Ett par minuter med google ger viss fakta om det aktuella systemet som testas i Linköping.
Säljbroschyr finns
här
Trafikverket har varit inblandat, mer om detta finns
här
Testrapport finns
här
Mina kommentarer baserat på ovanstående dokument och sett från ett "hoj-förar-perspektiv".
För alla som inte vet vad det är för "monstrum" vi talar om kommer här en bild:
View attachment 4536
Farlighet med avseende på friktion:
Som en målad linje på gatan eller ett brunnslock.
Farlighet med avseende på "fallucka":
Kör du "normalt", se ovan om "friktion".
Bromsar du fullt, se ovan om "friktion" och kombinera med fantasi och/eller egna erfarenheter.
Farthinder är inte och kommer aldrig att bli ofarliga för motorcykelförare oavsett trafiksituation, väderlek och erfarenhet, så enkelt är det.
Som jag ser det är de här "aktiva" farthindren bättre även för oss motorcyklister då vi, precis som alla andra, slipper irriterande inbromsningar och accelerationer och kan koncentrera oss på trafiken, inte vägbanan.
Som jag ser det är gjutna brunnslock, helst placerade i "kluster" ett mycket större problem än aktiva farthinder.
Farthinder på raksträcka = ofarligt för hojåkare.
Brunnslock helt slumpmässigt och halt som bara tusan = farligt för hojåkare.
Mini-rondeller med två rader gatsten längst in mot mitten är inte heller helt begåvat, för att inte tala om målade linjer när det är lite fuktigt på vägen.
Funderar även lite över "snygga" farthinder som är klädda med
gatsten...
Men alla har ju sin åsikt, precis som det ska vara.
/B