Känns igen!
Ja, här kan man vara eftertänksam men ute på vägarna växer hornen så det knakar i hjälmen. En av de häftigaste grejen i år var på Gottröravägen när jag klippte en Busa på yttern i 150 eller så. Det kändes verkligen som en seger, och troligen kände Busa-piloten en viss förnedring. En skön tävlingskänsla helt enkellt. Ja, kanske det är helt ok körning - bara man har en portion eftertänksamhet. Jag känner mig redan lite tryggare nu faktiskt.
Tack
Gissa hur många som känner igen sig, om inte annat från förr (du vet vissa av oss börjar få gråa hår
) inkl. mig själv.
Kan också hamna i någon sorts "jakt-mode" när jag vid fel tillfälle triggas att fatta mer eller mindre dåliga beslut. Jag kör dock hoj för att jag tycker det är kul och just hastighetsupplevelsen (vilken är subjektiv och i allra högsta grad individuell) i kombination med "teknisk körning" (hmm, har jag bildat ett nytt begrepp som ingen förstår vad jag menar???) är något av det roligaste som finns, utanför sängkammaren
!
Jag försöker dock utöva mitt intresse där det hör hemma dvs. på bana även om jag ibland, mer sällan nu för tiden dock, gör det på fel ställen = kurvig 70-väg ute på landsbygden.
En rekommendation till dig blir att offra en tusing på att gå en utbildning arrangerad av SMC nästa år. Du kommer, från utbildningen, att få med dig en uppsättning av övningar vad avser körteknik som du måste fortsätta öva på för att befästa och du kommer förhoppningsvis att bli aningen mer medveten om din körteknik. Vad gäller tempo under praktikpassen, som sker på stor bana, kommer du inte bli besviken!
Om du inte går därifrån med ett stort leende på läpparna efter genomförd dag måste du höra av dig och berätta varför! Alla deltagare jag har träffat har varit lyriska oavsett om det varit "Lennart 57 år på Virago 535" eller "Kalle 21år på R1:a".
Precis som påpekat verkar du dock ha en självdistans, åt minstånde utanför vägarna, som visar att du på något sätt analyserar dig själv och din körning = skitbra!
Man kan köra långsamt på ett farligt sätt och man kan köra fort på ett säkrare sätt. Vad det mycket handlar om är hur DU uppfattar situationen och hur det påverkar dig! Vi kallar det "överlevnadsreaktioner"! För när vi blir skrämda, oavsett VAD som orsakar det, reagerar vi ALLA lika. Och för en motorcyklist = livsfara! Detta är NÅGRA av sakerna SMC tar upp på en BKK / Sporthojsutbildning.
Som om inte detta vore nog är du dessutom berättigad till en kraftig premiesänkning (beroende på vilken hoj-modell du har) iom att du kan teckna Folksams "SMC Försäkring".
Håll ögonen öppna efter dessa kurser är det bästa råd jag kan ge dig, som inte har med körteknik att göra, för kurserna blir fullbokade snabbt!
Vad gäller körteknik skulle jag vilja trycka extra på "Blicken". Titta långt fram och tänk på att "aktivera" periferiseendet även i högre hastigheter!
Tja, sedan finns "Gaskontroll/motstyrning/snabbstyrning/sittställning mm. mm." men något skall du ju ha kvar till kursen!
Jo, ladda ner skriften "Full kontroll" och läs = MYCKET bra läsning! Förmedla den till dina kompisar som du så målande berättar om. Kanske de kan lära sig att hålla "svarta sidan ner" så ni minskar olycksfrekvensen något!
Mvh!
// Niklas