Framtida förändringar för vespa 125cc?

puttepj

New member
Är det så att vi håller på att skapa en myt om hur fruktansvärt svårt det är att köra motorcykel att bara särskilt utvalda och de som gått flera kurser på smc ska tillåtas i trafiken?

Om man ska diskutera denna fråga är det enklare att hålla sig till fakta i frågan än en känsla....

Det är inte en myt att det är svårt att köra motorcykel. Allt är lätt när man kan det, men saker där folk utsätter sig och andra för fara är inte fel att reglera istället för att förbjuda.

Självklart skiljer det sig hur mycket olika individer vill och kan tillgodogöra sig på en SMC-utbildning (eller motsvarande) men negativt kan det sammantaget absolut inte bli.

Ta mig som exempel. Jag har ett riktigt körkort ur det hänseendet att jag tagit mitt MC-kort, även om jag ändå skulle haft ett idag eftersom jag annars skulle fått det till skänks med B-kortet. Men det är många gubbar med mig som tar upp en MC-karriär på gamla dar. I mitt fall handlar det om ett uppehåll på många år, i många fall är det dom som börjar köra för att man kommit upp i en ålder då man vill unna sig något och kanske för första gången har råd (nu glider jag iväg från skoterdiskussionen känner jag) att köpa sig och nyttja en hoj. Men jag anser nog att skillnaden mellan mitt kort och det man får på köpet är hårfint, kvalitetsmässigt.

Är det då inte att föredra att du kan lita åtminstone lite mer på, att vi har någon form av koll när du möter oss i trafiken?
Jag har ingen övertro till några timmars utbildning, men det ger i alla fall mer medvetenhet och som många skrivit här i många SMC-kurs-trådar många Ahaa-upplevelser.

/putte
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Det är inte en myt att det är svårt att köra motorcykel. Allt är lätt när man kan det, men saker där folk utsätter sig och andra för fara är inte fel att reglera istället för att förbjuda.

/putte


Det enda jag bommar i ditt resonemang är att du insinuerar att någon KAN köra mc ;). Jag vill nog hävda att det är svårt även om man är "duktig".

Det du missar, men som jag vet att du har rätt i. Är att man inte behöver vara superduktig för att vara "säker". Och det du är inne på (och jag med gällande grundkurser etc) är just att bli medveten. Bromsar man inte som Rossi och har reflexer som Superzonic så får man kompensera med goda marginaler, storleken på dem varierar beroende på egen nivå och hoj för att vara "lagom".

Problemet är i första hand (lite, men det är sällsynt) inte nivån i sig, utan likgiltigheten inför den.
 

Ove 60+

Active member
Oki, hjulen blev större (fortfarande fasligt små).

Resten av de sakliga punkter jag listade då? Eftersom du hävade att de körmässigt var BÄTTRE än en riktig mc så utgår jag från att du har belägg för det.

Och en Dragstar är också okörbar. Pratar du med nån här som faktiskt har lite självinsikt så erkänner även customåkarna det, men de "tar smällen" för andra fördelar.

:) Jag tror att du tycker att allt som kallas scooter är en sämre sort! :D Jag tror inte att du provat en större scooter till vad den är tänkt, som ett smidigt och bra fordon där man helt enkelt åker relativt skyddad för väder och vind.

Jag jämförde med motsvarande MC = måttligt customstuk och ung samma motorstorlek. Skrev vad jag anser - att scooters är väldigt körbara: Belägg - min egen erfarenhet efter att ha provat.

Vad dom sakliga punkterna bestod i begrep jag nog aldrig. :confused:
 

SuperRetard

New member
:) Jag tror att du tycker att allt som kallas scooter är en sämre sort!


Vad dom sakliga punkterna bestod i begrep jag nog aldrig. :confused:

Japp, jag tycker att det är lite muppigt, precis som Puttes 8-årige son :D. Å andra sidan skulle jag aldrig sätta mig på en hoj för transportändamål, utan det är ett rent intresse för mig.

De sakliga punkterna bygger på att en "korrekt" broms och kör teknik bygger på att använda styret till att svänga med, inget annat. Hålla i sig gör man med benen, vilket är helt omöjligt BÅDE på en skoter, och en customhoj (vilket också skrev i samma inlägg också var okörbara!).

Jag säger inte att skotrar inte är smidiga och fyller en funktion och säkert skänker mkt glädje till sina förare. När du däremot hävdar att de är BÄTTRE körmässigt än en "riktig" mc, då har du bara fel fel fel.
 

Efoo

New member
För en max-bromsning på en skooter från 70-0 är så busenkel menar du eller?

Din GSX550E -83 skulle va enklare att bromsa även om oljan va så gammal att det knakade i handtaget.. Så har du en referens!

Inte busenkel, men får man åka 50 km/h med EU-moped så borde en vespa med 125 cc vara bygd med bättre bromsar och vara lättare att få stopp på.

Tror inte på din jämnförelse, har ju kört en del både moped och cross så jag vet vad det handlar om. Fast det är klart att alla inte är kapabel till att köra, men alla kan inte köra bil heller fast dom har körkort för den...
 

TMax500

Member
Många här i tråden som tycker mycket med upprörda stämmor. Bättre/sämre/farligare/små hjul/dåliga bromsar osv.

Hur många har kört en modern större scooter så att man vet vad man talar om? Eller bygger alla tvärsäkra åsikter på provkörning av farsans Lambretta 1959 eller en risig Puch Alabama?

Ta Suzukis Burgman 650 2009: automat med "sekventiellt läge". ABS - dubbla framskivor. Stadig som tåget!

Eller Yamahas TMax 2009: dubbla framskivor, ABS, kombibromsar. 15''-hjul. Motorrad autobahnkörde den och blev förbluffade över hur bergstadig den var i toppfart (165 km/t).

Eller Honda SilverWing.... ...osv!

Dåliga bromsar? Små hjul? Farliga? - Knappast!


EDIT: Jag vet att allt det där inte gäller för en 125:a. Jag blev bara så trött på alla som "vet". Beklagar att jag blev kinkig och en smula off-topic! :)
 
Last edited:

roke

New member
. Jag blev bara så trött på alla som "vet". Beklagar att jag blev kinkig och en smula off-topic! :)
Håller med. Ju mindre man vet desto enklare är det att ha en bestämd uppfattning om hur saker och ting förhåller sig.

Jag tycker många saker vid första anblick kan tyckas verka enkla, men det visar bara hur lite jag faktiskt vet.:)
 

SuperRetard

New member
Det man "vet"...

Är att en säker och 100%-ig bromsning kräver ett bra knäslut. Hade det funkat lika bra att hålla sig i styret så hade inte tankarna sett ut som de gör på sporthojar, och alla andra som kör aktivt haft/velat ha stompgrips (greppgummi på tanksidorna för att få fäste med knäna).

En skoter oavsett hjul, bromsar etc saknar totalt knäslut, vilket gör att all vikt hamnar i styret. Om det inte finns nån ny modell med säkerhetsbälte så att man sitter fast i det, då backar jag, men tvivlar ändå på den ergonomin tills jag blivit överbevisad.

Dagens bromsar är långt mkt bättre än vad som krävs gällande ren bromsverkan. Nu har jag iofs werstingbromsar på min hoj, men även i 170 kan man få hjulet att gnälla lite utan att använda särskilt mkt kraft. Att det skulle vara SÅ mkt sämre på en skoter tvivlar jag på.
 

roke

New member
Det man "vet"...

Är att en säker och 100%-ig bromsning kräver ett bra knäslut. Hade det funkat lika bra att hålla sig i styret så hade inte tankarna sett ut som de gör på sporthojar, och alla andra som kör aktivt haft/velat ha stompgrips (greppgummi på tanksidorna för att få fäste med knäna).

En skoter oavsett hjul, bromsar etc saknar totalt knäslut, vilket gör att all vikt hamnar i styret. Om det inte finns nån ny modell med säkerhetsbälte så att man sitter fast i det, då backar jag, men tvivlar ändå på den ergonomin tills jag blivit överbevisad.

Dagens bromsar är långt mkt bättre än vad som krävs gällande ren bromsverkan. Nu har jag iofs werstingbromsar på min hoj, men även i 170 kan man få hjulet att gnälla lite utan att använda särskilt mkt kraft. Att det skulle vara SÅ mkt sämre på en skoter tvivlar jag på.
Ju ioförsig. Men hur många åker omkring och kniper med benen runt tanken exakt som man ska vid hårda panikartade inbromsningar?

Jag antar att den största delen av alla tvåhjulsburna trafikanter, oavsett vilken typ av mc det handlar om, håller sig krampaktigt enbart i styret vid inbromsning.
Det är nog bara jag och kanske någon till som behärskar perfekta inbromsningar.;)
 

SuperRetard

New member
Ju ioförsig. Men hur många åker omkring och kniper med benen runt tanken exakt som man ska vid hårda panikartade inbromsningar?

Jag antar att den största delen av alla tvåhjulsburna trafikanter, oavsett vilken typ av mc det handlar om, håller sig krampaktigt enbart i styret vid inbromsning.
Det är nog bara jag och kanske någon till som behärskar perfekta inbromsningar.;)

Korrekt..

De som gör rätt per reflex är de som kostat på sig några kurser och faktiskt tagit med sig kunskaperna hem och fortsatt träna. Jag gör det, fick kvitto i somras när de bil gjorde (idiot)oväntad manöver i en rondell.. Gjorde det inte för 5-6 år sen. Däremot gjorde jag för 9-10 år sen då jag hade crosshjärnan kvar.

Och att jag opponerade mig var pga av (vem det nu var) hävdade att en skoter skulle vara BÄTTRE än en riktig mc. Att förare av "riktiga" mc inte HELLER kan köra betyder inte att skotern är bättre.

Det stora problemen där är det ofta smala styret vilket gör det ännu viktigare att ha nån annanstans att göra av vikten än i styret.

Sen får de va hur stabila de vill rakt fram på autobahn, det hjälper inte när bilen framför sätter fart på ABS:en och man har kalla däck i rusningstrafiken (vilket oftast är fallet för den typen av fordon).

Tråden handlar om huruvida man borde få köra skoter på B-kort. Effekt är rätt irrrelevant ur säkerhetssynpunkt i stadstrafik, och ovan resonemang backar upp mitt NEJ till det. Snarare så att det skulle krävas en speciell skoter-behörighet då de förmodligen är SVÅRARE att köra än en "riktig" mc.


Tycker att Puttepj (rätt?) hade en insiktsfull och sund inställning till sitt skoteråkande. läs hans inlägg!
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Fortfarande ingen respons på att det faktiskt FINNS en vetenskaplig rapport som drar slutsatsen att det inte är ett problem utifrån trafiksäkerhetssynvinkel att tillåta personer med bara B-kort att köra automatväxlade motorcyklar på upp till 125cc. Just den rapporten lyftes dessutom fram som en rapport som sa motsatsen, men sett till antalet brukare är det inget problem.

Det är en stor skillnad mellan egna erfarenheter och generaliserad kunskap. Bara för att man själv har en erferenhet och syn på broms och kurvteknikskurserna så betyder inte det att det blir en generaliserad sanning som är tillämpbar på alla. Kort sagt så har man alltid en egen verklighet utifrån vilken man baserar sina slutsatser från, men om man inte försöker läsa rådande forskning så kommer alltid dessa slutsatser bara vara en åsikt. Inget fel med det, men kom inte och påstå att dessa sedan blir sanningar, för det är de inte.

Jag gissar att det är för jobbigt att lära sig vetenskapsteorier enligt popper eller ens läsa en rapport för att sedan fundera på innehållet och vilka slutsatser man sedan kan dra utifrån resultaten. Lite tråkigt, för det blir lätt låg nivå på argumenten.

Hur sedan hela diskussionen gick vidare till att vi egentligen skulle kräva att alla skulle göra SMC's kurser hör inte egentligen hit. Det är ju snarare en annan fråga helt och hållet...
 

roke

New member
Så kan det nog kanske vara.
Jag ska väl tillägga, om inte smajlisen gjorde att det gick fram, att jag var ironisk när jag skrev att jag behärskar panikartade inbromsningar.:)
 

SuperRetard

New member


Poppersk empirism i all ära, det finns fortfarande ingen saklig grund till HUR ett lägre behörighetsgrad på tyngre fordon skulle kunna ha en positiv inverkan på skadstatistiken.

Det du presenterar verkar det heller inte finnas nåt som styrker att det skulle finnas nån positiv trend i. Det enda du säger att olyckorna ökade, men inte procentuellt. När svensson knappt kan bromsa i bil med ABS, HUR resonerar du när du påstår att samma person skulle vara säker på en skoter?
 

SuperRetard

New member
Så kan det nog kanske vara.
Jag ska väl tillägga, om inte smajlisen gjorde att det gick fram, att jag var ironisk när jag skrev att jag behärskar panikartade inbromsningar.:)

"Faktabubbla"

INGEN behärskar en panikbromsning, däremot är vissa rutinerade nog att utföra en AKUT maxbromsning ;)!
 

P-O Noren

New member
Poppersk empirism i all ära, det finns fortfarande ingen saklig grund till HUR ett lägre behörighetsgrad på tyngre fordon skulle kunna ha en positiv inverkan på skadstatistiken.

Det du presenterar verkar det heller inte finnas nåt som styrker att det skulle finnas nån positiv trend i. Det enda du säger att olyckorna ökade, men inte procentuellt. När svensson knappt kan bromsa i bil med ABS, HUR resonerar du när du påstår att samma person skulle vara säker på en skoter?

Jag resonerar inte, jag läser rapporten från hur det blev i spanien efter införandet.

Det framgick i den slutsatsen att olyckorna varken ökade eller minskade i relation till antalet brukare.
 

SuperRetard

New member
Jag resonerar inte, jag läser rapporten från hur det blev i spanien efter införandet.

Det framgick i den slutsatsen att olyckorna varken ökade eller minskade i relation till antalet brukare.

Trafikklimat osv, har du tagit hänsyn till det? Kraven på trafikdöd från allmänheten i Spanien jämte svedala lär ju inte vara i närheten.

Hur många dog på mc i spanien jämfört med sverige (per förare/fordon)? Hur ser användandet ut i spanien vs Swe?

osv...
 

P-O Noren

New member
Trafikklimat osv, har du tagit hänsyn till det? Kraven på trafikdöd från allmänheten i Spanien jämte svedala lär ju inte vara i närheten.

Hur många dog på mc i spanien jämfört med sverige (per förare/fordon)? Hur ser användandet ut i spanien vs Swe?

osv...

Jag kan fundera mycket fram och tillbaka men det hjälper sannolikt inte i att finna sanningen, finns många faktorer att fundera på mellan studien i Barcelona och hur detta skulle fungera i Sverige. Det är ju nästintill omöjligt att svara på om det skulle bli färre eller fler olyckor i Sverige.

Men faktum kvarstår att just den undersökningen visar inte att det som har påståtts i denna tråden skulle vara giltigt.

Jag har ju just sagt att det är synd att det ska spekuleras vilt utifrån personliga ideér snarare än forskning, så anser jag fortfarande och vill därför inte spekulera.
 

JanneS

New member
ATV (fyrhjulingar) och gamla ATV (trehjulingar, aldrig vägreggade i sverige) lär stå för en del olyckor pga deras höga tyndpunkt och avsaknad av differensial i bakaxeln i dom flesta fall.
Traditionell Trike med sin låga tyngdpunkt är knappt olycksdrabbade överhuvudtaget.

Anders.J

Jag uttryckte mig nog lite luddigt. Det var ATV:er jag tänkte på. Och precis som du säger så har det säkert med tyngdpunkt etc. att göra.
 

puttepj

New member
Orkar inte göra ett citat på P-O Norens många inlägg som säger samma sak dvs att i en jämförelse från spaningen finns inget belägg för att vi behöver ett MC-kort för 125 cc skoter.

Jag tror att du P-O som de flesta andra vet att med statistik man bevisa nästan vad som helst.
Jag har kört 870 mil den här säsongen på en 125 cc skoter, mestadels av det har jag kört till och från jobbet i rusningstrafik.

Jag har någonstans gissningsvis 5.000 mil bakom ratten i olika fordon med 4 hjul eller fler och kan inte över huvud taget tänka mig in i en spansk trafikmiljö som motsvarar den vi har i Sthlm och GBG. Visst det finns tom större trafikproppar än här i svedala men utanför propparna ser inte verkligheten lika dan ut.

Jag vet inte om du köper det som fakta, men jag påstår i alla fall att det inte är lika lätt att bromsa en MC när styret är det enda du har att säkra din kropps läge, kontra en cykel där du har en möjlighet att bromsa hårt utan att hålla emot med armarna.

Nu vet jag att SMC som diskussionsforum så väl som i de flesta forum är en konstant upprepning av åsikter och oerhört sällan ändrar någon sin åsikt så jag känner mig, åtminstone för ett tag framåt klar med den här tråden.

Jag har rätt bra koll på vad min skoter är lämplig för och inte och försöker så mycket som möjligt att anpassa mitt beteende därefter. Det gör att jag inte på något sätt ångrar mitt köp och nästa köp adderar troligtvis en hoj istället för att ersätta skotern.

Men för att jag gärna rosar Innovan som iofs har 17 tums hjul (bara något smalare än mina MTB-däck på den trampdrivna skogscykeln) och som ger mig mycket nöje, så kan jag inte med bästa vilja i världen påstå att den är säkrare, enklare eller på något sätt är beskaffad att det inte är farligt nog att framföra den i 100 km, att ett därtill avsett körkort inte skulle behövas.

/putte
 

SGM

Moderator
Är man så sugen på attt pendla smidigt, ta hojkortet, vad är problemet?

Subventionera av bara helvete till de som skippar bilen för en liten scooter, pengar är det enda som verkligen styr i Sverige (iofs, en "gratis" möjlighet går ju under den grundregeln, dvs, att just få spaka 125:a på B-kort :D ).

Sedan tror jag redan att det finns fler faktorer, alla är inte hårda nog att utsätta sig för väder och vind i detta nederbördens hemvist...i oktober är det rätt skönt att sitta i den där bilen med radion på, och en varm kaffe i näven.
Många som kanske sträckt sig till en provtur på en moped för 20 år sedan, är ju av uppfattningen att köra tvåhjuligt, då dör man direCkt!11!!1 (Införlivar lite sporthoj.com igen :D )

Jag vet inte personligen hur jag skulle göra om jag inte hade krav på bil i tjänsten...bodde jag lite närmare mitt jobb skulle det kanske bli någon förväxt moped att pendla med.

Men jag är rätt bekväm av mig med...om möjlighet finnes. :D

/J - använder båda cyklarna till ren rekreation, gärna de krokigaste omvägarna mellan målen.
 
Last edited:
Top