Funderingar kring kuggad uppkörning...

Ronny A

New member
När jag tog kort så tog jag det helt privat allting,skrev bara teorin och gjorde uppkörning.
Kuggade den 1:a p.g.a. en extremt sur och vresig inspektör.
Fick inte ens varmköra hojjen innan lågfartsprovet...en gammal cb750 från 81 tar en stund på sej att gå riktigt när det är 8 grader varmt ute.
Kuggad av för många fotisättningar var domen.
Ett par veckor senare var det dax igen,med en helt annan inspektör.
Drog min historia för han och visade lappen jag fått 1:a gången.
-Ja,han kan va svår..gammal yrkesmilitär,sa den nye.
Den uppkörningen gick som en dans.
total kostnad för kortet: 3500:-
 

Gunnarson

New member
Min erfarenhet - körkortsteorin pluggade själv, ingen trafikskola och körde upp privat. Jag också klarade båda prov direkt. Dessutom det var billigare än trafikskola ...

/Körkort
 

RobbeS

New member
Intressant tråd det här. De flesta verkar ha blivit kuggade pga en dålig bilinspektör och inte pga att dom själv varit dåliga. Men det är ju klart att bilinspektörernas enda syfte med en uppkörning är att djävlas med eleverna.:rolleyes:
 

mr2clean

New member
Klarade min uppkörning igår ;). dock andra försöket. men körde också upp på en virago 535 -94. Jag har helt klart ändrat uppfattning om att inspektörerna är där för att kugga oss. dom två jag haft har varit rättvisa och sett helheten i körningen.

pris för lappen: ca 8000:-
1st körlektion,risk-ettan,tvåan,teori,uppkörning x2
 

hobbe

New member
Intressant tråd det här. De flesta verkar ha blivit kuggade pga en dålig bilinspektör och inte pga att dom själv varit dåliga. Men det är ju klart att bilinspektörernas enda syfte med en uppkörning är att djävlas med eleverna.:rolleyes:

jupp bilinspektörerna har inte mycket annat med hojarna att göra än att stå o jävlas, det är nog helt sant *skrattar*

Kuggade min första uppkörning på hoj.
Före uppkörningen så var vi ute o lekte lite på det inhägnade området inför vår tur på uppkörningen.
Min tur kommer och vi kör de olika momenten, körningen går lugnt o stilla till vi kommer tillbaks till startpunkten och får kommentaren något i stil med, det såg ju bra ut, men så kör du inte, jag såg dig köra innan och om jag släpper ut dig nu kommer du inte hem ikväll.
så jag droppar hjälmen till en av de andra och sticker iväg och kör av mig lite ilska på banan.
2 veckor senare så gör jag mitt andra försök och får ok på det.
såhär närmare 20 år senare så kan jag nog säga att jag förstår förättarens vy på det hela.
ålder ? x tusen mil ? vad har gjort att jag fått förståelsen ?
för att bli gammal och vis måste man först varit ung och förmodligen inte så vis.
det svåra är att överleva misstagen så man kan göra nya, andra misstag i livet.
 
Last edited:

Efoo

New member
Visst kan dom säkert vara hårda ibland, men dom har ju regler att följa. Inte för att vara taskig, men kör man fort på krypkörningen och har ojämt tempo på den andra så är det inte så konstigt att han kuggade dig? Jag körde upp tidigare i somras och ska säga att jag hade tur som fixade mitt. Har aldrig kört så dåligt som jag gjorde på sista delen. Bara att ta nya tag!
 

Tompaman

New member
Konstigt att det är fel på så många förarprövare på mc!
Tänk om dom som kuggar på mc provet kanske inte kan köra?
 

bsajanne

New member
Min son körde upp som privatist för en dryg vecka sedan. De två före honom kuggade. De hade låsta hjul vid bromsning och en massa nedrivna koner. Låter rimligt att de blev kuggade.
Vi hade schysst bokföring över vad vi hade övat på och tog vara på hur de före oss misslyckades. Vi gjorde ett par smärre justeringar innan han påbörjade sin uppkörning. Det gick klockrent hela vägen. Vad mer kan man begära?
Jag vet att statistiken säger att privatister kuggar oftare än körskoleelever. Det finns kanske en anledning till det...
Här är ett par riktigt klantiga exempel som jag sett med egna ögon:
Kommer till uppkörning utan mc kläder. Hjälm och skinnjacka. = Kuggad direkt.
Kommer till uppkörning och har ingen aning om att man ska köra runt koner eller göra bromsprov. Hur tror ni det går...?!
Se till att ni kan dessa övningar ordentligt innan ni bokar uppkörning.
 

Pisken

New member
Kuggade igår :(
Kört endel trafikskola å mycket privat , alla moment på "ban delen" sitter som berget , värmde upp med en "lektion" en timme innan uppkörningen (min skola kör på samma ställe där man har uppkörningen , mycket praktiskt) klarade alla kryp o snabb varianter klockrent :) flera gånger om

Sen kom uppkörningen .... säkerhets kontrollen klockrent , krypkörning klockrent sen......
körde högfarten känner att en kon(jävel) tassar till ena hälen men jag körde på endå och det kändes klockrent ... men fick köra en andra gång pga konen (mjo den välte ju faktiskt) inspektören sade att det så jättebra ut "men kör en gång till å låt alla konor stå kvar den gången" .... visst serru ....då krashade nerverna ihop totalt.
Körde en halvkass 2a , alla konor kvar men han tyckte det gick lite "segt" så jag fick ett 3dje försök "kör samma som ditt första men med nån cm mer marginal" ... visst visst , 3dje rundan vart katastrof o jag fick åka hem :eek:

Hoppas jag kan hålla huvvet kallt nästa försök , men det är SKITSVÅRT när man vet att minsta lilla misstag kostar 2800:- (1500 uppkörning , 1300 hojjen)

Undra vad det är som kostar 1500:- , hyra av konorna ? Fasen uppkörning med bil kostar 1100 MED bil ..... åja nu ska man inte bli bitter :)
 

ajtowf

New member
Tänkte bara slå hål på lite konspirationsteorier, jag läste nämligen den här tråden innan min uppkörning i torsdags och blev minst sagt paranoid.

Vi var 4 personer som skulle köra upp, 2 privatister och 2 från körskola (varav jag räknas till privatiserna). Alla blev godkända. VV-inspektören var saklig, kunnig och hur bra som helst! (åkte kanske lite väl nära på motorvägen men men)

Angående kommentarerna om att konbanerna är rena cirkuskonsterna är väl att ta i? Personligen tycker jag det är BRA att man får visa på att man kan manövrera hojen, finns redan allt för många dåliga förare på vägarna som fick sitt A-körkort på köpet med B-kortet.

Det ända som kändes jävligt B var riskettan, totalt slöseri på tid och pengar, annars gick kortet på knappa 6000.

Lycka till alla med kortet, Pisken, du sätter det förmodligen nästa gång ;)
 

zaphyr

New member
Jag körde som privatist, klarade både uppskrivning och uppkörning på första.Tog det 2008 för en kostnad på ca 2500 totalt.

Körde upp i Malmö och hade en riktigt bra inspektör. Kuggade en som skulle ta för lätt-mc sen klarade vi tre oss som tog för tung. De andra två var från en skola och jag var enda privatisten och fick köra sist.
 

GS1000E

New member
Cirkuskonster

Tänkte bara slå hål på lite konspirationsteorier, jag läste nämligen den här tråden innan min uppkörning i torsdags och blev minst sagt paranoid.

Vi var 4 personer som skulle köra upp, 2 privatister och 2 från körskola (varav jag räknas till privatiserna). Alla blev godkända. VV-inspektören var saklig, kunnig och hur bra som helst! (åkte kanske lite väl nära på motorvägen men men)

Angående kommentarerna om att konbanerna är rena cirkuskonsterna är väl att ta i? Personligen tycker jag det är BRA att man får visa på att man kan manövrera hojen, finns redan allt för många dåliga förare på vägarna som fick sitt A-körkort på köpet med B-kortet.

Det ända som kändes jävligt B var riskettan, totalt slöseri på tid och pengar, annars gick kortet på knappa 6000.

Lycka till alla med kortet, Pisken, du sätter det förmodligen nästa gång ;)

Manöverprovet är och förblir ett spel för galleriet och platsar bäst på en cirkus för våghalsar. Kom inte och påstå att provet är bra när man kan låna en cirkusanpassad hoj för provet och direkt efter avklarat prov så sätter man sig på en fullmatad GW med släpvagn eller en glidare med långgaffel.
Varför gäller inte samma förutsättningar som vid B-kort? Dvs intyg från manöverkurs på halkbana.
 
Top