Funderingar kring kuggad uppkörning...

SuperHero

New member
I second that.

Med risk för att fastna i konspirationsteorier, inser även jag att det finns en viss koppling mellan trafikskolorna och förarprövarna. Trafikskolorna känner givetvis förarprövarna ganska väl och givetvis finns det en risk för särbehandling av dem som kör upp privat. Dessutom, körskolorna gråter inte alltid när en elev kuggas vid manöverprovet, eftersom det ofta innebär extrainkomster i form av mera körtid på "Cirkusbanan". Man blir även lite extra fundersam när f.d. förarprövare bedriver körskolor.

Ett bra sätt att komma ifrån eventuell särbehandling vid förarprov kan vara att Vägverket tillhandahåller "Cirkusanpassade" MC, för användning i samband med förarprovet. Dessutom att all uppkörning sker vid Vägverkets egna anläggningar, utan närvaro av körskolorna och givetvis skall det inte framgå om man kör upp privat.

Det vore nog bäst. Mycket bra förslag tycker jag.
När jag pluggade hade jag en lärare som hade som regel att namn skulle skrivas längst ner på sista sidan och uppochner. På detta sätt var namnet det sista han såg efter provrättning. Det kallar jag rättvissa.
 

SGM

Moderator
..jag tycker inte proven i sig är orimliga, det sorterar rätt fort ut de som inte har pejl på manövrerandet av hojen.

Du skall kunna bromsa, krypköra med koppling och fotbroms, etc.

Däremot är det fel att proven är gjorda så att de premierar vissa typer av cyklar, det är trams...och att det är så kort tid man bedöms på, av någon som inte har sett utvecklingen.
Men det är ett problem, många vill köra privat av ena eller andra anledningen, då kan man inte lägga ut uppkörningen på skolan.

Det finns ju de som inte klarar pressen, och kan spaka utan problem, men när det är dags för uppkörningen så fungerar ingenting, det är såpass många moment, på så kort tid, så jag har full förståelse för att en del nojar lite..


Visar man bara lite trygghet och lugn, och att man kan spaka båge - så är saken biff s.a.s.

Krypkörningen är det enda problemet idag, banorna premierar lättkörda touring/grushojar (skulle nog bli halvtrickigt att lotsa 1098:an genom banan :D ).

Undanmanövern tyckte jag bara var kul, halsbrytande skulle jag absolut inte kalla den (vad fan, det är ändå hoj vi kör...)? :confused:

/J
 

compier

New member
Hummm klurar på vad en del av er jobbar med??????
Det verkar som om det bara handlar om att jävlas på jobbet.
kan det vara så att inspektörer poliser tullare tandläkare skattmasen mm har en kvot att fylla,låter inte så troligt.
jag kan nog inte ta hojen till jobbet i dag kommer nog åka på en fortkörnin pga att det fattas 15 fortåkar böter i dag. Tandläkaren är bara att glömma för jag som aldrig haft ett hål kommer att ha fem st bara för att han kände för det.
Eller kan det vara så att man missar en uppkörning på helhets inrtrycket av körningen?
Jag vågar påstå att inpektörerna har en stor erfarenhet av att bedömma och inte jävlas bara för att.
Varför körskole elever klarar sig bättre kan bero på att deras lärare jobbar med detta hala dagarn och ser vad en elev behöver.
har varit och tittat när privatister övat på tex konbanor snabba och långsamma och neeeej alla är inte profecionella lärare. när man tex låter sin kära fru köra snabba konbanan utan hjälm för att hon skall höra vad mannen (som kört hoj i 24 år och kan det härmed hoj åkning)vrålar instruktioner mitt i undanmanövern så förstår jag varför fler privatister missar än körskole elever.
Är helt övertygad om att det ni jobbar med är ni superducktiga på.
piloter kan självklart baka bullar men konditorn är nog bättre eller, ;o)

PS det kommer att ordna sig med kortet det räcker säkert med att ta en eller 2 lektioner för att få de rätta tipsen av ett pro. LYCKA TILL.
 

RMac

New member
Hummm klurar på vad en del av er jobbar med??????
Det verkar som om det bara handlar om att jävlas på jobbet.
kan det vara så att inspektörer poliser tullare tandläkare skattmasen mm har en kvot att fylla,låter inte så troligt.
jag kan nog inte ta hojen till jobbet i dag kommer nog åka på en fortkörnin pga att det fattas 15 fortåkar böter i dag. Tandläkaren är bara att glömma för jag som aldrig haft ett hål kommer att ha fem st bara för att han kände för det.
Eller kan det vara så att man missar en uppkörning på helhets inrtrycket av körningen?
Jag vågar påstå att inpektörerna har en stor erfarenhet av att bedömma och inte jävlas bara för att.
Varför körskole elever klarar sig bättre kan bero på att deras lärare jobbar med detta hala dagarn och ser vad en elev behöver.
har varit och tittat när privatister övat på tex konbanor snabba och långsamma och neeeej alla är inte profecionella lärare. när man tex låter sin kära fru köra snabba konbanan utan hjälm för att hon skall höra vad mannen (som kört hoj i 24 år och kan det härmed hoj åkning)vrålar instruktioner mitt i undanmanövern så förstår jag varför fler privatister missar än körskole elever.
Är helt övertygad om att det ni jobbar med är ni superducktiga på.
piloter kan självklart baka bullar men konditorn är nog bättre eller, ;o)

PS det kommer att ordna sig med kortet det räcker säkert med att ta en eller 2 lektioner för att få de rätta tipsen av ett pro. LYCKA TILL.

Tack! Jag har lyckats ordna några formella lektioner under juli och har ny uppkörningstid i augusti. Vi får se hur det går...

Annars kan jag hålla med det du säger. De flesta körskoleinstruktörer skall vara duktiga på det de gör, det är ju deras dagjobb. Mitt argument är tillgång till information och att systemet ger privathandledaren och studenten bästa möjliga förutsättningarna för att göra det bästa de kan. Det finns en del instruktionstexter, STR, VV/TSs egna föreskrifter, o.s.v. men det som saknas är utförligare beskrivningar av förarprovet och vilka specifika krav som gäller. Resultatet är att det finns för stort tolkningsutrymme och stora informationsglapp.

En av de mest relevanta kommentarer hittils var när GS1000E föreslog att körskolorna skall inte få närvara under körprovet och att det inte skall framgå ifrån körprovsanmälan om man är privatist eller kommer ifrån körskola. Då har man tagit ett viktigt steg mot att säkra en rättvis bedömning.

Superhero, om du tittar tidigare i denna tråd så ser du att PO Noren hänvisade till Riksrevisions utredning. Som du säger, mycket intressant dokument och eventuellt ger vis stöd till "kvotargumentet".
 
Last edited:

SuperHero

New member
Hummm klurar på vad en del av er jobbar med??????
Det verkar som om det bara handlar om att jävlas på jobbet.
kan det vara så att inspektörer poliser tullare tandläkare skattmasen mm har en kvot att fylla,låter inte så troligt.
jag kan nog inte ta hojen till jobbet i dag kommer nog åka på en fortkörnin pga att det fattas 15 fortåkar böter i dag. Tandläkaren är bara att glömma för jag som aldrig haft ett hål kommer att ha fem st bara för att han kände för det.
Eller kan det vara så att man missar en uppkörning på helhets inrtrycket av körningen?
Jag vågar påstå att inpektörerna har en stor erfarenhet av att bedömma och inte jävlas bara för att.
Varför körskole elever klarar sig bättre kan bero på att deras lärare jobbar med detta hala dagarn och ser vad en elev behöver.
har varit och tittat när privatister övat på tex konbanor snabba och långsamma och neeeej alla är inte profecionella lärare. när man tex låter sin kära fru köra snabba konbanan utan hjälm för att hon skall höra vad mannen (som kört hoj i 24 år och kan det härmed hoj åkning)vrålar instruktioner mitt i undanmanövern så förstår jag varför fler privatister missar än körskole elever.
Är helt övertygad om att det ni jobbar med är ni superducktiga på.
piloter kan självklart baka bullar men konditorn är nog bättre eller, ;o)

PS det kommer att ordna sig med kortet det räcker säkert med att ta en eller 2 lektioner för att få de rätta tipsen av ett pro. LYCKA TILL.

Om du läser mina tidigare inlägg så räcker det inte alltid med ett par lektioner. Hade själv lagt ner närmare 9000 kr. ca: 14 timmar på Mcskola 11 dubbla lektioner som det heter. Gjorde skolan ett bra jobb eller vad är det frågan om?. Jag vet inte, men vill och måste tro på att jag inte var 100% klar. Vilket jag aldrig nånnsin kommer att känna jag är. Tyvärr i mitt tycke verkar det finnas lite girighet inblandad då skolorna sitter med insider info och det verkar vara mer regel än undantag. Sen finns det bra lärare och dåliga sådana, att generalisera är m.a.o. inget bra. Bättre riktlinjer skulle hjälpa många så slipper vi gissa.
Enligt riksrevisionsverket: "Bristande enhetlighet i bedömningen av körproven kan få allvarliga konsekvenser. Trafiksäkerheten kan bli lidande om vissa bilförare saknar tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper. Personer kan obefogat tvingas köra upp på nytt." Mao den som blivit godkänd kan i annan ort eller samma ort och annan inspektör bli kuggad. Oavsett tillräckliga kunskaper eller inte. :eek:
 

P-O Noren

New member
Att låta hustrun (eller någona annan för den delen) köra högfarten utan hjälm, är ju bara tragiskt. Sådana handledare hoppas jag inte hör till vanligheter.

Men det finns brister hos vissa trafiklärare dessutom, jag är handledare för en kille som kämpar med kortet, har hjälp många före det på frivillig basis. Jag frågade han vilka saker dom har gått igenom vid lågfarten och hur han har övat på samspelet mellan koppling fot.

Svaret är att han har tagit 10-15 lektioner på körskolan och fått mycket sparsamt med feed-back. Inga instruktioner inga tillrättavisningar eller demonstrationer. Körskolan kör med han till konbanan och där sätter sig körskoleläraren i bilen och sitter i telefonen hela lektionen. Kompisen berättade detta och jag sa att han hade fel, misstrodde han. Sedan åkte jag iväg i smyg och satt och kollade på berörd trafikskolelärare och mycket riktigt så satt han i bilen i telefonen alla lektioner jag smygtittade på.

Hur hanterar man det?

Som elev kanske du inte vet vad du kan kräva eller hur en sund elev-lärare relation ser ut med feed-back, träning, demonstrationer och tillrättavisning av fel?

Våra grundsatser bygger ofta på att en körskola alltid är det bästa alternativet samt att förarproven är helt objektiva?

Kanske omvänt att privatister är sämre förare och har klarat körproven precis på kravnivån, men i grunden har dom haft sämre utbildning?

Praktiska erfarenheter och riksrevisionens utredning gör att vissa av oss medlemmar på detta forum ifrågasätter gällande grundsats...
 

-ah

New member
En reflektion; jag har ofta undrat över varför man anlitar en trafikskola där MC-lärarna kör bil. Nog borde väl även läraren följa på motorcykel?

Det är iofs bara min maggropskänsla.
 

RMac

New member
Men det finns brister hos vissa trafiklärare dessutom, jag är handledare för en kille som kämpar med kortet, har hjälp många före det på frivillig basis. Jag frågade han vilka saker dom har gått igenom vid lågfarten och hur han har övat på samspelet mellan koppling fot.

Svaret är att han har tagit 10-15 lektioner på körskolan och fått mycket sparsamt med feed-back. Inga instruktioner inga tillrättavisningar eller demonstrationer. Körskolan kör med han till konbanan och där sätter sig körskoleläraren i bilen och sitter i telefonen hela lektionen.

Praktiska erfarenheter och riksrevisionens utredning gör att vissa av oss medlemmar på detta forum ifrågasätter gällande grundsats...

Min fru tog B körkort under 90-talet efter 50 timmars lektioner. 40 av dessa timmarna var hos en körskola där läraren gav henne knappast någon feedback eller instruktion. Efter dessa 40 timmarna körde min fru upp och kuggades. Hon mådde illa under den perioden och gav nästan upp. Efter lite uppmuntrande ifrån mig så började hon på ny trafikskola några månader senare. Ytterligare 10 timmars lektioner och sedan klarade hon andra uppkörningen. Utan att min fru direkt inverkade så blev det en utredning av första trafikskolan för att många studenter klagade. Resultatet var att hennes lärare fick sparken och trafikskolan fick skärpa sig rejält. Det som är också intressant är att min fru körde upp hos Farsta körprovskontoret i Stockholm som jag ser ifrån Riksrevisions utredning har nästan sämst statistik för antalet kuggade i landet.

Detta sorligt historia är i grund och botten varför jag upplever en misstro mot "gällande grundsats". Praktiska erfarenheter pekar definitivt på förekomsten av brister i uppkörningssystemet som tillämpas i Sverige och risk för korruption. Det enda som ger mig lite hopp är att min frus andra körskola/lärare var faktiskt duktiga. Det var Stockholm med stort utbud, tyvärr har man ofta inte samma valmöjlighet på andra orter...
 

Mia28

New member
Hum..

:cool:
Halloj!
Jag vill citera detta,

"Jag har tidigare påtalat det fjantiga manöverprovet, som mest kan liknas vid rena cirkuskonster och som givetvis ger utrymme för att en del förarprövare kan bedriva terror i stöd av lagen. Manöverprovet är inget annat än ett rent spel för galleriet, eftersom många använder en betydligt enklare hoj vid manöverprovet, för att sen fortsätta att köra med en helt annan hoj efter att provet är avklarat."

Att kalla maöver provet för cirkuskonst och/eller som denna person gjort senare i inlägget ifrågasätta planering är bara ett tecken på att man inte kan inse sina brister...
Det klart att man har nvändning för detta i trafiken..,kör inne istan när det är fullt med folk och bilar så vet du vad jag menar...
Planera sin körning lärde man sig faktiskt tillockmed då man tog traktorkort när man var 16 år eller bil vid 18! Kan detta glömmas vid mc körning??? KNAPPAST om man har livet kärt...

Jag tycker oxå att det är svårt med manövreringen speciellt på lkågfart men men..,övning ger färdighet! Körlektionerna är en investering för livet!
/Mia
 

Diversion

New member
Att köra långsamt och manöverera på parkeringar eller i folksamlingar klarade jag enkelt långt innan jag satte garagesvängen eller motsvarande cirkuskonst 10 gånger av 10. Inte utsatte jag någon för fara heller. Tio år sedan hänger jag fortfarande med fötterna, ifall jag skulle köra på något och få motorstopp. Jag drar inte upp fötterna innan jag har minst promenadtakt (undantaget om jag kör rakt fram).

På vilket sätt är min körning farligare än om jag finlirar med gasen och kopplingen hela tiden för att stå i princip stilla? Det är cirkuskonster. Att kunna bromsa och göra undanmanöver är långt viktigare. Ingen har ännu blivit dödad av en hoj som kröp fram eller kört ihjäl sig när man fått motorstopp och ekipaget vikit sig och fallit till marken.
 

P-O Noren

New member
Jag tycker oxå att det är svårt med manövreringen speciellt på lkågfart men men..,övning ger färdighet! Körlektionerna är en investering för livet!
/Mia

I princip har du rätt, om du får bra hjälp av trafikskolan så är det en bra affär. Får du en trafiklärare som hellre sitter och pratar i mobilen under hela din lektion så är det ingen investering. Det är en form av lurendrejeri av en bedragare.

Jag skulle känna mig rätt så besviken att betala en person 900kr/h att prata i mobiltelefon. Även om han är snäll nog att låna ut en hoj åt mig medans han pratar i telefon...

Både skolsystemet som sådant har brister på sina håll liksom kvalitetsskillnaderna i körprovens bedömningar. Detta är tyvärr fakta.
 

Roma55

New member
Svaret är att han har tagit 10-15 lektioner på körskolan och fått mycket sparsamt med feed-back. Inga instruktioner inga tillrättavisningar eller demonstrationer. Körskolan kör med han till konbanan och där sätter sig körskoleläraren i bilen och sitter i telefonen hela lektionen. Kompisen berättade detta och jag sa att han hade fel, misstrodde han. Sedan åkte jag iväg i smyg och satt och kollade på berörd trafikskolelärare och mycket riktigt så satt han i bilen i telefonen alla lektioner jag smygtittade på.

Hur hanterar man det?

Detta är ju bedrägeri, hoppas ni anmäler honom.
Filma i smyg och visa sedan upp för ansvarig.

//Ronnie
 

P-O Noren

New member
Detta är ju bedrägeri, hoppas ni anmäler honom.
Filma i smyg och visa sedan upp för ansvarig.

//Ronnie

Jag är ju inte riktigt drabbad, men jag delar din uppfattning. Problemet är bara att han äger bilskolan. Finns inget att göra egentligen.

För att återgå till grundfrågan så har transportstyrelsen medvetet styrt in allt mot att trafikskolor skall ha monopol på utbildningen. Min grundsats för detta bygger på inslaget av godtycke i de praktiska körproven kombinerat med mystik kring vad som egentligen gäller för provets praktiska delar. Jag jobbar med utbildning själv och det är minst sagt tveksamt med denna utveckling. Det är som om jag skulle ha prov med eleverna men bara är ytterst förtegen om vad provet egentligen skall innehålla för bedömningsgrunder. Självklart kan jag skapa en chimär av kvalitet genom att sätta en massa olika betyg. MVG, VG och G samt IG. Men ingen av eleverna får i förväg veta betygsmål eller bedömning.

Jag kan tycka att man mycket väl kan ställa krav på den som vill vara handledare. Ett praktiskt prov, med ett litet teoretiskt prov innan man godkänns. Men SMC borde ta tag i denna fråga, det är orimligt med så stora skillnader i bedömningar mellan kontor och provförättare. Samt det mest beklämmande och pinsamma:
Varför sådan otydlighet om hur de praktiska konbanorna skall genomföras samt rondellkörning?

Vi lever inte kvar i 70-talets broschyr/panflettbaserade informationssystem. Folk använder internet och vill se filmer på hur proven skall genomföras. Inte skapade av privatpersoner utan av Transportstyrelsen.
 

RMac

New member
Med lite extra "införskaffade" insyn på uppkörningen så har jag kommit fram till följande slutsatser som är oberoende av aspirantens kunskaper och färdighet. Detta är bilden jag har idag och kanske utvecklas med tid.

1) Detta är konkret utan spekulation tycker jag: Ganska så stor variation i bedömningen från inspektör till inspektör beroende på inspektörens personlighet, synvinklar och/eller om det är en bra eller dålig dag. Ena inspektör kan göra uppkörningen till en nästan trevlig upplevelse och den andra kan se till att det blir rent helvete. Jag är nu övertygad om att samma aspirant skulle kunna lyckas med ena inspektör och kuggas av den andra på samma dag och samma tid.

2) Konkret: Man har ~1.5x större chans av att lyckas om man har anmälts av körskolan till provet (Riksrevisions utredning).

3) Inte konkret men starkt misstänkt: Kvotargumentet.

4) Inte konkret men starkt misstänkt: I vissa fall blir man automatiskt kuggad av inspektören om man är privatist. Kan bero på "affiliations" eller något annat.

5) Misstänkt: Har man tidigare haft icke EU/EES MC körkort (t.ex. USA, Australien, o.s.v.) skall man undvika att nämna det för inspektören. De kanske inte gillar det per automatik, beroende på inspektör eller tradition.

Edit: Övningskörde idag för första gången efter mitt misslyckade uppkörningsförsök och vad jag nu tidigare hade för system för högfartsbanan kollapsade. Jag fick sänka hastigheten ner till 40 några varv och planera om innan jag kunde komma upp i 50 och klara banan igen. Kanske inspektören var inte så dum trots allt?
 
Last edited:

SuperHero

New member
Högfartsbana?

Med lite extra "införskaffade" insyn på uppkörningen så har jag kommit fram till följande slutsatser som är oberoende av aspirantens kunskaper och färdighet. Detta är bilden jag har idag och kanske utvecklas med tid.

1) Detta är konkret utan spekulation tycker jag: Ganska så stor variation i bedömningen från inspektör till inspektör beroende på inspektörens personlighet, synvinklar och/eller om det är en bra eller dålig dag. Ena inspektör kan göra uppkörningen till en nästan trevlig upplevelse och den andra kan se till att det blir rent helvete. Jag är nu övertygad om att samma aspirant skulle kunna lyckas med ena inspektör och kuggas av den andra på samma dag och samma tid.

2) Konkret: Man har ~1.5x större chans av att lyckas om man har anmälts av körskolan till provet (Riksrevisions utredning).

3) Inte konkret men starkt misstänkt: Kvotargumentet.

4) Inte konkret men starkt misstänkt: I vissa fall blir man automatiskt kuggad av inspektören om man är privatist. Kan bero på "affiliations" eller något annat.

5) Misstänkt: Har man tidigare haft icke EU/EES MC körkort (t.ex. USA, Australien, o.s.v.) skall man undvika att nämna det för inspektören. De kanske inte gillar det per automatik, beroende på inspektör eller tradition.

Edit: Övningskörde idag för första gången efter mitt misslyckade uppkörningsförsök och vad jag nu tidigare hade för system för högfartsbanan kollapsade. Jag fick sänka hastigheten ner till 40 några varv och planera om innan jag kunde komma upp i 50 och klara banan igen. Kanske inspektören var inte så dum trots allt?

Övningskörde du på skola?
Kan du lite kortfattad beskriva hur du tar banan? Växelval? Kör du på 3:an eller växlar du upp till 5:te eller 6:te växel vid ansats? Håller du blicken några koner framåt? eller längre bort. Hur kommer du runt boxen? växelval då?

Själv håller jag med din rasonemang, vissa saker är misstänksamma medan andra stöds av utredningar.
Ödmjukhet ska man alltid försöka visa.:eek: Vi är ju i beroendeställning, han har makten. "Jag har redan klarat detta tidigare i annat land" Kan uppfattas som kaxigt "och nu är det mina regler (Svenska regler) som gäller grabben" Fast utåt han kanske säger: "Men vad bra, då blir det ju en lätt match för dig". Låter det som konspirationsteori? Nja... vi är inte mer än människor och vi vet redan att tolkningsuttryme vid uppkörning är mycket bredd.
 

RMac

New member
Övningskörde du på skola?
Kan du lite kortfattad beskriva hur du tar banan? Växelval? Kör du på 3:an eller växlar du upp till 5:te eller 6:te växel vid ansats? Håller du blicken några koner framåt? eller längre bort. Hur kommer du runt boxen? växelval då?

Själv håller jag med din rasonemang, vissa saker är misstänksamma medan andra stöds av utredningar.
Ödmjukhet ska man alltid försöka visa.:eek: Vi är ju i beroendeställning, han har makten. "Jag har redan klarat detta tidigare i annat land" Kan uppfattas som kaxigt "och nu är det mina regler (Svenska regler) som gäller grabben" Fast utåt han kanske säger: "Men vad bra, då blir det ju en lätt match för dig". Låter det som konspirationsteori? Nja... vi är inte mer än människor och vi vet redan att tolkningsuttryme vid uppkörning är mycket bredd.

Jag klarade högfarten ganska så bra tidigare, men har kommit fram till att de problem jag upplevde nyss (vid privat övningskörning) beror på att jag har aldrig haft ett planerat system. Tidigare har jag tagit banan som den kommer. Nu försöker jag köra på 3:an vid ansats, och som du säger hålla blicken några koner framåt. Svåraste för mig är att våga behålla hastigheten så långt in i banan jag kan. Jag vill gärna börja sänka hastigheten ungefär halvägs in i banan för att börja förbereda för boxen. Min privathandledare har kommit fram till att jag måste nog hålla hastigheten fram tills näst sist kon före boxen, växla ner till 2:an och bromsa under rakaste delen av svängningen mellan näst sist och sista konen före boxen. För mig blir detta lite stressigt.
 

MrSpock

New member
Jag klarade högfarten ganska så bra tidigare, men har kommit fram till att de problem jag upplevde nyss (vid privat övningskörning) beror på att jag har aldrig haft ett planerat system. Tidigare har jag tagit banan som den kommer. Nu försöker jag köra på 3:an vid ansats, och som du säger hålla blicken några koner framåt. Svåraste för mig är att våga behålla hastigheten så långt in i banan jag kan. Jag vill gärna börja sänka hastigheten ungefär halvägs in i banan för att börja förbereda för boxen. Min privathandledare har kommit fram till att jag måste nog hålla hastigheten fram tills näst sist kon före boxen, växla ner till 2:an och bromsa under rakaste delen av svängningen mellan näst sist och sista konen före boxen. För mig blir detta lite stressigt.

Det inspektören vill se är att du bibehåller hastigheten genom hela höghastighetsprovet, utom givetvis vid just vändningen;)
Själv växlade jag ner till 2an från 3an strax innan sista konen i "slalombanan", då slipper man känna sig stressad pga alla moment och tänka på i boxen. Sen gäller det bara att hålla en bra linje och verkligen använda hela utrymmet man har till förfogande i "boxen". För ju bättre linje du kommer ut från vändningen så får du ju lättare att accelera upp till 50 då det är dags för slalom igen :)
Glöm inte blicken bara i vändningen, den gör verkligen skillnad för man åker verkligen dit man tittar :cool:

Lycka till :)
 

SuperHero

New member
Tips... kanske. :)

Jag klarade högfarten ganska så bra tidigare, men har kommit fram till att de problem jag upplevde nyss (vid privat övningskörning) beror på att jag har aldrig haft ett planerat system. Tidigare har jag tagit banan som den kommer. Nu försöker jag köra på 3:an vid ansats, och som du säger hålla blicken några koner framåt. Svåraste för mig är att våga behålla hastigheten så långt in i banan jag kan. Jag vill gärna börja sänka hastigheten ungefär halvägs in i banan för att börja förbereda för boxen. Min privathandledare har kommit fram till att jag måste nog hålla hastigheten fram tills näst sist kon före boxen, växla ner till 2:an och bromsa under rakaste delen av svängningen mellan näst sist och sista konen före boxen. För mig blir detta lite stressigt.

Lite så som du beskriver gjorde jag också i början. Av en MC-lärare, som jag träffade dagar före min uppkörning då jag var och rekogniserade terrängen, fick jag följande tips: Vid ansats växla upp till 5:te allt 6:te växel och låt cykeln mer eller mindre glida igenom, det blir lättare att bibehålla tempot. Om man kör på 3:an måste man hålla gasen annars motorbromsar man ju. När det är 3 koner kvar använd fotbromsen dvs efter näst näst sista konen för att ta i med båda bromsarna strax/vid näst sista kon i en rak linje mot vänster/höger box sida samtidigt som man växlar ner. På detta sätt får du mer tid att hinna växla ner och bättre bromskontroll (mindre stressigt). Det funkar för mig:). Tänk på att enligt vägverkets föreskrifter för förarprov: "...Tempoväxlingen ska ske i slutet av banan" som jag tolkar det får man börja bromsa redan som jag beskrivit ovan, det är ju i slutet av banan.
Var nyss och körde på grusväg, utan rädsla och noll respekt, med livet som insatts uppe i närmare 70 på valda ställen. Om till nästa uppkörning de inte tycker att detta är rätt tempo då:mad: Det var faktiskt kul hojen håller sig rätt bra. På tillbaka vägen åskade och regnade massor så man fick övning på det också:cool:
Lycka till Rmac med din övningskörning och jag håller tummarna :)
 

GS1000E

New member
:cool:
Halloj!
Jag vill citera detta,

"Jag har tidigare påtalat det fjantiga manöverprovet, som mest kan liknas vid rena cirkuskonster och som givetvis ger utrymme för att en del förarprövare kan bedriva terror i stöd av lagen. Manöverprovet är inget annat än ett rent spel för galleriet, eftersom många använder en betydligt enklare hoj vid manöverprovet, för att sen fortsätta att köra med en helt annan hoj efter att provet är avklarat."

Att kalla maöver provet för cirkuskonst och/eller som denna person gjort senare i inlägget ifrågasätta planering är bara ett tecken på att man inte kan inse sina brister...
Det klart att man har nvändning för detta i trafiken..,kör inne istan när det är fullt med folk och bilar så vet du vad jag menar...
Planera sin körning lärde man sig faktiskt tillockmed då man tog traktorkort när man var 16 år eller bil vid 18! Kan detta glömmas vid mc körning??? KNAPPAST om man har livet kärt...

Jag tycker oxå att det är svårt med manövreringen speciellt på lkågfart men men..,övning ger färdighet! Körlektionerna är en investering för livet!
/Mia

Hej,

Givetvis inser även jag mina brister, men jag begriper inte varför man skall behöva köra upp på en offroadhoj, eftersom Cirkusbanan inte är avsedd för en fullutrustad GW. Dessutom många GW- förare kör numera även med släp och hur hade du tänkt dig att göra ett Cirkustest med detta ekipage? Eller klarar du även detta med ett traktorkort?

Jo du! Jag kan både inse mina egna brister och särskilja fjanteriet från verklighet. Den dag som Cirkusbanan blir anpassad för det fordon, som skall användas även efter provet, då kan man börja tala om att övning ger färdighet, annars talar vi enbart om ett fjantigt spel för galleriet och detta har sannerligen inget att göra med trafiksäkerhet eller planering. Men fortsätt gärna med din traktorkörning för övning ger även färdighet!
:D
 

HW

New member
Klarar man inte uppkörningen så ska man inte ha körkort. Så enkelt är det.
Sen kan man skylla på nästan vad som helst men som Jåke skrev någon meter längre upp i denna tråden är det bara "pricken över i" som man får som anledning.

Det är helheten som bedöms och är man så nervös att man inte kan framföra sitt fordon får man träna tills man känner sig säkrare. klarar man inte att hålla 50 utan att behöva "bromsa" till rätt hastighet.. ja då får man väl träna lite på det också... varför inte köra 48 istället, det märker inte "gubben" i alla fall.
En någorlunda erfaren förare fixar förresten undanmanövern i 70 utan att grubbla på det. om 55 känns för snabbt.... träna på undanmanöver för du är på gränsen att kunna hantera din hoj när du puttrar till affären!

Dom alltid så bespottade "uppkörningsgubbarna" är yrkesmänniskor med utbildning precis som alla oss andra. Dom kan givetvis göra fel, precis som biljettkontrollanten på sj självklart gör fel varje gång någon får böter för att ha plankat på tåget eller dom där s!#$! dörrvakterna på krogen.. dom har ju aldrig någonsin slängt ut någon som förtjänat det... eller?:eek:

/HW
 
Top