OH-
Member
...........
Nästa grej jag testade var att förflytta tyngdpunkten och kom underfund med att det var bättre att sätta sig så nära tanken som möjligt, ibland låg jag lite över tanken och la tyngden på framhjulet vid vissa ställen. Tänk vad man kommer på när man testar sig fram under full kontroll. ...........
Det kommer väl sluta med att jag köper fler hojar, alla olika för olika ändamål beroende på vad man vill köra just den dagen… ...........
I en högerkurva kom jag i ca 60 km och rätt vad det är ligger det en hög med grus på vägen, precis där jag kommer körandes…! Hupp, jag rätar upp motorcykeln så den är upprätt och mig själv lägger jag inåt i kurvan och låter den rulla igenom högen snyggt och prydligt utan gaspådrag. Jag klarade den kurvan och grushögen mycket bra. Reaktionen blev bara så, upp med hojen och släng mig inåt. (Tror väl nästan det är så man ska göra?)..........
Om jag får vara messerschmitt:
- Generellt gäller tyngd fram i kurvor och uppför, tyngd bak vid fart rakt fram och nedför. Offroadhojar med sin långa framfjädring kan bli "intressanta" vid lite fart med hoptryckt framfjädring och obelastade bak
- Jo, jag känner igen det där. Om inte ekonomin satte gränser skulle man väl ha ett halvdussin hojar. Kanske en motoriserad soffgrupp, en kvartstons grustourer, nåt riktigt litet att piska livet ur på krokig asfalt, en riktig enduro, en retro-stamp och.... och.....
Men hur fasen får man med alla på en semester med både grovgrus, asfaltpass och autobahn?
- Det gick ju bra. Ändå skulle jag nog snarare rekomendera att behålla lutningen på cykeln eller tillåme räta upp föraren lite. Om det börjar glida så sitter man bättre till då, om föraren lutar innåt är det ganska kört om hojen ger sig av utåt. Släpp inte av för mycket gas så att det ger motorbroms, det stör hojen och kostar grepp på bakhjulet.