Klarar man inte uppkörningen så ska man inte ha körkort. Så enkelt är det.
Sen kan man skylla på nästan vad som helst men som Jåke skrev någon meter längre upp i denna tråden är det bara "pricken över i" som man får som anledning.
Det är helheten som bedöms och är man så nervös att man inte kan framföra sitt fordon får man träna tills man känner sig säkrare. klarar man inte att hålla 50 utan att behöva "bromsa" till rätt hastighet.. ja då får man väl träna lite på det också... varför inte köra 48 istället, det märker inte "gubben" i alla fall.
En någorlunda erfaren förare fixar förresten undanmanövern i 70 utan att grubbla på det. om 55 känns för snabbt.... träna på undanmanöver för du är på gränsen att kunna hantera din hoj när du puttrar till affären!
Dom alltid så bespottade "uppkörningsgubbarna" är yrkesmänniskor med utbildning precis som alla oss andra. Dom kan givetvis göra fel, precis som biljettkontrollanten på sj självklart gör fel varje gång någon får böter för att ha plankat på tåget eller dom där s!#$! dörrvakterna på krogen.. dom har ju aldrig någonsin slängt ut någon som förtjänat det... eller?
/HW
Ta inte illa upp men är det verkligen du i din signaturebild? Alltså, ett får med hink på skallen Skojar bara....men just det där med "på gränsen att kunna hantera din hoj när du puttrar till affären" skadar min stolthet Jag respekterar din rättighet till egna åsikter men tycker ändå att du kanske ser lite svart/vitt på saken förmodligen p.g.a. att du har bara upplevet ett system och det är systemet som bjuds här i Sverige under senare år? En gång i tiden så fick man automatiskt A behörighet med B körkortet. Min 70 åriga svenska svärmor har A behörighet på hennes körkort utan att någonsin ha kommit närmare än 10 meter till en motorcykel. Utgör alla MC förare i icke EU/EES länder en trafikfara för att de inte har genomgått det Svenska eller EU standardiserat körprovet? Med tid har de skärpt reglerna och gjort uppkörningen mer och mer detaljerad. Jag gissar att många MC förare idag skulle inte kunna köra högfartsbana perfekt utan att ha först tagit några lektioner. Jag kan utan tvekan köra till affären utan att jag utgör en hot mot trafiksäkerhet. Jag har under ett år pendlat fram och tillbaka till Stockholm och igenom Stockholm under rusningstid utan minsta problem. Jag har regelbundet pendlat med MC i norra Texas i stadstrafik i städer med 5 miljon plus invånare och kort längre resor till New Mexico, Oklahoma och Arkansas på olika vägar/väglag utan att varit nära en incident som jag skulle kunna ta ansvaret för. Har killen jag såg här om dagen som gjorde "wheelie" med sin sporthoj i 90km/h längs Strandvägen mitt i Stockholm rätt till körkort? Jag antar att just sistnämnda kille skulle vara jätte duktig på höghastighetsbana också. Om jag hade för avsikt att flytta tillbaka till USA någon gång och kunde styrka detta så skulle jag kunna be om undantag ifrån länsstyrelsen och få fortsätta köra här i Sverige med mitt amerikanskt körkort fram tills dagen jag återvände. Om detta var fallet, har jag rätt att köra eller innebär det onödiga risker för trafiksäkerheten?
Ett körprov (speciellt manöverbana) och körning i en verklig trafikmiljö kan mycket lätt anses vara två olika saker. Att man inte klarar köra höghastighetsbana med perfekt konstant tempo eller annan del av manöverprovet ser till att man inte får lappen, men är inget bevis på att man är oduglig som MC förare. Att man förstår egna styrkor och begränsningar och att man respekterar dessa när man kör är mycket viktigare tycker jag.
Edit: Jag känner / har känt och är bekant med ett antal icke EU/EES medborgare som tidigare har bott i sverige längre en ett år eller bor kvar och de flesta har skitit i kravet att köra upp i sverige för att de anser att de kan bevisligen redan köra och att det är opraktiskt, besvärligt och dyrt med uppkörningen i sverige. Kan man argumentera att systemet har tvingat dessa personer till detta beslut?
Last edited: