Framtida förändringar för vespa 125cc?

SuperRetard

New member
Personligen anser jag att storscootrarna (som nu blivit mellanscooters) både kör- och kapacitetsmässigt lätt klår motsvarande "riktig" motorcykel.

Hur resonerar du nu??

Kör mässigt är de helt livsfarliga. Hjul som en hockeypuck och ingen förankring i hojen förutom i styret.

I rest my case, det räcker.
 

Chopperbyggarn

New member
Är det inte enbart fyrhjulingarna som är olycksdrabbade.
Funderar just att det är lite närkligt(lucka i lagen?) dock att tex Piaggios MP3kan köras på B-kort. Funkar väl som vilken vanlig scooter i kurvorna, dock lite sladdrig ibland.
(jo, jag har a-kort också, men gillar dom ändå)
080503mp3b2.jpg

080503mp3b8.jpg


Jag som nordlig norrlänning funderar varje gång jag råkar passera essingeleden i rusningstrafik....undrar vad en 125 scooter skulle göra för miljön där?
080403b61.jpg

ATV fyrhjulingarna lär stå för en del olyckor.
Har sett att det är fyrhjuliga mc-reggade fordon som liknar Can Am spyder på gång och dom är definitivt mer bil än motorcykel så här är B-kort närmast en självklarhet.

Traditionell Trike är en hybrid mellan bil o mc, ibland mer åt bilhållet o ibland mer åt mc-hållet och är knappt alls olycksdrabbade får köras på både A och B körkort vilket är en självklarhet här, dessutom räknas väl nytillverkade "Morgan 3 hjuliga bilar replikor" med ratt som 3hjulig mc? Sedan har vi gamla Heinkel o Messersmidt 3-hjuliga mc-bilar.

Piaggo MP3 är väl ett typ exempel på hur en stor mc-tillverkare medvetet utnyttjar en lucka i lagen...knappast en hybrid utan en ren mc med 3hjul som får köras på B-kort..kul hoj..men vill inte ha med dessa i samma olyckstatistik som Trike.

Anders.J
 

puttepj

New member
Japp, jag höll på att bli singel när jag kallade svärfars Vinge för Vespa de Luxe :D



Men jag hålller med föregående. Skillnaden inför lagen är rätt irrelevant om det är en skoter eller mc. En skoter har i regel mindre hjul, sämre bromsar och betydligt sämre förarergonomi. Så jag ser den som farligare än mc.

Sen tycker jag också att skillnaden i stan mellan moppe och skoter är same same.. Men det är samma sak upp till mc då, jag använder aldrig (lagligt) mer än MAX 50 hästar av effekten när jag kör i stan. Borde inte SuperDukes va ok på B-kort men bara i stadstrafik då?


Jag ser en del faror med en klen skoter typ den 125:a jag själv kör vilket gör mig till motståndare till att de skulle kunna framföras på B kort. Det som jag ibland tänker på, är att den ganska lätt klarar att hålla trafikrytmen, men när man hamnar i situationer där framförvarande fordon kör lite för långsamt för att det skall vara bekvämt att köra bakom, har man dåligt med effekt för att göra bra och säkra omkörningar.

Det tvingar mig då och då att antingen, bara tagga ner och acceptera att ligga bakom, vilket ibland känns rätt skönt, eller så tvingas man att noga planera bästa tillfälle för att köra om eftersom det inte finns några reserver att luta sig på. Kliver du från en bil och är helt grön på en dylik hoj, finns nog stora risker att du utsätter dig själv och andra för faror.

Småskotrar köps gissningsvis också ofta för att användas till att ta sig fram i tät trafik för att spara tid och pengar. Jag hör själv till dessa som nyttjar det mesta i möjligheter att ta sig fram i väggrenar, mellan bilarna i filerna och köerna. Men man skall inte missa att det idag, åtminstone i storstäderna ser ut likadant på 4-filiga motorvägar som i innerstan och riskerna att ställa till det för sig själv och andra gör nog att man bör ställa samma krav på små-mc-skoterförarna som för större hojar (vi kör i smeten på ungerfär samma premisser).

/putte
 

SuperRetard

New member
Jag ser en del faror med en klen skoter typ den 125:a jag själv kör vilket gör mig till motståndare till att de skulle kunna framföras på B kort. Det som jag ibland tänker på, är att den ganska lätt klarar att hålla trafikrytmen, men när man hamnar i situationer där framförvarande fordon kör lite för långsamt för att det skall vara bekvämt att köra bakom, har man dåligt med effekt för att göra bra och säkra omkörningar.

Det tvingar mig då och då att antingen, bara tagga ner och acceptera att ligga bakom, vilket ibland känns rätt skönt, eller så tvingas man att noga planera bästa tillfälle för att köra om eftersom det inte finns några reserver att luta sig på. Kliver du från en bil och är helt grön på en dylik hoj, finns nog stora risker att du utsätter dig själv och andra för faror.

Småskotrar köps gissningsvis också ofta för att användas till att ta sig fram i tät trafik för att spara tid och pengar. Jag hör själv till dessa som nyttjar det mesta i möjligheter att ta sig fram i väggrenar, mellan bilarna i filerna och köerna. Men man skall inte missa att det idag, åtminstone i storstäderna ser ut likadant på 4-filiga motorvägar som i innerstan och riskerna att ställa till det för sig själv och andra gör nog att man bör ställa samma krav på små-mc-skoterförarna som för större hojar (vi kör i smeten på ungerfär samma premisser).

/putte


Jag håller med dig.. Tror jag :rolleyes:

Det jag vände mig emot var han som sa att de var BÄTTRE att köra än en "riktig" mc. Eftersom HD mf inte är "riktiga" :p mc jämför jag med potenta street/sport chassien och konstaterar följande:

Storlek på hjul på verkar stabilitet
Bredd på styre påverkar hanterbarhet
Tank el.dyl att sluta knäna om gör att man kan förankra sig i hojen
Brist på knäslut gör att all kraft/belastning/stöd hamnar i styret = fel
Bromsar ofta undermåliga
Däck ofta lika värdelösa


Jag kan fortsätta.. Sen körs de ofta annorlunda, och bör så göras. De är dock sämre än "riktiga" mc hur de än körs. Inget att diskutera.

Klockrena fordon att ta sig fram på ja, men bättre köregenskaper som ovan påstod? Aldrig.
 

Chopperbyggarn

New member
När jag var i 13-14 års åldern så hade jag ihop med en kompis en 175cc Lambretta skoter som vi körde bus med på grusvägen hemma och visst tog det lite tid att lära sig att ha kontroll på dom små hjulen senare när jag var 14 år köpte jag en Husqvarna Enduro -72 med 175cc sats och då gick det fort på grusvägarna hemma..inte alls lika vingligt som med Lambrettan..morsan satt livrädd i fönstret och tittade på..:D

Små hjuldiametrar kan nog aldrig mäta sig med större som på vanliga mc när det gäller körstabilitet...tyvärr

Anders.J
 

puttepj

New member
Jag håller med dig.. Tror jag :rolleyes:

Det jag vände mig emot var han som sa att de var BÄTTRE att köra än en "riktig" mc. Eftersom HD mf inte är "riktiga" :p mc jämför jag med potenta street/sport chassien och konstaterar följande:

Storlek på hjul på verkar stabilitet
Bredd på styre påverkar hanterbarhet
Tank el.dyl att sluta knäna om gör att man kan förankra sig i hojen
Brist på knäslut gör att all kraft/belastning/stöd hamnar i styret = fel
Bromsar ofta undermåliga
Däck ofta lika värdelösa


Jag kan fortsätta.. Sen körs de ofta annorlunda, och bör så göras. De är dock sämre än "riktiga" mc hur de än körs. Inget att diskutera.

Klockrena fordon att ta sig fram på ja, men bättre köregenskaper som ovan påstod? Aldrig.

Håller fullständigt med dig i detta även om jag bara testat ett fåtal olika skotermodeller.
Den Innova jag kör själv känns som relativt säker om man hanterar den med förstånd, men jag upplever den som för snabb (men ändå motorsvag) för sin kontruktion för att kallas säker.

Cykelhjulssmala däck ger dålig stabilitet. 100kg vikt med en förare som väger en del över det gör att man fladdra en del när det blåser kraftigt. Stötiga sidovindar är nog mitt hatobjekt i det häradet.. Men en hoj som klarar runt 100 knutar behöver också kunna bromsas och damcykel är väl det som kommer upp i mitt huvud så det finns absolut inget att knipa runt.
Den enkla skivbromsen och trum-bakbromsen som något litet komplement ger nog rätt OK bromsar, men jag har spenderat många timmar på att just träna bromsteknik, för det är kanske inte fullt lika självklart lätt rent tekniskt som en fullvärdig MC..

Trots det är köpet av min skoter det roligaste jag gjort med byxorna på, det erkännes och vår vän Saarela beskriver det nog bättre än mig på sin hemsida när han ger sig ut på långsvängar med sin Innova....

Min son ser ett annat problem med min skoter och det är att mer eller mindre alla skolkamrater tror att hans pappa kör moppe och det är inte lätt att ta när man är 8 år.

I trafiken ser man också att billister har mycket svårt att skilja en småskoter från en moped och det betyder att man gör allt man kan för att komma om så att man inte blir liggande bakom och man väntar sällan på ett lämpligt tillfälle.

/putte
 

Ove 60+

Active member
Hur resonerar du nu??

Kör mässigt är de helt livsfarliga. Hjul som en hockeypuck och ingen förankring i hojen förutom i styret.

I rest my case, det räcker.

Det var en gång..... 50- 60-talet.. Jodå. Visst var det så, men jag talar om hur det ser ut idag.
Scooters har fått större hjul och många MC mindre. Enkelsving fanns på Vespa från begynnelsen och har på senare år kommit på MC. Kåpor som kännetecknade scootern förr finns väl på varannan hoj nuförtiden så gränsen blir allt mera flytande vad som ska kallas för vad. :rolleyes:
Jag haver provat och och meddelar min åsikt. Jag är imponerad av vad en scooter kan idag. :D
 

SuperRetard

New member
Det var en gång..... 50- 60-talet.. Jodå. Visst var det så, men jag talar om hur det ser ut idag.
Scooters har fått större hjul och många MC mindre. Enkelsving fanns på Vespa från begynnelsen och har på senare år kommit på MC. Kåpor som kännetecknade scootern förr finns väl på varannan hoj nuförtiden så gränsen blir allt mera flytande vad som ska kallas för vad. :rolleyes:
Jag haver provat och och meddelar min åsikt. Jag är imponerad av vad en scooter kan idag. :D

Oki, hjulen blev större (fortfarande fasligt små).

Resten av de sakliga punkter jag listade då? Eftersom du hävade att de körmässigt var BÄTTRE än en riktig mc så utgår jag från att du har belägg för det.

Och en Dragstar är också okörbar. Pratar du med nån här som faktiskt har lite självinsikt så erkänner även customåkarna det, men de "tar smällen" för andra fördelar.
 

SuperRetard

New member
Håller fullständigt med dig i detta även om jag bara testat ett fåtal olika skotermodeller.
Den Innova jag kör själv känns som relativt säker om man hanterar den med förstånd, men jag upplever den som för snabb (men ändå motorsvag) för sin kontruktion för att kallas säker.

/putte

Ta steget tillbaka och köp nån streethoj till nästa år då :). ER-5 / ER-6 får du för en kaffe+bulle idag, lika smidiga som skotern och finns säkert nån pckväska att slänga på om du behöver sånt (själv nöjer jag mig med mastercard och en dosa Rapé :D så jag vet inget om sånt där).

Åk och provkör nån dag iaf, du har alla förutsättningar klara. Det enda du behöver göra är bestämma dig!

Kan inte skilja så mkt i pris heller, så det är mest fråga om olika fordon. Samma ekonomi, samma körkort osv..
 

puttepj

New member
Ta steget tillbaka och köp nån streethoj till nästa år då :). ER-5 / ER-6 får du för en kaffe+bulle idag, lika smidiga som skotern och finns säkert nån pckväska att slänga på om du behöver sånt (själv nöjer jag mig med mastercard och en dosa Rapé :D så jag vet inget om sånt där).

Åk och provkör nån dag iaf, du har alla förutsättningar klara. Det enda du behöver göra är bestämma dig!

Kan inte skilja så mkt i pris heller, så det är mest fråga om olika fordon. Samma ekonomi, samma körkort osv..

Bygger om hus som skall bli vårt nya permanentboende, vilket får min hela prioritet just nu, annars tror jag nog att jag börjat leta efter en snäll 400-600 kubikare av något slag som har moderat men tillräcklig effekt, bra sittställning och komfort.

Det kommer säkert att bli så ändå men jag avvaktar något år för jag pallar inte fler prioriterade projekt just nu.
Den enda anledningen till att jag vill skaffa något större, är att min plan på att skaffa mig något billigt som hade god driftsekonomi och tog mig förbi evighetsköerna varje dag på essingeleden, mynnat ut i att jag fått ett nytt intresse.

Trots mina 52 år inser jag att åka hoj inte bara blev en transport, det gick utan problem att finna hur många anledningar som helst att ut och åka förutom de planerade arbetsresorna.
Men nästa hoj får gå in under kategorin hobby, och en hobby måste få kosta, om än rimligt.

Däremot behåller jag nog Innovan om den fortfarande är i bra skick den dag jag köper något större, for damcykel eller ej, den är precis rätt för mina arbetsresor från Rönninge till Kista i rusningstrafiken.

/putte
 
Last edited:

janric

New member
Motorcykelkörning utan behörighet

P-O Norén för ett resonemang om att det skall tillåtas körning av motorcykel utan körkort. Jaja, säga vad man vill om det.
(Med mc avser jag tvåhjuligt fordon som har större cylindervolym än 50 cc oavsett typ av kraftöverföring och med högre tillåten hastighet än 45 km/tim.)

Varje år satsar SMC stora resurser på att ge folk utbildning. Varje år konstateras det dåliga eller för att inte säga usla färdigheter på området körning. Stora eller mycket stora problem att på ett rimligt sätt få stopp eller göra undanmanöver med sin mc uppdagas bland de fåtal som ansluter till "avrostningskurserna". Sällan överstiger hastigheterna vid dessa grundkurser 50 eller 70 km/tim.

För mig vore det helt obegripligt och ologiskt om SMC överhuvudtaget skulle uttala sig för slopandet av krav på rätt körkortsbehörighet för mc oavsett typ (vilket jag inte tror kommer att ske). Tvärtom skall SMC, enligt mitt sätt att se saken, lägga än större kraft vid att få ALLA att årligen gå kurs oavsett vilken typ av mc man äger. I år deltog 130 av ca 14000 medlemmar vid grundkurser inom Västra Götalands län - tokdåligt.

MC-kollektivet har inte råd med att diskutera minskade krav som i denna tråd. Tillräckligt många mc-motståndare är vakna för att slå ner på oss som har mc-åkning som intresse och är seriösa i strävan att få ner olyckstalen.

Rent krasst - jag ser hellre en bilkö än ambulanspersonal som håller på att plocka ihop en skadad eller dödad motorcyklist.;)
 

Efoo

New member
Tycker att om man ska få köra så ska det vara på vägar upp till max 70 km/h.
 

SuperRetard

New member
Tycker att om man ska få köra så ska det vara på vägar upp till max 70 km/h.

För en max-bromsning på en skooter från 70-0 är så busenkel menar du eller?

Din GSX550E -83 skulle va enklare att bromsa även om oljan va så gammal att det knakade i handtaget.. Så har du en referens!
 
Last edited:

puttepj

New member
För en max-bromsning på en skooter från 70-0 är så busenkel menar du eller?

Din GSX550E -83 skulle va enklare att bromsa även om oljan va så gammal att det knakade i handtaget.. Så har du en referens!

Redan 83 hade man bromsvätska, inte olja i bromsarna (syföreningen märka ord har sammanträde)...

Tror nog att skotrar av idag har rätt bra bromsar, åtminstone upplever jag mina som rätt ok för storlek och vikt. Däremot att sakna knästöd och att kunna förankra kroppen rätt vid imbromsning, gör nog att man har ett stort behov av att lära sig bromsa på rätt sätt och inte minst förstå sin begränsning.

Jag insåg på ett tidigt stadium att det var lika viktigt för mig att lära mig motstyra, träna bromsning o.s.v. som på en mer regelrätt MC. Däremot ser man dagligen i rusningstrafiken småhojar som gasar på friskt och eftersom man just har en småhoj har man hjälm för att man måste och i bästa fall handskar och en jacka för att inte frysa.

Redan på den nivån har man börjat pruta bort säkerheten och jag tycker inte man skall göra det ännu mera negligerat genom att inte kräva ett regelrätt körkort och därmed åtminstone grundläggande körkunskap.

/putte
 

SuperRetard

New member
Redan 83 hade man bromsvätska, inte olja i bromsarna (syföreningen märka ord har sammanträde)...

Tror nog att skotrar av idag har rätt bra bromsar, åtminstone upplever jag mina som rätt ok för storlek och vikt. Däremot att sakna knästöd och att kunna förankra kroppen rätt vid imbromsning, gör nog att man har ett stort behov av att lära sig bromsa på rätt sätt och inte minst förstå sin begränsning.


/putte


Vätska, förlåt :(

Och det jag menar är att det inte spelar nån roll om du hänger på dubbla 320 skivor med brembo-ok. Du bromsar inte bättre för det. Det är just knäslutet det hänger på för att göra en kraftig och säker bromsning, något som av självklara skäl är HELT omöjligt på en skoter. All vikt hamnar på styret, vilket är precis där det INTE ska vara.

Så du har rätt, men tolkade mig fel!
 

P-O Noren

New member
P-O Norén för ett resonemang om att det skall tillåtas körning av motorcykel utan körkort. Jaja, säga vad man vill om det.
(Med mc avser jag tvåhjuligt fordon som har större cylindervolym än 50 cc oavsett typ av kraftöverföring och med högre tillåten hastighet än 45 km/tim.)

Varje år satsar SMC stora resurser på att ge folk utbildning. Varje år konstateras det dåliga eller för att inte säga usla färdigheter på området körning. Stora eller mycket stora problem att på ett rimligt sätt få stopp eller göra undanmanöver med sin mc uppdagas bland de fåtal som ansluter till "avrostningskurserna". Sällan överstiger hastigheterna vid dessa grundkurser 50 eller 70 km/tim.

För mig vore det helt obegripligt och ologiskt om SMC överhuvudtaget skulle uttala sig för slopandet av krav på rätt körkortsbehörighet för mc oavsett typ (vilket jag inte tror kommer att ske). Tvärtom skall SMC, enligt mitt sätt att se saken, lägga än större kraft vid att få ALLA att årligen gå kurs oavsett vilken typ av mc man äger. I år deltog 130 av ca 14000 medlemmar vid grundkurser inom Västra Götalands län - tokdåligt.

MC-kollektivet har inte råd med att diskutera minskade krav som i denna tråd. Tillräckligt många mc-motståndare är vakna för att slå ner på oss som har mc-åkning som intresse och är seriösa i strävan att få ner olyckstalen.

Rent krasst - jag ser hellre en bilkö än ambulanspersonal som håller på att plocka ihop en skadad eller dödad motorcyklist.;)

Lite dålig stil att prata om mig i tredje person i en tråd jag själv har skapat. Är det i syftet om att jag inte skulle kunna svara på det du säger?

Finns ju en viss logik i det faktum att en scoter är automatväxlad och egentligen i hela sin skapelse och syfte gjord för att den ska vara enkel att köra. Dessutom så bortser ni från att man redan idag får köra eu-moped på b-kort. Skillnaden är inte avgörande, mellan en scoter på 50cc och 125cc i statistiken från den undersökning som gjorts i barcelona, Spanien. Ingen ökning i olyckor relativt antalet brukare kunde ses.

Det är bevisligen möjligt att köra ihjäl sig på en moped, precis som en 125cc scoter. Frågan är om inte själva moped-segmentet har högre dödstal per brukare än 125cc på b-kort endast.

Är det så att vi håller på att skapa en myt om hur fruktansvärt svårt det är att köra motorcykel att bara särskilt utvalda och de som gått flera kurser på smc ska tillåtas i trafiken?

Om man ska diskutera denna fråga är det enklare att hålla sig till fakta i frågan än en känsla....

Är det åt det hållet vi är påväg? att vi ska avkrävas en årlig kurs (på smc?) för att få fortsätta köra MC?
Ligger det på bordet nu?
(bara så jag vet hur jag ska förhålla mig till mitt enskilda medlemskap)
 

SuperRetard

New member
Är det åt det hållet vi är påväg? att vi ska avkrävas en årlig kurs (på smc?) för att få fortsätta köra MC?
Ligger det på bordet nu?
(bara så jag vet hur jag ska förhålla mig till mitt enskilda medlemskap)

Givet hur extremt låg nivån är bland förarna på våra vägar så vore det ju önskvärt. Din inställning till frågan stärker min åsikt i densamma.
 

puttepj

New member
Vätska, förlåt :(

Och det jag menar är att det inte spelar nån roll om du hänger på dubbla 320 skivor med brembo-ok. Du bromsar inte bättre för det. Det är just knäslutet det hänger på för att göra en kraftig och säker bromsning, något som av självklara skäl är HELT omöjligt på en skoter. All vikt hamnar på styret, vilket är precis där det INTE ska vara.

Så du har rätt, men tolkade mig fel!

Jag misstolkade dig inte alls utan är helt enig. Vad jag menar just med att det är viktigt att träna bromsteknik med en skoter är delvis så klart att lära sig bromsa så effektivt det går, men också för att få insikt att det är med armarna som du styr kroppstyngden, om än lite förenklat, och att du därför bör väga in den biten i förståelsen för din förmåga att få stopp.

Och visst får du säga bromsolja, även om det triggar petitessputte :)
Tom OK sålde någon gång i slutet av 70-talet egna flaskor med vad dom kallade Bromolja på sina etiketter....

/putte
 

P-O Noren

New member
Givet hur extremt låg nivån är bland förarna på våra vägar så vore det ju önskvärt. Din inställning till frågan stärker min åsikt i densamma.

Relativt vad? Dina kunskaper?

Åsikten att mina medförare på vägarna skulle vara extremt dåliga på körteknik delar då inte jag. Skulle min åsikt att de flesta mc-förare klarar av att köra mc motivera årliga kurser i bromsteknik och kurvteknik?

Frivilligt fyller de en funktion, knappast obligatoriskt....
 

SuperRetard

New member
Relativt vad? Dina kunskaper?

Åsikten att mina medförare på vägarna skulle vara extremt dåliga på körteknik delar då inte jag. Skulle min åsikt att de flesta mc-förare klarar av att köra mc motivera årliga kurser i bromsteknik och kurvteknik?

Frivilligt fyller de en funktion, knappast obligatoriskt....

Relativt att jag sett folk på grundkurser baxna över sin egen insikt EFTER kurs när de insett hur mkt de utvecklades bara på en dag efter att ha gjort några relativt enkla justeringar och övningar.

Samt att ha legat bakom div. bussar & pråmar som trots lågt "tempo" kör klar över sin (och ibland hojens) förmåga. När man tar hänsyn till den hastighet det hålls på vägarna, och synkar med medvetenhet och ex. bromsförmåga så är det lite skrämmande.

Tom de med relativt (3-5 år) nya körkort tappar snabbt vad de lärde sig (vilket oftast är fel från start) om bromsning på körskolan.. Ett otäckt facit.

Dessutom är det just de som "kör försiktigt" som i stort sett kategoriskt ligger åt h-vete för nära fordonet framför, bil som mc.
 
Top