Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare

Tyrannosaurus

New member
Hotet mot oss MC-åkare har troligen funnits så länge motorcyklar har funnits, eller åtminstone så länge SMC har funnits.

Precis när jag började åka hoj 1976 så var den s.k. "Rapport 13" på tapeten att motorcyklar skulle få ha högst 250 cc. Innan dess var det max 70 km/h för motorcyklar. Sen var det tunga mc-körkort, s.k. "Bullermöten" vid McDonalds på Sveavägen, tal om att förbjuda motorcyklar i Stockholms innerstad och diverse annat. Nu är det regskylt fram osv.

Jag säger inte att man ska strunta i det, absolut inte. Men samtidigt förekommer det motioner i riksdagen som skulle få de intagna på Beckis att skaka på huvudet. En sån handlade om "Åsnan Brutus" som inte fick stå i stallet ihop med sina hästpolare (den är säkert sökbar på riksdagen.se)

Det jag menar är att man inte ska göra en höna av en fjäder. Man slår politiker bildligt över munnen med fakta, sen brukar det blåsa över rätt snabbt.

Om vi tar det som just nu är aktuellt, Bogesundsvägen och fartkameror.
Uppdrag Vinkling försökte få till det att "o så hemskt, motorcyklisterna har börjat köra race på Bogesundsvägen och nu ska polisen minsann stoppa det". Vad detta kallas för är "old news", men vad gör inte Uppdrag Vinkling för att sälja lösnummer?

Gasande på "Boge" har förekommit så länge jag kan minnas. Det var inte så länge sen MC-Folket i artikelserien "Knutten" hade en historia som hette "Myggnätet vid Norrtull".
Jag kommer mycket väl ihåg den tiden, det gasades lika mycket då, kanske t.o.m. mer när flera kända roadracingförare (inga namn nämnda även om det är preskriberat idag) använde vägen som "träningsbana" och körde när men sina oreggade racehojar. Det hände olyckor då med, även dödsolyckor. Under en period lät man vägen förfalla och det talades om att vägen skulle bli grusväg. Idag talas det om vägbulor, men hur lägger man vägbulor på en 70-väg utan att bli skadeståndsskyldig för skador på bilar?
Blir det föresten mindre skador när motorcyklister kör av p.g.a. vägbulor, skakspår, grus mm.?

På 70-talet innan det fanns mobiler spred sig ryktet blixtsnabbt när stog polisen med tidtagarur och komradio och klockade vissa sträckor och plockade in folk. Nu står dom på ängen vid Transformatorböjen med helikopter... Jojo, det låter iaf mycket när katten skiter och politikerna får valuta för skattepengarna.

Det finns en lösning, bygg den sedan över 30 år omtalade motorbanan i Stockholm. Det kommer inte lösa problemet, men det kommer bli bättre.
"Men usch det stör ju". Jaha och det stör inte när AIK möter Hammarby på Råsunda då? Skillnaden är att det nästan inte kostar skattebetalarna en krona eftersom det finns ett antal finansiärer, inga stadsdelar blir sönderslagna, inga blir misshandlade och det behövs nästan inga poliser. Men till nya fotbollsarenor och "dräggen" som följer i dess väg verkar det nästan finnas obegränsat med pengar. Det kanske är dags för en ny faktadust mot politikerna.

Åså var det fartkamerorna "som man absolut inte ska visa fingret".
Nummerskylt fram? Jaha och vad vinner man med det om man inte samtidigt avskaffa hjälmlagen? Och hur var det med harmoniseringen med EU?

Ägaransvar? Jaha, plus nummerskylt fram? Är det både hängslen och livrem som gäller? Föraransvar, men om det inte går så blir det ägaransvar? Skulle vara kul att se hur den lagtexten ser ut och vad landets jurister har att säga om det. Varför inte vända kamerorna 180 grader och ta kort bakifrån?
Men aj, där sköt dom sig i foten ändå för hur skapar man ägaransvar utan att avkriminalisera fortkörning så det får samma status som en parkeringsbot eller en vägtull? En angiveriparagraf kanske, som säger att ägaren blir av med körkortet om denne inte uppger vem som körde fordonet? Kort sagt "du är skyldig tills du bevisar motsatsen".
Eh hallå ja? Rättstat, bye bye!

Det är bara att konstatera att det här är skrämselpropaganda som skulle ha fått vilket Sovjetpolitruk som helst att känna sig stolt.

Som sagt, jag säger inte att man inte ska ta det på allvar för man vet aldrig vad dårarna i riksdagen kan hitta på. Demokratins största problem är ju som bekant att den kan avskaffa sig själv och Churchill lär ha sagt: "Det enda vi har lärt oss av historien är att vi inte har lärt oss något av historien".
Ett annat bra uttryck är: "You can't beat the power of a large number of morons".

Ta dom på allvar men behandla dom som de sandlådebarn de är men tala också om att vi vill ha något tillbaka. Det finns 200,000 motorcyklister i Sverige och kan landets fildelare så kan väl vi... Motorcyklistpartiet! Eller varför inte Fordonspartiet, då får vi med oss alla överbeskattade bilister och hunsade yrkeschaufförer också :D ;)
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Det är bara att konstatera att det här är skrämselpropaganda som skulle ha fått vilket Sovjetpolitruk som helst att känna sig stolt.



Visst är det så. Däremot så har tempot skruvats upp vansinnigt mkt sen 80-talet, det kördes inte på slangen i 200+ på Nynäsvägen runt Globen för hojarna gick inte så fort och framförallt var antalet hojar totalt inte en bråkdel av idag.


Jag skulle rösta för fri fart, avåkningszoner och ballongräcken längs roliga vägar om det gick. Nu går inte det, och dessutom måste jag dela luftrummet med svampplockande pensionärer och fritidshusägare som tror att det är fridfullt på landet.

Jag tänker inte engagera mig i vissas idiotideér om att mc ska förbjudas för det stör "friden", deras uppfarter kan fakk-jo-börn-owtas hej vilt i min bok. Däremot finns det en enorm skillnad mellan att "ta sin plats" och åka hoj genom byar etc. Och att yla igenom i 130 med 10.000 rpm i snurran som tjuter genom det öppna slip-on:et. Barn hålls i håret och djuren kallas in redan när de hör ljudet i fjärran av rädsla för överljudspassagen som väntar!

Klart som fan att folk blir förbannade. Men jag blir förbannad när jag kör om bilar som vinkar mindre glatt, och ibland ljustutar och har sig som för att påvisa att min hoj är snabbare än deras bil (no shit Sherlock).. När jag sen rullar genom en by/samhälle/stad, då kommer fanskapen ifatt!!!! :mad:Vad betyder det då?


De små krypen kör för fort! Men jag bröt ju MER mot hstighetsbegränsningen så jag är ju givetvis boven.. Men vems ignorens mot andras säkerhet är störst?

Det finns ett allmänt förakt inbakat i en förbannad dubbelmoral från allmänheten gällande det där så jag spyr!
 

Nilla

New member
Poängen är som du säger att lagar fyller en funktion. Men en funktion anpassad för ALLA. I min bok kan ingen försvara fortkörning förbi skola/dagis. Endast måttliga överträdelser på 50-vägar och då på de avsnitt som inte ligger i direkt anslutning till tomtgräns, utfarter och lekplatser etc.

Jag ser det som långt mkt värre att hålla 70 genom ett samhälle där ett barn i praktiken kan komma springande efter sin fotboll när som helst, än att hålla mer än dubbel skyltad hastighet på en slingrig 70-väg ute på vischan!

Den som tycker annorlunda får välja om de vill att jag ska brassa helvett på en bondväg, eller köra förbi er tomt (givet att ni har barn) i 70, pratandes i mobil och skruvandes på stereon!

Ursprungligen postat av Nilla: Jag kör två hojar som båda inbjuder till att dra på lite extra i kurvorna... Och det GÖR jag oxå! Men INTE förbi bebyggelse o där risken är överhängande att man träffar på någon eller något som korsar vägen..! Sen kan man ju självklar aldrig VETA vad som befinner sig bakom en skymd kurva eller backkrön! Så där inser jag ju självklart risken med att gasa på. Men att med BERÅTT MOD köra så fort hojen pallar genom platser det helt uppenbart (det finns ju alltid en anledning till att den lagstadgade hastigheten är sänkt på vissa platser!), befinner sig människor/barn/djur i närheten av vägen - DET ÄR TOTALT BRIST PÅ RESPEKT FÖR ANDRA LEVANDE VARELSER!!

Lite kul att du säger i princip samma sak som jag - med lite annan formulering bara - och som du reagerade så stark emot tidigare..! :p;)
Har det skett någon missuppfattning här? Eller lider du oxå av dubbelmoral?? :p
 

zynthaxx

New member
Först som sist:
Det kommer inte att föra saken i positiv riktning om vi ställer olika mc-typers förare mot varandra! Hela saken handlar om att var och en av oss måste ta sitt ansvar; tror att alla har något de kan göra för att höja respekten för mc-hobbyn!

Det här med att följa lagen eller välja själv:
Gäller möjligheten att själv välja vilka regler man ska följa bara för motorcyklister? Om denna generositet i tanken gäller alla, då kommer säkert en hel del bilister att välja bort väjningsreglerna, förare av tunga fordon bestämmer sig för att bortse från stopplikt (de har ju ändå så bra överblick och det är trist att "börja om" när man är fullastad), en grupp ungdomar väljer bort paragraferna som hindrar dem från att sno bågar, Östermalmsbratsen skippar förbudet mot knark, några skummisar kan tillåta sig bedrägerier och stöld från sin nästa (skattebrott) och så vidare...
Eller?
För mig låter hela idén helt befängd!

Vad gäller att höja mc-hobbyns anseende bland "vanligt folk" har du helt rätt, och det är där hänsyn kommer in i bilden. Raka rör och "torrgasning" i stan, provokativt uppförande runt fartkameror, idiotiska omkörningar med för små marginaler, etc, är beteenden som inte kommer att hjälpa oss någonstans.
Jag går in för att mina grannar ska gilla mig och min hoj, och jag går in för att folk inte ska ha anledning att reta sig på mig när jag är ute på mina turer; och jag hoppas att jag på det sättet drar mitt strå till stacken.

Vad gäller diskussionen om "lagbuffén":
Jag är, som jag antydde förut, en anhängare till sunt förnuft. Hund gav dig en i mitt tycke jättebra praktisk tillämpning, men på det teoretiska planet ser det, i mina ögon, ut såhär:
Grundtanken med lagar är att specificera moraliska principer för att minimera risken för oklarheter, samt att "normalisera" människors beteende, så att man i vanliga fall ska kunna förvänta sig ett visst beteende (att mötande trafik kommer på "sin" sida av vägen, etc).

Att stjäla någon annans egendom, att ta ett liv eller andra "over the top" exempel är fel, därför att andra garanterat påverkas negativt av det, vilket de inte gör av att jag njuter av min Buell (eller rättare: om de gör det, så har de ett problem, inte med mig utan med sin världsåskådning).
Men skulle det, bara för att ta ett exempel, vara så att någon lyckas använda droger på samma sätt som jag använder min whiskysamling (någon gång ibland, på egen bekostnad, i goda vänners lag och för njutnings skull snarare än för att bli redlös), så har jag i princip inget emot det, även om lagens bokstav säger att det är förbjudet.

Liknande är det med mig och mc-körning: Jag håller sällan hastighetsgränserna (om det inte gäller 50/30-sträckor), men det är klart jag sänker takten och höjer min uppmärksamhet om en 90-sträcka "plötsligt" blir 70, om jag ser anslutande vägar eller hus i närheten av vägen, eller om risken att köra in i något stillastående föremål eller på annat sätt förolyckas plötsligt blir "större än vanligt". Beroende på hur situationen ser ut kan min hastighet mycket väl bli avsevärt lägre än den jag "får lov" att hålla enligt lagens bokstav. Lekande barn på en vägnära tomt kan lätt ta ner mig i 40 eller mindre på en 70-väg, om jag bedömer situationen som farlig.

Sammanfattningsvis är jag själv av uppfattningen att jag är tryggare och bättre som förare när jag kör inspirerat (och därför är totalt fokuserad), än när jag sitter i bilen på väg till jobbet och fiskör med farthållaren låst på 90 (GPS-hastighet) på en nästan tom, välskött 90-väg, där tankarna lätt glider iväg åt andra håll än körningen, helt enkelt för att själva körningen inte kräver någon mental ansträngning. Hellre då köra "för fort" inom rimliga gränser, men aktivt hålla utkik efter rådjur/poliser/mopedister/annat otyg.
 

SuperRetard

New member
Lite kul att du säger i princip samma sak som jag - med lite annan formulering bara - och som du reagerade så stark emot tidigare..! :p;)
Har det skett någon missuppfattning här? Eller lider du oxå av dubbelmoral?? :p


Jag lider inte av dubbelmoral, däremot brister mitt omdöme ibland.

I det här fallet reagerade jag inte på att du körde för fort etc, utan att du samtidigt ställde dig på murarna och svartmålade "sporthojarna, de som ligger över tanken, de som gasar".

(Men det vet ju inte jag, för jag satt och tittade på mina kulor)

Om 90 eller 140 är fort på en slingrig väg kan bara avgöras av föraren så länge omgivningen begränsar riskerna till singelolyckor. 110 för mig kan vara precis på gränsen, medan kompisen med fler år, fler mil. RR-gener och helt enkelt är en bättre förare. 110 för honom kan vara nog för en god marginal osv..

Poängen är att alla måste köra efter eget huvud. Om alla under gruppkörningar är män nog att erkänna att de blir frånåkta ochtar det lugnt när det krävs så skulle olyckorna minska rejält.
 

Diversion

New member
Just därför kör jag helst ensam eller med folk som jag känner.

Appropå, vet någon varför jag inte kan svara med citat? Då blir jag skickad till en inloggningssida trots att jag redan är inloggad och jag får veta att jag inte har tillåtelse att posta. Loggar jag in ingen och försöker svara med citat händer samma sak igen.
 

zynthaxx

New member
Just därför kör jag helst ensam eller med folk som jag känner.

Appropå, vet någon varför jag inte kan svara med citat? Då blir jag skickad till en inloggningssida trots att jag redan är inloggad och jag får veta att jag inte har tillåtelse att posta. Loggar jag in ingen och försöker svara med citat händer samma sak igen.

Har du låst ner din webbläsare (stängt av cookies, etc)?
 

daytona

New member
Mina tankar kring detta heta ämne:

En motorcykel med benämningen sporthoj är byggd för att köras i hög hastighet på samma sätt som en sportbil, sportbåt osv. Den är samtidigt anpassad för att brukas på allmänväg med lyse tuta osv. Den kostar som en tiondels porsche vilket gör det relativt enkelt för gemene man att inhandla ett mycket potent fordon. Tänk om en ferrari skulle kosta 150000? Hur skulle det då se ut i trafiken?
Hur många hojåkare i Sverige klarar av att hantera effekten i en modern sporthoj? Inte så många antagligen, men rätt många tror dom kan..
Många slutar nästan helt att köra på gata pga att det är mycket roligare med bankörning, Jag är en av dom..
Att få folk att köra mera på bana skulle definitivt stävja buskörning i trafiken även om det inte skulle lösa alla problem! Dessutom är det det som en sporthoj är byggd för..
Jag har absolut inget emot Stockholmare (är själv född där) men HALLÅ! Ni gnäller över 20 mil till närmsta bana! Jag har över 50 mil och har kört åtta bandagar på mindre än ett år..
Men jag förstår att ni vill ha en egen bana, skulle jag också villa ha..

Jag tycker att smc ska jobba för att öka deltagandet på bankörning ännu mer än de redan gör!
En annan intressant företeelse är att de som klagar på att sporthojar far fram som dårar i trafiken i nästa andetag klagar på att en motorbana stör!
Även detta är något som jag tycker ligger lite på smc´s bord, att pränta in i Svensson, politiker och kanske även ickesporthojsåkare att motorbanor i Sverige har ett positivt syfte!

Man kan kanske misstänka att det låter lite om man bosätter sig i närheten av en bana? Eller ett flygfält? Eller rakt ovanför en gruva? Men det är lite ot..

Föresten så drog det förbi en customhoj på gatan utanför mig alldeles nyss, fulla spett med raka rör. Låter rätt illa det med..

mvh/ Henrik
 

Nilla

New member
I det här fallet reagerade jag inte på att du körde för fort etc, utan att du samtidigt ställde dig på murarna och svartmålade "sporthojarna, de som ligger över tanken, de som gasar".

Eeh... Det där påståendet måste du ha fått från någon annans inlägg..! :confused: För det har JAG aldrig skrivit! :cool:
Jag vill för övrigt inte svartmåla specifikt de som åker sporthoj!! Flera av mina vänner, som jag är ute o kör med, åker sporthojar och kör dem (såvitt JAG vet) med samma filosofi som jag själv. Min avsikt har inte varit att angripa just bara förare av sporthojar utan de som, oavsett vad de kör för hoj, totalt omdömeslöst kör i 200 knyck genom bebyggelse o förbi skolor/dagis/lekplatser/ridskolor..!! :mad:
 

SuperRetard

New member
Eeh... Det där påståendet måste du ha fått från någon annans inlägg..! :confused: För det har JAG aldrig skrivit! :cool:
Jag vill för övrigt inte svartmåla specifikt de som åker sporthoj!! Flera av mina vänner, som jag är ute o kör med, åker sporthojar och kör dem (såvitt JAG vet) med samma filosofi som jag själv. Min avsikt har inte varit att angripa just bara förare av sporthojar utan de som, oavsett vad de kör för hoj, totalt omdömeslöst kör i 200 knyck genom bebyggelse o förbi skolor/dagis/lekplatser/ridskolor..!! :mad:

Då är du felciterad och jag ber om ursäkt :)
 

SuperRetard

New member
Många slutar nästan helt att köra på gata pga att det är mycket roligare med bankörning, Jag är en av dom..
Att få folk att köra mera på bana skulle definitivt stävja buskörning i trafiken även om det inte skulle lösa alla problem! Dessutom är det det som en sporthoj är byggd för..
Jag har absolut inget emot Stockholmare (är själv född där) men HALLÅ! Ni gnäller över 20 mil till närmsta bana! Jag har över 50 mil och har kört åtta bandagar på mindre än ett år..
Men jag förstår att ni vill ha en egen bana, skulle jag också villa ha..


20 mil är ett logistiskt problem.

Exempel:

Jag älskar 2 saker. Att åka hoj, och att segla. Jag har kappseglat ett antal klasser, är praktiken uppvuxen i skärgården och många hundra timmar till sjöss bakom mig.

MEN när jag nu känner att tiden inte räcker till allt och jag måste välja, så blir det hojen. Seglingen kräver för mkt annat. Stora saker ska köras runt, det ska funka med träningstider för hela besättningen, när saker går sönder är det dyrt (ja, extremt mkt dyrare än en klotad hoj). Det tar MINST 2 timmar utöver själva seglingen för att få till en träning om man bor nära hamnen osv. (För att inte tala om kaoset när det ska tävlas på "fel" kust osv)

Hojåka är en spontangrej. Vi brukar mötas upp 12.00 på lördagar här, jag kan ligga i sängen 11.15 och tveka, och ändå hinna få i mig frukost om jag bestämmer mig och ändå va i tid.
Jag älskar bana också, men det är en annan sak. Jag kanske skulle sluta åka gata helt om det fanns så mkt bantid att man kunde åka när man själv kände för det. Nu måste det bokas månader i förväg, det ska planeras resor, bokas boende och om man ska vara seriös, byggas om hojar (kraschkåpor).

Jag har inte för avsikt att vara "snabbast" när jag kör gata. Jag har det ärligt talat inte ens på bana, men det är kul att kunna ladda de extra 20% utan att fundera på snabellagningar och tant-Agdor. Jag gillar att köra hyfsat fort, jag gillar att "busa" med hoj och jag älskar kombinationen av att kunna köra 2-5 bandagar / år och alla dessa gatåkningar.

Jag tror dessutom att de som lägger de rediga bombreporna som är orsaken till tråden lever mer för faktumet att de är just outlaw att köra så på allmän väg, än hojåkandet i sig såsom de kunnat få på bana!
 

IFE

New member
Donatorer?

Nu kommer responsen från beslutsfattare på det erbarmliga uppträdandet från en liten klick sporthojsåkare!

Bakhjulsåkning, finger mot trafikkameror, idotkörning på Bogesundsvägen, etc.

- 24år för att köra tung motorcykel. Skylt fram och ägaransvar nämns också.

Och jag kan garantera att om inte eländet upphör kommer detta inte att vara det sista beslutsfattarna gör.

Det är inte motorcykeln och föraren i sig som är det största hotet mot trafiksäkerheten. Sporthojsföraren kan med all sannorlighet framföra motorcykeln väsentligt mycket säkrare än en onykter, tablettpåverkad eller dement bilförare.
Men våra beslutsfattare är också människor. För varje gång de läser om, själv hör eller ser idiotkörningar slås ännu en spik i kistan. Det är det som är hotet.

Jag uppmanar alla seriösa motorcyklister att i sommar ta sitt ansvar. Ta egna kort, bakifrån så skylten syns, på idioterna och publicera dem på nätet i olika forum, stoppa och prata med dem. Gör vad du kan. Åk till fiket vid Bogesundsvägen och prata med dem. Vi vet vilka de är, egentligen. De sitter ju där!

Thomas Cedergren

Sänk försäkringspremien för sporthojar om dom registrerar sig som organdonator. Nån nytta ska vi väl ha av dom oxo? Om inte annat så ger det en signal till "dårarna" att det är alvarliga grejor dom håller på med.
 

SGM

Moderator
Sänk försäkringspremien för sporthojar om dom registrerar sig som organdonator. Nån nytta ska vi väl ha av dom oxo? Om inte annat så ger det en signal till "dårarna" att det är alvarliga grejor dom håller på med.

Umm...så alla som spakar sporthoj är lika med organdonatorer? Man lär ju undra vilken sten du kröp fram under, reggade du dig bara för att haspla ur dig den dumheten? :mad:

Som den goa' tjejen sade i UG's något taffliga försök till att ställa vinklade frågor så är gasen det som styr framfarten, även på en sådan framåtlutad dödsmaskin.

/J
 

SuperRetard

New member
Sänk försäkringspremien för sporthojar om dom registrerar sig som organdonator. Nån nytta ska vi väl ha av dom oxo? Om inte annat så ger det en signal till "dårarna" att det är alvarliga grejor dom håller på med.

50% rabatt till mig :letsgobananaBaby!!


Du är inte på riktigt va?
 

HåkanP

New member
Sänk försäkringspremien för sporthojar om dom registrerar sig som organdonator. Nån nytta ska vi väl ha av dom oxo? Om inte annat så ger det en signal till "dårarna" att det är alvarliga grejor dom håller på med.

Kan man inte få donatorrabatt vid inköp också, så jag kunde ha råd med 2 hojar i ladan...:rolleyes:

Sorgligt angrepp på SH åkare var det...:confused:
 

IFE

New member
Allvarligt

Kan man inte få donatorrabatt vid inköp också, så jag kunde ha råd med 2 hojar i ladan...:rolleyes:

Sorgligt angrepp på SH åkare var det...:confused:

Sorry det var inget angrepp. I radion idag sades det att Sverige var sämst i västeuropa på donationer så vi borde alla registrera oss för det är allvarlig brist.Enligt statistiken så lär det hända olyckor i sommar och vi alla lär inte överleva. Hjälp dom som behöver det mest.
 

Maru

New member
Sänk försäkringspremien för sporthojar om dom registrerar sig som organdonator. Nån nytta ska vi väl ha av dom oxo? Om inte annat så ger det en signal till "dårarna" att det är alvarliga grejor dom håller på med.

Gärna för mig. Med de premierna vi har idag skulle man registrera sig på stuberten. Direkta motfrågan blir...vill du verkligen ha en "dåres" organ? ;)
 

IFE

New member
Visst

Gärna för mig. Med de premierna vi har idag skulle man registrera sig på stuberten. Direkta motfrågan blir...vill du verkligen ha en "dåres" organ? ;)

Levern eller njurarna vet inte om hjälmen är för trång. Jag menar vad har vi att förlora? Den med rabatten var en ren provokation så förlåt alla som tog illa upp.
 

Guzzi-Leif

New member
Av alla argument runt vår självpåtagna rätt att välja tempo själva, finns det ett som är direkt löjeväckande: Att man enbart riskerar egen hälsa och eget liv när man som motorcyklist väljer körstil/tempo.
Man kan ju fundera över hur mycket världsfrånvänd förnekelse och okunskap det finns här i världen...
 

Jåke

New member
Jag tror dessutom att de som lägger de rediga bombreporna som är orsaken till tråden lever mer för faktumet att de är just outlaw att köra så på allmän väg, än hojåkandet i sig såsom de kunnat få på bana!
Tror du har alldeles rätt där, annars skulle de de-facto vara på banan.

En annan sak är att många faktiskt är adrenalin-junkies snarare än hojåkare. Att köra på det sättet sätter fart på kroppen, strängt taget har man inget långvarigt intresse av att köra hoj egentligen. Det är bara ett relativt billigt, enkelt och lättillgängligt sätt att få igång kroppens knark. Alternativet är bekymret att köra bana, obäket med base-jumping eller fallskärmshoppning för att inte tala om kappsegling...

Allt detta kräver trist förberedelse, hojen kan man bara hoppa på och dra med inom 15 minuter och få sin dos. Åtminstone än så länge...
 
Top