Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare

Nilla

New member
Lite empati tack!!

du har tydligen missat en sak..att leva och njuta av livet..göra misstag och ha kul är en del av livet..

nee ta och våga leva livet säger jag..du har bara ett och det är riktigt riktigt farligt att chansa..du kan ju faktiskt dö..men sånt e ju livet också...

jag tillhör den skaran av folk som inte är intresserad av att sitta på ålderdomshemmet och tänka..faan att jag inte gjorde allt det jag ville..varför fegade jag ur..sitta och ångra saker som jag inte upplevde...

Oj! Nu har en "modig" och "vis" hojåkare talat! :eek:
Om detta "modiga" beteende sen innebär att någon annan människa stryker med i din framfart spelar ingen roll?? Eller..? :mad:
Nä, att testa sina gränser o va modig hör hemma på bana där ingen som inte själv valt att leva farligt befinner sig!!
Du har ABSOLUT INGEN SOM HELST RÄTT att sätta dig över andra människors LIV! Det har INGEN!! :mad:

Jag kör två hojar som båda inbjuder till att dra på lite extra i kurvorna... :cool: Och det GÖR jag oxå! :eek: Men INTE förbi bebyggelse o där risken är överhängande att man träffar på någon eller något som korsar vägen..! :eek: Sen kan man ju självklar aldrig VETA vad som befinner sig bakom en skymd kurva eller backkrön! Så där inser jag ju självklart risken med att gasa på. Men att med BERÅTT MOD köra så fort hojen pallar genom platser det helt uppenbart (det finns ju alltid en anledning till att den lagstadgade hastigheten är sänkt på vissa platser!), befinner sig människor/barn/djur i närheten av vägen - DET ÄR TOTALT BRIST PÅ RESPEKT FÖR ANDRA LEVANDE VARELSER!!

ALLA människor - vare sig man kör bil, hoj, lastbil, cykel eller går - borde visa lite empati och respekt för varandra!!! :eek: Tack!

 

SuperRetard

New member
Oj! Nu har en "modig" och "vis" hojåkare talat! :eek:
Om detta "modiga" beteende sen innebär att någon annan människa stryker med i din framfart spelar ingen roll?? Eller..? :mad:
Nä, att testa sina gränser o va modig hör hemma på bana där ingen som inte själv valt att leva farligt befinner sig!!
Du har ABSOLUT INGEN SOM HELST RÄTT att sätta dig över andra människors LIV! Det har INGEN!! :mad:

Du är så full av skit.. Maken till dubbelmoral har jag knappt sett sen Britney var nybakad.

Varken jag, Nicotin, Goffen eller nån annan har sagt något om att ursäkta gasande genom byar etc..

Däremot leker vi inte Carola och försäker frälsa världen med trafikvett, för att se "gasa på lite" vi också.


Lite jävla självinsikt om jag får be!
 

Nilla

New member
Du är så full av skit.. Maken till dubbelmoral har jag knappt sett sen Britney var nybakad.

Varken jag, Nicotin, Goffen eller nån annan har sagt något om att ursäkta gasande genom byar etc..

Däremot leker vi inte Carola och försäker frälsa världen med trafikvett, för att se "gasa på lite" vi också.


Lite jävla självinsikt om jag får be!

Jaså..? Utmärker man sig som ägare till Bogans snabbaste hoj om man inte förespråkar idiotkörningarna där??

Och vari ligger dubbelmoralen..? Kan du utveckla det påståendet? Eller tål du bara inte att någon säger sanningen?? :mad:

Jag har absolut inte påstått att jag är felfri och kanske kan man kalla det för dubbelmoral att njuta av spänningen i sin hojåkning och SAMTIDIGT försöka värna om andra människor som har lika stor rätt som jag att vistas på den väg jag kör på!
:confused:
 

Maru

New member
Vad är det för fantasier ni har egentligen?

Rangordning, styla och alla möjliga drömmeri-argument för NI tror att andra kör som de gör.

Om man lägger upp filmer på youtube för att jämföra med varandra så är det väl en form av rangordning...."jag är snabbare än du".

Du behöver inte ta åt dig likt en uttorkad svamp vid störtregn.....om du inte absolut vill....
 

Marie

Banned
du verkar ju vara bror duktig som aldrig bryter el " momsar " på ngn regel överhuvudtaget..kaffet bryggs enlig tillverkarens användarmanual så du inte gör fel..


du har tydligen missat en sak..att leva och njuta av livet..göra misstag och ha kul är en del av livet..

om du vill ha en paragrafryttande tillvaro där alla delar samma åsikt och livsstil som dig så föreslår jag att du bosätter dig i singapore el sydkorea där fängelse/dryga böter väntar dig om du skräpar ner på allmän yta..
men du kan i alla fall rida på alla regler och peka på alla fel andra gör som då kommer på besök..:)

nee ta och våga leva livet säger jag..du har bara ett och det är riktigt riktigt farligt att chansa..du kan ju faktiskt dö..men sånt e ju livet också...

jag tillhör den skaran av folk som inte är intresserad av att sitta på ålderdomshemmet och tänka..faan att jag inte gjorde allt det jag ville..varför fegade jag ur..sitta och ångra saker som jag inte upplevde...

Jag kunde inte formulerat det bättre själv!

Sitter här inför morsdag och tänker på min gamla mamma, som är inlåst på en "senilkista". Alzheimers är nämligen vanligt förekommande i släkten, så därför håller jag med dig av hela mitt hjärta.
Mina barn är så gamla att de kan reda sig själva, nu gäller det att göra så mycket jag kan av tiden innan dimman sakta sänker sig, och i bästa fall slippa ens uppleva den dagen, och i stället - om Gud är välvillig - få nåden att ljuset släcks riktigt snabbt.
 

Smartswede

New member
Märklig reaktion på mitt inlägg. Poängen var att det visst GÅR att kör lagligt, det väljer man själv. Vilka argument behöver du för det? Sen att det inte är lika roligt, det är en annan sak...

Självklart går det att köra lagligt, så även om de blir maxhastighet 5km/h i alla städer och 20km/h på motorvägarna :rolleyes:
Att köra supersporthoj som GSXR däremot kan bli väldigt svårt att köra lagligt om det blir förbjudet ;)

Tyckte bara det var roligt att du protestera mot att det var svårt att köra lagligt och hastighetsgränserna är för låga med att du själv kör oftast lagligt till jobbet (i köerna) och samtidigt säger du inte kör lagligt när du kör mer aktivt :cool:

Tycker själv det är intressant att diskutera lagar och regler inte utifrån att de bara för det är lag är det enda rätta utan argumenten för och emot.

I Göteborg så är det 70 på motorvägarna genom stan fast i princip nästan alla kör ca 90km/h. Över Götaälvbron är det 50 men allra flesta håller ca 70. Håller man inte 70 så har man som mc en bilist i röven ca 3m bakom.
Polisen gör tillslag ett par gånger om året och delar ut ett gäng böter och hastigheten sjunker med 10km/h i en vecka och sedan är det åter tillbaka till 20km/h över hastigheten. Det polisen däremot inte gör är ger böter till de som ligger i arslet på andra och inte heller de som ligger i vänster körfält och såsar.
Varför? För det kräver mer av deras tid och bedömning och det skulle minska deras böter/timme kvoter så de framstår som ineffektiva (jopp... så har även poliser jag pratat med uttryckt sig... om än de ogillar de måste göra så pga direktiv från cheferna).


Jag kör inte alltid lagligt... däremot alltid efter vad jag bedömer vara lämpligt. En tom 70 väg med öppna kurvor och ingen annan trafik så går det lite fortare än skyltarna visar och på samma väg som går genom en ridskola eller bondgård så går det betydligt långsammare än 70. Jag får gnäll för jag kör för fort... men även gnäll för jag kör för långsamt. Ibland kommer båda gnällen från samma person :rolleyes:


Vad kan vi göra åt att vissa kör vansinnigt fort på t.ex. Bogan?
För som sagt så slår det tillbaka på alla mcåkare.


Tyvärr så tror jag nog det enda som hjälper är fartgupp eller andra saker som tvingar alla sänka farten. Kanske snabellagning är ett alternativ? Eller vissa delar görs om till grusväg? Eller avsmalningar vid busshållplatser?
Eller nån sorts automatisk fartmätning som gör att hinder kommer upp?
Eller .... ja vad ska man egenligen göra åt det?
 

Catherine

New member
Självklart går det att köra lagligt, så även om de blir maxhastighet 5km/h i alla städer och 20km/h på motorvägarna :rolleyes:
Att köra supersporthoj som GSXR däremot kan bli väldigt svårt att köra lagligt om det blir förbjudet ;)

Tyckte bara det var roligt att du protestera mot att det var svårt att köra lagligt och hastighetsgränserna är för låga med att du själv kör oftast lagligt till jobbet (i köerna) och samtidigt säger du inte kör lagligt när du kör mer aktivt :cool:

Ok, förstår hur du tänkte. Men det där med hastigheten, det är precis min poäng. Det går att köra hur sakta som helst! Man väljer själv. Jag har tröttnat på att sporthojsåkare argumenterar för fortkörning på sporthoj för att det inte GÅR på annat sätt, jobbigt för armarna, de är gjorda för det osv.

Hastighetsgränserna har jag inte nämnt...
Kan säga generellt att jag tycker VV är dåliga på att sätta hastighetsgränser efter rådande förhållanden. Oftast är de lågt satta men ibland även för högt.

Och jag har i princip ingen kö till jobbet, trodde jag sagt det redan. Bara fram till en rondell på ett ställe och sedan en gata genom nästa tätort, och jag har 3 mil till jobbet.

Angående Bogan så är det nog bara farthinder som kan sätta stopp... Måste säga att det är konstigt att det inte finns redan. Man har ju kört där en himla massa år med både bilar och mc.

Apropå riskmedveten. En till risk har tillkommit (eller iaf ökat).
Risken att orsaka irritation...
 

SuperRetard

New member
Jaså..? Utmärker man sig som ägare till Bogans snabbaste hoj om man inte förespråkar idiotkörningarna där??
:confused:



Därför att det är lönlöst, utanför debatten och irrelevant att diskutera 1 persons agerande eller perspektiv.

Det svartmålas med grund i en extrem minoritetsgrupp som kör som på en GP-warmup.. Men ska straffas och moraliseras mot den stora massan som kör lite för fort där det är mindre olämpligt.
 

SuperRetard

New member
Om man lägger upp filmer på youtube för att jämföra med varandra så är det väl en form av rangordning...."jag är snabbare än du".

Du behöver inte ta åt dig likt en uttorkad svamp vid störtregn.....om du inte absolut vill....

Oj förlåt, jag visste inte att det var ju xxxx och xxxx vi diskuterade, jag trodde att det gällde sporthojsåkare i allmänhet!


Det är lågt a´ la UG att ta upp en liten skaras extremkörningar och sen moralisera över hela sporthojskollektivet. Håll isär begreppen och kör en rak och ärlig retorik så blir det lite tydligare!
 

wdac

New member
Det har att göra med rangordning, lite som bland djur. Är troligen mer vanligt bland hanar än honor....ja resten förstår du, så slipper jag låta som Arne Weise i ett naturprogram om brunstperioden.....:D

du är rätt så villse, sluta titta så mycket på TV å ta dig ut i livet.
 

Guzzi-Leif

New member
Däremot vänder jag mig starkt mot de som hävdar att man är dum i huvet om man inte kör lagligt. Frågar man hojåkare vad som är härligt med att åka hoj så får man i de flesta fall svar som: "Känslan", "Känslan av att svepa in i kurvorna och känna hojen dra ur kurvan..." osv.

Ska man uppleva nån "känsla" och samtidigt köra strikt lagligt så får man hitta en felskyltad rondell att snurra i, för annars finns inga vägar som svänger så att det ger nån "känsla".

70-vägar svänger, men i 70 kan man sitta med ett finger i näsan och lyssna på ljudbok samtidigt som man kör, och det är inte min definition av "känsla"!

Jag kan till viss del förstå vad du skriver och känner.
Dock: Då finns ingen typ av mc-körning som du kan utöva på allmän väg med bibehållet nöje. Då är det enda som återstår träning/tävling inom någon av mc-sporterna.
Idén att individen kan välja bort delar av regelverket för vägtransporter kan ju aldrig vara acceptabel för allmänhet, ordningsmakt eller lagstiftare, eller hur?
 

Mr E

New member
Jag personligen tror att de flesta sporthojsåkare är med o bidrar till detta,jag känner själv folk som bor utefter denna vägen,och de säger att det har blivit så mycket hojjar på den senaste tiden,de kan de ha rätt oxå eftersom det har blivit en modefluga med mc.

Kan dock lägga till att de gasas rätt friskt med furhjuliga fordon där oxå enligt de jag känner där o enligt dem så verkar det som nästan alla de möter kör väldigt fort.

Redan på 80 talet var man där och körde illegala race på NÄTTERNA och det var oxå en del etablerade racerförare där och tävlade sosåm Peter sköld o Cralle lindholm OBS detta enligt min bekantas historia då han va där o såg racen själv,och stämmer överens med en gammal arbetskompis som även var med och tävlade där.

Detta har med fört att detta har blivit en legendarisk väg som alla i hela Sverige som åker mc snackar om som folk till och med vill åka upp/ned för att se då de är i Stockholm.

När Lameriders spelade in sin film så kördes det ca 05,00 på morgonen en söndag,tycker jag är lite tanke bakom det hela,av att döma från det dom visade i UG vet dock inte vem som körde eller spelade in filmen men är rätt säker på att den spelades in ngn gång under dagen,och detta är VANSINNE då vedebörande kör fulltfräs igenom de båda samhällena helt jävla livsfarligt.

Ska man steka en repa bör man använda lite förnuft.

Kör med original pipa stör inte så mycket och låter det mycket tror folk att det går snabbare än va de gör.

Kolla av lite kör en lugn repa först för att se om det är mycket folk,ligger grus etc etc

I samhällena är det 50 kör 50 kl 01,00 på natten jaja kanske inte lika viktigt.

Gena inte i kurvor håll dig på din sida om man struntar i detta så dör man förr eller senare,samma sak gäller back krön.

Bara lite av det jag hört och min uppfattning.

Mr E
 

P-O Noren

New member
Om man kör tävlingar på allmän väg där det finns andra trafikanter, i syfte om att bara få lägsta tiden, så anser jag:

- Man bör inte äga en motorcykel, låt den vara förverkad
- Straffen borde vara avskräckande, exempelvis fängelse
- Dessa vansinneskörningar måste stoppas, om det så är med spikmatta. Eller att man rammar motorcykeln med en bil.

Ja, om föraren skadas?
(det har ju hela tiden sagts att det är bara föraren som skadas, som försvar för detta)

Bättre att polisen under eget bedömande stoppar resan, än att en oskyldig skadas. Ingen annan bedömning än man gör med rattfyllon.
 

wdac

New member
de folk inte verkar veta är att nattliga race med bilar är fan så mycket vanligare än nattliga race med hojjar. Text Birka Cup som har funnits hur länge som hällst där de blockerar av delar av motorvägar osv för att race:a på osv. tycker att den lilla sporthojs klick som utövar åka fort är en piss i havet gämfört med andra aktivitetet.

BirkaCup
http://www.youtube.com/watch?v=tjaXxAlUyjo

Lamborghini bombar Bogesunds vägen
http://www.youtube.com/watch?v=oI5n9F3nJnI

listan kan göras JÄVLIGT lång om att problemet inte är enbart sporthojar som kör vårdslöst osv.

och som jag skrev tidigare, de som kör som svin vid bebyggelse är väldigt få, inte ens folk från vissa små åka fort klubbar gör det. samt att Bogesund tyvär har blivit poppis så jag förstår de boende att de är jobbigt när de konstant surrar utanför husknuten.

inte för att få mig själv att se bättre ut på någotvis men jag har faktiskt inte kört Bogesunds vägen sen April 2008, just för att de är så mycket folk som åker där och att folk inte kan hålla sig på sin sida, å de gäller även folk som inte kör fort. folk i regel kör som arslen både sporthojar å kråmpråmar. så nej jag kommer inte besöka Vaholm i år häller genom att åka Bogesundsvägen med tanke på risken att möta folk som inte kan köra.
 

hobbe

New member
Jag tycker att både dubbelmoralen och idiotin i dessa trådar (bulten) är lite smått oroande.

Vi kan ALDRIG försvara de filmer som visats upp i UG, det finns liksom inte något sans o reson i dem. inte ens de som gjort dem försvarar dem.

Vi som har lite insyn i hur det körs på bogan inser ju ganska snabbt att nej
det fanns inte så himla mycket i det matrialet som faktiskt handlade om just denna fina väg. utan det var mest en blandad kompott anti-mc propaganda.
åtminstånde var det alldeles uppenbart för mig.
än mer uppenbart blev det när man kollade på chatten som var tillgänglig en timme efteråt. De svaren var ju inte att leka med.

verklighetsbilden för den som ser detta reportage som då dessutom utger sig för att vara ett granskande program blir inte bara lite skev. Den blir väldigt skev.

på något vis måste ju dock SMC ta upp denna biten. alla felaktigheterna.
annars riskerar detta att bli en lavin där andra hakar på , precis som alla tidigare år med rubriker som "MC-DÖDEN".
är det inte dags att ta tag i verkligheten och visa hur det igentligen är ?
att vi inte är dödsefterävande idiot piloter bara för att man kör hoj.

Nilla ledsen men jag fattar inte din text, jag är svensk och trodde jag fattade svenska men nej så jag gav upp. Ett annat tips, skriv i samma font o färg som alla andra. det kanske ser färgglatt och gulligt ut med en egen font o färg men tro mig det blir bara rörigare för oss som försöker läsa och det slutar med att man inte ens läser igenom det du har att säga, vilket ju vore synd.
 

SuperRetard

New member
Jag kan till viss del förstå vad du skriver och känner.
Dock: Då finns ingen typ av mc-körning som du kan utöva på allmän väg med bibehållet nöje. Då är det enda som återstår träning/tävling inom någon av mc-sporterna.
Idén att individen kan välja bort delar av regelverket för vägtransporter kan ju aldrig vara acceptabel för allmänhet, ordningsmakt eller lagstiftare, eller hur?


Ja, världen är svart/vit, kör man 112 på Motorväg är man kriminell och ska sitta inne och FAN ta den som inte luddar av torktumlaren i tvättstugan :mad:!
 

Bo Westermark

New member
Citat:
Det står på Sporthoj.com att man bara får vara med om man är sporthojs-åkare. Själv kör jag nyttofordon, där man sitter istf ligger på hojen...

Är enda kriteriet att man har sporthoj?
Tycker att det gått inflation i både "tröjor" och "västar."

Du är inte anhängare av "Sverigemodellen," för att Du har "ryggmärke!
Du är inte "Sporthojsguru," bara för att Du har "tröjan!"
Din MC, kräver mer av Dig än "attributklädsel."

Senast igår stod vi vid "Slingerbulten," i tre timmar, för ett icke MC-relaterat jobb.
Jag upplever inte farten som det stora problemet. Problemet är att kunna hantera den.............
 
Last edited:

HåkanP

New member
de folk inte verkar veta är att nattliga race med bilar är fan så mycket vanligare än nattliga race med hojjar. Text Birka Cup som har funnits hur länge som hällst där de blockerar av delar av motorvägar osv för att race:a på osv. tycker att den lilla sporthojs klick som utövar åka fort är en piss i havet gämfört med andra aktivitetet.

Blir det bättre för oss att det också finns puckon som kör bil???
 
Top