Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare

GuzziKungen

New member
Jag tror inte på att ägaransvar kommer att bli av.
Den delikata förmånen att kunna dra folks körkort vid fortkörning
försvinner i.o.m detta.
Som ett exempel , min firmabil står på företaget "juridsk person" och
företaget har inget körkort att dra.
Och skulle det bli endast på mc ,så skulle det behövas en massa olika
dispanser (handlare ,trafikskolor och mc-bud).
Men tyvärr så är det inte alltid den som bäddar som lägger sig.
Ha dé
 

HåkanP

New member
Jag tror inte på att ägaransvar kommer att bli av.
Den delikata förmånen att kunna dra folks körkort vid fortkörning
försvinner i.o.m detta.
Som ett exempel , min firmabil står på företaget "juridsk person" och
företaget har inget körkort att dra.
Och skulle det bli endast på mc ,så skulle det behövas en massa olika
dispanser (handlare ,trafikskolor och mc-bud).
Men tyvärr så är det inte alltid den som bäddar som lägger sig.
Ha dé

Inte helt enig. Ägaransvaret kan bli partiellt dvs. vid bötesbeloppen och dem kan man nog höja rejält om man vill ...

Personligen skulle jag vilja ha bötesutdelning som dagsböter istället för fasta avgifter då känns det lika hårt i direktörens ficka som i min.
 

SuperRetard

New member
Inte helt enig. Ägaransvaret kan bli partiellt dvs. vid bötesbeloppen och dem kan man nog höja rejält om man vill ...

Personligen skulle jag vilja ha bötesutdelning som dagsböter istället för fasta avgifter då känns det lika hårt i direktörens ficka som i min.

Kommunist?

Skulle det göra dig mindre ont om någon annan led lika mkt?


Förbannat dumt argument måste jag säga!
 

Guzzi-Leif

New member
Ja, världen är svart/vit, kör man 112 på Motorväg är man kriminell och ska sitta inne och FAN ta den som inte luddar av torktumlaren i tvättstugan :mad:!

Näää; världen är inte svart/vit!
Men att välja mellan att endera följa lag/förordning eller att botanisera bland lagarna som i en godispåse, det är väl ganska digitalt ändå? Skiljer demokratiskt sinnelag från det anarkistiska i alla fall.

Sedan håller jag (och säkert några miljoner andra människor) med om att det inte är någon dödssynd att missa någon ynka procent på hastighetsgränsen. För egen del tillhör jag för övrigt det lilla fåtal som åkt fast för fortkörning - inte bra och klokt men sant...

Att inte sköta sig i gemensam tvättstuga, det ser jag ju däremot som något otänkbart - närapå ett brott mot mänskligheten. Där fick du mig absolut!
 

HåkanP

New member
Kommunist?

Skulle det göra dig mindre ont om någon annan led lika mkt?


Förbannat dumt argument måste jag säga!

Ibland undrar jag om du inte medvetet provocerar för att få reaktion. för det mesta finner jag det rätt pajasaktigt, men denna gång bara korkat. Men när argumenten tryter så...

Det blir inte trafiksäkert om de som har god ekonomisk standard känner att det kostar inget att vara ett hot ute på vägarna, då kan en del vara ett hot medan andra hålls inom gränserna. Som tidigare inlägg, du missar poängen men som sagt frågan är om du eg. menar vad du säger...
 

swischmc

New member
Citat:
Det står på Sporthoj.com att man bara får vara med om man är sporthojs-åkare. Själv kör jag nyttofordon, där man sitter istf ligger på hojen...

Är enda kriteriet att man har sporthoj?
Tycker att det gått inflation i både "tröjor" och "västar."

....

Eftersom du delvis citerat mig måste jag svara.
Det står på sporthoj.com att sidan är för sporthojsåkare, det innebär väl ändå att kriteriet för att vara med är att man kör sporthoj - eller i alla fall kör som på en sporthoj?
Jag skulle nog kunna ge mig in i diskusionerna där, men äger ingen sporthoj och känner mig inte hemma på deras sida. För mig är det inte viktigast att ha "rätt" hoj, "rätt" tröja eller "rätt" fart. Det handlar om tjusningen med att köra hoj.

Problemet är att vissa kör som svin och det förstör för oss andra. Jag kör Bogan med ett öga på vägen och ett på hastighetsmätaren. 1 km/h är också för fort... Fortsätter vissa att förstöra och förgöra både sig själva och andra finns det risk att mc:n blir förbjuden. Känns orättvist att jag ska drabbas, jag som inte vill köra Bogan så fort som möjligt, utan njuta av färden och ha ett hyfsat billigt fordon att jobbpendla med.
 

Nilla

New member
Därför att det är lönlöst, utanför debatten och irrelevant att diskutera 1 persons agerande eller perspektiv.

Det svartmålas med grund i en extrem minoritetsgrupp som kör som på en GP-warmup.. Men ska straffas och moraliseras mot den stora massan som kör lite för fort där det är mindre olämpligt.

Ja, du kände dig uppenbarligen träffad (eller??) när jag skrev mitt inlägg som var ett rent svar på Nicotin:s och de-som-"bombar"-Bogan:s filosofi, eftersom du sedan hoppade på MIG personligen och försvarade dig, Goffen o Nicotin med en massa dravel om Britney o Carola..! :mad: Men mitt svar var inte alls ämnat till "den stora massan som kör lite för fort", eftersom jag själv tillhör dem! :cool:

Läs istället denna nyskapade tråd i ämnet: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3516, så ser du fler som "predikar" om trafikvett o.d. Då ser du att vi är ganska många med samma filosofi om mc-körning! :cool:

Goffen: Jag ber om ursäkt om du oxå känner dig träffad, då jag vet att du inte "bombar" Bogan! ;)
 

SuperRetard

New member
Ja, du kände dig uppenbarligen träffad (eller??) när jag skrev mitt inlägg som var ett rent svar på Nicotin:s och de-som-"bombar"-Bogan:s filosofi, eftersom du sedan hoppade på MIG personligen och försvarade dig, Goffen o Nicotin med en massa dravel om Britney o Carola..! :mad: Men mitt svar var inte alls ämnat till "den stora massan som kör lite för fort", eftersom jag själv tillhör dem! :cool:



Nej jag känner mig inte direkt träffad av "bombanklagelser" ;). Däremot blir jag irriterad på den svartvita bild som målas upp. Visst kör jag både för fort och på bakhjulet, men jag saktar ned (ÄVEN om jag hamnar bakom framförvarande!) genom byr etc och håller mig normalt på 2 hjul i stan och runt övrig trafik!

Och jag har aldrig varken klockat tider eller tävlat på väg!

Så ja, jag känner mig träffad av kritiken, men samtidigt att den i sak inte är riktad mot varken mig eller de flesta av de jag åkt/åker med!
 

zynthaxx

New member
Men att välja mellan att endera följa lag/förordning eller att botanisera bland lagarna som i en godispåse, det är väl ganska digitalt ändå? Skiljer demokratiskt sinnelag från det anarkistiska i alla fall.

Vet inte, men jag har alltid känslan att livet blir lite trevligare om man "botaniserar bland lagarna" inom ramarna för sunt förnuft. Jag vet: Oerhört odemokratiskt av mig, men jag gillar att leva.
Om fler körde enligt principerna "orsaka inte en olycka" och "visa hänsyn", skulle vi slippa både idiotiska bombrepor genom bebodda sträckor och idiotiska privatpoliser som också ställer till det ute på vägarna på sina egna små inskränkta sätt.
 

Bo Westermark

New member
Citat Hund:Nej jag känner mig inte direkt träffad Däremot blir jag irriterad på den svartvita bild som målas upp.
Så ja, jag känner mig träffad av kritiken, men samtidigt att den i sak inte är riktad mot varken mig eller de flesta av de jag åkt/åker med




Jag tror inte man når någonstans med pekpinnar och dubbla varselvästar!
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Vet inte, men jag har alltid känslan att livet blir lite trevligare om man "botaniserar bland lagarna" inom ramarna för sunt förnuft. Jag vet: Oerhört odemokratiskt av mig, men jag gillar att leva.
Om fler körde enligt principerna "orsaka inte en olycka" och "visa hänsyn", skulle vi slippa både idiotiska bombrepor genom bebodda sträckor och idiotiska privatpoliser som också ställer till det ute på vägarna på sina egna små inskränkta sätt.

Jag citerade tidigare i tråden en polis som uttryckte sig:

"Lagen är till för de som inte kan tänka själva"


Nu kan jag förvisso inte rättfärdiga ALLA mina stunder på 2 hjul i trafik om man tar hänsyn till risken man utsätter samhällsekonomi och anhöriga för. För debattens räkning jämställer jag dock det med att köra i jeans, T-shirt och utan handskar.. Vilket OCKSÅ är hål i huvet.

I frågan om hur man stör sin omgivning osv tycker jag nästan att det är en fråga om hyfs att köra om i måttlig hastighet, och sen skapa ett rimligt avstånd igen innan man lägger på igen. Jag uppskattar inte heller att rutorna skallrar i bilen av ett öppet Yoshi på 13000 rpm! (Nu åker ju jag oftast tvin, så det gäller ju naturligtvis inte mig :p)

Poängen är som du säger att lagar fyller en funktion. Men en funktion anpassad för ALLA. I min bok kan ingen försvara fortkörning förbi skola/dagis. Endast måttliga överträdelser på 50-vägar och då på de avsnitt som inte ligger i direkt anslutning till tomtgräns, utfarter och lekplatser etc.

Jag ser det som långt mkt värre att hålla 70 genom ett samhälle där ett barn i praktiken kan komma springande efter sin fotboll när som helst, än att hålla mer än dubbel skyltad hastighet på en slingrig 70-väg ute på vischan!

Den som tycker annorlunda får välja om de vill att jag ska brassa helvett på en bondväg, eller köra förbi er tomt (givet att ni har barn) i 70, pratandes i mobil och skruvandes på stereon!
 

SuperRetard

New member
Citat Hund:Nej jag känner mig inte direkt träffad Däremot blir jag irriterad på den svartvita bild som målas upp.
Så ja, jag känner mig träffad av kritiken, men samtidigt att den i sak inte är riktad mot varken mig eller de flesta av de jag åkt/åker med




Jag tror inte man når någonstans med pekpinnar och dubbla varselvästar!


Eftersom du citerar mig misstänker jag att du syftar på något särskilt. Jag förstår inte riktigt vad här bara, så förtydliga gärna :)!
 

Bo Westermark

New member
Eftersom du citerar mig misstänker jag att du syftar på något särskilt. Jag förstår inte riktigt vad här bara, så förtydliga gärna :)!

Hund,
Jag tror säkert att Du har rätt attityd!
Tydligen besitter Du omdömme att slå av där det är befogat.
Vissa har betämmt sig för att Alla sporthojar kör med "utsidan." Så är det defintivt inte!
Det är det jag reagerar mot.
 

Stig

New member
"Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare"

Med tanke på denna rubrik, och "problematiken" i uppdrag granskning, så har vi från SMC Gotland en vädjan till Er som kommer att besöka "Lelle Veckan"!

Ha det kul på träffen, och alla aktiviteter som erbjuds där, och njut av de fantastiska Gotländska vägarna, (undvik 140 vägarna så får ni se o uppleva ett fantastiskt Gotland,) men "kåir sum folk" som vi säger här dvs. ta det lugnt på vägarna, håll hastighetsgränserna så VI slipper "stå till svars" för den klicken som tyvärr tror att lagarna upphör gälla när man åker av båten!!
Vi Gotländska motorcyklister jobbar för att allmänheten (opinionen) ska ha en positiv bild av oss motorcyklister, så vi även i framtiden ska kunna hålla på att göra det roligaste som finns, nämligen ÅKA HOJ!!
Vissa har redan förberett sig: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5302100

Kom gärna till Gokartbanan 10-11/6 BKK kl 12-16 dessa dagar, anmälan på Lelles hemsida! Häng även med på onsdagskörningen från hamnen på onsdagen avfärd kl 19.00! :D:D
 

Guzzi-Leif

New member
Först som sist:
Det kommer inte att föra saken i positiv riktning om vi ställer olika mc-typers förare mot varandra! Hela saken handlar om att var och en av oss måste ta sitt ansvar; tror att alla har något de kan göra för att höja respekten för mc-hobbyn!

Det här med att följa lagen eller välja själv:
Gäller möjligheten att själv välja vilka regler man ska följa bara för motorcyklister? Om denna generositet i tanken gäller alla, då kommer säkert en hel del bilister att välja bort väjningsreglerna, förare av tunga fordon bestämmer sig för att bortse från stopplikt (de har ju ändå så bra överblick och det är trist att "börja om" när man är fullastad), en grupp ungdomar väljer bort paragraferna som hindrar dem från att sno bågar, Östermalmsbratsen skippar förbudet mot knark, några skummisar kan tillåta sig bedrägerier och stöld från sin nästa (skattebrott) och så vidare...
Eller?
För mig låter hela idén helt befängd!
 

SuperRetard

New member
Först som sist:
Det kommer inte att föra saken i positiv riktning om vi ställer olika mc-typers förare mot varandra! Hela saken handlar om att var och en av oss måste ta sitt ansvar; tror att alla har något de kan göra för att höja respekten för mc-hobbyn!

Det här med att följa lagen eller välja själv:
Gäller möjligheten att själv välja vilka regler man ska följa bara för motorcyklister? Om denna generositet i tanken gäller alla, då kommer säkert en hel del bilister att välja bort väjningsreglerna, förare av tunga fordon bestämmer sig för att bortse från stopplikt (de har ju ändå så bra överblick och det är trist att "börja om" när man är fullastad), en grupp ungdomar väljer bort paragraferna som hindrar dem från att sno bågar, Östermalmsbratsen skippar förbudet mot knark, några skummisar kan tillåta sig bedrägerier och stöld från sin nästa (skattebrott) och så vidare...
Eller?
För mig låter hela idén helt befängd!

Fel..

En rak jämförelse är om lastbilen åker överlastad, MEN tar det betydligt lugnare och kör med större marginaler just därför. Eller om bilisten skiter i en stopplikt där han ser att det är fritt från båda håll med kilometermarginal (något som är larvigt vanligt just med stopplikter).
 
Top