Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare

Roberth

New member
Uppdrag granskning

Jag är förvånad över att man träffade med så bra precision. Ett mycket bra inslag.

Vad som också är spännande som tas upp i inslaget är tråden på SH som man tar citat ur. Det måste varit med stor medvetenhet man kontaktade rekordhållarna på bogesundsvägen. Det är ju tråden ett bevis på.

Bra jobbat Uppdrag granskning. Även Jesper gjorde ett bra jobb.

För övrigt kommer inte jag heller in på SH just nu. Vad kan det bero på?
 

Biker66

New member
Vill också ge en eloge till Gamle Dansken för sitt lugna och sakliga framförande i UG.
Tycker även att programmet var oväntat lite vinklat, vissa kommentarer opponerade jag emot men i stort sett var det bra.
 

SGM

Moderator
Något jag reagerade rätt starkt på var olyckan i april, och hur man tog upp den - det var väldigt fokus på sporthojar, och höga hastigheter.
...den olyckan hade en glidare inblandad, och inte lär farten varit av bombrepa-karaktär, bevisligen för hög för föraren ifråga dock (man kanske får rekommendera en BKK, eller 2..).

Men det lär i alla fall läggas på sporthojarnas minussaldo hos svenssons som inte såg vad det var framför bmw:n...

/J
 

pikeman59

New member
En eloge till Jesper, han lyckas att behålla lugnet trots alla vinklade frågor från dessa journalister.
Keep up he good work Jesper.

Blir också så trött när de lägger in snyfthistorier med små barn som försöker svamla fram nåt och ser lessna ut, sen lite gullig musik i bakgrunden,riktigt bra journalistik eller hur?

Jag försvarar inte bombreporna, inte på något sätt, men nån måtta får det väl ändå vara?

Än en gång, BRA Jesper.
 

SuperRetard

New member
Något jag reagerade rätt starkt på var olyckan i april, och hur man tog upp den - det var väldigt fokus på sporthojar, och höga hastigheter.
...den olyckan hade en glidare inblandad, och inte lär farten varit av bombrepa-karaktär, bevisligen för hög för föraren ifråga dock (man kanske får rekommendera en BKK, eller 2..).

Men det lär i alla fall läggas på sporthojarnas minussaldo hos svenssons som inte såg vad det var framför bmw:n...

/J

Hej och välkommen till uppdrag granskning... Någon förvånad?
 

hobbe

New member
UG Reportaget var riktigt dåligt, jag som själv kör en blade och ofta kör den vägen gärna flera gånger känner inte alls igen mig. :(
någon skrev att det var väldigt lite vinklat ?
tittade vi verkligen på samma program ?
alt ifrån direkta felaktigheter till att den olyckan som de visade barnet på var med en glidare. men det sades inget om.

tycker inte att chatten de hade uppe efter var värt något heller.

kan inte SMC göra ett eget uppdrag granskning där det redovisas fakta istället för fantasier och rena falsarier ?

tyvärr tyckte jag inte att danskens inhopp var något vidare heller.
men det kan ju bero på hur de klippt. det vet man ju aldrig.
 

Diversion

New member
En på svts chatt säger att han blev omkörd i 150-180 i Luleås innerstad. Skitsnack, det går inte att köra så fort där oavsett vilka risker man är beredd att ta. På Bogesundsvägen gick det ordentligt fort för vissa men jag tror att folk i allmänhet missbedömer hastigheten eftersom en hoj är mindre än en bil, samtidigt som de kanske inte var bra att bedöma i första rummet.
 

roffe_s

Active member
I stort sett så bra som det kunde vara med dagens situation i åtanke:).

Bra, sakliga kommentarer och lugnt framträdande, Dansken. Tummen upp för det ärliga svaret att vi inte sett konkreta bevis för någon reell, uthållig förbättring av situationen. Ännu.

Reaktionerna/oponionen här och på SH kanske är ett fall framåt ändå? Och då har ju faktiskt programmet tjänat ett gott syfte i alla fall?

Formatet på programmet är inget att hänga upp sig på, lite vinkling hör liksom till. Det är ju UG, inte Bollibompa vi talar om;). Jag ryser fortfarande vid tanken på hur det kunde ha blivit med bombpiloterna framför kameran...

Trevlig kväll!
 

SuperRetard

New member
Sitter och väntar på att programmet ska komma ut på nätet. Satt på jobbet så jag missade allt :(.


Hörde dock som från sambon att det var grymt vinklat åtminstone i inledningen (sen började Greys :tuttar).
 

P-O Noren

New member
Personligen tycker jag det var sakligt och korrekt, från det man kunde bedöma.

Programmet speglade oxå på ett pricksäkert sätt hur debatten gått på sporthoj. Det framgick hur besvikna vissa är på dom få som förstör för kollektivet.

Samtidigt denna konstiga syn att minst 30+ på fartbegränsning är den fart som är laglig för hoj. Och vi som kör hoj tycker sig ha andra regler och lagar att följa än bilister...
*ironi*

nu ligger programmet ute:
http://svtplay.se/v/1573149/uppdrag_granskning/del_20_av_22
inslaget börjar vid 33:24


.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Nu har jag också sett det.

Tycker det var mer ok än väntat. De gav i sin helhet en nyanserad bild av vad som faktiskt är verkligheten gällande problemet i sak, med samma tankeställare som det tjatas om på sporthoj (och ibland här).

Däremot är det synd med alla faktafel. Den kraschade hojen var en glidare, och olyckan lär ju knappast ha berott på nån "bombrepa". Räknas den som det ska även husvagnar i 60 på samma väg få den stämpeln om de går av. Vilket aldrig skulle hända, då är det istället "tragisk olycka".

Sen utmålas alla som kör "hojar man ligger över tanken på" som djävulsverktyg. Det framställs som att alla håller stumt så fort det är rakt fram och att någon konstant står med tidtagarur längs vägen..

Fine, jag marschar 70 < 100+ på Bogan jag med. MEN håller ALLTID igen vid "byn", stallet och några ställen till där det är hus nära vägen samt ett gäng skymda utfarter. Liksom 99% av de jag åkt med under åren. Trots att jag åkt nämnd väg säkert över 100 ggr så har jag sett sk. "bombrepor" 1, kanske 2 ggr.

Problemet ligger inte i den stora massan, felet grundar i dyrkan av iddijoterna som brassar hällvett på dessa vägar och lyfts till ikoner för det interna kollektivet. Det i sin tur pressar fram liknande försök av förare som uppenbarligen inte hanterar det, och min subjektiva uppfattning är att det är dessa som till störst del utgör statistiken.


Fan, kör hoj, ha kul, gasa där det passar och åk en jävla bandag om man måste pressa gränserna till 100..
 

Marie

Banned
Jag kan bara konstatera att jag för första gången i år, tog min televisionsapparat i drift. Det var knappt värt besväret, men programmet var inte lika dåligt som jag befarade. Vår käre generalsekreterare skötte sig tämligen bra, måste jag säga.
En privat reflektion är att jag inte kör fortare med hojen än med bil. Kanske snarare tvärtom....:eek:
 

Björn S

New member
Så där ja ,nu har man sett uppdrag granskning :mad:
Vinklingen var ju höggradig och inte ett enda ord om 20 mil
till närmsta bana.
Jag undrar hur mycket av det Jesper sade i intervjuven som
klipptes bort i syfte att inte mildra för kollektivet :confused:
Ha dé

20 mil till närmsta bana kan definitivt inte försvara idiotkörningarna!!!!
Dessutom tvivlar jag på att det gjort någon skillnad på om det funnits en bana i närheten..... Uppmärksamheten blir ju inte så stor av att köra så snabbt på en bana som att göra det på landsväg. Tror tyvärr att det är en kick för många att köra då här just¨på landsväg, bland folk.
Tänker också på körningarna mellan Eksjö och Tranås på 90-talet. 4,5 mil med tider runt 11 minuter. Och en "anonym" mc-kille som i lokalpressen säger att "känslan är enorm att köra genom Sunhult (50km/h tillåtet) i över 260 km/h. En sån adrenalinkick". Låt oss slippa den här idiotin.
 

Maciej

New member
20 mil till närmsta bana kan definitivt inte försvara idiotkörningarna!!!!
Dessutom tvivlar jag på att det gjort någon skillnad på om det funnits en bana i närheten..... Uppmärksamheten blir ju inte så stor av att köra så snabbt på en bana som att göra det på landsväg. Tror tyvärr att det är en kick för många att köra då här just¨på landsväg, bland folk.
Ingen bana kommer få bort att "inspirerad" körning på landsväg men en hel del. Vet att det finns en hel del som antingen slutar köra landsväg eller kör mycket lugnare efter att de har börjat köra bana och "en hel del" måste ändå räknas som ett framsteg.

När man drog igång körningarna på barkarby så var det en hel del som slutade eller i alla fall minskade lekandet på vägarna, tyvärr klagade polisen att det var fortfarande några som lekte på vägarna och med det argumentet stoppade man Barkarbykörningarna.

Tror man att 100% av mc åkarna slutar busa på väg bara för att man bygger bana är man inte bara dum, man är fullständig idiot. Finns alltid en del som är ute efter just "spänningen" att göra saker som är förbjudna däremot finns det många som får ett ställe att "laka" på och slutar göra det på vägarna.
 

GuzziKungen

New member
Ingen bana kommer få bort att "inspirerad" körning på landsväg men en hel del. Vet att det finns en hel del som antingen slutar köra landsväg eller kör mycket lugnare efter att de har börjat köra bana och "en hel del" måste ändå räknas som ett framsteg.

När man drog igång körningarna på barkarby så var det en hel del som slutade eller i alla fall minskade lekandet på vägarna, tyvärr klagade polisen att det var fortfarande några som lekte på vägarna och med det argumentet stoppade man Barkarbykörningarna.

Tror man att 100% av mc åkarna slutar busa på väg bara för att man bygger bana är man inte bara dum, man är fullständig idiot. Finns alltid en del som är ute efter just "spänningen" att göra saker som är förbjudna däremot finns det många som får ett ställe att "laka" på och slutar göra det på vägarna.

Tack Maciej , det var det jag ville ha fram.
Självklart försvarar jag inte idiotkörningarna , utan bara ville lyfta fram
det du förtydligade (något jag trodde var underförstått).
Kan väl jämföras lite med annan sport , kamsportare som tävlar övar
sällan på folk i Kungsträdgården.
Ha dé
 

catwoman_w

New member
Köra som galningar.

Jag har läst en del av inläggen men då kommer frågan. Hur många av oss kör som galningar i en bil på en krokig väg och hur många kör för fort förbi en fartkamera? Känner du till vägen så kanske man kör lite fortare men oftast så bromsar man kanske ner lite i en kurva. Vad är det som säger att du inte kan bromsa ner innan en kurva med en hoj? Handlar det bara om att vara ballast eller vad?

Ok, ni som kör för fort och försöker styla....då kommer frågan. Det finns andra på vägarna än ni bara. Det finns bilister, gångtrafikkanter, cyklister, mopedister m,m. Om ni ska köra för fort gör det på en banan istället. För då riskerar ni inte livet på andra människor än er själva.

Jag kör bil varje dag i jobbet och jag ser många galna motorcyklister och man blir rädd säger jag. Speciellt i Stockholmstrafiken. Det är mycket bilar och jag förstår bilister som svär över oss motorcyklister. Visst händer det också att jag drar på men jag ser till att jag har fri sikt och det inte finns andra bilar i närheten. Det är jätteskoj att dra på men det innebär inte att jag skulle göra det där risken är för stor att jag inte ser vad som händer framför mig.

Ja, visst är det majoriteten yngre men hallå de äldre är inte heller något undantag. De kanske är färre men ingen motorcyklist kan neka till att de tycker att det är trevligt att dra på lite.

Visa lite hänsyn i trafiken.
 

Maru

New member
folk som kör för fort finns inte bara i Sthlm och på Bogesundsvägen och Bulten. Det finns överallt i Sverige det märks dock mer här eftersom det finns så många hojåkare samlade på så litet utrymme och inom närområdet från city finns det inte så många "kul" vägar.

Körningen på dessa vägar är inget nytt, tog bilkort -94 och då var Bogesundsvägen en självklar väg där man testade vad bilen gick för, även då och långt tidigare var det massa hojjar och bilar ute och körde på dessa vägar. Skillnaden är väl kanske också att fler bor fast i närheten av vägen.

Tyvärr skrivs det en massa i tidningar om detta. Är inte allt för sällan som bilar går av på dessa vägar men det nämns inte ens i tidningarna.

Hur många kör inte bil rattfulla, drogpåverkade och liknande, varför läggs det inte lika mycket resurser på att jaga dem som motorcyklisterna?

Helt riktigt, det finns många vägar som det körs fort på.

Jag tycker allt att även bilister haffas och även bland de finns de som har trytande argument till varför de kör som de gör.

Hårdare bestraffning tror jag på, det måste svida? "Chock"höjning av bötrarna gav ju lite resultat.
Det gäller inte alla men många verkar tänka mer med plånboken än hjärnan....olyckligtvis.
 

Maru

New member
Sällan denna formen av retorik fungerar. Gäller nog att "städa upp framför egen dörr" innan man kan hänvisa kritiska människor till/mot andra som beter sig illa!

Mvh!
// Niklas

Vill inte hålla med. Om jag inte missminner mig finns ett ordspråk som säger "Bara för att du klagar på andra innebär inte att du är helt perfekt själv".
 
Top