Första turen nånsin på väg

Katarina

Helt okej
Surt, sa räven.

I går blev jag halvt irriterad. Solen skiner, det är fint väder till max och jag ser en hel del hojar ute på vägarna. Det blev inget övningsköra så jag följde med min man till Skaladagarna på Barkarby flygfält och kikade på modellflyg. Väl där möter vi handledaren i shorts, som i nåt andetag yppade att hade jag kört hoj skulle jag sluppit P-avgiften för det slapp han som kört hoj dit…
— Men då kunde vi ju ha övningskört hit?! kontrade jag. :confused:

Han skyllde på värmen och visst var det +31°C i skuggan men tempen skiter man ju i, bara man får köra hoj. Det får gärna regna också, t o m SNÖA — bara man får köra hoj! :D

Senare på kvällen ser jag nån som byggt upp en konbana på en stor parkering, gissa om jag blev avundsjuk nu! Här sitter jag i en bil och blänger istället… :rolleyes:
Jag såg för min inre syn hela min uppkörning gå upp i rök pga för lite övande och det var givetvis min handledares fel alltihop. ;)

Ivern jag känner just nu lär tids nog lägga sig och jag kommer säkert stå och tänka ”Äh, regnar det i dag? Jag tar bilen så slipper jag stå och putsa i flera timmar efteråt” eller ”Usch så hett det är ute, jag tar bilen så får jag air condition”.

Just nu känns det som en osannolikhet och relativt avlägset. ;)
 

Marie

Banned
Ivern jag känner just nu lär tids nog lägga sig och jag kommer säkert stå och tänka ”Äh, regnar det i dag? Jag tar bilen så slipper jag stå och putsa i flera timmar efteråt” eller ”Usch så hett det är ute, jag tar bilen så får jag air condition”.

Just nu känns det som en osannolikhet och relativt avlägset. ;)

För mig känns det också *VÄLDIGT* osannolikt och avlägset, men så har jag ju bara kört hoj i knappt tre år än så länge..... ;)
(och snöar det eller är minusgrader så tar jag hojen då också....)
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
För mig känns det också *VÄLDIGT* osannolikt och avlägset, men så har jag ju bara kört hoj i knappt tre år än så länge..... ;)
(och snöar det eller är minusgrader så tar jag hojen då också....)

Ha ha, rätta takter det där Marie! Du är min idol. :D
Problemet med mig är att jag nog köpt ”fel” hoj… En putshoj! Skulle ha köpt nåt man bara spolar av snabbt eller nåt. Jag tycker grus är kul, en putshoj kan man inte damma omkring där precis… (kan och kan men…) :rolleyes:
 

OH-

Member
Problemet med mig är att jag nog köpt ”fel” hoj… En putshoj!

Köp min TTR! Alldeles nyss upplagd på köp-å-säljdelen här. Garanterat lämplig på grisvägar. Blir skiten för tjock får den torka och sen går man bara över hojen med ett bollträ.
 

Katarina

Helt okej
I går var en bättre dag än det var i dag. Allt flöt liksom bättre i går, speciellt krypkörningen satt bättre i går men däremot hade jag plötsligt en omvänd bromsverkan modell 20% handbroms och 80% bakbroms med låst bakhjul som följd i alla mina hårda inbromsningar. Alltid är det nåt säg… ;)

I dag däremot satt det övriga mycket bättre, t o m bromsverkan satt rätt men krypkörningen var åt skogen istället. Mest irriterande var förstås att jag hade svårt för att krypa runt en kona, att vända i 360° och upptäcker minsann att exakt samma moment men precis nån annanstans gick hur bra som allra helst! Man ska vända inför högfartsbanan vid ett hus. Längs husväggen krypkör man, stannar till och kikar runt hörnet om nån kommer och sen tar man sats och kör sin högfartsbana. Just vid det där huset har jag inga problem att vända runt i krypfart, jag kan t o m stå still och kika runt hörnet och det utan att sätta ner en enda fot!! Så förbaskat retsamt, varför funkar inte samma vändning i 360° runt konan?! Måste vara nåt ”pyskologiskt” med den där konan. :rolleyes:

De hårda inbromsningarna i hög fart satt mycket bra. Korta sträckor, knappt några låsta hjul och modell 80% handbroms och ca 20% bakbroms. Jag fick t o m känna på hur det känns att snudd på låsa framhjulet, det var som en ABS-broms fast en mycket snabb sådan. Jag släppte lite grann på handbromsen så slutade det.
 

Katarina

Helt okej
Jag har i dag övat på lågfartsbanan hemma men gjorde den ännu knivigare och svårare bara för att på uppkörningen ska den vara en lek. Jag kortade helt enkelt av avståndet mellan konorna! Då var jag helt enkelt tvungen att köra riktigt långsamt för att lyckas ta mig runt! Vilken utmaning det var! Körde jag lite för fort hamnade jag fel direkt och nästa sväng blev fel, även runt nästa kona osv, en enda felsväng och hela banan var åt skogen. Ha ha, det var riktigt kul att få kämpa ordentligt. :D
Till råga på allt för att göra saker och ting ännu svårare så hade jag byggt upp min bana på en guppig grusplan varav vid första konan där jag ska vända i 360° finns en rejält guppig gruspuckel! Puckeln tog jag långsamt och svängde samtidigt, det gäller att rulla över den på rätt sätt kom jag på för tar jag den fel så hamnade jag bland ett gäng plankor som är i vägen. Vilken utmaning den svängen var! :)

Till slut så klarade jag min snäva konbana på en guppig grusplan. Trägen vinner. :D

När det satt hyfsat så övade jag snäva lååångsamma åttor på asfalt, så mycket enklare det var då! En baggis. :)
 
Last edited:

Anna

New member
Förb… konbana! ;)

I dag var första gången på länge nu som jag slogs med konbanan, vad jag ääälskade den i dag (inte). Men att det skulle vara så himla svårt att komma igång med den igen?? Det tog ”bara” två timmar att rosta av sig i krypfart och mitt i allt skulle vi packa ihop oss och fara hem mot trafikskolan igen precis när jag började bli lite varm i kläderna till råga på allt...! :mad:
”Lite varm” var ju att ta i, snarare rejält varm för det var hett i dag och där sitter man och tuffar runt i solskenet i ett svart vindtätt skinnställ. Visserligen finns öppningar så man svalka sig. Och de fungerade…? Nä, inte mycket. Det blåste överallt utom in där jag ville det skulle blåsa. :(

Högfartsbanan satt inte alls i dag. Inte de hårda inbromsningarna heller som blev lite för långa. Vet inte om det beror på väderleken men jag tyckte det var jobbigare att få stopp på hojen, typ för varma bromsar, det kändes så tyckte jag och tog i lite mer och får sladd på bakhjulet (nej, jag druttade inte omkull). Eller så hade jag helt enkelt ingen känsla för det där i dag. Att vända runt på 2:an i 380° var också det åt skogen, suck och stön.

Det enda jag klarade av skitbra var att leda hojen.
Där var det inga problem alls att putta den framåt eller bakåt och svänga, hur enkelt som helst! Det måste vara min puttardag i dag! :D Om nån står vid vägkanten och behöver en putt så… ;)

Ett tips, om du inte redan kommit på det, är att alltid börja köra åttor innan du kör krypbanan. Ja, det gäller nog högfarten också faktiskt. Jag upptäckte att banorna blev betydligt lättare att klara om jag började så. En annan sak som också är bra som förberedelse inför krypen är att göra en balansövning där du kör rakt fram på ettan, bromsar utan att sätta i fötterna till stillastående och precis när du känner att det blir för vingligt gasar du iväg igen. Upprepa gång på gång. Stilla står du bara någon sekund och du kommer att upptäcka att om du gasar lite och ligger omkring dragläget så står hojen snällt och lydigt i givakt. Kanonbra övning och den gör att man inte blir så orolig när det går sakta i krypen.;)

Snart så, har du körkortet.

/från en som haft sitt i 2½ vecka - Yihaaaa!:D
 

Katarina

Helt okej
/från en som haft sitt i 2½ vecka - Yihaaaa!:D
Grattis till körkortet! *avundsjuk på dig just nu!* ;)
Kan förstå om du bott på hojen senaste två veckorna.

Jo, jag övade fler 8-or i dag igen, gärna så långsamma som bara är möjligt, målet är att stanna till helt och dutta sig framåt ett par cm ungefär. Lite till bara så är jag där snart! :)

Jag brukar också öva detta: stå still, sätta upp fötterna på fotpinnarna och sen köra iväg. Också en bra balansövning, den brukar sitta mycket bra när man kört 8-or riktigt långsamt en stund. :)
 

Katarina

Helt okej
…och så var jag på uppkörning i går morse och det gick ju åt *svordom*.
Det kanske hade gått bra om jag hade fått nån av de andra inspektörerna. Jag fick den siste som fanns ledig, vilken jag i och för sig körde upp för förra året och fick lappen direkt (C-kortet).

I går var han mindre trevlig, han var rent ut sagt nitisk! Jag skulle krypköra runt fyra konor, ingen konst alls med det, det har jag ju klarat galant förut, men problemet är att han tyckte farten var för hög så jag skulle krypa runt i en fart som när Märta 90 år är ute och går med gåstolen typ.

Finns det NÅN som klarar av att krypa runt i denna otroligt låga fart egentligen?

De andra fick ju krypa runt i något högre fart för sina inspektörer! Och inte fick jag använda bromsen för att sänka farten. :eek:
 

asterix

New member
Snacka om inspektörer! Min guddotter blev kuggad för att hon inte "var tillräckligt nyfiken",när hon körde upp för bil, men vad det innebar förklarade den kvinnliga inspektören inte. Bara lämnade bilen.Sent omsider när en kompis till mej, som är övningslärare på körskolan, körde en lektion med henne,talade han om efter 10 min. vad det gällde.Hon vred inte tillräckligt på huvudet,och då är man inte nyfiken på trafiken. Det kunde väl inspektörjäveln kläckt ur sej!!
Förresten, inspektörer får inte ha varit körlärare innan, enligt min kompis! Så Katarina bit ihop,men förstår om Du är störtförbannad.Är nog som Du skrev på Hojen.nu, han skulle bara kugga dej, den pottsorken!
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Det är väl kanske så att de måste kugga ett visst antal även om dessa kanske kör bra men statistiken måste väl hållas uppe så att de som sitter och vrider på siffror för att få ihop nån tabell har nåt att göra. Kanske det är var 3:e som måste kuggas, jag var först så kanske nr 2 var kring lunchen, nr 3 på eftermiddagen och sen var arbetsdagen slut... :confused:
 

OH-

Member
[klipp]

I går var han mindre trevlig, han var rent ut sagt nitisk! Jag skulle krypköra runt fyra konor, ingen konst alls med det, det har jag ju klarat galant förut, men problemet är att han tyckte farten var för hög så jag skulle krypa runt i en fart som när Märta 90 år är ute och går med gåstolen typ.

Finns det NÅN som klarar av att krypa runt i denna otroligt låga fart egentligen?

De andra fick ju krypa runt i något högre fart för sina inspektörer! Och inte fick jag använda bromsen för att sänka farten. :eek:

En massa folk ifrågasätter lågfartsmanöver-delen av uppkörningen. Jag däremot anser att ett ordentligt mått hoj-kontroll i låg fart är ett väsentligt steg på vägen att bli en trygg motorcyklist.
Därför blir jag så besviken när jag hör sånna här historier om uppkörningar. Eftersom du låtit oss följa dig på vägen mot kortet i den här tråden så har åtminstone jag fått uppfattningen att du tränat seriöst och har en bra inställning.

Varför skall dessa inspektörer (och körskolorna) göra pannkaka av det här? Stolligheter som att man inte reglerar krypkörningen med (bak)bromsen, tidigare ansåg man att det skulle vara "fel" att använda "body english" (luta kroppen åt sidan i förhållande till hojen) för att göra den beryktade garagevändningen och den betonghäcksbyråkratiska stilen att kugga folk som har rätt känsla istället för att be dom visa sina färdigheter lite mer eller annorlunda. Det är ju faktiskt inte cirkusnummer som skall förevisas utan att man har kontroll på det mest effektiva sättet.

Och visst finns det folk som kan krypa som sniglar, stå helt still och tillåme hoppa baklänges med hojen, oftast tävlar dom då i trial som inte körs på väg så det är inte så relevant :eek:

Ge dig inte ! Bättre lycka nästa gång!
 

Katarina

Helt okej
Nä helt rätt. Man ska inte skriva inlägg när man är frustrerad. Varför jag var det? Jo, det är något frustrerande när man ser att alla andra minsann får använda högre fart och bromsen också men inte jag. Jag kände mig orättvist behandlad ett tag. Jag skulle ha väntat ut frustrationen och skrivit sen, helt rätt. Och jag har tränat seriöst och tåligt, t o m min instruktör sa att jag kunde öka farten lite för så långsamt behöver jag ju inte krypa på uppkörningen och då skulle jag krypa ännu långsammare än så.

Nu har jag sansat mig och fått ett par tjusiga vassa horn i pannan. Vill gärna ge dom en fet smäll i form av en otroligt långsam krypkörning. :D
 
Last edited:

Anna

New member
…och så var jag på uppkörning i går morse och det gick ju åt *svordom*.
Det kanske hade gått bra om jag hade fått nån av de andra inspektörerna. Jag fick den siste som fanns ledig, vilken jag i och för sig körde upp för förra året och fick lappen direkt (C-kortet).

I går var han mindre trevlig, han var rent ut sagt nitisk! Jag skulle krypköra runt fyra konor, ingen konst alls med det, det har jag ju klarat galant förut, men problemet är att han tyckte farten var för hög så jag skulle krypa runt i en fart som när Märta 90 år är ute och går med gåstolen typ.

Finns det NÅN som klarar av att krypa runt i denna otroligt låga fart egentligen?

De andra fick ju krypa runt i något högre fart för sina inspektörer! Och inte fick jag använda bromsen för att sänka farten. :eek:

En vän sa till mig att man ska köra upp "minst" en gång. Jag blev kuggad i augusti förra året, fick vänta en hel månad på ny uppkörningstid och då fick jag motorstopp i vändningen på högfartsbanan när jag värme upp - det slutade på akuten med brutet nyckelben. Året innan tog min körlärare semester och sen när han kom tillbaka fick jag ingen uppkörningstid *morr* :( så jag bytte körskola året efter. I år gjorde jag nog sämsta körningen någonsin men hade "tur" att inspektören var på bra humör, trots regnig dag. Alltså - jag har kämpat tappert för det här kortet och även om du är avundsjuk på mitt kort nu (kan jag mycket väl förstå) så skulle jag inte önska någon att behöva gå igenom alla de pärserna som jag fick :) När kortet väl var i hand var jag slut och faktiskt lite less så att jag började med att bara pusta ut, inte köra mer än ett varv runt stan. Nu när jag fått lite avstånd har det börjat bli roligt igen.

När det gäller den där uppkörningen så kan man ju bli fly förbannad, man är så hjälplöst beroende på vilken inspektör, vilket humör han/hon är på, tid på säsongen, väder, hur andra trafikanter beter sig osv osv. Din uppkörning borde inte ha slutat som den gjorde, för han har fel, du ska köra i normal "gångtakt" inte "rollator"-takt. Visade han inte innan du skulle köra? Det gjorde vår inspektör, han var mycket tydlig med att visa och att också påtala att han inte ville ha någon som försökte leka cirkusartist :cool: genom att köra för långsamt. Jösses - provet går ju ut på att visa att du har balans och kan hantera hojen i första hand, då är det ganska ointressant om man t.ex är väldigt nära ett streck eller inte, det kan ju helt enkelt bero på nervositeten och inte okunskap. Och hela uppkörningen går ut på att du ska vara så pass bra att du kan ut och öva själv utan handledare.

Nä, inse att det inte är dig det är fel på, du tar det nästa gång! :)
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Om nån undrar…

…så tar jag det lugnt just nu. :)
En handledare som är på semester och allt runt omkring verkar stanna av så jag kan lika gärna ta det lugnt jag med. Jag har inte gett upp! :)
 

Katarina

Helt okej
Jag gjorde en hääärlig resa i går, hela 1 km bort till garaget. I byxfickan hade jag Bertils nycklar. Han hade blivit lite dammig sen sist så jag passade på att damma av honom lite. Och sen puttade jag ut honom utanför garaget, i ärlighetens namn var jag tvungen att slänga i 1:an och krypa fram lite för han blev tung att putta uppåt sista biten. :eek:

Bertil verkade ha saknat mig, han hoppade igång vid första knapptrycket, jag kan ju inte skriva ”vid första kicken” för han har ingen kick. Sen stod jag där och beundrade utsikten ett tag medan Bertil sjöng så fint. Inte en enda falsk ton hördes. :)
Snart dök det upp folk och beundrade samma utsikt och Bertil strålade i solskenet han. Med ens ångrade jag mina orena tankar jag haft — att sälja Bertil och köpa en hoj jag kan rumla runt i diken och på rullgrus med, han övertalade mig med sin glans i går så han blir kvar. :D

Bertil fick gå tom i förgasaren för jag vet inte när vi kommer leka ihop nästa gång. Det var i alla fall en mycket trevlig resa, om än kort.
 

Katarina

Helt okej
Ringrostig? Inte!

Det var lite pirrigt i går när jag skulle köra hoj efter flera veckors uppehåll. Skulle jag fibbla med dragläget och missa växlarna? Skulle jag tappa hojen? Eller skulle jag köra halvbra? Kanske skulle allt lossna efter en dubbellektion eller efter bara en minut…? Det var lite pirrigt, har ju inte ens kört en moppe sen juni så nog var jag lite nervös över hur allt skulle gå.

Allt lossnade efter nån minut och sen satt allt på plats. Jag måste vara född med olja i blodet. :)
Efter första rondellen där jag hade både tempo och fart, la ner hojen och dansade mig igenom så visste jag att det här kommer ju gå lysande.
Efter två rundor i högfartsbanan sa läraren att jag kör som om jag kört hoj sen jag var 4 år gammal. :D
Kul! Jag blev nog ett par meter lång där, nästan så jag snuddade vid molnen... ;)

Jag körde bättre än jag själv trodde jag skulle göra efter så långt uppehåll och det känns ju bra.
 
Top