Maru
New member
Jag har läst en del av inläggen men då kommer frågan. Hur många av oss kör som galningar i en bil på en krokig väg och hur många kör för fort förbi en fartkamera? Känner du till vägen så kanske man kör lite fortare men oftast så bromsar man kanske ner lite i en kurva. Vad är det som säger att du inte kan bromsa ner innan en kurva med en hoj? Handlar det bara om att vara ballast eller vad?
Ok, ni som kör för fort och försöker styla....då kommer frågan. Det finns andra på vägarna än ni bara. Det finns bilister, gångtrafikkanter, cyklister, mopedister m,m. Om ni ska köra för fort gör det på en banan istället. För då riskerar ni inte livet på andra människor än er själva.
Det ligger mycket i det som några av de anonyma nämnde på upppdrag granskning. Det är mycket egoister.
Det är ju faktiskt sjukt att det ska behövas poliskontroller för att få folk å sakta ner. Man är mer rädd för en bot eller att bli av med körkortet än att "ta livet" av en annan människa eller smälla med ett djur. Vi vet ju att barn kan vara ofokuserade på omgivningen när de leker.....bara för att vi sett dem innebär inte att de sett oss...
Bilister har samma beetende vill jag påstå. Tänk scenariot en fartkontroll på t ex Nyköpingsvägen här i Södertälje. Polisen står gärna på den delen av sträckan där man sänkt farten från 70 till 50.
Det uppfattar en del bilister som irriterande, men de tänker inte på varför man beslutade att sänka farten på just den sträckan......
Det var min moralpredikan...
Jag har själv kört för fort på allmän väg både i bil och på hoj. Det är spänningen man söker.