puttepj
New member
Är det så att vi håller på att skapa en myt om hur fruktansvärt svårt det är att köra motorcykel att bara särskilt utvalda och de som gått flera kurser på smc ska tillåtas i trafiken?
Om man ska diskutera denna fråga är det enklare att hålla sig till fakta i frågan än en känsla....
Det är inte en myt att det är svårt att köra motorcykel. Allt är lätt när man kan det, men saker där folk utsätter sig och andra för fara är inte fel att reglera istället för att förbjuda.
Självklart skiljer det sig hur mycket olika individer vill och kan tillgodogöra sig på en SMC-utbildning (eller motsvarande) men negativt kan det sammantaget absolut inte bli.
Ta mig som exempel. Jag har ett riktigt körkort ur det hänseendet att jag tagit mitt MC-kort, även om jag ändå skulle haft ett idag eftersom jag annars skulle fått det till skänks med B-kortet. Men det är många gubbar med mig som tar upp en MC-karriär på gamla dar. I mitt fall handlar det om ett uppehåll på många år, i många fall är det dom som börjar köra för att man kommit upp i en ålder då man vill unna sig något och kanske för första gången har råd (nu glider jag iväg från skoterdiskussionen känner jag) att köpa sig och nyttja en hoj. Men jag anser nog att skillnaden mellan mitt kort och det man får på köpet är hårfint, kvalitetsmässigt.
Är det då inte att föredra att du kan lita åtminstone lite mer på, att vi har någon form av koll när du möter oss i trafiken?
Jag har ingen övertro till några timmars utbildning, men det ger i alla fall mer medvetenhet och som många skrivit här i många SMC-kurs-trådar många Ahaa-upplevelser.
/putte
Last edited: