Alexander76
Member
Du läser dåligt.
Jag har inte skrivit att det är fortkörare som panikbromsar inför kameror och farthinder, jag skrev att det är ett problem med de som gör så.
Jag skrev inte heller att vespaföraren kört för fort, bara att han inte anpassat hastigheten efter rådande förhållanden. (Att han hävdar att han hållit sig inom fartgränsen kan ju vara sant lika väl klantade han sig och tror att mina skattepengar ska gå till att hjälpa honom.)
Hade han gjort det ( det är 30 där) hade han omöjligt bromsat ikull.
Om en vespa är så instabil i lågfart borde de inte få framföras i trafik.
Eftersom vi inte var där kan vi bara gissa oss fram till olika möjliga orsaker till omkullbromsandet:
1) Han kör i laglig hastighet och luckan öppnas (felaktigt) precis framför honom.
2) Han kör medvetet för fort mot luckan i ett försök att testa hur den fungerar och måste sen panikbromsa.
3) Han kör för fort och får en otäck överraskning när vägen framför honom plötsligt förvandlas till en grop.
Jag tror på alternativ 3. Synd bara att farthindret i detta fallet direkt har motverkat säkerheten i trafiken - rent definitionsmässigt är dessa falluckor FÄLLOR eftersom de är konstruerade så att de inte syns innan det är för sent. Man åker på en väg där man med ögonen bildat sig en uppfattning om "rådande förhållanden" (som du uttrycker det) men sen ändras dom förhållandena när det är för sent, med den uppenbara avsikten att skada fordonet och i detta fall föraren. Hade avsikten enbart varit att sänka hastigheten på den vägsträckan så hade hindret varit synligt. Du måste veta exakt hur dom fungerar innan du råkar på dem, annars ligger du pyrt till. Sen kan du säga "men kör inte för fort då!" hur mycket du vill, det kommer ändå fortsätta inträffa incidenter som denna i artikeln.
Sen vad gäller vespor så är det inte vespan utan föraren det oftast är fel på. Jag kan erkänna att jag beter mig betydligt värre på min Vespa än på de motorcyklar jag ägt. Jag tror det beror på att den är lite FÖR smidig och lättkörd. Det var tex aldrig någon som skrek på mig när jag hade min T120, nu har det hänt minst ett par gånger varav ena gången var det nån som var riktigt förbannad så han körde upp bredvid mig och vevade ner rutan och viftade och skrek, ganska obehagligt men det var helt klart min körning som triggade honom. Lesson learned.
Men i fallet med plötsliga kanter som dyker upp i vägen är de små hjulen förmodligen inte speciellt bra nej, och jag är glad att jag genom denna tråd och artikeln vet om att dessa falluckor existerar och hur farliga de är. Andra kanske inte får samma chans, tex han i artikeln som kunde ha blivit förlamad eller inte överlevt alls.