Förra provet var ju inget under av perfektionism, hur vettigt var det egentligen med en konbana på tid?
Garagevändningens moment finns kvar men är inte like extremt. De flesta som jag känner som provat på lågfarten och högfarten fixar det inte utan träning. Då menar jag rutinerade erfarna förare.
En fräck retorisk fråga;
Har du verkligen kört lågfart och högfartsproven själv, och blivit bedömd av en trafiklärare exempelvis?
Isåfall exakt hur skulle detta prov vara "fjantigt"?
Ett rakt retoriskt svar;
Jag anser fullt och fast att nuvarande system är både fjantigt och verklighetsfrämmande enl.följande;
Givetvis har jag provkört den nya "Cirkusbanan" och även klarat av de olika momenten. (Dock på en smidig offroadhoj eftersom min egen MC är både stor, tung och alltför värdefull.) Följaktligen känner jag mig behörig att kritisera manöverprovet.
Provet är skräddarsytt för en viss typ av MC och tar inte hänsyn till att vi trots allt kör många olika typer av MC. Enbart detta faktum är fullt tillräckligt för att skrota provet och redan här är fjantighetsklausulen uppfylld till 100 %.
Dessutom, en del moment handlar om att köra över sin förmåga och detta rimmar väl knappast med trafiksäkerhet. När har du nytta av att köra serpentinkörning i +50 km/h? Eller varför är det viktigt att inte sätta ner fötterna vid krypkörning? Jag hittar därför inget bättre ord än "fjanteri" för att beskriva hur urbota korkat manöverprovet ter sig.
Jag får en känsla av att Vägverket och även SMC har börjat jämföra MC-körning med någon sorts blandning av flygcertifikat och tävlingslicens för RR.
Men man har glömt det allra viktigaste, nämligen ett gott omdöme. Det är just detta omdöme, som medför att du inte kör över din förmåga och att du även respekterar hastighetsbegränsningar. En MC är i princip inget märkvärdigt, det är trots allt enbart ett fordon, som skall framföras lika laglydigt som alla andra fordon. Men nu tycks det som om man skall tränas i halsbrytande manövrar för att klara sig ur situationer där föraren har gjort en felaktig bedömning.