Första turen nånsin på väg

OH-

Member
...........
Nästa grej jag testade var att förflytta tyngdpunkten och kom underfund med att det var bättre att sätta sig så nära tanken som möjligt, ibland låg jag lite över tanken och la tyngden på framhjulet vid vissa ställen. Tänk vad man kommer på när man testar sig fram under full kontroll. :D...........

Det kommer väl sluta med att jag köper fler hojar, alla olika för olika ändamål beroende på vad man vill köra just den dagen… ;)...........


I en högerkurva kom jag i ca 60 km och rätt vad det är ligger det en hög med grus på vägen, precis där jag kommer körandes…! :eek: Hupp, jag rätar upp motorcykeln så den är upprätt och mig själv lägger jag inåt i kurvan och låter den rulla igenom högen snyggt och prydligt utan gaspådrag. Jag klarade den kurvan och grushögen mycket bra. Reaktionen blev bara så, upp med hojen och släng mig inåt. (Tror väl nästan det är så man ska göra?)..........

Om jag får vara messerschmitt:

- Generellt gäller tyngd fram i kurvor och uppför, tyngd bak vid fart rakt fram och nedför. Offroadhojar med sin långa framfjädring kan bli "intressanta" vid lite fart med hoptryckt framfjädring och obelastade bak :eek:

- Jo, jag känner igen det där. Om inte ekonomin satte gränser skulle man väl ha ett halvdussin hojar. Kanske en motoriserad soffgrupp, en kvartstons grustourer, nåt riktigt litet att piska livet ur på krokig asfalt, en riktig enduro, en retro-stamp och.... och.....
Men hur fasen får man med alla på en semester med både grovgrus, asfaltpass och autobahn?

- Det gick ju bra. Ändå skulle jag nog snarare rekomendera att behålla lutningen på cykeln eller tillåme räta upp föraren lite. Om det börjar glida så sitter man bättre till då, om föraren lutar innåt är det ganska kört om hojen ger sig av utåt. Släpp inte av för mycket gas så att det ger motorbroms, det stör hojen och kostar grepp på bakhjulet.
 

Katarina

Helt okej
Ha ha, ja då måste man ju förstås köpa en skåpbil också för att få med alla olika typer av hojar för olika ändamål! Tack för tipsen OH, du är ingen messerschmitt. :D

I går var det en mindre bra dag att köra på. Jag var stel i korsryggen från dagen före, sovit sämre under natten pga gubben druckit ett par snarköl så visst märkte jag av det i körningen. Men det blev några grusvägar till varav en hade bara rullgrus. De andra var hårdpackad grusväg, kändes som asfalt ungefär.
Hojen jag får låna är en länk: BMW F650 GS -00:a. Kan man i stort sett köra överallt med. :)
 

Katarina

Helt okej
Släpp inte av för mycket gas så att det ger motorbroms, det stör hojen och kostar grepp på bakhjulet.

Jag såg till att inte motorbromsa, jag gav bara efter litegrann så hjulen rullade fritt utan varken motorbromsande eller pådrag för att inte störa friktionen. Nä jag tycker jag klarade det galant faktiskt, om jag ska få skryta lite. ;)
Jag tror att hade jag lutat hojen som jag gjorde först skulle jag nog fått släpp.
 

OH-

Member
<klipp>
Jag tror att hade jag lutat hojen som jag gjorde först skulle jag nog fått släpp.

Alltså, det beror på hur du menar. Om du menade att du svängde mindre så håller jag helt med.
Men du håller ju på med en massa gymnastik på hojen, lutar kroppen hit å dit och sitter emellanåt på tanklocket eller baklampan ;)

Genom att hänga av innåt i kurvan som sporthojsfolket eller sitta lodrätt som crossåkare kan man svänga lika mycket men hojen kommer att luta mer eller mindre. Hur man väljer att bära sig åt påverkar väldigt mycket olika saker, till och med hur hojen måste byggas!

Inåthäng ger bättre bakhjulsgrepp och tillåter snabbare svängar utan att t ex fotpinnarna tar i vägen. Att det överhuvudtaget fungerar beror bl a på att sport- och racerhojar är väldigt framtunga så att det finns mycket grepp fram vilket behövs eftersom styrningen blir förhållandevis mer "bil-lik".

Rakt-upp-sittande med överdrivet nedlagd cykel däremot gör att cykeln karvar sig innåt i svängen med mindre styrkrafter på framhjulet (ganska bra på hojar som är lätta fram och körs på sliriga underlag), däremot blir det lättare att bakhjulet spinner loss vid gaspådrag (vilket dom tuffa grabbarna utnyttjar för att sladda genom kurvorna). Eftersom crosshojar och små allvägsmaskiner är smala och har stor markfrigång är släpande fotpinnar ett mindre problem.

Om man väljer att luta hojen mer eller mindre än vad som är naturligt så "presenterar" man oxå olika delar av däcket för vägen. På grund av däckets konstruktion och eventuellt slitage finns det oftast lite mer rejält mönster ute vid kanterna.

Förresten, varför skriver vi om allt det här högst MC-relaterade på off topic avdelningen :confused:
 

Katarina

Helt okej
Tack så mycket för sakliga förklaringar, OH! :D
Hur jag än gjorde så blev det rätt ändå på slutet.

Alltså, det beror på hur du menar. Om du menade att du svängde mindre så håller jag helt med.
Men du håller ju på med en massa gymnastik på hojen, lutar kroppen hit å dit och sitter emellanåt på tanklocket eller baklampan ;)

Aha, så fick jag svar på var jag får all träningsvärk ifrån…! ;)
I dag har jag ont i mina triceps av nån outgrundlig anledning, tyckte jag mest for rakt fram i går jag men det måste vara slingerbultens fel. Jag var inne på världens mest krokigaste väg i går och körde, jag som tyckte Sorundavägen var kurvig men den är rena rama raksträckan i jämförelse. Fick också möte mitt i min högerkurva, en hel drös med hojar dök upp i min kurva, på min sida av vägen dessutom. :eek: Det var ganska läskigt faktiskt.

Förresten, varför skriver vi om allt det här högst MC-relaterade på off topic avdelningen :confused:

…kanske beror på att jag först skrev att jag för första gången i mitt liv kört på vägen med en MC och så har det blivit nån slags *host* ta-körkort-dagbok/följetong/skriva-i-rena-glädjen-berättelser…? ;)
Ber om ursäkt att det blivit lite mycket, moderatorn får flytta tråden om det är på fel plats. :)

I dag slogs jag igen med konbanan och på en guppig grusplan bara för att göra det svårare. Det gick inte alls som jag ville, hojen hade precis sitt eget liv och jag hade ett helt annat liv ovanpå den. ;)
 

Katarina

Helt okej
Katarina, hur går det för dig?
Jag saknar dina uppdateringar :)

F'låt, plötsligt blev det luckor i mina lektioner på trafikskolan och min handledare har just åkt i väg på en 10 dagars resa. Men jag ligger inte på sofflocket för det utan tar fram moppen istället och övar bana på. :D

Dock var vi ute på landsvägskörningen i måndags för första gången i trafikskolan (jag hade kört några gånger där så jag hade en del vana redan). Där påbörjade jag genandet i kurvorna en aning för sent, jag måste börja svängen lite tidigare där. Till råga på allt var det ganska lerigt på grusvägen och hojen kändes slingrig och då flög räddharen i mig... ;)
Nu blir det en lucka igen på några dagar så jag kommer öva konbana med mina halvfyllda PET-flaskor med moppen. :)
 

Katarina

Helt okej
Hå hå ja ja, i dag var det konbana igen och slalom. Jag min kråka har ju inte ens övat med moppen heller (fy fy latmask!) så visst var jag givetvis rostig och stel av mig nu bara för det. Det tog tid att få flyt på slalomkörningen, vid ett tillfälle glömde jag vilken växel jag hade i så jag slog en rundpall på 3:ans växel istället för 2:an, tyckte väl att hojen hostade lite när jag svängde runt... ;)

Jaha, iväg och nöta mera slalom men jag tycktes inte få till det där ordentliga rivet riktigt. Efter flera vändor och dessvärre snart dags att fara tillbaka började det bli lite fason, så dags då.

Hittade en ny övning i dag som jag tycker var rolig – att vända i 8-or. Två koner och krypa runt och vända hela tiden, den var kul! :)
Jag verkar också ha fått denna ovana: så fort hojen snudd på är på väg att välta pga för lite fart i krypandet så sätter jag ner en fot istället för att helt enkelt bara släppa ut kopplingen en liten bit och få lite mer fart. Måste nöta bort det där!

Idag var också blicken åt skogen, jag tittade för långt ner och för nära hojen. :eek: Instruktören berättade att på morgonen hade en av tidigare eleverna undrat hur man ska få upp blicken mer. Jag kom med den briljanta idén att de kan ju tejpa fast en bit svart skärm i nedre delen av visiret och halvvägs upp, då blir man ju tvungen att flytta blicken mera uppåt! :D

De hårda inbromsningarna var mycket bra, det var väl det enda som jag hade riktigt bra fason på idag. :D Vid ett tillfälle låste jag bakhjulet men det var bara att släppa lite grann så slutade den slingra där bak.

Jag hade hoppats på regn i dag, har köpt eget skinnställ som ska vara både vind- och regntätt så jag tänkte faktiskt testa och se om det stämmer. Vindtät kände jag det vara, jag frös ingenting alls eller kände nån form av kyla över huvudtaget av vinden, de blev snabbt mina favoriter, byxan och jackan. :D

…de övriga skydden låter jag bli att testa av förklarliga skäl. ;)
 

morsan

New member
Det är så roligt att läsa om dina framsteg (bakslagen också för den delen) :)
för det är precis så det är! Vissa dagar flyter allt, vissa dagar fungerar inget
Kämpa på så har du kortet snart :D
 
Last edited:

Jåke

New member
Hittade en ny övning i dag som jag tycker var rolig – att vända i 8-or. Två koner och krypa runt och vända hela tiden, den var kul! :)

Jag verkar också ha fått denna ovana: så fort hojen snudd på är på väg att välta pga för lite fart i krypandet så sätter jag ner en fot istället för att helt enkelt bara släppa ut kopplingen en liten bit och få lite mer fart. Måste nöta bort det där!
Om du tycker att 8-or är kul tycker jag du ska flytta isär konerna så de står ungefär 20 meter ifrån varandra och prova en "snabb 8:a" också. Ingen koppling där utan jobba bara med acceleration/avslag. Nästan vanebildande och efter lite nötande kör man runt leende med fotpinnarna i backen ;)

Fot i = blicken fel och/eller för lågt varvtal. Men det visste du givetvis redan, det är ju du som nöter.

Kul att läsa om dina äventyr, väntar med spänning på nästa rapport där du skriver hur det kändes att klara uppkörningen :D
 

Katarina

Helt okej
…väntar med spänning på nästa rapport där du skriver hur det kändes att klara uppkörningen :D

Det är en liten bit kvar dit. Jag gjorde felet och bokade inte upp alla mina tider på en gång utan tog 5 dubbla först, när jag skulle boka resterande lektioner var det fullbokat flera veckor framåt. Så nu blir uppkörningen långt in i juni och inte alls i maj som var planerat från början... Jag hoppas verkligen jag klarar det, det skulle vara tokroligt att få åka hem med ett brett flin och plocka ut sin egen hoj och ta en tur med den. :D
Annars får jag göra om provet där jag falerade. :(
 

Katarina

Helt okej
Mera grus tack, för det är så kul!

Så har jag i dag varit ute och gjort Norrköping- och Söderköpingstrakterna osäkra. ;)

Jag övade mig neråt från Sthlm mot Norrköping på Riksettan och deltog vid sidan om ett kanalrally på bland annat grusvägar. Jag deltog inte i tävlingen utan följde med som passagerare fast på egen hoj. Det var fina vägar och Göta Kanal gick precis bredvid, solen sken och så grusväg, det var riktigt nice. :D
Man varnade bl a för en backe med rullgrus, man fick absolut inte stanna just där. Min visuella bild som växte fram medan han beskrev backen och rullgruset var förstås en lååång backe med massor av rullgrus, att var man tvungen att stanna där skulle man få problem att starta sen. De som kört på Trollstigen i Norge vet att man får absolut inte stanna, ungefär den bilden hade jag i skallen fast med rullgrus. (De som kanske inte vet men Trollstigen ser mindre brant ut än den egentligen är, stannar man där kommer man inte iväg så det är bara att köra på.)

Jag kom senare till en backe med rullgrus och den var snopet nog jättekort…
:confused: Var det den här backen som menades?? Vägen fortsatte sedan över ett krön och precis efter krönet kom en brant backe, med rullgrus och svängde rejält runt ett träd. Okej, ner med fotbromsen och låg fart ner, kringla mig runt trädet och så vidare längs kanalen. Hade jag klantat mig här så hade jag rumlat runt i vassen med hojen… ;)

Totalt blev det 46,2 mil i dag, sammanfattningsvis ser jag ut så här just nu: :D
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Åååh, i kväll flöt det riktigt BRA! Ut på grusvägar och for fram, rena rullgruset och allt bara flöt så himla bra. Härlig känsla det är när både hoj och jag är sammansvetsade. Likaså Södertälje- och Sorundavägen flöt på bra ruskigt bra. Jag tror jag fått in snitsen ganska bra i kurvorna... :)

…det är ju riktigt KUL att köra på grus! :D

I morgon är det trafikskolan igen. Hoppas, hoppas det blir mera grus och landsväg! :D
 

Katarina

Helt okej
Jupp, det blev landsväg och grus, härligt! :D

Det börjar kännas helt okej med kurvor och landsväg samt grus, dock var jag lite rostig på Suzukin när jag kört BMW:n hela lördagen och en tur i går kväll att jag kände mig mer hemma på den än på Suzukin. Efter bara två timmars körande börjar det värka/krampa i händerna. Jag hade nämligen lite kroppstyngd på händerna under två timmars tid pga att jag satt mera framåtlutad på Suzukin än jag gör på BMW:n och blev också lite trött i övre delen av ryggen. :rolleyes:

Jag visade att jag minsann kört på grus så där gasade jag på. Vi mötte också en pågående uppkörning där inspektören körde före sin elev. Frågan är om han tröttnade på en något för långsam fart och körde om?? Jag bestämde mig för att han ska minsann inte köra om mig där när jag kör upp (inte på andra ställen heller för den delen). ;)

Man strök en dubbellektion efter dagens tur på grus och landsväg, jag har tydligen utvecklats rejält sista dagarna. Kul! :D Jag tror förtjänsten var lördagens 46,2 mil långa tur runt Norrköping och Söderköping och hem, bland annat på många grusvägar. :)
 

Katarina

Helt okej
Åååh, om jag ändå hade kört upp I DAG! :( Det flöt verkligen bra, så bra att man nu tagit bort 4 lektioner från kursen, jag behöver inte dom. Sånt är kul! :D

Kurvtekniken flöt på riktigt bra, bra tempo och allt, hyfsade nedväxlingar i lagom tid innan så jag slapp använda bromsen (men skulle jag behöva så använder jag förstås bromsen – givetvis – men jag siktar på att växla och reglera farten med reglagen, modell planering).
Vi var verkligen riktigt bra kompisar i dag, hojen och jag. Det är sån härlig känsla när allt bara går bra! :)

Hojen hade istället förklarat krig med den andre eleven, för hans del gick det mindre bra. Exakt vad han gjorde vill jag inte ta upp men det var en mindre bra körning för hans del, han hade väl sin dag helt enkelt. :rolleyes:

Vi körde också igenom den tjälskadade vägen vilken jag kört på förut. Fanns väl inget att klaga på där förutom att jag var så himla upptagen med vägen och dess hål överallt att jag inte noterade i faggorna bortom krönen och växtligheterna den breda traktorn som var på väg mot oss. Som en glad överraskning dök den upp mitt framför, men jag fann mig, bromsade in och intog yttersta högerkanten på ett par centimetrar förbi kratrarna som fanns där. Och så ut på de numera bekanta kurvorna och härjade. :cool:

Hojen bytte chaffis och så for vi in mot villaområdet med en massa skymda sikter, hojen krigade med grabben där också. Allt bara flöt sååå bra i dag för mig, jag önskar jag hade uppkörning i dag. :D
 

Katarina

Helt okej
Förb… konbana! ;)

I dag var första gången på länge nu som jag slogs med konbanan, vad jag ääälskade den i dag (inte). Men att det skulle vara så himla svårt att komma igång med den igen?? Det tog ”bara” två timmar att rosta av sig i krypfart och mitt i allt skulle vi packa ihop oss och fara hem mot trafikskolan igen precis när jag började bli lite varm i kläderna till råga på allt...! :mad:
”Lite varm” var ju att ta i, snarare rejält varm för det var hett i dag och där sitter man och tuffar runt i solskenet i ett svart vindtätt skinnställ. Visserligen finns öppningar så man svalka sig. Och de fungerade…? Nä, inte mycket. Det blåste överallt utom in där jag ville det skulle blåsa. :(

Högfartsbanan satt inte alls i dag. Inte de hårda inbromsningarna heller som blev lite för långa. Vet inte om det beror på väderleken men jag tyckte det var jobbigare att få stopp på hojen, typ för varma bromsar, det kändes så tyckte jag och tog i lite mer och får sladd på bakhjulet (nej, jag druttade inte omkull). Eller så hade jag helt enkelt ingen känsla för det där i dag. Att vända runt på 2:an i 380° var också det åt skogen, suck och stön.

Det enda jag klarade av skitbra var att leda hojen.
Där var det inga problem alls att putta den framåt eller bakåt och svänga, hur enkelt som helst! Det måste vara min puttardag i dag! :D Om nån står vid vägkanten och behöver en putt så… ;)
 

OH-

Member
Litet tips bara (om inte trafikskolan redan ordnat det):

Ta med massvis med vatten - varmt med MC-kläder innebär uttorkning fortare än man tror. Överhettad hjärna, trögflytande blod och allmän kemisk obalans i kroppen = man mår skit och kör kass.
 
P

Pingo

Guest
Nu vet du helt säkert hur bra du fungerar då du är varm och uttorkat. Det kan vara är en värdefull kunskap framöver trots att det just nu känns riktigt kass.

Att lära känna sina begränsningar är väl grunden för att bli en bra förare eller hur?

//Gunnar

Förb… konbana! ;)

I dag var första gången på länge nu som jag slogs med konbanan, vad jag ääälskade den i dag (inte). Men att det skulle vara så himla svårt att komma igång med den igen?? Det tog ”bara” två timmar att rosta av sig i krypfart och mitt i allt skulle vi packa ihop oss och fara hem mot trafikskolan igen precis när jag började bli lite varm i kläderna till råga på allt...! :mad:
”Lite varm” var ju att ta i, snarare rejält varm för det var hett i dag och där sitter man och tuffar runt i solskenet i ett svart vindtätt skinnställ. Visserligen finns öppningar så man svalka sig. Och de fungerade…? Nä, inte mycket. Det blåste överallt utom in där jag ville det skulle blåsa. :(

Högfartsbanan satt inte alls i dag. Inte de hårda inbromsningarna heller som blev lite för långa. Vet inte om det beror på väderleken men jag tyckte det var jobbigare att få stopp på hojen, typ för varma bromsar, det kändes så tyckte jag och tog i lite mer och får sladd på bakhjulet (nej, jag druttade inte omkull). Eller så hade jag helt enkelt ingen känsla för det där i dag. Att vända runt på 2:an i 380° var också det åt skogen, suck och stön.

Det enda jag klarade av skitbra var att leda hojen.
Där var det inga problem alls att putta den framåt eller bakåt och svänga, hur enkelt som helst! Det måste vara min puttardag i dag! :D Om nån står vid vägkanten och behöver en putt så… ;)
 

Marie

Banned
Där var det inga problem alls att putta den framåt eller bakåt och svänga, hur enkelt som helst! Det måste vara min puttardag i dag! :D Om nån står vid vägkanten och behöver en putt så… ;)

Jag kan berätta för dig att även av att putta hojen blir man ganska varm. Jag fick strul med Yamahan på väg till ett julbord sistlidna december. Drygt två km från krogen där julbordet skulle avätas slocknade hojen i ett par plusgrader och ösregn. Att putta hojen dessa två km gjorde mig nog minst lika varm som du var idag, trots att det handlade om plattast tänkbara landskap.
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Äla chiiit!
Det var utbildningskontroll i dag och man får då en annan instruktör som kollar allt, allt, allt man gör på hojen. Vill det sig riktigt illa får man fler lektioner. Men det behövde jag inte. *puh*
Jag hade i planeringen i går tänkt torka av gubben i dag och förhoppningsvis stryka ett par lektioner till och så tar de fram värsta riktigt duktiga föraren som vore född och uppvuxen på en hoj och dessutom en yngre *tjusig* förmåga. :)
…inte sjutton kunde jag torka av honom! Jag fick aldrig chansen för han körde så pass mycket bättre än jag gör… :rolleyes:
 
Top