Första turen nånsin på väg

Roma55

New member
Ljuvliga tider

Kul läsning och lycka till med kortet.
Själv tog jag mitt Mc-kort 1971 och mitt roligaste minne var kommentaren från läraren när jag försökte hålla rådande hastighetsbegränsningar på silverpilen, då stannade han mig och sa, "Du kan väl köra lite fortare".
Ja det var annorlunda tider.
När det gäller lås på bromsskivan har jag ytterligare ett "billigt" tips. Ta en liten bit slang och sätt på tändningsnyckeln när låset är på när sedan låset tagits av så sätt slangbiten på nyckeln till skivbromslåset.

Lycka till
Ronnie
 

Katarina

Helt okej
Kul läsning och lycka till med kortet.
Själv tog jag mitt Mc-kort 1971 och mitt roligaste minne var kommentaren från läraren när jag försökte hålla rådande hastighetsbegränsningar på silverpilen, då stannade han mig och sa, "Du kan väl köra lite fortare".
Ja det var annorlunda tider.
När det gäller lås på bromsskivan har jag ytterligare ett "billigt" tips. Ta en liten bit slang och sätt på tändningsnyckeln när låset är på när sedan låset tagits av så sätt slangbiten på nyckeln till skivbromslåset.

Lycka till
Ronnie

Tackar. :) Jag har också fått liknande kommentarer, att försöka hålla samma fart som trafikläraren. Men är man lite ringrostig eller lite ovan med hojen så tar man det lite lugnare, vem gasar på friskt med en hoj man inte är helt van med? Inte jag i alla fall. :eek:
Sist ansåg han att jag hållit ett lite för långt avstånd och inte gasat på mer på väg mot banan även om jag höll samma fart på ditvägen (var lite ringrostig) så på hemvägen låg jag precis bakom och nosade vid bakhjulet ungefär. :D

Ja, slangen var att bra tips! :)
 

Avarage

New member
Rolig läsning... gör inte som jag gjort bara.
Köra iväg med skivbromslåset kvar i bromsskivan:(
Tur var att jag parkerat på en gräsmatta som var fuktig så hjulet gled lite, så skivan och oket klarade sig.
Man kommer ju iallafall inte så långt innan man märker det.:eek:

Jo, gissa du om mc-firmorna och tillverkarna tjänar en massa pengar på nya bromsskivor. De är ju svindyra! Ett par piratskivor kan man få för si så där 2000kr/styck men original kan kosta hur mycket som helst, till min VFR gick de på 4200 kr/styck för 5 år sedan. Vilken tur att jag hittade en beg. original på skroten för 1500kr (behövde bara 1st.).

Nåväl, det finns ett väldigt bra tips som är näst intill vattentätt. Knippsa av en bit mjuk gummislang och trä på tändingsnyckeln när låset är monterat i skivan. När man tagit bort låset flyttar man helt enkelt över gummislangen till låsnyckeln. Med gummislang på tändningsnyckeln går det ju inte ens att starta hojen = bra!

Lycka till med träningen och fortsätt vara lika omservant/nyfiken som du verkar (det behövs ibland)!

Mvh!
// Niklas
 

Katarina

Helt okej
Tackar för alla kommentarer! :)
I går var jag med på en avrostning även om jag inte behöver det i år för bana har jag kört en del på trafikskolan men KUL ÄR det med konbana! Såg att det låg en planka där så jag körde den för första gången. Första två gångerna åkte jag fel, bakhjulet hamnade bredvid eller så åkte jag för tajt åt ena kanten så hela hojen åkte av. Jag kom på mig själv där: jag tittade på plankan…! De efterföljande gångerna hade jag flyttat upp blicken mot träden och det gick genast mycket bättre. :)
Det fanns också en rund cirkel man skulle snurra runt i, jag snurrade runt tre varv och blev snurrig av det. Jag körde ut genom porten och mot konbanan, man ville gärna fortsätta styra åt det håll man snurrat runt i så konbanan blev lite rolig efteråt, tog ett tag innan hjärnan slutat runt med en. ;)
Och så en högfartsbana med koner, snäv och rolig samt bromsprov vilket man aldrig kan träna för mycket av.
På vägen hem tog vi väg 257 mot Tungelsta från Södertäljehållet, mitt i en högerkurva vid ett Bed & Breakfast-ställe svängde vi av vänster in mot Paradiset (Ådala). Vägen är tjälskadad och har gropar som kratrar och några bulor. Det ligger grus där och vägen är kurvig dessutom. Sist klagade man för att jag var för feg med farten så nu drog jag på där. Hamnade jag i ett gupp eller över en bula reste jag rumpan och böjde benen + armarna som då fjädrade, cykeln fick guppa för sig själv, kände mig som rena enduroåkaren där, he he. ;)
På ett ställe, hade nu haft asfalt ett bra tag här, låg det grus mitt i min vänstersväng precis där jag kom körandes och jag som lutade på motorcykeln… Tur i oturen var det bara nån meter med grus där men bakhjulet släppte direkt och innan min hjärna hade noterat det. Nu fick jag uppleva hur det är när det plötsligt dyker upp grus mitt på vägen, även om det var en väldigt kort bit men tillräckligt för att man ska uppleva det. Bakhjulet fick grepp så fort det blev asfalt igen men hade det varit en sträng med grus så hade jag fallit omkull där. Det gick kusligt snabbt det där släppet. :eek:

Jag skulle vilja att när man övningskör privat, har tillgång till konbanor. Det har jag saknat när jag övningskört privat. Jag tror för övrigt att det vore en bra idé, även för nybörjare som jag är och vana hojåkare med körkort, kunde få tillgång till konbanor och öva på lite då och då. Misstänker det är så att när man fått lappen så kör man ingen konbana sen. Jag hade gärna åkt och kört på bana även sen jag fått lappen, jag tycker det är kul och det ger så mycket. Som det är nu så blir det bara konbana med trafikskolan, inte annars.
Finns det nån konbana söder om Sthlm som man får låna? På min trafikskola får man inte låna deras bana även om man tillhör dom (idrottsplatsen där den är har sagt nej av förståeliga skäl).
 
Last edited:

Roma55

New member
Hej Katarina!

Jag skall börja övningsköra med min äldsta grabb i nästa månad. Så det där med konbana tänkte jag själv rigga upp på någon parkering till en stormarknad. Räknar med att det skall vara tomt på kvällarna så detta är möjligt.

Här är en länk för hur den skall se ut:
http://www.seforma.se/konbana/

//Ronnie
 

Katarina

Helt okej
Ja de är likadana i min MC-bok. Den bana jag var på igår såg kusligt likadan ut som i boken. Misstänker det är just där jag ska köra upp sen, kunde inte hitta nån annan konbana nån annanstans där, jag vet att jag kommer köra upp i Tullinge. Verkade inte vara så svårt faktiskt men man är väl nervös sen när det är dags och nån ska stå och kolla på en hela tiden. :eek:

Här i nejden har ungdomar kört drifting och sladdat runt på stormarknadernas parkeringar att nu cirkulerar vakter och det är bommar uppsatta, låsta ställen alltså. :mad: Annars hade det varit en bra plats att öva på. :)
 
Last edited:

Roma55

New member
Ja de är likadana i min MC-bok. Den bana jag var på igår såg kusligt likadan ut som i boken. Misstänker det är just där jag ska köra upp sen, kunde inte hitta nån annan konbana nån annanstans där, jag vet att jag kommer köra upp i Tullinge. Verkade inte vara så svårt faktiskt men man är väl nervös sen när det är dags och nån ska stå och kolla på en hela tiden. :eek:

Här i nejden har ungdomar kört drifting och sladdat runt på stormarknadernas parkeringar att nu cirkulerar vakter och det är bommar uppsatta, låsta ställen alltså. :mad: Annars hade det varit en bra plats att öva på. :)

Det var ju skit, men varför stänger dom av för det :confused: . Är väl bättre att dom tränar där än på allmän väg när nu inte kommunerna kan ställa upp med någon bana. Jag har skickat min grabb dit att sladda på vintern. Dom måste ju lära sig var gränserna går. Har dom kört sönder något eller är det bostadshus för nära? Vi har ju en perfekt stormarknad som ligger i närheten av ett industriområde sominte stör någon annan.

Nåväl, lycka till i alla fall det skall säkert gå bra för dig. Vi håller tummarna.

//Ronnie
 

Katarina

Helt okej
Har dom kört sönder något eller är det bostadshus för nära?

Det finns kundvagnskurer här och där, minns inte om de sladdat sönder en kur, det var ett bra tag sen. Om radhusområdet klagat vet jag inte men de kan inte ha hört så mycket i så fall. Och javisst är det bättre de håller till där än på allmänna vägar! Det har istället sladdats runt i korsningar och rondeller. :eek:
 

Gunsan

New member
Prova Älvsjö-mässans parkering eller Solvalla när de inte har arrangemang.
Stora parkeringar, utan kundvagnsholkar.

Rätt beslut att ta kortet.
Jag tog det 2005, sitter ständigt och myser över att jag har lappen.
Kör så gott jag kan och så mycket det går.:D

Du kan aldrig öva för mycket på krypkörningen, när du hatar den ta några timmar till med krypkörningen.:eek:

Lycka till!!
 

Katarina

Helt okej
Ja, Älvsjömässan har ju stora ytor! Tack för tipset! :)
I kväll har jag luftat ”Bertil” för första gången. Min Honda fick namnet Bertil när jag körde den för första gången nu i kväll. Vilken skön hoj att köra! :D
Kändes bara lite ovant med fotpinnarna i början men ganska snart var det lugnt. Och den verkar ju förhållandevis pigg ändå, trodde 600 kubik och 39 hkr skulle vara slött men den kändes rätt så pigg trots sin lilla storlek. :D
I morgon eftermiddag ska jag lufta Bertil igen. :)
 

Hanlotta

New member
Inne på mitt jobb finns manöverbanorna uppmärkta. Det är bara att ställa ut konorna och köra. Gissa om jag och mina två kollegor, som också tog körkortet förra året, var där och tränade ofta... :p

Det var mycket ångest och depression, men efter ett tag började det gå bättre... Kämpa på!

M v h

Hanlotta
 

Lucky Luke

Moderator
Inne på mitt jobb finns manöverbanorna uppmärkta. Det är bara att ställa ut konorna och köra. Gissa om jag och mina två kollegor, som också tog körkortet förra året, var där och tränade ofta... :p

Det var mycket ångest och depression, men efter ett tag började det gå bättre... Kämpa på!

M v h

Hanlotta
Ditt jobb är ju inte öppet för allmänheten, tyvärr.
Annars finns det ju gigantiska ytor att öva på där.
 

Katarina

Helt okej
Du kan aldrig öva för mycket på krypkörningen, när du hatar den ta några timmar till med krypkörningen.:eek:

Glömde tillägga att jag tycker krypkörningen är ganska rolig. Jag ser den som en utmaning jag bara måste övervinna, den ska inte vinna över mig utan jag SKA bara ha 110% kontroll på den. Målet är att stanna och stå still en bra stund och sen köra vidare utan att sätta ner en fot på gräsmattan som tycks ha sitt eget lilla liv med mig just nu med alla guppen, ha ha. ;) Kan trafikläraren detta så ska jag bara klara det jag med. :) Det går ju annars så bra på asfalten och rakt fram så gräsmattan måste jag bara slå helt enkelt! :D
Jag skulle vilja fortsätta öva på en konbana även efter jag fått körkortet, jag tycker den är så himla kul helt enkelt. :)
 

Katarina

Helt okej
*pust*…
I går körde jag Bertil igen. Det jag känner just nu är att jag skulle behöva öva lite på konbana och hårda inbromsningar med hojen innan jag ger mig ut på några kurviga landsvägar. Att köra landsväg med en hoj jag inte vet hur den beter sig riktigt om jag skulle behöva bromsa in hårt ger mig ingenting, snarare bara rädsla. Jag vet ju inte ens om trumbromsen bak ger samma bromsverkan som med en skiva, kanske bromssträckan blir något längre? Och hur vet jag det när jag inte övat hårda inbromsningar med den än…?

Vi körde kurvig landsväg i går och det var mer rädsla än något nöje. Till råga på allt hade jag en buss precis bakom mig som låg och tryckte i häcken på Sorundavägen. :mad: Det står ju faktiskt ”Övningskör” tvärs över min rygg men icke att han höll nåt avstånd för att inte stressa mig. Som tur är dök en hållplats upp så han var tvungen att stanna och släppa av passagerare varpå en bilist körde om bussen och låg bakom mig men han var så klart snäll och höll avstånd. :) Jag kände mig genast mycket lugnare. Jag brukar själv hålla avstånd till trafikskolebilar och övnings-MC just för att de inte ska bli stressade med en eventuell olycka som följd. Det är bara så onödigt helt enkelt.
Å andra sidan förstår jag busschauffören, han blir ju stressad för han har ju tider att passa, nån passagerare kanske gnäller för att det går lite för sakta i kurvorna. Med en buss nosandes precis vid bakhjulet i stort sett och jag hade måst bromsa in hårt skulle jag hamna under bussen, bli påkörd = garanterat.

Min kontenta av det hela: jag skulle behövt öva konbana och hårda inbromsningar med Bertil och lärt känna hojen bättre före jag ger mig ut på en kurvig landsväg. Tyvärr hamnade vi mitt i rusningen på den vägen, man sa det skulle vara lugnt och lite trafik. Jo, jag märkte det… :eek:
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
En heeel dag på motorcykel blev det i går. :D
Jag trodde jag skulle få värk i dag men det känns inget, alltså har jag inte spänt mig. Dock blev jag lite stel men kunde sträcka ut mig lite grann under färd när jag kände jag behövde det emellan pauserna. :)
Det blåste ganska rejält i går och mest överraskande var en vind som dök upp från vänster rätt vad det var och överraskade mig fullständigt. :eek: Plötsligt började motorcykeln styras mot högerkanten i körfältet, jag höll emot och tänkte ”Bara det inte slutar blåsa lika tvärt också…”.
Vinden avtog fint så jag for inte som nån vante mot mötande körbanan. Nu har jag provat på det, att köra i hårda vindar som dessutom kan dyka upp som en överraskning. :)
Även om man ser att landskapet öppnar sig och man är beredd men just den kastvinden hade jag inte med i beräkningarna. Jag tror också att jag ska börja köra med öronproppar för när jag kördes om av en del HD med högt oljud dundrade det rejält i mina öron, det var hemskt vilka smatterknarrar det var! Och inte kan man stoppa in fingrarna i öronen heller… :mad:
 

Katarina

Helt okej
Sista dagen i går på trafikskolan och jag slogs med konbanan, det var INTE min dag på den i går. :(
Dock satte jag väldigt korta bromssträckor och tog i ordentligt så det var väl det enda jag gjorde skitbra :D även om instruktören sa jag körde bra på konbanan (men jag satte ju ner en och annan fot ibland). Nu blir det en rejäl lucka tills 22 maj så jag måste öva mycket privat nu så gott det går. Nu är det dags för grusvägar, fler väääldigt långsamma krypkörningar (det måste bara sitta!) och trånga villakvarter med höga häckar under de här veckorna. :)
 

OH-

Member
Jag vet ju inte ens om trumbromsen bak ger samma bromsverkan som med en skiva, kanske bromssträckan blir något längre?

Hej!

Trumma bak är normalt [1] inget att oroa sig för, den biter så att det räcker och blir över. Man är ju stark i benet och även på en glidare som ju har lite vikt på bakhjulet brukar det inte vara nåt problem att låsa bakhjulet oavsett skiva eller trumma.
Jag tycker du skall vara glad över din trumbroms, den varken skitar ner eller skitas ner lika mycket som en skivbroms bak, kräver mindre skötsel. Se bara till att byta belägg i tid, annars kan det bli pinsamt (fråga mig inte hur jag vet, jag bara vet, OK?).

[1] Undantagen skulle vara vid upprepade mycket kraftiga bromsningar från hög fart som t ex alpkörning eller racing eftersom kylningen av bromsen blir otillräcklig. Bästa sättet att ändå klara sig med trumma bak är då att helt enkelt bromsa mer fram. Trumbromsar fram försvann bl a på grund av kylproblemet.
 

Katarina

Helt okej
Ja jädrans också, jag har nog köpt fel hoj… ;)
Jag har kört grusväg i dag med en offroad-hoj typ och det gick över förväntningarna bra. Det kändes riktigt bra i dag faktiskt. :D
Jag tog tillfället i akt och testade lite olika grejer på grusvägen, bland annat sänkte jag farten och smög fram i en kurva och hojen upplevdes som slingrig och ”hal” så jag ökade på farten och den blev genast stabil. Så inget fegspel där inte, gasa på lite mer helt enkelt så behåller man styr- och balansförmågan bättre. Så nu vet jag det. :D

Nästa grej jag testade var att förflytta tyngdpunkten och kom underfund med att det var bättre att sätta sig så nära tanken som möjligt, ibland låg jag lite över tanken och la tyngden på framhjulet vid vissa ställen. Tänk vad man kommer på när man testar sig fram under full kontroll. :D
Pga gropar lyfte jag på rumpan en aning och fjädrade både armar + ben så fick hojen guppa bäst den ville under mig.

På hemvägen satt jag och funderade på om jag inte har gått och köpt fel typ av hoj, inget man precis dundrar fram på grusvägar med. :rolleyes: Det kommer väl sluta med att jag köper fler hojar, alla olika för olika ändamål beroende på vad man vill köra just den dagen… ;)

Sorundavägen skrämde nästan vettet ur mig sist men i dag blev vi goda kompisar där, vägen och jag plus hojen. Det var ju faktiskt KUL att gasa på i kurvorna, dock fortfarande en pytteliten aning rädd för den vägen (det låg grus på vägen i kurvorna också!) men ju mer jag övar där så kommer jag bli mer kompis med den och dess kurvor. Det har nog börjat bli stil på kurvtekniken misstänker jag, det gick så himla bra där i dag!
I dag kändes det som att många bitar har fallit på plats, jag kände mig också ganska säker på hojen, riktigt som en enda sammansvetsad enhet, hojen och jag. :D
I en högerkurva kom jag i ca 60 km och rätt vad det är ligger det en hög med grus på vägen, precis där jag kommer körandes…! :eek: Hupp, jag rätar upp motorcykeln så den är upprätt och mig själv lägger jag inåt i kurvan och låter den rulla igenom högen snyggt och prydligt utan gaspådrag. Jag klarade den kurvan och grushögen mycket bra. Reaktionen blev bara så, upp med hojen och släng mig inåt. (Tror väl nästan det är så man ska göra?) Det gick kanonbra där och inget glidande eller tappande kontroll, det kändes bara helt enkelt rätt där så jag tror nog jag gjorde helt rätt. :)
 
Last edited:
Top