Falluckor i gatan

Bob Sweden

New member
Nej jag har inte haft nöjet - men jag är säker på att du kan försäkra mig om att det är en alldeles underbar upplevelse :)

Jag förstår inte riktigt varför du tror att jag upplevde det som "underbart" så jag väljer att lämna det utan kommentar.

Det jag fortsatt hävdar är att ett fartgupp som endast bestraffar de skyldiga är en betydligt trivsammare form av fartgupp än de som bestraffar samtliga trafikanter.
View attachment 8075

Jag skulle tro att risken att skadas på ett aktivt farthinder är mindre än risken att skadas på ett fast.
Troligen är risken att skadas på ett fast redan så låg att den är försumbar, den finns alltså inte, men bara lite... :rolleyes:

Så sent som i går körde jag på en sträcka där det finns ett Actibump.
Reflekterade lite över över hur vägbeläggningen ser ut i anslutning till det aktiva farthindret och vilka andra "friktions-risker" som finns för tvåhjulingsförare.

View attachment 8073
Djurgårdsgatan, Linköping.
Bild från Google Streetview

Först:
Ja, det borde självklart vara någon form av friktionshöjande beläggning på fartguppet. Det har redan diskuterats och jag vill minnas att tillverkaren hade någon lösning på det.

Sedan:
Jag konstaterar att det i anslutning till farthindret finns två brunnslock och tre streck som indikerar övergångsställe.
Med tanke på hur många övergångsställen och brunnslock det finns i trafikmiljön så bedömer jag den ökade risken med Actibump som liten.


En i sammanhanget större fråga är friktion i stort, primärt i kurvor.
Jag passerar så gott som dagligen den här trivsamma lilla "halkbanan"...
View attachment 8074
Där kan vi tala om verklig risk...
 

Alexander76

Member
Ärligt talat, friktion och halka känns ganska sekundärt för mig. Jag vill först och främst veta hur det känns att köra ner i den när den helt oförberett bestämmer sig för att jag åker för snabbt. Sen kan vi diskutera hur hal den kommer vara om man rör vid frambromsen.
 

Bob Sweden

New member
Ärligt talat, friktion och halka känns ganska sekundärt för mig. Jag vill först och främst veta hur det känns att köra ner i den när den helt oförberett bestämmer sig för att jag åker för snabbt. Sen kan vi diskutera hur hal den kommer vara om man rör vid frambromsen.

Nyfikenhet är bra!
Testa.
Det gjorde jag.
Upplevelsen är ungefär som en sån där "fräs-kant" vid asfalteringsarbeten.
Tänk en kant på 4-5 cm.
Smäller till men inget katastrofalt.


En närmare kontroll visar att det sänker 6 cm, enligt tillverkaren.
https://youtu.be/KxpvwKiOpag

View attachment 8076

View attachment 8077

View attachment 8078
 

gundj

New member
Jag har kört över dom där i fart över tillåten.
Den dunsar till och man vaknar.
Sedan är det inte så att farthindret "helt oförberett bestämmer sig för att jag åker för snabbt" utan din fart är uppmätt och jämförd med gällande fartbegränsning plus någon % i marginal.

Det ena hindret i Linköping ligger lite dumt till, de andra som jag känner till har man eoner av tid på sig att hantera.

Ökad friktion på hindret vore välkommet, precis som på brunnslock, övergångsställen och nylagd asfalt.
 

Red Bandit

New member
Hej på er alla vänner av säkerhet.

Jag tror inte att vi behöver oroa oss så värst mycket.
De flesta manicker av det här slaget brukar inte överleva särskilt länge i Svensk trafikmiljö. Is, snö och grus brukar effektivt ta död på sådana här apparater.
Flera försök har gjorts i Stockholm med olika mekaniska hinder, luckor och pollare som åker upp och ner t.ex., Men de har alla fått tas bort efter en tid då de slutat att fungera.

Kom igen oxfötter
Niklas
 

Bob Sweden

New member
Hej på er alla vänner av säkerhet.

Jag tror inte att vi behöver oroa oss så värst mycket.
De flesta manicker av det här slaget brukar inte överleva särskilt länge i Svensk trafikmiljö. Is, snö och grus brukar effektivt ta död på sådana här apparater.
Flera försök har gjorts i Stockholm med olika mekaniska hinder, luckor och pollare som åker upp och ner t.ex., Men de har alla fått tas bort efter en tid då de slutat att fungera.

Kom igen oxfötter
Niklas

Vissa av installationerna i Linköping har så vitt jag vet varit i drift sedan 2012.
Hur mycket service som krävts sedan dess vet jag inget om.
 

F800ST

Member
Helt ärligt, 60mm är jävligt mycket. Säg att det är en 50 sträcka och du kör 55, det är inte bara en smäll, det lär sannolikt innebära skador på hjulupphängningen i en bil, ny hjulinställning lär krävas, för kolla på det, det är BÅDA hjulen på en gång, 60mm är i det närmaste en tvärnit för hjulupphängningen att hantera.

En smäll som väcker dig skulle räcka med 20mm.
 

Bob Sweden

New member
Helt ärligt, 60mm är jävligt mycket. Säg att det är en 50 sträcka och du kör 55, det är inte bara en smäll, det lär sannolikt innebära skador på hjulupphängningen i en bil, ny hjulinställning lär krävas, för kolla på det, det är BÅDA hjulen på en gång, 60mm är i det närmaste en tvärnit för hjulupphängningen att hantera.

En smäll som väcker dig skulle räcka med 20mm.

Troligen precis därför som Öresundsbron installerat Actibump i Bizz-banorna, syftet är att självklart att förstöra passerande fordon...

(ironi OFF)

Ja, det må vara en KANT på 60 mm,
men här talar vi om en 30-40 cm bred lucka
som viks ner 60 mm på ena långsidan
Alltså blir det en fördjupning.
Ditt hjul kommer inte gå ner 60 mm i ett "hål" i gatan.

Som vanligt, nojja mindre, hojja mer. :)
 

F800ST

Member
Effekten blir likväl att du klipper in i en 60mm stålkant, jag kan lägga ut ett plattjärn på vägen 60mm högt, vi kollar din hjulinställning före och efter du kört över den? du står själv för ev kostnader av detta. deal?

Kan till och med nöja med 40mm...
 

Bob Sweden

New member
Effekten blir likväl att du klipper in i en 60mm stålkant, jag kan lägga ut ett plattjärn på vägen 60mm högt, vi kollar din hjulinställning före och efter du kört över den? du står själv för ev kostnader av detta. deal?

Kan till och med nöja med 40mm...

Eller så provkör Du det som verkligen diskuteras istället för att komma dragande med påhitt utan relevans för ämnet...

Om jag själv provkört farthindren i Linköping?
Ja, flera gånger sedan 2012. Med både bil och motorcykel.
Hur ser din egen verkliga erfarenhet av ActiBump ut?
 
Last edited:

F800ST

Member
Har inte kört på actibump men väl andra saker pga usla vägstandard i landet.

Däcket på ett fordon är i nedåtrörelse när det plötsligt kommer en 40-60mm hög kant som tvingar åt andra hållet och därtill bakåt samtidigt. En vanlig bil för gatan är INTE byggd att ta den smällen utan skador. Bussningar kommer slitas genom att få sprickor och därmed kortare livslängd, hjulinställningen ändras. Det du upplever som en smäll är ett jäkla stressande av bilens delar.

Inte relevant, ok du bestämmer vilka åsikter som är relevanta mao?
 

Bob Sweden

New member
Har inte kört på actibump men väl andra saker pga usla vägstandard i landet.

Däcket på ett fordon är i nedåtrörelse när det plötsligt kommer en 40-60mm hög kant som tvingar åt andra hållet och därtill bakåt samtidigt. En vanlig bil för gatan är INTE byggd att ta den smällen utan skador. Bussningar kommer slitas genom att få sprickor och därmed kortare livslängd, hjulinställningen ändras. Det du upplever som en smäll är ett jäkla stressande av bilens delar.

Inte relevant, ok du bestämmer vilka åsikter som är relevanta mao?

Ja, jag hävdar att det inte är relevant att börja blanda in "60 mm plattjärn" i diskussionen.

Här är anledningen:
1: En "rak kant" på 60 mm utsätter, om föraren kör för fort vid ett ActiBump, däcket för en ... rak kant med 60 mm höjd.
View attachment 8083

2: Ett hjul med 400 mm diameter som rullar över ett aktiverat ActiBump uppskattar jag utsätts för motsvarande en 40 mm kant.
View attachment 8084

3: Ett hjul med 650 mm diameter som rullar över ett aktiverat ActiBump uppskattar jag utsätts för motsvarande en 25 mm kant.
View attachment 8085

Med hänvisning till 1, 2 och 3 ovan anser jag att "60 mm plattjärn" inte är relevant.

Och som slutreplik och i all välmening ett enkelt litet tips för att slippa bli påverkad av ActiBump överhuvudtaget: ´
Håll hastighetsgränsen när du passerar ett... :tummenupp
 
Last edited:

Assar

New member
När jag kollar på bilder så är anordningen vänd åt olika håll på olika bilder.

På vissa åker man nedför kanten och uppför luckan.
På andra åker man nedför luckan och uppför kanten.
I det första fallet torde påverkan på fordonet vara betydligt mindre än i det andra.

Så hur är anordningen tänkt att vändas egentligen?
 

Alexander76

Member
När jag kollar på bilder så är anordningen vänd åt olika håll på olika bilder.

På vissa åker man nedför kanten och uppför luckan.
På andra åker man nedför luckan och uppför kanten.
I det första fallet torde påverkan på fordonet vara betydligt mindre än i det andra.

Så hur är anordningen tänkt att vändas egentligen?

Jag tror att om man ska åka ner för kanten blir man straffad hårdare ju lägre hastighet man håller :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
MC-förare körde omkull på Actibump i Linköping, den första olyckan med personskada i Sverige. MC-föraren bromsade omkull innan hindret och bröt armen. Föraren anmälde kommunen för vållande till kroppsskada men åklagaren har valt att inte väcka åtal. Enligt artikel anser åklagaren att kommunen inte har något ansvar för olyckan. SMC har haft kontakt med föraren som inte är medlem. Se artikel nedan!
 

Alexander76

Member
Jag är numera själv vespaförare och kan säga att dom små hjulen inte direkt glider som på moln över ojämnheter i vägen. Kan tänka mig att en sådan kant skulle fullkomligen krascha hela ekipaget (vilket tydligen är meningen). Om jag åkte mot en sådan fartgrop och den plötsligt öppnar sig utan tillräcklig framförhållning - ja då skulle jag tvärnita och hoppas på det bästa.
 
Last edited:

gundj

New member
Jag är numera själv vespaförare och kan säga att dom små hjulen inte direkt glider som på moln över ojämnheter i vägen. Kan tänka mig att en sådan kant skulle fullkomligen krascha hela ekipaget (vilket tydligen är meningen). Om jag åkte mot en sådan fartgrop och den plötsligt öppnar sig utan tillräcklig framförhållning - ja då skulle jag tvärnita och hoppas på det bästa.
Du har inte förstått hur dessa hinder fungerar och tydligen inte heller läst artikeln.
Vespaföraren bromsade ikull sig före hindret eller möjligen bredvid det, dvs han hade inte anpassat sin hastighet till rådande förhållanden. Hindret orsakade inte olyckan.
Jag passerar ofta dessa hinder på alla tänkbara fordon och inte någon gång har luckan vådaöppnat sig, däremot har jag smällt i ett par gånger då jag kört för fort. Jag har en känsla av att man har ca 5km/h marginal.
Visst skulle det vara bättre utan dessa hinder, liksom att slippa fartkameror, men det är inte dessa som är problemet utan förare som precis som vespaföraren panikbromsar plötsligt framför en.
 

Alexander76

Member
Du har inte förstått hur dessa hinder fungerar och tydligen inte heller läst artikeln.

"mannen som körde vespan hävdade att han höll sig inom
gällande hastighetsbestämmelser"

Oops, vem var det som inte läst artikeln?

Och om du inte är beredd på att någon bromsar framför dig så har du inte bara kört för nära framförvarande utan i detta fallet har du även kört lika mycket för fort som vespan (förutsatt att han faktiskt ljuger som du verkar ta för givet). Klart farligt beteende i trafiken.
 

gundj

New member
Du läser dåligt.
Jag har inte skrivit att det är fortkörare som panikbromsar inför kameror och farthinder, jag skrev att det är ett problem med de som gör så.
Jag skrev inte heller att vespaföraren kört för fort, bara att han inte anpassat hastigheten efter rådande förhållanden. (Att han hävdar att han hållit sig inom fartgränsen kan ju vara sant lika väl klantade han sig och tror att mina skattepengar ska gå till att hjälpa honom.)
Hade han gjort det ( det är 30 där) hade han omöjligt bromsat ikull.
Om en vespa är så instabil i lågfart borde de inte få framföras i trafik.
 
Top