Nu var jag till slut tvungen att registrera mig på forumet. Vill själv lägga lite inlägg i debatten.
Det är ganska skrämmande hur många förutfattade meningar det finns bland SMC-medlemmar, samt hur mycket alla dras över en kam. Att anklaga sporthoj.com för att enbart bestå av omogna ungdomar på risraketer är lika absurt som att kalla alla här för återfallsknuttar med kortet på köpet som klamrar sig fast på sina sura härken till maskiner iklädda dubbla reflexvästar!
Jag är inte medlem på sporthoj, men en passiv läsare sedan länge pga många vettiga och framförallt duktiga motorcyklisters inlägg där. Lärt mig mycket teori både gällande körning och mekning där.
Sen finns det givetvis rötägg där precis som här! Precis som det finns överallt.
Angående idiotkörningar på allmänna vägar så finns det givetvis inget försvar. Inget, oavsett hur mycket dumma argument som stammas fram av snorungar som knappt fått transparent fjun på överläppen sittandes på sin nya sportcykel. Absolut inte heller av 30-50 åringar på motorcykel av valfri kategori! Sedan är det en j**vla skillnad på att köra lite för fort och köra som en idiot. En bil/MC som kör lite över hastighetsgränsen när omständigheterna tillåter det kan bara den mest inskränkte paragrafryttare gnälla över.
Jag kör ofta lite för fort när sikten tillåter, jag känner vägen med utfarter mm mm. Däremot aldrig i genom byar, inne i stan, 30-sträckor mm. Drar t om in kopplingen om jag passerar en ryttare utmed vägen, för att minimera fara och allmän irritation.
Det finns ett par kategorier inom "MC-kollektivet" som jag föraktar. De listas här utan rangordning, föraktet är lika portionerat:
- Den s.k. streetfightertrenden. En sporthoj strippas och tuffas till. Unga förare blir piloter med tuffa kåmbattbyxor och t-shirt. Dessa körs endast i städer med MYCKET bakhjulsåka på extremt olämpliga ställen. Körkort saknas som oftast också.
- Vissa glidare/customhojar, oftas HD, som körs inne i stan. Runt runt som något förbannat hamsterhjul från helvetet. Utrustad med Screaming Eaglepipor som låter så illa så man tror trumhinnorna ger upp. Förarna i varierande åldrar mellan 30-60år drar allt som oftast full speta mitt på välbefolkade gator mitt i centrum som accelerar deras kromgiganter till livsfarliga hastigheter om nu t ex ett barn skulle springa ut i gatan. Att åldern fatiskt ofta är vad som räknas till medelålders gör beteendet extra skrämmande.
- Sporthojsförare som kör allmänna vägar i racetempo. Gärna med filmning för youtube. Det är ju härligt att sporra nästa generations omdömmeslösa kamikazepiloter. "GhostRider är ju tuff, han är ju så duktigt också." Säkert vanliga samtalsämnen på Lunarstorm.
- Söndagstouringåkare i medelåldern som blänger ilsket på mig på macken/fiket bara för min motorcykel är kåpförsedd, röd och gjort i Italien och inte Tyskland med felvänd motor under tidigt 80-tal. Helt tyst och tvär, med fanatiskt förutfattad åsikt. Har jag däremot med mig frugan därbak brukar blänget vara lite mindre otrevligt...
Som tur är finns det ju mängder av trevligt folk också, som inte har förutfattade meningar. I helgen kom en 80-årig herre fram på en parkering (han hade flytt lite från pensionärsbussresan) och fråga om det var en sån där "däsmådrommaskin" från Frankrike. Ledde till ett trevligt samtal med en (som det visade sig) gammal knutte.
Strax därefter samtalade jag en stund med en trevlig medelålders herre med fru på en liggandes 3-cylindrig BMW,motorn alltså, (som jag faktiskt inte visste fanns) om MC-åkningens tjusningar.
En stund därefter fick jag en 5-årig beundrare med morfar som var tvungen att följa med fram för att kotten skulle våga titta på MC:n. Frågade om grabben ville låna hojen lite men han fick inte för morfar.
Den röda tråden med dessa människor? De hade inga förbannade förutfattade meningar om mig eller min hoj. Väldigt skönt!
Det blev nästan en roman. Kontentan är att man inte kan sitta och gnälla bort puckon på ett internetforum. Dom finns där ute och är tyvärr svåra att komma åt, men snälla, släpp fördomarna och de förutfattade meningarna!
Edit: För trött och skrev för långt, glömde tillägga att jag inte dömmer en glidare, streetfighter, BMW eller sporthoj bara för att jag ser den eller möter ägaren. Det är när jag ser beteendet jag dömer/föraktar. Men aldrig dra alla över samma kant!