Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare

SuperRetard

New member
Tror du har alldeles rätt där, annars skulle de de-facto vara på banan.


Alternativet är bekymret att köra bana, obäket med base-jumping eller fallskärmshoppning för att inte tala om kappsegling...

Väldigt OT.

Men jag måste säga det.. Myten om kappsegling som glamourös actionsport är fel fel fel fel.

Visst är det action i rätt klass, på rätt plats med rätt (eller fel, det är bara att välja) vind.. Men det är mest strategiskt, finlir med trim, kallt och blött om sanningen ska fram. Större delen av tävlingssäsongen är tidig vår och sen höst. Sist jag seglade Lidingö Runt blåste det 14-18 m/s under racet och var 12 grader ute.. Likväl har jag spenderat mååånga låååånga timmar liggande på däck i väntan på vind så att vi öht kunnat starta!
 

Catherine

New member
Likväl har jag spenderat mååånga låååånga timmar liggande på däck i väntan på vind så att vi öht kunnat starta!

Inte så mycket adrenalin då...

Om jag får fortsätta lite OT. Fallskärmshoppning ger visserligen en jättekick, men även där är det >90% väntetid. Du hinner kanske göra 5-6 hopp under en bra dag, med ungefär 1 minuts frifall per hopp...

Ergo: Som adrenalingenerator är nog mc-åkning ganska oslagbart. :)
 

SuperRetard

New member
Ergo: Som adrenalingenerator är nog mc-åkning ganska oslagbart. :)



Hojåka vs segling är egentligen rätt tamt. De dagar det blåser är skillnaden att man inte kan välja själv. Man inser vid en viss punkt att vinden ökat markant och att båten INTE ALLS är riggad för de vindarna, man har valt fel segel, man har skor och inte stövlar när regnet kommer och vid en snabb koll på sjökortet inser man att det om 30 min (för då är man nånstans där det grunnar upp) kommer bygga rejält hög sjö på allt.

Eftersom vi dessutom pratar tävlingbåt finns ingen motor, vi är bara 4 i besättnigen och nånting gick precis sönder som gör att vi mste laga det under färd, och SNABBT, för vi kan inte slå (svänga) förrän det är på plats utan att rigga av (knäcka masten) och vi är i ytterskärgården så inom alldeles för kort kommer det grynnor och öar ivägen.

DÅ pumpar adrenalinet.. Tycker man att det är läskigt på hoj kan man ju släppa gasen, alldeles för enkelt :cool:!
 

Catherine

New member
Hojåka vs segling är egentligen rätt tamt. De dagar det blåser är skillnaden att man inte kan välja själv. Man inser vid en viss punkt att vinden ökat markant och att båten INTE ALLS är riggad för de vindarna, man har valt fel segel, man har skor och inte stövlar när regnet kommer och vid en snabb koll på sjökortet inser man att det om 30 min (för då är man nånstans där det grunnar upp) kommer bygga rejält hög sjö på allt.

Eftersom vi dessutom pratar tävlingbåt finns ingen motor, vi är bara 4 i besättnigen och nånting gick precis sönder som gör att vi mste laga det under färd, och SNABBT, för vi kan inte slå (svänga) förrän det är på plats utan att rigga av (knäcka masten) och vi är i ytterskärgården så inom alldeles för kort kommer det grynnor och öar ivägen.

DÅ pumpar adrenalinet.. Tycker man att det är läskigt på hoj kan man ju släppa gasen, alldeles för enkelt :cool:!

Har aldrig seglat, och det där lätt lite väl spännande. Gillar att själv kunna välja adrenalinnivå och då passar det ju bra att kunna släppa gasen. :D
 

SGM

Moderator
Man har börjat märka effekter faktiskt...stannar man på ett fik med touringfolk (gott om gula västar), så är det knappt de hälsar. :confused: Fick mest sura blickar igår när jag hälsar glatt som vanligt (och varför är det *alltid* jag som hälsar först, oavsett om man sitter på bågen eller är på G till kaffet), och då kom jag i laglig fart, och rullade in.

Men det är klart, den svenska avundsjukan är ju internationellt erkänd - så 1098:an stack väl lite, viragon kanske inte var så het när man skulle hem igen.

Det är fanimig inte lite patetiskt. :D

/J
 

P-O Noren

New member
En annan förklaring kan ju vara att touringrävar och customfolk börjar bli less på hur vissa sporthojsägare kör. Det kan ju bli en "vi och dom" situation om det blir för mycket filmer och rubriker...
 

HåkanP

New member
Man har börjat märka effekter faktiskt...stannar man på ett fik med touringfolk (gott om gula västar), så är det knappt de hälsar. :confused: Fick mest sura blickar igår när jag hälsar glatt som vanligt (och varför är det *alltid* jag som hälsar först, oavsett om man sitter på bågen eller är på G till kaffet), och då kom jag i laglig fart, och rullade in.

Men det är klart, den svenska avundsjukan är ju internationellt erkänd - så 1098:an stack väl lite, viragon kanske inte var så het när man skulle hem igen.

Det är fanimig inte lite patetiskt. :D

/J

Jag hälsar och lika ofta först som sist och är lite avis...:rolleyes:

Fast jag har ju ingen custom direkt, men ingen sporthoj heller. Tror dock det är korrekt att andra mc börjar tröttna på vissa SH
 

SuperRetard

New member
En annan förklaring kan ju vara att touringrävar och customfolk börjar bli less på hur vissa sporthojsägare kör. Det kan ju bli en "vi och dom" situation om det blir för mycket filmer och rubriker...


Jag har inget emot touringrävar, jag förstår inte tjusningen att avverka mil efter mil tråkig väg, men det behöver jag inte heller.

Customåkare däremot kanske man skulle höja rösten mot. Många kör ju över sin förmåga redan när de lämnar fiket.


Nej, det finns 2 extremiteter vi borde bannlysa från vägarna!


Ghost- och Easy Riders!
 

P-O Noren

New member
Jag har inget emot touringrävar, jag förstår inte tjusningen att avverka mil efter mil tråkig väg, men det behöver jag inte heller.

Customåkare däremot kanske man skulle höja rösten mot. Många kör ju över sin förmåga redan när de lämnar fiket.


Nej, det finns 2 extremiteter vi borde bannlysa från vägarna!


Ghost- och Easy Riders!

Det handlar nog inte om hur man kör i verkligheten, det handlar nog mer om vilka rubriker man skapar.

Att ha lite svårt med balansen vid ett fikastopp ger inte lika stort intryck hos "svensson" som den där 40meters bakhjulskörningen vid rödljuset.
Där skulle ju sporthojsåkaren kunna betraktas som den skickligare föraren, mot customåkaren. Men det bestående intrycket blir ju ändå att sporthojsåkaren är en idiot, meden customåkaren ligger i glömska.
 
Last edited:

Hellman

New member
Nu var jag till slut tvungen att registrera mig på forumet. Vill själv lägga lite inlägg i debatten.

Det är ganska skrämmande hur många förutfattade meningar det finns bland SMC-medlemmar, samt hur mycket alla dras över en kam. Att anklaga sporthoj.com för att enbart bestå av omogna ungdomar på risraketer är lika absurt som att kalla alla här för återfallsknuttar med kortet på köpet som klamrar sig fast på sina sura härken till maskiner iklädda dubbla reflexvästar!
Jag är inte medlem på sporthoj, men en passiv läsare sedan länge pga många vettiga och framförallt duktiga motorcyklisters inlägg där. Lärt mig mycket teori både gällande körning och mekning där.
Sen finns det givetvis rötägg där precis som här! Precis som det finns överallt.

Angående idiotkörningar på allmänna vägar så finns det givetvis inget försvar. Inget, oavsett hur mycket dumma argument som stammas fram av snorungar som knappt fått transparent fjun på överläppen sittandes på sin nya sportcykel. Absolut inte heller av 30-50 åringar på motorcykel av valfri kategori! Sedan är det en j**vla skillnad på att köra lite för fort och köra som en idiot. En bil/MC som kör lite över hastighetsgränsen när omständigheterna tillåter det kan bara den mest inskränkte paragrafryttare gnälla över.
Jag kör ofta lite för fort när sikten tillåter, jag känner vägen med utfarter mm mm. Däremot aldrig i genom byar, inne i stan, 30-sträckor mm. Drar t om in kopplingen om jag passerar en ryttare utmed vägen, för att minimera fara och allmän irritation.

Det finns ett par kategorier inom "MC-kollektivet" som jag föraktar. De listas här utan rangordning, föraktet är lika portionerat:

- Den s.k. streetfightertrenden. En sporthoj strippas och tuffas till. Unga förare blir piloter med tuffa kåmbattbyxor och t-shirt. Dessa körs endast i städer med MYCKET bakhjulsåka på extremt olämpliga ställen. Körkort saknas som oftast också.

- Vissa glidare/customhojar, oftas HD, som körs inne i stan. Runt runt som något förbannat hamsterhjul från helvetet. Utrustad med Screaming Eaglepipor som låter så illa så man tror trumhinnorna ger upp. Förarna i varierande åldrar mellan 30-60år drar allt som oftast full speta mitt på välbefolkade gator mitt i centrum som accelerar deras kromgiganter till livsfarliga hastigheter om nu t ex ett barn skulle springa ut i gatan. Att åldern fatiskt ofta är vad som räknas till medelålders gör beteendet extra skrämmande.

- Sporthojsförare som kör allmänna vägar i racetempo. Gärna med filmning för youtube. Det är ju härligt att sporra nästa generations omdömmeslösa kamikazepiloter. "GhostRider är ju tuff, han är ju så duktigt också." Säkert vanliga samtalsämnen på Lunarstorm.

- Söndagstouringåkare i medelåldern som blänger ilsket på mig på macken/fiket bara för min motorcykel är kåpförsedd, röd och gjort i Italien och inte Tyskland med felvänd motor under tidigt 80-tal. Helt tyst och tvär, med fanatiskt förutfattad åsikt. Har jag däremot med mig frugan därbak brukar blänget vara lite mindre otrevligt... :confused:

Som tur är finns det ju mängder av trevligt folk också, som inte har förutfattade meningar. I helgen kom en 80-årig herre fram på en parkering (han hade flytt lite från pensionärsbussresan) och fråga om det var en sån där "däsmådrommaskin" från Frankrike. Ledde till ett trevligt samtal med en (som det visade sig) gammal knutte.
Strax därefter samtalade jag en stund med en trevlig medelålders herre med fru på en liggandes 3-cylindrig BMW,motorn alltså, (som jag faktiskt inte visste fanns) om MC-åkningens tjusningar.
En stund därefter fick jag en 5-årig beundrare med morfar som var tvungen att följa med fram för att kotten skulle våga titta på MC:n. Frågade om grabben ville låna hojen lite men han fick inte för morfar.
Den röda tråden med dessa människor? De hade inga förbannade förutfattade meningar om mig eller min hoj. Väldigt skönt!

Det blev nästan en roman. Kontentan är att man inte kan sitta och gnälla bort puckon på ett internetforum. Dom finns där ute och är tyvärr svåra att komma åt, men snälla, släpp fördomarna och de förutfattade meningarna!

Edit: För trött och skrev för långt, glömde tillägga att jag inte dömmer en glidare, streetfighter, BMW eller sporthoj bara för att jag ser den eller möter ägaren. Det är när jag ser beteendet jag dömer/föraktar. Men aldrig dra alla över samma kant!
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Nu var jag till slut tvungen att registrera mig på forumet. Vill själv lägga lite inlägg i debatten.

Jag är inte medlem på sporthoj, men en passiv läsare sedan länge...

...men det det är på SMC du väljer att regga dig!
Tack för det - känns som vi alla vinner på det.
Välkommen till forumet.

H
 

-ah

New member
Jag har inget emot touringrävar, jag förstår inte tjusningen att avverka mil efter mil tråkig väg, men det behöver jag inte heller.

Eftersom träffen är klockren måste jag ju svara.
Men varför skulle vägen vara tråkig, även om den är lång?:confused:;)

Bra inlägg, Hellman!
Tack!
 

Hasse

New member
Mera sånt

Välkommen Hellman !
Du satte på pränt vad många av oss tänker,
håller med om allt !
 

Chopperbyggarn

New member
Så mycket förutfattade meningar om varandra??

Att det kan finnas så mycket förutfattade meningar och avsky mot andra kategorier mc-åkare än sin egen?? På SMC´s forum finns det inte en enda kategori hojåkare som har gått fri från påhopp! Förbjud detta, den , dom etc..
Vi är väl med i SMC för att försvara rätten att köra motorcykel samt rätten att välja viken tp av mc vi vill köra, eller? Jag förstår att dom grupper som är minst representerade i SMC inte har någon lust att vara med när denna attityd råder! Ju fler vi är desto starkare blir vår röst! Mitt medlemskap innebär att jag passivt hjälper till att försvara Sporthojsåkare, Touringåkare,Offroadåkare,Fabrikscustomåkare etc. och i gengäld hjälper ni till att passivt stödja min o andras rätt att köra Chopper,Trike Gammelhoj etc. Ömsesidigt stöd för varandra är väl bra??
Måste vara förbudsbyråkraters dröm att se ett splittrat SMC................

Anders.J
 

Bajen-Sam

New member
Att det kan finnas så mycket förutfattade meningar och avsky mot andra kategorier mc-åkare än sin egen?? På SMC´s forum finns det inte en enda kategori hojåkare som har gått fri från påhopp! Förbjud detta, den , dom etc..
Vi är väl med i SMC för att försvara rätten att köra motorcykel samt rätten att välja viken tp av mc vi vill köra, eller? Jag förstår att dom grupper som är minst representerade i SMC inte har någon lust att vara med när denna attityd råder! Ju fler vi är desto starkare blir vår röst! Mitt medlemskap innebär att jag passivt hjälper till att försvara Sporthojsåkare, Touringåkare,Offroadåkare,Fabrikscustomåkare etc. och i gengäld hjälper ni till att passivt stödja min o andras rätt att köra Chopper,Trike Gammelhoj etc. Ömsesidigt stöd för varandra är väl bra??
Måste vara förbudsbyråkraters dröm att se ett splittrat SMC................

Anders.J

Word. :D
 
Top