Funderingar kring kuggad uppkörning...

Mia28

New member
Angående uppkörning..:(

Tjenare!
Jag har oxå funderat mycket på hur exakt dom vill att man skall fixa d..,jag tror att mycket hänger på ifall du kör upp som privatist eller inte... Jag kommer köra upp om två veckor och känner mig supernervös, då trots att jag har kört formella lektioner.

Det känns meningslöst att bara nöta och nöta tills körskolleläraren anser att man är ok för en uppkörning men det är nog det enda sättet att inte få slutprovsinspektören att vara kinkig...

Detta är HEMSKT då det kostar väldigt mycket att ta lektioner och det verkar som att du inte skulle behöva det...

Det kommer snart bara vara rika som kan ta mc kort eftersom dom kommer lägga in ännu mer till provet from i höst, riskutbildning. Jag läste att det skulle läggas på ännu mer i en framtid men det vet jag inte riktigt vad det skulle handla om..:( Det är nog inte meningen att vi "vanliga dödliga" som arbetar till oss pengar sa få köra hoj:( Tråkigt nog...:mad:
Jag håller tummarna för dej till nästa g..,ge inte upp!! D tänker inte jag göra heller om jag kuggar...
Tjo!
 

RMac

New member
Tack för svaret Mia28. Angående din uppkörning, det enda jag skulle säga som råd är att släppa nervösiteten så långt det går. Själv kunde jag inte sova för två nätter innan uppkörningen ;) Trafikinspektörerna försoker formodligen bygga en helhetsbild så gott de kan med väldigt lite information att gå på och hög nervösitet bidrar nog till en negativ (inte färdig) bild.

Angående behovet av formella körskolelektioner för att hålla trafikinspektören glad, minst en körskola som jag har pratat med har direkt förvarnat mig om att trafikinspektören kommer att bedöma mig mycket hårdare om jag kör upp som privatist. Om detta faktiskt är sant (och det är det nog inom en vis ram) då är det faktiskt oacceptabelt, även om det är en inbyggd folkvana. Idag så måste konkurrerande företag följa vissa lagar som gör att de inte får samarbeta för att manipulera eller styra marknaden, kallas för anti-trust eller något liknande. Inte heller bör det finnas ett beteende hos VV som är avsedd för att skydda intressen av vissa delar av det privata näringslivet, d.v.s körskolorna, till nackdel för deras konkurrenter, d.v.s privatisterna.

Min slutsats är att om det skall finnas utrymme för olika tolkningar av Vägverkets föreskrifter så skall allmänheten ges samma möjlighet som körskolorna att komma fram till den "korrekta" tolkningen. Ett enkelt sätt att lösa detta är att inkludera detaljspecifikationer och definition av termer som bilaga i deras föreskrifter. Detta skulle då leda till förbättrad utbildnings-kvalitet och effektivitet för både körskolorna och privatisterna. STR själva förespråkar en blandad utbildning (privat bulkövning och formella lektioner) och om studenten har tillgång till tydlig information då skulle man vara mer förberedd inför körskolelektionerna. I slutändan skall detta ju handla om utbildning till bra och riskmedveten förare på det effektivaste möjliga sättet.

En parantes i allt detta "ordsprutande" som jag gör är att detta är mina synpunkter utan någon större erfarenhet inom körkortslagen, körskoleverksamheten, o.s.v. Det skulle vara mycket intressant att höra åsikter ifrån dem som har en direktkoppling till dessa verksamheter. Finns det fler körskoleinstruktörer och speciellt VV trafikinspektörer som läser detta som kan kommentera? Jag vill helst gärna kunna lita på er istället för att känna ett missförtroende. Tanken bakom denna diskussion är positiv och det är inte meningen att vara destruktivt på något sätt.
 

P-O Noren

New member
Riksrevisionen hade 2007 ganska allvarlig kritik mot dåvarande vägverket och hur illa förarproven sköts. Rapporten finns här

eller:
http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/OpenDocument____556.aspx?documentid=6721
gissar att du behöver en pdf-läsare

Tror inte dom kommit så långt i arbetet mot likställda prov.
Givetvis beror din uppkörning mycket på vem du får som inspektör som vilka förkunskaper du har. Helt orimligt att det skall vara så, när det är en myndighetsutövning vi pratar om. Strider mot ett antal lagar att vägverket inte ordnat upp detta, lägg därtill på att du som medborgare inte har möjlighet att överklaga beslutet...



Ibland får jag upp rapporten ibland inte googla på följande utredning:
RiR 2007:6
(RiR står för riksrevisionen)

.
 
Last edited:

RMac

New member
Riksrevisionen hade 2007 ganska allvarlig kritik mot dåvarande vägverket och hur illa förarproven sköts. Rapporten finns här.

Tror inte dom kommit så långt i arbetet mot likställda prov.
Givetvis beror din uppkörning mycket på vem du får som inspektör som vilka förkunskaper du har. Helt orimligt att det skall vara så, när det är en myndighetsutövning vi pratar om. Strider mot ett antal lagar att vägverket inte ordnat upp detta, lägg därtill på att du som medborgare inte har möjlighet att överklaga beslutet...

Länken verkar inte funka?
 

800cc

New member
Krypkörningen är grunden till all körning på mc , det är så man lär sig att
hålla ballansen och att kunna fästa blicken ditåt du skall köra.
Det har man sedan med sig i kurvtagning även (främst) i högre hastigheter.
Den s.k garagevändning var en bättre övning än den som körs i dag , då
man även fick lära sig att ballansera med gas ,broms och koppling.
Största felet med garagevändningen var namnet , om den hette ballansövning med gas,brom och koppling , så hade den accepterats :)
Däremot så är det beklagligt att man tog bort broms och undanmanöverprovet ,för att ersätta med endast undanmanöver :confused:
Lycka till alla ni som ska köra upp , kom i håg att det är tiden bakom styret som räknas (nöta ,nöööööta, nööööööööööööööta)
Ha dé

Hej Guzzikungen!Det är just det jag har haft en del funderingar över,hur mkt det påverkar övrig körning ex kurvtagning ,om man klarar av att krypköra på ett korrekt sätt?som det är nu så får man ju inte fortsätta uppkörningen om man inte klarar krypkörningen,det är det som får mig att undra..jag vet inte..vad tycker Ni andra om svårighetsgraden på krypkör.banorna?(Ni som provat)jag tycker att dom är för svåra ,jag tror att många klara "övrig" körning tillräckligt bra fast dom darrar till på krypkörningen.eller också är jag ute o cyklar :)
 

P-O Noren

New member
Själv tycker jag inte det är fel på lågfartsdelen. Möjligtvis hur man bedömmer körningen. Man borde kunna ändra lite på måtten i de fall man kör med en hoj med lite längre svängradie dock.

Det är ju inte hojens egenskaper som skall prövas, utan förarens...
 

RMac

New member
Riksrevisionen hade 2007 ganska allvarlig kritik mot dåvarande vägverket och hur illa förarproven sköts. Rapporten finns här

eller:
http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/OpenDocument____556.aspx?documentid=6721
gissar att du behöver en pdf-läsare

Tror inte dom kommit så långt i arbetet mot likställda prov.
Givetvis beror din uppkörning mycket på vem du får som inspektör som vilka förkunskaper du har. Helt orimligt att det skall vara så, när det är en myndighetsutövning vi pratar om. Strider mot ett antal lagar att vägverket inte ordnat upp detta, lägg därtill på att du som medborgare inte har möjlighet att överklaga beslutet...



Ibland får jag upp rapporten ibland inte googla på följande utredning:
RiR 2007:6
(RiR står för riksrevisionen)

.

Mycket intressant utredning. Det som sticker ut för mig är att de olika provkontoren får helst inte visa mer än +/-5% godkännande/underkännande mellan inspektörerna som en del av VVs egen provkvalitesäkring. Detta kanske ger vis stöd till "kvotargumentet", d.v.s om en inspektör ligger nära kontorets avvikelsegräns då kanske det är frestande att släppa igenom eller kugga aspiranter för att korrigera avvikelsen och undvika en svart prick.
 

P-O Noren

New member
Mycket intressant utredning. Det som sticker ut för mig är att de olika provkontoren får helst inte visa mer än +/-5% godkännande/underkännande mellan inspektörerna som en del av VVs egen provkvalitesäkring. Detta kanske ger vis stöd till "kvotargumentet", d.v.s om en inspektör ligger nära kontorets avvikelsegräns då kanske det är frestande att släppa igenom eller kugga aspiranter för att korrigera avvikelsen och undvika en svart prick.

Ganska precis vad jag tänkte, eftersom dom inte har jobbat hårdare med att säkerställa en jämlik bedömning så återstår väl bara det som en "quickfix"???


Tänkte bara tillägga att man avråder från muntliga tentamen utan medbedömmare inom skolväsendet, just pga. att det är svårt att göra en bra bedömning utan medbedömmare. Jag tycker vi kan kräva att det är en medbedömmare på körprovet, exempelvis ens körlärare eller handledare.

Givetvis ska inspektören från transportstyrelsen ha sista bedömningen, men det kan vara nyttigt med insyn i bedömningsunderlaget.
 
Last edited:

RMac

New member
Hej Guzzikungen!Det är just det jag har haft en del funderingar över,hur mkt det påverkar övrig körning ex kurvtagning ,om man klarar av att krypköra på ett korrekt sätt?som det är nu så får man ju inte fortsätta uppkörningen om man inte klarar krypkörningen,det är det som får mig att undra..jag vet inte..vad tycker Ni andra om svårighetsgraden på krypkör.banorna?(Ni som provat)jag tycker att dom är för svåra ,jag tror att många klara "övrig" körning tillräckligt bra fast dom darrar till på krypkörningen.eller också är jag ute o cyklar :)

Jag tycker att krypkörningsbanan är ganka svår. När jag tänker på min egen körning i övrigt så kan jag däremot säga att jag generellt inte upplever några brister som gör att jag känner mig okomfortabel eller osäker i olika situationer. Dagens krypbana och högfartsbana i sin helhet motsvarar inte en verklig körmiljö eller körsituation som jag kan komma på förutom undamanövret och inbromsningen. De är tekniskkörningsmoment. Jag antar att tanken är att klarar man banorna så blir de tekniska körningsaspekterna korrekta ute på gatorna. Jag kan erkänna att efter att ha övat på banorna en stund så känner jag mig helt solid på MC:n med vanlig körning efteråt.
 

Diversion

New member
Jag skall vara kontroversiell och säga att det inte fanns något som helst berättigande för garagevändningen.

Om hojen rullar i promenadtakt kan man hålla den upprätt även om man har noll balansinne. Innan jag började öva på den hade jag kört 400 mil. Landsväg, stadstrafik, utflykter etc. Aldrig någonsin behöves den. Inte i en enda situation på parkeringar hade min färd blivit säkrare ur trafiksäkerhetssynpunkt om jag hade haft fötterna på fotpinnarna istället för att hänga med benen för att vid behov kunna fota.

Jag kan inte göra gargevändningen nu med 100% säkerhet. Jag tänker inte heller försöka. Varför ska jag ta risken att skada hojen när det inte finns någon som helst anledning?
 

P-O Noren

New member
Garagevändningen är borttagen. Nu är det två konbanor sitället i något som heter lågfartsdel. Den är vettigare än garagevändningen även om det finns en del i ena lågfartsdelen som påminner om garagevändningen. I garagevändingen så var det hojens svängradie +20cm på båda sidor. Men i den nya delen är det "fasta" mått.

Men det visste du väl redan?
 

RMac

New member
Ganska precis vad jag tänkte, eftersom dom inte har jobbat hårdare med att säkerställa en jämlik bedömning så återstår väl bara det som en "quickfix"???


Tänkte bara tillägga att man avråder från muntliga tentamen utan medbedömmare inom skolväsendet, just pga. att det är svårt att göra en bra bedömning utan medbedömmare. Jag tycker vi kan kräva att det är en medbedömmare på körprovet, exempelvis ens körlärare eller handledare.

Givetvis ska inspektören från transportstyrelsen ha sista bedömningen, men det kan vara nyttigt med insyn i bedömningsunderlaget.

Just det precis, eller mer KUSK, men då kanske de höjer uppkörningsavgiften till 3000:- för att två uppkörningsgubbar eller tanter skall vara med...
 

GS1000E

New member
Garagevändningen är borttagen. Nu är det två konbanor sitället i något som heter lågfartsdel. Den är vettigare än garagevändningen även om det finns en del i ena lågfartsdelen som påminner om garagevändningen. I garagevändingen så var det hojens svängradie +20cm på båda sidor. Men i den nya delen är det "fasta" mått.

Men det visste du väl redan?

Vettigare? Du menar väl inte att detta fjanteri kan räknas som vettigt?:eek:
 

Guzzi-Leif

New member
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm#_ftn9, här finns en beskrivning av banorna som gäller vid förarprov,det finns 2 olika lågfartsbanor,scrolla ner på sidan så ser Du hur dom ser ut(figur 1-2 och 3-4)figur 1 är måtten på banan och 2 är hur den ska köras osv.

Tack för bra underlag!
Det jag fortfarande inte riktigt förstår, är hur man ska se på begränsningar i sida vid vändningen i lågfartsbana enligt skiss 1 och 2.
 

SuperHero

New member
Kuggad första gången oxå... :(

Kul att hitta till denna tråd. Tänkte lägga in min erfarenhet av min uppkörning.
Som de som läser redan förstått blev jag kuggad, fast igentligen låter det bättre icke godkänd. :confused:

En kortsammanfattning: har B körkort, 25 år bakom ratten kör ca: 3000 mil/år och körde upp som privatist. Klarade alla banor, men blev underkänd pga placering och gruskörningstempo (borde kört agressivare) samt hantering av MCn. MCn är 20 år gammal och växeln kan hacka upp sig ibland, missade inte växlingen (se vidare i inlägget).
Jag tycker att det var rätt att underkänna mig, men har ändå funderingar.
Varför placeringen förstår jag mig inte på. Har tagit flera lektioner på körskola och MC läraren hade synnpunkter på detta, vilket rättades till. Därför vet jag inte riktigt vad som var felplaceringen. Jag frågade inte så mycket heller om det då jag var mest förvånad.
Jag vill gärna tro på konspirationsteorier, men intellektet säger mig att så är inte fallet. Nå? vart vill jag komma, ju förarprovaren säger i början av krypkörningen. "Vi... bla..bla.. och jag är inte här för att fälla dig eller kugga dig" De har dåligt rykte och därför säger han sa... eller hade han redan i tankarna att kugga mig då jag var privatist? Själv tycker jag att krypkörningen är bra och själv blivit mycket skickligare vid korsningar, vändingar mm. tack vare det. Att man kan klara sig utan det förstår jag också, men efter att jag lärt mig krypkörningen så känns det mycket bekvämmare i trafiken, vilket leder till en bättre MC-förare ett moment mindre att tänka på.
Jag är kort och marken når jag med tårnarna, har en XJ900.
Så ut i trafiken... där väljer han konsekvent vänster
svängar och 4 ställen :confused: där man måste vända i grus och ut igen på 70 väg med allt det innebär grusväg/asfalt och stora nivåskillnader. Iom nerverna och underlaget håll jag på och vinglade med MCn 2 ggr i stillastående. Vilket jag annars inte gör, jag är ju noga då jag känner mina begränsningar och ser därför till att inte hamna på såna ställen. Han tyckte dock att jag alltid valde rätt platser att vända, ju som sagt jag känner MCn och den och mina begränsningar:cool:.
Som sagt frågan är: Forcerades dessa fel? Är jag trafikfarlig pga 10 cm mer åt vänstersmittlinje eller nåt liknande?
Åt andra sidan så har denna man mycket lite tid att bilda sig en uppfattning om min förmåga som ny MC-förare och själv tycker jag att mer övning ger mer färdighet. Återigen tycker jag att han måste kugga mig då jag inte bevisat att jag kan hantera hojen helt 100.
 

P-O Noren

New member
Vettigare? Du menar väl inte att detta fjanteri kan räknas som vettigt?:eek:

Förra provet var ju inget under av perfektionism, hur vettigt var det egentligen med en konbana på tid?

Garagevändningens moment finns kvar men är inte like extremt. De flesta som jag känner som provat på lågfarten och högfarten fixar det inte utan träning. Då menar jag rutinerade erfarna förare.

En fräck retorisk fråga;
Har du verkligen kört lågfart och högfartsproven själv, och blivit bedömd av en trafiklärare exempelvis?
Isåfall exakt hur skulle detta prov vara "fjantigt"?
;)
 

RMac

New member
Klarade alla banor, men blev underkänd pga placering och gruskörningstempo (borde kört agressivare) samt hantering av MCn.

Superhero, tråkigt att höra att du blev kuggad. Själv, har jag nog återhämtat mig efter några dagar och blåst ur frustrationen med hjälp av denna tråd. Jag är mycket nyfiken på att höra mera specifika detaljer kring vad du ansågs göra fel? Under vilka omständigheter var du felplacerad och hur var du fel placerad, samt vad krävdes för att köra vid rätt tempo på grusväg?
 
Top