Framtida förändringar för vespa 125cc?

Molgan

New member
Med tanke på trafikdensiteten, har ni osedvanligt farliga trottoarer i Luleå eller har jag missat nåt?

Med tanke på hur som dör/skadas allvarligt i sthlm i trafiken varje år, och hur få som skadas av att gå på trottoarer (trots debatterade snöskottningsproblem) så är det klart anmärkningsvärt om det är så farligt i Luleå.
Ville bara uppmärksamma att det här är en nationell fråga, lokala avvikelser kan förekomma. Hade vi haft trottoarer i Luleå hade de varit rena dödsfällor.
 

JanneS

New member
1. Inte alls. Man skriver ett prov för en tusing, gör ett körprov och innan det skickar man sverigemässiga papper till/från länsstyrelsen för lämplighetsintyg.

Busenkelt. Det är själva lärandet som är svårt och tidskrävande, men eftersom du anser det så enkelt att köra förstår jag inte hur det skulle kunna vara ett problem.

2. Förmodligen.. Eller så har du bara inte en aning om vad du pratar om. Och har heller inte en aning om hur såna som du ser ut efter sin första dag när de blivit dittjatade av nån annan som redan vaknat upp. Hur de inser att de hade SÅ mkt att lära trots 3000 mil per år sen eldkvarn brann.

3. Jag håller helt med, det borde finnas fler körkortskategorier. Att få spaka en värstinghoj (och en Hayabusa är det inte, det är en touringcykel) utan att visa att man är kapabel att köra en mc med rimligt god teknik är förkastligt!



Hund! Jag har aldrig påstått att det är enkelt att köra. Självklart är det lärandet som tar tid och kostar pengar. Bor man dessutom som jag på en plats där det inte finns någon körskola med mc-utbildning och inte har någon att övningsköra privat med så vidhåller jag att det är både tidskrävande, dyrt och rätt svårt eftersom man inte kan skaffa sig körerfarenhet någon annan stans än i körskolan.

Må så vara att SMC:s kurser är så fantastiska. Kanske kommer jag att gå en sån någon gång också. Om jag nu inte hinner dö först på grund av min okunskap... Fortbildning är bra. Det är den närmast sekteristiska synen på dessa kurser som ofta skymtar fram i detta forum som är en av de avgörande sakerna som kan få mig att avstå. Fanatism ogillas nämligen i alla former!

Om Hayabusa är en värsting eller inte kan som sagt diskuteras. Jämfört med de flesta körskolehojar så torde 197 hk och 300 km/h i toppfart vara en rätt avsevärd stegring av nivån.
 

JanneS

New member
Jag tog sthlm som ett exempel - och det är ett bra sådant - eller har du förslag på fler städer där vi har gedigna trafikproblem pga jobbpendlare? :)

Luleå lär väl inte ha direkt trafikstockning som gör att folk planerar in arbetstiderna före/efter morgonruschen?


Och ja, det är ett icke-problem, folk som redan nu tar bilen, har högst troligen sådana avstånd att det i Sverige - med vårat kalasfina mc-vänliga klimat, och framför allt stabila sommarväder - är få som kan tänka sig pendla på två hjul.

Hur många känner jag av mina hojvänner som tar cykeln die-hard-varenda-dag till jobbet? Inte en enda tror jag faktiskt? ...och jag har bekanta med lämpliga pendlingshojar, och bekanta som inte har krav på bil i tjänsten. :)

...och de har både kort och cykel hemma, ändå tar de bilen?


Problemen ser väl rätt olika ut på olika platser i landet. I mitt fall så handlar det om avståndet. Med 5 mil enkel resa så krävs en rimlig hastighet om det skall funka rent praktiskt. För mig är det dessutom så att det knappast finns tid i mitt liv för ren nöjesåkning. Om det skall bli något åkt alls så är det ofta till och från jobbet.

Man måste ju inte heller åka de dagar som vår herre avsatt för bevattning av planeten... jag har ju bil också eller kan kanske åka med allmänna kommunikationer om så krävs.

Med en skoter sitter man ju rätt så väderskyddat och har anständiga packutrymmen så att man kan få med sig 3 liter mjölk och en limpa hem och kan stuva undan hjälm etc.

På vissa sätt inbillar jag mig till och med att det skulle kunna vara trafiksäkrare med ett fordon som till skillnad mot eu-mopparna kunde hänga med hyggligt i trafikrytmen på 70-80-90 vägarna och slippa ligga på den ofta obefintliga vägrenen och bli omkörda med 4 cm marginal av alla stressade bilister på väg till jobbet.
 

SGM

Moderator
Dina hojvänner är mesar, halva avdelningen jag jobbar på tar hojen dagligen förutom då det ligger snö på vägen. Ja, vissa kör då med. :p

Hursomhelst är det irrelevant och ingen anledning att förhindra att dom som vill ska kunna använda ett alternativ till bil.

...jag avstår från att svara på det första, bara pinsamt att ta det till den nivån.. :(

Nej, jag tycker inte det är irrelevant, då bara de extrema hojnördarna idag tar hojen regelbundet till jobbet (och det är ju ett faktum)? :)

Ta bara fyrhjulingarna som exempel - man låter bilister spaka fyrhjulingar, många rätt potenta, rena lekfordon dök upp under boomen, vad hände?
Många olyckor med oskyddade, okunniga förare...

Jag tror man kan se samma-lika utveckling om man släpper 125-or på B, för det lär ju jagas kryphål och krängas trimsatser som aldrig förr på scootersektionen om nu lagen pekar på någon form av scooter.

/J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Intressant det här med 125cc skoter behörighet på B-kort. Hade aldrig hört talas om detta innan PO-Noren tog upp det, Att alla Mc får köras på B-kort på en del håll i världen fortfarande vet jag och att en del länder varken har krav på förarutibildning/förarprov för MC/Bil behörighet utan att det är förarens fulla ansvar att på egen hand se till att lära sig köra trafiksäkert är jag också bekant med.

Vilka fler länder i EU har 125cc Skoter behörighet på B-kort liknande Spanien? Vilka efarenheter har dessa länder av detta?

Anders.j
 

Chopperbyggarn

New member
...jag avstår från att svara på det första, bara pinsamt att ta det till den nivån.. :(

Nej, jag tycker inte det är irrelevant, då bara de extrema hojnördarna idag tar hojen regelbundet till jobbet (och det är ju ett faktum)? :)

Ta bara fyrhjulingarna som exempel - man låter bilister spaka fyrhjulingar, många rätt potenta, rena lekfordon dök upp under boomen, vad hände?
Många olyckor med oskyddade, okunniga förare...

Jag tror man kan se samma-lika utveckling om man släpper 125-or på B, för det lär ju jagas kryphål och krängas trimsatser som aldrig förr på scootersektionen om nu lagen pekar på någon form av scooter.

/J

Jag förutsätter att du syftar på 4 hjuliga ATV, dessa är från början arbetsfordon och registrerades som motorredskap, dom är smala med hög tyngdpunkt och dom flesta utan differensial i bakaxeln som gör att den måste lutas något utåt i kurvor vid asfalt körning (burka åt fel håll) så att innerhjulet slirar något på underlaget och pga detta är det lätt för en ovan att välta i kurvor. Jag blev själv förvånad när dessa blev godkända för vägbruk men så har ATV industrin jättesummor för lobby verksamhet (har en bror som är anstäld av ett av dom största fabrikaten).

Men det är inte alla Mc-reggade fyrhjuligar som är ATV och vi lär nog få se fler av slaget som på den bifogade bilden..fyrhjulingar med mycket goda vägegenskaper och där jag tvivlar på att man är bättre förare med Mc-kort än med Bil kort.

Tror inte att tuffa 18-25 års värstingar vill köra 125cc skoter..bil eller större mc lär nog vara betydligt coolare. 125cc skoter attraherar nog lite äldre lågrisk grupper, tror verkligen inte att dessa lite äldre grupper jagar trimsatser.

Anders.J
 

SGM

Moderator
Jag förutsätter att du syftar på 4 hjuliga ATV, dessa är från början arbetsfordon och registrerades som motorredskap, dom är smala med hög tyngdpunkt och dom flesta utan differensial i bakaxeln som gör att den måste lutas något utåt i kurvor vid asfalt körning (burka åt fel håll) så att innerhjulet slirar något på underlaget och pga detta är det lätt för en ovan att välta i kurvor. Jag blev själv förvånad när dessa blev godkända för vägbruk men så har ATV industrin jättesummor för lobby verksamhet (har en bror som är anstäld av ett av dom största fabrikaten).

Men det är inte alla Mc-reggade fyrhjuligar som är ATV och vi lär nog få se fler av slaget som på den bifogade bilden..fyrhjulingar med mycket goda vägegenskaper och där jag tvivlar på att man är bättre förare med Mc-kort än med Bil kort.

Tror inte att tuffa 18-25 års värstingar vill köra 125cc skoter..bil eller större mc lär nog vara betydligt coolare. 125cc skoter attraherar nog lite äldre lågrisk grupper, tror verkligen inte att dessa lite äldre grupper jagar trimsatser.

Anders.J

Jupp, ATV-boomen...och jag syftar inte på de yngre, det jag syftar på är okunskap och brist på vettiga skydd...som varit ett problem på fyrhjulingarna om jag tolkat det man läst under åren rätt.

Det lär inte bli annorlunda på något sätt om scootrar släpps fria...hur många här tror att ens en ryggskydd kommer brukas av merparten (när så många som kör tung mc skippar det redan nu)?
Jag tror att man får vara glad om vettiga handskar skulle användas.

Kör man ett fordon begränsat till 30 knutar, då blir det förmodligen inte värre än skrubbsår...men sitter man på något som ledigt gör 100+, och vistas bland tung trafik, så har vi en annan riskbild, eller hur?
 

Bodensaren

New member
MC- kort för "Vespa"

Det spelar ingen roll vad man vill kalla detta fordon, en vespa är och kommer aldrig att bli annat än antingen moped eller MC beroende på motorstorlek.

För MC krävs, och skall krävas speciell behörighet
 

Chopperbyggarn

New member
Det spelar ingen roll vad man vill kalla detta fordon, en vespa är och kommer aldrig att bli annat än antingen moped eller MC beroende på motorstorlek.

För MC krävs, och skall krävas speciell behörighet

Jag "lobbar" inte för skoter på B-kort och kommer troligtvis inte att göra det, men idén är inget som stör mig. Jag tycker att det är intressant att höra om erfarenheter och olyckstatistik från Spanien och andra EU länder som tillämpar samma regler. Om nu tillräckligt många EU länder har positiv olyckstatistik så kan vi nog räkna med att den penningstarka och mäktiga mc-industrin kommer att lägga resurser på lobby verksamhet för detta..om så blir fallet så är det ok för mig. Jag är inte intresserad av att köpa skoter oavsett regler dessutom har jag både A o B behörighet. Klart att om jag hittar en gammal Lambretta från 50-60 talet mycket billigt så kan jag tänka mig att han en som samlarobjekt i garaget.;)

Anders.J
 

Fraden

New member
dom är smala med hög tyngdpunkt och dom flesta utan differensial i bakaxeln som gör att den måste lutas något utåt i kurvor vid asfalt körning (burka åt fel håll)

Jag har kört några tusen mil samt ägt flera st fyrhjulingar.
Att man måste lura sig åt fel håll på en sådan är felaktigt!
Det är trehjulingarna du tänker på.

Dom som jag hade ingen differential. Och jag behövde inte luta mig utåt ett endaste dugg.

Tycker tjatet om hur farliga fyrhjulingarna är har gått till överdrift.
Dom flesta olyckorna har ju inträffat när föraren har varit alkoholpåverkad samt att det är mest arbetsmaskinerna och inte Quadmodellerna som är inblandade.

Dom ni ser på gatan är ju oftast utav typen quad. Dom större 4x4 brukar hålla sig till skogarna för det mesta.

Jag gillar både fyrhjulingar och motorcyklar.
Dock vart man less på motorcyklister som nästan skällde ut en när man kom på en fyrhjuling. Att sådana där "jävla maskiner" skulle minsann förbjudas så det skrek om det osv.

Jag tycker att fyrhjulingar är ett bra alternativ när man ej har A-kortet.
Det är ju inte maskinerna som är farliga. Utan det är ju idioterna som sitter på som är farliga.

Men det gäller ju allt och alla! Bilister, motorcyklister, cyklister m.m...

Men för att komma tillbaks till trådens ursprungsinnehåll.
Vi är med i EU, så varför skulle vi då inte få köra 125:eek:r på B-kortet?
Jag skulle inte ha ett dugg emot detta!

Men och andra sidan är jag väl tvärtemot som flesta på SMC.
Att jag även vill behålla B-kortet för fyrhjulingar.

Jo, jag har A-behörighet i fall någon skulle hänga upp sig på detta.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Jag har kört några tusen mil samt ägt flera st fyrhjulingar.
Att man måste lura sig åt fel håll på en sådan är felaktigt!
Det är trehjulingarna du tänker på.

Dom som jag hade ingen differential. Och jag behövde inte luta mig utåt ett endaste dugg.

Tycker tjatet om hur farliga fyrhjulingarna är har gått till överdrift.
Dom flesta olyckorna har ju inträffat när föraren har varit alkoholpåverkad samt att det är mest arbetsmaskinerna och inte Quadmodellerna som är inblandade.

Dom ni ser på gatan är ju oftast utav typen quad. Dom större 4x4 brukar hålla sig till skogarna för det mesta.

Jag gillar både fyrhjulingar och motorcyklar.
Dock vart man less på motorcyklister som nästan skällde ut en när man kom på en fyrhjuling. Att sådana där "jävla maskiner" skulle minsann förbjudas så det skrek om det osv.

Jag tycker att fyrhjulingar är ett bra alternativ när man ej har A-kortet.
Det är ju inte maskinerna som är farliga. Utan det är ju idioterna som sitter på som är farliga.

Men det gäller ju allt och alla! Bilister, motorcyklister, cyklister m.m...

Men för att komma tillbaks till trådens ursprungsinnehåll.
Vi är med i EU, så varför skulle vi då inte få köra 125:eek:r på B-kortet?
Jag skulle inte ha ett dugg emot detta!

Men och andra sidan är jag väl tvärtemot som flesta på SMC.
Att jag även vill behålla B-kortet för fyrhjulingar.

Jo, jag har A-behörighet i fall någon skulle hänga upp sig på detta.

Är det bara 3hjulinga ATV som behöver lutas lutas utåt i kurvor..ja jag kanske har missat nått här..mig stör det inte att ATV liksom övriga 4 fyrhjuliga mc-reggade fordon får köras på B-kort,tycker att det är helt ok. Dessutom häpnade jag när jag tittade på http://www.se.autothek.com/?action=...s_absteigend&gclid=CMCY5YjKt50CFVKF3godKEkZiQ av hur många landsvägs anpassade ATV (eller om quad är rätta namnet) som har kommit ut på marknaden!

Det finns allt från regelrätta bilar (mc-reggade) till mc (6hjul 5 hjul vet ej om dessa är väg reggade) 4 hjul 3 hjul 2 hjul kanske även 1 hjul? och variationerna är så många och olika att det att det börjar bli mycket svårt att genom att räkna hjul avgöra vilken behörighet som lämpar sig bäst A eller B. Om det inte fanns en stor marknad så skulle inte alla dessa varianter finnas.

Är det inte så att cirkeln börjar att slutas..gamla tiders B-behörighet på väg tillbaks? Vi lär få finna oss i detta då marknadskrafterna är mycket starka liksom efterfrågan....är detta konsekvens av allt fler och dyrare körkortsklasser för mc/moped i EU??

Gilla läget eller försök att få in även mc-utbildning i B-kortet.

Anders.J
 

GS1000E

New member
Gilla läget eller försök att få in även mc-utbildning i B-kortet.

Är det bara 3hjulinga ATV som behöver lutas lutas utåt i kurvor..ja jag kanske har missat nått här..mig stör det inte att ATV liksom övriga 4 fyrhjuliga mc-reggade fordon får köras på B-kort,tycker att det är helt ok. Dessutom häpnade jag när jag tittade på http://www.se.autothek.com/?action=...s_absteigend&gclid=CMCY5YjKt50CFVKF3godKEkZiQ av hur många landsvägs anpassade ATV (eller om quad är rätta namnet) som har kommit ut på marknaden!

Det finns allt från regelrätta bilar (mc-reggade) till mc (6hjul 5 hjul vet ej om dessa är väg reggade) 4 hjul 3 hjul 2 hjul kanske även 1 hjul? och variationerna är så många och olika att det att det börjar bli mycket svårt att genom att räkna hjul avgöra vilken behörighet som lämpar sig bäst A eller B. Om det inte fanns en stor marknad så skulle inte alla dessa varianter finnas.

Är det inte så att cirkeln börjar att slutas..gamla tiders B-behörighet på väg tillbaks? Vi lär få finna oss i detta då marknadskrafterna är mycket starka liksom efterfrågan....är detta konsekvens av allt fler och dyrare körkortsklasser för mc/moped i EU??

Gilla läget eller försök att få in även mc-utbildning i B-kortet.

Anders.J


Bra Anders!

Sverige är med i EU och givetvis är det bara att gilla läget. Är man med i en "klubb" så följer man givetvis deras regler. Vägverket försöker fortfarande bevisa sin existens genom att göra egna tillägg, vilket enbart är patetiskt. Vi talar ständigt om hur bra EU är med en öppen arbetsmarknad,handelsutbyte mm. Givetvis innebär detta att vi även har samma syn på trafiksäkerheten.

Stäng Gubbdagis i Borlänge.
 
Top