Jag kan bara tala utifrån min egen horisont....
Mimmi köpte en 200cc Vespa (jodå, en äkta Piaggio) sommaren 04. Någon månad senare köpte hon även en BMW K100RS, och då fick jag tillfälle att köra hennes Vespa. Nu har jag ju frukostflinge-A från 1974, så det var bara att äntra fordonet och kicka igång den. Trots att den var marginellt större än en 125:a och dessutom manuellt växlad (4-petad handtagsväxel om jag minns rätt) så var det knappast någon raketteknik att köra den, trots att det var trettio år sedan jag senast satt på en motordriven tvåhjuling (då en Cresent 50 SS, aldrg kört någon vassare tvåhjuling än en otimmad 30-moped innan).
Jag kan lugnt säga att jag kände mig helt trygg med att köra den Vespan (frånsett att den saknade backspeglar). Jag kände inte minsta behov av någon ytterligare utbildning.
Jag vidhåller än i denna dag att det inom SMC verkar vara en medveten politik att få mc-körning att framstå som mycket märkvärdigare än vad det egentligen är. Är det för att göra det "häftigare" och mera tufft att köra hoj?
Jag har inte de minsta dubier att, om tillfälle gavs, sätta mig på en R1, GXR eller Fireblade. Mitt största bekymmer skulle nog vara att veckla samman min gamla ledbrutna kropp för att kunna sitta på en sådan tingest. Självbevarelsedriften säger att man på alla tvåhjuliga motorfordon skall behandla det där vridbara handtaget på högersidan med tillbörlig respekt. Det är ju ändå en viss skillnad mellan att ha en kuse i snurran eller närmare tvåhundra. Resten är ju i stort sett bara att ställa upp kraftekvationer och geometri i huvudet, så fattar man hur det skall fungera.
Att köra mc är ju skitlätt bara man har fordonsdynamiken klar för sig.
Jag kan inte förstå att det egentligen skulle finnas några problem med att köra något fordonsslag utan mera än en grundläggande utbildnig angående trafikregler, dvs "Körkort" = lite mindre än nuvarande B.
Jag har inte haft några problem med att då jag behövt någon högre behörighet, se till att jag fått öva lite på en öde yta med aktuellt fordon så att rörelsegeometrin klarnar, sen har det bara varit att avlägga aktuellt förarprov, så har även myndigheterna varit nöjda.
Det där med kurser och utbildningar har jag i alla sammanhang betraktat som grovt överskattat. Jag lär mig saker bättre genom att experimentera själv i lugn och ro på egen hand, kompletterat med att läsa den litteratur jag kan hitta i aktuellt ämne och sedan sätta mig och analysera på ett helt teoretiskt plan, för att sedan verifiera genom experiment på platser där jag är ensam. Lärare och kursledare försöker bara tvinga på mig sina tolkningar och förenklingar som inte passar mitt tänkande, så de gånger jag tvingas utsätta mig för en dykik, så försöker jag avskärma mitt medvetande och höra så lite som möjligt. Det funkade på samma sätt i skolan. Hemma kunde jag lära mig vad som helst, men lyssnade jag på någon lektion så blev det bara rörigt och obegripligt.