P-O Norén för ett resonemang om att det skall tillåtas körning av motorcykel utan körkort. Jaja, säga vad man vill om det.
(Med mc avser jag tvåhjuligt fordon som har större cylindervolym än 50 cc oavsett typ av kraftöverföring och med högre tillåten hastighet än 45 km/tim.)
Varje år satsar SMC stora resurser på att ge folk utbildning. Varje år konstateras det dåliga eller för att inte säga usla färdigheter på området körning. Stora eller mycket stora problem att på ett rimligt sätt få stopp eller göra undanmanöver med sin mc uppdagas bland de fåtal som ansluter till "avrostningskurserna". Sällan överstiger hastigheterna vid dessa grundkurser 50 eller 70 km/tim.
För mig vore det helt obegripligt och ologiskt om SMC överhuvudtaget skulle uttala sig för slopandet av krav på rätt körkortsbehörighet för mc oavsett typ (vilket jag inte tror kommer att ske). Tvärtom skall SMC, enligt mitt sätt att se saken, lägga än större kraft vid att få ALLA att årligen gå kurs oavsett vilken typ av mc man äger. I år deltog 130 av ca 14000 medlemmar vid grundkurser inom Västra Götalands län - tokdåligt.
MC-kollektivet har inte råd med att diskutera minskade krav som i denna tråd. Tillräckligt många mc-motståndare är vakna för att slå ner på oss som har mc-åkning som intresse och är seriösa i strävan att få ner olyckstalen.
Rent krasst - jag ser hellre en bilkö än ambulanspersonal som håller på att plocka ihop en skadad eller dödad motorcyklist.