Kuggad på min uppkörning, rätt eller fel?

Bob Sweden

New member
Om jag vore förarprövare skulle jag vara skitnervös hela tiden, tänk bara, du har ansvar för ovana förare... :confused:

Går det yxigt och ojämt redan under manöverprovet?
Känns det som att det här kommer inte bli vackert ute i trafiken?
Då skulle jag också kugga, om inte annat för att skona mina egna nerver.

Alltså:
Du kanske inte utgjorde en fara för dig själv under själva manöverprovet men provförrättaren gjorde möjligen den samlade bedömningen att du inte var färdig för trafik.
Jag tänker inte gå in i diskussion om millimetrar och huruvida du själv hävdar att du gjort allt rätt.
Varför inte?
Jag kan inte göra en bättre bedömning än den person vars arbete är att göra just den typen av bedömningar, en person som dessutom var på plats när det hände...
Bit i det sura äpplet, acceptera och gå vidare.


Utan att ha läst alla ordrika inlägg från den kuggade har jag ett par tips:

1: Utgå från att förarprövaren är en proffesionell yrkesutövare som utför sitt dagliga arbete.
2: Utgå från att förarprövaren har avsevärt mycket större erfarenhet än dig.
3: Utgå från att du alltid kan bli en bättre motorcyklist, se även http://svmc.se/smc/Nyheter/Du-kan-alltid-bli-en-battre-MC-forare/


Slutsats:
Körkort är ingen mänsklig rättighet.
Öva mer, och lycka till nästa gång!:tummenupp

/B
 

Schill91

New member
Att vara förarprövare är ingen lätt uppgift, precis som alla andra bedömnings"sporter" t ex domare vid simhopp så krävs det mycket erfarenhet och förmåga att se bortom personen som skall bedömas. Dessutom skall det tas ibland svåra beslut och det är heller inte roligt för en normal människa. De flesta förarprövare som jag har träffat har en inneboende önskan att alla skall få godkänt, det är mänskligt att tänka så. Det finns naturligtvis andra sorters människor här också men det är nog sällsynt.

När man gör en bedömning på hur en människa framför sin motorcykel så är inte målet att frakta hojen från en plats till en annan utan det handlar om HUR du fraktar hojen mellan nämnda platser. Filmen du länkade till med uppkörningen var väl lite skoj men den säger inte ett skit om hur föraren betedde sig. Han borde ha satt kameran på hjälmen istället så hade vi sett bättre hur han gjorde när han körde eller ännu hellre haft någon som filmat honom från bankanten.

En av de största orsakerna till att man kuggas är att eleven är osäker och detta är något man ser tydligt och väldigt tidigt i en bedömning. Precis som du själv skriver här ovanför så är du osäker, du har inte haft möjlighet att öva så mycket att allting känns kassaskåpssäkert. Detta ser förarprövaren omedelbart och har det med sig i sin fortsatta bedömning. När du sen kör högfartsbanan så är det VÄLDIGT tydligt för en erfaren bedömare att det går för sakta, vilket du också visade genom att det gick för fort när du höjde farten ett par km/h. Att som din trafiklärare säga till dig att du skall lägga dig på en något lägre fart än provfarten är att göra dig en björntjänst. En erfaren förarprövare har naturligtvis sett det "tricket" 1000 gånger redan.
När du då höjer farten en liten aning så ökar din osäkerhet i kvadrat och det blir väldigt tydligt att du inte riktigt fixar farten. Jag skulle gissa att det hon tog dig på var att du hade blicken för nära hojen, det vanligaste problemet när man höjer farten. Resultatet är att du blir ännu mer osäker, du vet inte var du är, du tittar för nära, kör lite yxigt, river en kon och den samlade bedömningen är att du är en fara för dig själv och du blir kuggad.

Konbanorna är utformade för att man skall se om en elev kan behärska motorcykeln vid olika typer av riktnings- och fartändringar. När du kommer ut i trafiken så kommer dessa riktiningsändringar och fartändringar att öka med en exponent 10 och konsekvensen kan bli väldigt jobbig både för dig och dina anhöriga. Förarprövaren gjorde förmodligen dig en tjänst som inte ville släppa ut dig i trafiken, känns taskigt men ger dig också möjlighet att öva mer innan du får sätta dig i en skarp trafiksituation.

Som så många skriver, se till att öva mer, kör banorna så mycket att du kan göra det i sömnen, öva även i lite högre fart än provet skall vara på, i rätt fart så kommer du då att uppleva provet som plättlätt och all osäkerhet är som bortblåst.

Skall du kolla på film så är det det här du skall titta på.
Titta speciellt på hur han jobbar med blicken. När han är mitt i ett hinder så är blicken redan vid nästa, skolexempel :)

http://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y

Jag kan inte skriva något långt svar eftersom jag är på mobilen.
Men vill tacka dig och de andra som skrivit mycket givande synvinklar på det hela och precis det jag var ute efter.
Det är så lätt att fastna i dåliga tankebanor som ändå inte ändrar på situationen jag befinner mig i.
Verkligheten är att jag måste göra bättre ifrån mig på just den delen i manöverbanan och försöka öva i den mån som det går fram tills nästa tillfälle.
 

Niklasinorr

New member
Jag kan inte skriva något långt svar eftersom jag är på mobilen.
Men vill tacka dig och de andra som skrivit mycket givande synvinklar på det hela och precis det jag var ute efter.
Det är så lätt att fastna i dåliga tankebanor som ändå inte ändrar på situationen jag befinner mig i.
Verkligheten är att jag måste göra bättre ifrån mig på just den delen i manöverbanan och försöka öva i den mån som det går fram tills nästa tillfälle.

HELT rätt tänkt! :)
 

HkanB

New member
Att vara förarprövare är ingen lätt uppgift, precis som alla andra bedömnings"sporter" t ex domare vid simhopp så krävs det mycket erfarenhet och förmåga att se bortom personen som skall bedömas. Dessutom skall det tas ibland svåra beslut och det är heller inte roligt för en normal människa. De flesta förarprövare som jag har träffat har en inneboende önskan att alla skall få godkänt, det är mänskligt att tänka så. Det finns naturligtvis andra sorters människor här också men det är nog sällsynt.

En hel massa bortklippt!

Som så många skriver, se till att öva mer, kör banorna så mycket att du kan göra det i sömnen, öva även i lite högre fart än provet skall vara på, i rätt fart så kommer du då att uppleva provet som plättlätt och all osäkerhet är som bortblåst.

Skall du kolla på film så är det det här du skall titta på.
Titta speciellt på hur han jobbar med blicken. När han är mitt i ett hinder så är blicken redan vid nästa, skolexempel :)

http://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y

Det här var f-n det bästa jag läst här på länge om sånt här och nog bland det bästa i största allmänhet också...väl sagt.
 

Krokmark

New member
Att vara förarprövare är ingen lätt uppgift, precis som alla andra bedömnings"sporter" t ex domare vid simhopp så krävs det mycket erfarenhet och förmåga att se bortom personen som skall bedömas. Dessutom skall det tas ibland svåra beslut och det är heller inte roligt för en normal människa. De flesta förarprövare som jag har träffat har en inneboende önskan att alla skall få godkänt, det är mänskligt att tänka så. Det finns naturligtvis andra sorters människor här också men det är nog sällsynt.

När man gör en bedömning på hur en människa framför sin motorcykel så är inte målet att frakta hojen från en plats till en annan utan det handlar om HUR du fraktar hojen mellan nämnda platser. Filmen du länkade till med uppkörningen var väl lite skoj men den säger inte ett skit om hur föraren betedde sig. Han borde ha satt kameran på hjälmen istället så hade vi sett bättre hur han gjorde när han körde eller ännu hellre haft någon som filmat honom från bankanten.

En av de största orsakerna till att man kuggas är att eleven är osäker och detta är något man ser tydligt och väldigt tidigt i en bedömning. Precis som du själv skriver här ovanför så är du osäker, du har inte haft möjlighet att öva så mycket att allting känns kassaskåpssäkert. Detta ser förarprövaren omedelbart och har det med sig i sin fortsatta bedömning. När du sen kör högfartsbanan så är det VÄLDIGT tydligt för en erfaren bedömare att det går för sakta, vilket du också visade genom att det gick för fort när du höjde farten ett par km/h. Att som din trafiklärare säga till dig att du skall lägga dig på en något lägre fart än provfarten är att göra dig en björntjänst. En erfaren förarprövare har naturligtvis sett det "tricket" 1000 gånger redan.
När du då höjer farten en liten aning så ökar din osäkerhet i kvadrat och det blir väldigt tydligt att du inte riktigt fixar farten. Jag skulle gissa att det hon tog dig på var att du hade blicken för nära hojen, det vanligaste problemet när man höjer farten. Resultatet är att du blir ännu mer osäker, du vet inte var du är, du tittar för nära, kör lite yxigt, river en kon och den samlade bedömningen är att du är en fara för dig själv och du blir kuggad.

Konbanorna är utformade för att man skall se om en elev kan behärska motorcykeln vid olika typer av riktnings- och fartändringar. När du kommer ut i trafiken så kommer dessa riktiningsändringar och fartändringar att öka med en exponent 10 och konsekvensen kan bli väldigt jobbig både för dig och dina anhöriga. Förarprövaren gjorde förmodligen dig en tjänst som inte ville släppa ut dig i trafiken, känns taskigt men ger dig också möjlighet att öva mer innan du får sätta dig i en skarp trafiksituation.

Som så många skriver, se till att öva mer, kör banorna så mycket att du kan göra det i sömnen, öva även i lite högre fart än provet skall vara på, i rätt fart så kommer du då att uppleva provet som plättlätt och all osäkerhet är som bortblåst.

Skall du kolla på film så är det det här du skall titta på.
Titta speciellt på hur han jobbar med blicken. När han är mitt i ett hinder så är blicken redan vid nästa, skolexempel :)

http://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y
Blir ingen touringplatå där inte...

David
 

Avarage

New member
Om du gått på trafikskola och de lärt ut 48km/h har ju de lärt ut fel vilket ledde till kuggningen. Vänd din irritation till trafikskolan men vänta tills du kört upp och klarat kortet (vilket du gör nästa gång). För fram till uppkörningen behöver du ha full fokus på din körning.

Lycka till!
// Niklas
 

Schill91

New member
Om du gått på trafikskola och de lärt ut 48km/h har ju de lärt ut fel vilket ledde till kuggningen. Vänd din irritation till trafikskolan men vänta tills du kört upp och klarat kortet (vilket du gör nästa gång). För fram till uppkörningen behöver du ha full fokus på din körning.

Lycka till!
// Niklas

Jo jag kan hålla med, de borde lära ut att man ska klara den i minst 55 km/h för att vara på det torra. Sedan kan man ju argumentera att en person omöjligt kan se skillnad på 48 och 50 km/h. Men att lära eleverna att ligga så pass på gränsen att det inte blir godkänt nej det är ju inte att rekomendera. Så visst, jag kan nu efter lite träning i efterhand erkänna att jag hade lite att slipa på, men även att jag blivit inlärd en fel teknik från början av körskolan. Samtidigt kan jag känna också fortfarande att jag skulle blivit helhetsbedömd efter min körning och inte helt avslutad efter 20 minuter på banan.

Jag har tränat nu en hel del även att jag inte haft tillgång till den banan jag ska köra på. Jag har lärt mig tre viktiga saker som jag känner jag har nytta av till att klara banan; Alltid hålla upp blicken för att lättare planera körningen mellan konor och hinder, Inte vara stel i styret utan slappna av mer och lättare använda motstyrning och följa med med min tyngdpunkt åt det hållet MC'n lutar åt (innan motlutade jag för rädslan att välta vilket gjorde det jättesvårt att ta ut tighta svängar). Samt att våga hålla en jämn gas även vid väjningar och slalomkörning.

Känner verkligen mig mer förberedd nu än sist och hoppas verkligen att det ska gå bra nu på Onsdag.
Jag återkommer med resultat :)

Tack för eran hjälp!
 

gundj

New member
Jag har tränat nu en hel del även att jag inte haft tillgång till den banan jag ska köra på. Jag har lärt mig tre viktiga saker som jag känner jag har nytta av till att klara banan; Alltid hålla upp blicken för att lättare planera körningen mellan konor och hinder, Inte vara stel i styret utan slappna av mer och lättare använda motstyrning och följa med med min tyngdpunkt åt det hållet MC'n lutar åt (innan motlutade jag för rädslan att välta vilket gjorde det jättesvårt att ta ut tighta svängar). Samt att våga hålla en jämn gas även vid väjningar och slalomkörning.

Känner verkligen mig mer förberedd nu än sist och hoppas verkligen att det ska gå bra nu på Onsdag.
Jag återkommer med resultat :)

Tack för eran hjälp!

När jag läser vad du skriver så förstår jag att du blev kuggad.
Men du har ju insett problemen själv och har tränat så det går säkert bättre nu.
Lycka till.
 

Schill91

New member
Jag klarade min andra uppkörning idag :) tyckte att allt gick galant och den träningen jag slipat på hemma visade sig göra högfartsbanan lätt som en plätt.
Jag hade samma förarprövare idag. Vet inte om hon låtsades om att hon inte kände igen mig, men hon frågade när jag kört upp sist och vad jag hade problem med då.

Idag verkade hon mycket mer rättvis i sina bedömningar. Jag gjorde ett fåtal missar som att glömma knäppa hjälmen när vi körde iväg (oops) men tog in första bussficka och knäppte den. Sedan råkade jag glida ut för tidigit ur en påfart där det var fortfarande heldraget, men jag kollade att de var fri sikt innan detta så jag åkte inte dit på det och var snabb med att erkänna denna missen så hon var medveten om att jag visste om vad jag gjort för feö. Fick inga andra anmärkningar utöver detta.

Tror ändå att jag ska skriva till trafikverket angående min första uppkörning och ge dem lite feedback. Även att jag inte "klarade" högfartsbanan perfekt så tycker jag ändå man bör få en chans i de andra momenten om man inte visar upp ett katastrofalt körsätt inne på manöverbanan, främst att få bevisa sin körförmåga i den riktiga trafiken.
Mitt körkort blev minst 3400 kr dyrare för att jag bedömdes vara olämplig i trafiken enbart med mått av en konbana där jag släppt på gasen lite tidigt och vält en kon i mitt andra försök.

Men stort tack till alla som engagerat sig i tråden och gett mig rättvisa synkvinklar och fått mig att blicka framåt. Utan att vara positivt inställd och självsäker idag hade jag nog inte klarat uppkörningen denna gången heller.
 
Last edited:

BrooklynS

Member
Jag är ingalunda säker på att det är rätt väg att gå när man förordar förenklade körprov med hänvisning till att någon inte skulle "behöva" så bra körskicklighet som det krävs idag. Det ses som en rättighet att få ta MC-kort oavsett förutsättningar/övning/ambition och ingen verkar tänka på att motorcyklister faktiskt rör sig i trafik tillsammans med andra trafikanter.

Att det är en kostnad är ett faktum, och självklart skall den inte göras hög bara för sakens skull men det är också en prioriteringsfråga för den enskilde och jag är ganska övertygad om att många övar för lite innan de kommer till själva provet.

När jag körde upp fick tex två av fyra åka hem direkt efter manöverprovet, de hade uppenbarligen inte övat särskilt mycket och hade ingen kontroll på hojen över huvudtaget. Vad gäller riskutbildningarna så är det säkert så att de flesta har en hyfsad koll, men nog är det en och annan som inte alls förstår riskerna och vad de beror på.
 

Petra

Super Moderator
Jag är ingalunda säker på att det är rätt väg att gå när man förordar förenklade körprov med hänvisning till att någon inte skulle "behöva" så bra körskicklighet som det krävs idag. Det ses som en rättighet att få ta MC-kort oavsett förutsättningar/övning/ambition och ingen verkar tänka på att motorcyklister faktiskt rör sig i trafik tillsammans med andra trafikanter.

Att det är en kostnad är ett faktum, och självklart skall den inte göras hög bara för sakens skull men det är också en prioriteringsfråga för den enskilde och jag är ganska övertygad om att många övar för lite innan de kommer till själva provet.

När jag körde upp fick tex två av fyra åka hem direkt efter manöverprovet, de hade uppenbarligen inte övat särskilt mycket och hade ingen kontroll på hojen över huvudtaget. Vad gäller riskutbildningarna så är det säkert så att de flesta har en hyfsad koll, men nog är det en och annan som inte alls förstår riskerna och vad de beror på.


Nej, nej det handlar inte om förenklat prov. Det handlar om förändrat prov. En förändring så att de som är mer försiktiga inte kuggas pga sin försiktighet (då just en viss mån av försiktighet ofta är A och O för trafiksäkerhet).
Självfallet ska proven vara lika för alla och alla måste ha uppnått goda kör- och trafikkunskaper.
 

BrooklynS

Member
Försiktighet är en sak, men om den egentligen bottnar i osäkerhet är det ändå till förfång för trafiksäkerheten. En stor del av vårt säkerhetsarbete i trafiken går ju ut på att vara tydliga gentemot varandra med avseende på avsikter, manövrering, placering på vägen etc.

SMC/Nordqvist förespråkar att manöverprovet skall tas bort med hänvisning till att det inte är i låga farter som motorcyklister dödas och skadas, men jag menar nog att det är mycket tack vare manöverprovet. Att så många ser det som ett problem tyder ju på att det övas för lite och att grundläggande kontroll och balans inte prioriteras när det gäller motorcykeln.

Låga custommotorcyklar med låg effekt må kännas trygga, särskilt i kombination med större ytor för vändningar, men det grundläggande problemet är att man med A-kort får köra alla slags motorcyklar. Skall vi då införa ytterligare körkortsklasser typ "skoter eller tjejcustom, max 550 cm3"?

Det verkar mycket krångligt, särskilt i jämförelse med att som idag helt enkelt öva tills man behärskar sitt fordon på ett godtagbart sätt innan man släpps ut i trafiken.

Siffrorna styrker dessutom att det snarare handlar om övning:

Fler kvinnor än män som går trafikskola missar högfarten, för privatister är siffran densamma för bägge könen (till och med något fler män som missar). Dessutom bromsar privatkörande kvinnor uppenbarligen bättre än dito män.

Vad gäller lågfarten så handlar det om grundläggande balans och kontroll. Det kräver övning och ganska mycket körning oavsett om man är lång eller kort. I själva verket har längden ingen betydelse alls, eftersom man inte skall köra med fötterna i backen. Om känslan av kontroll är förknippad med avståndet från sadeln till marken har man nog helt enkelt övat alldeles för lite.
 
Last edited:

Hudik

Skriver helst inte
SMC/Nordqvist förespråkar att manöverprovet skall tas bort med hänvisning till att det inte är i låga farter som motorcyklister dödas och skadas, men jag menar nog att det är mycket tack vare manöverprovet. Att så många ser det som ett problem tyder ju på att det övas för lite och att grundläggande kontroll och balans inte prioriteras när det gäller motorcykeln.

Nu tror jag inte du läst artikeln helt..
Det handlar inte om att ta bort manöverprovet, utan att krypbaneprovet inte ska vara helt avgörande för om man får komma ut i trafik eller inte.
Jag kan tilex. inte förstå vad det är för trafikfarligt med att "dutta" till med foten i en krypbana när körkortstagaren klarar undanmanöver och bromsprov galant?
Enl. Trafikverket så är alltså en körkortstagare farlig för egen eller andras liv i trafiken p.g.a. en "dutt" eftersom att dom inte får en möjlighet att visa att dom kan köra motorcykel i trafik.
 

gundj

New member
I TS fall så var det ju uppenbart att han inte var färdigtränad för provet första gången.
Jag vill nog påstå att det är fallet för de flesta och lösningen är att helt enkelt öva mer.
Och hjälper inte mängder med övning så kanske man ska låta bli att ta MC-kort och låta bli att köra MC.
Alla kan ju inte kunna allt. Med tanke på hur illa många kör både bil och MC både rent tekniskt och regelmässigt så ska vi kanske vara glada att det sållas rätt hårt.

Jag vänder mig mot användandet av uttrycket aggressiv körstil i artikeln, det är i fallet med körprovet frågan om aktiv körning inte aggressiv.
Du ska klara att accelerera, bromsa, manövrera, accelerera och bromsa i olika kombinationer och det klarar man inte om man är inställd på att pysa rakt fram i 70km/t och inte intresserad av att träna aktiv körning.

Nu finns det ju en rejält lång tråd i just det ämnet tidigare i forumet där väl det mesta har stötts och blötts.
 
Last edited:

BrooklynS

Member
Nu tror jag inte du läst artikeln helt..
Det handlar inte om att ta bort manöverprovet, utan att krypbaneprovet inte ska vara helt avgörande för om man får komma ut i trafik eller inte.
Jag kan tilex. inte förstå vad det är för trafikfarligt med att "dutta" till med foten i en krypbana när körkortstagaren klarar undanmanöver och bromsprov galant?
Enl. Trafikverket så är alltså en körkortstagare farlig för egen eller andras liv i trafiken p.g.a. en "dutt" eftersom att dom inte får en möjlighet att visa att dom kan köra motorcykel i trafik.

Jodå, jag läste artikeln i pappersform både igår och idag och har den framför mig. Det handlar inte om någon "dutt" utan om ett i grunden förändrat manöverprov som skulle gynna mer osäkra förare. Vilket det enligt mitt förmenande saknas anledning till.

En "dutt" spelar nog mindre roll, ej heller en touch av en kon men om man inte bedöms klara av ett basalt manöverprov måste man öva mer innan man släpps ut i trafiken. Det är inga omöjligheter som krävs, men betydligt mer övande än en helgs körande på en främmande motorcykel. Jag vill inte möta eller åka bredvid motorcyklister som inte behärskar lågfartskörning, tex i köer.
 

Hudik

Skriver helst inte
Efter att jag läst igenom reglerna lite så tolkar jag det mera som om det är förarprövarnas attityd som behöver ses över eftersom det står: Citat
"Brister hos sökanden som iakttas vid det särskilda manöverprovet ska särskilt uppmärksammas vid körningen i trafik. Detta gäller i synnerhet det tekniska handhavandet av fordonet." TSFS 2012:42 19§

Alltså om det är en mindre anmärkning så som en "dutt" i krypbanan så bör det gå igenom för en trafikkörning..
 
Top