Falluckor i gatan

Avarage

New member
Troligen inte värre än den typ av kanter som ibland finns vid vägarbeten där man fräst asfalt.
Klart kännbart men troligen inget dramatiskt.

Jasså, hålet i gatan blir inte djupare än 4-5cm!? Ja men då kan vi ju glömma någon som helst risk. Jag trodde, efter att ha läst informationen, att de var betydligt djupare än så. My misstake!

För övrigt är min högst personliga erfarenhet av frästa asfaltskanter vid vägarbeten att de känns betydligt värre i bil än på mc där de är knappt känbara!

// Niklas
 
Det står ju i en artikel att det är en 6 cm höjdskillnad, kör på det med en fälg gjord i någon slags magnesium legering, kan mycket väl uppstå skada! Hålet måste således vara djupare än 6 cm.

I vilket fall som helst så kan man motivera att det finns brunnslock, järnvägsräls, målade fält osv…, de är ju samhällsnyttiga, de behövs. Det som tråden handlar om behövs inte enligt min mening. Det är dessutom i förekommande fall avsiktligt installerat. Ett fartgupp är förutsägbart och tämligen underhållsfritt (men faktiskt på många ställen även det onödigt).

Även om man nu accepter denna nya ” lådan”, tycker ni inte att det är onödigt att lägga skattepengar på sådan lyx? Dyr styrutrustning och dyrt underhåll.

Bara för att det är offentlig utgift så ska det väl inte få kosta hur mycket som helst.

/Peter
 
Last edited:

990 Adventure

New member
Underhåll är det på vägbulor ochså efter snösäsongen så den kostnaden kanske tar ut sig trots allt, 30-50 sträckor är väl där det är aktuellt o då bör vi ju klara att hålla hastigheten, jag tycker det är mer beklagligt att man återigen förbiser oss mc åkare när man pratar om trafikhöjande åtgärder eller vad det ska kallas, vi är ingen man tar hänsyn till, om det inte gäller att vi kan köra för fort ex skyltar i fram, det har nog fler riksdagsdrönare koll på än vad ett vajerräcke innebär för oss som trafikant.
 

Hampe

Skriver massor!
Men böla då? Det är väl med detta som med alla andra farthinder?
Ju fortare man kör desto mindre märks dom.

H
 

Avarage

New member
Man kan ju välja att köra som folk också. Då slipper man obehaget.

Absolut. Men vägmiljön skall i största möjliga mån utformas på ett säkert sätt för dem av oss som gör misstag eller får problem som vi själva inte rår över ex. sjukdom mm. Så även farthinder bör utformas på ett så säkert sätt som det bara går och är de direkt farliga finns väldigt liten anledning att ha dem. Därav denna diskussionen.

// Niklas
 

MvM

New member
Hmm jag tror nog att Niklas menade akut sjukdom, inte att någon halkar omkull pga av envis snuva.
 

Bettskena

New member
Hmm jag tror nog att Niklas menade akut sjukdom, inte att någon halkar omkull pga av envis snuva.

...du menar att någon plötsligt, medan han/hon kör bil, skulle bli såpass sjuk, att han/hon inte skulle kunna framföra sitt fordon tillräckligt säkert alt. att 'falluckan' skulle orsaka en olycka just för att denne någon blivit akut sjuk?

hur mycket in absurdum, kan vi skydda oss/andra från det ena eller det andra?
 

MvM

New member
Ja precis så skall det nog tolkas. Vägens utformning skall göras så förlåtande som möjligt. Man skall alltså inte bygga in anordningar som ökar faran.
Men det är ett generellt antagande och har inget specifikt med det här hindret att göra.
 

Alexander76

Member
Det jag inte fattar är varför den först ska vara gömd, för att sedan lösa ut när man kör för fort. Är man inte verkligen ute efter att skada folk då? Kan man inte bara ha ett sånt fartgupp som på tusen miljoner andra ställen, dom är lika effektiva som denna manick, långt säkrare för hälsan och garanterat mycket billigare. Tänkte att de kunde lägga pengarna på grodstängsel istället tex?
 

Bob Sweden

New member
Det jag inte fattar är varför den först ska vara gömd, för att sedan lösa ut när man kör för fort. Är man inte verkligen ute efter att skada folk då? Kan man inte bara ha ett sånt fartgupp som på tusen miljoner andra ställen, dom är lika effektiva som denna manick, långt säkrare för hälsan och garanterat mycket billigare. Tänkte att de kunde lägga pengarna på grodstängsel istället tex?

Det är inte frågan om att farthindret är "gömt".
Det är frågan om att farthindret "aktiveras" om någon kör för fort.

Jag uppskattar detta farthinder.
Jag uppskattar däremot INTE alla "tusen miljoner" andra farthinder som jag MÅSTE skumpa över oavsett om jag kör för fort eller inte...

Med det här aktiva farthindret väljer jag som förare själv om jag vill att det ska skumpa till eller inte.
Håll hastighetsgränsen = inget skump.
Över hastighetsgränsen = skump.

Försök gärna att köra lagligt över något av alla "tusen miljoner" fartgupp utan att det skumpar till...meddela gärna hur det gick... :tummenupp
 

Bob Sweden

New member
Om det skumpar till så kör du för fort. Det är ju hela poängen med dem, man ska liksom sakta ner.

Nej, tanken är inte att du ska sakta ner.
Tanken är att du ska hålla en för ändamålet lämplig hastighet.

Jag hade hellre haft aktiva hinder istället för de ofta helt vansinnigt konstruerade farthinder som förpestar trafikmiljön.
Då hade jag själv kunnat välja om det ska skumpa eller inte...
 

Alexander76

Member
Problemet är att fallgropen är en fälla, den förvandlas till någonting annat än sin ursprungliga form när du kommer nära den. Det är rent livsfarligt om du är på en tvåhjuling (inklusive cykel) och inte beredd på det. Även om däcket i bästa fall skulle klara gropen om man kör kontrollerat rakt fram så kan det vara blött eller man kanske inte har ett bra grepp om styret just då osv osv. Jag vet att poängen är att straffa föraren men om du råkar på denna med MC är det stor risk att däck och fälg inte kommer vara det enda som går sönder.
 

Bob Sweden

New member
Problemet är att fallgropen är en fälla, den förvandlas till någonting annat än sin ursprungliga form när du kommer nära den. Det är rent livsfarligt om du är på en tvåhjuling (inklusive cykel) och inte beredd på det. Även om däcket i bästa fall skulle klara gropen om man kör kontrollerat rakt fram så kan det vara blött eller man kanske inte har ett bra grepp om styret just då osv osv. Jag vet att poängen är att straffa föraren men om du råkar på denna med MC är det stor risk att däck och fälg inte kommer vara det enda som går sönder.

Har du själv provkört Actibump med motorcykel?
 

JEPPA

New member
I fjor somras körde jag på en för mig okänd väg i Oxie utanför Malmö, kom till att fundera om det var 40 eller 60 km/tim under tiden jag diskuterade fram och tillbaka för mig själv öppnades luckan. Det var en 40-sträcka kom jag fram till och det kändes inte skönt
 
Top