Första turen nånsin på väg

Katarina

Helt okej
Ååh, måste bara få berätta men jag har för första gången kört på vägarna (går i trafikskolan just nu) för några dagar sen. Jag har inte hämtat mig ännu för det var bara helt enkelt så himla KUL! :D
Till råga på allt blev jag tutad på två gånger! :eek:
Första gången höll jag på att hoppa ur skinnstället av skrämsel och vilket j-la sätt! tyckte jag. Jag tänkte med versaler ”Men ser dom inte min röda skylt jag har på där bak?!”. Jag kikade bakåt men kunde inte se direkt vem det var men vid korsningen dök första bästa fordon upp, en buss bredvid mig. Givetvis antog jag att han tutat på mig, han var ju först på plats. Så otacksamt att tuta på mig rookie som jag är. Jag hoppades mina blickar skulle svida rejält så ratten smälte. Eller nåt. ;)

Jag for iväg och hamnade ute i skogen nånstans på en grusväg, jag tänkte på det jag läst hur man ska svänga och så på grusvägar så det gick bra. När jag la på blinkers var det en till rackarns bilist som tutade på mig! Och igen precis mitt bakom hojen! Hur nära kör dom egentligen?? Nä nu…! tänkte jag och kikade bakom mig men denna gång såg jag bara en fullständigt tom väg. Inte en enda bilist så långt ögat nådde. :eek:

Men… Är det JAG som tutar?! och tittade var tutan faktiskt sitter, precis under blinkers! Så kontentan av det hela var att när jag la på blinkers så tutade jag också. Och här har jag blängt ilsket på en stackars ovetande busschaufför och hoppades mina blickar skulle svida...
Jag skrattade gott åt eländet, så dum jag kände mig och funderade om jag verkligen ska ha nåt MC-kort som jag åker omkring och tutar. :rolleyes:

Å andra sidan kan jag alltid säga att jag varskor övriga att jag ska svänga om en liten stund… ;)

Det var min allra första tur på vägen med en MC.
 
Last edited:

Pegaso

New member
:D
Grattis till premiären, och välkommen ut på vägarna då.

Håller själv på att lära en kamrat att köra hoj, och på den sitter blinkers och hel/halvljus i samma knapp. Så varje gång han ska slå av/på heljuset så blinkar det fram och tillbaka en stund :) ser lite kul ut.


Kör försiktigt ;)
 

Emo

Moderator
Ååh, måste bara få berätta men jag har för första gången kört på vägarna (går i trafikskolan just nu) för några dagar sen. Jag har inte hämtat mig ännu för det var bara helt enkelt så himla KUL! :D
Till råga på allt blev jag tutad på två gånger! :eek:
Första gången höll jag på att hoppa ur skinnstället av skrämsel och vilket j-la sätt! tyckte jag. Jag tänkte med versaler ”Men ser dom inte min röda skylt jag har på där bak?!”. Jag kikade bakåt men kunde inte se direkt vem det var men vid korsningen dök första bästa fordon upp, en buss bredvid mig. Givetvis antog jag att han tutat på mig, han var ju först på plats. Så otacksamt att tuta på mig rookie som jag är. Jag hoppades mina blickar skulle svida rejält så ratten smälte. Eller nåt. ;)

Jag for iväg och hamnade ute i skogen nånstans på en grusväg, jag tänkte på det jag läst hur man ska svänga och så på grusvägar så det gick bra. När jag la på blinkers var det en till rackarns bilist som tutade på mig! Och igen precis mitt bakom hojen! Hur nära kör dom egentligen?? Nä nu…! tänkte jag och kikade bakom mig men denna gång såg jag bara en fullständigt tom väg. Inte en enda bilist så långt ögat nådde. :eek:

Men… Är det JAG som tutar?! och tittade var tutan faktiskt sitter, precis under blinkers! Så kontentan av det hela var att när jag la på blinkers så tutade jag också. Och här har jag blängt ilsket på en stackars ovetande busschaufför och hoppades mina blickar skulle svida...
Jag skrattade gott åt eländet, så dum jag kände mig och funderade om jag verkligen ska ha nåt MC-kort som jag åker omkring och tutar. :rolleyes:

Å andra sidan kan jag alltid säga att jag varskor övriga att jag ska svänga om en liten stund… ;)

Det var min allra första tur på vägen med en MC.


Skrattade gott när jag läste din historia... ja jisses. Sånt där är ju lätt hänt när man är ovan.

När jag o min kompis tog körkort så kunde inte hon vända motorcykeln i början, så hon fick alltid på nåt sånt där kvinnligt sätt fråga snällt om nån av pojkarna kunde vända åt henne. En annan gång startade inte hennes hoj och jag sprang efter och buttade på hojen hur långt som helst för att hon skulle rullstarta.... det tog ett tag innan vi upptäckte att hon glömt vrida på bensinkranen!

Sånt man minns med ett leende!
 

Katarina

Helt okej
Ha ha ha, bensinkranen ja… Tänk, det har jag lyckats glömma sätta på på moppen så den stannade efter en stund. Jag kickade och kickade och den vägrade starta. Till slut ringer jag guben och frågar vad det är för fel, vi gick igenom allt per telefon men hittade inget fel. Jag hörde hur han började bli nervös, ”har frugan sabbat moppen nu??” men så frågade han hur kranarna satt. Ja de pekade ju rakt fram förstås. Det är en Monark cross-moppe med dubbla kranar. Efter jag rättat till dom fick jag igång den på första kicken. Jag är ganska ny även på en moppe (jag övar balans med den hemma när jag inte sitter på en MC).

Pegaso: Jag hade nog också blinkat fram och tillbaka om samma knapp har hel/halvljus samt blinkers! ;)

I går körde jag på landsväg, de som kör väg 225 Södertäljevägen mellan Tungelsta och Södertälje vet hur slingrig vägen är på vissa ställen. Många hojåkare brukar åka där, såg jag i går. Fast många kör så förbaskat fort där och så kommer jag körandes inom hastighetsbegränsningen så jag kände mig som rena rama hindret och stressmomentet.
Drygt 7 mil i går och detta var min andra gång jag kört i trafik med MC. :)
 

Lucky Luke

Moderator
Rolig läsning... gör inte som jag gjort bara.
Köra iväg med skivbromslåset kvar i bromsskivan:(
Tur var att jag parkerat på en gräsmatta som var fuktig så hjulet gled lite, så skivan och oket klarade sig.
Man kommer ju iallafall inte så långt innan man märker det.:eek:
 

Katarina

Helt okej
Köra iväg med skivbromslåset kvar i bromsskivan:(
Tur var att jag parkerat på en gräsmatta som var fuktig så hjulet gled lite, så skivan och oket klarade sig.

Puh, vilken tur för dig att det var på en mjuk gräsmatta och att skivan inte tog stryk. De är rätt hårda de där låsen, inga man precis kan såga av om man tappat nyckeln. Än så länge har jag – ta i trä och så tog jag mig åt huvudet – kommit ihåg att ta av skivbromslåset men jag kommer nog glömma det nån gång.
 

Hanlotta

New member
För att undvika att köra iväg med skivbromslåset i så brukar jag slå om "dödarknappen" i läge "död" när jag monterar skivbromslåset...
ÄN SÅ LÄNGE har det inte hänt att jag kört iväg med låset i skivan... ;)

Lycka till med körkortet och kör försiktigt!
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
För att undvika att köra iväg med skivbromslåset i så brukar jag slå om "dödarknappen" i läge "död" när jag monterar skivbromslåset...
ÄN SÅ LÄNGE har det inte hänt att jag kört iväg med låset i skivan... ;)

Lycka till med körkortet och kör försiktigt!

Tack, DET var ett mycket bra tips! :D Det måste jag införa i rutinerna genast.

I går var det återigen kurvig landsväg på en helt okänd väg jag aldrig varit på ens med bilen. Jag körde från motorvägen ut mot Ösmo & Stora Vika utanför Nynäshamn. På väg mot Tungelsta var vägen ganska rak för att närmare Sorunda bli kurvigare och kurvigare... Kuslig känsla infann sig, speciellt innan krön och man inte såg hur vägen kunde fortsätta efter krönet. Dock försökte jag utläsa av trädens placeringar bakom krönet och började skönja ett slags mönster på dem. Det gav en liten hint vart vägen fortsatte men ovan som jag är på MC så tog jag det lugnt i kurvorna. Detta var min andra gång på landsväg nånsin och fjärde totalt i trafik. :)
Efter drygt två timmars körning kände jag mig lite mentalt utmattad av alla kurvor och utforskande av väg, möten på smala vägar etc och började bli trött, blicken hamnade närmare motorcykeln istället för så långt bort som möjligt, vilket resulterade i sämre körning och långsammare fart. Och dessutom lite klumpig hantering med gasen, det blev några ryckiga pådrag och avsläpp på slutet... :eek:
 

@nderz

New member
Rolig läsning... gör inte som jag gjort bara.
Köra iväg med skivbromslåset kvar i bromsskivan:(
Tur var att jag parkerat på en gräsmatta som var fuktig så hjulet gled lite, så skivan och oket klarade sig.
Man kommer ju iallafall inte så långt innan man märker det.:eek:

Min bromsskiva klarade sig inte:mad:
Ett tunt snöre knutet i låset och lindat runt gashandtaget fungerar också som påminnelse.
 

Mimmi

New member
Minnen och neon...

Hej Katarina!

Roligt att Du delar med Dig av Dina vedermödor... Hoppas att allt går bra och att Du får Ditt körkort innan säsongen är slut. Det är roligt att läsa om hur det var att vara nybörjare. För min del är det så länge sedan att jag inte längre minns hur det var, nästan. Men när man som jag fick min första mc när jag fyllde 12,:eek: är det kanske inte så konstigt:) .

När man är så liten går allting lekande lätt att lära, men nu...det märker jag numera när det är helt andra saker det gäller, datorer, digital fotohantering, och fordonselektronik exempelvis:(

Beträffande "bromsskivelåspåminnare" så har jag köpt en neonfärgad spiralsnodd som i ena änden sitter i låset. Den andra änden trär jag på kopplingshandtaget. Det fungerar osvikligt. Sådana snoddar finns att köpa i de flesta mc-affärers tillbehörsavdelning.
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Tackar för bra tips, jag måste ändå in och köpa nya handskar så jag ska kika efter neongula snoddar. Jag tror jag har för små handskar, de sitter precis runt och är det lite kyla ute så fryser fingertopparna för det finns ingen rörselevidd runtom. Och är det varmt ute sitter hela handsken fast och jag får dra ordentligt för att få av dem. Ska de på igen är det nog så knökigt att få på dom igen, så de måste bli nån storlek större.

Mimmi, fick du din första MC när du var 12?? Jag ångrar lite att jag inte börjat med MC tidigare för ca 20 år sen men som tur är verkar jag ha fallenhet för det här (pust) så det går ganska bra ändå. :)
Det jag tycker är roligast just nu är krypkörningen, att stå still och sätta upp fötterna och SEN köra iväg, vända runt riktigt, riktigt långsamt (målet är att stå still och dutta runt pyttelite i taget, kan trafikläraren det så ska jag också kunna det), att starta i uppförsbacke med handbroms så blir det lite knepigare på samma gång. Normalt stannar man med handbromsen, byter till fotbroms och sen kör man (eller stannar helt enkelt med fotbromsen också). Med handbromsen blir det lite svårare så därför har jag gett mig den på att starta med handbromsen så får jag lite mer utmaning, hi hi :)
 

Tina

New member
Jag har också nybörjarkört!

Har bara kört min MC en gång förut så idag var det spännande! I höstas körde jag femtio meter eller nåt, gjorde en snygg sväng och tippade sen omkull. Wooops.
Idag var jag ute på ett lagom avstängt område och körde..... övade... svängde.... gasade... svängde.. gasade lite till, sänkte farten till kryp för att vända och då kommer en LASTBIL! Jag tar det säkra före det osäkra och parkerar........ och välter omkull igen. Förbannade hoj och vara tung! :D
Nåja, kollegan i lastbilen fick roligt i alla fall :p Jag satt i gräset och vinkade och han garvade.
Vad gör man inte för att få ett skratt. :D

Slutligen vill jag be er att ta det säkra före det osäkra

och...

kramas i trafiken. ;)
 

Katarina

Helt okej
Har bara kört min MC en gång förut så idag var det spännande! I höstas körde jag femtio meter eller nåt, gjorde en snygg sväng och tippade sen omkull. Wooops.
Idag var jag ute på ett lagom avstängt område och körde..... övade... svängde.... gasade... svängde.. gasade lite till, sänkte farten till kryp för att vända och då kommer en LASTBIL! Jag tar det säkra före det osäkra och parkerar........ och välter omkull igen. Förbannade hoj och vara tung! :D
Nåja, kollegan i lastbilen fick roligt i alla fall :p Jag satt i gräset och vinkade och han garvade.
Vad gör man inte för att få ett skratt. :D

Slutligen vill jag be er att ta det säkra före det osäkra

och...

kramas i trafiken. ;)

Hej Tina! Visst är det kul?! :)
Vad gäller att krypa runt fick jag lära mig att titta dit jag ska. Man kan säga att man styr motorcykeln med ögonen/huvudet för den går verkligen dit man tittar. Jag fick också vända runt sakta med fötterna på marken i början. :)
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Hur många körlektioner satsar du på?

Tillräckligt antal som behövs, men efter uppkörningen fortsätter ju förstås övandet fast utan handledare. Man får se saken på så vis att man är inte fullärd bara för att man fått lappen sen. Målet är att köra upp snart i alla fall, inte mot slutet av sommaren. :)

Update:
I dag regnade det så nu har jag provat på att köra i regn. :)
Det var en hel del hårda inbromsningar på schemat, i den första fick jag sladd pga vatten på asfalten och att jag höll för hårt i bromsen men reaktionen infann sig automatiskt och direkt så jag släppte och tog nya tag för att stanna hojen. De efterföljande inbromsningarna fungerade riktigt bra utan sladdande. :)
Plus lite slalom, konbana i terräng och så favoriten just nu: start i uppförsbacke med handbroms bara för att göra det hela lite knepigare. Den övningen flyter riktigt bra nu, så nu tror jag nog att jag kan den ganska bra. :D
Jag la själv in ett extra moment: stanna, stå still helt och sen köra iväg några gånger utan att sätta ner fötterna en enda gång. Senare stannade jag och satte ner fötterna, la upp dom på fotpinnarna och sen körde jag. I dag verkade det vara en bra balansdag utom bland konerna i terräng, det guppade för mycket och jag tittade fel just där. Rakt-fram-balanserande var bättre. :)
 

Tina

New member
Fortsätt skriv Katarina! Det är kul att läsa för det märks så tydligt hur roligt du har med ditt övningskörande! :)
 

Katarina

Helt okej
Tackar för kommentarerna. :) Jag vill gärna dela med mig hur det går nu när jag håller på och ska ta kortet. Senare kommer förstås lite historier när jag tagit lappen och är ute och kör. :)
 

Lucky Luke

Moderator
Fortsätt skriv Katarina! Det är kul att läsa för det märks så tydligt hur roligt du har med ditt övningskörande! :)

Instämmer, och så minns jag tillbaka hur roligt det var när jag började övningsköra i augusti -99.
När jag sedan klarade uppkörningen samma höst, har ju gjort att livet inte direkt blivit tråkigare efter det.:D

Lycka till båda två!
 

Sokrates

New member
Kul läsning - känner igen mig.

Jag var ganska nervös första turen förra året, efter ett uppehåll på 22 år mellan körkort och MC-köp.

Hade en bra lärare som "övningskörde" med mig rätt ordentligt många timmar i början. Kändes nödvändigt.

Lycka till!
 
Top