Tyrannosaurus
New member
Hotet mot oss MC-åkare har troligen funnits så länge motorcyklar har funnits, eller åtminstone så länge SMC har funnits.
Precis när jag började åka hoj 1976 så var den s.k. "Rapport 13" på tapeten att motorcyklar skulle få ha högst 250 cc. Innan dess var det max 70 km/h för motorcyklar. Sen var det tunga mc-körkort, s.k. "Bullermöten" vid McDonalds på Sveavägen, tal om att förbjuda motorcyklar i Stockholms innerstad och diverse annat. Nu är det regskylt fram osv.
Jag säger inte att man ska strunta i det, absolut inte. Men samtidigt förekommer det motioner i riksdagen som skulle få de intagna på Beckis att skaka på huvudet. En sån handlade om "Åsnan Brutus" som inte fick stå i stallet ihop med sina hästpolare (den är säkert sökbar på riksdagen.se)
Det jag menar är att man inte ska göra en höna av en fjäder. Man slår politiker bildligt över munnen med fakta, sen brukar det blåsa över rätt snabbt.
Om vi tar det som just nu är aktuellt, Bogesundsvägen och fartkameror.
Uppdrag Vinkling försökte få till det att "o så hemskt, motorcyklisterna har börjat köra race på Bogesundsvägen och nu ska polisen minsann stoppa det". Vad detta kallas för är "old news", men vad gör inte Uppdrag Vinkling för att sälja lösnummer?
Gasande på "Boge" har förekommit så länge jag kan minnas. Det var inte så länge sen MC-Folket i artikelserien "Knutten" hade en historia som hette "Myggnätet vid Norrtull".
Jag kommer mycket väl ihåg den tiden, det gasades lika mycket då, kanske t.o.m. mer när flera kända roadracingförare (inga namn nämnda även om det är preskriberat idag) använde vägen som "träningsbana" och körde när men sina oreggade racehojar. Det hände olyckor då med, även dödsolyckor. Under en period lät man vägen förfalla och det talades om att vägen skulle bli grusväg. Idag talas det om vägbulor, men hur lägger man vägbulor på en 70-väg utan att bli skadeståndsskyldig för skador på bilar?
Blir det föresten mindre skador när motorcyklister kör av p.g.a. vägbulor, skakspår, grus mm.?
På 70-talet innan det fanns mobiler spred sig ryktet blixtsnabbt när stog polisen med tidtagarur och komradio och klockade vissa sträckor och plockade in folk. Nu står dom på ängen vid Transformatorböjen med helikopter... Jojo, det låter iaf mycket när katten skiter och politikerna får valuta för skattepengarna.
Det finns en lösning, bygg den sedan över 30 år omtalade motorbanan i Stockholm. Det kommer inte lösa problemet, men det kommer bli bättre.
"Men usch det stör ju". Jaha och det stör inte när AIK möter Hammarby på Råsunda då? Skillnaden är att det nästan inte kostar skattebetalarna en krona eftersom det finns ett antal finansiärer, inga stadsdelar blir sönderslagna, inga blir misshandlade och det behövs nästan inga poliser. Men till nya fotbollsarenor och "dräggen" som följer i dess väg verkar det nästan finnas obegränsat med pengar. Det kanske är dags för en ny faktadust mot politikerna.
Åså var det fartkamerorna "som man absolut inte ska visa fingret".
Nummerskylt fram? Jaha och vad vinner man med det om man inte samtidigt avskaffa hjälmlagen? Och hur var det med harmoniseringen med EU?
Ägaransvar? Jaha, plus nummerskylt fram? Är det både hängslen och livrem som gäller? Föraransvar, men om det inte går så blir det ägaransvar? Skulle vara kul att se hur den lagtexten ser ut och vad landets jurister har att säga om det. Varför inte vända kamerorna 180 grader och ta kort bakifrån?
Men aj, där sköt dom sig i foten ändå för hur skapar man ägaransvar utan att avkriminalisera fortkörning så det får samma status som en parkeringsbot eller en vägtull? En angiveriparagraf kanske, som säger att ägaren blir av med körkortet om denne inte uppger vem som körde fordonet? Kort sagt "du är skyldig tills du bevisar motsatsen".
Eh hallå ja? Rättstat, bye bye!
Det är bara att konstatera att det här är skrämselpropaganda som skulle ha fått vilket Sovjetpolitruk som helst att känna sig stolt.
Som sagt, jag säger inte att man inte ska ta det på allvar för man vet aldrig vad dårarna i riksdagen kan hitta på. Demokratins största problem är ju som bekant att den kan avskaffa sig själv och Churchill lär ha sagt: "Det enda vi har lärt oss av historien är att vi inte har lärt oss något av historien".
Ett annat bra uttryck är: "You can't beat the power of a large number of morons".
Ta dom på allvar men behandla dom som de sandlådebarn de är men tala också om att vi vill ha något tillbaka. Det finns 200,000 motorcyklister i Sverige och kan landets fildelare så kan väl vi... Motorcyklistpartiet! Eller varför inte Fordonspartiet, då får vi med oss alla överbeskattade bilister och hunsade yrkeschaufförer också
Precis när jag började åka hoj 1976 så var den s.k. "Rapport 13" på tapeten att motorcyklar skulle få ha högst 250 cc. Innan dess var det max 70 km/h för motorcyklar. Sen var det tunga mc-körkort, s.k. "Bullermöten" vid McDonalds på Sveavägen, tal om att förbjuda motorcyklar i Stockholms innerstad och diverse annat. Nu är det regskylt fram osv.
Jag säger inte att man ska strunta i det, absolut inte. Men samtidigt förekommer det motioner i riksdagen som skulle få de intagna på Beckis att skaka på huvudet. En sån handlade om "Åsnan Brutus" som inte fick stå i stallet ihop med sina hästpolare (den är säkert sökbar på riksdagen.se)
Det jag menar är att man inte ska göra en höna av en fjäder. Man slår politiker bildligt över munnen med fakta, sen brukar det blåsa över rätt snabbt.
Om vi tar det som just nu är aktuellt, Bogesundsvägen och fartkameror.
Uppdrag Vinkling försökte få till det att "o så hemskt, motorcyklisterna har börjat köra race på Bogesundsvägen och nu ska polisen minsann stoppa det". Vad detta kallas för är "old news", men vad gör inte Uppdrag Vinkling för att sälja lösnummer?
Gasande på "Boge" har förekommit så länge jag kan minnas. Det var inte så länge sen MC-Folket i artikelserien "Knutten" hade en historia som hette "Myggnätet vid Norrtull".
Jag kommer mycket väl ihåg den tiden, det gasades lika mycket då, kanske t.o.m. mer när flera kända roadracingförare (inga namn nämnda även om det är preskriberat idag) använde vägen som "träningsbana" och körde när men sina oreggade racehojar. Det hände olyckor då med, även dödsolyckor. Under en period lät man vägen förfalla och det talades om att vägen skulle bli grusväg. Idag talas det om vägbulor, men hur lägger man vägbulor på en 70-väg utan att bli skadeståndsskyldig för skador på bilar?
Blir det föresten mindre skador när motorcyklister kör av p.g.a. vägbulor, skakspår, grus mm.?
På 70-talet innan det fanns mobiler spred sig ryktet blixtsnabbt när stog polisen med tidtagarur och komradio och klockade vissa sträckor och plockade in folk. Nu står dom på ängen vid Transformatorböjen med helikopter... Jojo, det låter iaf mycket när katten skiter och politikerna får valuta för skattepengarna.
Det finns en lösning, bygg den sedan över 30 år omtalade motorbanan i Stockholm. Det kommer inte lösa problemet, men det kommer bli bättre.
"Men usch det stör ju". Jaha och det stör inte när AIK möter Hammarby på Råsunda då? Skillnaden är att det nästan inte kostar skattebetalarna en krona eftersom det finns ett antal finansiärer, inga stadsdelar blir sönderslagna, inga blir misshandlade och det behövs nästan inga poliser. Men till nya fotbollsarenor och "dräggen" som följer i dess väg verkar det nästan finnas obegränsat med pengar. Det kanske är dags för en ny faktadust mot politikerna.
Åså var det fartkamerorna "som man absolut inte ska visa fingret".
Nummerskylt fram? Jaha och vad vinner man med det om man inte samtidigt avskaffa hjälmlagen? Och hur var det med harmoniseringen med EU?
Ägaransvar? Jaha, plus nummerskylt fram? Är det både hängslen och livrem som gäller? Föraransvar, men om det inte går så blir det ägaransvar? Skulle vara kul att se hur den lagtexten ser ut och vad landets jurister har att säga om det. Varför inte vända kamerorna 180 grader och ta kort bakifrån?
Men aj, där sköt dom sig i foten ändå för hur skapar man ägaransvar utan att avkriminalisera fortkörning så det får samma status som en parkeringsbot eller en vägtull? En angiveriparagraf kanske, som säger att ägaren blir av med körkortet om denne inte uppger vem som körde fordonet? Kort sagt "du är skyldig tills du bevisar motsatsen".
Eh hallå ja? Rättstat, bye bye!
Det är bara att konstatera att det här är skrämselpropaganda som skulle ha fått vilket Sovjetpolitruk som helst att känna sig stolt.
Som sagt, jag säger inte att man inte ska ta det på allvar för man vet aldrig vad dårarna i riksdagen kan hitta på. Demokratins största problem är ju som bekant att den kan avskaffa sig själv och Churchill lär ha sagt: "Det enda vi har lärt oss av historien är att vi inte har lärt oss något av historien".
Ett annat bra uttryck är: "You can't beat the power of a large number of morons".
Ta dom på allvar men behandla dom som de sandlådebarn de är men tala också om att vi vill ha något tillbaka. Det finns 200,000 motorcyklister i Sverige och kan landets fildelare så kan väl vi... Motorcyklistpartiet! Eller varför inte Fordonspartiet, då får vi med oss alla överbeskattade bilister och hunsade yrkeschaufförer också
Last edited: