Hårresande huvudlöst!

Avarage

New member
Tråkigt att höra!

Tack för tipset men det lilla jag hört om dessa kurser är att de är väldigt dåliga. Jag pratade med en bekant för några dagar sedan som deltagit på just den kursen som leder till pemiesänkning. Personen menade att den innehöll "ingenting nytt". Han menade att den enda uppskattningen var att få köra på RR-banan.

Det stämmer ganska väl överens med mina egna erfarenheter från den kursen jag gått några år tidigare. Jag uppfattade det hela som väldigt låg kvalitet och kan knappast nå status utbildning. Vi körde mest runt på bana, på led. Man kunde ju lika gärna göra det på vilken väg som helst, till mycket lägre kostnad. Några insikter om någonting tillfördes inte. Det verkade inte som om målet var att utveckla kunskaper, men mer att få köra av sig lite i största allmänhet.

Det var tråkigt att höra och som du såg inte den feedbacken som jag har hört från deltagare!

Jag hoppas att din kompis framförde kritiken till arrangören så de kan/kunde vidareutveckla utbildningen och göra den mer anpassad för om inte annat den typen av deltagare som din kompis hör/hörde till!?

Vad jag dock vet är att denna typen av utbildningar har, under de senaste åren, genomgått en enorm förändring. Men det KAN också vara så att din kompis redan besatt kunskaperna som lär/lärdes ut. Några exempel på detta är just, som jag tidigare skrev, gaskontroll, motstyrning, blick, spårval, snabbstyrning, sittställning, bromsning mm.

Om man redan är väl bekant med allt detta och arrangören genomför en utbildning som för deltagaren inte innehåller någon vidareutveckling och instruktörerna inte har möjlighet (avsaknad av kunskap, för många deltagare / instr. eller vad nu orsaken kan vara) så ger det ju dig som deltagare ingenting!

Det KAN ju också vara så att din kompis anmälde sig till´, för honom/henne fel utbildning antingen pga. att det inte framgick VAD och HUR utb. skulle gå till eller pga. annat missförstånd!

Vet du mer i detalj vad din kompis var missnöjd med? Erbjöds ingen möjlighet att öva i för honom/henne "rätt" tempo? Var instruktörernas pedagogiska förmåga bristfällig, dvs. lyckades de inte förklara på ett förståerligt sätt? Gav inte övningarna möjlighet att öva i tillräcklig omfattning på angivna övning?

Orsaken till att det är intressant, speciellt för arrangören, att få reda på, så konkret som möjligt, är just för att kunna förbättre en utbildning/arrangemang!

Din vän´s uppfattning stämmer dock inte överens med mång andra deltagare jag pratat med så till vida vi nu pratar om samma typ av utbildning!

När och var genomförde din kompis BKK/sporthojsutbildningen?

Möjlighet till premiesänkningen, via Folksams "SMC Försäkring" blev först möjlig under 2006!

Mvh!
// Niklas
 

Olsson

New member
Jag hoppas att din kompis framförde kritiken till arrangören så de kan/kunde vidareutveckla utbildningen och göra den mer anpassad för om inte annat den typen av deltagare som din kompis hör/hörde till!?
Vet ej.

Vad jag dock vet är att denna typen av utbildningar har, under de senaste åren, genomgått en enorm förändring. Men det KAN också vara så att din kompis redan besatt kunskaperna som lär/lärdes ut. Några exempel på detta är just, som jag tidigare skrev, gaskontroll, motstyrning, blick, spårval, snabbstyrning, sittställning, bromsning mm.

Jag har ingen aning om hans tidigare kunskaper tyvärr.

Ja, en förändring är nog minst sagt nödvändig. Troligen en radikal förändring är vad som behövs. Intressant också att du nämner "gaskontroll". Det var för övrigt en av delarna jag själv reagerade på. Läraren förklarade hur det förhåller sig genom beskrivningen; "det är bara att slå-på", och då pratar vi i samband med kurvtagning. Självklart har deltagarna seriösa funderingar på området och har således utvecklat kunskaper som inte bara strider men strider mycket grovt mot verkligheten.

Hur mycket det påverkade det faktum att det kraschases efteråt kan man förmodligen bara gissa sig till, men det värsta är kanske om förarna, senare och på allmän väg praktiserar detta, i sin tro att det är en korrekt handling som hjälper dem att öka säkerheten - när det i istället är en extremt effektiv väg till krasch. Bara dem som har förstånd nog att ignorera vad som sägs, klarar sig ifrån att utföra detta. Men det blir mer synd om de andra som praktiserar det. I förlängningen kan det självklart leda till dödsolyckor och ett stort ansvar ligger naturligtvis på arrangören.

Om man redan är väl bekant med allt detta och arrangören genomför en utbildning som för deltagaren inte innehåller någon vidareutveckling och instruktörerna inte har möjlighet (avsaknad av kunskap, för många deltagare / instr. eller vad nu orsaken kan vara) så ger det ju dig som deltagare ingenting!

Exakt.

Vet du mer i detalj vad din kompis var missnöjd med? Erbjöds ingen möjlighet att öva i för honom/henne "rätt" tempo? Var instruktörernas pedagogiska förmåga bristfällig, dvs. lyckades de inte förklara på ett förståerligt sätt? Gav inte övningarna möjlighet att öva i tillräcklig omfattning på angivna övning?

Jag har tyvärr inga detaljer annat än att det fanns ett visst innehåll men som han uttryckte det - "inget nytt". (ungefär så)


När och var genomförde din kompis BKK/sporthojsutbildningen?

Möjlighet till premiesänkningen, via Folksams "SMC Försäkring" blev först möjlig under 2006!

2006 tror jag.
 

Avarage

New member
Ja, en förändring är nog minst sagt nödvändig. Troligen en radikal förändring är vad som behövs. Intressant också att du nämner "gaskontroll". Det var för övrigt en av delarna jag själv reagerade på. Läraren förklarade hur det förhåller sig genom beskrivningen; "det är bara att slå-på", och då pratar vi i samband med kurvtagning. Självklart har deltagarna seriösa funderingar på området och har således utvecklat kunskaper som inte bara strider men strider mycket grovt mot verkligheten.

Hur mycket det påverkade det faktum att det kraschases efteråt kan man förmodligen bara gissa sig till, men det värsta är kanske om förarna, senare och på allmän väg praktiserar detta, i sin tro att det är en korrekt handling som hjälper dem att öka säkerheten - när det i istället är en extremt effektiv väg till krasch. Bara dem som har förstånd nog att ignorera vad som sägs, klarar sig ifrån att utföra detta. Men det blir mer synd om de andra som praktiserar det. I förlängningen kan det självklart leda till dödsolyckor och ett stort ansvar ligger naturligtvis på arrangören.

Om vi nu skall leda in diskussionen på körteknik så förhåller det sig som så att rätt gaskontroll innebär just att man påbörjar en lätt acceleration om ca. 0,1-0,2 G direkt efter att man erhållit nödvändig lutningsvinkel på motorcykeln. Denna lätta acceleration bibehålles därefter genom HELA kurvan under förutsättning att detta är en sk. "normalkurva". Om kurvans radie minskar efter hand eller har negativ lutning (banking) gäller EJ detta!

Orsaken till att detta är rätt gaskontroll är för att det är så motorcykeln är konstruerad för att bäst/säkrast ta dig/mig genom en kurva vilket du/jag som förare känner i och med att motorcykeln känns/upplevs stabil/stadig till skillnad från om vi slår av gasen.

En förutsättning för att man skall KUNNA köra med rätt gaskontroll är:
- Att man känner sig trygg/säker och inte startar någon/några "överlevnadsreaktioner" vilket mycket väl kan leda till krasch.

Om jag som förare upplever rädsla/osäkerhet inför kommande kurva och ÄNDÅ påbörjar en lätt acceleration (vilket är näst intill omöjligt men för diskussionens skull) är risken ÖVERHÄNGANDE för att jag skall krascha eftersom jag bara kommer att bli mer och mer rädd vilket innebär att jag låser blicken på det som jag uppfattar som farligt och därmed styr dit, krampar hårdare runt styret och låser mina armbågar/axlar vilket omöjliggör snabb och exakt instyrning. Skulle jag dessutom få för mig att bromsa så har jag mycket svårt att dosera korrekt med risk för över/underdosering med risk för krasch!

För att undvika att trigga/starta våra överlevnadsreaktioner (ÖR) finns bara EN lösning. Nämligen att sänka ingångshastigheten så att jag som förare inte uppfattar situationen som osäker/farlig! Så det KAN vara så att de som kraschade under den utbildning som du pratar om helt enkelt valde för hög ingångshastighet och därmed startade ett antal ÖR vilka ledde till krasch!



När och var?
Det ger nämligen svar på VEM arrangören var så de kan ta till sig kritiken, under förutsättning att de får kontakt med din vän så de kan lära för framtiden alt. försöka förklara det som din vän ev. missförstod!

Mvh!
// Niklas
 

Mikaman

New member
Jag vill inte på något sätt vara elak men, här nedan är några kommentarer från "Olsson" som får mig att undra om inte "Olsson" skarvar lite och har nytta av sin fantasi. ;)

Ja, allmän väg är en ren nöjespark i mina ögon. Det är bra och borde rekommenderas till fler. Kanske en kampanj, för att få fler att ansluta sig till denna underbara orgie.
På något ställe håller vissa i trakterna runt 300 km/t. Dock, bland det värsta jag själv gjort, är någon bakhjulskörning i träskor och utan hjälm, även om det var en engångsföreteelse. Däremot använder jag inga övriga skydd i trafiken.
En av de häftigaste grejen i år var på Gottröravägen när jag klippte en Busa på yttern i 150 eller så. Det kändes verkligen som en seger, och troligen kände Busa-piloten en viss förnedring.
Närå, det jag som leder dig i fel riktning. :D
Det stämmer ganska väl överens med mina egna erfarenheter från den kursen jag gått några år tidigare. Jag uppfattade det hela som väldigt låg kvalitet och kan knappast nå status utbildning. Vi körde mest runt på bana, på led.
Läraren förklarade hur det förhåller sig genom beskrivningen; "det är bara att slå-på", och då pratar vi i samband med kurvtagning.
 

KJECOP

New member
Att nå de personer som skiter i lag och moralfrågor, kommer bli tufft. Vissa lär sig tyvärr endast genom erfarenheter / konsekvenser.
Ja det kommer att bli tufft. Men man kan ju inte mera än försöka och inte ge upp i förväg, man kanske kan nå någon av dem i alla fall.

En del lär sig tyvärr inte ens genom egna erfarenheter/konsekvenser :(

Kjelle
 

Olsson

New member
Jag vill inte på något sätt vara elak men, här nedan är några kommentarer från "Olsson" som får mig att undra om inte "Olsson" skarvar lite och har nytta av sin fantasi. ;)

Skönt med lite mothugg som omväxling. :p

Dessa skrev jag ju tidigare och sinnestämningar kan ibland skifta något, men efter att åter ha kollat igenom inläggen, så kan jag bara bekräfta att samtliga är riktiga.

Ska man kommentera någon av dem, väljer jag den första. Jag tror det var Guzzi-Leffe som myntade ordet "nöjespark", fast då i ett negativt sammanhang. Jag gillar det ordet väldigt mycket och använder det sedan som något positivt. Själv kör jag bara för att köra hårt på allmän väg. Det är liksom hela nöjet. Att man faktiskt förflyttar sig under tiden är egentligen ett nödvändigt ont, bortsett transportsträckor till de olika "nöjesparkerna".

Jag vill ju helt enkellt att fler ska inse det underbara med denna sport, så vi växer i antal. Genom att vara många, kan vi lättare agera i samhället och nå mål som gynnar vår grupp.
 
Last edited:

Olsson

New member
Ja det kommer att bli tufft. Men man kan ju inte mera än försöka och inte ge upp i förväg, man kanske kan nå någon av dem i alla fall.

Det tycks vara ett läge där olika grupper fått för sig att man ska "nå" någon annan grupp. Fenomenet är inte nytt. Marknadskrafterna styr detta och alla vill ju såklart ha. Det blir löjligt tydligt när vi ser att det handlar bara om att nå, men vad man ska nå dem med hamnar helt i bakvattnet - så långt bak att det till slut blir helt irrelevant, möjligen undantaget någon slogans eller så.

Kan vi inte gå till botten med detta och sortera ut grupperna som faktiskt är tillgängliga på marknaden, inklusive deras respektive egenskaper, styrkor och brister. Det vore mycket lättare om man får det tydligt nedskrivet så man får indikation på hur man ska behandla dem. T ex enduro-gruppen, vad har de för svagheter och hur attackerar man dem på lämpligt sätt? Ja, man kan ju gissa att många kör med bristfälliga MC, kanske utan blinkers eller ostrypt med för hög effekt. Med polisens hjälp kan man ju se till att enduro-killarna inte får rabatt på böterna om det inte samarbetar. Det borde ju vara ganska effektivt.

Man skulle kanske kunna "nå" grupperna om man "förde dialog" med dem istället för att "bråka". Hur som helst så måste de ju inse att det är för "deras eget bästa", hur man nu ska få dem att förstå det? Föresten, vem tar vad i grupp-jungeln? Ska man kanske dela upp marknaden, ungefär som med asfaltskartellerna, där bl a vårt kära Vägverket nyligen erkände sig skyldigt?

Kjelle, har du hela kakan eller är ni flera snutar som delar? :)



Edit: Föresten, jag förstod från andra trådar att SMC söker dialoger med polisen. Skulle man inte kunna utöka det och arrangera så att SMC-medlemar får rabatt på böter? Det behövs ju bara ett samarbete om något, sedan är saken biff. Jag menar - det ligger ju faktiskt i allas intresse. I praktiken skulle det kunna innebära att medlemmar visar körkort tillsammans med SMC-kortet. En mycket enkel lösning med andra ord.
 
Last edited:

Avarage

New member
Minns du Olsson?

Nå Olsson, minns du/din kompis tid/plats för BKK/Sporthojsutbildningen som din kompis genomförde 2006?

// Niklas
 

Olsson

New member
Nå Olsson, minns du/din kompis tid/plats för BKK/Sporthojsutbildningen som din kompis genomförde 2006?

// Niklas


Men, vad spelar det för roll, en persons åsikt? Jag vill inte kritisera öppet så att enskilda kanske tar åt sig. Taskigt helt enkellt. Det var SMC som var arrangören. :)
 

Avarage

New member
Men, vad spelar det för roll, en persons åsikt? Jag vill inte kritisera öppet så att enskilda kanske tar åt sig. Taskigt helt enkellt. Det var SMC som var arrangören. :)

Om SMC Väst var arrangör är jag i allra högsta grad intresserad av att höra din kompis åsikter eftersom jag vill försöka göra så bra utbildningar som möjligt och EN persons uppgifter ÄR viktiga för oss!

Men vill du/han/hon inte skall inte jag pressa dig/er. Det du vidarebefodrade som kritik var dessvärre inte speciellt konstruktivt varför det är svårt att som arrangör "ta tag i"!

Over and out!
// Niklas
 

Olsson

New member
Det du vidarebefodrade som kritik var dessvärre inte speciellt konstruktivt varför det är svårt att som arrangör "ta tag i"!

..En rekommendation till dig blir att offra en tusing på att gå en utbildning arrangerad av SMC nästa år.

Nä, jag vet. Men om nu utvecklingen tycks gå i fel riktning, folk inte tar sitt ansvar och även uppträder vårdslöst samt bryter mot t ex några av de viktigaste pedagogiska lagarna - så är det viktigt att vi med lite mer erfarenhet och mognad verkligen försöker dessa grupper när de hamnat snett. Bl a därför ville jag påpeka bristerna, men bara i största allmänhet efter att du föreslog att offra en tusing på en SMC-kurs. :p
 
Last edited:

Avarage

New member
Nä, jag vet. Men om nu utvecklingen tycks gå i fel riktning,

Utvecklingen av SMC´s utbildningar eller utvecklingen av olyckstatistiken eller...

Vilken utveckling?

folk inte tar sitt ansvar och även uppträder vårdslöst samt bryter mot t ex några av de viktigaste pedagogiska lagarna

Men Olsson det är PRECIS det jag försöker göra, ta mitt ansvar som arrangör av BKK/sporthojskurser i Västra Götaland! Men du ger mig inget konkret att jobba med!

Vi har, under 2006, genomfört 2 BKK-dagar (de första i länet ever), och idell fått lovord från våra deltagare. Så när du nu presenterar negativ kritik, tyvärr ej konstruktiv, så efterfrågar jag konkreta exempel på vad som är dåligt/mindre bra men du presenterar inget varför det är OMÖJLIGT att ändra på något! Enl. våra deltagare är ju allt bra!!!

Med detta menar jag nu inte att vi INTE kan vidareutveckla kurserna för det KAN och det GÖR vi. Men nog blir det enklare om vi (arrangörer) och deltagare sammarebtar i stället för att motarbeta!

Bl a därför ville jag påpeka bristerna, men bara i största allmänhet efter att du föreslog att offra en tusing på en SMC-kurs. :p

Japp, jag har förstått det och kan bara säga:
Tråkigt att höra!

Hoppas du hittar en utbildning som, i största allmänhet, är bättre till motsvarande pris!

Lycka till!
// Niklas
 

Ducatista

New member
...Kanske borde vi/SMC i stället vänta med att stödja bröder/systrar med udda intressen intill dess de beter sig som vuxna, myndiga medborgare.
Vad jag menar? Att ta avstånd från de grupper som regelmässigt sysslar med (grov) vårdslöshet i trafik på samma sätt som vi ju inte stödjer Bandidos och HA med flera liknande brödraskap. ...

Kortare version? Outlaw people (sådana som anser att de kan stifta reglerna själva och som öser förakt över polis och andra som försöker stävja avarterna) förtjänar inte SMCs intresse och stöd. Sedan finns det självklart grader i helvetet...

Då lär vi inte ha många medlemmar kvar efter en sådan utröjning.
Det finns nämligen något som heter "bullergräns" och som säkert inte många av våra medlemmar skulle gå bötesfria från.
Lagbrott som lagbrott :rolleyes:
 

Guzzi-Leif

New member
Då lär vi inte ha många medlemmar kvar efter en sådan utröjning.
Det finns nämligen något som heter "bullergräns" och som säkert inte många av våra medlemmar skulle gå bötesfria från.
Lagbrott som lagbrott :rolleyes:

Hur menar du?
Skulle inte originalsystemen (eller piratreplicor därav) klara bullergränserna? Verkar förfärligt!
 

Avarage

New member
Jag försökte mest vara lite ironisk i största allmänhet, fast med en lätt känga men som blev för stor. Förlåt mitt dåliga uppförande ibland. :)

Japp, hade på något sätt detta på känn varför jag försökte pressa dig till ett erkännande, vilket med andra ord lyckades!!! :D

Att vara ironisk är helt ok och även en typ av humor jag personligen gillar men det är en svår balansgång, speciellt om man inte känner människan/människorna! Eller hur! :p

Se nu till att masa dig iväg på en utbildning och skaffa dig en egen uppfattning och återkom sedan med reflektioner från dagen. Vill du förbereda dig, vilket din ironiska typ knappast lär (men vem vet den delen som är lite mer seriöst intresserad av vad du håller på med när du sitter ovanpå alla pållarna), se då till att GRATIS ladda ner et pdf-dokument som heter "Full kontroll" och som väl beskriver körteknik som även "de stora grabbarna" på GP-banorna övar på!

Vinkar på alla knuttar, så även dig! ;)

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Hur menar du?
Skulle inte originalsystemen (eller piratreplicor därav) klara bullergränserna? Verkar förfärligt!

Att piratburkarna sällan klarar gällande bullerkrav är inget nytt! Och att var och var annan motorcyklist, oavsett hojtyp, åker med mer "öppna rör" är heller ingen dold hemlighet!

Mvh!
// Niklas
 
Top