Funderingar kring kuggad uppkörning...

GS1000E

New member
Förra provet var ju inget under av perfektionism, hur vettigt var det egentligen med en konbana på tid?

Garagevändningens moment finns kvar men är inte like extremt. De flesta som jag känner som provat på lågfarten och högfarten fixar det inte utan träning. Då menar jag rutinerade erfarna förare.

En fräck retorisk fråga;
Har du verkligen kört lågfart och högfartsproven själv, och blivit bedömd av en trafiklärare exempelvis?
Isåfall exakt hur skulle detta prov vara "fjantigt"?
;)

Ett rakt retoriskt svar;

Jag anser fullt och fast att nuvarande system är både fjantigt och verklighetsfrämmande enl.följande;

Givetvis har jag provkört den nya "Cirkusbanan" och även klarat av de olika momenten. (Dock på en smidig offroadhoj eftersom min egen MC är både stor, tung och alltför värdefull.) Följaktligen känner jag mig behörig att kritisera manöverprovet.

Provet är skräddarsytt för en viss typ av MC och tar inte hänsyn till att vi trots allt kör många olika typer av MC. Enbart detta faktum är fullt tillräckligt för att skrota provet och redan här är fjantighetsklausulen uppfylld till 100 %.

Dessutom, en del moment handlar om att köra över sin förmåga och detta rimmar väl knappast med trafiksäkerhet. När har du nytta av att köra serpentinkörning i +50 km/h? Eller varför är det viktigt att inte sätta ner fötterna vid krypkörning? Jag hittar därför inget bättre ord än "fjanteri" för att beskriva hur urbota korkat manöverprovet ter sig.

Jag får en känsla av att Vägverket och även SMC har börjat jämföra MC-körning med någon sorts blandning av flygcertifikat och tävlingslicens för RR.
Men man har glömt det allra viktigaste, nämligen ett gott omdöme. Det är just detta omdöme, som medför att du inte kör över din förmåga och att du även respekterar hastighetsbegränsningar. En MC är i princip inget märkvärdigt, det är trots allt enbart ett fordon, som skall framföras lika laglydigt som alla andra fordon. Men nu tycks det som om man skall tränas i halsbrytande manövrar för att klara sig ur situationer där föraren har gjort en felaktig bedömning. :p
 

SuperHero

New member
Superhero, tråkigt att höra att du blev kuggad. Själv, har jag nog återhämtat mig efter några dagar och blåst ur frustrationen med hjälp av denna tråd. Jag är mycket nyfiken på att höra mera specifika detaljer kring vad du ansågs göra fel? Under vilka omständigheter var du felplacerad och hur var du fel placerad, samt vad krävdes för att köra vid rätt tempo på grusväg?

Denna tråd har också hjälpt mig att få bort frustrationen. :D
Det jag gjorde fel vet inte jag riktigt... var förvånad, nervös och adrenalinet var på hög nivå, därför frågade jag knapp någonting. Min handledare frågade inget heller. Så jag kan ge dig mer detaljer om vad som kollades, men inte om vad jag gjorde fel. Så det var 4 vänstersvängar på smal 70 väg 3 st. från grusväg in i 70 väg. 1 st. in i grusväg. 1 av dessa ansågs varit riktigt felplacering då jag misstänker borde kommit närmare mitten eller fortsatt längre fram och vänt. Det var dock inga bilar bakom eller framför och bra sikt åt båda färdriktningar.
Inne i tätbebyggt område var det också felplacering, jag skulle förmodligen varit tydligare i min placering (har ingen aning:confused:)
På grusväg kunde jag kört fortare, det har jag övat på, men dels hade hjälmen blivit skitimmigt och dels tyckte jag att det kunde räcka med att köra nära 50, trots att det fanns utrymme att gasa mer, så gasa och bromsa och växla mer dvs varierande tempo. Bromsade endast när jag skulle vända och växlade ett par gånger använde endast motorbroms annars. Hjälmen har jag reklamerat och det visade sig att pinlocken hade blivit eller varit slapp från början:mad: fick det bytt på garantin. Suck! En gång stängdes blinkers av (auto-blinkers) och han förstod att det var det som hade hänt, men ändå ansvaret vilar på mig att komma till en korsning med en fungerande blinkers förstås. Det hände på morgonen med lågstående sol rakt in mot MCns instrumentpanel, såg inte att den slutat fungerat trots att jag kollade. Nästa gång får jag trycka på blinkernsj...ln trots att den är på.:mad: Så, många bäckar små löd slutresultatet och jag håller med om att jag skulle ha kuggas.
 

RMac

New member
Denna tråd har också hjälpt mig att få bort frustrationen. :D
Det jag gjorde fel vet inte jag riktigt... var förvånad, nervös och adrenalinet var på hög nivå, därför frågade jag knapp någonting. Min handledare frågade inget heller. Så jag kan ge dig mer detaljer om vad som kollades, men inte om vad jag gjorde fel. Så det var 4 vänstersvängar på smal 70 väg 3 st. från grusväg in i 70 väg. 1 st. in i grusväg. 1 av dessa ansågs varit riktigt felplacering då jag misstänker borde kommit närmare mitten eller fortsatt längre fram och vänt. Det var dock inga bilar bakom eller framför och bra sikt åt båda färdriktningar.
Inne i tätbebyggt område var det också felplacering, jag skulle förmodligen varit tydligare i min placering (har ingen aning:confused:)
På grusväg kunde jag kört fortare, det har jag övat på, men dels hade hjälmen blivit skitimmigt och dels tyckte jag att det kunde räcka med att köra nära 50, trots att det fanns utrymme att gasa mer, så gasa och bromsa och växla mer dvs varierande tempo. Bromsade endast när jag skulle vända och växlade ett par gånger använde endast motorbroms annars. Hjälmen har jag reklamerat och det visade sig att pinlocken hade blivit eller varit slapp från början:mad: fick det bytt på garantin. Suck! En gång stängdes blinkers av (auto-blinkers) och han förstod att det var det som hade hänt, men ändå ansvaret vilar på mig att komma till en korsning med en fungerande blinkers förstås. Det hände på morgonen med lågstående sol rakt in mot MCns instrumentpanel, såg inte att den slutat fungerat trots att jag kollade. Nästa gång får jag trycka på blinkernsj...ln trots att den är på.:mad: Så, många bäckar små löd slutresultatet och jag håller med om att jag skulle ha kuggas.

Det kanske finns trots allt ett mönster på vad de prioriterar. 1) Manöverbana (anses spegla grundläggande tekniskkörningsförmåga), 2) Vänstersväng till/från landsväg (anses vara farligaste som finns), 3)Tydlig körning (inte överaska sina medtrafikanter, markera som bara den), men just att behöva blåsa hårt på grusväg fattar jag inte riktigt...Självförtoende som MC förare som eventuellt speglas av hur nervös man är. Ja du, känns som om man helst behöver 10 års erfarenhet bakom sig innan man klarar uppkörningen. Eller att man är ung och arrogant.
 

SuperHero

New member
Ett rakt retoriskt svar;

Provet är skräddarsytt för en viss typ av MC och tar inte hänsyn till att vi trots allt kör många olika typer av MC. Enbart detta faktum är fullt tillräckligt för att skrota provet och redan här är fjantighetsklausulen uppfylld till 100 %.

Dessutom, en del moment handlar om att köra över sin förmåga och detta rimmar väl knappast med trafiksäkerhet. När har du nytta av att köra serpentinkörning i +50 km/h? Eller varför är det viktigt att inte sätta ner fötterna vid krypkörning? Jag hittar därför inget bättre ord än "fjanteri" för att beskriva hur urbota korkat manöverprovet ter sig.

Jag får en känsla av att Vägverket och även SMC har börjat jämföra MC-körning med någon sorts blandning av flygcertifikat och tävlingslicens för RR.
Men man har glömt det allra viktigaste, nämligen ett gott omdöme. Det är just detta omdöme, som medför att du inte kör över din förmåga och att du även respekterar hastighetsbegränsningar. En MC är i princip inget märkvärdigt, det är trots allt enbart ett fordon, som skall framföras lika laglydigt som alla andra fordon. Men nu tycks det som om man skall tränas i halsbrytande manövrar för att klara sig ur situationer där föraren har gjort en felaktig bedömning. :p

Håller med om att man tränas till att bli onödig skicklig med MCn. ;) Samtidigt som alla MCn inte passar för krypkörning eller andra manövrar, men i en trängd situation Älg, bilar som inte ser dig och liknande kan det vara bra att ha kunskap om broms och undanmanöver. Som jag förstått kollar man redan att du är vettig i trafiken och gör rätt bedömningar. Var det inte nån undersökning, för inte så länge sen, som visade att i 60% av fallen var det bilisternas fel vid bil-Mc olycka? Som du säger det borde finnas kanske bättre sätt att kolla lämplighet. Jag vet inte försöker än så länge hålla mig till de luddiga spelsregler. :rolleyes:
 

SuperHero

New member
Det kanske finns trots allt ett mönster på vad de prioriterar. 1) Manöverbana (anses spegla grundläggande tekniskkörningsförmåga), 2) Vänstersväng till/från landsväg (anses vara farligaste som finns), 3)Tydlig körning (inte överaska sina medtrafikanter, markera som bara den), men just att behöva blåsa hårt på grusväg fattar jag inte riktigt...Självförtoende som MC förare som eventuellt speglas av hur nervös man är. Ja du, känns som om man helst behöver 10 års erfarenhet bakom sig innan man klarar uppkörningen. Eller att man är ung och arrogant.

Jag har också kommit till samma slutsatser, men det som är jävligast är att trots 14 timmars på körskola togs det inte upp mer om vänstersväng. Tydligheten trodde jag hade rättas till på körskolan, men ändå fick jag anmärkning på det. Inspektören visste endast att jag kommit dit som privatist. Hade han/har de föruppfattade meningar? Grejen är att vissa körskolor (tror jag) släpper hemligheterna en efter en, lektion efter lektion. Det är ju deras bussiness och inspektörerna stödjer detta indirekt. En kompis klarade lappen samma dag som jag som privatist (beställde tid själv), men med skolans MC dock och med motvilligt stöd av MC läraren som ansåg att han behövde mer lektioner. Vid uppkörningen tyckte inspektören att det var konstigt att han hade Mc skolansfordon, men MC läraren förklarade att han trots allt kom från hans MC skola:eek:. Han fick veta hemligheten att vända i serpetinbanan dagen innan uppkörningen, trots att han frågade flera ggr. om detta lektioner innan, det kan jag intyga. Jag själv fick det aldrig berättat, utan det var min handledare som kom själv på hur det skulle vara. Han tog körkort år 75! Så nu funderar jag ppå att betala en annan körskola för att låna deras hoj + lektioner förstås. Jag misstänker att mina chanser maximeras samtidigt som att jag kommer att finslippa körningen under tiden.
 

RMac

New member
Jag har också kommit till samma slutsatser, men det som är jävligast är att trots 14 timmars på körskola togs det inte upp mer om vänstersväng. Tydligheten trodde jag hade rättas till på körskolan, men ändå fick jag anmärkning på det. Inspektören visste endast att jag kommit dit som privatist. Hade han/har de föruppfattade meningar? Grejen är att vissa körskolor (tror jag) släpper hemligheterna en efter en, lektion efter lektion. Det är ju deras bussiness och inspektörerna stödjer detta indirekt. En kompis klarade lappen samma dag som jag som privatist (beställde tid själv), men med skolans MC dock och med motvilligt stöd av MC läraren som ansåg att han behövde mer lektioner. Vid uppkörningen tyckte inspektören att det var konstigt att han hade Mc skolansfordon, men MC läraren förklarade att han trots allt kom från hans MC skola:eek:. Han fick veta hemligheten att vända i serpetinbanan dagen innan uppkörningen, trots att han frågade flera ggr. om detta lektioner innan, det kan jag intyga. Jag själv fick det aldrig berättat, utan det var min handledare som kom själv på hur det skulle vara. Han tog körkort år 75! Så nu funderar jag ppå att betala en annan körskola för att låna deras hoj + lektioner förstås. Jag misstänker att mina chanser maximeras samtidigt som att jag kommer att finslippa körningen under tiden.

Återigen så tycker jag att det skulle vara så lite för VV "TS" att ha en utförligare kravspecifikation över uppkörningen. Alla skall ges samma möjlighet att kunna utbilda sig till samma nivå oavsett utbildningsmetod och detta förutsatt att trafiksäkerhet anses vara huvudprioriteten!!
 

P-O Noren

New member
Jag har också kommit till samma slutsatser, men det som är jävligast är att trots 14 timmars på körskola togs det inte upp mer om vänstersväng. Tydligheten trodde jag hade rättas till på körskolan, men ändå fick jag anmärkning på det. Inspektören visste endast att jag kommit dit som privatist. Hade han/har de föruppfattade meningar? Grejen är att vissa körskolor (tror jag) släpper hemligheterna en efter en, lektion efter lektion. Det är ju deras bussiness och inspektörerna stödjer detta indirekt. En kompis klarade lappen samma dag som jag som privatist (beställde tid själv), men med skolans MC dock och med motvilligt stöd av MC läraren som ansåg att han behövde mer lektioner. Vid uppkörningen tyckte inspektören att det var konstigt att han hade Mc skolansfordon, men MC läraren förklarade att han trots allt kom från hans MC skola:eek:. Han fick veta hemligheten att vända i serpetinbanan dagen innan uppkörningen, trots att han frågade flera ggr. om detta lektioner innan, det kan jag intyga. Jag själv fick det aldrig berättat, utan det var min handledare som kom själv på hur det skulle vara. Han tog körkort år 75! Så nu funderar jag ppå att betala en annan körskola för att låna deras hoj + lektioner förstås. Jag misstänker att mina chanser maximeras samtidigt som att jag kommer att finslippa körningen under tiden.

Kritiken mot trafikskolor och hur dom anser att dom har monopol på sanningen kan jag hålla med om. Kanske inte helt en slump hur "kompisar" inspektörer och lärare ibland verkar vara. Å ena sidan kan det vara något som kommer av år tillsamans på uppkörningsdagar, men det kan vara utryck för något annat även.

Man kan omöjligen pröva omdöme på konbanan anser jag, det är väl närmast trafikdelen i körprovet som ska ge svar på det kunnandet?

Jag anser att SMC borde dokumentera konbanan med video, med tips och kommentarer. Ett klargörande om vad som gäller tillsammans med transportstyrelsen. Ett prov som inte man tydlig i förväg vet exakt vad det ska pröva är inget prov, det är ett skådespel för att inspektören skall kunna ge ett godtyckligt omdöme baserat på hudfärg, utseende, ålder och "magkänsla". Lägger man kortet på bordet från transportstyrelsens sida och hjälper till med att dokumentera hur konbanan skall genomföras respektive inte genomföras skapar likriktning och tydlighet.

Detta kommer naturligtvis ALDRIG att hända, eftersom inte ens inspektörerna vet exakt vad dom ska titta efter. Än mindre vill dom överhuvudtaget att det ska finnas privatister...
 

RMac

New member
Kritiken mot trafikskolor och hur dom anser att dom har monopol på sanningen kan jag hålla med om. Kanske inte helt en slump hur "kompisar" inspektörer och lärare ibland verkar vara. Å ena sidan kan det vara något som kommer av år tillsamans på uppkörningsdagar, men det kan vara utryck för något annat även.

Man kan omöjligen pröva omdöme på konbanan anser jag, det är väl närmast trafikdelen i körprovet som ska ge svar på det kunnandet?

Jag anser att SMC borde dokumentera konbanan med video, med tips och kommentarer. Ett klargörande om vad som gäller tillsammans med transportstyrelsen. Ett prov som inte man tydlig i förväg vet exakt vad det ska pröva är inget prov, det är ett skådespel för att inspektören skall kunna ge ett godtyckligt omdöme baserat på hudfärg, utseende, ålder och "magkänsla". Lägger man kortet på bordet från transportstyrelsens sida och hjälper till med att dokumentera hur konbanan skall genomföras respektive inte genomföras skapar likriktning och tydlighet.

Detta kommer naturligtvis ALDRIG att hända, eftersom inte ens inspektörerna vet exakt vad dom ska titta efter. Än mindre vill dom överhuvudtaget att det ska finnas privatister...

I second that! Det finns hur mycket samlad erfarenhet som helst inom SMC. Skulle kartellerna "pull the plug on" SMC om de skappade en körkortsida med tips och råd? Det skulle vara en fantastisk utbildningsresurs, men kanske inte så populär???
 

SuperHero

New member
Ny hemsida på G...?

Kritiken mot trafikskolor och hur dom anser att dom har monopol på sanningen kan jag hålla med om. Kanske inte helt en slump hur "kompisar" inspektörer och lärare ibland verkar vara. Å ena sidan kan det vara något som kommer av år tillsamans på uppkörningsdagar, men det kan vara utryck för något annat även.

Man kan omöjligen pröva omdöme på konbanan anser jag, det är väl närmast trafikdelen i körprovet som ska ge svar på det kunnandet?

Jag anser att SMC borde dokumentera konbanan med video, med tips och kommentarer. Ett klargörande om vad som gäller tillsammans med transportstyrelsen. Ett prov som inte man tydlig i förväg vet exakt vad det ska pröva är inget prov, det är ett skådespel för att inspektören skall kunna ge ett godtyckligt omdöme baserat på hudfärg, utseende, ålder och "magkänsla". Lägger man kortet på bordet från transportstyrelsens sida och hjälper till med att dokumentera hur konbanan skall genomföras respektive inte genomföras skapar likriktning och tydlighet.

Detta kommer naturligtvis ALDRIG att hända, eftersom inte ens inspektörerna vet exakt vad dom ska titta efter. Än mindre vill dom överhuvudtaget att det ska finnas privatister...

Jag funderar allvarligt på att lägga upp en hemsida med mina erfarenheter samt tips bilder etc en sådan finns dock redan. Eva Lenas Mc sida http://www.minuskel.com/mc/
Tyvärr verkar dessa sidor vara färskvara då VV (TS) ändrar ständigt på kraven. Nollvisionen = Nollkunskap = nollkoll.se?
Förresten träffade en snubbe på Biltema som kollade på MC-boots, pratade en stund och det visade sig att han klarat lappen för en vecka sen på samma ställe som jag, så vidare frågor... privatist? nää via skola. Ok, hur många lektioner? Nja det vill du inte veta. Men ok så här är det jag kört MC i USA och i Sverige klarade jag mig på 20 timmarslektioner, men en sak ska du veta: jag lärde mig nåt nytt varje lektion. :eek: Klart som F.n du gjort det! MC skolan mjölkar ju dig med en nyhet varje lektion. Det är ju rutett!
 

kimmpa

New member
Kuggade också på för långsam körning på grusväg...... tycker de e rätt idiotiskt av honom att kugga mig på att jag körde i 40km/h förbi hus o på grusvägen. Låste också framhjulet på banan han kanske tog me de i bagaget också vad vet jag men han såg ju att jag kunde hantera detta! Och känner att jag kan hantera cykeln rätt så bra. Nu e iallafall ny tid bokad o ett par gånger till på körskolan så ska nog detta gå bra!
 

SuperHero

New member
Synd...

Kuggade också på för långsam körning på grusväg...... tycker de e rätt idiotiskt av honom att kugga mig på att jag körde i 40km/h förbi hus o på grusvägen. Låste också framhjulet på banan han kanske tog me de i bagaget också vad vet jag men han såg ju att jag kunde hantera detta! Och känner att jag kan hantera cykeln rätt så bra. Nu e iallafall ny tid bokad o ett par gånger till på körskolan så ska nog detta gå bra!

Kimmpa skulle du kunna berätta lite mer i detalj vad som hände. Bröt han uppkörningen eller kunde du fullfölja det hela? Kuggades du också pga flera detaljer eller endast pga av gruskörning? I så fall vad var det? Jag tror också att man tar det nästa gång, man är ju nära. Körde du via skola eller privat? och hur upplever du din körskola?
 

GS1000E

New member
Körkort är ingen rättighet, men jag tror aldrig man hör/ser så mycket skäll som när nån inte klarat en uppkörning...

Klarar man det inte är man inte färdig (vem blir nånsin det...), det är inte en enstaka sak man fälls på utan det är helheten och det som kuggar är då bara så att säga "pricken över i".


Vilken helhet menar du?

En person blev kuggad redan vid säkerhetskontrollen av sin hoj. Den ökände förarprövaren uppmanade honom att gå igenom samtliga punkter och meddelade kort därefter att han hade verkat lite tveksam och personen blev därmed underkänd.
Som information kan nämnas att personen gjorde ett andra förarprov och han hade även framfört klagomål på förarprövaren vid det föregående provet.
Vid det första tillfället hade samme förarprövare inget att erinra beträffande säkerhetskontrollen.

Givetvis finns det exempel på både dåliga körkortsaspiranter och förarprövare, men det går inte att bortse från det faktum att en förarprövare kan, om så önskas, djävlas precis så mycket han önskar i skydd av körkortslagen. Dessutom, borde det ringa en klocka hos samtliga när man får veta att det inte är tillåtet att se på när någon kör upp på manöverbanan eller vid säkerhetskontrollen.

Som sagt var, vilken helhet är det som avses?
:rolleyes:
 

SuperHero

New member
Instämmer

Vilken helhet menar du?

En person blev kuggad redan vid säkerhetskontrollen av sin hoj. Den ökände förarprövaren uppmanade honom att gå igenom samtliga punkter och meddelade kort därefter att han hade verkat lite tveksam och personen blev därmed underkänd.
Som information kan nämnas att personen gjorde ett andra förarprov och han hade även framfört klagomål på förarprövaren vid det föregående provet.
Vid det första tillfället hade samme förarprövare inget att erinra beträffande säkerhetskontrollen.

Givetvis finns det exempel på både dåliga körkortsaspiranter och förarprövare, men det går inte att bortse från det faktum att en förarprövare kan, om så önskas, djävlas precis så mycket han önskar i skydd av körkortslagen. Dessutom, borde det ringa en klocka hos samtliga när man får veta att det inte är tillåtet att se på när någon kör upp på manöverbanan eller vid säkerhetskontrollen.

Som sagt var, vilken helhet är det som avses?
:rolleyes:

På tal om gnäll vid kuggning så måste vi ta hännsyn till det faktum att man är ju sårad och små deppad, därför är man inte riktigt objektiv i sin bedömning och därför ska de som läser dessa inlägg läsa lite mellan raderna. Själv visade inte jag att jag var klar, det måste man ju för att bli godkänd och förberedda sig bättre till nästa gång är det som gäller. Samtidigt som det är ju inte alltid riktigt schyst i vissa bedömningar, men för det mesta verkar det gå bra. Själv måste jag bita ihop och rätta till det som påpekats med hjälp av annan körskola. Kämpa vidare helt enkelt!
 

GS1000E

New member
På tal om gnäll vid kuggning så måste vi ta hännsyn till det faktum att man är ju sårad och små deppad, därför är man inte riktigt objektiv i sin bedömning och därför ska de som läser dessa inlägg läsa lite mellan raderna. Själv visade inte jag att jag var klar, det måste man ju för att bli godkänd och förberedda sig bättre till nästa gång är det som gäller. Samtidigt som det är ju inte alltid riktigt schyst i vissa bedömningar, men för det mesta verkar det gå bra. Själv måste jag bita ihop och rätta till det som påpekats med hjälp av annan körskola. Kämpa vidare helt enkelt!

Självklart skall man vara både förberedd och klar innan man begär uppkörning, något annat är det givetvis inte tal om. Men om du har tid och intresse kan du alltid prova att kritisera förarprövaren. Då kommer även du att få erfara var skåpet skall stå. Jag kan garantera dig att det inte hjälper ett skvatt hur mycket du är påläst eller förberedd. Du kommer att bita i gräset vid nästa uppkörning, var så säker! Eftersom körkortslagen ger utrymme för diktatur, kommer vi aldrig att få en objektiv förarprövning. SMC bör genast kräva att Vägverket videodokumenterar förarprovet i avvaktan på en lagändring beträffande överklagan av förarprov. Teoriprovet är i dag kvalitetssäkrat genom IT-teknik, men förarprovet står kvar på samma ideologiska grund som för 100 år sedan. Detta är ytterst pinsamt. .:rolleyes:
 

P-O Noren

New member
Självklart skall man vara både förberedd och klar innan man begär uppkörning, något annat är det givetvis inte tal om. Men om du har tid och intresse kan du alltid prova att kritisera förarprövaren. Då kommer även du att få erfara var skåpet skall stå. Jag kan garantera dig att det inte hjälper ett skvatt hur mycket du är påläst eller förberedd. Du kommer att bita i gräset vid nästa uppkörning, var så säker! Eftersom körkortslagen ger utrymme för diktatur, kommer vi aldrig att få en objektiv förarprövning. SMC bör genast kräva att Vägverket videodokumenterar förarprovet i avvaktan på en lagändring beträffande överklagan av förarprov. Teoriprovet är i dag kvalitetssäkrat genom IT-teknik, men förarprovet står kvar på samma ideologiska grund som för 100 år sedan. Detta är ytterst pinsamt. .:rolleyes:

Det är ju bara att återkomma tll riksrevisionens rapport som pekar på många brister. Vet inte om jag skulle kalla det en diktatur, men det är i alla lägen en myndighetsutövning utan insyn eller möjligheter att överklaga.

Jag lyfter frågan igen, kan inte SMC verka för att videodokumentera hur en korrekt utförd lågfartsdel samt högfartsdel ska se ut. Samt rondellkörning och säkerhetskontroll? Det skulle kunna vara bra att ha det på hemsidan.

Men det går antagligen inte för transportstyrelsen vet kanske inte själva hur dom vill ha det...
Dessutom vill man kanske inte stöta sig med trafikskolor som tjänar tiotusentals kronor på extralektioner vid konbanan. (vissa skolor, inte alla naturligtvis)
 

SuperHero

New member
Sant

Självklart skall man vara både förberedd och klar innan man begär uppkörning, något annat är det givetvis inte tal om. Men om du har tid och intresse kan du alltid prova att kritisera förarprövaren. Då kommer även du att få erfara var skåpet skall stå. Jag kan garantera dig att det inte hjälper ett skvatt hur mycket du är påläst eller förberedd. Du kommer att bita i gräset vid nästa uppkörning, var så säker! Eftersom körkortslagen ger utrymme för diktatur, kommer vi aldrig att få en objektiv förarprövning. SMC bör genast kräva att Vägverket videodokumenterar förarprovet i avvaktan på en lagändring beträffande överklagan av förarprov. Teoriprovet är i dag kvalitetssäkrat genom IT-teknik, men förarprovet står kvar på samma ideologiska grund som för 100 år sedan. Detta är ytterst pinsamt. .:rolleyes:
Precis så som du beskriver känns det att det kan bli nästa gång oavsett hur mycket man förberedder sig. Vi får en subjekt bedömning vid uppkörning som ger utrymme för tolkningar av olika slag. Detta borde kvalitetssäkras med videoupptagningar, ingen dum idé. Vi får se hur det går nästa gång, men jag går inte dit som privatist. :cool:
 

RMac

New member
De ord som fastnar i mitt huvudet är "förberedd och klar". Efter drygt två års och 3000 mils MC erfarenhet inklusivt ett år i sverige och med 15 plus års bilkörningserfarenhet i sverige skall man inte vara klar för ett rimligt förarprov? Jag har också gjort alla servicemoment på min hoj inklusiv vetilavståndsjustering (plocka isär MC och motorn och ta bort kamaxlarna, o.s.v.), men trots det så var jag nog själv nära att kugga under säkerhetskontrollen för att på min lånehoj kunde jag inte lätt visa bakbromsvätskebehållaren för att den sitter bakom en fastskruvad plastpanel. Detta misstänker jag omedelbart skapade ett dåligt intryck trots att jag förklarade att lånehojen var lite ovanlig i detta avseende och att det brukar finnas observationsfönster på de flesta hojarna. Sedan manöverbana där de exakta kraven (hur defineras krypkörning och bibehållet tempo med siffror?) var inte tillgängliga för mig som privatist. När man studerar VVs föreskrifter så saknas konkreta definitioner för dessa. Slutresultat var att efter 5 minuter hade inspektören kommit fram till att jag var inte "förberedd och klar". Även om man förutsätter att inspektören var helt opartiskt så tror jag inte att det skulle ha förändrat resultatet den dagen. Problemet är som redan har diskuterats att man måste komma åt "insider information" för att kunna skräddarsy körandet till förarprovet. Antingen så kostar denna information många tusenlappar, eller har man en kompis som är körskoleinstruktör. Vad skulle det involvera för VV/TS att offentligöra körprovet genom noggranare beskrivningar och instruktionsfilmer i form av DVD:ar som de kan sälja? Kanske jag är för idealistisk och naive...

Tänkte bara tillägga att hade jag val så skulle jag utan tvekan välja körskola även om det kostar en slant. Huvudanledning att jag har övningskört privat är att jag dagpendlar 15 mil fram och tillbaka från Stockholm och har bara tid för övningskörning under helgarna. Det är inte lätt att hitta körskola som har lektioner under helgarna och nu under sommaren är det faktiskt väldigt svårt att hitta körskola som överhuvudtaget har tid! Det är något som jag tycker är mycket frustrerande att man är så gott som obligerad att ta formella körskolelektioner för att klara uppkörningen, men efterfrågan för lektioner är mycket större än utbudet..
 
Last edited:

SuperHero

New member
De ord som fastnar i mitt huvudet är "förberedd och klar". Efter drygt två års och 3000 mils MC erfarenhet inklusivt ett år i sverige och med 15 plus års bilkörningserfarenhet i sverige skall man inte vara klar för ett rimligt förarprov? Jag har också gjort alla servicemoment på min hoj inklusiv vetilavståndsjustering (plocka isär MC och motorn och ta bort kamaxlarna, o.s.v.), men trots det så var jag nog själv nära att kugga under säkerhetskontrollen för att på min lånehoj kunde jag inte lätt visa bakbromsvätskebehållaren för att den sitter bakom en fastskruvad plastpanel. Detta misstänker jag omedelbart skapade ett dåligt intryck trots att jag förklarade att lånehojen var lite ovanlig i detta avseende och att det brukar finnas observationsfönster på de flesta hojarna. Sedan manöverbana där de exakta kraven (hur defineras krypkörning och bibehållet tempo med siffror?) var inte tillgängliga för mig som privatist. När man studerar VVs föreskrifter så saknas konkreta definitioner för dessa. Slutresultat var att efter 5 minuter hade inspektören kommit fram till att jag var inte "förberedd och klar". Även om man förutsätter att inspektören var helt opartiskt så tror jag inte att det skulle ha förändrat resultatet den dagen. Problemet är som redan har diskuterats att man måste komma åt "insider information" för att kunna skräddarsy körandet till förarprovet. Antingen så kostar denna information många tusenlappar, eller har man en kompis som är körskoleinstruktör. Vad skulle det involvera för VV/TS att offentligöra körprovet genom noggranare beskrivningar och instruktionsfilmer i form av DVD:ar som de kan sälja? Kanske jag är för idealistisk och naive...

Förresten denna länk finns säkert nånstanns i forumet, men ändå här kommer den igen.
http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/NewsPage____1185.aspx
Mycket intressant läsning om behovet av kvalitetssäkring bl.a.
Håller med RMac att man måste komma åt insider information och vissa körskolor släpper detta i små dyra doser. Ska det behöva vara på detta viset? :eek:
 

GS1000E

New member
Förresten denna länk finns säkert nånstanns i forumet, men ändå här kommer den igen.
http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/NewsPage____1185.aspx
Mycket intressant läsning om behovet av kvalitetssäkring bl.a.
Håller med RMac att man måste komma åt insider information och vissa körskolor släpper detta i små dyra doser. Ska det behöva vara på detta viset? :eek:

Med risk för att fastna i konspirationsteorier, inser även jag att det finns en viss koppling mellan trafikskolorna och förarprövarna. Trafikskolorna känner givetvis förarprövarna ganska väl och givetvis finns det en risk för särbehandling av dem som kör upp privat. Dessutom, körskolorna gråter inte alltid när en elev kuggas vid manöverprovet, eftersom det ofta innebär extrainkomster i form av mera körtid på "Cirkusbanan". Man blir även lite extra fundersam när f.d. förarprövare bedriver körskolor.

Ett bra sätt att komma ifrån eventuell särbehandling vid förarprov kan vara att Vägverket tillhandahåller "Cirkusanpassade" MC, för användning i samband med förarprovet. Dessutom att all uppkörning sker vid Vägverkets egna anläggningar, utan närvaro av körskolorna och givetvis skall det inte framgå om man kör upp privat.
 
Top