Funderingar kring kuggad uppkörning...

RMac

New member
Klarar man inte uppkörningen så ska man inte ha körkort. Så enkelt är det.
Sen kan man skylla på nästan vad som helst men som Jåke skrev någon meter längre upp i denna tråden är det bara "pricken över i" som man får som anledning.

Det är helheten som bedöms och är man så nervös att man inte kan framföra sitt fordon får man träna tills man känner sig säkrare. klarar man inte att hålla 50 utan att behöva "bromsa" till rätt hastighet.. ja då får man väl träna lite på det också... varför inte köra 48 istället, det märker inte "gubben" i alla fall.
En någorlunda erfaren förare fixar förresten undanmanövern i 70 utan att grubbla på det. om 55 känns för snabbt.... träna på undanmanöver för du är på gränsen att kunna hantera din hoj när du puttrar till affären!

Dom alltid så bespottade "uppkörningsgubbarna" är yrkesmänniskor med utbildning precis som alla oss andra. Dom kan givetvis göra fel, precis som biljettkontrollanten på sj självklart gör fel varje gång någon får böter för att ha plankat på tåget eller dom där s!#$! dörrvakterna på krogen.. dom har ju aldrig någonsin slängt ut någon som förtjänat det... eller?:eek:

/HW

Ta inte illa upp men är det verkligen du i din signaturebild? Alltså, ett får med hink på skallen :) Skojar bara....men just det där med "på gränsen att kunna hantera din hoj när du puttrar till affären" skadar min stolthet :) Jag respekterar din rättighet till egna åsikter men tycker ändå att du kanske ser lite svart/vitt på saken förmodligen p.g.a. att du har bara upplevet ett system och det är systemet som bjuds här i Sverige under senare år? En gång i tiden så fick man automatiskt A behörighet med B körkortet. Min 70 åriga svenska svärmor har A behörighet på hennes körkort utan att någonsin ha kommit närmare än 10 meter till en motorcykel. Utgör alla MC förare i icke EU/EES länder en trafikfara för att de inte har genomgått det Svenska eller EU standardiserat körprovet? Med tid har de skärpt reglerna och gjort uppkörningen mer och mer detaljerad. Jag gissar att många MC förare idag skulle inte kunna köra högfartsbana perfekt utan att ha först tagit några lektioner. Jag kan utan tvekan köra till affären utan att jag utgör en hot mot trafiksäkerhet. Jag har under ett år pendlat fram och tillbaka till Stockholm och igenom Stockholm under rusningstid utan minsta problem. Jag har regelbundet pendlat med MC i norra Texas i stadstrafik i städer med 5 miljon plus invånare och kort längre resor till New Mexico, Oklahoma och Arkansas på olika vägar/väglag utan att varit nära en incident som jag skulle kunna ta ansvaret för. Har killen jag såg här om dagen som gjorde "wheelie" med sin sporthoj i 90km/h längs Strandvägen mitt i Stockholm rätt till körkort? Jag antar att just sistnämnda kille skulle vara jätte duktig på höghastighetsbana också. Om jag hade för avsikt att flytta tillbaka till USA någon gång och kunde styrka detta så skulle jag kunna be om undantag ifrån länsstyrelsen och få fortsätta köra här i Sverige med mitt amerikanskt körkort fram tills dagen jag återvände. Om detta var fallet, har jag rätt att köra eller innebär det onödiga risker för trafiksäkerheten?

Ett körprov (speciellt manöverbana) och körning i en verklig trafikmiljö kan mycket lätt anses vara två olika saker. Att man inte klarar köra höghastighetsbana med perfekt konstant tempo eller annan del av manöverprovet ser till att man inte får lappen, men är inget bevis på att man är oduglig som MC förare. Att man förstår egna styrkor och begränsningar och att man respekterar dessa när man kör är mycket viktigare tycker jag.

Edit: Jag känner / har känt och är bekant med ett antal icke EU/EES medborgare som tidigare har bott i sverige längre en ett år eller bor kvar och de flesta har skitit i kravet att köra upp i sverige för att de anser att de kan bevisligen redan köra och att det är opraktiskt, besvärligt och dyrt med uppkörningen i sverige. Kan man argumentera att systemet har tvingat dessa personer till detta beslut?
 
Last edited:

HW

New member
Jag sa inte att alla som har körkort idag bör ha det. Faktum är att alla vi motorcyklister behöver kontinuerlig träning för att hålla oss i form. Det är många som inte skulle klara körkortsprovet idag men det är inte körkortsprovet det är fel på utan våra kunskaper. Vi kör bara några månader om året och ägnar inte mycket tid åt att fräscha upp kunskaperna innan vi drar iväg i vårsolen.

Jämför med dykning, om man efter några års uppehåll tar sig till varmare breddgrader och skall ut och dyka tar man gärna ett enkelt dyk som uppvärmning för att komma in i det igen.. men så gör vi inte när vi kör hoj.. jag är precis likadan, förutom att jag regelbundet övar.

/HW
 

GS1000E

New member
Ta inte illa upp men är det verkligen du i din signaturebild? Alltså, ett får med hink på skallen :) Skojar bara....men just det där med "på gränsen att kunna hantera din hoj när du puttrar till affären" skadar min stolthet :) Jag respekterar din rättighet till egna åsikter men tycker ändå att du kanske ser lite svart/vitt på saken förmodligen p.g.a. att du har bara upplevet ett system och det är systemet som bjuds här i Sverige under senare år? En gång i tiden så fick man automatiskt A behörighet med B körkortet. Min 70 åriga svenska svärmor har A behörighet på hennes körkort utan att någonsin ha kommit närmare än 10 meter till en motorcykel. Utgör alla MC förare i icke EU/EES länder en trafikfara för att de inte har genomgått det Svenska eller EU standardiserat körprovet? Med tid har de skärpt reglerna och gjort uppkörningen mer och mer detaljerad. Jag gissar att många MC förare idag skulle inte kunna köra högfartsbana perfekt utan att ha först tagit några lektioner. Jag kan utan tvekan köra till affären utan att jag utgör en hot mot trafiksäkerhet. Jag har under ett år pendlat fram och tillbaka till Stockholm och igenom Stockholm under rusningstid utan minsta problem. Jag har regelbundet pendlat med MC i norra Texas i stadstrafik i städer med 5 miljon plus invånare och kort längre resor till New Mexico, Oklahoma och Arkansas på olika vägar/väglag utan att varit nära en incident som jag skulle kunna ta ansvaret för. Har killen jag såg här om dagen som gjorde "wheelie" med sin sporthoj i 90km/h längs Strandvägen mitt i Stockholm rätt till körkort? Jag antar att just sistnämnda kille skulle vara jätte duktig på höghastighetsbana också. Om jag hade för avsikt att flytta tillbaka till USA någon gång och kunde styrka detta så skulle jag kunna be om undantag ifrån länsstyrelsen och få fortsätta köra här i Sverige med mitt amerikanskt körkort fram tills dagen jag återvände. Om detta var fallet, har jag rätt att köra eller innebär det onödiga risker för trafiksäkerheten?

Ett körprov (speciellt manöverbana) och körning i en verklig trafikmiljö kan mycket lätt anses vara två olika saker. Att man inte klarar köra höghastighetsbana med perfekt konstant tempo eller annan del av manöverprovet ser till att man inte får lappen, men är inget bevis på att man är oduglig som MC förare. Att man förstår egna styrkor och begränsningar och att man respekterar dessa när man kör är mycket viktigare tycker jag.

Edit: Jag känner / har känt och är bekant med ett antal icke EU/EES medborgare som tidigare har bott i sverige längre en ett år eller bor kvar och de flesta har skitit i kravet att köra upp i sverige för att de anser att de kan bevisligen redan köra och att det är opraktiskt, besvärligt och dyrt med uppkörningen i sverige. Kan man argumentera att systemet har tvingat dessa personer till detta beslut?

Tack för mycket kloka ord! Jag delar din uppfattning till 100%.
Allt tjafs om att Cirkusprovet skulle vara ett mått på hur pass bra man hanterar sin MC i trafik är givetvis rena löjan. MC-körning handlar i stort om att köra med ett gott omdöme och har man någorlunda vett i skallen så inser man att Cirkusprovet inte fyller någon större funktion.
Givetvis skall man öva i att hantera sin MC och att känna hur maskinen uppför sig, men detta skall ske fortlöpande på bana och inte som nu, vid ett enda tillfälle och som ofta, med en annan maskin än den, som du har för avsikt att köra i verkligheten.
:)
 

RMac

New member
Tack för mycket kloka ord! Jag delar din uppfattning till 100%.
Allt tjafs om att Cirkusprovet skulle vara ett mått på hur pass bra man hanterar sin MC i trafik är givetvis rena löjan. MC-körning handlar i stort om att köra med ett gott omdöme och har man någorlunda vett i skallen så inser man att Cirkusprovet inte fyller någon större funktion.
Givetvis skall man öva i att hantera sin MC och att känna hur maskinen uppför sig, men detta skall ske fortlöpande på bana och inte som nu, vid ett enda tillfälle och som ofta, med en annan maskin än den, som du har för avsikt att köra i verkligheten.
:)

Ja du, och samtidigt som jag resonerar på det här viset så förstår jag att nu måste jag harmonisera mig till de krav som ställs om jag vill skaffa den svenska MC lappen. Den allmäna övertygelsen är att 100% prestanda vid manöverövningar är grundläggande till allt annat och detta tyvärr måste respekteras. Uppkörningen handlar inte bara om gott omdöme, utan även att man håller sig till ett strikt bestämt mått, som kan argumenteras äventyra gott omdöme i vissa fall. Puritanerna argumenterar att har man uppnått den gyllene nivån i sin utbildning så skall det inte finnas någon strid mellan gott omdöme och körprovskraven. En del av mig hoppas att puritanerna har rätt och när jag har kommit igenom den här ritualen "rite of passage" att jag upptäcker ett nytt medvetande ;)
 

JanneS

New member
Äntligen klarad uppkörning!

Klarade A-kortet i går efter en missad uppkörning i oktober i fjol. Var då precis som flera kommenterat då rätt så förb-ad/frustrerad men är av någon outgrundlig anledning lite mer uppåt i dag ;).

Jag ser ett par problem med systemet som det ser ut i dag:

- Bristen på överklagansmöjlighet
Detta är ett av de få om inte det enda fallet av myndighetsutövning som man inte har möjlighet att få överprövat av någon form av högre instans.

- Otydligheterna i VVFS:en.
Det står i föreskriften att "Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning)". Vid min första uppkörning klarade jag krypkörningsbanan (inte helt snyggt men jag klarade hela banan utan att "fota" eller något annat mer graverande misstag). Inspektören ansåg dock att det gick "för fort".
Vad är "för fort" i detta sammanhang?

Jag har dock en stor förståelse till upplägget på förarprovet där man börjar med att visa för inspektören att man i tur och ordning (och utan större risk för eget liv och lem) genom lågfart, högfart och bromsprov får visa att man är kapabel att tekniskt hantera hojen innan man släpps ut i trafiken på det avgörande provet. Eftersom vi har möjlighet att boka en uppkörning utan att ha kört en enda meter med motorcykel så är det väl rimligt att de kollar detta. Sedan kan jag ha synpunkter på att just lågfartsmanöverbanan räknas som en så viktig del av körningen. Jag både kan, får och vill stötta med fötterna då och då i det verkliga livet.

Jag är en stor motståndare till konspirationsteorier. Jag tror därför inte en stund på att det finns kvoter etc. som skall uppfyllas. Dock skall man ha en stor respekt för att Vägverkets inspektörer också är människor. De har olika bakgrund, olika synsätt, olika värderingar och allt detta spelar ju naturligtvis in när de gör sitt jobb. Detta även om de själva aktivt försöker vara objektiva. Sedan vet man ju inte hur deras dag sett ut. Hunden kan ha dött, maken/hustrun kan ha grälat på dom och de kanske har sovit dåligt p.g.a. olika typer av bekymmer...

Sedan till detta med körskola eller inte. Detta verkar vara en fråga av närmast "religiös" natur... Jag gick på körskola. Trots att jag tycker mig vara en hyggligt van trafikant (kört bil i ca 20 år och kör i dag ca 3000 mil/år i bil) så fick jag en hel del tips och uppfräschning på områden som man glömt och/eller har förändrats över tid.

Min uppfattning är också att jag fick en hel del tips kring hur man skall hantera hojen och sig själv i olika situationer. Kort sagt så hade jag haft väsentligt svårare att klara körkortet över huvud taget om jag inte kört på skola.
 

Ann

New member
Körkortet

Vill bara gratulera till körkortet! Ha en fin mc-sommar och kör bra.
 

GS1000E

New member
Ja du, och samtidigt som jag resonerar på det här viset så förstår jag att nu måste jag harmonisera mig till de krav som ställs om jag vill skaffa den svenska MC lappen. Den allmäna övertygelsen är att 100% prestanda vid manöverövningar är grundläggande till allt annat och detta tyvärr måste respekteras. Uppkörningen handlar inte bara om gott omdöme, utan även att man håller sig till ett strikt bestämt mått, som kan argumenteras äventyra gott omdöme i vissa fall. Puritanerna argumenterar att har man uppnått den gyllene nivån i sin utbildning så skall det inte finnas någon strid mellan gott omdöme och körprovskraven. En del av mig hoppas att puritanerna har rätt och när jag har kommit igenom den här ritualen "rite of passage" att jag upptäcker ett nytt medvetande ;)

Om man ska tro de redan frälsta, så kommer du att uppnå både kunskap och ett medvetande av sällan skådat slag, i samma ögonblick, som du passerar det sista hindret på Cirkusbanan. Hoppas bara att du inte kör upp privat och samtidigt råkar ut för den Pellejöns som härjar i södra Sverige. För i så fall krävs enligt ritualen, minst två uppkörningar innan den store guden blir nöjd. :rolleyes:
 

RMac

New member
Klarade A-kortet i går efter en missad uppkörning i oktober i fjol. Var då precis som flera kommenterat då rätt så förb-ad/frustrerad men är av någon outgrundlig anledning lite mer uppåt i dag ;).

Jag ser ett par problem med systemet som det ser ut i dag:

- Bristen på överklagansmöjlighet
- Otydligheterna i VVFS:en.
-Jag har dock en stor förståelse till upplägget på förarprovet...Eftersom vi har möjlighet att boka en uppkörning utan att ha kört en enda meter med motorcykel så är det väl rimligt att de kollar detta.
-Jag är en stor motståndare till konspirationsteorier.
-Dock skall man ha en stor respekt för att Vägverkets inspektörer också är människor.
-Sedan till detta med körskola eller inte...fick jag en hel del tips och uppfräschning på områden som man glömt och/eller har förändrats över tid.
-Kort sagt så hade jag haft väsentligt svårare att klara körkortet över huvud taget om jag inte kört på skola.

Grattis till körkortet och tack för synpunkterna. Ett par frågor bara. Tycker du att du skulle ha klarat uppkörningen förra året om VVFS:arna var tydligare? Tog du körskolelektionerna innan första provet förra året, eller bara i år?
 
Last edited:

JanneS

New member
Grattis till körkortet och tack för synpunkterna. Ett par frågor bara. Tycker du att du skulle ha klarat uppkörningen förra året om VVFS:arna var tydligare? Tog du körskolelektionerna innan första provet förra året, eller bara i år?

Sorry att det dröjt med svar men semestern kom i vägen...

Svårt att säga om jag klarat det hela med en tydligare VVFS. Dock tycker jag att det känns märkligt att "inspektören" säger att "det gick för fort". i VVFS:en står det om jag inte minns fel att "Hastigheten ska regleras med kopplingen (så kallad krypkörning)" vilket jag gjorde. När slutar det att vara krypkörning? Sedan har jag dessutom lite svårt att förstå varför man inte får använda fötterna att stötta med etc. så gör man ju i "verkligheten"...

Jag har full förståelse för att inspektören vill se att man klarar att behärska fordonet inför högfartsmanöver, bromsprov och sedan körningen i trafik men egentligen borde delmomentet gällande krypkörning kanske inte behöva vara mer än just ett sätt att visa att man på ett vettigt sätt klarar att hantera hojen i låg fart. Man är ju kanske inte den största faran varken för andra eller sig själv i 3 km/h...

När det gäller mina körlektioner så tog jag huvuddelen av dessa förra året före den missade uppkörningen. Tog bara ett par uppfräschningslektioner i år.
 

RMac

New member
Godkänd vid andra uppkörning

Jag klarade min andra uppkörning idag! Det var också samma inspektör som vid det första misslyckade försöket. Jag övade privat ganska intensivt under sommaren (2 ggr per vecka) och med 4 stycken dubbla formella lektioner i fickan så är lappen nu en verklighet. Om jag är ärlig så kan jag definitivt säga att mitt körande har rafinerats och blivit smidigare under resans gång. Vilken lättnad!
 

JanneS

New member
Grattis!!!

Jag klarade min andra uppkörning idag! Det var också samma inspektör som vid det första misslyckade försöket. Jag övade privat ganska intensivt under sommaren (2 ggr per vecka) och med 4 stycken dubbla formella lektioner i fickan så är lappen nu en verklighet. Om jag är ärlig så kan jag definitivt säga att mitt körande har rafinerats och blivit smidigare under resans gång. Vilken lättnad!

Nu är det bara att fortsätta med "övningskörningen" på egen hand!

Själv har jag väl hunnit med ca 150 mil sedan jag fick mitt kort och nog känns det att man inte är lika van vid MC ännu som med bil där det brukar bli ca 3000 mil om året... Men det finns ju bara ett sätt att skaffa sig erfarenhet... Hoppas bara att regnet slutar ösa ner eftersom jag har 5 mil till jobbet i morgon bitti ;)
 

RMac

New member
Man kan ändå misstänka att jag till en vis del tillfredställde "the establishment" genom att "ge mig" och spendera lite drygt 4000:- på formella lektioner och 3000:- på två uppkörningar. Hur som helst de formella lektionerna var faktiskt roliga och det var trevligt att träffa och prata med instruktörerna. Lite dyrt men nog värt.
 

Hellman

New member
Sanningen är den att utbildade körlärare är (oftast) väldigt duktiga på att lära ut tips och trix som en annan som privat handledare inte tänker på.

Körde lite med en polare som bestämmt sig för att klara allt privat. Jag tyckte att han skulle ta ett par lektioner men icke. Efter två kuggade prov gick han dock med på det och tog 3 lektioner. Uppkörning nr 3 klarade han galant med berömm.
Så körlärare har oftast mycket vettigt att komma med, även om det är dyr kunskap.
 

SuperHero

New member
Uppkörning avklarad!

Helt riktigt att körlärare har viktigt kunskap att förmeddla. Det som jag tycker suger är körlärare som tror sig vara bäst och vackrast och som släpper en sanning per körlektion :mad:. Dessa individer suger dig på pengar och riskerar att du lär dig tom felsaker. Ingen kontinuitet i lärandet.
Jag hittade en bra körskola med riktigt duktiga lärare några få lektioner och klar för uppkörning, vilket jag idag klarade av. På dessa lektioner lärde jag mig massor och tack vare det kommer jag också att bli en bättre bilförare.:cool: Tack för mig!
 

Ballhead

New member
Om du känner att körskolan skinnar dig på lektioner (pengar), säg till att få ett pris (antal lektioner) för körkortet. eller säg till att du tänker byta körskola. Personliga rekomedationer är bra mycket bättre än tv reklam.
 

SuperHero

New member
Tyvärr kan det vara lättare sagt än gjort.
1. "säg till att få ett pris (antal lektioner) för körkortet."
Visst frågade jag om antal lektioner, flera andra på den skolan frågade samma sak. Svaret var att det MC-kortet är en lyxprodukt som tyvärr kostar och att man inte kunde säga i förväg antal lektioner då det var individuellt. Detta köpte jag efter 5 dubbla lektioner, men efter 11 var det ungefär samma svar och då lämnade jag körskolan då förtroendet var förbrukat. Jag är över 40 och har livserfarenhet, men ungdomar som hamnar i dessa händer vet inte bättre.
2. "säg till att du tänker byta körskola" Kan kanske fungera, men detta kräver en konfrontation med ev. konflikter som följd. Vill man verkligen stanna kvar då? Jag drog och försökte hitta en annan skola ist., frågade flera st. och till slut hittade jag de som via en snabb förhör via telefon kom fram till antal lektioner och pris. Men det tog mig tid att hitta dem. I Stockholm var det nästan omöjligt, högtryck på skolorna. Kollade Växjö, Kalmar och Norrköping sommaren var nästan över, semestern var slut och då hittades de i Hallstahammar korkortexpress.se. Proffsiga, trevliga och ödmjuka. De var alltid 110% engagerade. Radiokomunikation användes hela tiden även på banorna och det var alltid 2 MC.

Det borde införas någon sorts kvalitetsmärkning på skolor, det finns tyvärr alldeles för stora skillnader.
 

RMac

New member
SuperHero, tänkte gratulera på körkortet! Jag verkade ha tur med körskolorna när jag äntligen bestämde mig att ta formella lektioner. Ena gubbe var lite grinig men han var på bollen. Han stack på semester så jag var tvungen att söka ny skola. Nästa gubbe var "old school" och hur trevlig som helst. Tror att jag fick en bra blandning under mina totalt fyra dubbla lektioner....
 

SuperHero

New member
SuperHero, tänkte gratulera på körkortet! Jag verkade ha tur med körskolorna när jag äntligen bestämde mig att ta formella lektioner. Ena gubbe var lite grinig men han var på bollen. Han stack på semester så jag var tvungen att söka ny skola. Nästa gubbe var "old school" och hur trevlig som helst. Tror att jag fick en bra blandning under mina totalt fyra dubbla lektioner....

Tack för det!
Jag misstänker att jag haft lite otur... också. :rolleyes:
 
Top