Framtida förändringar för vespa 125cc?

JanneS

New member
Fortfarande ingen respons på att det faktiskt FINNS en vetenskaplig rapport som drar slutsatsen att det inte är ett problem utifrån trafiksäkerhetssynvinkel att tillåta personer med bara B-kort att köra automatväxlade motorcyklar på upp till 125cc. Just den rapporten lyftes dessutom fram som en rapport som sa motsatsen, men sett till antalet brukare är det inget problem.

Det är en stor skillnad mellan egna erfarenheter och generaliserad kunskap. Bara för att man själv har en erferenhet och syn på broms och kurvteknikskurserna så betyder inte det att det blir en generaliserad sanning som är tillämpbar på alla. Kort sagt så har man alltid en egen verklighet utifrån vilken man baserar sina slutsatser från, men om man inte försöker läsa rådande forskning så kommer alltid dessa slutsatser bara vara en åsikt. Inget fel med det, men kom inte och påstå att dessa sedan blir sanningar, för det är de inte.

Jag gissar att det är för jobbigt att lära sig vetenskapsteorier enligt popper eller ens läsa en rapport för att sedan fundera på innehållet och vilka slutsatser man sedan kan dra utifrån resultaten. Lite tråkigt, för det blir lätt låg nivå på argumenten.

Hur sedan hela diskussionen gick vidare till att vi egentligen skulle kräva att alla skulle göra SMC's kurser hör inte egentligen hit. Det är ju snarare en annan fråga helt och hållet...

Håller med dig P-O. Finns det vetenskapliga data som stöder detta så är det mer värt för mig än en massa tyckande.

Det intressanta i sammanhanget är för mig att det är tämligen dyrt, tidskrävande och inte helt lätt att ta ett A-kort. En möjlighet att köra 2-hjuling utan att ta detta skulle i vart fall för mig inneburit att jag kanske kunde ha kört ett antal tusen mil på en skoter innan jag skaffade A-kortet. Borde ju inte vara någon nackdel för vare sig kostnaden för körkortet eller hur säker man är som nybliven mc-förare...

Jag tycker också precis som P-O att detta med SMC-kurser dyker upp så fort man nämner något som är kontroversiellt eller nytt. Jättebra med utbildning men jag kan känna ett inte helt litet mått av självgodhet smyga sig in här. Eftersom jag inte gått någon av SMC anordnad kurs så är jag väl antagligen både en riktigt usel människa och MC-förare!

Skillnaden mellan en EU-moppe och en motsvarande 125:a är ju sannolikt inte heller större än skillnaden mellan uppkörningsmc:n (typ Bandit borrad till 700) och en Hayabusa eller ZZR 1400 eller nåt annat som man kan kliva rakt upp på efter avklarat förarprov. Nu kanske någon skriker "omdöme". Jo. Men det gäller ju även på en 125:a.

Sedan raljanta påståenden som att det inte går att jämföra Spanien och Sverige. Nej. Självklart inte. Spanien har t.ex. 91 invånare per kvadratkilometer mot Sveriges 23. De har ett annat klimat m.m. men faktum kvarstår att det inte blev någon ökning av olyckorna.

Inget regelverk är perfekt. Dock skulle det svenska systemet kunna bli bättre med ett tillåtande av att köra 125or upp till en viss effekt på B-kort!
 
Last edited:

SGM

Moderator
Håller med dig P-O. Finns det vetenskapliga data som stöder detta så är det mer värt för mig än en massa tyckande.

Det intressanta i sammanhanget är för mig att det är tämligen dyrt, tidskrävande och inte helt lätt att ta ett A-kort. En möjlighet att köra 2-hjuling utan att ta detta skulle i vart fall för mig inneburit att jag kanske kunde ha kört ett antal tusen mil på en skoter innan jag skaffade A-kortet. Borde ju inte vara någon nackdel för vare sig kostnaden för körkortet eller hur säker man är som nybliven mc-förare...

Jag tycker också precis som P-O att detta med SMC-kurser dyker upp så fort man nämner något som är kontroversiellt eller nytt. Jättebra med utbildning men jag kan känna ett inte helt litet mått av självgodhet smyga sig in här. Eftersom jag inte gått någon av SMC anordnad kurs så är jag väl antagligen både en riktigt usel människa och MC-förare!

Skillnaden mellan en EU-moppe och en motsvarande 125:a är ju sannolikt inte heller större än skillnaden mellan uppkörningsmc:n (typ Bandit borrad till 700) och en Hayabusa eller ZZR 1400 eller nåt annat som man kan kliva rakt upp på efter avklarat förarprov. Nu kanske någon skriker "omdöme". Jo. Men det gäller ju även på en 125:a.

Sedan raljanta påståenden som att det inte går att jämföra Spanien och Sverige. Nej. Självklart inte. Spanien har t.ex. 91 invånare per kvadratkilometer mot Sveriges 23. De har ett annat klimat m.m. men faktum kvarstår att det inte blev någon ökning av olyckorna.

Inget regelverk är perfekt. Dock skulle det svenska systemet kunna bli bättre med ett tillåtande av att köra 125or upp till en viss effekt på B-kort!

Om det nu är svårt att ta A-kortet, så är det ju ett syfte med det...och har man problem med det, så är man inte klar för två hjul i trafiken.

Jag körde enduro och fuskade med cross, det spårade ur och blev tävlingar sista två åren i enduro, innan jag tog kortet...den vägen rekommenderas starkt, körningen är nada problem efter att ha vinglat runt i skogen. ;)

..om man nu är ute efter effektiv träning inför att ta kortet. :D

Att inte ha provat någon SMC-kurs gör dig inte till en sämre människa, men du borde skämmas lite i alla fall, boka upp omedelbums!
Kul som tusan, och du kommer därifrån som en bättre förare - tycker du en storbanekurs är för dyr, börja med BKK på kartbana.

Tillbaka till muppmopparna - jag tycker det är viktigt att ha någon form av koll på vad vi släpper ut i trafiken, 2 hjul ÄR klurigare att hantera, gilla läget, bara för att man har behörighet att spaka bil, innebär inte automatiskt att man kan köra 125cc scooter för det..

Men någon form av enklare uppkörning som komplettering för att få köra pendlings-moped kunde jag absolut köpa, B+ helt enkelt. :)

Då har vi i alla fall en hjälplig koll på vad man släpper ut i trafiken.
 

Molgan

New member
Att vi inte i Sverige får köra automatväxlad mc på upp till 125cc på bilkörkort är patetiskt. Kan man köra bil, kan man trafikregler och har man cyklat nån gång i sitt liv kan man hantera en scooter. Man kan väl slänga in en liten förarkurs a la EU-moppe för att de som tycker livet är jättefarligt ska känna sig trygga men inte mer än så.
 
Last edited:

Efoo

New member
Skillnaden mellan en EU-moppe och en motsvarande 125:a är ju sannolikt inte heller större än skillnaden mellan uppkörningsmc:n (typ Bandit borrad till 700) och en Hayabusa eller ZZR 1400 eller nåt annat som man kan kliva rakt upp på efter avklarat förarprov. Nu kanske någon skriker "omdöme". Jo. Men det gäller ju även på en 125:a.

Mycket bra jämnförelse! Får man som 15-åring köra EU-moppe så borde man fixa en vespa när man tagit körkort.

Ärligt talat, vem av oss har inte kört trimmad moped som ung? Det är farligare än att köra en vespa som är konstruerad för med bättre bromsar etc än vad de gamla Zundapp och Puch var.
 

SGM

Moderator
Ärligt talat, vem av oss har inte kört trimmad moped som ung? Det är farligare än att köra en vespa som är konstruerad för med bättre bromsar etc än vad de gamla Zundapp och Puch var.

Umm...så har man kört trimmad moppe - så är det givet att man får spaka 125:a på B-kort? :D Den vinkeln blir nog lätt att sälja in. ;)

Min 1098:a är from som ett lamm om man puttrar fram, vad fan, jag körde ju både snöskoter och minicross som liten, och har haft B-kort i 17 år...varför skulle jag behöva ta A?

Jag känner mig kränkt. ;)

A-kort behöver inte bli så eländigt dyrt att ta om man skall hårddra det hela lite, lämp, syntest, och leta rätt på en handledare, uppskrivningsavgiften - och uppkörning på det (ligger väl en säkerhetskurs med i det numera på det) - vad kan det sluta på 3-4 lock exkl cykel?

3-4000 för något man har glädje av resten av livet - det är prisvärt det!

Den summan har man väl sparat upp i drivmedel första året?

Återigen, det här är ett icke-problem, de som vill och kan ta eländet hojpendling medför, gör det nog redan...

/J
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag körde moped i två år när jag var i moppeåldern så att säga...sen tog jag mckort 2005. Min första cykel var en yamaha sr 250 special med trumbroms både fram och bak. Jag vet att när jag körde moped så var jag rädd för att bromsa hårt med fram och särskilt med skivbroms.

Det enda jag inte kunde göra bra när jag övningskörde för mckortet var således att bromsa på ett effektivt sätt.

Jag tycker att har man kört moped och har bilkörkort så ska man bara behöva göra manöverbanan och inbromsningar för att få tillstånd för att få köra 125:a.

Det är ingen större skillnad mellan en 125:a och en trimmad moped. 125:an har förhoppningsvis bättre bromsar.

Att göra 125:a tillgängla för ett större antal personer kan få mckollektivet att växa samt möjligtvis göra en miljövinst.

// Amir
 

puttepj

New member
Det är bra att olika åsikter kommer fram och diskussionsforum brukar sällan vara rätt forum där man enas om en åsikt (likväl jag är envis som en röd gris med min).

Men resonemanget att köra skoter är som att köra trimmad moppe och därmed är A-kortkravet onödigt ter sig lite underligt för mig.

Trimmad moped är per defintion MC och skall således efter godkänd registrering framföras som MC och med A-kort

Jodå. Jag har själv kört trimmad moped, men ser det inte som något som tillför skäl varför en skoter el dylikt skulle bli mindre farlig. Snarare visar det på min egen brist på förståelse för krav, lagar och förordningar att jag som 15-åring ansåg det vara oviktigt.

Det kan väl inte ha undgått någon att mopedkörning är inte är ofarlig? Idag är just mopedförare en utsatt riskgrupp vad gäller allvarliga skador, tyvärr också för ofta med dödlig utgång.

Så jag sätter ett stor plus (+) till SGM och instämmer till fullo. Skall man ta steget till att skaffa sig ett pendlingfordon på 2 hjul och inte har ett A-kort, är det bara ett av de logiska steg man får ta, att skaffa sig behörighet.

/putte
 

SuperRetard

New member
Man får framföra tre- och fyrhjuliga motorcyklar med endast B-kort och utan någon som helst utbildning. Dessa fordon är i allmänhet både tyngre och mer effektstarka än en scooter.

Kan ett lämpligt upplägg vara ett förarbeviskrav där det för detta krävs lägst B-behörighet, en kort teoretisk riskutbildning samt att man visar att man kan hantera en variant av manöverproven för MC?


Indirekt säger du att det är vikt och effekt som är det stora problemet. Ngt jag ifrågasätter eller tom opponerar mig emot direkt.

Om manöverprov och en "kort teoretisk riskutbildning" tvivlar jag redan idag i det utförande de finns.

Riskutbildningen finns inte för mc idag, men den kanske kommer inom kort? Vad den bör hantera är i så fall våra felaktiga reflexer, bromssträckor och djupare kunskap om friktion med olika mc-typer, däck och på olika underlag etc. Sambon tog precis hojkort (augusti i år) och av alla saker jag anser är de allra viktigaste i riskbedömningen man bör göra HELA TIDEN togs ingenting upp i körkortutbildningen. I mina ögon skandal!

Gällande manöverproven gäller ungefär detsamma. De får lära sig att krypköra, men inte svänga. De får lära sig en "undanmanöver" som ger otroligt lite i en verklig situation. Om jag ser till sambons nivå nu, och tar hänsyn till att hon klarade uppkörningen med bravur, så är det en skrämmande låg nivå.



Till saken.. Att köra skoter kanske är lättare än en 1000cc V-twin, men DEN grundläggande nivån måste alla passera. Och då är det helt plötsligt tvärtom, eftersom skotern har betydligt sämre prestanda gällande allt.

Det finns inga som helst belägg för att en skoter skulla vara mindre farlig att framföra än en tung MC.. De är inte bättre/lättare att svänga, de är inte bättre/lättare att bromsa och de är inte bättre/lättare göra en undanmanöver med i högre farter.
 

SuperRetard

New member
Mycket bra jämnförelse! Får man som 15-åring köra EU-moppe så borde man fixa en vespa när man tagit körkort.

Ärligt talat, vem av oss har inte kört trimmad moped som ung? Det är farligare än att köra en vespa som är konstruerad för med bättre bromsar etc än vad de gamla Zundapp och Puch var.

1. Jag har aldrig kört trimmad moppe som ung..

2. Om du suttit på lite statistik om olycksfrekvensen på unga på eu-moppar kanske du tyckt annorlunda.

3. Har du ens sett ett moppefukko i trafik? De är helt dumma i huvet, kategoriskt. Inte ens de lugna tjejerna bör få vistas utanför sitt eget rum på moppe, även om de "tar det lugnt" så är det överallt hela tiden och vinglar fram med skjuts och nollkoll på varken sig själva eller kringvarande trafik. Knappast en erfarenhetspunkt jag tillgodoräknar någon öht.
 

SuperRetard

New member
1. Det intressanta i sammanhanget är för mig att det är tämligen dyrt, tidskrävande och inte helt lätt att ta ett A-kort.

2. Eftersom jag inte gått någon av SMC anordnad kurs så är jag väl antagligen både en riktigt usel människa och MC-förare!

3. Skillnaden mellan en EU-moppe och en motsvarande 125:a är ju sannolikt inte heller större än skillnaden mellan uppkörningsmc:n (typ Bandit borrad till 700) och en Hayabusa eller ZZR 1400 eller nåt annat som man kan kliva rakt upp på efter avklarat förarprov. Nu kanske någon skriker "omdöme". Jo. Men det gäller ju även på en 125:a.

1. Inte alls. Man skriver ett prov för en tusing, gör ett körprov och innan det skickar man sverigemässiga papper till/från länsstyrelsen för lämplighetsintyg.

Busenkelt. Det är själva lärandet som är svårt och tidskrävande, men eftersom du anser det så enkelt att köra förstår jag inte hur det skulle kunna vara ett problem.

2. Förmodligen.. Eller så har du bara inte en aning om vad du pratar om. Och har heller inte en aning om hur såna som du ser ut efter sin första dag när de blivit dittjatade av nån annan som redan vaknat upp. Hur de inser att de hade SÅ mkt att lära trots 3000 mil per år sen eldkvarn brann.

3. Jag håller helt med, det borde finnas fler körkortskategorier. Att få spaka en värstinghoj (och en Hayabusa är det inte, det är en touringcykel) utan att visa att man är kapabel att köra en mc med rimligt god teknik är förkastligt!
 

Molgan

New member
Förstår inte varför farbröderna försöker få det att låta som att det är så RUSKIGT svårt och riskabelt att färdas på en 125cc scooter. Det är ju inte sk "moppefuckon" vi pratar om utan vuxna människor som redan med sin B-behörighet visat att de får vistas i trafik. Att hela tiden bygga upp hindren för att få färdas på två hjul kommer att sluta med att hojen som bruksfordon kommer att dö ut.
 

puttepj

New member
Förstår inte varför farbröderna försöker få det att låta som att det är så RUSKIGT svårt och riskabelt att färdas på en 125cc scooter. Det är ju inte sk "moppefuckon" vi pratar om utan vuxna människor som redan med sin B-behörighet visat att de får vistas i trafik. Att hela tiden bygga upp hindren för att få färdas på två hjul kommer att sluta med att hojen som bruksfordon kommer att dö ut.

Jag är nog beredd att ta den risken. Bättre det än att föraren av bruksfordonet dör....

/putte
 

SuperRetard

New member
Förstår inte varför farbröderna försöker få det att låta som att det är så RUSKIGT svårt och riskabelt att färdas på en 125cc scooter. Det är ju inte sk "moppefuckon" vi pratar om utan vuxna människor som redan med sin B-behörighet visat att de får vistas i trafik. Att hela tiden bygga upp hindren för att få färdas på två hjul kommer att sluta med att hojen som bruksfordon kommer att dö ut.

Farbröder :mad:

Om jag inte är helt lurad har jag träffat SGM, han är marginellt äldre än mig och jag är 28...

För att ha mandat till den kommentaren ska du va så ung att du inte ens kör hoj lagligt på gata, och det tror jag inte. ;)

Och fakta.. Det ÄR ruskigt farligt, det finns det VETENSKAPLIGA fakta för.

Sen skulle jag vilja veta vad ursprungsstatistiken i Spanien sa om dödstalen. Om dessa var och blev lägre än våra svenska så "kanske" jag skulle kunna vika mig till att ens diskutera frågan ur en öppen vinkel!
 

Molgan

New member
Farbröder :mad:

Om jag inte är helt lurad har jag träffat SGM, han är marginellt äldre än mig och jag är 28...

För att ha mandat till den kommentaren ska du va så ung att du inte ens kör hoj lagligt på gata, och det tror jag inte. ;)

Att vara farbror handlar inte om ålder, it's a state of mind. :)

Och fakta.. Det ÄR ruskigt farligt, det finns det VETENSKAPLIGA fakta för.
Det kan hända att det tillochmed är snäppet farligare än tex att gå över ett övergångsställe, men så länge folk får information om riskerna tycker jag var och en ska ha rätten att själv bestämma hur farligt man vill leva. Fortsätter man på det här viset krävs det snart licens för att gå på trottoaren.
 

SGM

Moderator
...ja, 5000 morgontrötta jobbpendlare på 125or, i kostym och i bästa fall ordentlig hjälm, med portföljen mellan fötterna, i stockholmstrafiken är säkert jämförbart med att gå på trottoaren.

Något jag inte verkar få gehör för är - tror inte ni att de flesta kommer köra bil ändå? Kortet är inte det som sätter stopp för mc:n som pendlingsalternativ.

MP3:an skulle ju ha varit årets mc i annat fall, eller hur?

/J - 35, och känner sig inte en dag äldre än 23
 

Molgan

New member
...ja, 5000 morgontrötta jobbpendlare på 125or, i kostym och i bästa fall ordentlig hjälm, med portföljen mellan fötterna, i stockholmstrafiken är säkert jämförbart med att gå på trottoaren.
Ungefär, men jag visste inte att vi bara pratade om Stockholm?

Något jag inte verkar få gehör för är - tror inte ni att de flesta kommer köra bil ändå?
Vad har det med saken att göra?

Kortet är inte det som sätter stopp för mc:n som pendlingsalternativ.

MP3:an skulle ju ha varit årets mc i annat fall, eller hur?
Nähä? Med tanke på vad en MP3 kostar (som en mindre bil) så är det svårt att förstå resonemanget bakom det där.


/D - 35, och känner sig inte en dag äldre än 34
 

SGM

Moderator
Jag tog sthlm som ett exempel - och det är ett bra sådant - eller har du förslag på fler städer där vi har gedigna trafikproblem pga jobbpendlare? :)

Luleå lär väl inte ha direkt trafikstockning som gör att folk planerar in arbetstiderna före/efter morgonruschen?


Och ja, det är ett icke-problem, folk som redan nu tar bilen, har högst troligen sådana avstånd att det i Sverige - med vårat kalasfina mc-vänliga klimat, och framför allt stabila sommarväder - är få som kan tänka sig pendla på två hjul.

Hur många känner jag av mina hojvänner som tar cykeln die-hard-varenda-dag till jobbet? Inte en enda tror jag faktiskt? ...och jag har bekanta med lämpliga pendlingshojar, och bekanta som inte har krav på bil i tjänsten. :)

...och de har både kort och cykel hemma, ändå tar de bilen?
 

Efoo

New member
Många verkar gilla att läsa statistik. Därför tror jag många skulle bli glada om det skulle vara ok att köra vespa på b-kort, då får ni mer läsning ;)
 

Molgan

New member
Hur många känner jag av mina hojvänner som tar cykeln die-hard-varenda-dag till jobbet? Inte en enda tror jag faktiskt? ...och jag har bekanta med lämpliga pendlingshojar, och bekanta som inte har krav på bil i tjänsten. :)

...och de har både kort och cykel hemma, ändå tar de bilen?
Dina hojvänner är mesar, halva avdelningen jag jobbar på tar hojen dagligen förutom då det ligger snö på vägen. Ja, vissa kör då med. :p

Hursomhelst är det irrelevant och ingen anledning att förhindra att dom som vill ska kunna använda ett alternativ till bil.
 

SuperRetard

New member
Ungefär, men jag visste inte att vi bara pratade om Stockholm?

Med tanke på trafikdensiteten, har ni osedvanligt farliga trottoarer i Luleå eller har jag missat nåt?

Med tanke på hur som dör/skadas allvarligt i sthlm i trafiken varje år, och hur få som skadas av att gå på trottoarer (trots debatterade snöskottningsproblem) så är det klart anmärkningsvärt om det är så farligt i Luleå.
 
Top