooter-kort. Däremot borde en motorcykel som är A (över 35 kW) vara godkänd, en MC som är A1 och A2 borde vara godkända för körprov. Så enkelt är det inte. Inte för någon A-klass. Istället finns krav på vikt, effekt, vikt/effektförhållande, kubik och så vidare för provfordonen i respektive körkortsklass. Blir man en säkrare förare för att provfordonet väger 175 kilo, har mer än 50 kW och över 600 kubik? Nej.

Jo, eftersom det är ett rimligt krav att klara av en "tung" motorcykel på riktigt. Då måste man öva mer, vilket är bra och man blir en säkrare förare.

Vilka provfordon klarar av de svenska måtten i körprovet? Inte alla, trafikskolornas gör det och inte alla elever kan köra dessa motorcyklar då de är för höga.
Jag är själv bara 159 cm lång och fick köra upp på min egen hoj 1985. Jag körde min egen MC på varje körlektion. Jag nådde inte ner på trafikskolans 125-a.

Körprovet - och motorcykelkörning i verkligheten - förutsätter inte alls att man "når ned". Tvärtom, det förutsätter att du kan manövrera cykeln UTAN att du når ned.

Då var inte manövergården ett statiskt format som den är idag. Då flyttades plankorna utifrån motorcykelns svängradie. Därmed klarade jag av garagevändningen som jag sedan 1985 inte genomfört en enda gång. Däremot bestod i stort sett hela min utbildning i trafikskola av att lära mig att vända i ett garage.

Återigen, garagevändningen hade inget med "garage" att göra. Det var ett enkelt sätt att se om den prövande klarade av långsam körning på balanspunkten i snäva kurvor. Något som man måste behärska tex vid kökörning i städerna.


Körkortsföreskriften säger tydligt att ett prov BARA ska avbrytas om föraren är en fara för sig själv eller annan. Samma sak säger EU-direktivet som ligger till grund för svenska körkortsbestämmelser. Jag tror inte, baserat på min erfarenhet av olycksstatistik, försäkringsstatistik och studier från hela världen, att 2/3 av de som underkänns och då särskilt kvinnor är så farliga under manöverdelen på körprovet att proven måste avbrytas och hela körprovet underkännas.

Bestämmelserna handlar väl om att man inte skall gå vidare till trafikdelen om man inte klarar av den grundläggande manövreringen?

Blir man en säkrare förare för att manöverprovet upprepas vid tre tillfällen (A1, A2, A)? Det tror jag inte. Det finns ingen statistik som visar att de som fick A begränsad tidigare och därefter A automatiskt efter två år är mer skadebenägna. I Nederländerna krävs endast ett manöverprov. Går man vidare i körkortsstegen ska man visa i trafik att man behärskar fordonet man kör upp på, t ex i svängar. Man ser ingen anledning att genomföra ett identiskt prov, som är resurskrävande, tre gånger. Olycksstatistik från NL visar inte på sämre MC-förare jämfört med Sverige.

Det är en fråga som jag tror att du har en poäng i. MEN - olika körkortsklasser kräver alltid separata körprov. Tar man BE måste man göra ett nytt körprov, även om man hade B sedan tidigare. C kräver körprov. Etc. Onödigt? Tja, jag tyckte att det var nyttigt att slipa lite efter tjugofem år bakom ratten... Men visst. Problemet är väl att du som spoling tar 11kw-kort på en hoj som väger 120 kilo. Några år senare kan du per automatik sätta dig på en 400 kg-hoj med 180 hk och ge dig ut i trafiken... Helt utan att ha kört en meter med din lättviktare. Trafiksäkert?

Ingen har tagit upp frågan om att ökande ålder och därmed mer erfarenhet, mognad och erfarenhet, har en negativ effekt på att bli godkänd i körprovet. Det tycker jag förtjänar uppmärksamhet. Det finns en stor skillnad mellan kvinnor och män då det gäller ålder då man tar A-kort.

Mognad och erfarenhet, det är inga nackdelar. Däremot benägenheten att inte öva, långsammare inlärning och sämre kognitiv förmåga. Allt som kommer med stigande ålder. Öva mer, öva längre, öva bättre. Förlita dig inte på att "nå ned" när man kör motorcykel, det är inte där säkerheten ligger. Använd ditt förhoppningsvis med åldern större omdöme och trafikvana till att framföra motorcykeln med säkerhet.

Till slut: jag har redan fått flera mail från MC-elever som säger att artikeln var mitt i prick och att de kuggats på körprov efter körprov just för att man duttat i foten. Samtliga mail från medlemmar skickas vidare till Trafikverket, Transportstyrelsen, STR och regeringskansliet, om medlemmarna godkänner detta.

Jag tror säkert att deras uppfattning är att det berodde på en "dutt" att de så orättvist blev kuggade. Jag tror lika säkert att provledarens bedömning gällde vad som låg bakom "dutten" ifråga. Dvs bristande körvana och kontroll.

Öva mer, det är allt som behövs. Vissa måste öva oerhört mycket, andra lär sig fort.

Alla måste fortsätta öva.
 

Niklasinorr

New member
Alla som har körkort har ju bevisligen klarat provet. Vissa klarar det enkelt och andra får öva massor, vissa får öva i flera år men klarar det ändå till slut. Jag anser inte att proven i sig är för svåra, bevisligen eftersom merparten ändå klarar dem, de måste däremot bli mer intelligent utformade och flexibla för att fler hojtyper och förartyper skall få en rättvis behandling. Jag tror inte att proven någonsin kan bli så generella att alla hojtyper kan köra igenom. Det går inte att ta hänsyn till en långgaffelchopper till exempel...

Vad som däremot är viktigt är den pedagogiska aspekten. Precis som gundj skriver här ovanför så förstår inte merparten av sveriges hojförare fortfarande efter alla dessa år VARFÖR man gör vissa manövrar. Det handlar bara om att visa att man behärskar kontrollen av gas, koppling och broms, dvs de enda verktyg vi har ute i trafiken. Fixar man inte att kontrollera dessa verktyg så har man naturligtvis ingeting i trafiken att göra, det hoppas jag att alla håller med om? Ingen kör ihjäl sig i krypfart såklart men om man inte klarar en liten incident i krypfart där konsekvensen blir minimal så klarar man heller inte en stor incident i motorvägsfart...

Det finns flera problem vad det gäller kostnaden:

1. Körskolorna kan inte vara billigare eftersom de driver ett företag med löner, skatter, lokaler, försäkringar, utbildningar, fordon osv. De måste ta sin timdebitering.

2. Vi som kunder är inte intresserade av att lära oss köra hoj, vi vill inte betala för att lära oss att köra, vi vill betala för att få ett körkort, det är en VÄLDIGT stor skillnad.

3. Politiker och myndigheter vill stävja baksidorna med hojåkningen. Oskyddade trafikanter har ingen plats i Nollvisionen och vi som hojåkare beter oss i många fall illa genom att köra för fort eller köra på ett ickepolitisktkorrekt sätt (busa)

Med "busa" så menar jag inte bara bakhjulskörning eller allmän huliganism, Hojbus innefattar allting som "svensson" upprörs utav och det innefattar idag framförallt customåkare med raka rör som gasar svinet i tätbebyggt område. DET anser "svensson" vara ett stort problem.

Lösningar:

1 och 2. Körkort för bil anser jag vara en samhällsnytta, där borde det bli MYCKET billigare att köra upp. Körskolorna kan inte bli billigare av ovanstående skäl alltså måste vi titta på att staten minskar kostnaden för förarprövningen. Blir bilkortet billigare så kanske vi som kunder kan tänka oss att lägga mer pengar på att LÄRA OSS KÖRA HOJ och ta den högre kostnaden för MC-kortet.
Innefatta även pedagogiska moment i förarprövningen och på trafikskolorna där man VERKLIGEN förklarar VARFÖR man skall köra en viss konbana.


3. Fler människor som har mc-kort innebär en mindre procent huliganer och fler hojåkare som kan stävja huliganism i våra egna led. Långsökt javisst men kom gärna med fler idéer själva, idéer som INTE innefattar förbud och vässade lagar. Det är redan förbjudet att huligana, det är ingen ide att göra det ännu mer förbjudet. Jag tror på positiv påverkan.

4. Utöver detta så anser jag att det bästa sättet att köra hoj är att köra offroad. Själv tog jag körkort på lägerskola med FMCK. Vi körde i skogen i två veckor innan vi ens fick komma ut på vägarna. När vi väl fick komma ut på vägen så var vi ett med hojen och kunder fokusera 100% på trafiken. Kan nämna att ingen på min kurs kuggade...
Den överlägset bästa metoden att ta ett mc-kort anser jag! :)
 

BrooklynS

Member
Håller med i det.

Ambitionen borde vara att lära sig köra motorcykel, inte bara att få ett kort. Då tror jag att betydligt färre skulle kuggas, plus givetvis att olyckorna skulle minska ytterligare.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har tyvärr inte tid att svara på detta. Kommer att vara på resande fot flera veckor och måste bli klar med ett antal saker innan jag reser imorgon bitti. Eftersom tiden inte räcker till så får ni andra hålla debatten levande. Två saker vill jag dock säga. Det är svårt att köra en motorcykel där man varken når till styret med fullt styrutslag eller marken. Det är inga problem när den rullar men all MC-körning innebär att man måste stanna. Då uppstår ett problem om det är två decimeter till marken.
Nej, bestämmelserna handlar INTE om att man ska avbryta provet innan trafikdelen. Jag har studerat Trafikverket riktlinjer för alla behörigheter och konstaterar att man för samtliga behörigheter säger att provet bara ska avbrytas om eleven är en fara för sig själv eller annan. MEN, för A-behörigheterna har man lagt in denna mening på ett ställe: under manöverdelen. En klar markering som jag ser det, att man inte ska genomföra hela körprovet i strid med EG-direktiv och Transportstyrelsens föreskrifter.
SMC:s syn på körkortsutbildning och körprov har klart deklarerats i MC-Folket och på hemsidan: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/SMCs-syn-pa-korkortsutbildning/
 

Ove 60+

Active member
1. Vi har högre krav på manöverdelen, delvis beroende på att vi har ett betydligt större fokus på trafiksäkerhet än de flesta andra länder

Kanske? Ändå får jag ibland intrycket att det har ett självändamål, ungefär som när man i lumpen lärde sig att eliminera fienden genom att gå i takt på regementsplan... :p

Återigen, garagevändningen hade inget med "garage" att göra. Det var ett enkelt sätt att se om den prövande klarade av långsam körning på balanspunkten i snäva kurvor. Något som man måste behärska tex vid kökörning i städerna.

Att göra långsam 180 graders vändning med fullt styrutslag i trafik tror jag är att hänföra till lek på farlig plats. Bättre att göra den vändningen med fötterna nere och spara övningarna till man kan vara lite mer för sig själv och ev. stila för några kompisar. Ifrågasätter alltså värdet i att slösa tid på sånt.
 
Top