Falluckor i gatan

lpc

New member
Dessvärre är inte den sista stollen född ännu. Räcker det inte med livsfarliga sidoräcken och vajrar mellan körbanorna? Är det inte dags att SMC "sätter ner foten"? Det är ett fullständigt idiotiskt förslag som borde hamna i papperskorgen fort som fan. Visserligen åker inte så många vintertid, men vad händer vid snöfall och saltning av vägbanan? Hastighets-ivern har tydligen stigit en del personer fullständigt åt huvudet. Det måste bli ett slut på alla stolle-förslag!

Lars
 
Hej på er.

Jag saknar ord!!!! 6 cm är en stor höjdskillnad. Har de aldrig hört talas om lågprofils däck????? En del bilar har ju väldigt låg profil ihop med typ 19” - 20 ” hjul.

MC har i regel hög profil men hyfsat hård fjädring i vissa fall - och som sagt i regn …. NEJJJJJJ!!!

/Peter
 

Lenchris

New member
När jag läste om detta första gången, funderade jag direkt på om det var 1 april. Det kan inte vara seriöst. Tänk dig att du lutar lite på motorcykeln i regn och plötsligt försvinner greppet. (Nej, jag kör inte fort.)
 

gundj

New member
Vi har dom där i Linköping.
Ja, dom blir hala i regn, men om jag inte minns helt fel så ligger dom på rak väg.
I bilen får man en hyfsad smäll om man utlöser fällan, jag "har åkt med en kompis" som körde för fort över en.
Versionen före höjde upp sig istället för att sjunka undan läste jag.
 

Chopperbyggarn

New member
Kul när man kör stelbenshoj!!;):(

Påminner om mastodont luckorna av järn som fälls upp vid järnvägsöverfarter i Sibirien när tåg annalkas;)

Ja fantasi har dom som hittar på sådant här... Vad kostar det att underhålla luckor av den här typen jämfört med fartgupp?

Anders.J
 

Hansi

Skrivit för mycket
Hej och hå här kommer farbror frej, idag skall ni få höra, vad man med en stadsjeep och ett spett kan göra...
 

swischmc

New member
Man kan ju hoppas att det blir räfflad yta på luckan. :)
Jag hoppas att dessa farthinder hamnar på 30 och 50-sträckor, där det verkligen behövs, och att de inte göms bakom kurva eller krön.

I övrigt tycker jag att det är en smart sak (nu svär jag i kyrkan). Håller man hastighetsgränsen slipper man skutta upp och ner för dessa eländiga fartgupp. Skonar många yrkeschaufförers ryggar. Nu blir ju alla straffade för att några inte vill/kan sänka farten där det verkligen behövs.
 
........I övrigt tycker jag att det är en smart sak (nu svär jag i kyrkan). Håller man hastighetsgränsen slipper man skutta upp och ner för dessa eländiga fartgupp. ...

Nja, tyvärr swischmc håller ej med – tycker fortfarande att det är en dålig ide, tillika mycket kostsam. Det är ju offentliga medel som man slösar bort på sådana onödiga projekt. Kräver säkert en massa underhåll. Jag hoppas att vi slipper dem i sydsverige……

Man behöver ju inte vara eniga i alla frågor.:eek:

Förvisso ska man ju hålla hastigheten men ibland glömmer man ”sig” för en stund. Sedan kan ju anläggningen fungera felaktigt med. Tänk på allt avskräde/grus som hamnar i hålet samt snö + is, det havererar det säkert.

Lådan är kanske elvärmd med...Om den är det så är påhittet dessutom miljö ovänligt.

/Peter
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Ett par minuter med google ger viss fakta om det aktuella systemet som testas i Linköping.

Säljbroschyr finns här

Trafikverket har varit inblandat, mer om detta finns här

Testrapport finns här



Mina kommentarer baserat på ovanstående dokument och sett från ett "hoj-förar-perspektiv".

För alla som inte vet vad det är för "monstrum" vi talar om kommer här en bild:
View attachment 4536


Farlighet med avseende på friktion:
Som en målad linje på gatan eller ett brunnslock.

Farlighet med avseende på "fallucka":
Kör du "normalt", se ovan om "friktion".
Bromsar du fullt, se ovan om "friktion" och kombinera med fantasi och/eller egna erfarenheter.

Farthinder är inte och kommer aldrig att bli ofarliga för motorcykelförare oavsett trafiksituation, väderlek och erfarenhet, så enkelt är det.
Som jag ser det är de här "aktiva" farthindren bättre även för oss motorcyklister då vi, precis som alla andra, slipper irriterande inbromsningar och accelerationer och kan koncentrera oss på trafiken, inte vägbanan.

Som jag ser det är gjutna brunnslock, helst placerade i "kluster" ett mycket större problem än aktiva farthinder.
Farthinder på raksträcka = ofarligt för hojåkare.
Brunnslock helt slumpmässigt och halt som bara tusan = farligt för hojåkare.

Mini-rondeller med två rader gatsten längst in mot mitten är inte heller helt begåvat, för att inte tala om målade linjer när det är lite fuktigt på vägen.

Funderar även lite över "snygga" farthinder som är klädda med gatsten...


Men alla har ju sin åsikt, precis som det ska vara.



/B
 

swischmc

New member
En massa bra text.

Tänkte också på detta med brunnslock och målade lnjer. Det finns mycket på våra vägar som ställer till det för oss hojåkare. Just de omtalade farthindren är trots allt skyltade så man blir medveten om dem. Samma sak gäller inte brunnslock...
Jag tror på detta, just för att det bara drabbar de som faktiskt kör för fort. Håller man hastigheten slipper man dessa eländiga gupp som bara förstör ryggar och tär på fjädringen - förutom stör trafikrytmen.

Finns en tråd om detta på sporthoj.com med liknande argument, för och emot: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251637-Nytt-farthinder&highlight=fartgupp
 

hamre

Member
Ett par minuter med google ger viss fakta om det aktuella systemet som testas i Linköping.

Säljbroschyr finns här

Trafikverket har varit inblandat, mer om detta finns här

Testrapport finns här



Mina kommentarer baserat på ovanstående dokument och sett från ett "hoj-förar-perspektiv".

För alla som inte vet vad det är för "monstrum" vi talar om kommer här en bild:
View attachment 4536


Farlighet med avseende på friktion:
Som en målad linje på gatan eller ett brunnslock.

Farlighet med avseende på "fallucka":
Kör du "normalt", se ovan om "friktion".
Bromsar du fullt, se ovan om "friktion" och kombinera med fantasi och/eller egna erfarenheter.

Farthinder är inte och kommer aldrig att bli ofarliga för motorcykelförare oavsett trafiksituation, väderlek och erfarenhet, så enkelt är det.
Som jag ser det är de här "aktiva" farthindren bättre även för oss motorcyklister då vi, precis som alla andra, slipper irriterande inbromsningar och accelerationer och kan koncentrera oss på trafiken, inte vägbanan.

Som jag ser det är gjutna brunnslock, helst placerade i "kluster" ett mycket större problem än aktiva farthinder.
Farthinder på raksträcka = ofarligt för hojåkare.
Brunnslock helt slumpmässigt och halt som bara tusan = farligt för hojåkare.

Mini-rondeller med två rader gatsten längst in mot mitten är inte heller helt begåvat, för att inte tala om målade linjer när det är lite fuktigt på vägen.

Funderar även lite över "snygga" farthinder som är klädda med gatsten...


Men alla har ju sin åsikt, precis som det ska vara.



/B
Här i Lysekil har vi "knott" liten gatsten på gatorna, snorhalt vid regn! Men egentligen inget större problem, man får gasa försiktigt!!
 

Avarage

New member
Friktionen är naturligtvis ett problem men det finns fler och jag anser att detta farthinder är en bra mycket farligare lösning för oss motorcyklister än nuvarande varianter av farthinder (förutom i Linköping då tydligen).

Ang. friktion, eller rättare sagt avsaknad av den, vid regn ser jag mest problem med denna typen av hinder vid köbildning och inbromsning då man som mc-förare kanske inte ser falluckan i så god tid eller har tillräckligt långt avstånd till framförvarande att man kan släppa på bromstrycket helt för att ta nytt tag efter luckan. Men detta lilla problem torde vara lätt fixat av tillverkaren genom att öka på friktionen på luckan och där finns flera lösningar.

Vad gäller andra scenariot, där falluckan löser ut, och man med känsliga fälgar (vilket de flesta hojar har idag) kör in i en mycket skarp stålkant och förstör fälgen är detta ett värre scenario.

Upptäcker man skadan på fälgen OCH förstår innebörden av de konsekvenser det KAN få är det absolut inga problem mer än en helvetes massa pengar (en dyr fälg kan lätt kosta 20 000kr/st.). Men tänk scenariot med "Kalle" som kör +1km/h för fort och utlöser falluckan. Får en spricka i framfälgen som han inte upptäcker för att 3 veckor senare oförnuftigt eldar ur sin R1:a - framfälgen som är skadad kollapsar - "Kalle" kraschar och avlider.

Vad blir resultatet av haverirapporten...att falluckan skadat fälgen och indirekt var orsak till "Kalles" död...skulle inte tro det eftersom ingen rapport skrivs på "Kalles" lilla fortkörning 3 veckor innan hans död.

Låter det överdrivet? Betänk då alla skadade framfälgar som kommer av lite för brutal uppkörning på trotoarkanter och att hastigheten vid dessa tillfällen inte behöver vara speciellt hög. Långt lägre än vad som krävs för att utlösa en fallucka OCH att kanterna på trotoarerna i de flesta fall är bra mycket "snällare" än en vass stålbeklädd kant!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

namn

New member
kan ju bli hur roligt som helst . fartsensorn lär ju vara placerad lite före hindret. så när Svensson kommer i exakt 29 km /h så har man lite avstånd och kör ikapp i 32-35. för att i"aktivera" hindret. själv kör man på sidan om hela skiten ! ( ironi kan förekomma )
 

Bob Sweden

New member
Vad gäller andra scenariot, där falluckan löser ut, och man med känsliga fälgar (vilket de flesta hojar har idag) kör in i en mycket skarp stålkant och förstör fälgen är detta ett värre scenario.

Troligen inte värre än den typ av kanter som ibland finns vid vägarbeten där man fräst asfalt.
Klart kännbart men troligen inget dramatiskt.


Det aktuella farthindret i Linköping är skyltat med skylten för "nedsänkt farthinder" (A9-2):
View attachment 4541

Ej att förväxla med den normala vägskylten för "upphöjt farthinder" (A9-1):
View attachment 4540

Så oavsett om hindret är aktiverat eller inte så är det skyltat.
Det är ju alltid förarens skyldighet att anpassa hastigheten och om mitt fordon inte tål "potthål", då måste jag ju anpassa körningen till det.
Vi talar ju inte om monsterhål som dyker upp ur tomma intet mitt på motorvägen...

Hur ett aktivt farthinder ska kunna vara farligare än ett "klassiskt" förstår jag inte...
Exempel:
Målade fält och släta betongplattor på toppen. Mumsigt halt så snart det är lite polerat och dieselavgas-impregnerat. Lägg sedan till nivåskillnaden.
View attachment 4542

Nej tack, hellre en 30 cm stålplatta istället, jag anser att det är säkrare än det där tvåmetershindret.



Men:
Körde förbi den aktuella platsen i gårkväll och kan konstatera att innovatörerna bör ta sig en rejäl funderare över det där med friktion. Som det ser ut nu är det en slät stålyta...
Det är olika varianter i de olika körriktningarna.
Åt ett håll en stor lucka, åt andra två mindre som man kan köra emellan.
Det finns ju varianter på brunnslock där man kombinerar gjutjärn och betong för att få en delvis "greppigare" yta, kanske det vore något?

View attachment 4538


Summeringen blir att jag vidhåller min ståndpunkt att aktiva farthinder är bra och att det finns många MYCKET större trafiksäkerhetsproblem för oss tvåhjulingspiloter.

Mest aktuellt just nu: Snabelbilar, grus och spåriga vägbanor med intresanta lapptäckesmönster... :mad:
 
Last edited:
Top