Första turen nånsin på väg

Marie

Banned
Det var lite pirrigt i går när jag skulle köra hoj efter flera veckors uppehåll. Skulle jag fibbla med dragläget och missa växlarna? Skulle jag tappa hojen? Eller skulle jag köra halvbra? Kanske skulle allt lossna efter en dubbellektion eller efter bara en minut…? Det var lite pirrigt, har ju inte ens kört en moppe sen juni så nog var jag lite nervös över hur allt skulle gå.

Allt lossnade efter nån minut och sen satt allt på plats. Jag måste vara född med olja i blodet. :)
Efter första rondellen där jag hade både tempo och fart, la ner hojen och dansade mig igenom så visste jag att det här kommer ju gå lysande.
Efter två rundor i högfartsbanan sa läraren att jag kör som om jag kört hoj sen jag var 4 år gammal. :D
Kul! Jag blev nog ett par meter lång där, nästan så jag snuddade vid molnen... ;)

Jag körde bättre än jag själv trodde jag skulle göra efter så långt uppehåll och det känns ju bra.

Det där är en välkänd effekt. När man har 'korvstoppningsstuderat' - och det har du nästan gjort tidigare iår vad gäller mc-körningen - så är en paus på några veckor väldigt bra. Hjärnan arbetar vidare med det inlärda under tiden och sorterar och strukturerar, och när man tar upp utbildningen igen så rullar allt som aldrig förr efter några minuters repetition. Jag tror att du nu skulle klara en uppkörning galant.

Katarina

Helt okej
Hjärnan arbetar vidare med det inlärda under tiden och sorterar och strukturerar, och när man tar upp utbildningen igen så rullar allt som aldrig förr efter några minuters repetition. Jag tror att du nu skulle klara en uppkörning galant.

Jo det är sant, att hjärnan sorterat saker och ting utan min vetskap under tiden jag fullständigt kopplade bort hojandet under de här veckorna. Jag blev bara lite paff över att allt satt direkt, hade förväntat mig att vara rostig.

Katarina

Helt okej
Aha! Jag skådar ljuset

Nyligen såg jag ljuset, det tog visst lite tid och anledningen var att jag varit lite gramse på förrättningsmannen och därmed gått omkring med skygglappar att jag inte kunnat tänka omkring. Nåja, bättre sent än aldrig, det är väl åldern antar jag. ;)
När jag körde upp kuggades jag och tyckte det var för rena struntsakerna men han vill ju bara att man ska köra inte bara bra utan bättre än bra, för han vill ju inte släppa ut vem som helst på vägarna hur lätt som helst. :)

Anna

New member
Jo det är sant, att hjärnan sorterat saker och ting utan min vetskap under tiden jag fullständigt kopplade bort hojandet under de här veckorna. Jag blev bara lite paff över att allt satt direkt, hade förväntat mig att vara rostig.

Den där erfarenheten gjorde jag också förra året efter nästan 2 månaders uppehåll. Fast då var det min lärare som var skeptiskt och inte lika mycket jag, faktiskt. Då var det så härligt att sitta där på hojen och känna det som om det var igår man körde sist, dessutom nästan bättre än sist och med ett lugn i kroppen som inte fanns tidigare. Bra erfarenhet att ha i ryggmärgen efter vinteruppehållet då första turen oftast är ganska så pirrig.

Katarina

Helt okej
Rostiga grusvägar

Nu senast skulle vi köra grusväg på trafikskolan, jag gillar grus. Helst ska det vara löst rullgrus på vägarna, då är det skoj. :D
Men vad hade hänt med mig? Jag var rädd för gruset och att svänga kändes läskigt. Jösses, jag har gått och blivit rostig på gruskörning! :eek:

Men det rådde jag bot på så i går åkte jag och min handledare ut på grusvägar. Efter en tid kände jag igen mig och allt satt i ryggmärgen som vanligt. Så jag drog på och handledaren sa han hade svårt att hänga med, jag hade svårt att tro honom. Mnja, visst var han långt bakom ibland men jag tyckte nog han oftast hängde med. :)

Katarina

Helt okej
Trevligt :)

Det är trevligt när man får agera visningsmodell för andra elever i trafikskolan hur man ska köra i kurvorna. Jag har de senaste gångerna fått köra före för att visa andra hur man ska ta kurvor med spårval etc. Kul! :D

Förra gången vi körde grusväg blev jag rädd för gruset (hade ett långt uppehåll i somras), jag kände inte igen mig själv där för jag gillar ju köra på grus och nu var jag alltså rädd?! :eek:
Märkligt men efter en privat övningskörning på grusvägar var saken biff och jag var tillbaka i mina gamla gängor igen. Härligt! Så i går drog jag på igen på grusvägen med läraren bakom, det var en rejäl skillnad från förra gången. :)

Marie

Banned
Är det inte snart dags för nästa uppkörning, Katarina?
(bara så att jag kan be för dig...)

Katarina

Helt okej
Tackar för det och jo ganska snart, Marie! Tänkte låta bli att berätta för sist ringde folk och alla frågade samma saker. Säger så här, nån gång i nästa vecka i alla fall. Hur du ska köra hoj hela nästa vecka med korsade händer vet jag inte. ;)

I dag satt jag på hojen och övade krypkörning igen. Passade på att kika hur pass långsamt jag kröp (det sitter en mätare på styret som jag sneglade på lite då och då). Det allra långsammaste jag kröp var 3,9 km/tim men annars låg jag runt 4,5 km/tim för det mesta i mina åttor. :)
Gångfart är annars 6-7 km/tim men eftersom jag skulle krypa som en pensionär med rollator på uppkörningen sist så siktade jag på rollatorfarten i dag. Jag noterade att 3,9 km/tim är alldeles för fort, måste nog ner till 2-3 km/tim gissningsvis. :rolleyes:

Last edited:

Katarina

Helt okej
Om nån undrar…

…varför jag ser ut så här i dag 28/8: :D

så beror det på att jag grejade uppkörningen i dag!!
Allt bara satt klockrent, som om jag inte gjort nåt annat i mitt liv än suttit på en hoj (annat var det igår *host* ). Allt bara flöööt i dag... :D
Nu fortsätter övandet fast utan handledare förstås.

:D :D :D :D

…vi hörs om ett par veckor när jag kört av mig färdigt. :p
Jo Marie, höll på att glömma: du kan släppa händerna nu. ;)
Och tack för bönen, den hördes nog ända dit upp.

Marie

Banned
GRATTIS!!!

Allt bara satt klockrent, som om jag inte gjort nåt annat i mitt liv än suttit på en hoj (annat var det igår *host* ). Allt bara flöööt i dag... :D

Testade själv lite på kul och körde slalom mellan några uppställda petflaskor med min BMW. Min 87-årige far klarade sträckan betydligt fortare med sin rullator....
Intressant att följa den här tråden, eftersom jag själv aldrig kört upp på mc men nu skall lära min 24-åring att köra hoj....

Sen hör jag till dem som inte anser att man behöver hålla händerna knäppta för att be. Jag ber ofta Rosenkransen medan jag kör mc, och i stället för att hålla räkning m hj a kulorna på 'radbandet' så trycker jag de olika fingrarna mot styret lite hårdare. Det går lika bra så.;)

Last edited:

@nderz

New member

Stort grattis till lappen, nu har du många roliga år framför dig.
Se till att gå SMCs B&K-kurser så kommer du att utveckals ännu mer
Vi, SMC-Uppsala, kör på Rörken på söndagar mellan kl.10-14 september ut
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2839
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878

BMW-klubben (ABC-Län) kör på Tuvängen i utkanten av Södertälje
http://www.bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=1279&ptid=
Du behöver inte åka/Köra BMW för att få vara med, alla är välkomna
Både roligt och mycket nyttigt oavsett vilken hojtyp man har

Last edited:

Katarina

Helt okej
Stort grattis till lappen, nu har du många roliga år framför dig.
Se till att gå SMCs B&K-kurser så kommer du att utveckals ännu mer
Vi, SMC-Uppsala, kör på Rörken på söndagar mellan kl.10-14 september ut
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2839
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878

BMW-klubben (ABC-Län) kör på Tuvängen i utkanten av Södertälje
http://www.bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=1279&ptid=
Du behöver inte åka/Köra BMW för att få vara med, alla är välkomna
Både roligt och mycket nyttigt oavsett vilken hojtyp man har

Tackar för tipset, det låter kul! :D
Ska se om jag kan få med mig svärfar som ju var handledare också. Jovisst vill jag bli bättre. De sa på trafikskolan att det var första gången nån elev fått köra hem deras mc själv, jag fick nämligen äran att köra hem den ensam. DET kändes konstigt, man har ju blivit van att ha nån med sig hela tiden.

morsan

New member
Instämmer med de övriga!

GRATTIS

Det har varit så roligt att få följa dina "vedermödor".

Katarina

Helt okej
Det roliga är att jag åkte på att krypköra en bana jag knappt har övat på alls (3 ggr), den där med portarna man ska stanna till i och krypa runt singelkonorna. Den satt klockrent! :D

Senast igår försökte jag mig på den banan men då hade både bana och hoj förklarat krig mot mig så allt gick förstås åt pipsvängen. Hojen hade sitt liv och jag ett alldeles eget liv jag förde ovanpå den. Till råga på allt kom en lastbil och skulle vända mitt i min bana när han hade en hel stor grusplan en bit bort att vända på! Vad skulle han in där och göra?? Han var väl trött.
Börja om fick jag göra i alla fall och det gick åt skogen, allt var åt pipan i går så jag övervägde att sälja rubb och stubb. Hojen, skinnkläderna, hjälmen… Allt. Tror jag nog aldrig kört så illa och uselt som i går, t o m läraren undrade. :eek:
Och så i dag satt allt som om jag inte kört nåt annat under hela mitt liv! :D

Innan jag började körproven studerade jag och planerade hela banan innan jag satte igång. Och andades lugnt, tog allting lugnt och sakligt. :)

Katarina

Helt okej
Grattis!

Har du börjat samla till en "riktig" allvägshoj än? ;)

Tackar. Inte än men jag får så klart låna svärfars BMW som jag lånat hittills och kört med, den är bra att köra överallt med och riktigt kul på grus.
Tänkte svänga förbi trafikskolan med Hondan så får läraren provköra den, jag har ju fått provköra deras hojar så många gånger nu… ;)

Katarina

Helt okej
Så där ja. Nu börjar det snart lida mot sitt slut för nu börjar det bli lite för kallt ibland. Löven börjar härja på vägarna och dagarna blir kortare och kortare.
Trafikskoleläraren har fått provköra min custom, jag har fått bakhjulskast i en kurva (troligen en diesel- eller oljefläck för jag såg inget varken före eller efter) och jag har frusit på hojen, hamnat i värsta regnet mitt i alltihop, även hamnat bakom en stinkande sopbil och sänkt farten i hopp om att nån ska köra om och ta mig plats, varit ute och plåtat hojen på fina ställen och druckit te på Rosenhill. Jag var också på Stockholmsrallyt vilken firade 40-årsjubileum, det var jättekul att köra. :D
Jag saknar grusvägarna och har svurit när jag kört förbi på min custom och tänkt ”attans, jag sitter på fel hoj!”. Imma på visiret i skymningen har jag varit med om, det var rejält fuktigt ute då och jag såg inte så mycket så jag la mig bakom en bil så jag fick extra belysning framför mig.

Jag köpte också en motorcykellyft för jag tänkte faktiskt ge mig på en storservice på hojen och då ska hela hojen upp i luften så jag får ner bakhjulet och kan kolla kedja, drev, byta däck både fram och bak, byta olja & filter med mera. :)

Fast än hinner jag nog med en och annan tur till. Bakhjulskastet ska inte avsluta säsongen men däremot ett brett leende när jag kört färdigt för i år. :D