Hjälmförbud på bensinmack!

Status
Ej öppen för fler svar.

Hampe

Skriver massor!
Achtung! Newbie onboard!!!
Ledsen om jag tar upp något som redan ältats på annan plats, jag har skummat efter ämnet - litar på att det finns moderatorer som kan lyfta ämnet rätt om det finns bättre plats att diskutera det på... :p

Har dragit igång ett gammalt härke och just nu är det så kul att åka så jag kör oavsett väder, vind och almanacka.

Tankade på Statoil Gasklockan här i Gbg idag och fick en märklig kommentar när jag gick in och betalade;

"Nästa gång får du gärna ta av dig hjälmen innan du kommer in"

Va?! För att?
Jag vägar att bli betraktad som potentiellt kriminell bara för att jag har
bytt åkdon!
Jag har tankat och tvättat bilar på sagda mack med hyfsad regelbundenhet i like 20år, och köpt min tidning och glass därtill - men det får jag härmed ompröva!

Människan bakom disken ser sig nödgad att förklara för mig, och inför alla andra:"att hon inte ens får släppa in någon i butiken som har hjälm på sig".

Självklart blir jag ilsk - det finns vad jag vet inget förbud mot kombinationen solglasögon och keps - något som maskerar en individ avsevärt bättre är min crossintegral utan vare sig visir eller andra glasögon än mina ofärgade korrektionsglas.

Plötsligt slår det mig - någon som stövlar in butiken med färger, symboler och regalier som tydligt indikerar att denne är en kriminell snubbe hade han varit mer välkommen än jag - eftersom han troligen åkte bil...

Visst, det kan synas som ett litet offer att ta av sig hjälm, (och därmed handskar och eventuell balaklava/Buff) men det är bökigt, speciellt vintertid och det tar tid! Massor av tid! Jag har stålarna i ett fack på handsken, Wham-Bam thank you ma'm!

Vad säger forumet?
Har jag missat något - är det en hiskelig massa ligor som drar runt och rånar bensinmackar med hjälmar på huvudet mitt i vintern, eller råkade jag ut för ett bensinstationsbiträde utan verklighetsförankring...?

Hampe - grön på forumet, röd i fejan av fartvinden, svart i blicken av det nyligen timade...

Hasse

New member
egotrippad ?

Frågan är intressant!
Kanske du skulle fundera på den under natten.
Svåra saker brukar klarna när det undermedvetna får jobba en stund.:eek:
Lycka till.

mule

New member
Hjälmen av i Norge.

I Norge har jag blivit nekad att köpa bensin med hjälmen på vid ett flertal tillfällen. Jag har full förståelse för det. Jag fick upplysningen av en norsk mackkille att det har med risken för rån att göra. Jag förstår att det kan vara otrevligt att inte kunna se vem det är som tankar.

Marie

Banned
Jag hade aldrig mer satt min fot på den macken, varken med lastbilen eller personbilen heller.

Strömma

New member
Jag kan iofs till viss del förstå din reaktion, speciellt som man kanske inte ens själv reflekterar över att hjälmen fortfarande är på, men jag tycker inte att det är ett orimligt krav att man ska ta av sig hjälmen när man går in i butiken/till kassan.

Vänd på det och säg att alla former av heltäckande huvudbonader skulle anses vara "ok" att använda i tid och otid. Vem skulle då vilja stå i en bensinmack eller i ett snabbköp på kvällen om var och varannan person som kom in hade rånarluvorna på sig, med förklaringen "det har jag för att det är så kallt ute"? Och exakt vem tycker då att föregående förklaring, oavsett hur sann den än må vara, funkar då?

Nej, försök att se det ur personalens synvinkel istället för från vår trångsynta del av integralhjälmen. Det kan väl ändå inte vara ett så orimligt krav från deras sida att ställa upp på? Jag kan i alla fall gott kan bjuda på det utan tjafs om så bara en person känner sig tryggare pga av just det.

Att sedan personalen egentligen får lida ännu mer pga av hur skrämmande man brukar se ut i håret när väl hjälmen åker av, det är en annan femma :D

Redsrod

New member
Jag måste hålla med Strömma. Att ta av sig hjälmen borde inte vara värre än att ta av sig mössan eller huvan i klassrummet eller fälla upp solbrillorna när man hälsar på någon.
Har det att göra med hur väluppfostrad man är?;)

Varadero -02

New member
Jag tycker det finns en realism att ta av sig hjälmen. Det är tyvärr idag inte helt ovanligt med rån och grövre stölder och rädslan gör att man många gånger förebygger vad vi kan tycka lite för mycket.
Det är inte heller trevligt att bli misstänkt för kriminell men framförallt är det inte roligt att hjälpa buset med att göra det vanligare att gå omkring "dold" och därigenom kan de kriminella lättare "försvinna i mängden".

Hade jag blivit uppmanad att ta av mig hjälmen skulle jag troligtvis känt mig kränkt men att så här i lugn och ro sätta mig in i mackens situation gör att jag kommer att tänka på att ta av mig hjälmen.

Marie

Banned
Jag skulle bara vilja se det ramaskri det skulle bli om muslimska damer i burka blev utkörda....
Gentemot den maskeringen är en hjälm noll och intet.

Bengt Allevad

New member
Hör till normal artighet att ta av sig hjälmen när man går in på macken för att betala.
Annars finns ju korttankning ute vid pumpen på de flesta mackar vilket jag utnyttjar när jag vill att det skall gå lite snabbare ocgh att behålla hjälmen på.

Svampe

New member
Allvarligt, vad är problemet?
Känner ni er kränkta för att de ber er att ta av er hjälmen? Jobbigt för er.
Går ni in på banken med hjälmen på också?
Säg nu inte att det inte går att jämföra, för det går till viss del. Ganska stora summor pengar hanteras ju.
Det händer ju inte allt för sällan att man läser i tidningen att "förövaren försvann på motorcykel".

Så jävla jobbigt är det inte att ta av en hjälm, behöver ju inte ens ta av handskarna för det.

Marie

Banned
Inga problem på banken, så varför på macken?

Allvarligt, vad är problemet?
Känner ni er kränkta för att de ber er att ta av er hjälmen? Jobbigt för er.
Går ni in på banken med hjälmen på också?
Säg nu inte att det inte går att jämföra, för det går till viss del. Ganska stora summor pengar hanteras ju.
Det händer ju inte allt för sällan att man läser i tidningen att "förövaren försvann på motorcykel".

Så jävla jobbigt är det inte att ta av en hjälm, behöver ju inte ens ta av handskarna för det.

Jodå, jag var inne på banken senast veckan före jul utan att ta av hjälmen. Skulle hämta några dokument i bankfacket. Inga som helst problem.
Nåväl,
1) Jag använder öppningsbar integral, med hakdel och visir uppfällda när jag går in nånstans. Gör sammalunda i kyrkan ibland. Damer har rätt att bära huvudbonad inne, nån fördel skall man ju ha ;)
2) Jag är väldigt "ökänd" på banken och det var långt ifrån första gången, de känner igen både mig och hojen sedan länge.

Last edited:

asterix

New member
Tror det är skillnad när man bor på en mindre ort.Där lät sig folk att känna igen sina kunder.Vet av erfarenhet har stått bak diskar i 35 år c:a.Idag skulle jag nog ha antingen skyddsdressad riesenschnauser (rättstavat Marie?Du är bra på tyska) som låg fullt synlig, eller en Uzi under disken,och jag hade inte tvekat att använda den,eller ropa "Attack" till hunden!!Jag har inga problem att ta av hjälmen när jag är på främmande ort,får nog en annan syn när man själv stått bak en disk

Svampe

New member
Jodå, jag var inne på banken veckan senast före jul utan att ta av hjälmen. Skulle hämta några dokument i bankfacket. Inga som helst problem.
Nåväl,
1) Jag använder öppningsbar integral, med hakdel och visir uppfällda när jag går in nånstans. Gör sammalunda i kyrkan ibland. Damer har rätt att bära huvudbonad inne, nån fördel skall man ju ha ;)
2) Jag är väldigt "ökänd" på banken och det var långt ifrån första gången, de känner igen både mig och hojen sedan länge.
Det var en parallell jag drog för att folk kanske skulle förstå. Det är större rån risk på en bensinstation.
Och i ärlighetens namn så skulle du nog inte göra så om du hade en vanlig integral och inte var ökänd.

Marie

Banned
Tror det är skillnad när man bor på en mindre ort.Där lät sig folk att känna igen sina kunder.Vet av erfarenhet har stått bak diskar i 35 år c:a.Idag skulle jag nog ha antingen skyddsdressad riesenschnauser (rättstavat Marie?Du är bra på tyska) som låg fullt synlig, eller en Uzi under disken,och jag hade inte tvekat att använda den,eller ropa "Attack" till hunden!!Jag har inga problem att ta av hjälmen när jag är på främmande ort,får nog en annan syn när man själv stått bak en disk

Må det?

Farsan var handlare så jag har stått bakom disken en del jag också. Kunde väl knappt få näsan över disken när jag började...
Sen har jag haft droskåkeri ett antal år också. Mera utlämnat än en droskdonna som kör natt får man nog leta efter.

Hoke

New member
Efter att ha skrämt livet ur personalen på en mack en gång då jag stressad hastade in med hela munderingen på, tar jag alltid av mig hjälmen och solglasögon -av ren respekt(så bråttomt behöver man inte ha att man inte kan visa lite respekt).
Om vi visar denna repspekt minskar vi nog fördommarna mot oss hojåkare också + gör tillvaron drägligare för de som arbetar på de ställen där de blir rånade av folk i mcmundering ibland..
Uppe i norrland eller ute på "landsbyggden" har jag inte upplevt att de reagerat på det nämnvärt, men här i Stockholm är det nog inte så konstigt med tanke på att mackarna blir rånade av dylika(de ser nog oftast ingen skillnad på moppeungdomar och mc-förare)...

Om man inte vill ta av sig utrustningen vid tankning, går det oftast väldigt bra att tanka med kort utan att ens gå in på macken. Då är det hela löst, vi behöver inte ta av oss och de blir inte skrämda.

Ps
Efter att de förklarat varför de blivit så rädda, bad jag naturligtvis om ursäkt och tog av mig glasögon och hjälm direkt -det tycker jag alla skall göra;)

Håkan L

New member
En gång har jag gått in på ”min” bensinmack utan att ta av mig hjälmen. Det hände strax före jul –06. Dessutom hade jag öronproppar också. Konversationen med killen bakom kassan blev rätt värdelös, i alla fall från min sida eftersom jag inte kan läsa på läpparna vad folk säger. Jag antog att han frågade om jag skulle ha något mer än bensinen jag tankat. Jag sa att jag har öronproppar och att jag inte hör vad du säger. Därefter betalade jag och gick ut. Nu undrar jag vad han egentligen ville mig, kanske missade jag nå´t .:eek:

Detta var en engångshändelse, jag tycker att man skall ta av sig hjälmen, och proppar, det blir enklare och trevligare för alla inblandade parter då.

Mvh
Håkan

Strömma

New member
Klart det är skillnad på hjäm och hjälm. Det är ju stor skillnad på hur mkt du ser av ansiktet/ögonen på en person som kommer in med solglasögon och en integralhjälm, mot en som använder en öppen (eller öppningsbar) och har tagit av sig solglasen. Det kan säkert också upplevas annorlunda både beroende på klockslag och hur mörkt det är ute, och visst, personer man känner upplevs ju (förhoppningsvis) aldrig som ett hot.

Så hur ska dom göra då? Ska det vara ok med alla typer av hjälm i dagsljus så länge öppningen i dom bara är tillräckligt stor, förutsatt att glasögonen inte är på? Var går gränsen för när det är ok för dom att tycka att det kan vara obehagligt? Tidsmässigt vid skymning för integralhjälmar? Kl 16 på höst/vinter, kl 22 på sommaren? På avlägsna orter är det ständigt ok med hjälm, men i storstäderna är det tabu pga rånrisken?

Sen hör det som sagt till god ton/hyfs/artighet att man inte bär huvudbonader inomhus, även om det finns vissa kulturer som gör annorlunda. Visst, mina grabbar tar inte alltid av sig kepsen/skärmmössan hemma, och jag kan slarva jag med ibland, men det är ingen ursäkt. Likaså med solglasögonen, jag har äldre släktingar som efter att ha hälsat inte längre pratar med personer som använder solglasögon, då dom anser det både oartigt och ohyfsat när dom inte kan se en person i ögonen.

Jag kan i och för sig förstå om det känns konstigt första gången man blir tillsagd som sagt, men allvarligt, det kan väl ändå inte vara ett så stort problem att ta av sig hjälmen? Den tar väl 5 sekunder eller så att ta av sig, så tidsfaktorn kan vi glömma. Att skylla på tiden i sammanhanget är lika korkat som att försöka förklara för polisen som har stoppat mig att "nä, jag använder inte bilbältet, det tar för lång tid att ta på sig"...

Hasse

New member
Jag måste hålla med Strömma. Att ta av sig hjälmen borde inte vara värre än att ta av sig mössan eller huvan i klassrummet eller fälla upp solbrillorna när man hälsar på någon.
Har det att göra med hur väluppfostrad man är?;)

Även en mössa kan skapa osäkerhet!

Jag var vid ett tillfälle inne i en affär på en ort där jag
inte var känd. Det blev ett letande efter varorna och lite konstigt var det att personalen kikade runt hörnen vad jag gjorde.

Framme vid kassan frågade jag om det var något särskilt eftersom de verkade så vaksamma.
Jag fick svaret att personalen hade varit på kurs veckan innan och då blivit
varnade för den mösstyp jag bar.
Den kunde ju gå att rulla ned för att dölja ansiktet.
Nu hade jag den normalt påsatt men de var uppenbart skraja och
blev påtagligt lättade då det visade sig att min uppenbarelse var helt ofarlig.
Så kan det vara "på andra sidan" disken.

Johny

New member
En butiksanställd som har fått ett sådant besök (se bild) lär nog ha utvecklat en viss fobi mot kund med hjälm. Så nog bör man gå in i butik utan hjälm på, det är nog bara artigt.

XL1000V

New member
Nog för att jag kan ha viss förståelse för att vissa kan känna sig hotade av huvudbonader - fast handen på hjärtat, är det mössan/hjälmen eller bäraren som är farlig?

Har själv blivit utsatt för en bensinstationsexpedit som sa att jag var tvungen att ta av mig hjälmen för att det skulle vara lag på detta?!?!? Jag bad honom vänligen att visa var detta reglerades i svearikeslag, vilket han naturligtvis inte kunde. Detta är något som de har fått "höra" att så är fallet.

Så länge det inte finns en hövlig förfrågan i form av en dekal eller liknande så kommer jag att behålla min hjälm på i stressade situationer. vill de så kan de ringa efter lagen men till vilken nytta? det finns ju ingen förordning som säger att huvudbonad inte får bäras i offentlig miljö. frågan är väl vilken förlängning detta skulle få om det skulle bli offentligt hjälmförbud - ska vi då köra utan hjälm så att polisen kan identifiera oss under färd??
Låter nästan som ett förslag från ...... ni vet vilka!

//johan

Status
Ej öppen för fler svar.