Fortfarande ingen respons på att det faktiskt FINNS en vetenskaplig rapport som drar slutsatsen att det inte är ett problem utifrån trafiksäkerhetssynvinkel att tillåta personer med bara B-kort att köra automatväxlade motorcyklar på upp till 125cc. Just den rapporten lyftes dessutom fram som en rapport som sa motsatsen, men sett till antalet brukare är det inget problem.
Det är en stor skillnad mellan egna erfarenheter och generaliserad kunskap. Bara för att man själv har en erferenhet och syn på broms och kurvteknikskurserna så betyder inte det att det blir en generaliserad sanning som är tillämpbar på alla. Kort sagt så har man alltid en egen verklighet utifrån vilken man baserar sina slutsatser från, men om man inte försöker läsa rådande forskning så kommer alltid dessa slutsatser bara vara en åsikt. Inget fel med det, men kom inte och påstå att dessa sedan blir sanningar, för det är de inte.
Jag gissar att det är för jobbigt att lära sig vetenskapsteorier enligt popper eller ens läsa en rapport för att sedan fundera på innehållet och vilka slutsatser man sedan kan dra utifrån resultaten. Lite tråkigt, för det blir lätt låg nivå på argumenten.
Hur sedan hela diskussionen gick vidare till att vi egentligen skulle kräva att alla skulle göra SMC's kurser hör inte egentligen hit. Det är ju snarare en annan fråga helt och hållet...
Håller med dig P-O. Finns det vetenskapliga data som stöder detta så är det mer värt för mig än en massa tyckande.
Det intressanta i sammanhanget är för mig att det är tämligen dyrt, tidskrävande och inte helt lätt att ta ett A-kort. En möjlighet att köra 2-hjuling utan att ta detta skulle i vart fall för mig inneburit att jag kanske kunde ha kört ett antal tusen mil på en skoter innan jag skaffade A-kortet. Borde ju inte vara någon nackdel för vare sig kostnaden för körkortet eller hur säker man är som nybliven mc-förare...
Jag tycker också precis som P-O att detta med SMC-kurser dyker upp så fort man nämner något som är kontroversiellt eller nytt. Jättebra med utbildning men jag kan känna ett inte helt litet mått av självgodhet smyga sig in här. Eftersom jag inte gått någon av SMC anordnad kurs så är jag väl antagligen både en riktigt usel människa och MC-förare!
Skillnaden mellan en EU-moppe och en motsvarande 125:a är ju sannolikt inte heller större än skillnaden mellan uppkörningsmc:n (typ Bandit borrad till 700) och en Hayabusa eller ZZR 1400 eller nåt annat som man kan kliva rakt upp på efter avklarat förarprov. Nu kanske någon skriker "omdöme". Jo. Men det gäller ju även på en 125:a.
Sedan raljanta påståenden som att det inte går att jämföra Spanien och Sverige. Nej. Självklart inte. Spanien har t.ex. 91 invånare per kvadratkilometer mot Sveriges 23. De har ett annat klimat m.m. men faktum kvarstår att det inte blev någon ökning av olyckorna.
Inget regelverk är perfekt. Dock skulle det svenska systemet kunna bli bättre med ett tillåtande av att köra 125or upp till en viss effekt på B-kort!
Last edited: