Framtida förändringar för vespa 125cc?

SuperRetard

New member
Jag resonerar inte, jag läser rapporten från hur det blev i spanien efter införandet.

Det framgick i den slutsatsen att olyckorna varken ökade eller minskade i relation till antalet brukare.

OK jag ger mig. Du har rätt, och det har jag vetat hela tiden.

I Spanien ökade inte olyckorna för att de tillät 125-skoter på B-kort!



Jag undrar fortfarande vad det har med oss att göra iofs :rolleyes:?
 

P-O Noren

New member
Tydligen var frågan känslig: kan det vara så att "svensson" klarar av att pendla till jobbet med en lätt scoter utan A-Kort?

Nej, absolut inte. Förmodligen inte ens om han tog körkort för tung mc samt sedan gick minst en broms och kurvkurs på SMC, samt sedan gjorde om detta årligen. Inte för hur jag förstår att just Broms och kurvkurserna ska komma in i varenda tråd. Skulle vilja starta en tråd om bara denna företeelse, men av respekt för att det snart kommer en utredning om effekterna av dessa kurser så får det vänta. Men när den utvärderingen kommer är väl antagligen instruktörernas personliga erferenheter viktigare än validerade siffror...

Att sedan Barcelona genomförde just detta lagförslag och sedan gjorde en omfattande analys som kom fram till att det inte blev en höjning i antalet olyckor i den gruppen är tydligen oviktigt. Detta var sammanfattningen av denna stora rapport, inget jag läste in i siffrorna själv. Men detta är helt oväsentligt, tydligen. Egna upplevelser slår stora statliga utredningar i sanningshalt.

Nåväl, jag har framfört min poäng. Jag vet att det finns många som stödjer denna åsikt. Både inom SMC och utanför. Att köra scoter på 125cc är ingen raketforskning...

Nog sagt om detta, från min sida.
Försök att pröva era tankegångar i det dagliga livet, ni kommer upptäcka att det finns många synvinklar på ett problem.

Mark Twain:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so
 

SuperRetard

New member
Att köra scoter på 125cc är ingen raketforskning...


Det är det inte att köra RC8R med 180 häst heller. Farten sitter i höger handled och lite sunt förnuft har väl alla? Den har dessutom fenomenala bromsar och ett chassie som klarar enormt mkt mer än svensson nånsin kommer utnyttja, han får alltså per automatik enorma marginaler i sin körning :).

Tycker nog att vi kan slopa A-kort helt egentligen, det är ju inte direkt kärnfysik att framföra en vanlig 2-hjuling till och från jobbet!
 

Chopperbyggarn

New member
Ta med tillräckligt med mc utbildning i framtidens B-kort så att det ger behörighet för mindre motorcyklar och som bonus så kanske vi får bilförare som lättare ser o förstår motorcyklar i trafiken och orsakar färre olyckor med mc..om detta nu är politiskt genomförbart.

Anders.j
 

Marie

Banned
Det är det inte att köra RC8R med 180 häst heller. Farten sitter i höger handled och lite sunt förnuft har väl alla? Den har dessutom fenomenala bromsar och ett chassie som klarar enormt mkt mer än svensson nånsin kommer utnyttja, han får alltså per automatik enorma marginaler i sin körning :).

Tycker nog att vi kan slopa A-kort helt egentligen, det är ju inte direkt kärnfysik att framföra en vanlig 2-hjuling till och från jobbet!

Håller med dig till 100%
Men det är ju inte PK att säga så inom SMC :p

"Frukostflingan"
 

SuperRetard

New member
Faktist en kanonidé tycker jag. Om det sen faktiskt ger önskat resultat på deras körförmåga tvivlar jag på, men det ger definitivt en förståelse och respekt för hojåkare i allmänhet.

Ta med tillräckligt med mc utbildning i framtidens B-kort så att det ger behörighet för mindre motorcyklar och som bonus så kanske vi får bilförare som lättare ser o förstår motorcyklar i trafiken och orsakar färre olyckor med mc..om detta nu är politiskt genomförbart.

Anders.j
 

puttepj

New member
Raketforskning

Appropå det där med raketforskning. Min 8 årige son är rätt bra på att köra Colin Mcrae Dirt på sin dator och han har inte ens förarbevis för moped. Kanske det här med körkort är lite överhåsat....:D:D:D:D:D

/putte
 

janric

New member
Verklighetsfrämmande förslag

Lite dålig stil att prata om mig i tredje person i en tråd jag själv har skapat. Är det i syftet om att jag inte skulle kunna svara på det du säger?

Finns ju en viss logik i det faktum att en scoter är automatväxlad och egentligen i hela sin skapelse och syfte gjord för att den ska vara enkel att köra. Dessutom så bortser ni från att man redan idag får köra eu-moped på b-kort. Skillnaden är inte avgörande, mellan en scoter på 50cc och 125cc i statistiken från den undersökning som gjorts i barcelona, Spanien. Ingen ökning i olyckor relativt antalet brukare kunde ses.

Det är bevisligen möjligt att köra ihjäl sig på en moped, precis som en 125cc scoter. Frågan är om inte själva moped-segmentet har högre dödstal per brukare än 125cc på b-kort endast.

Är det så att vi håller på att skapa en myt om hur fruktansvärt svårt det är att köra motorcykel att bara särskilt utvalda och de som gått flera kurser på smc ska tillåtas i trafiken?

Om man ska diskutera denna fråga är det enklare att hålla sig till fakta i frågan än en känsla....

Är det åt det hållet vi är påväg? att vi ska avkrävas en årlig kurs (på smc?) för att få fortsätta köra MC?
Ligger det på bordet nu?
(bara så jag vet hur jag ska förhålla mig till mitt enskilda medlemskap)

Först och främst: Jag trodde detta forum var allmänt därav mitt användande av ditt namn. Om du hellre föredrar att vi för dialog sins emellan inte mig emot. Det läses dock av andra.

Av mitt förra inlägg skall förstås att jag inser dit förslag verklighetsfrämmande. Det är lossryckt från allt annat som pågår som syftar till att höja kraven på tvåhjulingsförare. Det kommer högre krav på de som kör mopeder, både klass 1 och 2. Enligt nya körkortsförordningen höjs också kraven för mc-behörighet. Och som kuriosa kan nämnas att det är en EU-anpassning och Spanien ingår i EU.

Det skall vara högre krav även på de som får köra mc idag. Att köra mc oavsett typ eller motoreffekt är ju faktiskt tillåtet bara man har rätt ålder. Och det har synts i olycksstatistiken. Rätt så knäppt om du frågar mig.

Om det införs krav på att gå avrostningskurs varje år lär SMC knappast bli tillsynsmyndighet. Däremot tror jag att de flesta SMC-medlemmar anser att det är nyttigt med fortbildning. Och jag tror inte att SMC bidrar till sitt eget förtroende hos politiker och andra som beslutar om motorcyklismens vara eller inte vara genom att se slapphänt på förarkrav och utbildning.

Men, men, om du anser att SMC skall verka för lägre krav för de som kör 125cc motorcykel med automatväxel så motionera om det till årsmötet vettja! Som medlem är bl.a. det din möjlighet att påverka.
 

P-O Noren

New member
Appropå det där med raketforskning. Min 8 årige son är rätt bra på att köra Colin Mcrae Dirt på sin dator och han har inte ens förarbevis för moped. Kanske det här med körkort är lite överhåsat....:D:D:D:D:D

/putte
Det sammanfattar rätt så bra nivån på debatten här...

Jag har förstått att man kan bara ha vissa åsikter.
SMC, är ett avsultat kapitel för min del.
 

SuperRetard

New member
Det sammanfattar rätt så bra nivån på debatten här...

Jag har förstått att man kan bara ha vissa åsikter.
SMC, är ett avsultat kapitel för min del.

Du kanske kan starta en helt egen organisation och driva frågan vidare själv? Du och Marie för att alla ska få köra hoj eftersom det inte är svårare än att hälla upp ett glas mjölk! För att de som dör varje år hade gjort det iaf fast genom att hoppa fallskärm utan skärm eller nåt..

Jag tycker att hastighetsgränserna är för låga, för JAG klarar att köra i ett betydligt högre tempo. Jag vet däremot inte om jag velat ha 70 i sthlms innerstad om Bosse och Lena från Alvesta ska komma på besök och försöka finnas i samma trafik, eller Johanna 18 med nytaget körkort, eller Agda 72 för den delen..

Personligen skiter jag i vad det står på skyltarna när jag anser det lämpligt. Jag anser däremot inte att alla andra ska hålla samma tempo, och jag försöker heller inte köra lika snabbt som de som är ÄNNU snabbare. För vems skull ska gränsen dras?

Exakt samma resonemang har förts tidigare, och då var jag enligt i stort sett alla dum i huvet som tyckte så. Nu är du som jag, som tycker att vilken idiot som helst ska få färdas på 2 hjul i 90-100 förbi Skärholmen på E4 i rusningtid.

Det smäller ofta nog som det är med bil, utgången av alla de olyckorna och idioterna ska köra skoter istället vill jag inte tänka på!
 

puttepj

New member
Det sammanfattar rätt så bra nivån på debatten här...

Jag har förstått att man kan bara ha vissa åsikter.
SMC, är ett avsultat kapitel för min del.

P-O. Om det inlägget får dig att dra dig ur SMC eller forumet eller vad du nu kan mena så beklagar jag det, men står för vad jag säger. Det finns ett antal personer på det här forumet som ofta och gärna sticker ut hakan och presenterar åsikter som lätt skapar debatt.

Du och Hund är typiska namn i det sammanhanget och det är väl ingen som önskar att enkelrikta åsikterna eller inläggen att det skulle straffa ut er. Dessutom är det definitivt inte svart eller vitt, av eller på, utan ibland håller man med er båda fullständigt eller inte alls och det tror jag gäller många med mig.

Läser du sedan dina egna inlägg, inte minst i den här tråden bör du kanske se att du lägger upp bollen perfekt för att få retur - och tar illa vid dig när du får den.

Mina 4 smileys signalerar enligt mitt tycke en skämtsam ton med glimten i ögat. Kan du inte ta det beklagar jag det, men har kanske inte jättedåligt samvete ändå.

Nej jag tycker du och Hund och alla andra agitatorer som petat in bränsle i debatterna behövs, men sen är självklart valet ditt.

Nästa gång är det jag som skriver något dumt och du för chans att argumentera tillbaka.

/putte
 

flex

New member
Lite kluven , som 18 åring med dagsfärskt körkort kan dra ut en stor fet BMW i över 250 knyck på Essingeleden eller motsvarande o köra ihjäl allt o alla , men inte sätta sig på en scooter med max hast på 100 , där det nog mest är du själv som råkar illa ut. Du kan ta mckort idag som 20 åring men inte köpa hoj förrän du är 40 , hur säker på hojen är du då. Har läst att många tycker att behärskar man inte hojen helt skall man inte köra,men det finns dom som inte behöver bevisa för sig själv eller omgivning att man göra knäskrap med sitt nya skinnställ , men handen på hjärtat hur många hade t.ex klarat en uppkörning på bil eller mc efter ett antal år,bara för att man tycker att man kör felfritt o som en gud gör man kanske inte det enligt lag o trafikförordning.När jag tog mc körkort -91 (bil -79) körde jag 5 lek landsväg -stadskörnong 4 lek teknikkörning med en suzuki 650 , hur hade jag klarat en scooter om jag haft en sådan hemma , eftersom det enligt många här har en annan körteknik.
 
Last edited:

puttepj

New member
Lite kluven , som 18 åring med dagsfärskt körkort kan dra ut en stor fet BMW i över 250 knyck på Essingeleden eller motsvarande o köra ihjäl allt o alla , men inte sätta sig på en scooter med max hast på 100 , där det nog mest är du själv som råkar illa ut. Du kan ta mckort idag som 20 åring men inte köpa hoj förrän du är 40 , hur säker på hojen är du då. Har läst att många tycker att behärskar man inte hojen helt skall man inte köra,men det finns dom som inte behöver bevisa för sig själv eller omgivning att man göra knäskrap med sitt nya skinnställ , men handen på hjärtat hur många hade t.ex klarat en uppkörning på bil eller mc efter ett antal år,bara för att man tycker att man kör felfritt o som en gud gör man kanske inte det enligt lag o trafikförordning.När jag tog mc körkort -91 (bil -79) körde jag 5 lek landsväg -stadskörnong 4 lek teknikkörning med en suzuki 650 , hur hade jag klarat en scooter om jag haft en sådan hemma , eftersom det enligt många här har en annan körteknik.

Jag tror att du lägger lite för mycket värde att skotern är farlig. Kan du köra MC kan du självklart köra skoter också. Dagens skotrar är bra, men de är inte helt kompromisslösa och min åsikt är och förblir nog att behovet av ett MC kort tillför lika mycket till den som till en regelrätt MC.

Sen är det nog få som säger emot dig att det är skillnad kompetens och kompetens även bland dem som har sitt MC-kort t.ex. känner mig snarare som ett dåligt exempel när jag tagit upp mitt MC åkande efter 30 år.

Men att köra MC utan att över huvud taget gjort någon utbildning känns inte vettigt oavsett om du kör MC eller en s.k. skoter.

/putte
 

flex

New member
Jag tror att du lägger lite för mycket värde att skotern är farlig. Kan du köra MC kan du självklart köra skoter också. Dagens skotrar är bra, men de är inte helt kompromisslösa och min åsikt är och förblir nog att behovet av ett MC kort tillför lika mycket till den som till en regelrätt MC.

Sen är det nog få som säger emot dig att det är skillnad kompetens och kompetens även bland dem som har sitt MC-kort t.ex. känner mig snarare som ett dåligt exempel när jag tagit upp mitt MC åkande efter 30 år.

Men att köra MC utan att över huvud taget gjort någon utbildning känns inte vettigt oavsett om du kör MC eller en s.k. skoter.

/putte

Tvärtom, jag tror inte en scooter är farligare än något annat fortskafningsmedel, iaf inte farligare än en 18åring i en BMW eller en 40åring med ett mckort som är 20 år gammalt som inte kört en meter sen uppkörningen.
 

jan-olovj

Active member
Det kvittar om det är scooter eller mc, vet du din begränsnig och inte kör över den så får man vana och rutin vilket gör dig till en bättre förare.
 

SuperRetard

New member
Tvärtom, jag tror inte en scooter är farligare än något annat fortskafningsmedel, iaf inte farligare än en 18åring i en BMW eller en 40åring med ett mckort som är 20 år gammalt som inte kört en meter sen uppkörningen.

Jag vet vad jag vill säga nu, men har vsårt att formulera mig kortfattat (och tydigt efter ett par finfina Grolsch :D)

Skillnaden är att BMWn för det första EXTREMT sällan rattas av en yngling eftersom han inte har råd med den. Om han mot förmodan HAR råd med den är han ftast ganska rädd om den och kör (i förhållande till sporthojs-hjon på 22 jordsnurr) rätt lugnt.

Att sen ställa sig på bromsen i en bil med ÄNNU bättre systemhjälp, bromsar, chassie och däck än andra.. Är fortfarande en helt annan sak än att börja dribbla med det faktum att 99% av våra mänskliga reflexer är FEL på en mc.

Går det för fort? Släpp för fan inte gasen
Svänger vägen för mkt? Sväng mer
Blir du rädd/överraskad? Slappna av
Är det nåt farligt nära dig? Titta långt bort

Listan kan göras lång, och insikten om det här påverkar långt mkt mer än några extra hästar under huven eller mellan benen..

Sen är det ett faktum att ett misstag i bil blir ett försäkringsärende, och samma misstag på 2 hjul ett antal operationer.. Gränserna är suddiga och tunna!
 

Chopperbyggarn

New member
Det sammanfattar rätt så bra nivån på debatten här...

Jag har förstått att man kan bara ha vissa åsikter.
SMC, är ett avsultat kapitel för min del.

P-O dina åsikter behövs här på forumet o i SMC! Det behövs fler personer här som vågar komma med nya ideer och som vågar ifrågasätta dominerande synsätt och värderingar här på forumet och inom SMC!

Ditt inlägg om 125cc Skoter är nog inte alls lika kontroversiell ute i det verkliga livet som här på forumet...många vanliga mäniskor man möter tycker att det har blivit alldeles för mycket körkotskrav här i Sverige, det är något man ofta hör.

Så ge inte upp P-O!!

God morgon dags att börja arbeta!

Anders.J
 

NeXTer

New member
Intressant diskussion. Utan att försöka argumentera åt det ena eller andra hållet kan man ju notera vissa saker.

Trafiken i våra städer blir tätare hela tiden tack vare att fler flyttar in från landet eller pendlar, detta leder till mer trafikstockning vilket ingen tjänar någonting på.

De flesta sitter ensamma i en bil vilket är enormt slöseri med utrymmet på våra redan belastade vägar, utsläppen från dessa bilar är inte heller speciellt ringa även om det blir bättre med hybridteknik, start-stop-funktioner, etc.

Om man tittar på EU-moppar kan man konstatera att de ofta inte är ett alternativ som kommer att övervägas vid exempelvis pendlig eller där det finns vägpartier med 70 i resvägen.

Om man då vill titta på alternativ är en scooter i 125-klassen närmast till hands. Så man kanske ska titta på vad som kan krävas för framförande av detta fordon.

Man får framföra tre- och fyrhjuliga motorcyklar med endast B-kort och utan någon som helst utbildning. Dessa fordon är i allmänhet både tyngre och mer effektstarka än en scooter.

Kan ett lämpligt upplägg vara ett förarbeviskrav där det för detta krävs lägst B-behörighet, en kort teoretisk riskutbildning samt att man visar att man kan hantera en variant av manöverproven för MC?

Målsättningen är att få fler att välja fordon som tar mindre plats i trafiken med mindre miljöpåverkan. För att uppnå en sådan målsättning är det tveksamt om man verkligen kan kräva en full MC-utbildning som ofta landar på omkring tio tusen för ett fordon vars konstruktion oftast begränsar hastigheten till omkring 80-100 km/t.
 

Marie

Banned
Jag kan bara tala utifrån min egen horisont....

Mimmi köpte en 200cc Vespa (jodå, en äkta Piaggio) sommaren 04. Någon månad senare köpte hon även en BMW K100RS, och då fick jag tillfälle att köra hennes Vespa. Nu har jag ju frukostflinge-A från 1974, så det var bara att äntra fordonet och kicka igång den. Trots att den var marginellt större än en 125:a och dessutom manuellt växlad (4-petad handtagsväxel om jag minns rätt) så var det knappast någon raketteknik att köra den, trots att det var trettio år sedan jag senast satt på en motordriven tvåhjuling (då en Cresent 50 SS, aldrg kört någon vassare tvåhjuling än en otimmad 30-moped innan).

Jag kan lugnt säga att jag kände mig helt trygg med att köra den Vespan (frånsett att den saknade backspeglar). Jag kände inte minsta behov av någon ytterligare utbildning.

Jag vidhåller än i denna dag att det inom SMC verkar vara en medveten politik att få mc-körning att framstå som mycket märkvärdigare än vad det egentligen är. Är det för att göra det "häftigare" och mera tufft att köra hoj?

Jag har inte de minsta dubier att, om tillfälle gavs, sätta mig på en R1, GXR eller Fireblade. Mitt största bekymmer skulle nog vara att veckla samman min gamla ledbrutna kropp för att kunna sitta på en sådan tingest. Självbevarelsedriften säger att man på alla tvåhjuliga motorfordon skall behandla det där vridbara handtaget på högersidan med tillbörlig respekt. Det är ju ändå en viss skillnad mellan att ha en kuse i snurran eller närmare tvåhundra. Resten är ju i stort sett bara att ställa upp kraftekvationer och geometri i huvudet, så fattar man hur det skall fungera.

Att köra mc är ju skitlätt bara man har fordonsdynamiken klar för sig.

Jag kan inte förstå att det egentligen skulle finnas några problem med att köra något fordonsslag utan mera än en grundläggande utbildnig angående trafikregler, dvs "Körkort" = lite mindre än nuvarande B.
Jag har inte haft några problem med att då jag behövt någon högre behörighet, se till att jag fått öva lite på en öde yta med aktuellt fordon så att rörelsegeometrin klarnar, sen har det bara varit att avlägga aktuellt förarprov, så har även myndigheterna varit nöjda.

Det där med kurser och utbildningar har jag i alla sammanhang betraktat som grovt överskattat. Jag lär mig saker bättre genom att experimentera själv i lugn och ro på egen hand, kompletterat med att läsa den litteratur jag kan hitta i aktuellt ämne och sedan sätta mig och analysera på ett helt teoretiskt plan, för att sedan verifiera genom experiment på platser där jag är ensam. Lärare och kursledare försöker bara tvinga på mig sina tolkningar och förenklingar som inte passar mitt tänkande, så de gånger jag tvingas utsätta mig för en dykik, så försöker jag avskärma mitt medvetande och höra så lite som möjligt. Det funkade på samma sätt i skolan. Hemma kunde jag lära mig vad som helst, men lyssnade jag på någon lektion så blev det bara rörigt och obegripligt.
 
Last edited:
Top