Hårresande huvudlöst!

Olsson

New member
Att vara ironisk är helt ok och även en typ av humor jag personligen gillar men det är en svår balansgång, speciellt om man inte känner människan/människorna! Eller hur! :p
Mmmmmm.

Se nu till att masa dig iväg på en utbildning och skaffa dig en egen uppfattning och återkom sedan med reflektioner från dagen. Vill du förbereda dig, vilket din ironiska typ knappast lär (men vem vet den delen som är lite mer seriöst intresserad av vad du håller på med när du sitter ovanpå alla pållarna), se då till att GRATIS ladda ner et pdf-dokument som heter "Full kontroll" och som väl beskriver körteknik som även "de stora grabbarna" på GP-banorna övar på!

Kanske är du ironisk nu men jag har redan varit på "utbildning" och det var ren skit. Jag skojar inte nu. Det var avföring av lägsta kvalitet. Jag har iofs viss förståelse för varför det är det och skälet kanske är att en stor del handlar om att få folk att komma dit och lockelsen är att få köra på bana.

Nu har jag ingen lust att enbart kritisera men när du föreslår detta om och om igen och som en "billig" säljare så måste jag svara med vad jag tycker om just den produkten.

Ja, pdf-dokumentet du nämner - vem har inte läst det? :rolleyes: Det är bara snäppet bättre än att rekommendera läsning på mjölkpaketet.

Jag är förödmjukad, men det är helt OK. Kanske var det bara att jag svalde din oerhörda skicklighet i ironi :D

/Kram Håkan
 

Avarage

New member
Kanske är du ironisk nu men jag har redan varit på "utbildning" och det var ren skit. Jag skojar inte nu. Det var avföring av lägsta kvalitet.

OK, du är tydlig, om än inte konkret! Den BKK/sporthojsutbildning (som vi pratar om här och som jag antar att du menar) och som du har genomfört anser du är värdelös! Så långt är klart!

Faktum är att du anser den så till den milda dålig att du kallar det "avföring av lägsta kvalitet" (nu är du seriös när du skriver!).

Detta innebär, att OM det är så som du säger, så borde denna verksamheten läggas ner OMEDELBART för vad kan vara värre än att lära ut fel attityd/inställning till hojkörning i kombination med helt fel körteknik. Detta resulterar, oavkortat, till fler olyckor med dödlig utgång och motarbetar syftet med dessa utbildningar! SÅ dålig anser du utbildningen var UTAN att komma med ett enda uns av konkret kritik. Så VARFÖR kära Olsson skall vi/jag ta din kritik till oss och på allvar?

Jag har iofs viss förståelse för varför det är det och skälet kanske är att en stor del handlar om att få folk att komma dit och lockelsen är att få köra på bana.

HUR kan du har förståelse för att sporthojsprojektet har så dåliga utbildningar?
För det ÄR väl så att det är utbildningar inom detta projekt som du uttalar dig om, eller?

Ja, pdf-dokumentet du nämner - vem har inte läst det? :rolleyes: Det är bara snäppet bättre än att rekommendera läsning på mjölkpaketet.

OK, prövat läsa "Twist of the wrist" Vol I & II?

Om det också är helt värdelösa och du redan kan allt man tar upp där (för det lär väl sig 4-åringen i samband med att stödhjulen tas bort!?) så kan jag bara säga GRATTIS du är FULLÄRD!

Intresserad av att göra utbildningarna som du tycker är kass bättre? Din kunskap behövs!

Jag är förödmjukad, men det är helt OK. Kanske var det bara att jag svalde din oerhörda skicklighet i ironi :D

/Kram Håkan


Mitt syfte var INTE att förödmjuka dig! Sådant sysslar jag inte med. Jag har allt för stor respekt för människors personliga integritet för att anse det vara ett beteende som man medvetet skall syssla med!

// Niklas
 

lime

Skriver inte
Olsson: Kontakta gärna Stålis (du kan få hans nummer privat). Han söker med ljus och lykta efter kompetenta stporhojsinstruktörer med integritet inför nästa års satsning.
 

Guzzi-Leif

New member
Att piratburkarna sällan klarar gällande bullerkrav är inget nytt! Och att var och var annan motorcyklist, oavsett hojtyp, åker med mer "öppna rör" är heller ingen dold hemlighet!

Mvh!
// Niklas

Om hoppet därmed är ute för så många mc-förare, får jag väl hoppas på polis och Bilprovningen i stället så det blir lite tystare framfart då!

När jag skrev "piratreplicor" menade jag just replicor av originalsystemen - inte Devil Super MultiPlus Action Special.

Åsså är det trots allt så att de allra flesta kör med originalsystem, fabriksmonterade och med trevlig dB-nivå.
 

Avarage

New member
Om hoppet därmed är ute för så många mc-förare, får jag väl hoppas på polis och Bilprovningen i stället så det blir lite tystare framfart då!

När jag skrev "piratreplicor" menade jag just replicor av originalsystemen - inte Devil Super MultiPlus Action Special.

Åsså är det trots allt så att de allra flesta kör med originalsystem, fabriksmonterade och med trevlig dB-nivå.


Här är inget hopp ute!

Jag har kanske fel, kanske ÄR det en majoritet som kör med original, men nog är det allt bra många som inte klarar gällande ljudkrav!?

Bryr jag mig? Nej, inte nämnvärt eftersom majoriteten av dem jag träffar/träffat kör på ett mer eller mindre förnuftigt sätt med avseende på buller!

Störd blir jag bara om jag skall försöka somna om man tokvarvar eller bullrar sent som attan utan tanke på sin omgivning.

En hoj som bullrar under färd påverkar inte mig negativt, men jag vet att andra inte tycker samma som mig!

Mvh!
// Niklas
 

Olsson

New member
OK, du är tydlig, om än inte konkret! Den BKK/sporthojsutbildning (som vi pratar om här och som jag antar att du menar) och som du har genomfört anser du är värdelös! Så långt är klart!

Faktum är att du anser den så till den milda dålig att du kallar det "avföring av lägsta kvalitet" (nu är du seriös när du skriver!).

Min reflektion var endast med erfarenhet från en tidigare (2004) kurs. När jag svarade så (minst sagt) bryskt :D så var det ett svar på, inte bara på din rekommendation om att gå en kurs utan även dina tidigare rekommendationer att gå dessa kurser samt andras rekommendationer, inklusive den massiva allmänna rekommendation att gå kurserna. Därtill uttalas det positiv självkritik och påpekanden om många nöjda deltagare m m. Eftersom väldigt få klagar öppet samt att jag verkligen tycker att den(2004) var av kvaliteten - "avföring", så kan det vara intressant för er att känna till att det i alla fall finns en(1) deltagare som var missnöjd. (Det är jag det. :)



Detta innebär, att OM det är så som du säger, så borde denna verksamheten läggas ner OMEDELBART.
Jag avsåg endast den verksamhet jag själv fick erfarenhet från. Denna borde absolut läggas ner - ja.


SÅ dålig anser du utbildningen var UTAN att komma med ett enda uns av konkret kritik. Så VARFÖR kära Olsson skall vi/jag ta din kritik till oss och på allvar?


HUR kan du har förståelse för att sporthojsprojektet har så dåliga utbildningar? För det ÄR väl så att det är utbildningar inom detta projekt som du uttalar dig om, eller?
Jag har endast kritik på tidigare verksamhet från 2004. Den har jag beskrivit kortfattat och du har också kommenterad den. Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig i min kritik och den kanske har tolkats mot fel verksamhet. Det var inte avsikten.



OK, prövat läsa "Twist of the wrist" Vol I & II?

Om det också är helt värdelösa och du redan kan allt man tar upp där (för det lär väl sig 4-åringen i samband med att stödhjulen tas bort!?) så kan jag bara säga GRATTIS du är FULLÄRD!
Ja, jag kan allt det där. Jag kan det dessutom så bra att jag kan argumentera mot många av de felaktigheter som ingår i dessa böcker. Du borde vidga dina källor för information en bit utanför populär-litteraturen, för att komma några steg närmre en riktigare beskrivning av verkligheten.

Intresserad av att göra utbildningarna som du tycker är kass bättre? Din kunskap behövs!
Därför är jag här på forumet och kritiserar det som bör kritiseras.



Olsson: Kontakta gärna Stålis (du kan få hans nummer privat). Han söker med ljus och lykta efter kompetenta stporhojsinstruktörer med integritet inför nästa års satsning.

Tack, men jag är nog inte tillräckligt snabb på banan. Men även om jag var, så skulle jag få sparken efter 5 min p g a samarbetssvårigheter. :D
 
Last edited:

Avarage

New member
Jag avsåg endast den verksamhet jag själv fick erfarenhet från. Denna borde absolut läggas ner - ja.

Jag har endast kritik på tidigare verksamhet från 2004. Den har jag beskrivit kortfattat och du har också kommenterad den. Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig i min kritik och den kanske har tolkats mot fel verksamhet. Det var inte avsikten.

Varför?

För att den var kass!

Ahaaa, DÅ vet vi vad och HUR vi skall undvika samma misstag på andra arrangemang!???

Detta är inget du ger svar på så din kritik för inte utvecklingen av utbildningarna inom SMC framåt!

Ja, jag kan allt det där. Jag kan det dessutom så bra att jag kan argumentera mot många av de felaktigheter som ingår i dessa böcker.

Fantastiskt, ni är få i världen som kan! Och GRATTIS!

Du borde vidga dina källor för information en bit utanför populär-litteraturen, för att komma några steg närmre en riktigare beskrivning av verkligheten.

Antar att du får svårt eller inte vill konkretisera det hela! Det ställer ju krav på engagemang från din sida!

Ge ett exempel annars på literatur!

Därför är jag här på forumet och kritiserar det som bör kritiseras.

Om du kallar kritik som "kass", "likt avföring" mm för konstruktiv så är det dax att slå upp ordet konstruktiv i en ordbok!

För den typen av kritik ger inga som helst ledtrådar på vad som konkret var dåligt!

Jag skall ge dig exempel på konstruktiv kritik:
"- Körtiden per övningpass var för kort för att jag skulle hinna med att öva tillräckligt på resp. övning!"

Ytterligare ett exempel:
"Instruktören förklarade inte motstyrning så jag förstod HUR jag skulle öva!"

Tack, men jag är nog inte tillräckligt snabb på banan. Men även om jag var, så skulle jag få sparken efter 5 min p g a samarbetssvårigheter. :D

Förutfattad mening "Olsson"!
Instruktörern BEHÖVER inte vara snabbast för att kunna lära ut körteknik!

Men även om jag var, så skulle jag få sparken efter 5 min p g a samarbetssvårigheter.

Jag tror skon "klämmer" någon annan stans!

// Niklas
 

lime

Skriver inte
Tack, men jag är nog inte tillräckligt snabb på banan. Men även om jag var, så skulle jag få sparken efter 5 min p g a samarbetssvårigheter. :D

Det handlar inte om att vara snabb. Jag är BMW-instruktör och jag är inte absolut inte snabb. Däremot har jag en hyffsat bra försåelse för hur man kör och varför och är ganska duktig på att förklara det. Kanske inte lika duktig som du, Olsson, men ändå. Det som behövs är inte alltid någon som kan köra tokfort utan en som kan förklara varför det blir som det blir. Om du har hittat "felen" i framför allt Twist 1 så har du förstått något om många motorcyklister aldrig fattar... Det tog den käre Kieth över 10 år att fatta att vissa saker som skrevs i Twist 1 inte var helt korrekta i alla fall... men i många.
 

Olsson

New member
Varför?

För att den var kass!

Ahaaa, DÅ vet vi vad och HUR vi skall undvika samma misstag på andra arrangemang!???

Detta är inget du ger svar på så din kritik för inte utvecklingen av utbildningarna inom SMC framåt!

Om du kallar kritik som "kass", "likt avföring" mm för konstruktiv så är det dax att slå upp ordet konstruktiv i en ordbok!

För den typen av kritik ger inga som helst ledtrådar på vad som konkret var dåligt!


Nu hänger jag inte med riktigt. Jag var nyss tydlig angående vad jag ansåg. (från erfarenheter 2004, även om jag var otydlig tidigare) Dessutom nämnde jag tidigare ett exempel som du dessutom kommenterade med ett långt inlägg. Jag tolkade verkligen ditt inlägg som att du tagit del av varför jag var kritisk. Det var övertydligt och jag tror inte jag behöver vara mer konstruktiv på denna punkt. Eller? Dessutom har du gjort tydligt att stora förändringar skett så då antar jag att jag inte har någon kritik alls längre.

Vårt snack leder alltid till mer och mer och mer, oavsett forum, vilket iofs är kul som fan. Men nu håller jag mig till ovan endast för att klargöra eventuella missförstånd och det som jag lider mest av. Övriga saker väljer jag att skippa, eftersom det bara leder vidare till nya frågor. :p

edit: Bytte ord från pissig svenska till något mindre pissig svenska.
 
Last edited:

Avarage

New member
Nu hänger jag inte med riktigt. Jag var nyss tydlig angående vad jag avsåg. (från erfarenheter 2004, även om jag var otydlig tidigare) Dessutom nämnde jag tidigare ett exempel som du dessutom kommenterade med ett långt inlägg. Jag tolkade verkligen ditt inlägg som att du tagit del av varför jag var kritisk. Det var övertydligt och jag tror inte jag behöver vara mer konstruktiv på denna punkt. Eller? Dessutom har du gjort tydligt att stora förändringar skett så då antar jag att jag inte har någon kritik alls längre.

Vårt snack leder alltid till mer och mer och mer, oavsett forum, vilket iofs är kul som fan. Men nu håller jag mig till ovan endast för att klargöra eventuella missförstånd och det som jag lider mest av. Övriga saker väljer jag att skippa, eftersom det bara leder vidare till nya frågor. :p

Följande kritik har framförts av dig, i denna tråden, och INGEN av dem är konstruktiv eller ger arrangören tillräckligt med uppgifter att försöka förbättre något!

Tack för tipset men det lilla jag hört om dessa kurser är att de är väldigt dåliga. Jag pratade med en bekant för några dagar sedan som deltagit på just den kursen som leder till pemiesänkning. Personen menade att den innehöll "ingenting nytt".

Det stämmer ganska väl överens med mina egna erfarenheter från den kursen jag gått några år tidigare. Jag uppfattade det hela som väldigt låg kvalitet och kan knappast nå status utbildning. Vi körde mest runt på bana, på led. Man kunde ju lika gärna göra det på vilken väg som helst, till mycket lägre kostnad. Några insikter om någonting tillfördes inte.

Jag har tyvärr inga detaljer annat än att det fanns ett visst innehåll men som han uttryckte det - "inget nytt". (ungefär så)

Taskigt helt enkellt.

Men om nu utvecklingen tycks gå i fel riktning, folk inte tar sitt ansvar och även uppträder vårdslöst samt bryter mot t ex några av de viktigaste pedagogiska lagarna


…men bara i största allmänhet efter att du föreslog att offra en tusing på en SMC-kurs.

Kanske är du ironisk nu men jag har redan varit på "utbildning" och det var ren skit. Jag skojar inte nu. Det var avföring av lägsta kvalitet.

// Niklas
 

Olsson

New member
Följande kritik har framförts av dig, i denna tråden, och INGEN av dem är konstruktiv eller ger arrangören tillräckligt med uppgifter att försöka förbättre något!

Ok, sorry. Här är mitt bästa konstruktiva förslag!

A) Läs inlägg #42 som ger tydlig information om min kritik.

B) Om du behöver mer information om vad du bör göra åt saken så föreslår jag att läsa-på.

C) Om det råder osäkerhet runt lämpliga källor för vettig information, så föreslår jag att du tar reda på det utifrån de system som du ska jobba med.
 

JoS

New member
Jag postar en "gammal"-post ifrån http://forum.svmc.se/showthread.php?p=1229#post1229. Redan då misstänkte jag att Olsson var ett Internettroll.
--------------------------------
icon1.gif
Olsson: Är du ett så kallat Internettroll? Jag börjar tro det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll skrev:
<znipp>Oftast är det uppenbart när en användare skriver för att provocera och inte för uttrycka ärligt menade åsikter. Ett gyllene talesätt är att det är sak och inte person som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argument kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt kan detta med fördel göras, även om det är ett troll som framför dem. Om trollet till exempel har som avsikt att provocera, bör man inte låta sig provoceras och därmed ge trollet den uppmärksamhet det kräver. "Mata inte trollen" är ett känt talesätt.</znipp>
------------------------------
Har jag fel så ber jag om ursäkt. Men det har jag inte så ofta...
 
Last edited:

Olsson

New member
Jag postar en "gammal"-post ifrån http://forum.svmc.se/showthread.php?p=1229#post1229. Redan då misstänkte jag att Olsson var ett Internettroll.
--------------------------------
icon1.gif
Olsson: Är du ett så kallat Internettroll? Jag börjar tro det.


------------------------------
Har jag fel så ber jag om ursäkt. Men det har jag inte så ofta...


Vi vet att du har lärt dig nya internetfenomen på Wikipedia, men lägg ned dina spamm-inlägg nu, som dessutom bara är kopior. De tillför ingenting eftersom folk mycket väl förstår detta utan din hjälp.
 

Olsson

New member
För att undvika att trigga/starta våra överlevnadsreaktioner (ÖR) finns bara EN lösning. Nämligen att sänka ingångshastigheten så att jag som förare inte uppfattar situationen som osäker/farlig! Så det KAN vara så att de som kraschade under den utbildning som du pratar om helt enkelt valde för hög ingångshastighet och därmed startade ett antal ÖR vilka ledde till krasch!

Nja, det är inga "överlevnadsreaktioner" som får dig att slå av gasen, och de är absolut inte allmänt inbyggda på något sätt. Triggning av reaktioner görs inte i huvudsak av rädsla - det görs(ungefär) av en samlad upplevd situation tillsammans med personens samtliga erfarenheter. (även om rädsla triggar sina saker)

Reaktionerna, oavsett vad de är, har programmerats in(det är det som är inlärning) och kan sägas utgöra kod. Felaktig kod som triggas är ett problem och alla som undervisar stöter på det i stort sett hela tiden, närmare bestämt när eleven gör fel samt att felet hamnar under den failure mode som kallas Rule-based error. Det innebär att handligen i sig kan mycket väl vara korrekt, men att den triggas och utförs vid helt fel tillfälle. Det finns ett samlingsnamn för detta - negative transfer. Det finns massor med exempel, t ex från flygsammanhang där man kämpar mot detta förhatliga problem.

En viktig grej är att komma ifrån detta med "rädsla" och "överlevnad" just därför att man bör vara medveten om att det sker även utan dessa ingredienser. Förare triggar m a o fel saker utan att rädsla överhuvud taget finns med i bilden.
 
Last edited:

OH-

Member
Nja, det är inga "överlevnadsreaktioner" som får dig att slå av gasen, och de är absolut inte allmänt inbyggda på något sätt. Triggning av reaktioner görs inte i huvudsak av rädsla - det görs(ungefär) av en samlad upplevd situation tillsammans med personens samtliga erfarenheter. (även om rädsla triggar sina saker)

Reaktionerna, oavsett vad de är, har programmerats in(det är det som är inlärning) och kan sägas utgöra kod. Felaktig kod som triggas är ett problem och alla som undervisar stöter på det i stort sett hela tiden, närmare bestämt när eleven gör fel samt att felet hamnar under den failure mode som kallas Rule-based error. Det innebär att handligen i sig kan mycket väl vara korrekt, men att den triggas och utförs vid helt fel tillfälle. Det finns ett samlingsnamn för detta - negative transfer. Det finns massor med exempel, t ex från flygsammanhang där man kämpar mot detta förhatliga problem.

En viktig grej är att komma ifrån detta med "rädsla" och "överlevnad" just därför att man bör vara medveten om att det sker även utan dessa ingredienser. Förare triggar m a o fel saker utan att rädsla överhuvud taget finns med i bilden.

Ovanstående är säkert en väldigt lärd utläggning om felhandlingar i allmänhet. Probem som bromsning i fel läge och målfixering har givetvis rationella grunder och går att träna bort men jag tror du har fel när du vill koppla bort dom från rädsla.
En väldigt grundläggande erfarenhet (för alla djur, inte bara människa) är att om man ser nåt farligt så är det smart att inte rusa rakt på det. Att skaffa tid- och rum-avstånd till faran ger mindre smärta. Min tro är att bromsa och backa från faror är grunden, att hitta dom lägen när det är bättre att öka och konfrontera kräver omprogrammering.
Målfixeringen tror jag är liknande, i version 0.0 av överlevnadsprogrammet släpper man inte faran med blicken för det ger inget bra resultat.
 

Olsson

New member
Ovanstående är säkert en väldigt lärd utläggning om felhandlingar i allmänhet. Probem som bromsning i fel läge och målfixering har givetvis rationella grunder och går att träna bort men jag tror du har fel när du vill koppla bort dom från rädsla.
En väldigt grundläggande erfarenhet (för alla djur, inte bara människa) är att om man ser nåt farligt så är det smart att inte rusa rakt på det. Att skaffa tid- och rum-avstånd till faran ger mindre smärta. Min tro är att bromsa och backa från faror är grunden, att hitta dom lägen när det är bättre att öka och konfrontera kräver omprogrammering.
Målfixeringen tror jag är liknande, i version 0.0 av överlevnadsprogrammet släpper man inte faran med blicken för det ger inget bra resultat.



Jag vill endast koppla bort rädsla som någon sorts huvudförklaring till många problem. Det räcker med att du är missnöjd med resultatet så testas ny kod, om och om igen tills det antingen börjar fungerar någorlunda - eller om det inte hjälper så triggas väldigt generella program. Slutligen och om det inte funkar "kastas" man ur programloopen och in extremt ineffektiv, seriell och medveten arbets-mode (och där man absolut inte bör vara.)

Därtill är vi beroende av closed-loop visuell information om upp/ned, lutning etc, precis som vid flygning, där man inte kan veta vad som är upp eller ned utan visuell info om flygläge. På samma sätt för mc, så känns rakt fram väldigt likt en sväng eftersom inga sidokrafter finns. Därför är tvåhjul-körningen så starkt kopplad till just visuell info.

Om man tar målfixering, så är det extremt vanligt vid t ex IFR-flygning (utan yttre visuella referenser) Du stirrar på ett instrument och försöker korrigera värden för detta samtidigt som du tappar kontroll över resten av parametrarna. Resultatet blir total "spatial disorientation". Denna målfixering sker helt utan att du blir rädd för något, eftersom det tränas under säkra former. Faktum är att det sker även på marken i simulator, vilket naturligtvis är helt ofarligt. Med det vill jag säga att rädsla visst kan vara negativt och troligen triggar väldigt grundläggande 0.0-kod men det är långt från en nödvändighet för att t ex tappa nödvändig visuell styrinfo.
 

Guzzi-Leif

New member
Jag vill endast koppla bort rädsla som någon sorts huvudförklaring till många problem. Det räcker med att du är missnöjd med resultatet så testas ny kod, om och om igen tills det antingen börjar fungerar någorlunda - eller om det inte hjälper så triggas väldigt generella program. Sl

*SNIPP*

patial disorientation". Denna målfixering sker helt utan att du blir rädd för något, eftersom det tränas under säkra former. Faktum är att det sker även på marken i simulator, vilket naturligtvis är helt ofarligt. Med det vill jag säga att rädsla visst kan vara negativt och troligen triggar väldigt grundläggande 0.0-kod men det är långt från en nödvändighet för att t ex tappa nödvändig visuell styrinfo.

Om jag, utan högre vetskap i min hjärnas innersta vindlingar, tillåts göra ett statement blir det följande:
De flesta misstag jag gör rent körtekniskt är förknippade med och kommer som en följd av "Oooohps"; något som jag hittills tolkat som att skräck/stress bryter ned mitt beteende till det mest inövade/ryggradsmässiga nämligen att minska farten/bromsa. Det har några gånger varit nära att leda till omkull-/avkörning (och därmed en akut risk att mista livet) och det har alltid skett när jag gått in med för hög fart i någon form av svårighet (knipande kurva, väglagsförändring, osv). Däremot känner jag inte igen beteendet från plötslig påverkan utifrån i form av korsande älg, utkörande bilist o dyl - där har jag än så länge agerat rationellt. Märkligt...
Det jag ändrat i körningen efterhand som jag skaffat mig erfarenhet, är att göra klart ännu mer av anpassningen INNAN eventuella problem dyker upp vilket har lett till lägre "ingångsfarter", väsentligt lägre antal "Oooohps" per år, bättre livslängd på däck o bromsbelägg samt högre medelhastigheter(!)

Och yes box: Jag har fortfarande så jäkla mycket kvar att lära mig! Blir tyvärr inte klar innan jag lämnar detta jordelivet men jag skall hinna en bra bit på väg!
 
Last edited:

Olsson

New member
De flesta misstag jag gör rent körtekniskt är förknippade med och kommer som en följd av "Oooohps"; något som jag hittills tolkat som att skräck/stress bryter ned mitt beteende till det mest inövade/ryggradsmässiga nämligen att minska farten/bromsa. Det har några gånger varit nära att leda till omkull-/avkörning (och därmed en akut risk att mista livet) och det har alltid skett när jag gått in med för hög fart i någon form av svårighet (knipande kurva, väglagsförändring, osv). Däremot känner jag inte igen beteendet från plötslig påverkan utifrån i form av korsande älg, utkörande bilist o dyl - där har jag än så länge agerat rationellt. Märkligt...

Även om det självklart är omöjligt att ge något exakt svar så låter det kanske inte så märkligt. Just för att du agerat rationellt, finns ingen anledning till stress och skräck. Det har helt enkellt gått bra att hantera utkörande bilister etc och du var aldrig i någon riktigt kritisk situation.

Ett "Oooohps" föregår också av något. Fel har redan skett. Fel i flera bemärkelser. Det ena leder till att du inte gillar läget längre, men även att det stör den "feed-forward"-kontroll (sunt nyttjande av program utan avbrott) som du nyss använde. Nu måste systemet gå in och ut för att testa vad som eventuellt passar det nya läget, vilket är mycket negativt. Det avgörande är om det är enligt plan eller ej.

Ja, det gäller ju i båda fallen, kurvor och älgar. Men vad är det som säger att svårighetsgraden hos dessa två områden måste vara lika? Ingenting!

Men men, med enskillda fall kan man såklart bara gissa...
 
Last edited:

Avarage

New member
Ok, sorry. Här är mitt bästa konstruktiva förslag!

A) Läs inlägg #42 som ger tydlig information om min kritik.

Diskussionen, fram tills inlägg långt senare än #42 handlade om den kurs som din "kompis" genomförde 2006 och vilken jag frågade om!

I #42 blandar du in kritik DU har avseende den utbildningen som genomfördes 2004 dessutom på ett sätt så att man skall tro att din kompis kritik och din är densamma!

Utbildningarna är, som jag skrivit, kraftigt omarbetade under senare år och instruktörer har fått mer och mer kunskap.

Du verkar ha viljan att kritisera och framför allt provocera men saknar fulltä'ndigt engagemang och vilja att föra utvecklingen av dessa kurser som arrangeras och genomförs av idéellt arbetande människor framåt!

Varför Olsson?

Om du nu besitter så goda kunskaper och har en enorm pedgogisk förmåga och dessutom gillar att köra hoj VARFÖR orkar/kan/vill du inte hjälpa till?


B) Om du behöver mer information om vad du bör göra åt saken så föreslår jag att läsa-på.
.

Till skillnad från dig anser jag mig inte fullärd och ja, jag läser på för att ständigt förkovra mig.

Det är dock inget krav för att jag skall veta vad vi kan göra bättre på våra utbildningar i SMC Väst. Jag vet redan saker som kan bli bättre liksom jag vet saker som är så bra att vi skall behålla det!

C) Om det råder osäkerhet runt lämpliga källor för vettig information, så föreslår jag att du tar reda på det utifrån de system som du ska jobba med.

Åter igen "Olsson" jag jobbar idéellt och SKALL ingenting!

Jag gör det för att jag tycker det är kul och för att jag brinner för att försöka hjälpa människor inte stjälpa!!!

Åter igen är du inte konstruktiv "Olsson" så VARFÖR jag över huvud taget för en diskussion med dig förstår jag inte! Att diskutera med dig ger absolut INGENTING i denna frågan!

Ha ett trevligt liv "Olsson" och jag hoppas du fortsätter vara olycksfri med dina fulländade kunskaper om mc-körning! Det är bara så himla tråkigt att du inte tycks finna någon glädje i att hjälpa och stötta människor med mindre kunskaper än dig!

Over and out!
// Niklas
 
Top