Hårresande huvudlöst!

Olsson

New member
Studier på risk-gillare finns det förresten ganska gott om. Ett särskilt släkte för sig som inte skall vara i sammanhang/miljöer där de påverkar andra som inte sig i leken givit (som trafiken till exempel). Tydligen har forskarna till och med hitta vissa typiska gener hos "de där"...

Jo visst är de välkända, men att de s k risk-gillarna skulle vara en stor "kaka" i krasch-gruppen blir nog lite chansartat. Det finns en helt annan men extremt stor grupp som regelbundet gör massor med misstag - vanliga människor. Att den inte därför skulle utgöra en mycket stor del i kraschgruppen kan jag bara självklart gissa om, men att dra några slutsatser om motsatsen är nog också bara än så länge gissningar - gissar jag. :D

Det finns så många förklaringar till att saker går fel att det behövs inga "riskgillare" för att samla på sig en stor bunt med trafikoffer, även om de få "risk-gillare" som faktiskt existerar kanske hamnar där också, precis som med fyllkörningarna.
 
Last edited:

Avarage

New member
Dissa = avståndstagande

Våga dissa de vårdslösa motorcyklisterna! (Kanske något för en ny dekal?)

;-)

Förstår din frustration och din reaktion! Men om vi nu vill försöka skapa ett, för oss motorcyklister, bättre rykte och trafikklimat så skall vi nog försöka bli kompisar med dessa motorcyklister i stället för att "dissa" dem!

Vilken typ av människa är det som kör på det här sättet (kön, ålder)?
Varför kör de så (stressade, tycker det är ballt)?

Om man leker med tanken att de anser sig näst intill osårbara och inter förstår andra trafikanters reaktioner eller kanske rent av skiter i det! Blir dessa motorcyklister et bättre eller sämre föredömme om vi "dissar" dem?

Hur påverkar det våran möjlighet att påverka dem om de/vi tar öppet avstånd från varandra?

Mvh!
// Niklas
 

Guzzi-Leif

New member
Förstår din frustration och din reaktion! Men om vi nu vill försöka skapa ett, för oss motorcyklister, bättre rykte och trafikklimat så skall vi nog försöka bli kompisar med dessa motorcyklister i stället för att "dissa" dem!

Vilken typ av människa är det som kör på det här sättet (kön, ålder)?
Varför kör de så (stressade, tycker det är ballt)?

Om man leker med tanken att de anser sig näst intill osårbara och inter förstår andra trafikanters reaktioner eller kanske rent av skiter i det! Blir dessa motorcyklister et bättre eller sämre föredömme om vi "dissar" dem?

Hur påverkar det våran möjlighet att påverka dem om de/vi tar öppet avstånd från varandra?

Mvh!
// Niklas

Har alltid delat din syn, att vi måste dra med oss utanförfolket, men jag har börjat tvivla. Kanske borde vi/SMC i stället vänta med att stödja bröder/systrar med udda intressen intill dess de beter sig som vuxna, myndiga medborgare.
Vad jag menar? Att ta avstånd från de grupper som regelmässigt sysslar med (grov) vårdslöshet i trafik på samma sätt som vi ju inte stödjer Bandidos och HA med flera liknande brödraskap. När man slutat bete sig på allmän väg, DÅ kan SMC, kommuner och andra med rätta virket börja slåss för stuntbanor, RR-banor, lokaler, med mera.
Motorcyklister är ju så gamla att de får ta körkort och såpass ekonomiskt stadgade att de kan ta sig råd att åka - vi pratar inte om några missledda, svaga, bråkiga 14-åringar nu utan människor man kan ställa krav på!

Kortare version? Outlaw people (sådana som anser att de kan stifta reglerna själva och som öser förakt över polis och andra som försöker stävja avarterna) förtjänar inte SMCs intresse och stöd. Sedan finns det självklart grader i helvetet...
 
Last edited:

Mikaman

New member
Förstår din frustration och din reaktion! Men om vi nu vill försöka skapa ett, för oss motorcyklister, bättre rykte och trafikklimat så skall vi nog försöka bli kompisar med dessa motorcyklister i stället för att "dissa" dem!
// Niklas

Du har förståss helt rätt Niklas och det är väl egentligen det SMC gör inom ramen för sporthojsprojektet. Jag var nog fortfarande lite för arg när jag skrev häromsistens. :eek:

Jag kom att tänka på reaktionen hos min rejäla och ansvarstagande tonårsson som kör EU-moped när han såg att boten för att köra utan hjälm höjts till 2500 kr.
- Va f-n, det får man väl ta ansvar för själv om man kör med hjälm, sade han som alltid kör med hjälm.
- Ja, det är bra att man själv tar ansvaret för sitt trafikbeteende men tänk om den som anser sig kunna köra utan hjälm kör omkull och skadar sig allvarligt, vem tar ansvaret då, frågade jag?
- Tänkte inte på det, sade sonen som med ens lärde sig att ansvar det både ger och tar man! ;)

// Michael
 

Avarage

New member
Säkra övningplatser!

Har alltid delat din syn, att vi måste dra med oss utanförfolket, men jag har börjat tvivla. Kanske borde vi/SMC i stället vänta med att stödja bröder/systrar med udda intressen intill dess de beter sig som vuxna, myndiga medborgare.
Vad jag menar? Att ta avstånd från de grupper som regelmässigt sysslar med (grov) vårdslöshet i trafik på samma sätt som vi ju inte stödjer Bandidos och HA med flera liknande brödraskap. När man slutat bete sig på allmän väg, DÅ kan SMC, kommuner och andra med rätta virket börja slåss för stuntbanor, RR-banor, lokaler, med mera.
Motorcyklister är ju så gamla att de får ta körkort och såpass ekonomiskt stadgade att de kan ta sig råd att åka - vi pratar inte om några missledda, svaga, bråkiga 14-åringar nu utan människor man kan ställa krav på!

Kortare version? Outlaw people (sådana som anser att de kan stifta reglerna själva och som öser förakt över polis och andra som försöker stävja avarterna) förtjänar inte SMCs intresse och stöd. Sedan finns det självklart grader i helvetet...

Man behöver inte vara vilseledd för att fatta dåliga beslut! Unga har vi väl alla varit och med åren fattar man, förhoppningsvis, mindre dåliga beslut än när vi var yngre!

Med utbildning och tillgång till säkra platser att utöva sin hobby på ökar möjligheten för tillväxt inom mc-kollektivet och om vi kan minska antalet dåliga beslut ute på allmän landsväg minskar antalet irriterade trafikanter och vår popularitet bland "Svensson" ökar! Därför anser jag det positivt att verka för rr-banor och stuntplatser mm.

Mvh!
// Niklas
 

Guzzi-Leif

New member
Man behöver inte vara vilseledd för att fatta dåliga beslut! Unga har vi väl alla varit och med åren fattar man, förhoppningsvis, mindre dåliga beslut än när vi var yngre!

Med utbildning och tillgång till säkra platser att utöva sin hobby på ökar möjligheten för tillväxt inom mc-kollektivet och om vi kan minska antalet dåliga beslut ute på allmän landsväg minskar antalet irriterade trafikanter och vår popularitet bland "Svensson" ökar! Därför anser jag det positivt att verka för rr-banor och stuntplatser mm.

Mvh!
// Niklas

Jag skriver gärna på listor och kan tänka mig köpa andelar också. Flera säkra trafikövningsplatser behövs.
Dock har jag svängt om och önskar att "de behövande" visar SIN goda vilja först.

Sedan måste jag ju bara förtydliga: Jag anser sannerligen inte att jag själv ä'r vare sig felfri, fullärd eller fullmogen (OK; i vissa avseenden är jag väl närmast att betrakta som fallfrukt)!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Du har förståss helt rätt Niklas och det är väl egentligen det SMC gör inom ramen för sporthojsprojektet.
....
- Tänkte inte på det, sade sonen som med ens lärde sig att ansvar det både ger och tar man! ;)

// Michael

Det är ju nog sånt att en stor organisation som SMC med 500 instruktörer, har möjlighet att jobba bredt.

Dvs att vi båda kan jobba mott dom som Guzzi-Leif menar gör sig förtjänt och dom som anses att inte göra sig förtjänt!!!

Faktum kvarstår att alla gruppor av motorcyklister i stort sättas i samma bås av almänheten...
 

Guzzi-Leif

New member
Det är ju nog sånt att en stor organisation som SMC med 500 instruktörer, har möjlighet att jobba bredt.

Dvs att vi båda kan jobba mott dom som Guzzi-Leif menar gör sig förtjänt och dom som anses att inte göra sig förtjänt!!!

Faktum kvarstår att alla gruppor av motorcyklister i stort sättas i samma bås av almänheten...

Det händer ju flera gånger per år att vi är överens, GD! Alltid lika gott (utan ironi)!
Den här gången gäller det detta med att alla mc-förare dras över en kam. Om en fular ut sig smetar det av sig på oss alla. Sannerligen inget lätt dilemma men å andra sidan inte unikt för oss på två hjul...

En liten fundering där:
Finns väl ingen som tror att bilister har så mycket gemensamt i attityd, åsikt, tanke och livsform? De ses väl som individer mer.
Varför ses vi mc-förare som ett kollektiv på ett helt annat sätt? Eller, hemska tanke, är det bara vi själva som ser det så? För homogen grupp är inte vad vi är!
 

Avarage

New member
Alla är vi barn i början!

Jag skriver gärna på listor och kan tänka mig köpa andelar också. Flera säkra trafikövningsplatser behövs.
Dock har jag svängt om och önskar att "de behövande" visar SIN goda vilja först.

Sedan måste jag ju bara förtydliga: Jag anser sannerligen inte att jag själv ä'r vare sig felfri, fullärd eller fullmogen (OK; i vissa avseenden är jag väl närmast att betrakta som fallfrukt)!


Alla är vi barn i början och få människor sätter sig på en mc och börjar köra på "slangen" och göra stopisar utan att först ha påverkats från något håll!

Eftersom, och här kommer min förutfattade mening (sorry), majoriteten av förarna som kör på "bakan" i tät rusningstrafik mm. är relativt unga så är det möjligt att påverka dem åt alla möjliga håll (på gott och ont).

Om vi INTE agerar med öppna armar för ALLA motorcyklister, inkl. de unga vildhjärnorna vilka skall då göra det?

Vilka kriterier skall vara uppfyllda för att man skall vara "berättigad" stöd/medlemsskap i SMC enl. din uppfattning?

I grund och botten vill vi, både du och jag, väl så i huvudsak har vi, om jag uppfattat dig rätt, samma grundinställning. Vad vi diskuterar nu är insteget för dessa vildhjärnor in i SMC. För om de inte VILL komma på våra fortbildningar hur skall vi då kunna påverka dem till att bli mer ansvarstagande och säkrare motorcyklister?

Mvh!
// Niklas
 

Guzzi-Leif

New member
Alla är vi barn i början och få människor sätter sig på en mc och börjar köra på "slangen" och göra stopisar utan att först ha påverkats från något håll!

Eftersom, och här kommer min förutfattade mening (sorry), majoriteten av förarna som kör på "bakan" i tät rusningstrafik mm. är relativt unga så är det möjligt att påverka dem åt alla möjliga håll (på gott och ont).

Om vi INTE agerar med öppna armar för ALLA motorcyklister, inkl. de unga vildhjärnorna vilka skall då göra det?

Vilka kriterier skall vara uppfyllda för att man skall vara "berättigad" stöd/medlemsskap i SMC enl. din uppfattning?

I grund och botten vill vi, både du och jag, väl så i huvudsak har vi, om jag uppfattat dig rätt, samma grundinställning. Vad vi diskuterar nu är insteget för dessa vildhjärnor in i SMC. För om de inte VILL komma på våra fortbildningar hur skall vi då kunna påverka dem till att bli mer ansvarstagande och säkrare motorcyklister?

Mvh!
// Niklas

Det du tar upp är oerhört viktigt; att vi är oense om metoder får inte skymma det faktum att vi ju är rörande överens om målet! Jag har lätt för att måla in mig i ett hörn och glömma allt som förenar.

Vi är dessutom överens om att de flesta busfasonerna beror på omognad. Jag är däremot inte alls säker på att den omognaden är kopplad till låg ålder.

Ha det gott på vägarna!
 

Avarage

New member
Omognad!

... Jag är däremot inte alls säker på att den omognaden är kopplad till låg ålder.

Ha det gott på vägarna!

Inte enkom, dvs. inte heller jag tror att omognad/dåliga beslut fattas av endast unga människor men min förutfattade mening (delvis baserad från egen personlig erfarenhet från den tiden då jag kunde räknas som ung) är att majoriteten av de som uppfattas som busar är relativt unga (säg under 30 år).

Visst jag gör ibland också dumma saker sittandes på hoj men det blir mindre ofta nu för tiden och platserna mer väl valda (tror jag i alla fall).

Kör snyggt och lyssna på "magkänslan"!
Mvh!
// Niklas
 

Olsson

New member
Jag känner mig ganska träffad i den här tråden, och är nog urtypen för de omogna vildhjärnorna som det syftas på.

Min MC-körning tycks bara bli värre och värre. Jag brukar t ex ansluta till de här gruppkörningarna som hålls i Roslagen och söder om stan. Det liknar inget annat än ren roadracing - på allmän väg. Ibland är det upp mot 50 sporthojar och i stort sett vid varje körning uppnår vi hastigheter mer än dubbla tillåtna. Det sker omkörningar mitt i böjarna, många kör på bakhjulet och vissa även ståendes förbi en och annan bil. Olyckor sker frekvent och vid ett tillfälle hade närmare 8% av gruppen kraschat redan efter ett par timmars körning.

På något ställe håller vissa i trakterna runt 300 km/t. Dock, bland det värsta jag själv gjort, är någon bakhjulskörning i träskor och utan hjälm, även om det var en engångsföreteelse. Däremot använder jag inga övriga skydd i trafiken.

Jag vet inte om jag är "nåbar" men hoppas att, om möjligt, på något sätt få hjälp med detta. Kanske behövs någon MC-kurs på bana, där man kanske kan få "mogna" som människa och utveckla de rätta attityderna för MC-körning från en trygg och rutinerad MC-instruktör. För som det är nu så är det helt åt helsike och en förändring måste till.

Alla tips är välkomna.
 
Last edited:

Guzzi-Leif

New member
Jag känner mig ganska träffad i den här tråden, och är nog urtypen för de omogna vildhjärnorna som det syftas på.

Min MC-körning tycks bara bli värre och värre. Jag brukar t ex ansluta till de här gruppkörningarna som hålls i Roslagen och söder om stan. Det liknar inget annat än ren roadracing - på allmän väg. Ibland är det upp mot 50 sporthojar och i stort sett vid varje körning uppnår vi hastigheter mer än dubbla tillåtna. Det sker omkörningar mitt i böjarna, många kör på bakhjulet och vissa även ståendes förbi en och annan bil. Olyckor sker frekvent och vid ett tillfälle hade närmare 8% av gruppen kraschat redan efter ett par timmars körning.

På något ställe håller vissa i trakterna runt 300 km/t. Dock, bland det värsta jag själv gjort, är någon bakhjulskörning i träskor och utan hjälm, även om det var en engångsföreteelse. Däremot använder jag inga övriga skydd i trafiken.

Jag vet inte om jag är "nåbar" men hoppas att, om möjligt, på något sätt få hjälp med detta. Kanske behövs någon MC-kurs på bana, där man kanske kan få "mogna" som människa och utveckla de rätta attityderna för MC-körning från en trygg och rutinerad MC-instruktör. För som det är nu så är det helt åt helsike och en förändring måste till.

Alla tips är välkomna.

Men hörru!
Du behöver egentligen inga tips (även om man förstås ska ta till sig erfarenheter från andra och ständigt söka mer kunskap)! Du har sådan självdistans och koll på läget att du också har lösningen i din hand.
Vore alla busar lika eftertänksamma som du, vore det väl inga problem.
Var rädd om dig och gör det du vet är rätt!

Dessutom:
Gott att du beskrev verksamheten "från insidan" Skulle jag beskriva verkligheten som du gör, skulle jag bara få höra att jag aldrig varit med i gänget och alltså bör knipa käft.
Det du berättar är väl ytterligare ett bevis för att kollektivet mc-förare så att säga lever på lånad tid visavi förbudsivrarna...
 
Last edited:

Olsson

New member
Men hörru!
Du behöver egentligen inga tips (även om man förstås ska ta till sig erfarenheter från andra och ständigt söka mer kunskap)! Du har sådan självdistans och koll på läget att du också har lösningen i din hand.
Vore alla busar lika eftertänksamma som du, vore det väl inga problem.
Var rädd om dig och gör det du vet är rätt!

Ja, här kan man vara eftertänksam men ute på vägarna växer hornen så det knakar i hjälmen. En av de häftigaste grejen i år var på Gottröravägen när jag klippte en Busa på yttern i 150 eller så. Det kändes verkligen som en seger, och troligen kände Busa-piloten en viss förnedring. En skön tävlingskänsla helt enkellt. Ja, kanske det är helt ok körning - bara man har en portion eftertänksamhet. Jag känner mig redan lite tryggare nu faktiskt.

Tack:)
 

Majk de Bajk

New member
Om du känner att du är generaliserad som "Huvudlös" MC åkare i den allmäna debatten..

Guzzi-Leif skrev:

Så begriper jag inte hur du kan peka ut "de där", vilka är det??
(är inte det att generalisera ett kollektiv)
Var och en måste ju stå för sina egna handlingar enligt min mening, annars är vårt rätts samhälle illa ute.
 
Last edited:

Guzzi-Leif

New member
Ja, här kan man vara eftertänksam men ute på vägarna växer hornen så det knakar i hjälmen. En av de häftigaste grejen i år var på Gottröravägen när jag klippte en Busa på yttern i 150 eller så. Det kändes verkligen som en seger, och troligen kände Busa-piloten en viss förnedring. En skön tävlingskänsla helt enkellt. Ja, kanske det är helt ok körning - bara man har en portion eftertänksamhet. Jag känner mig redan lite tryggare nu faktiskt.

Tack:)

Jag har en slight feeling att mitt förra inlägg ledde i käpprätt fel riktning...
Ojojoj! :eek:
 

Guzzi-Leif

New member
Om du känner att du är generaliserad som "Huvudlös" MC åkare i den allmäna debatten..



Så begriper jag inte hur du kan peka ut "de där", vilka är det??
(är inte det att generalisera ett kollektiv)
Var och en måste ju stå för sina egna handlingar enligt min mening, annars är vårt rätts samhälle illa ute.

"de där" syftade på gruppen patologiska risk-gillare; såna som med njutning utsätter sig för faror och risker. En grupp som oftast kan hantera sin egenart så att det inte blir omedelbart farligt för andra (även om deras sätt att leva belastar andra då det går snett).

I andra sammanhang kommer jag säkert att använda "de där" som beteckning på hänsynslösa mc-förare som själva väljer trafikens regler, som drar ned Svenssons vrede över hela mc-kollektivet, som bidrar till högre kostnader samt som är farliga för sig själva och för omgivningen...

Avseende individens ansvar håller jag helt och hållet med dig! Det är vars och ens ansvar att sköta sig i trafiken så att olyckorna minskar radikalt samt så vi upprätthåller/skaffar ett rykte som kloka, mogna, skickliga trafikanter.
 

Avarage

New member
Känns igen!

Ja, här kan man vara eftertänksam men ute på vägarna växer hornen så det knakar i hjälmen. En av de häftigaste grejen i år var på Gottröravägen när jag klippte en Busa på yttern i 150 eller så. Det kändes verkligen som en seger, och troligen kände Busa-piloten en viss förnedring. En skön tävlingskänsla helt enkellt. Ja, kanske det är helt ok körning - bara man har en portion eftertänksamhet. Jag känner mig redan lite tryggare nu faktiskt.

Tack:)


Gissa hur många som känner igen sig, om inte annat från förr (du vet vissa av oss börjar få gråa hår :mad: ) inkl. mig själv.

Kan också hamna i någon sorts "jakt-mode" när jag vid fel tillfälle triggas att fatta mer eller mindre dåliga beslut. Jag kör dock hoj för att jag tycker det är kul och just hastighetsupplevelsen (vilken är subjektiv och i allra högsta grad individuell) i kombination med "teknisk körning" (hmm, har jag bildat ett nytt begrepp som ingen förstår vad jag menar???) är något av det roligaste som finns, utanför sängkammaren :eek: !

Jag försöker dock utöva mitt intresse där det hör hemma dvs. på bana även om jag ibland, mer sällan nu för tiden dock, gör det på fel ställen = kurvig 70-väg ute på landsbygden.

En rekommendation till dig blir att offra en tusing på att gå en utbildning arrangerad av SMC nästa år. Du kommer, från utbildningen, att få med dig en uppsättning av övningar vad avser körteknik som du måste fortsätta öva på för att befästa och du kommer förhoppningsvis att bli aningen mer medveten om din körteknik. Vad gäller tempo under praktikpassen, som sker på stor bana, kommer du inte bli besviken!

Om du inte går därifrån med ett stort leende på läpparna efter genomförd dag måste du höra av dig och berätta varför! Alla deltagare jag har träffat har varit lyriska oavsett om det varit "Lennart 57 år på Virago 535" eller "Kalle 21år på R1:a".

Precis som påpekat verkar du dock ha en självdistans, åt minstånde utanför vägarna, som visar att du på något sätt analyserar dig själv och din körning = skitbra!

Man kan köra långsamt på ett farligt sätt och man kan köra fort på ett säkrare sätt. Vad det mycket handlar om är hur DU uppfattar situationen och hur det påverkar dig! Vi kallar det "överlevnadsreaktioner"! För när vi blir skrämda, oavsett VAD som orsakar det, reagerar vi ALLA lika. Och för en motorcyklist = livsfara! Detta är NÅGRA av sakerna SMC tar upp på en BKK / Sporthojsutbildning.

Som om inte detta vore nog är du dessutom berättigad till en kraftig premiesänkning (beroende på vilken hoj-modell du har) iom att du kan teckna Folksams "SMC Försäkring".

Håll ögonen öppna efter dessa kurser är det bästa råd jag kan ge dig, som inte har med körteknik att göra, för kurserna blir fullbokade snabbt!

Vad gäller körteknik skulle jag vilja trycka extra på "Blicken". Titta långt fram och tänk på att "aktivera" periferiseendet även i högre hastigheter!

Tja, sedan finns "Gaskontroll/motstyrning/snabbstyrning/sittställning mm. mm." men något skall du ju ha kvar till kursen!

Jo, ladda ner skriften "Full kontroll" och läs = MYCKET bra läsning! Förmedla den till dina kompisar som du så målande berättar om. Kanske de kan lära sig att hålla "svarta sidan ner" så ni minskar olycksfrekvensen något!

Mvh!
// Niklas
 

Olsson

New member
.

En rekommendation till dig blir att offra en tusing på att gå en utbildning arrangerad av SMC nästa år. Du kommer, från utbildningen, att få med dig en uppsättning av övningar vad avser körteknik som du måste fortsätta öva på för att befästa och du kommer förhoppningsvis att bli aningen mer medveten om din körteknik. Vad gäller tempo under praktikpassen, som sker på stor bana, kommer du inte bli besviken!

Om du inte går därifrån med ett stort leende på läpparna efter genomförd dag måste du höra av dig och berätta varför!

Som om inte detta vore nog är du dessutom berättigad till en kraftig premiesänkning (beroende på vilken hoj-modell du har) iom att du kan teckna Folksams "SMC Försäkring".

Tack för tipset men det lilla jag hört om dessa kurser är att de är väldigt dåliga. Jag pratade med en bekant för några dagar sedan som deltagit på just den kursen som leder till pemiesänkning. Personen menade att den innehöll "ingenting nytt". Han menade att den enda uppskattningen var att få köra på RR-banan.

Det stämmer ganska väl överens med mina egna erfarenheter från den kursen jag gått några år tidigare. Jag uppfattade det hela som väldigt låg kvalitet och kan knappast nå status utbildning. Vi körde mest runt på bana, på led. Man kunde ju lika gärna göra det på vilken väg som helst, till mycket lägre kostnad. Några insikter om någonting tillfördes inte. Det verkade inte som om målet var att utveckla kunskaper, men mer att få köra av sig lite i största allmänhet.
 
Top