Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare

Maru

New member
Jag har läst en del av inläggen men då kommer frågan. Hur många av oss kör som galningar i en bil på en krokig väg och hur många kör för fort förbi en fartkamera? Känner du till vägen så kanske man kör lite fortare men oftast så bromsar man kanske ner lite i en kurva. Vad är det som säger att du inte kan bromsa ner innan en kurva med en hoj? Handlar det bara om att vara ballast eller vad?

Ok, ni som kör för fort och försöker styla....då kommer frågan. Det finns andra på vägarna än ni bara. Det finns bilister, gångtrafikkanter, cyklister, mopedister m,m. Om ni ska köra för fort gör det på en banan istället. För då riskerar ni inte livet på andra människor än er själva.

Det ligger mycket i det som några av de anonyma nämnde på upppdrag granskning. Det är mycket egoister.

Det är ju faktiskt sjukt att det ska behövas poliskontroller för att få folk å sakta ner. Man är mer rädd för en bot eller att bli av med körkortet än att "ta livet" av en annan människa eller smälla med ett djur. Vi vet ju att barn kan vara ofokuserade på omgivningen när de leker.....bara för att vi sett dem innebär inte att de sett oss...

Bilister har samma beetende vill jag påstå. Tänk scenariot en fartkontroll på t ex Nyköpingsvägen här i Södertälje. Polisen står gärna på den delen av sträckan där man sänkt farten från 70 till 50.
Det uppfattar en del bilister som irriterande, men de tänker inte på varför man beslutade att sänka farten på just den sträckan......

Det var min moralpredikan...

Jag har själv kört för fort på allmän väg både i bil och på hoj. Det är spänningen man söker.
 

SuperRetard

New member
Jag har läst en del av inläggen men då kommer frågan. Hur många av oss kör som galningar i en bil på en krokig väg och hur många kör för fort förbi en fartkamera? Känner du till vägen så kanske man kör lite fortare men oftast så bromsar man kanske ner lite i en kurva. Vad är det som säger att du inte kan bromsa ner innan en kurva med en hoj? Handlar det bara om att vara ballast eller vad?

Nu är det reflexvästsvarning på hög nivå här.


Jag tror ärligt talat inte ens att det är 1% av fortkörarna som gör det "för att styla". Enda anledningen till att jag tar det något lugnare när jag är själv är densamme om att jag inte åker off-pist utför ensam, jag går inte ut på isar ensam osv..

Bromsa ned INNAN kurvan??? Då kan jag ju spara 50-60 papp varje år, åka buss och köpa en fet stereo istället.

Det är ju kurvorna det handlar om. Det är inte svårt att köra fort rakt fram, det gäller bara att ha en vass hoj. Jag har inga problem att köra hyfsat lagligt på rakorna, ärligt talat är ca 90 en ganska bekväm fart för transsportsträckor. Det är när det kommer kurvor jag vill skruva upp, det är då man åker hoj på riktigt.

Ärligt talat är det få saker som slår ett bra flyt på ex. Bulten, en väg man känner med underbara kurvor, lite kuperad och med vetskapen om att vi en fika senare kan köra den här underbara sträckan ett par tre ggr till innan det är vidare..

(Och eftersom det krävs att det sägs, så är det här inlägget INTE ett försvar för några 200+ bombrepor)
 

DerClown

New member
Stopp å belägg.... låt inte detta bli en besannad myt: Unga förare håller fortfarande på att lära sig analysera å bedöma risker å det tar väl några år. 50-åringen har lärt sig det under många år i trafiken och bör ha utvecklat detta bra med effekt att vara mindre benägen att bli inblandad i trafikolyckor.

Det är unga män som utsätter sig för större risker och är mer frekventa skaderapportörer hos försäkringsbolagen.

Nu kommer jag inte direkt ihåg var gränsen till ålder går för att förarna börja bli mera osäkra, skulle komma ihåg att den säkraste åldern var 35-45, därefter börjar en förare klassas som en högre riskfaktor pga åldern. Desto äldre man blir desto styvare blir man i kroppen och knoppen.
Jag har nog märkt på min far hur sämre han har blivit på att köra bil, glömmer växla etc., då är han bara 56...Räkna ut min ålder om ni vill.
Personer under 35 är bra på att köra, men de tar mycket större chanser, och därför är också en större riskfaktor pga åldern.
 

hobbe

New member
Jo det var ju viktigt att du påpekade det, någon kunde ju få för sig att köra i 20km/h på motorväg...
*suck*

varje år så cyklar folk på motorvägar osv.
senast igår så var det en moppe som körde på e20 i stockholm som jag körde ifatt
så JA folk är dumma i huvudet och kör 20km/h på motorväg.
det är ingen hejd på hur många idioter det är där ute.
 

hobbe

New member
Nu kommer jag inte direkt ihåg var gränsen till ålder går för att förarna börja bli mera osäkra, skulle komma ihåg att den säkraste åldern var 35-45, därefter börjar en förare klassas som en högre riskfaktor pga åldern. Desto äldre man blir desto styvare blir man i kroppen och knoppen.
Jag har nog märkt på min far hur sämre han har blivit på att köra bil, glömmer växla etc., då är han bara 56...Räkna ut min ålder om ni vill.
Personer under 35 är bra på att köra, men de tar mycket större chanser, och därför är också en större riskfaktor pga åldern.

Har en granne som är närmare 80.
Jag hade en diskussion med henne i veckan som gick, där hon beklagade sig om att hennes barn vill att hon skall sluta köra bil.
det innebär att hon inte kan köra ut till sitt lantställe osv.
Hennes kommentar var att hon minsan hade kört sedan 53 och att hon kunde hantera sin bil ochhon körde minsan inte ens hastighetsbegränsningarna.

Till saken hör att vi hade Elavbrott för ett litet tag sedan och då var det inte helt enkelt för henne att använda en tändare och jag var tvungen att hjälpa henne att tända lite ljus för hon klarade inte riktigt av det själv.
kanske inte helt riskfritt beteende.
 

P-O Noren

New member
Svårt att säga hur mycket som beror på önskan om att styla, eller imponera. Eller om det beror avsaknad av riskbedömningar.

Jag tror det kan vara ett tredje alternativ, möjligtvis kan det vara några personer som man kallar "stunt junkies". Dessa behöver mer för att bli rädda än vi andra, troligtvis genetiskt. Dessa kan man inte nå med utbildning eller annat.

Tycker fortfarande att man ska betrakta detta som en polisiär fråga. Kan man lägga miljoner på att bevaka ett spektakel då unga svettiga män jagar en klotformad sak bestående av död hud från en kossa, över en gräsplätt fram och tillbaka... ... är det väl inte för mycket begärt att lägga lite energi på trafikligister och trafikhulliganer?


@hobbe:
det du snackar om hör inte till denna debatten. Killarna i inslaget har varken problem att tända en tändare och dom kör då rakt inte för långsamt på motorväg. kom med i diskussionen...
 

SuperRetard

New member
Svårt att säga hur mycket som beror på önskan om att styla, eller imponera. Eller om det beror avsaknad av riskbedömningar.

Jag tror det kan vara ett tredje alternativ, möjligtvis kan det vara några personer som man kallar "stunt junkies". Dessa behöver mer för att bli rädda än vi andra, troligtvis genetiskt. Dessa kan man inte nå med utbildning eller annat.

Tycker fortfarande att man ska betrakta detta som en polisiär fråga. Kan man lägga miljoner på att bevaka ett spektakel då unga svettiga män jagar en klotformad sak bestående av död hud från en kossa, över en gräsplätt fram och tillbaka... ... är det väl inte för mycket begärt att lägga lite energi på trafikligister och trafikhulliganer?

Även om jag förmodligen drar gränsen annorlunda så håller jag med i sak. Det finns bevisligen en grupp som totalt saknar förmågan till riskbedömning. Jag tror att de flesta "glömmer" att vara kritiska mot sig själva emellanåt, men att rationellt välja bort möjligheten att det kommer en bil, ett rådjur eller ett barn är löjeväckande.

-------------------------
Däremot vänder jag mig starkt mot de som hävdar att man är dum i huvet om man inte kör lagligt. Frågar man hojåkare vad som är härligt med att åka hoj så får man i de flesta fall svar som: "Känslan", "Känslan av att svepa in i kurvorna och känna hojen dra ur kurvan..." osv.

Ska man uppleva nån "känsla" och samtidigt köra strikt lagligt så får man hitta en felskyltad rondell att snurra i, för annars finns inga vägar som svänger så att det ger nån "känsla".

70-vägar svänger, men i 70 kan man sitta med ett finger i näsan och lyssna på ljudbok samtidigt som man kör, och det är inte min definition av "känsla"!
 

Goffen

New member
Ja jag håller med Hund i det mesta faktiskt, det är den underbara känslan man är ute efter och när man väl hittar en väg där man får den känslan på så tittar i alla fall inte jag ner på hastighetsmätaren en sekund. Däremot är jag stenhård på att hålla hastigheten i byn och på villagator men det kanske är för att jag har barn själv och är lite äldre än sporthojsstereotypen......
 

P-O Noren

New member
Jomenvisst...

Det är väl en stor skillnad i att njuta av vägens kurvighet och i vissa stunder anpassa farten i en kurva så man får just den där härliga känslan av att motorcykel och väg samspelar och det vi såg på uppdrag granskning.

Det är ju nåt annat, någonting jag känner mig främmande för. Att utnyttja allmän väg till en tävling i vem som totalt saknar dödsförakt och har likgiltighet inför sina medmänniskor. Tyvärr så kan jag inte annat än anse att denna lilla grupp förare är en fara för sig själva och omgivningen. Samhället har sedan 1850-talet tillämpat principen att sådana låser man in.

Till andras varnagel samt till deras eget skydd. Om det skall vara fängelse eller sluten psykiatrisk vård kan jag låta vara osagt.
Men det är inte ett utbildningsproblem, det är ett polisiärt problem.
 

Avarage

New member
Vill inte hålla med. Om jag inte missminner mig finns ett ordspråk som säger "Bara för att du klagar på andra innebär inte att du är helt perfekt själv".

Och jag menade att man inte bör rättfärdiga eget felbeteende bara för att andra gör fel!

Mvh!
// Niklas
 

Ducatista

New member
... det är den underbara känslan man är ute efter och när man väl hittar en väg där man får den känslan på så tittar i alla fall inte jag ner på hastighetsmätaren en sekund. Däremot är jag stenhård på att hålla hastigheten i byn och på villagator men det kanske är för att jag har barn själv och är lite äldre än sporthojsstereotypen......
Precis samma sak för mig.

Ju lägre hastighetbegränsning ju hårdare håller jag på den.
Och detta trots att jag är sporthojsåkare och barnlös.
 

SuperRetard

New member
Jomenvisst...

Det är väl en stor skillnad i att njuta av vägens kurvighet och i vissa stunder anpassa farten i en kurva så man får just den där härliga känslan av att motorcykel och väg samspelar och det vi såg på uppdrag granskning.

Det är ju nåt annat, någonting jag känner mig främmande för. Att utnyttja allmän väg till en tävling i vem som totalt saknar dödsförakt och har likgiltighet inför sina medmänniskor. Tyvärr så kan jag inte annat än anse att denna lilla grupp förare är en fara för sig själva och omgivningen...


Och där kommer UG-problemet in. I tv framstår det som att alla som kör sporthoj kör som om på liv & död. Det framställs som att det konstant står någon och klockar tider längs "banan" och generaliseringen är total.

Det är en extremt liten klick av alla förare som kör på det viset, de flesta kör för fort, absolut. Därifrån till "vanvett" är dock steget enormt.

Och ja, jag kör olagligt och anpassar farten efter min egen och inte bänk-Bengts förmåga. Sue me!
 

P-O Noren

New member
Och där kommer UG-problemet in. I tv framstår det som att alla som kör sporthoj kör som om på liv & död. Det framställs som att det konstant står någon och klockar tider längs "banan" och generaliseringen är total.

Det är en extremt liten klick av alla förare som kör på det viset, de flesta kör för fort, absolut. Därifrån till "vanvett" är dock steget enormt.

Och ja, jag kör olagligt och anpassar farten efter min egen och inte bänk-Bengts förmåga. Sue me!

Visst är det så, men samhället kommer inte att göra den distinktionen. Alla förare kommer att behandlas lika. Följden blir mer fartkontroller och aggressivare beteende från polisen.

NATURLIGTVIS berör detta inte den klick förare som startat allt detta eftersom dom alltjämt hellre dör medan dom kör ifrån polisen än stannar vid kontroll.

Självklart så är det bara en fråga om vilka konsekvenser att handlande får. ÄR risken uppenbar att åka dit och konsekvenserna svåra slutar man köra för fort. Ingen som har undrat varför man i Norge kör synnerligen laglydigt, emedan Norrmän på besök i Sverige kör rätt så fort?

Att köra för fort i Norge är inte en barnlek, vilket tusentals svenskar återigen kommer att erfara i sommar.
 

Avarage

New member
Eller med andra ord:
Man förändrar världen genom att först förändra sig själv.

Eller stå upp för det man tror på om man redan agerar så som man förespråkar (gör man redan rätt från början behöve rman ju inte förändra något ;-)).

Och till alla andra, tolka nu inte mitt inlägg som att jag är flefri och alltid gör rätt för så är icke fallet. Men jag står för det jag gör och min åsikt!

Mvh!
// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Att köra för fort i Norge är inte en barnlek, vilket tusentals svenskar återigen kommer att erfara i sommar.

Absolut inte för fort, och knappast "tusentals svenskar" - men ändå:

crmcc-logo.gif



www.camelriders.no



Hampe :D
 
Last edited:
Top