Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare

Roberth

New member
Det står på Sporthoj.com att man bara får vara med om man är sporthojs-åkare. Själv kör jag nyttofordon, där man sitter istf ligger på hojen...

Har varit en del på sidan ändå och läst inläggen. Verkar vara lite åt det barnsliga hållet, hög fart, snusk och viss förnedring. Känner mig inte alls hemma där. :(

Kan bara instämma. Liknar mer en datingsajt typ dykarna.nu
 

Goffen

New member
Kan bara instämma. Liknar mer en datingsajt typ dykarna.nu

mm det är ungefär lika dumt som att säga att alla mc förare kör som idioter för även där är det några som håller på och drygar sig medans några är seriösa o försöker hjälpa till osv....
 

Leif H..oj

New member
.......Om man antar att det plötsliga stoppet är själva kollisionen så är den ju då ett faktum.

Du kan påverka riskerna, där är farten mycket viktigt, men när väl kollisionen är ett faktum är det skyddsutrustningen som påverkar (marginellt dock, då krockvåldet oftast är dödande oavsett).

Ytterligare bara en omskrivning med ett ordspråk för att slippa inse att farten har betydelse. Människan har en underbar förmåga att bära mentala skygglappar.

Jag kan inte hålla mig. Pratas om mc-hastighet vid fikabordet på jobbet idag också å de lär ju bli påspätt efter kvällen tv-program!!!!!!!!!! :cool:

De e rätt P-O, och kan göras visionärt: Om du hoppar från tredje våningen på ett hus så har du kommit upp i 50 km/h när du träffar backen. Utan bälte klarar man sig vid högst 7 km/h. Hur mår man då?
Sånt här snack kommer väl att ingå i riskutbildningen för mc-förare.

Vi som samverkar med NTF och andra trafiksäkerhetsorganisationer har tillgång till en massa kunskap som det är lätt att sälla sig till, särskilt när alla trafikantgrupper måste samspela ute på vägarna. Då flyter det bäst.

Detta måste väl ändå alla trafikanter kunna acceptera, att visa hänsyn när vi har motkrafter emot oss:


Kriterier på en ”bra” bilförare borde väl vara att inte utsätta andra för fara, bl a genom att hålla hastighetsgränserna och dessutom anpassa hastigheten efter förhållandena.


Sänkt fart ger högre handlingsberedskap och innebär dessutom att du hjälper mindre rutinerade medtrafikanter. VIKTIGT!



Vad man också måste tänka på är att även om man anser sig så skicklig att man inte orsakar några olyckor så är man ansvarig för den ökade skadeföljd som följer av fortkörningen även om en annan trafikant orsakade olyckan.



Ett exempel kan illustrera detta: Säg att du kör på en 90-väg (huvudled) och du närmar dig en korsning. Hastighetsgränsen är sänkt till 70 km/tim p.g.a. korsningen. (Myndigheterna som håller vägen, kommunen, polisen och kanske några fler har faktiskt normalt yttrat sig och tänkt till varför vi ska ha en viss given fartgräns på vägarna.) Vi antar vidare att en bilist av någon anledning nonchalerar stoppmärket och kör ut och blockerar huvudleden 45 meter framför dig. Om du kör 70 hinner du precis få stopp på bilen medan om du kör 90 km/tim kör du in i den korsande bilens sida i nästa 70 km/tim och dödar sannolikt föraren. Föraren i den korsande bilen är ansvarig för olyckan, men du är ansvarig för dödsfallet.




Fortkörning betyder totalt sett mest för olycksutvecklingen och följderna. Det finns andra beteenden som är farligare, t.ex. fyllerikörning, men de är betydligt ovanligare. Fortkörning syns på långt håll alltså och retar upp folk där det stör i bostadsområden. Rattfylleri syns inte förrän polisen har kontroller eller när en olycka inträffat och folk ingriper.



Hittills i år (januari-april 2009) har i hela landet utfärdats 71 237 ordningsbot för hastighetsöverträdelse. Totalt antal utfärdade ordningsbot av alla de slag är samma tid 117 831. Personbilar (utan släp eller annat efterfordon) har 95 815 av alla dessa obotar. 377 ordningsbot är utfärdade för motorcyklar. (säsongen är bara i sin linda ännu så fler kommer väl att rapporteras för överträdelser och brister senare i år). Moped klass 2 har 276 böteslappar och moped klass 1 690.... så kom inte å säg att mc-åkare är mer påhoppade än andra trafikantgrupper. Kan dock upplevas så när vi bara är 300 000 mc i trafik och övriga fordon är fler än 5 miljoner.




Antal rapporterade rattfyllerier samma tid (fyra första månaderna) är 5 471 alkohol-RF samt 4 148 drog-RF. Forskare bedömer att det varje dag görs 15 000 rattfyllerikörningar varje dag, i Sverige. Sprit/droger in = vettet och omdömet ut. Tillsammans kan vi förhindra det vi ser. Polisen gör 2,5 miljoner alkoholutandningsprov varje år. Även mc-förare kontrolleras ibland och är inte alltid nyktra. På helåret 2008 upptäcktes 19 000 alkoholrattfyllon och 12 000 drograttfyllon. Nog kan tyckas RF-kontrollerna prioriteras.



Det har gjorts flera trygghetsmätningar i landets polismyndigheter och kommuner och det som kommer högst upp oftast i svaren om vad som skapar mest otrygghet, då säger folket att det är att bilar kör för fort och det är för många rattfyllon ute i trafiken. Alla har en anknytning till vägar och trafik, därav kommer det sig man är bekymrad om allas säkerhet..... så länge det rör ditt eget bostadsområde. Här kan fler tänka till lite!






- Leif

 
Last edited:

Roberth

New member
mm det är ungefär lika dumt som att säga att alla mc förare kör som idioter för även där är det några som håller på och drygar sig medans några är seriösa o försöker hjälpa till osv....

Nu tror jag du citerade fel inlägg eller så är det något ironiskt jag inte förstår:D
 

Smartswede

New member
NTF... de är väl lika rabiata som Transportstyrelsen / Vägverket?

Ville inte NTF förbjuda MC helt och hållet? :rolleyes:
NTF anser att det är orättvist att mc inte blir bötfällda vid trafiksäkerhetskamerorna (ja fartkameror får man inte kalla dem tydligen).

Kör man en mc så utsätter man sig för 15-20 ggr större risk att skadas / dödas än i en bil. Alltså förbjud alla MC så kör alla bil istället.

Det är högre risk för skada/dödas för en nykter mcförare än en milt alkoholpåverkad bilist. Förbjud MC? Eller tillåt bilisterna köra onyktra?

Vill NTF att hastigheten är det farligaste så säger de det och hittar argumenten för det. Precis som Vägverk etc redan bestämt sig att det är.
Forskningsargument för att hastigheten inte är den viktigaste orsaken struntar de i och anser vara oseriösa (men motbevisar inte?!).

Bilar är farliga och många dör i olyckor varje år. Dags för NTF att förespråka förbud mot bilar? :cool:
 

SGM

Moderator
Hmmm...att hävda att sporthoj är ett tillhåll för pubertala outlawmuppar är lika genomtänkt som att jag skulle påstå att det här är ett vattenhål för signalväst-tuktuk-chaufförer som inte kan köra hoj.

;)

Jag roar mig ofta med att åka bil i tjänsten och ta de vanliga hojvägarna i mina områden...och i bilen åker jag *aldrig* för fort, det är ett transportmedel.

...och gissa vad, man är stoppkloss för allt och alla.

När vi ändå är inne på lite ovetenskapligt framtagna observationer - hojåkare busar ofta lite mer friskt på krokiga 70-vägar, men respekterar i betydligt större grad 50- och 30-sträckor genom mer tätbebyggda områden, än just bilister.

Ett litet exempel - vad är värst, mobilpratande, stressade föräldrar mellan jobb/hem/dagis som spakar förbi skolan i 65 på 30-sträckan, eller sporthojen som tar en härlig kurva i 130 på favorit-70-vägen - som är öde, med undantag från ev. mötande trafik?

Man kan inte ursäkta det ena med det andra, men det finns grader i helvetet...och jag lider själv av galopperande dubbelmoral, men surnar kanske lite när det delas ut moralkakor från hojåkare till andra hojåkare.

Den som är utan synd, kastar första stenen som det heter - visa mig den hojåkare som inte tummar på hastighetsbegränsningar?

/J
 
Last edited:

enhjuling

New member
Det skulle man kunna tolka som att farten INTE anpassas efter andras förmåga etc:D För ingen vettig människa kör väl över andras förmåga (i aktuell trafiksituation).

Så är det.
Farten måste anpassas till alla som finns i närheten.
Agda, hojåkare, lekande barn, älgar och även hundar.
Om man är ensam på en inhägnad bana kan man anpassa farten helt efter sin egen förmåga annars inte.
På vägen kan det ju faktiskt vara alldeles för fort om man försöker hålla den fart som står på skyltarna.
 

roffe_s

Active member
SH är en mycket bra site med och för alla typer av hojar och hojägare - men kanske med en förkärlek för sporthojar och racing. Har Ni inte besökt teknikdelen med det kunnande som så generöst delas ut så är det dags för det.

En Tuktuk var ju en bra idé, tyvärr inte så många till salu just nu på Blocket...:)

Men jag tror Du tolkar debatten lite märkligt, det är väl inte många som påstår att man aldrig åker med lite moms på hastighetsbegränsningen? Vad de flesta irriterar sig på är att ett antal individer:

- inte slår av på gasen eller visar den minska respekt för boende, medtrafikanter eller andra faror.
- filmar eländet och publicerar sina hyss på internet.
- gnyr om att det minsann skulle vara bättre om man hade en (helst gratis) bana att åka på.
- leker pubertalt kring fartkameror för att provocera polis och samhälle.

Inget av det ovanstående är särskilt smart. Men det fetstilta är bara för mycket och helt enkelt inte möjligt att debattera, motivera eller försvara. I alla fall inte i min värld. En nykter och vettig debatt kring trafikintensitet, olycksstatistik eller nya banor kommer inte att kunna tas så länge SH-belackarna kan åberopa ovanstående "bevisning" så snart det hettar till...

Det är väl faktiskt en moralkaka som kan anses motiverad - från en åkare till en annan?

Hmmm...att hävda att sporthoj är ett tillhåll för pubertala outlawmuppar är lika genomtänkt som att jag skulle påstå att det här är ett vattenhål för signalväst-tuktuk-chaufförer som inte kan köra hoj.

;)

...Man kan inte ursäkta det ena med det andra, men det finns grader i helvetet...och jag lider själv av galopperande dubbelmoral, men surnar kanske lite när det delas ut moralkakor från hojåkare till andra hojåkare.

Den som är utan synd, kastar första stenen som det heter - visa mig den hojåkare som inte tummar på hastighetsbegränsningar?

/J
 

Monsterdiggaren

New member
Hmmm...att hävda att sporthoj är ett tillhåll för pubertala outlawmuppar är lika genomtänkt som att jag skulle påstå att det här är ett vattenhål för signalväst-tuktuk-chaufförer som inte kan köra hoj.

:D:D:D
Jag hänger på båda siterna. Kalla mig pubertal signalvästoutlawmupp-som-inte-kan-köra-hoj. (Nä jag använder inte signalväst annat än på bana för jag vill både köra snyggt och vara snygg när jag kör.)
 

mudder

Member
....Ett exempel kan illustrera detta: Säg att du kör på en 90-väg (huvudled) och du närmar dig en korsning. Hastighetsgränsen är sänkt till 70 km/tim [/FONT][/SIZE]p.g.a. korsningen. (Myndigheterna som håller vägen, kommunen, polisen och kanske några fler har faktiskt normalt yttrat sig och tänkt till varför vi ska ha en viss given fartgräns på vägarna.) Vi antar vidare att en bilist av någon anledning nonchalerar stoppmärket och kör ut och blockerar huvudleden 45 meter framför dig. Om du kör 70 hinner du precis få stopp på bilen medan om du kör 90 km/tim kör du in i den korsande bilens sida i nästa 70 km/tim och dödar sannolikt föraren. Föraren i den korsande bilen är ansvarig för olyckan, men du är ansvarig för dödsfallet.[/LEFT]

Precis en sån där korsning finns på Skaraslätten. Jag körde 90 på 90 vägen, kom till en korsning med stora 70 skyltar. Det var helt öde, sen fredagkväll, inga bilar och det var fri sikt ungefär 400 meter åt sidorna. Jag kan förstå att det är befogat med 70 på dagtid då det är mycket trafik i korningen. Men den där kvällen är korsningen helt öde kommer jag körande i 90, ser ingen fara och släpper inte på gasen. Ett par hundra meter efter korsningen hoppar det ut en polis ur busken, stoppar mig och menar att jag helt livsfarligt har passerat korsningen i den vansinniga farten 90km/tim. Enligt honom fanns det ingen tvekan om att mätningen var felaktig, eftersom det inte fanns andra fordon i korsningen som kunde störa instrumenten. Ironi, eftersom om det hade funnits andra fordon hade jag ju automatiskt sänkt hastigheten.

Vad jag menar är att det tjatas alldeles för mycket om hastighetsbegränsningar hit och dit. Var är diskussionerna om ansvarsfull körning? Är det inte bättre att få in i skallen på folk att de ska köra skitsakta förbi eventuella faror och sedan gasa när det är säkert? Idiotomkörningar och annan vårdslös körning ska bestraffas skithårt.

Jag märker också att fartkameror ofta skapar idiotomkörningar i skymda kurvor, eftersom kamerorna ofta är placerade på den enda lämpliga omkörningssträckan.
 

SGM

Moderator
SH är en mycket bra site med och för alla typer av hojar och hojägare - men kanske med en förkärlek för sporthojar och racing. Har Ni inte besökt teknikdelen med det kunnande som så generöst delas ut så är det dags för det.

En Tuktuk var ju en bra idé, tyvärr inte så många till salu just nu på Blocket...:)

Men jag tror Du tolkar debatten lite märkligt, det är väl inte många som påstår att man aldrig åker med lite moms på hastighetsbegränsningen? Vad de flesta irriterar sig på är att ett antal individer:

- inte slår av på gasen eller visar den minska respekt för boende, medtrafikanter eller andra faror.
- filmar eländet och publicerar sina hyss på internet.
- gnyr om att det minsann skulle vara bättre om man hade en (helst gratis) bana att åka på.
- leker pubertalt kring fartkameror för att provocera polis och samhälle.

Inget av det ovanstående är särskilt smart. Men det fetstilta är bara för mycket och helt enkelt inte möjligt att debattera, motivera eller försvara. I alla fall inte i min värld. En nykter och vettig debatt kring trafikintensitet, olycksstatistik eller nya banor kommer inte att kunna tas så länge SH-belackarna kan åberopa ovanstående "bevisning" så snart det hettar till...

Det är väl faktiskt en moralkaka som kan anses motiverad - från en åkare till en annan?

Absolut, jag försvarar inte tokeriet som pågått på de där två vägarna på något sätt. :) Men det finns en otäck bror-duktig-mentalitet som genomsyrar även hojkollektivet, det haglar pekpinnar, och kör man sporthoj, så är man mer eller mindre dömd på förhand. :)

Det går ju att läsa en del goa' inlägg bara i denna tråden, antingen har vi ett par lirare som aldrig kör för fort, trots att de kör hoj (jäkligt troligt ;) ) - eller så är det väl skenheliga pekpinnar som delas ut.

Den utan synd kastar första stenen som sagt. :)


Jag kör gärna lite inspirerat där det är lämpligt, och håller igen där det är läge för det - tror de flesta av oss är på den nivån.


:D:D:D
Jag hänger på båda siterna. Kalla mig pubertal signalvästoutlawmupp-som-inte-kan-köra-hoj. (Nä jag använder inte signalväst annat än på bana för jag vill både köra snyggt och vara snygg när jag kör.)

:D

/J
 
Last edited:

Buster

New member
...
Men du motsäger dig själv. Jag säger att vi kan lugnt och tvärsäkert säga att högre fart i alla lägen ger högre risk. All forskning och vetenskap stödjer det. Ditt resonemang om olika fart för olika förare blir bara löjligt, jag kan bara kontrollera ett fordon. Det jag sitter på. Om jag ökar farten på mitt eget fordon så ökar jag riskerna.
...

Jag kan lugnt och tvärsäkert säga att högre fart inte ger högre risk i alla lägen.
Att köra 20 km/t på en hårt trafikerad 110-väg ger bra mycket högre risk att bli påkörd än att köra 110 km/t.

Risken ökar med hastighetsskillnaden inte den absoluta farten. Självklart måste hastighetsskillnaden jämföras mot både fasta objekt och rörliga objekt (andra trafikanter) och avståndet till dessa.
Jmf situationen på en racerbana där det oftast är stort avstånd till fasta faror och alla fordon kör åt samma håll mot en stadsgata där det vimlar av faror med hastighetsvektorer i alla möjliga riktningar och storlekar. Man kan säga att genomsnittsfarans relativa hastighet blir noll. Där minskar givetvis risken om den egna hastigheten sänks. Men på en bana är det fullkomligt livsfarligt att avvika mycket mot tempot de andra kör.

Elementär fysik.
 

P-O Noren

New member
Jag kan lugnt och tvärsäkert säga att högre fart inte ger högre risk i alla lägen.
Att köra 20 km/t på en hårt trafikerad 110-väg ger bra mycket högre risk att bli påkörd än att köra 110 km/t.

Risken ökar med hastighetsskillnaden inte den absoluta farten. Självklart måste hastighetsskillnaden jämföras mot både fasta objekt och rörliga objekt (andra trafikanter) och avståndet till dessa.
Jmf situationen på en racerbana där det oftast är stort avstånd till fasta faror och alla fordon kör åt samma håll mot en stadsgata där det vimlar av faror med hastighetsvektorer i alla möjliga riktningar och storlekar. Man kan säga att genomsnittsfarans relativa hastighet blir noll. Där minskar givetvis risken om den egna hastigheten sänks. Men på en bana är det fullkomligt livsfarligt att avvika mycket mot tempot de andra kör.

Elementär fysik.
Jo det var ju viktigt att du påpekade det, någon kunde ju få för sig att köra i 20km/h på motorväg...
*suck*
 

SuperRetard

New member
Stopp å belägg.... låt inte detta bli en besannad myt: Unga förare håller fortfarande på att lära sig analysera å bedöma risker å det tar väl några år. 50-åringen har lärt sig det under många år i trafiken och bör ha utvecklat detta bra med effekt att vara mindre benägen att bli inblandad i trafikolyckor.

Det är unga män som utsätter sig för större risker och är mer frekventa skaderapportörer hos försäkringsbolagen.

I inlägget var jag noga med att skilja på skicklighet och säkerhet, en tämligen relevant punkt i frågan.
 

GuzziKungen

New member
Så där ja ,nu har man sett uppdrag granskning :mad:
Vinklingen var ju höggradig och inte ett enda ord om 20 mil
till närmsta bana.
Jag undrar hur mycket av det Jesper sade i intervjuven som
klipptes bort i syfte att inte mildra för kollektivet :confused:
Ha dé
 

Monica

New member
All heder åt vad jag antar är Galne Dansken som var med i UG precis nyss. :)

/J

kan inte annat än hålla med om det. Lugnt och sakligt och samtidigt ett erkännande att det förekommer....
Dessutom passade det bra att han satt på sin sporthoj under tiden... det var mer än en tanke bakom detta *tummenupp*
 

SuperRetard

New member
Livet är inte ett nollsummespel där alla skall utgöra en viss fara i trafiken, där en rutinerad förare som kör bättre än en annan har rätt att byta in denna rutin mot högre fart, för att utgöra en lika stor risk.

Att köra med mycket hög hastighet utan orsak, exempelvis brådskande blodtransport i sidoväskan, är inget annat än en självisk, omogen handling som man utför för att det är kul och tillfredsställer ens ego.

Jag kör som sagt fort emellanåt, men det är inget jag är stolt över eller gör omskrivningar för.

Jag lägger inga "bombrepor", jag gillar inte ens att gasa och hade jag kunnat filma det hade jag inte lagt ut det på tuben.

Jag gillar att svänga. Och jag gillar kombinationen av umgänge, glass/kaffe och kurvor.

För att hålla med någon ovan;

Att svära över en hoj som gör 120 i favoritkurvan med fri sikt på 70-väg, och samtidigt inte brevbomba alla som sitter i mobil förbi skolor och dagis i 45-60 är ett förbannat skevt perspektiv.

Jag kan ärligt säga att hade jag haft 120 i en kurva på väg, så hade det varit betydligt mer på bana, den marginalen ger jag mig själv.


Och ja, jag blir också förbannad på bombrepor som sabbar för alla.. Men det finns grader av helvete!
 

roke

New member
Tror att sporthoj.com är lite överbelastat just nu.:rolleyes:
Går inte att komma in där för mig.
 
Top